Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #26 Skrevet 4. januar 2017 Nei, da får man heller flytte eller ta hunden med på tur, i bånd. Anonymous poster hash: 5f1be...b65 Det argumentet blir for dumt. Skal man skape en balansegang mellom mennesker og vilt så må man faktisk drive forvaltning til en viss grad. Selv om alle treklemmere og andre miljøforkjempere vil ha i pose og sekk så fungerer det ikke sånn. Anonymous poster hash: 9b22d...849
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #27 Skrevet 4. januar 2017 I nabolaget mitt var det en rev som tok katter hvis den fikk mulighet. Vet med sikkerhet det var reven for den ble observert med byttet sitt ved flere anledninger. Ingen som søkte fellingstillatelse på den selv om det skjedde helt inn til husveggen. Anonymous poster hash: c12be...af7 Katter er annerledes. Man har ikke de i bånd ved husveggen. De reker rundt på egen hånd. Dessuten er det revejakt i store deler av vinterhalvåret. Anonymous poster hash: 9b22d...849
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #28 Skrevet 4. januar 2017 Regner med at du bor i et ulvefritt område.... Her jeg bor er det bare streifdyr som går, men jeg har full forståelse for ulvemotstanden. Hvis ulv er så viktig for Norge, burde vi tillate ulv over hele landet og ikke bare på østsiden av Glomma. Videre burde vi ha en egen norsk ulvestamme. Ikke en finsk-russisk som vi har nå. Jeg er for ulv, men ikke for at den skal luske rundt husveggen. Ja til ulv overalt, også i Oslomarka. Dessuten bør stammen reguleres på en annen måte en i dag. Anonymous poster hash: 3f117...b76 Hva har det å si om ulven er finsk eller norsk...? 😂 Biter den finske hardere? Anonymous poster hash: c87e6...486
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #29 Skrevet 4. januar 2017 I nabolaget mitt var det en rev som tok katter hvis den fikk mulighet. Vet med sikkerhet det var reven for den ble observert med byttet sitt ved flere anledninger. Ingen som søkte fellingstillatelse på den selv om det skjedde helt inn til husveggen. Anonymous poster hash: c12be...af7 Selv ville jeg ha sendt reven et takkekort. Nordmenns ansvarsløse kattehold er en pest og en plage. Anonymous poster hash: c87e6...486
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #30 Skrevet 4. januar 2017 Hva har det å si om ulven er finsk eller norsk...? 😂 Biter den finske hardere? Anonymous poster hash: c87e6...486 Det beviser bare at den norske ulvestammen er utdødd og at ulven er gjeninnført i Norge. Det er også mye av kjernen til argumentene til ulvemotstanderne, altså at ulven var utryddet fra norsk fauna. Lurer litt på hvordan de stiller seg til isbjørnproblematikken i Longerbyen, men det er jo like søkt som tigre og elefanter... Anonymous poster hash: 3f117...b76
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #31 Skrevet 4. januar 2017 Katter er annerledes. Man har ikke de i bånd ved husveggen. De reker rundt på egen hånd. Dessuten er det revejakt i store deler av vinterhalvåret. Anonymous poster hash: 9b22d...849 Hvorfor er det annerledes med katter? Disse kattene ble tatt inne i hagene og helt inn til husene. På samme måten som hunden du omtalte. Her jeg bor er det ikke revejakt på annet enn påkjørte dyr og lignede. At det jaktes på rev andre steder er ikke et gyldig argument her. Poenget mitt var at ingen krevde reven skutt på samme måte som det ofte blir krevd når det er hund som blir tatt. Anonymous poster hash: c12be...af7
