Gå til innhold

Korpset har planlagt tur til USA til sommeren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

What??? Er dette sant?! Galskap!!!

Anonymous poster hash: a102b...c10

Jepp

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/donald-trump/syriske-sahar-60-hadde-visum-og-skulle-besoeke-sin-syke-mor-i-usa-ble-sendt-tilbake-til-saudi-arabia/a/23910544/

"Zinouril, som har bodd i USA i syv år og har en doktorgrad innen IT-utvikling, hadde reist til Tehran i Iran for å besøke sin familie da hun fikk vite om Trumps innreiseforbud. 

I Facebook-posten skriver Zinouri at hun hørte rykter om innreiseforbudet tidligere i uken, og da bestilte hun en flybillett for å komme seg tilbake til USA, selv om hun ikke ønsket å reise fra familien i Iran. 

Zinouri, som er bosatt i byen Clemson i Sør-Carolina, forlot Iran et par timer etter at Trump signerte presidentordren. I Dubai ble hun avhørt at grensevakter, før hun fikk komme om bord i flyet som skulle til Washington, D.C. Men før flyet tok av, ble hun beordret til å forlate flyet, skriver hun i Facebook-innlegget, som er delt over 100.000 ganger. 

– Ingen advarte meg da jeg forlot USA. Ingen brydde seg om hva som ville skje med hunden min, jobben min eller livet mitt der. Ingen fortalte meg hva jeg skal gjøre med bilen min som er parkert på flyplassen. Eller hva jeg skal gjøre med huset mitt og alle eiendelene mine. De sa det ikke med ord, men med sine handlinger sa de at mitt liv ikke betyr noe. Alt jeg har jobbet for de siste årene betyr ingenting, skriver hun på Facebook."

Anonymous poster hash: 2f032...c4f

Skrevet

Er usikker på om de får reise utenlands når de ikke er norske statsborgere. Her har vi tre muslimske barn i klassen, og det er veldig begrenset hva foreldrene lar de være med på. Ikke klassetur, ikke badeland, ikke reise bort på kamper. Skal det stoppe alle de andre barna?

Anonymous poster hash: 3e55b...a73

Mener du at det er sammenlignbart???

Skrevet

Mener du at det er sammenlignbart???

Ser du ikke likheten?

Scenario 1: iranske foreldre har barn som nektes innreise i et land pga deres fødested (og mulig religion).

Scenario 2: muslimske foreldre vil ikke at barna skal delta på aktiviteter.

De er jo alle muslimer (kanskje).

Anonymous poster hash: cd5df...de8

Skrevet

Det hadde vært fullstendig uaktuelt å si til min datter at "Aisha får ikke være med på turen deres for hun er fra Iran. Men du er norsk så du får være med. Kos deg på tur, jenta mi".

Er du virkelig så dårlig til å forklare barna dine ting? Skal ikke barn nåtildags vite noe om hva som skjer ute i verden om det ikke passer på en rosa sky?

Anonymous poster hash: bdf31...6aa

Skrevet

Er du virkelig så dårlig til å forklare barna dine ting? Skal ikke barn nåtildags vite noe om hva som skjer ute i verden om det ikke passer på en rosa sky?

Skjønte du ikke hva hun mente med den setningen? 😂 Hun mener jo at egen datter ikke får dra hvis ikke muslimske barn får innreise til USA.

Anonymous poster hash: d3885...f1f

Skrevet

Mitt alvorlig handikappede barn er "støttemusikant" i ett korps, elsker musikk, men kan selvsagt ikke spille ei rein tone. Han blir ikkd invitert på tur fordi ingen kan ta vare på han. Skal ingen få lov å reise da? Er turen planlagt IG betalt så bare reis. Ikke korpset sin skyld at en gal mann styrer USA.

Anonymous poster hash: 7f5aa...cb0

Hvis du selv er med, da?

Disse ungene er ikke til belastning mer enn noen andre. De er bare født et sted som noen ikke vil at de skal være født.

Anonymous poster hash: b83e9...0e6

Skrevet

Skjønte du ikke hva hun mente med den setningen? Hun mener jo at egen datter ikke får dra hvis ikke muslimske barn får innreise til USA. Anonymous poster hash: d3885...f1f

Klart jeg skjønte hva hun mente, men det går fint an å forklare dette til barna og at de drar. Dere overdramatiserer virkelig. Verden ER urettferdig, hvorfor skal dette korpset bidra med det? Er jo det de gjør når de diskriminerer alle som KAN dra til USA.

