Gå til innhold

Ang å tvinge barn til å smake/spise opp middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg der jeg jobber så oppfordrer vi alle barna til å smake, å alle får servert middagen selv om de sier at de ikke liker. Når det har gått en liten stund smører vi skiver til de som har spist lite/ ingenting. Syns ikke mat skal forbindes med tvang/ straff.

Anonymous poster hash: 680e8...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor ikke? Kun av prinsipp?

Hi

Anonymous poster hash: c506e...deb

Prinsipp? Barna har aldri spurt etter brødskiver, de vet ikke at det er et alternativ siden det aldri har blitt servert. Ser ingen poeng med å innarbeide vaner som gir ekstraarbeid.

Dersom de ikke liker noe så lar de være å spise akkurat den ene tingen, det er ikke slik at de ikke liker en eneste ting av det som serveres til middag.

Anonymous poster hash: 705fb...416

Skrevet

Kanskje fordi snitter med roastbeef ville svekke motivasjonen til å spise varmmat?

(Og snitter er her symbolsk ment. Bytt det ut med "barnets allerede kjente og foretrukne matvare/pålegg.)

Anonymous poster hash: e1d2a...f34

Min erfaring x 4 viser at det ikke skjer. Det er perioder med trass, så lærer de å spise det vi andre har. Skive med leverpostei eller makrell blir fort kjedelig når andre spiser mat med farger og gode smaker.

Hi

Skrevet

Prinsipp? Barna har aldri spurt etter brødskiver, de vet ikke at det er et alternativ siden det aldri har blitt servert. Ser ingen poeng med å innarbeide vaner som gir ekstraarbeid.

Dersom de ikke liker noe så lar de være å spise akkurat den ene tingen, det er ikke slik at de ikke liker en eneste ting av det som serveres til middag.

Men da er det jo ikke noe problem hos dere? De spiser middag, bare ikke alt. Her spises det ingenting i de periodene. Ikke kjøtt, ikke fisk, ikke grønnsaker og ikke poteter. Derfor lot jeg ikke barna gå sultne. Sultne barn er ofte sure barn og det gidder jeg ihvertfall ikke.

Hi

Skrevet

Min erfaring x 4 viser at det ikke skjer. Det er perioder med trass, så lærer de å spise det vi andre har. Skive med leverpostei eller makrell blir fort kjedelig når andre spiser mat med farger og gode smaker.

Hi

Ok, men din erfaring har jo statistisk sett null relevans. Og hvis man aksepterer et så lite materiale som statistikk, så har den jo kun lyktes i 75% av tilfellene. Du har jo fortsatt et kresent barn, men skylder på personlighet. Hva om de andre tre også bare er blitt altetende fordi de er slike personligheter?

Erfaringen MIN viste nemlig at det nettopp ikke var faser som gikk over av seg selv. Hvis jeg ga etter i en fase, ville utvalget av ting de sa de likte bli mindre i neste fase.

PS: mine spiser klippfisk også, da, så jeg har lyktes bedre med min taktikk.

Skrevet

Men da er det jo ikke noe problem hos dere? De spiser middag, bare ikke alt. Her spises det ingenting i de periodene. Ikke kjøtt, ikke fisk, ikke grønnsaker og ikke poteter. Derfor lot jeg ikke barna gå sultne. Sultne barn er ofte sure barn og det gidder jeg ihvertfall ikke.

Hi

Eller så kan man snu det hele på hodet, de spiser det de får servert akkurat fordi de ikke får tilbud om brødskiver. Barn er ikke dumme og gjennomskuer raskt at de slipper unna laksen til fordel for en brødskive med prim 😉

Skrevet

Ok, men din erfaring har jo statistisk sett null relevans. Og hvis man aksepterer et så lite materiale som statistikk, så har den jo kun lyktes i 75% av tilfellene. Du har jo fortsatt et kresent barn, men skylder på personlighet. Hva om de andre tre også bare er blitt altetende fordi de er slike personligheter?

Erfaringen MIN viste nemlig at det nettopp ikke var faser som gikk over av seg selv. Hvis jeg ga etter i en fase, ville utvalget av ting de sa de likte bli mindre i neste fase.

PS: mine spiser klippfisk også, da, så jeg har lyktes bedre med min taktikk.

Haha, ja, du er så flink atte :)

Minsten er ikke kresen, hun spiser det vi tilbyr nå, men vi er ikke så internasjonale av oss, så det går mest i norsk hverdagskost. Jeg regner med at hun også blir åpen som søskenene sine når hun vokser til og får sjansen.

Poenget mitt er at barna finner sine liker og ikke liker uten å bli tvunget til å gå sulten i timesvis som straff. Hvorfor ikke kutte ut de unødvendige 'konsekvensene' og heller stole på at barna finner sin vei på egenhånd?