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #32 Skrevet 4. januar 2017 Hvorfor er det annerledes med katter? Disse kattene ble tatt inne i hagene og helt inn til husene. På samme måten som hunden du omtalte. Her jeg bor er det ikke revejakt på annet enn påkjørte dyr og lignede. At det jaktes på rev andre steder er ikke et gyldig argument her. Poenget mitt var at ingen krevde reven skutt på samme måte som det ofte blir krevd når det er hund som blir tatt. Anonymous poster hash: c12be...af7 Lurer på hvor du bor da. Revejakt gjelder hele landet. Stoler mer på Miljødirektoratet enn deg.I fjor var det uttak av rev i alle fylker av landet. Dessuten tror jeg de fleste er mer inneforstått med at en katt på tur har større sjans for å bli tatt av andre dyr. Rev er heller ikke farlige for folk. Poenget er at hvis vi mennesker skal leve side om side med vilt så må det forvaltning til. Det er umulig å få i pose og sekk. Vi er dessverre for mye mennesker til at dyrene kan formere seg fritt. Anonymous poster hash: 9b22d...849
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #33 Skrevet 4. januar 2017 Lurer på hvor du bor da. Revejakt gjelder hele landet. Stoler mer på Miljødirektoratet enn deg.I fjor var det uttak av rev i alle fylker av landet. Dessuten tror jeg de fleste er mer inneforstått med at en katt på tur har større sjans for å bli tatt av andre dyr. Rev er heller ikke farlige for folk. Poenget er at hvis vi mennesker skal leve side om side med vilt så må det forvaltning til. Det er umulig å få i pose og sekk. Vi er dessverre for mye mennesker til at dyrene kan formere seg fritt. Anonymous poster hash: 9b22d...849 Fylket jeg bor i er ganske stort. Kommunen også. At det jaktes på rev andre steder i fylket er ikke det samme som at det jaktes rev i området der denne reven bodde. Syns du gjør en rar forskjell på husdyr her. Begge husdyrene ble tatt av rovdyr helt inne ved husveggen. Hvorfor er det greit at noen husdyr blir tatt av rovdyr mens et annet fører til at det forlanges at det meste av bestanden av rovdyret skal skytes fort som fy. Kattene her ble i tillegg passet vesentlig bedre på enn en gjennomsnitts beitesau. Hva er egentlig forskjellen bortsett fra at du har sett deg sint på ulver og tar eventyret om Rødhette og ulven litt for seriøst? Anonymous poster hash: c12be...af7
Østerdølen Skrevet 4. januar 2017 #34 Skrevet 4. januar 2017 Det er ikke snakk om å utrydde ulven.Men i Rovdyrforliket ble det bestemt at vi skal ha en bestand på ca 40 dyr som er helnorske.Ved siden av dette er streifdyr og dyr som hører til på svensk side av grensen. Disse dyrene skal ikke opprette revir i soner som skal være "ulvefrie", nettopp fordi det er stor del av landbruk der. Nå er det nærmere 100 ulv i Norge, ca 450 ulv i Skandinavia. Desverre er den norske ulven veldig preget av innavl, da far setter valper på datteren osv. I sommer bestemte et samlet Storting at vi skal ta ut 47 dyr, mesteparten av disse er i disse ulvefrie sonene. Det vi ser,er at ulven trekker innover mot befolkning,den mister den naturlige skyheten,nettopp fordi den omgås mennesker.I Sverige har blant annet familier blitt angrepet på tur med barnevogn. Bikkjer som står i bånd på tunet blir drept av ulven midt på lyse dagen og ulven vandrer inn i boligfelt. Ulven er ikke ufarlig, og vi er redde for at noen barn må drepes før folk forstår hvordan det er å leve i slike områder. Ja,ulven dreper sau,men selvfølgelig ikke alle dyr som dør på beite.Problemet med ulven er at den kun spiser gode deler på sauen, og i sommer drepte TO ulver ca 200 sauer på noen uker i Rendalen, det er IKKE for å spise seg mett.Mange av disse dyrene var i live,og blitt delvis spist levende. Inngjerding av dyr er forsøkt.Det som da skjedde var at sauen satt seg