Gå til innhold

Ang å tvinge barn til å smake/spise opp middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utallige tråder om 'kresne' barn og utfordringer med å få dem til å spise det vi voksne mener er bra fikk jeg lyst å dele min erfaring.

Jeg har fire barn, tre voksne og en attpåklatt. Alle har hatt perioder hvor de 'ikke liker' og det har variert veldig hvor glade de har vært i middag.

Jeg har kjørt samme prinsipp på alle, vil man ikke ha maten som blir servert får de skive. Jeg lar ikke barna mine gå sultne for å bevise et poeng/hvor stor makt jeg har.

De to eldste er svært allsidige i matvanene og det eneste de ikke spiser tror jeg er klippfisk.

Samme resultatet har det nå blitt med yngste. Etter å kun ha likt pølse og pasta (og kun det, ingen saus) hele vinteren (noe vi hadde ga en gang i uken for å gi henne følelsen av å bli lett på middagsmat) smaker hun nå på alt og skryter over god middag. Så da lurer jeg litt på hvordan de som kjører knallhardt regime om at om man ikke spiser middag må man gå uten mat i opptil 6-7 timer - fruktstund i barnehagen er som regel ikke et fullverdig måltid - tenker? Mener de at den slags restriksjoner fremmer matglede? Er det viktigeste å få lydige barn?

Anonymous poster hash: c506e...deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke svar på det du spør om, da jeg gjør akkurat som deg, men jeg bare lurer på hvor gammel din yngste er? For min er 5 og spiser fortsatt et svært begrenset antall middagsretter. Føler ikke det går fremover akkurat.

Anonymous poster hash: 30825...cdd
Skrevet

Jeg er oppvokst med at man skal smake på det man får servert. Må ikke nødvendigvis spise opp alt, men smake. Det er ikke lov å si æsj om mat og det ble kun servert en middag. Dvs, man får spise det man liker. For min del var det tørr potet. Jeg var ekstremt kresen som barn. Spiste ikke kjøtt eller saus, maten kunne ikke ligge inntil hverandre og var generelt veldig sta. Vil si det var ganske strengt hjemme. Og fy søren som det hjalp. Jeg har blitt altetende når det kommer til mat og elsker et godt måltid. Synes ikke det er galt å være ettergivende ovenfor sine barn som kun har lyst på brødskive. MEN, synes heller ikke det fremmer matglede som du sier. Det er en klisjé, men normale barn spiser når de er sultne nok. Vi er forskjellige. Ikke alt funker like bra på alle barn.

Anonymous poster hash: fb42a...8d2

Skrevet

Jeg er oppvokst med at man skal smake på det man får servert. Må ikke nødvendigvis spise opp alt, men smake. Det er ikke lov å si æsj om mat og det ble kun servert en middag. Dvs, man får spise det man liker. For min del var det tørr potet. Jeg var ekstremt kresen som barn. Spiste ikke kjøtt eller saus, maten kunne ikke ligge inntil hverandre og var generelt veldig sta. Vil si det var ganske strengt hjemme. Og fy søren som det hjalp. Jeg har blitt altetende når det kommer til mat og elsker et godt måltid. Synes ikke det er galt å være ettergivende ovenfor sine barn som kun har lyst på brødskive. MEN, synes heller ikke det fremmer matglede som du sier. Det er en klisjé, men normale barn spiser når de er sultne nok. Vi er forskjellige. Ikke alt funker like bra på alle barn.

Ikke alt fungerer likt på alle barn, nei, men her er det fire forskjellige som ellers er svært ulike som samme reaksjon har fungert bra på. Da tenker jeg at det ihvertfall ikke er feil. Og så så mye hyggeligere enn å se noen sitte og spise tørr potet fordi det er alt man liker!

Skrevet

Har ikke svar på det du spør om, da jeg gjør akkurat som deg, men jeg bare lurer på hvor gammel din yngste er? For min er 5 og spiser fortsatt et svært begrenset antall middagsretter. Føler ikke det går fremover akkurat.

Anonymous poster hash: 30825...cdd

Yngste er fire år. Jeg husker ikke når de andre begynte å spise variert, men det var før skolealder, mener jeg å huske.

Hi

Skrevet

Min erfaring med mine venninner, mine barn og deres venner er helt forskjellig. 

De som får annen mat om de ikke liker det opprinnelig fikk, blir vanskelige i matveien.

Ofte så synes de ikke det selv, men når en som virkelig ikke er slik ser hva de spiser, så er de faktisk vanskelige i matveien.

Det er litt som å snakke med overvektige. De mener ofte at de spiser sunt. Det er fordi de ikke kan nok om mat og sunnhet. 

Det er altså mine erfaringer. 