Skrevet

Klart jeg skjønte hva hun mente, men det går fint an å forklare dette til barna og at de drar. Dere overdramatiserer virkelig. Verden ER urettferdig, hvorfor skal dette korpset bidra med det? Er jo det de gjør når de diskriminerer alle som KAN dra til USA.

For meg er det uhyre viktig å lære barna mine medmennesklighet. Jeg hadde aldri latt barna mine dra på denne turen. Da blir mine hjemme i solidaritet. Diskriminering på grunnlag av etnisitet eller religion er ikke Ok. De kan forandre på turen og dra til et land der alle er velkomne. Har selv forandret på sommerferien på grunnlag av liknende problemstilling.

Skrevet

Er du virkelig så dårlig til å forklare barna dine ting? Skal ikke barn nåtildags vite noe om hva som skjer ute i verden om det ikke passer på en rosa sky? Anonymous poster hash: bdf31...6aa

Du misforsto dette innlegget. Jeg forsto det i alle fall helt anderledes. Jeg forsto det som at Darwina ikke vil at hennes datter skal tro at det er greit at hun får reise, fordi hun har norske foreldre, imens venninnen hennes ikke får reise, fordi hun har foreldre med et annet fødeland. Dette ville altså ikke være forenlig med de verdiene hun ønsker å videreføre til sin familie.

Det er en stor forskjell på å kunne fortelle våre barn om hvordan verden er, og å fortelle våre barn at vi er enige i alt som skjer i verden. Jeg synes i alle fall at det er viktig å lære barna mine at det er ting som ikke er greit. Og at det er lov å si i fra hvis man er uenig i noe.

Skrevet

Klart jeg skjønte hva hun mente, men det går fint an å forklare dette til barna og at de drar. Dere overdramatiserer virkelig. Verden ER urettferdig, hvorfor skal dette korpset bidra med det? Er jo det de gjør når de diskriminerer alle som KAN dra til USA. Anonymous poster hash: bdf31...6aa

Det er ikke diskriminering og ikke dra til USA, fordi ikke alle får være med. Helt greit at ikke alle er enig i at det er den beste løsningen. Men det er viktig å ikke bruke ord som diskriminering feil - da mister de alt innhold. Så det er viktig å forstå hva slike ord faktisk betyr.

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Å lære sine barn solidaritet og medmenneskelighet er ikke "å sveve på en rosa sky". Jeg lærer mine barn at "du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv".

Edit:

Ser nå at du mest sannsynlig har misforstått innlegget mitt. Jeg mente ikke at jeg ville skjule dette for barnet mitt men at det var uaktuelt å la henne reise på en tur som venninnen ikke fikk dra på på grunn av etnisitet. Å la henne reise ville, i mine øyne, være det samme som å si at man støtter amerikanske styresmakter. Eller i det minste, at man ikke bryr seg om det.

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Hvis et korps eller et lag skal på tur, skal man planlegge tur et sted der alle kan reise sammen. Å drive med sammenligninger med sykdom like før avreise er jo fullstendig tåpelig; man har planlagt for at alle skal være med, men noen ble dessverre syke like før turen, og måtte bli hjemme. Sykdom kan ramme alle, uavhengig av etnisitet/opprinnelse, det planlegges ikke, og det har ingenting med en planlagt tur å gjøre. 

Men å bevisst planlegge en tur til et sted der to av korpsets medlemmer ikke får være med... Nei. Det går ikke. Fordi vi ikke lærer barna våre at det finnes annenrangs mennesker. Rett og slett. At mitt barn skulle lært at hennes venn ikke fikk være med på en tur alle gledet seg til likevel, fordi hun kom fra et muslimsk land... La oss bytte ut ordet "muslim" med et annet: "Se her, jenta mi, det blir korpstur for alle til USA! Unntatt Elisabeth og Maria, da, for de er jo jøder. Men alle vi andre kan dra! Vi kan ikke bry oss om alle, vet du, og det blir så trist for dere hvis dere ikke får dra." Jeg kan ikke fatte at det ikke går kaldt nedover ryggen på alle som hører om dette. Og ikke minst: Jeg ville forventet av mitt barn at de var lojale mot sine venner, at de ønsket å ha dem med på tur, så dem som en del av laget, visste at alle i korpset hørte hjemme og hadde sin plass, uavhengig av etnisitet.