fast i gjerde og døde av sult. Ellers er beiteområdene så store, at vi da må gjerde inn nasjonalparker, over kommunegrenser og ellers stenge utmark som alle har fri ferdsel i. Vi har også sett at ulven har klart og komme inn i inngjerdingen, og dermed LETTERE fått tatt sauen. Når det gjelder gjeting av sau, er gjennomsnittsinntekten til en sauebonde på ca 450 000 kr før utgifter. En gjetesesong vil kunne gi lønnsutgifter på 600 000 kr, altså et TAP på 150 000 hvert år. Gårder har gått i generasjoner, og det er ikke bare å legge opp,selge og flytte til byen. Mange av bøndene vil heller ikke få jobb,da utdanning innen landbruk begrenser mulighetene. Da blir alternativet NAV. Flytter vi alle til byen vil huspriser øke enda mer, og presset på infrastrukturen i byene øker. Det vi ønsker er en mer rettferdig fordeling av ulvebestanden, selv om dette er vanskelig å få til, da vi deler stammen med Sverige. Slik det er nå, er det en liten del av befolkningen som må ta ALL belasningen for ulvestammen i Norge.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #35 Skrevet 4. januar 2017 Det er ikke snakk om å utrydde ulven.Men i Rovdyrforliket ble det bestemt at vi skal ha en bestand på ca 40 dyr som er helnorske.Ved siden av dette er streifdyr og dyr som hører til på svensk side av grensen. Disse dyrene skal ikke opprette revir i soner som skal være "ulvefrie", nettopp fordi det er stor del av landbruk der. Nå er det nærmere 100 ulv i Norge, ca 450 ulv i Skandinavia. Desverre er den norske ulven veldig preget av innavl, da far setter valper på datteren osv. I sommer bestemte et samlet Storting at vi skal ta ut 47 dyr, mesteparten av disse er i disse ulvefrie sonene. Det vi ser,er at ulven trekker innover mot befolkning,den mister den naturlige skyheten,nettopp fordi den omgås mennesker.I Sverige har blant annet familier blitt angrepet på tur med barnevogn. Bikkjer som står i bånd på tunet blir drept av ulven midt på lyse dagen og ulven vandrer inn i boligfelt. Ulven er ikke ufarlig, og vi er redde for at noen barn må drepes før folk forstår hvordan det er å leve i slike områder. Ja,ulven dreper sau,men selvfølgelig ikke alle dyr som dør på beite.Problemet med ulven er at den kun spiser gode deler på sauen, og i sommer drepte TO ulver ca 200 sauer på noen uker i Rendalen, det er IKKE for å spise seg mett.Mange av disse dyrene var i live,og blitt delvis spist levende. Inngjerding av dyr er forsøkt.Det som da skjedde var at sauen satt seg fast i gjerde og døde av sult. Ellers er beiteområdene så store, at vi da må gjerde inn nasjonalparker, over kommunegrenser og ellers stenge utmark som alle har fri ferdsel i. Vi har også sett at ulven har klart og komme inn i inngjerdingen, og dermed LETTERE fått tatt sauen. Når det gjelder gjeting av sau, er gjennomsnittsinntekten til en sauebonde på ca 450 000 kr før utgifter. En gjetesesong vil kunne gi lønnsutgifter på 600 000 kr, altså et TAP på 150 000 hvert år. Gårder har gått i generasjoner, og det er ikke bare å legge opp,selge og flytte til byen. Mange av bøndene vil heller ikke få jobb,da utdanning innen landbruk begrenser mulighetene. Da blir alternativet NAV. Flytter vi alle til byen vil huspriser øke enda mer, og presset på infrastrukturen i byene øker. Det vi ønsker er en mer rettferdig fordeling av ulvebestanden, selv om dette er vanskelig å få til, da vi deler stammen med Sverige. Slik det er nå, er det en liten del av befolkningen som må ta ALL belasningen for ulvestammen i Norge. Hvis en sau setter seg fast i et gjerde (eller en grein eller noe annet) så lenge at den dør av sult så er eieren en dyreplager