Hi

Skrevet

Du skisserer et eksempel med at barnet spiser skive med makrell i tomat eller leverpostei. Hva med oss som har barn, som aldri vil smake på noe nytt, uansett fremgangsmåte. Jeg har tre barn, der to spiser alt, og en ikke spiser noenting. Det er nei til grønnsaker, saus, mesteparten av tilbehør som poteter, ris, pasta. Ikke salat, hverken kjøtt eller fisk, bare et lite utvalg frukt. Nesten ikke noe variasjon i pålegg. Hadde han fått tilbud om skive, hadde han levd på skive med prim eller skinkeost. Og han blir ikke lei. Han er nå 7 år..  Vi tvinger ikke til å spise opp, men oppfordrer han til å smake på alt. Vi lager ikke alternativ mat, da må han vente på kveldsmat. 

Anonymous poster hash: 26821...d5c
Skrevet

Minsten er ikke kresen, hun spiser det vi tilbyr nå, men vi er ikke så internasjonale av oss, så det går mest i norsk hverdagskost. Jeg regner med at hun også blir åpen som søskenene sine når hun vokser til og får sjansen.

Poenget mitt er at barna finner sine liker og ikke liker uten å bli tvunget til å gå sulten i timesvis som straff. Hvorfor ikke kutte ut de unødvendige 'konsekvensene' og heller stole på at barna finner sin vei på egenhånd?

Hi

Du er tilhenger av fri oppdragelse du, eller hva? 😑

Skrevet

Eller så kan man snu det hele på hodet, de spiser det de får servert akkurat fordi de ikke får tilbud om brødskiver. Barn er ikke dumme og gjennomskuer raskt at de slipper unna laksen til fordel for en brødskive med prim 😉

Touché.

Skrevet

Hi

Det er jo du selv som starter en hel tråd for å fortelle hvor dyktig du er, også uten å ha fullført prosjekt Alteter... 😂

Til spørsmålet ditt. Snu på det: Hvorfor ikke kutte ut de unødvendige 'alternativene' og heller stole på at barna på egenhånd spiser når de blir sultne?

Skrevet

Nei, barn er absolutt ikke dumme, men jeg ser ikke den store krisen i om de velger skive over middag i en periode?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange syns det er greit å bruke mat som straff? Hva hvis mannen din ikke liker det du har laget til middag? Bare som er tankeekspriment, for jeg tviler ikke på at han også er altetende. Men altså, du har laget noe nytt som han ikke liker, ikke vil spise. Må han også vente i 2-3 timer før han kan finne seg en skive? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hi

Skrevet

Du skisserer et eksempel med at barnet spiser skive med makrell i tomat eller leverpostei. Hva med oss som har barn, som aldri vil smake på noe nytt, uansett fremgangsmåte. Jeg har tre barn, der to spiser alt, og en ikke spiser noenting. Det er nei til grønnsaker, saus, mesteparten av tilbehør som poteter, ris, pasta. Ikke salat, hverken kjøtt eller fisk, bare et lite utvalg frukt. Nesten ikke noe variasjon i pålegg. Hadde han fått tilbud om skive, hadde han levd på skive med prim eller skinkeost. Og han blir ikke lei. Han er nå 7 år.. Vi tvinger ikke til å spise opp, men oppfordrer han til å smake på alt. Vi lager ikke alternativ mat, da må han vente på kveldsmat.

Anonymous poster hash: 26821...d5c

Men hjelper det da? Smaker han på mer når han ikke får noe å spise når han er sulten? Hvis ikke, hvorfor ikke revurdere tiltaket?

Hi

Skrevet

Det er jo du selv som starter en hel tråd for å fortelle hvor dyktig du er, også uten å ha fullført prosjekt Alteter... 😂

Til spørsmålet ditt. Snu på det: Hvorfor ikke kutte ut de unødvendige 'alternativene' og heller stole på at barna på egenhånd spiser når de blir sultne?

Fordi jeg syns ikke om å la sulten tvinge dem til å spise mat de egentlig ikke vil. Det er ikke min måte, rett og slett. Mat skal være kos og glede, ikke straff og prinsipper.

Så kommer matgleden etterhvert.

Hi

Skrevet

Mine får ikke brødskive om de ikke spiser middag - men da har jeg fremskyndet kveldsmaten ganske mye om jeg merket behov for det.

Og nei, det er ikke en mamma-greie. Pappaen deres er mye strengere på slikt enn meg.

Begrunnelsen er at det ikke er sosialt akseptert å ikke spise av middagen man får servert når man er hos andre. Om jeg venner ungene til at de alltid kan få et alternativ gir jeg dem et sosialt handikap som bare blir større jo eldre de blir. Mine barn spiser uten meg hos slekt og venner. Da må de kjenne kodene og kunne oppføre seg forholdsvis ok.

I tillegg er det ikke noe som har fått lov å forsure stemningen rundt middagsbordet noe særlig. De har fått litt av alt på fatet sitt og så har jeg ignorert om det var ting de ikke ville ha. Det har ikke fått oppmerksomhet. Da er det ikke så enkelt å trasse på det heller.

Ingen av dem har bedt om brødskive og jeg har ikke tilbudt det heller.

Anonymous poster hash: 87cf8...5f3

Skrevet

Mine barn må smake og de får spise det de liker om vi har noe nytt, men når de kommer og sier de ikke liker noe de likte i forrige uke så må de spise opp.