HI: Jeg har drevet med korps i mange, mange år, både for barn og voksne, og har vært dirigent i en årrekke. Jeg vet hvor mye jobb som ligger bak en slik tur. Men jeg hadde tatt ut mitt barn fra turen uten å blunke dersom dere hadde reist likevel, uten å ta hensyn til de to iranerne. 

Jeg ville derimot tro at dere vil møte en god del forståelse hos både sponsorer og andre involverte, når dere forteller at dere ikke kan dra til USA likevel, og oppgir grunnen til det. Dere ønsker å vise at dere står sammen, og kan ikke reise til USA - dere må finne et alternativ. Jeg antar at dere har en form for avbestillingsforsikring når dere har bestilt for så mange personer; bruk den. Reis til Canada, Cuba eller et annet sted; jeg syns dere skal prøve å finne et sted der man ikke drar med foreldrene sine til Syden annethvert år, men det finnes masse spennende reisemål. Jeg kan varmt anbefale Argentina og Buenos Aires; fantastisk land og fantastiske folk! 

Vi må ikke godta en slik ordning som Trump forsøker å presse frem nå. Det får nok ingen effekt for Trumps del, men det får en effekt for våre barn, det viser dem hva vi mener er viktig av verdier. Og det er ikke å akseptere at folk fra noen utvalgte land ikke har samme frihet som de fra andre land. Det er menneskefiendtlig og absurd.

Skrevet

Hvis et korps eller et lag skal på tur, skal man planlegge tur et sted der alle kan reise sammen. Å drive med sammenligninger med sykdom like før avreise er jo fullstendig tåpelig; man har planlagt for at alle skal være med, men noen ble dessverre syke like før turen, og måtte bli hjemme. Sykdom kan ramme alle, uavhengig av etnisitet/opprinnelse, det planlegges ikke, og det har ingenting med en planlagt tur å gjøre.

Men å bevisst planlegge en tur til et sted der to av korpsets medlemmer ikke får være med... Nei. Det går ikke. Fordi vi ikke lærer barna våre at det finnes annenrangs mennesker. Rett og slett. At mitt barn skulle lært at hennes venn ikke fikk være med på en tur alle gledet seg til likevel, fordi hun kom fra et muslimsk land... La oss bytte ut ordet "muslim" med et annet: "Se her, jenta mi, det blir korpstur for alle til USA! Unntatt Elisabeth og Maria, da, for de er jo jøder. Men alle vi andre kan dra! Vi kan ikke bry oss om alle, vet du, og det blir så trist for dere hvis dere ikke får dra." Jeg kan ikke fatte at det ikke går kaldt nedover ryggen på alle som hører om dette. Og ikke minst: Jeg ville forventet av mitt barn at de var lojale mot sine venner, at de ønsket å ha dem med på tur, så dem som en del av laget, visste at alle i korpset hørte hjemme og hadde sin plass, uavhengig av etnisitet.

HI: Jeg har drevet med korps i mange, mange år, både for barn og voksne, og har vært dirigent i en årrekke. Jeg vet hvor mye jobb som ligger bak en slik tur. Men jeg hadde tatt ut mitt barn fra turen uten å blunke dersom dere hadde reist likevel, uten å ta hensyn til de to iranerne.

Jeg ville derimot tro at dere vil møte en god del forståelse hos både sponsorer og andre involverte, når dere forteller at dere ikke kan dra til USA likevel, og oppgir grunnen til det. Dere ønsker å vise at dere står sammen, og kan ikke reise til USA - dere må finne et alternativ. Jeg antar at dere har en form for avbestillingsforsikring når dere har bestilt for så mange personer; bruk den. Reis til Canada, Cuba eller et annet sted; jeg syns dere skal prøve å finne et sted der man ikke drar med foreldrene sine til Syden annethvert år, men det finnes masse spennende reisemål. Jeg kan varmt anbefale Argentina og Buenos Aires; fantastisk land og fantastiske folk!

Vi må ikke godta en slik ordning som Trump forsøker å presse frem nå. Det får nok ingen effekt for Trumps del, men det får en effekt for våre barn, det viser dem hva vi mener er viktig av verdier. Og det er ikke å akseptere at folk fra noen utvalgte land ikke har samme frihet som de fra andre land. Det er menneskefiendtlig og absurd.