Anonymous poster hash: 1c06f...677
Skrevet

Jeg har vokst opp med en kresen mor. Det var derfor en god del matvarer jeg ikke ble pressanterer for og noen ting jeg vokste opp med at var en "ekle". Da jeg flyttet for meg selv tok det mye jobbing og ganske lang tid å venne seg til de konsistensen og smaken jeg ikke hadde blitt utsatt for. I dag liker jeg det meste, men jeg skulle virkelig ønske foreldrene mine hadde presset meg hardere til å smake på forskjellige typer mat, mange ganger.

Anonymous poster hash: 86d84...f92

Skrevet

Ikke alt fungerer likt på alle barn, nei, men her er det fire forskjellige som ellers er svært ulike som samme reaksjon har fungert bra på. Da tenker jeg at det ihvertfall ikke er feil. Og så så mye hyggeligere enn å se noen sitte og spise tørr potet fordi det er alt man liker!

Jeg synes da ikke det er særlig mye hyggeligere å se noen spise tørr brødskive...

Skrevet

tvinger han aldri , da vil han aldri ha det

Skrevet

Å smake må de stort sett, men ikke spise opp mat de ikke liker. Men, det er forskjell på mat de ikke liker, og mat de "ikke liker"!

Selv om maten ikke smaker som favoritten må de pent spise et minimum av den. Mat de ikke liker på ordentlig får de selvsagt slippe, men de får ikke noe alternativ.

Skrevet

Her trenger ingen verken å smake eller å spise, ingen får meg til å smake på noe jeg ikke har lyst til å smake på heller. Men det serveres heller ikke middag hvor ungene ikke liker noe som helst, men det har blitt noen middager med bare potet, med eller uten saus, eller bare gulrøtter. 

Den ene er nå temmelig altetende, den andre er nesten plagsomt kresen, men heldigvis går det framover.

Skrevet

Utallige tråder om 'kresne' barn og utfordringer med å få dem til å spise det vi voksne mener er bra fikk jeg lyst å dele min erfaring.

Jeg har fire barn, tre voksne og en attpåklatt. Alle har hatt perioder hvor de 'ikke liker' og det har variert veldig hvor glade de har vært i middag.

Jeg har kjørt samme prinsipp på alle, vil man ikke ha maten som blir servert får de skive. Jeg lar ikke barna mine gå sultne for å bevise et poeng/hvor stor makt jeg har.

De to eldste er svært allsidige i matvanene og det eneste de ikke spiser tror jeg er klippfisk.

Samme resultatet har det nå blitt med yngste. Etter å kun ha likt pølse og pasta (og kun det, ingen saus) hele vinteren (noe vi hadde ga en gang i uken for å gi henne følelsen av å bli lett på middagsmat) smaker hun nå på alt og skryter over god middag. Så da lurer jeg litt på hvordan de som kjører knallhardt regime om at om man ikke spiser middag må man gå uten mat i opptil 6-7 timer - fruktstund i barnehagen er som regel ikke et fullverdig måltid - tenker? Mener de at den slags restriksjoner fremmer matglede? Er det viktigeste å få lydige barn?

Jeg lurer aller mest på hvem det spørsmålet er stilet til?

For jeg har lest og deltatt i sikkert hundre mattråder her siden ca 2005, og kan ikke huske ÉN eneste en person som antydet at noe barn gikk uten mat i 6-7 timer.

Jo forresten - en dame hadde den taktikken i en tråd for under en måned siden. Men hun fikk 50 likelydende svar: gi ungen kveldsmat selv om hun ikke vil ha middag.

Anonymous poster hash: e1d2a...f34

Skrevet

Er det hyggeligere å se dem spise brødskiver enn å se dem spise poteter??

Skrevet

Jeg synes da ikke det er særlig mye hyggeligere å se noen spise tørr brødskive...

Men da bør du begynne å ha ferskt brød og godt pålegg i hus. Ingen trenger å spise tørre brødskiver, det er jo bare dumt.

Hi

Skrevet

Her må de smake på alt, og det blir kun servert middag, ikke brødskive. Det er egentlig alltid noe de liker av middagen, så er veldig få ganger det ikke har vært koselig rundt middagsbordet :) Nå er en 8 og 10 og liker "alt". Jeg har bodd i fire forskjellige land og liker å lage mat, så her blir det servert alt mulig rart ;)

Anonymous poster hash: 07cde...86b

Skrevet

Her må de smake på alt, og det blir kun servert middag, ikke brødskive. Det er egentlig alltid noe de liker av middagen, så er veldig få ganger det ikke har vært koselig rundt middagsbordet :) Nå er en 8 og 10 og liker "alt". Jeg har bodd i fire forskjellige land og liker å lage mat, så her blir det servert alt mulig rart ;)

Anonymous poster hash: 07cde...86b

Her er det egentlig ikke det at de ikke har likt, tror jeg, men mer en form for selvstendighet og løsrivelse. Ellers syns jeg det er rart at de liker mye forskjellig både før og etter disse periodene.