og har ikke tilstrekkelig tilsyn med dyrene sine. Det siste er vel det egentlige problemet her. Forventningen om at husdyrene skal klare seg selv med minst mulig tidsbruk. Før du klager over at kjøttet så blir for dyrt vil jeg pointere at jeg gjerne betaler både dobbel og trippel pris for kjøtt med bedre kvalitet og bedre dyrevelferd. Hva med de 118 000 sau som årlig dør av andre årsaker enn rovdyr. Veldig lite fokus på dem. Er ikke overbevist om at å dø av fluelarveinvasjon er vesentlig mindre smertefullt enn å bli drept av rovdyr. Til ulvens farlighet over for mennesker: Jeg undres over at ulven i Norge er så mye mer blodtørstig enn ulv andre steder i verden. Andre steder lever man med mye fler ulver i tettere befolkede områder uten stor hurlumhei, men det er vist bare i Norge at ulven bare venter på anledning til å kaste seg over noen barnehagebarn. Ganske usedvanlig den ulven i Norge altså. Må nesten være en unik stamme. Personlig er jeg mer bekymret for biltrafikk. Anonymous poster hash: c12be...af7
Østerdølen Skrevet 4. januar 2017 #36 Skrevet 4. januar 2017 Hvis en sau setter seg fast i et gjerde (eller en grein eller noe annet) så lenge at den dør av sult så er eieren en dyreplager og har ikke tilstrekkelig tilsyn med dyrene sine. Det siste er vel det egentlige problemet her. Forventningen om at husdyrene skal klare seg selv med minst mulig tidsbruk. Før du klager over at kjøttet så blir for dyrt vil jeg pointere at jeg gjerne betaler både dobbel og trippel pris for kjøtt med bedre kvalitet og bedre dyrevelferd. Hva med de 118 000 sau som årlig dør av andre årsaker enn rovdyr. Veldig lite fokus på dem. Er ikke overbevist om at å dø av fluelarveinvasjon er vesentlig mindre smertefullt enn å bli drept av rovdyr. Til ulvens farlighet over for mennesker: Jeg undres over at ulven i Norge er så mye mer blodtørstig enn ulv andre steder i verden. Andre steder lever man med mye fler ulver i tettere befolkede områder uten stor hurlumhei, men det er vist bare i Norge at ulven bare venter på anledning til å kaste seg over noen barnehagebarn. Ganske usedvanlig den ulven i Norge altså. Må nesten være en unik stamme. Personlig er jeg mer bekymret for biltrafikk. Anonymous poster hash: c12be...af7 Store deler av disse dyrene som dør ER tatt av rovdyr,men så lenge dette ikke kan bevises 100 % blir dyret ikke registrert som rovdyrtap og bonden får ikke erstatning. Ca 50 % ER tatt av rovdyr,men ikke registrert som det. Når det gjelder gjerder, er områder som må inngjerdes for at sauen skal ha tilstrekkelig utmarksbeite, på inntil 100 mål, blir det 400 kilometer med gjerde rundt området, altså 40 mil med gjerde som skal sjekkes hver dag. En mann går igjennomsnittsfart på 5 km i timen, da bruker EN person 80 timer på EN tur rundt området, to vil bruke 40 timer. Skal denne turen tas to ganger i døgnet må det ansettes folk på heltid, KUN for å sjekke gjerder. Om en sau setter seg fast en sommerdag vil den raskt dø av vannmangel, FØR bonden hadde fått sjekket gjerde sitt, slik er det bare. Når det gjelder ulven, sier det seg selv at ulven mister sin skyhet. Den HAR drept og angrepet mange andre plasser, blant annet i Sverige, Canada og Alaska,i Canada ble en 22 år gammel mann bitt i hjel av ulv, mens han var på telttur,(Bare google så finner du det...) I Alaska ble en 32 år gammel kvinne drept i skogen av en ulveflokk, og i Sverige ble en familie med barnevogn angrepet på tur. Så hvorfor skal den ikke angripe her? At DU er mer redd for biltrafikk er vel nettopp fordi du ikke kjenner det på kroppen, og er rett og slett MEGET arrogant holdning til dine medmennesker! Les denne,så skjønner du kanskje hvorfor folk er redde.http://www.aftenposten.no/norge/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-130213b.html