Hjelper ikke det når de ikke får igjen pengene og dermed ikke gar noe å reise for. Bare reis. Hadde vært annerledes hvis forbudet hadde kommet før dere bestilte.

Skrevet

Hjelper ikke det når de ikke får igjen pengene og dermed ikke gar noe å reise for. Bare reis. Hadde vært annerledes hvis forbudet hadde kommet før dere bestilte.

Hvordan vet du at de ikke får igjen pengene? Det har ikke hi skrevet. De må undersøke det først. Men jeg hadde ikke sendt ungen selvom vi tapte pengene. Så prinsipielt viktig er det for meg!

Skrevet

Der skjedde nye info og det er bare søndag. Trump administrasjonen vurderer å tvinge folk å vise nettloggen og kontaktliste før innreise. Det er veldig usikkert hvordan dette vil se ut for alle barna om 6 måneder og hvilken restriksjoner de vil innføre!

Anonymous poster hash: d57e5...b66

Skrevet

Nei, det hjelper ikke. Men noen prinsipper er viktigere enn penger. Jeg hadde ikke latt mitt barn være med på turen. Alle har jobbet for turen, skriver HI, da antar jeg at det gjelder de to som risikerer utestengelse også. Hadde spørsmålet vært om noen som bare sluntret unna jobbingen og snyltet på andre skulle få lov til å være med, hadde jeg sagt nei, reis uten dem. Men alle har jobbet, alle har gledet seg, alle ønsker reisen like sterkt. Da kan man ikke si at dere to, dere er annenrangs mennesker, så det er ikke så viktig om vi planlegger en tur der dere ikke kan være med.

En annen ting er jo at det er umulig å vite hva slags galskap Trump kan komme opp med frem mot sommeren, eller til og med mens korpset er der. Da er det bedre å omrokere alt nå og finne et reisemål som både er spennende og samtidig trygt, og der alle kan være med.

Mennesker er mer verdt enn penger. Våre verdier er mer verdt enn penger. Man kan bare ikke planlegge en tur for alle unntatt to, og begrunne det med at de er annenrangs mennesker. 

Skrevet

Hadde mitt barn gått i korps eller skole hvor to barn ikke hadde fått være med på tur pga religion eller etnisitet så hadde jeg skrevet til lokalavisen.

Slike verdier kan ikke et korps stå inne for.

Anonymous poster hash: cd5df...de8

Skrevet

Selv om det meste av pengene hadde gått tapt?

Anonymous poster hash: f8762...9e8

Ja

Anonymous poster hash: ebf2d...a19

Skrevet

Nei, det hjelper ikke. Men noen prinsipper er viktigere enn penger. Jeg hadde ikke latt mitt barn være med på turen. Alle har jobbet for turen, skriver HI, da antar jeg at det gjelder de to som risikerer utestengelse også. Hadde spørsmålet vært om noen som bare sluntret unna jobbingen og snyltet på andre skulle få lov til å være med, hadde jeg sagt nei, reis uten dem. Men alle har jobbet, alle har gledet seg, alle ønsker reisen like sterkt. Da kan man ikke si at dere to, dere er annenrangs mennesker, så det er ikke så viktig om vi planlegger en tur der dere ikke kan være med.

En annen ting er jo at det er umulig å vite hva slags galskap Trump kan komme opp med frem mot sommeren, eller til og med mens korpset er der. Da er det bedre å omrokere alt nå og finne et reisemål som både er spennende og samtidig trygt, og der alle kan være med.

Mennesker er mer verdt enn penger. Våre verdier er mer verdt enn penger. Man kan bare ikke planlegge en tur for alle unntatt to, og begrunne det med at de er annenrangs mennesker.

Annenrangs mennesker?? Det er dine ord! Det er da på ingen måte det saken er. Dette viser jo hva du mener om "slike folk"...

Skrevet

Hi, hvis de to aktuelle barna ikke er norske statsborgere må dere få sjekket sikkert at de har lov til å reise ut, og komme tilbake til Norge igjen etterpå. Bedre å dobbelsjekke det enn å få problemer i ettertid - uansett hvilket land dere reiser til.

Jeg er enig med de andre som ikke ville latt ungene reise om disse to ble utestengt, for det er ikke greit.

Hva med å heller reise til Canada? Toronto er jo et flott område, de får sett Niagra Falls fra Canadas side, mye som skjer i området.