Det heter at barn og voksne må smake samme mat mange ganger før de vet om de liker eller ikke liker derfor må de smake på det vi lager og de har faktisk fått mange nye favoritter som de før ikke likte.

Det og lage alternativ mat som snitter istede for middagen som serveres er og gjøre barnet og deg selv en bjørnetjeneste.

Skrevet (endret)

Nei, barn er absolutt ikke dumme, men jeg ser ikke den store krisen i om de velger skive over middag i en periode?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor så mange syns det er greit å bruke mat som straff? Hva hvis mannen din ikke liker det du har laget til middag? Bare som er tankeekspriment, for jeg tviler ikke på at han også er altetende. Men altså, du har laget noe nytt som han ikke liker, ikke vil spise. Må han også vente i 2-3 timer før han kan finne seg en skive? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Hi

At mange bruker mat som straff, er din påstand, ikke en etablert sannhet og ikke et godt premiss å basere argumentasjonen på. Endret av uhhuhher
Skrevet

Du er tilhenger av fri oppdragelse du, eller hva? 😑

Absolutt ikke. Jeg bare velger mine kamper.

Hi

Skrevet

At mange bruker mat som straff, er din påstand, ikke en etablert sannhet og ikke et godt premiss å basere argumentasjonen på.

Å ikke få mat når man er sulten, er en straff. Gode intensjoner til tross må man våge å kalle en spade for en spade.

Hi

Skrevet

Ååh disse folkene som har oppdaget "den riktige løsningen" og bare måå dele det med oss andre..

Minner litt om religiøse

Anonymous poster hash: 73b44...d61

Skrevet

Ååh disse folkene som har oppdaget "den riktige løsningen" og bare måå dele det med oss andre..

Minner litt om religiøse

Anonymous poster hash: 73b44...d61

Eller så kan man velge å se det som å dele erfaringer og kanskje bidra til at noen tenker seg en ekstra gang om det er kun en måte å gjøre noe på.

Etter mange år som mamma er min erfaring at ting stort sett går seg til uten de store kampene. Barn er noen fornuftige og kloke skapninger og så lenge tilbudet er der har de en stor evne til å etterhvert velge seg det som er sosialt akseptert. Å spise skive når andre spiser middag blir fort nok lite spennende og kanskje tilogmed flaut.

Hi

Skrevet

Mine får brødskive om de ikke liker middag. Etter først å få servert middag selvfølgelig. Pleier aldri ha noe jeg vet de ikke liker minst 2 ting av i middagen så de kan alltids spise noe av det. Og evt brødskive etter det lille de spiste så de blir mette. Veldig sjelden eldste på 8 tar brødskive da, kanskje 1-2 ganger i året men 5 åringen er kresen så der blir det 2-3 ganger hver mnd mem herregud det er da en bagatell ang problemer mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 8495a...435

Skrevet

Eller så kan man velge å se det som å dele erfaringer og kanskje bidra til at noen tenker seg en ekstra gang om det er kun en måte å gjøre noe på.

Etter mange år som mamma er min erfaring at ting stort sett går seg til uten de store kampene. Barn er noen fornuftige og kloke skapninger og så lenge tilbudet er der har de en stor evne til å etterhvert velge seg det som er sosialt akseptert. Å spise skive når andre spiser middag blir fort nok lite spennende og kanskje tilogmed flaut.

Hi

Å etterhvert velge det som er sosialt akseptert betyr å lære av gang på gang å havne i ubehagelige situasjoner og bli flau ute hos andre. I praksis lar du andre om å oppdra barna og du lar dem lide sine nederlag på bortebane og bli stemplet som rar/kresen/uoppdragen eller lignende hos venner og deres foreldre. Jeg vil mene at det er bedre å få slepet sine kanter litt hjemme i trygge omgivelser hos sine egne foreldre som ikke elsker en mindre om man gjør noen feil.

Skrevet

I bhg der jeg jobber så oppfordrer vi alle barna til å smake, å alle får servert middagen selv om de sier at de ikke liker. Når det har gått en liten stund smører vi skiver til de som har spist lite/ ingenting. Syns ikke mat skal forbindes med tvang/ straff.

Anonymous poster hash: 680e8...188

Enig at mat ikke skal forbindes med tvang/straff. Det fremmer ikke akkurat matglede

Anonymous poster hash: ff113...a2a

Skrevet

Å etterhvert velge det som er sosialt akseptert betyr å lære av gang på gang å havne i ubehagelige situasjoner og bli flau ute hos andre. I praksis lar du andre om å oppdra barna og du lar dem lide sine nederlag på bortebane og bli stemplet som rar/kresen/uoppdragen eller lignende hos venner og deres foreldre. Jeg vil mene at det er bedre å få slepet sine kanter litt hjemme i trygge omgivelser hos sine egne foreldre som ikke elsker en mindre om man gjør noen feil.

Det var da en veldig krisemaksimering! Om du leser det jeg skriver ser du at det stort sett er før skolestart slike nykker kommer og da spiser ihvertfall mine barn stort sett hjemme. Om de ikke spiser søndagsmiddagen hos mormor går det helt greit.

Ting går seg til.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...