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #37 Skrevet 4. januar 2017 I nabolaget mitt var det en rev som tok katter hvis den fikk mulighet. Vet med sikkerhet det var reven for den ble observert med byttet sitt ved flere anledninger. Ingen som søkte fellingstillatelse på den selv om det skjedde helt inn til husveggen. Anonymous poster hash: c12be...af7 Det skjedde her også for noen år siden. Forskjellen var bare at det ikke tok mange dagene før reven var skutt og begravet uten noe flere spørsmål. Anonymous poster hash: f7091...08d
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #38 Skrevet 4. januar 2017 Store deler av disse dyrene som dør ER tatt av rovdyr,men så lenge dette ikke kan bevises 100 % blir dyret ikke registrert som rovdyrtap og bonden får ikke erstatning. Ca 50 % ER tatt av rovdyr,men ikke registrert som det. Når det gjelder gjerder, er områder som må inngjerdes for at sauen skal ha tilstrekkelig utmarksbeite, på inntil 100 mål, blir det 400 kilometer med gjerde rundt området, altså 40 mil med gjerde som skal sjekkes hver dag. En mann går igjennomsnittsfart på 5 km i timen, da bruker EN person 80 timer på EN tur rundt området, to vil bruke 40 timer. Skal denne turen tas to ganger i døgnet må det ansettes folk på heltid, KUN for å sjekke gjerder. Om en sau setter seg fast en sommerdag vil den raskt dø av vannmangel, FØR bonden hadde fått sjekket gjerde sitt, slik er det bare. Når det gjelder ulven, sier det seg selv at ulven mister sin skyhet. Den HAR drept og angrepet mange andre plasser, blant annet i Sverige, Canada og Alaska,i Canada ble en 22 år gammel mann bitt i hjel av ulv, mens han var på telttur,(Bare google så finner du det...) I Alaska ble en 32 år gammel kvinne drept i skogen av en ulveflokk, og i Sverige ble en familie med barnevogn angrepet på tur. Så hvorfor skal den ikke angripe her? At DU er mer redd for biltrafikk er vel nettopp fordi du ikke kjenner det på kroppen, og er rett og slett MEGET arrogant holdning til dine medmennesker! Les denne,så skjønner du kanskje hvorfor folk er redde.http://www.aftenposten.no/norge/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-130213b.html Hvordan kan du hevde at 50 % av alle sauer som dør på beite dør av rovdyr? Det er ca 1100 rovdyr i Norge (jerv, bjørn, ulv og gaupe). Hvis vi tar tallene på 130 000 sau som tidligere døde på utmarksbeite så mener du altså at 65 000 sau blir tatt av rovdyr. Det vil si at hvert enkelt individ rovdyr skal drepe 60 sau årlig. Bjørnen ligger i hi flere måneder av året. Dietten til en bjørn domineres av plantekost. Bjørnens viktigste næringskilde er bær for å bygge fettlager for vinteren. I tillegg spiser den maur, elg og rein. I tillegg kan bjørnen ta sau. Mer en 95 % av ulvens kosthold utgjøres av elg i Skandinavia. Et par eller en flokk kan ta opp til 100 elg i året. Og likevel mener du at hver av disse ulvene tar 60 sau i året i tillegg. Jervens viktigste matkilde på vinter er rein (og da er de fleste sauer heller ikke ute). Resten av året består kosten av fugler og små og store pattedyr, planter, rein, kadaver og sau. Gaupas viktigste næringskilde er hjortedyr, men også rådyr og tamrein. Gaupa kan også ta en del sau i sommerhalvåret i tillegg til mindre byttedyr som fugl, hare og rev. Denne informasjonen finnes på rovdata.no. Hovedkostholdet til alle de fire store rovdyrene i Norge har altså hovedkosthold fra andre kilder enn sau. Ulven har hele 95 % av sitt kosthold