Anonymous poster hash: 990cb...1bf
Skrevet

Så det er det du klarer å få ut av innleggene mine? Der jeg skriver at jeg heller ville tapt alle pengene enn å lære barna mine at noen er annenrangs mennesker?

Deg om det. En imponerende latterlig tolkning er det i hvert fall, og det gidder jeg ikke vie mer oppmerksomhet.

Men du har ikke skjønt at saken ikke dreier seg om at dere mener muslimer er annenrangs? Det er for å forhindre radikale muslimer aka terrorister innreise. Og da er det jo faktisk mest logisk å stoppe de som faktisk er muslimer i første omgang. At dette er noen god metode er noe helt annet. Men å dra det til at disse to barna er annenrangs synes jeg er drøyt sagt.

Nå er det vel ikke dine penger å tape, det er barnas tur. Barnas opplevelser. Og da skal man la Trumps innskytelser ødelegge dette? Tror sjansen er større for at barna lærer seg det dere mener; at disse to muslimene er annenrangs og at de ødelegger deres tur, enn noe annet. Går fint an å gjennomføre turen og likevel forklare barna at det ikke er greit at de to ikke fikk være med, men dette var jo ikke i deres hender. Som noen her sier, disse to kan mest sannsynlig ikke være med uansett om de ikke er norske statsborgere. Kanskje en ide å forklare dette til barna også før dere roper så høyt om diskriminering osv? Dere ser ikke helheten, dere ser sort hvitt og blendes av en ting dere mener er urettferdig. Legg til en dæsj "politisk korrekthet" for å være en god solidarisk normann og det blir en salig røre.

Skrevet

Er usikker på om de får reise utenlands når de ikke er norske statsborgere. Her har vi tre muslimske barn i klassen, og det er veldig begrenset hva foreldrene lar de være med på. Ikke klassetur, ikke badeland, ikke reise bort på kamper. Skal det stoppe alle de andre barna?

Da er det foreldrene som setter begrensninger på barna. Da må resten av barna dra i badeland osv.

Her er det regelendringer som setter begrensninger.

Anonymous poster hash: 7d6ec...eae

Skrevet

Nå er du vanskelig med vilje. Har ikke barna norsk statsborgerskap, så er det ikke sikkert de har lov å forlate Norge. Ang. foreldre, så opplever vi at muslimske barn ikke dukker opp på aktiviteter som forventet, og at foreldrene gir blaffen i å gi beskjed.

Altså, var det bekreftet av foreldre og myndigheter, før presidentskiftet, at barna har lov å reise?

Korpstur til USA? Dere må ha solgt mye saft og vafler. Tror dette er oppdiktet for å provosere.

Vi står desverre i dette problemet og ja, vi har jobbet mye. Vi har lagt ned over 40 timer dugnad i snitt pr barn i korpset, hvert halvår. Vi har hatt kontakt med et korps der borte som vi gar samarbeidet med i nesten et år, utvekslet noter for å kunne spille sammen ol. Det er Ola lagt at vi skal være med på et stort arrangement med flere tusen tilskuere osv. Det er ingen mulighet forgå få til noe like stort et annet sted på denne tiden, men det bør være mulig å få til en tur som også kan bli bra.

Økonomisk vet jeg rett og slett ikke hvordan vi står. Jeg regner med at vi får igjen en god del, men sikkert ikke alt. Hva sponsorene sier vet jeg ikke enda.

De barna, eller ungdommene dette gjelder og foreldrene deres, har jobbet like mye for turen som alle andre. Det har ikke vært noe spessielt sån sett hverken med dem eller de andre muslimene i korpset.

Anonymous poster hash: f8762...9e8

Skrevet

Nå er du vanskelig med vilje. Har ikke barna norsk statsborgerskap, så er det ikke sikkert de har lov å forlate Norge. Ang. foreldre, så opplever vi at muslimske barn ikke dukker opp på aktiviteter som forventet, og at foreldrene gir blaffen i å gi beskjed.

Altså, var det bekreftet av foreldre og myndigheter, før presidentskiftet, at barna har lov å reise?

Korpstur til USA? Dere må ha solgt mye saft og vafler. Tror dette er oppdiktet for å provosere.

"Vi opplever at muslimske barn ikke dukker opp"? Altså, primært de fra Iran, da? Eller er du like fordomsfullt generaliserende som diktatoren?

Anonymous poster hash: b83e9...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...