Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #76 Skrevet 5. januar 2017 Jeg vet ikke om du sikter bl.a. til meg, jeg har svart Østerdølen flere ganger. For meg er det ingen motsetning mot å ønske å opprettholde ulvebestanden og samtidig ha stor sympati med bøndene i landet vårt OG være villig til å betale det mat faktisk koster å produsere. Jeg kjøper av prinsipp ikke billig kjøtt fra utlandet. Jeg kjøper av prinsipp aldri råbillig norskt kjøtt i typiske priskrigperioder - fordi jeg vet at det ikke er mulig å produsere kjøttet så billig. Jeg mener ikke en gang at sauer på utmarksbeite bør gjerdes inne. Jeg mener at bønder burde få langt større del av det forbrukerne faktisk betaler for maten i Norge, og at mindre av fortjenesten til alle mellomleddene og de store matvaregigantene. Bøndene er en skammelig underbetalt yrkesgruppe her i landet om man ser på faktisk arbeidstid og arbeidsbelastning de har. Jeg har kjøpt hele lam fra bonden og tilbydt meg å betale mer enn bonden selv ville ha - fordi jeg mente at det var for billig ift. hva jeg mente det var verdt. Bonden ville ikke ha mer uansett hva jeg sa. Jeg har også stor sympati for bønder som finner dyr tatt av rovvilt, for det er uten tvil en stor følelsesmessig påkjenning. Men med tanke på at sykdom og skade forårsaker flere dødsfall så tenker jeg at det er en del av det bøndene må regne med. Et rovdyrangrep ser nok mer traumatisk ut, men lidelsen kan være mindre der enn om en sau lider lenge av sykdom på beite, eller skader seg og får brudd eller indre skader og må lide seg gjennom smertene inntil de også sulter og ev. fryser ihjel. For bonden er det mindre traumatisk å finne en sau som ikke er revet opp av rovdyr, men for sauen kan det være verre å dø på de andre måtene. Derfor mener jeg at også må ha en pragmatisk holdning til det. Jeg mener også at vi har råd til å beholde ulven - som jeg viste til over her et sted, ulven er ikke dokumentert for å stå for mer enn 9 % av sau tatt av rovdyr. Da gjøres ulven til urimelig stor syndebukk, etter min mening. Det hauses opp skremselspropaganda som skaper unødvendig frykt i befolkningen i ulveområder. Jeg har også troen på at menneske og vilt kan leve side ved side. Før var det naturlig å ta hensyn på ulike vis, ta noen få forholdsregler. Det er kunnskap som for mange er helt fremmed i dag. Men det kan læres og normaliseres igjen. All honnør til bøndene! Men ingen honnør til de som driver skremselstaktikker og feilinformasjon for å fremme sine syn. Anonymous poster hash: 57587...3cf Helt enig i det du sier Anonymous poster hash: c12be...af7
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #77 Skrevet 5. januar 2017 Dersom jeg var ulv, ville jeg garantert satt tenna i en lat og lubben sau eller ei fasttjoret bikkje på tunet, enn å løpe mil etter mil etter en spretten hjort eller en langbeint elg... Anonymous poster hash: fef87...4ac
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2017 #78 Skrevet 6. januar 2017 Sier ikke nei til ulv, men syns den bør beskattes på lik linje med andre dyr feks gaupe. Må innrømme at jeg syns ikke det var koselig når ene barnet kom og sa han hørte noe på utsiden av huset, når vi da går ut er det ulvespor rundt huset t.o.m på verandaen og den ene hadde markert på hundegården. En halv time tidligere hadde barna vært ute og lekt i snøen alene. Ved nabohuset hadde ulvene vært og dratt ut søppel av en pose de hadde satt på trappen, dette er ikke normal oppførsel av vill ulv. Ja til kontroll av bestanden, beskatning og fjern for "tamme" dyr. Anonymous poster hash: 5f291...6aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå