Gå til innhold

"Ulven har drep 130 jakthunder i 2016" Hæ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ulvemotstanderne går over lik for å bli kvitt ulven.

Mange argumenter, som at de tar husdyr, at de skremmer barna og nå - at de dreper et helt vilt antall hunder (jeg husker ikke akkurat hvor mange det ble sagt i NRK-intervjuet, så sitatet er muligens ikke helt korrekt, men det var deromkring)..

Kan det stemme at SÅ mange hunder blir drept av ulv da?

Norge kritiserer India for ikke å ta vare på tigeren og afrikanske land for ikke å passe nok på at verdens bestand av løver består. Men vår egen ulvestamme skal vi bare drepe. Heldigvis har miljøministere Helgesen gått tilbake på jaktillatelsen, så fornuften seiret heldigvis.

Anonymous poster hash: 75349...b16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du bor i et ulvefritt område....

Her jeg bor er det bare streifdyr som går, men jeg har full forståelse for ulvemotstanden. Hvis ulv er så viktig for Norge, burde vi tillate ulv over hele landet og ikke bare på østsiden av Glomma. Videre burde vi ha en egen norsk ulvestamme. Ikke en finsk-russisk som vi har nå. Jeg er for ulv, men ikke for at den skal luske rundt husveggen. Ja til ulv overalt, også i Oslomarka. Dessuten bør stammen reguleres på en annen måte en i dag.

Anonymous poster hash: 3f117...b76

Skrevet

Ja må få spredt ulven over hele landet,og få antallet opp.

Anonymous poster hash: 6aa54...d70

Skrevet

Ulven kan gjerne spres over hele landet. Ogt vi må bare passe på at den ikke utryddes. Jeg er også for bevaring av villreinstammen - det er  menneskene, ikke ulven som truer den.

Ulv er bra for økosystemet.

Anonymous poster hash: 5f1be...b65
Skrevet

Det er kanskje det teiteste jeg har lest i Aftenposten på lang tid.

Anonymous poster hash: 8db3f...d05

Da synes jeg du skal argumenter for hvorfor dette var det teiteste du har lest på lang tid? Ja han harselerer og setter ting på spissen, men veldig mye av hva han kommer med er faktisk sant. 

Anonymous poster hash: 3ef39...785

Skrevet

Her jeg bor er det bare streifdyr som går, men jeg har full forståelse for ulvemotstanden. Hvis ulv er så viktig for Norge, burde vi tillate ulv over hele landet og ikke bare på østsiden av Glomma. Videre burde vi ha en egen norsk ulvestamme. Ikke en finsk-russisk som vi har nå. Jeg er for ulv, men ikke for at den skal luske rundt husveggen. Ja til ulv overalt, også i Oslomarka. Dessuten bør stammen reguleres på en annen måte en i dag.

Tror vi kan regne med at indere synes tigeren er plagsomt farlig til tider og. Elefanter er mye farligere enn ulv er, men her i Norge kjemper vi for at tigre og Elefanter skal bevares og for at ulven skal utryddes...

Skrevet

Da synes jeg du skal argumenter for hvorfor dette var det teiteste du har lest på lang tid? Ja han harselerer og setter ting på spissen, men veldig mye av hva han kommer med er faktisk sant. 

Anonymous poster hash: 3ef39...785

Fullstendig usaklig. 

Skrevet

Da får folk passe på bikkjene sine.

Skrevet

Tror vi kan regne med at indere synes tigeren er plagsomt farlig til tider og. Elefanter er mye farligere enn ulv er, men her i Norge kjemper vi for at tigre og Elefanter skal bevares og for at ulven skal utryddes...

Jeg har ikke nevnt hverken tigre eller elefanter, og har faktisk ikke satt meg inn i hva Norge gjør helt konkret for å bevare stammene. Derfor inn jeg ikke diskutere det. Det er jo Norge i et nøtteskall at vi skal hjelpe, bestemme og påvirke ting på andre siden av planeten før vi feier for egen dør. Jeg mener vi burde bruke mer ressurser på å løse problemer innenlands før vi menger oss ute i den store verden, i balanse selvfølgelig.

Hvilke tiltak setter India inn for å redde tigeren og samtidig beskytte lokalbefolkningen? Det samme gjelder for elefantene. Vet det er krypskyttervakt, men hva mer?

Befolkningstetthet bør jo også ha noe å si i denne saken. Hadde 200 stk blitt tatt av ulv i lille Trysil eller Engerdal ville prosentandelen ift innbyggere både lokalt og nasjonalt gjort et synlig innhogg på statistikken. Gjør det det i India? Skal vi godta at borgere lever i frykt for å gå ut pga ulv i Norge fordi den norske stat prøver å redde tigre i India? Følger vi den logikken videre så blir argumentasjonen raskt ufattelig tåpelig.

Faktum er at ulv er gjeninnført i Norge, debattens kjerne er hvor vidt det er nødvendig med ulv i Norge. I så fall, hvilken pris er akseptabel å betale? Er det greit at ulven tar husdyr i bånd utenfor huset? Er det greit at kommunene blir belastet med merkostnad i form av transport? Er det greit at ulvebestanden reduserer livsvilkårene i utkantnorge?

Skrevet

Det er ulv i Østmarka. Jeg er bor i Oslo og er mye i marka - synes det er bra med ulv.

Anonymous poster hash: d8a0c...e7c

Skrevet

Det er jo allerede ulv i Oslomarka, så det "dere vet ikke hva dere snakker om i Oslo"-argumentet ditt faller flatt på ansiktet.

Skrevet

Da får folk passe på bikkjene sine.

Mest fornuftige kommentaren! Helt enig.

Skrevet

Ulv er jo stort sett ikke farlig for mennesker, så det med at man er redd er ikke godt nok argument for å utrydde ulv.

Og det med at folk som ikke bor i ulveområder ikke kan si noe er også et fullstendig meningsløst argument. 

Folk bør passe på bikkjene sine når de er i områder med ulv (eller med kuer, de er ofte aggressive mot hunder), og jeg har nå sjekket fakta, og det er i snitt 6 hunder per år som blir drept av ulv. 

Skrevet

Ulven må være hvor den vil for min del. Vi har hytte i et område i Hedmark hvor det er 2 ulveflokker. Har ingen problemer med å la 8 åringen leke ute alene. Ulv er ikke kjent for å snike rundt for å finne barn de kan kaste seg over. De er stort sett ganske sky. Siste drapet på mennesker/barn i Norge begått av ulv mener jeg var en gang veldig tidlig på 1900 tallet, type 1908 eller noe slikt. 

Tenker at om enkelte mennesker er så livredd for ulv at de ikke tør gå ut alene (vg i dag), så bør de kanskje ikke bosette seg på øde steder langt inne i villmarken? Hva med å da flytte til tettsteder eller lengre sør/sentralt? Jeg for eksempel har alltid synes at hai virker veldig skummelt. Derfor unngår jeg å legge badeferier eksempelvis til sør-afrika.... fremfor å dra dit og forvente at haien utryddes... (satt litt på spissen selvsagt...) 

Anonymous poster hash: 9f6ba...641
Skrevet

Det er skam ulv i Østmarka. Tenker det er et perfekt sted for ulv med mye vilt og lite frittgående beitedyr. Før ynglet ulvene men nå har dessverre en eller annen idiot skutt den ene av foreldrene. I desember ble det bare observert en enslig tispe der. Håper det snart kommer et nytt par med ynglende ulv i Oslomarka.

For noen år siden ble det drept en familiehund av ulv rett ved bebyggelsen i Østmarka. Ble ingen panikk i Oslo av den grunn. Eieren var forståelig nok lei seg, men var også klar over det var hans egen feil som hadde sluppet hunden løs. Han ønsket ikke ulven bort heller.

Hilsen en som bruker Oslomarka jevnlig.

Anonymous poster hash: c12be...af7

Skrevet

http://www.aftenposten.no/norge/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-130213b.html

Bor man i et område med ulv må man forholde seg til det på saklig vis. Ikke slipp hunder løs foreksempel. Eller ha en hundegård.

Det er direkte irriterende med sutringen fra folk som bor i områder med rovdyr. Jeg har hatt ulv ruslende på tunet der jeg bodde før, mange ganger. Og jaggu klarte jeg å holde liv i høneflokken, begge bikkjene og hver eneste unge.

Anonymous poster hash: 8db3f...d05

Skrevet

Vi kan ikke ha for mye ulv, men vi må ikke utrydde den.

På 1500-tallet var folk redde for å gå ute i skogen om natten fordi de kunne bli tatt av ulv. Over hele landet.

At en ulv forsyner seg med en sau eller 10 innomimellom må bøndene ta høyde for. Og det gjør de nok også. Så må de be om fellingstillatelse på det sultne dyret uten å hyle i media om det først. Jo mer de hyler i media, jo mer kommer ulveelskere på banen.

Hvis vi skal la ulven formere seg ukontrollert, så ender vi opp med å måtte ha med våpen hver gang vi skal utenfor døra enkelte steder og det er jo ikke ideelt.

Anonymous poster hash: 7df56...acd

Skrevet

Mest fornuftige kommentaren! Helt enig.

Nå ble det for et par dager siden tatt en hund i bånd i et tettbebygd strøk. En ting er jakthunder,men man kan ikke ha ulv langs husveggen.

Anonymous poster hash: 9b22d...849

Skrevet

Nå ble det for et par dager siden tatt en hund i bånd i et tettbebygd strøk. En ting er jakthunder,men man kan ikke ha ulv langs husveggen.

Nei, da får man heller flytte eller ta hunden med på tur, i bånd.

Skrevet

I nabolaget mitt var det en rev som tok katter hvis den fikk mulighet. Vet med sikkerhet det var reven for den ble observert med byttet sitt ved flere anledninger. Ingen som søkte fellingstillatelse på den selv om det skjedde helt inn til husveggen.