fra alt annet enn sau. Det vil i så fall si at de andre dyrene enn ulv i realiteten må ta mange flere sauer hver årlig enn 60 stk. Dermed skurrer tallene enda mer. Når man ser på hva som faktisk er i kostholdet til disse dyrene blir det omtrent umulig at de også skal ha tatt 60 sauer hver i året i tillegg. Det er få dyr som er lystmordere, fordi jakten krever mye energi av dem, og det å kaste bort energi er store deler av året i Norge en farlig sløsing av energi. De fleste jakter når de har behov for mat. Unntak finnes, men disse blir det som regel raskt utstedt fellingstillatelse for og tatt ut. Tallene stemmer ikke med det du sier, men om du har kilder på dette så ser jeg gjerne på dem. Anonymous poster hash: 57587...3cf
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #39 Skrevet 4. januar 2017 Ulvemostanderne som klager: Kan ikke slippe barna ut alene... Vel, jeg bor på Sørlandet (Hvor vi faktisk også ser ulv av og til), men jeg kan heller ikke slippe barna mine ut alene. Bor i by, og rett ved siden av ei elv... Bor man i områder der ulven er, må man ta hensyn til den slik man må ta hensyn til mange ting. Sauer som dør? Kanskje heller velge andre gårdsdyr? Passe bedre på dem. Mange bønder velger sauer for det er så enkelt å slippe dem løs og ikke passe på dem. De klarer seg jo greit på egen hånd, hadde det bare ikke vært for den ulven. (I tillegg: Mange bønder melder inn om døde sauer, og får erstatning, selv om sauene har dødd av helt andre årsaker. Falt utfor et stup, blitt sittende fast, sykdom, tatt av andre villdyr o.l. ) Anonymous poster hash: 5b314...636
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #40 Skrevet 4. januar 2017 Ulvemostanderne som klager: Kan ikke slippe barna ut alene... Vel, jeg bor på Sørlandet (Hvor vi faktisk også ser ulv av og til), men jeg kan heller ikke slippe barna mine ut alene. Bor i by, og rett ved siden av ei elv... Bor man i områder der ulven er, må man ta hensyn til den slik man må ta hensyn til mange ting. Sauer som dør? Kanskje heller velge andre gårdsdyr? Passe bedre på dem. Mange bønder velger sauer for det er så enkelt å slippe dem løs og ikke passe på dem. De klarer seg jo greit på egen hånd, hadde det bare ikke vært for den ulven. (I tillegg: Mange bønder melder inn om døde sauer, og får erstatning, selv om sauene har dødd av helt andre årsaker. Falt utfor et stup, blitt sittende fast, sykdom, tatt av andre villdyr o.l. ) Anonymous poster hash: 5b314...636 Det var en meget enkel logikk med store brister i argumentasjonen. Anonymous poster hash: a4907...e2c
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #41 Skrevet 4. januar 2017 Ulven er utdødd i Norge. Den ulven vi har i Norge nå er hentet fra Russland osv, og er en helt annen type ulv enn den som engang levde her. Hvorfor blir dyr utryddet? Fordi det ikke lar seg gjøre å overleve der de er. Hvorfor skal vi hente inn rovdyr som ikke klarer å overleve her? Og nå bor jeg i Hedmark, og her er det blitt sett en ulv her vi bor, og det var for mange år siden. Ulven hadde forvillet seg hit.. En familie vi kjenner som bor i et typisk ulve-sted, skulle kjøre barna til skolen en tidlig morgen. De ble møtt av ulvespor helt oppe ved inngangsdøren deres, i snøen. De ble selvsagt redde for barna sine (og seg selv) så de satt opp kamera osv. Ulven hadde aldri før vært så tett inntil hus der de bodde. Plutselig ble det altså nærmest en vane å se ulv rett ved utgangsdøren. Og det er da det er farlig. Når ulven ikke bryr seg om hverken lyder eller annet fra mennesker og kommer så tett innpå. De som protesterer er jo de som har ulven rett innpå seg, ikke de som sitter i en blokkleilighet i Oslo.. Hadde jeg sett ulvespor på trappa mi hadde jeg jammen blitt livredd jeg også! Tror folk må tenke litt på dette, at hadde det vært greit for deg å ha ulv så tett innpå deg og barna dine....? Anonymous poster hash: 6c0c9...557