Jeg ser bare ikke vitsen med å lage styr omkring måltidene. Er det sånn at de liker/vil spise litt er det jo greit, men jeg lar altså ikke barna gå uten mat i timesvis for å vise at det er jeg som bestemmer.

De eldste spiser mat fra alle verdensdeler, og det er som sagt kun klippfisk jeg har opplevd at de har takket nei til. Yngste er ikke helt der enda, men hun spiser variert 'vanlig' mat som alle typer fisk og kjøtt, pizza, taco, gryteretter osv. For meg så virker det som resultatet blir ca det samme enten man tvinger eller ikke, så da skjønner jeg ikke hvorfor man skal ha perioder med ukoselige måltider.

Hi

Skrevet

Jeg lurer aller mest på hvem det spørsmålet er stilet til?

For jeg har lest og deltatt i sikkert hundre mattråder her siden ca 2005, og kan ikke huske ÉN eneste en person som antydet at noe barn gikk uten mat i 6-7 timer.

Jo forresten - en dame hadde den taktikken i en tråd for under en måned siden. Men hun fikk 50 likelydende svar: gi ungen kveldsmat selv om hun ikke vil ha middag.

I barnehagen vår er det lunsj kl 11.30 og fruktstund kl 14, som navne tilsier er frukt og ikke mat som metter. Om de ikke får mat før kveldsmat i 18-19 tiden, blir det LENGE uten mat. Kun for at man skal føle seg som en god mor (mitt inntrykk er nemlig at det stort sett er mor som kommer på slike vanvittige sanksjoner).

Hi

Skrevet

Hos oss må alle smake, men det er lov å ikke like. Noen alternativ middag blir dog ikke servert. Take it or vent for the kveldsmat.

Anonymous poster hash: a2376...531

Skrevet

Men da bør du begynne å ha ferskt brød og godt pålegg i hus. Ingen trenger å spise tørre brødskiver, det er jo bare dumt.

Hi

Hva med å rett og slett lage noen lekre snitter? Med fersk loff; og så litt roastbeef, remulade og en persilledusk, f eks, eller rekesalat, eggerøre, coleslaw, kylling/karrisalat o.l. Bare fantasien setter grenser.

Skrevet

Men er du sikker på at det var det som hjalp? De fleste voksne spiser det meste, tror nok du også hadde gjort det nå, selv om du hadde fått noe annet om du likte maten. Mine "må" smake på alt, men spiser gjerne feks bare grønnsakene eller risen om de ikke liker selve middagen. Vi spiser ikke middag før ca halv fem, noen ganger er de veldig sultne til kvelds, andre ganger ikke. Eldste som er mest "kresen" og ikke liker saus, blandet mat osv, elsker feks oliven, mens yngste som er altetende ikke klarer smaken av oliven...

Anonymous poster hash: 56df3...0af

Skrevet

Hva med å rett og slett lage noen lekre snitter? Med fersk loff; og så litt roastbeef, remulade og en persilledusk, f eks, eller rekesalat, eggerøre, coleslaw, kylling/karrisalat o.l. Bare fantasien setter grenser.

Datteren min foretrekker vannbasert med vaniljekrem, fortrinnsvis pyntet med sjokoladeglasur.

Anonymous poster hash: 86d84...f92

Skrevet

Tvinger de ikke til å spise opp, men å servere brødskiver i stedet for middag har aldri vært et alternativ.

Anonymous poster hash: 705fb...416

Skrevet

Tvinger de ikke til å spise opp, men å servere brødskiver i stedet for middag har aldri vært et alternativ.

Anonymous poster hash: 705fb...416

Men hvorfor ikke? Kun av prinsipp?

Hi

Skrevet

Småen på 5 år er veldig kresen å vil helst ikke smake på noe nytt.

Men her er det regel om at han må hvertfall smake på maten,det syns jeg er det minste jeg kan forlange når jeg brukt langt tid på kjøkkenet for å laget mat til han.

Liker han ikke maten så får han ikke noe annet for da hadde han bare sagt hver dag at han ikke liker middagen, ettersom han elsker skiver.

Men gir han gjerne kvelds en halvtime før vanlig om han ikke har spist noe middag.

-det har fungert her for nå har han flere ganger spist litt middag han ikke er så glad i,for minner han på at det er lenge til det er kveldsmat å da har han faktisk spist litt likevel.

Anonymous poster hash: c8638...026
Skrevet

Men hvorfor ikke? Kun av prinsipp?

Hi

Kanskje fordi snitter med roastbeef ville svekke motivasjonen til å spise varmmat?

(Og snitter er her symbolsk ment. Bytt det ut med "barnets allerede kjente og foretrukne matvare/pålegg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...