Anonymous poster hash: c12be...af7

Skrevet

Denne artikkelen er fra 2004, men det er likevel interessant å lese tallmaterialet og hvor mange husdyr som ble tatt av rovdyr.

http://forskning.no/biologi-rovdyr-okologi-politikk/2008/02/hvor-mange-husdyr-tar-rovdyra-i-norge

2 millioner sau på utmarksbeite, 130 000 dør, bare 0,12 % av de 2 millioner er dokumentert død pga. rovdyr.

Nye tall viser at det er en stor nedgang i antall sau som tas av rovdyr. Nedgangen 2004-2014 var på 42 % disse ti årene.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kraftig-nedgang-i-sau-tatt-av-rovvilt-i-2015/id2470668/

Jeg har ikke bodd i ulveområder, men et sted jeg bodde tidligere hadde en bjørn i området noen år. Den trivdes tilfeldigvis rundt akkurat der jeg bodde med få hus i området og noen spredte gårder i tillegg til mye skog. En dag var hunden strålende fornøyd, hadde satt den i bånd utenfor mens vi kledde på oss for tur... da vi kom ut lå hunden og spiste på varm sauevom bjørnen tydeligvis hadde sluppet fra seg akkurat der (fordi den ble skremt av at vi åpnet døren og slapp ut hunden, selv om vi ikke så den?). Da hadde bjørnen tatt to sau fra bonden på andre siden av veien. Det var de to sauene den bjørnen tok. Bonden fikk erstatning. Vi fikk god informasjon av rovviltnemnda om adferd til bjørn og at den ikke utgjorde noen fare for oss. Vi så jo ferske bjørnespor, og den var lusket stadig ikke langt fra huset. Den gikk også i hi rett i nærheten. Men det var ikke noe problem. Mennesker plaget ikke den, den plaget ikke menneskene. Bjørnen tok ikke flere sauer. Hadde den slått ihjel en stor mengde sau så hadde det trolig blitt gitt fellingstillatelse på den, men det var ikke nødvendig.

Gaupe hadde vi også tett på det stedet og tett på gårdene.

Vi var litt mer oppmerksomme etter at vi visste de var i området, hadde fått god informasjon om dyras adferd, men bortsett fra minimale hensyn påvirket det ikke livene våre i nevneverdig grad. Det føltes nærmest som et privilegium å kunne observere viltlivet såpass nært.

Villrein hadde vi også i området. Der ble det tatt hensyn til reinen. Oppsynsmannen i Nasjonalparken hadde oppsyn med dem, og det hendte at veien innimellom ble stengt fordi villreinen var der eller krysset veien. Men det var også noe man fint kan tåle noen ytterst få ganger i året, det var ikke en gang hvert år vi fikk det med oss.

Det var mye sau på utmarksbeite i området, men få som ble tatt av rovdyr iflg. bøndene. De fleste sau døde av sykdom, brudd eller forgiftning.

Jeg tror mye av motstanden mot ulv kommer av manglende kunnskap som skaper ubegrunnet sterk frykt.

Om det kommer ulveindivider som dreper husdyr bare for å drepe, da blir disse selvfølgelig felt. Men ellers må vi tåle et lite tap av husdyr pga. rovdyr.

Som en ettertanke - i 2010 eller 2011 ble det slaktet 60 millioner kyllinger i Norge. To millioner kyllinger kom aldri så langt, fordi de døde underveis i produksjonen pga. dårlig dyrevelferd. To millioner... pga. dårlig dyrevelferd.

Rådet for dyreetikk har påpekt store bekymringer for kyllingenes levevilkår. De overfores slik at de får store fysiske plager av det, de får muskel- skjelettproblemer fordi ben og sener ikke greier å utvikles like raskt som de burde for å tåle den unormalt raske vektoppgangen pga. overforingen. Dette fører også til sirkulasjonsproblemer, og de får også hjerteproblematikk av samme årsak. Det vil si, de fleste av de 60 millioner kyllingene som blir slaktet i året - de "heldige" som ikke dør pga. dårlig dyrevelferd - de lever med store smerter så lenge de lever. Når de har nådd slaktevekt er de ca. 20 kyllinger på en kvadratmeter, så de har heller ikke plass til å bevege seg særlig, dvs. smerteproblematikken forsterkes ytterligere.

Og hvorfor er det slik? Fordi de aller fleste ikke er villig til å betale det det koster å la dyr til mat få vokse opp med bedre vilkår. Og på toppen av det hele så vil de fleste gjerne ha importert og enda billigere kjøtt - importert fra land som gjør at norsk kjøttproduksjon kan fremstilles som dyreparadis.

Jeg tror det er svært mange som både burde skaffe seg mye mer kunnskap om matproduksjon og husdyrhold og rovdyr...

Og ikke minst også burde gå i seg selv og tenke gjennom hva det er vi bidrar til med å kreve billigst mulig mat mens vi som regel driter i at det ikke er mulig å produsere noe så billig på en noenlunde god måte for dyra.

Anonymous poster hash: 57587...3cf
Skrevet

Dette handler vel mest om å regulere en ulvestamme som ikke engang er norsk?

Anonymous poster hash: 01eee...7cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...