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #42 Skrevet 4. januar 2017 Ulven er utdødd i Norge. Den ulven vi har i Norge nå er hentet fra Russland osv, og er en helt annen type ulv enn den som engang levde her. Hvorfor blir dyr utryddet? Fordi det ikke lar seg gjøre å overleve der de er. Hvorfor skal vi hente inn rovdyr som ikke klarer å overleve her? Og nå bor jeg i Hedmark, og her er det blitt sett en ulv her vi bor, og det var for mange år siden. Ulven hadde forvillet seg hit.. En familie vi kjenner som bor i et typisk ulve-sted, skulle kjøre barna til skolen en tidlig morgen. De ble møtt av ulvespor helt oppe ved inngangsdøren deres, i snøen. De ble selvsagt redde for barna sine (og seg selv) så de satt opp kamera osv. Ulven hadde aldri før vært så tett inntil hus der de bodde. Plutselig ble det altså nærmest en vane å se ulv rett ved utgangsdøren. Og det er da det er farlig. Når ulven ikke bryr seg om hverken lyder eller annet fra mennesker og kommer så tett innpå. De som protesterer er jo de som har ulven rett innpå seg, ikke de som sitter i en blokkleilighet i Oslo.. Hadde jeg sett ulvespor på trappa mi hadde jeg jammen blitt livredd jeg også! Tror folk må tenke litt på dette, at hadde det vært greit for deg å ha ulv så tett innpå deg og barna dine....? Anonymous poster hash: 6c0c9...557 Jeg har bodd med ulven spaserende over tunet rett som det var. Vi følte oss ikke truet, og vi holdt både dyr og unger i live. Kanskje jeg bare er fleksibel, jeg har bodd i flere land hvor trusselen fra dyrelivet var større og hyppigere enn ulv. Anonymous poster hash: 8db3f...d05
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2017 #43 Skrevet 4. januar 2017 Ulven er utdødd i Norge. Den ulven vi har i Norge nå er hentet fra Russland osv, og er en helt annen type ulv enn den som engang levde her. Hvorfor blir dyr utryddet? Fordi det ikke lar seg gjøre å overleve der de er. Hvorfor skal vi hente inn rovdyr som ikke klarer å overleve her? Og nå bor jeg i Hedmark, og her er det blitt sett en ulv her vi bor, og det var for mange år siden. Ulven hadde forvillet seg hit.. En familie vi kjenner som bor i et typisk ulve-sted, skulle kjøre barna til skolen en tidlig morgen. De ble møtt av ulvespor helt oppe ved inngangsdøren deres, i snøen. De ble selvsagt redde for barna sine (og seg selv) så de satt opp kamera osv. Ulven hadde aldri før vært så tett inntil hus der de bodde. Plutselig ble det altså nærmest en vane å se ulv rett ved utgangsdøren. Og det er da det er farlig. Når ulven ikke bryr seg om hverken lyder eller annet fra mennesker og kommer så tett innpå. De som protesterer er jo de som har ulven rett innpå seg, ikke de som sitter i en blokkleilighet i Oslo.. Hadde jeg sett ulvespor på trappa mi hadde jeg jammen blitt livredd jeg også! Tror folk må tenke litt på dette, at hadde det vært greit for deg å ha ulv så tett innpå deg og barna dine....? Anonymous poster hash: 6c0c9...557 I årene før 1845-1860 (da ulven mer eller mindre var utryddet) ble det utbetalt skuddpremier for noe over 200 ulv årlig. Dvs. det var forholdsvis mange ulv her på den tiden, før skuddpremier ble innført. Dvs. at i løpet av 15 år ble mellom 2- og 3000 ulv skutt. I dag har vi 100 ulv i Norge, muligens noen færre. Det er imidlertid ikke nedslakting som regnes å være årsaken til at ulven mer eller mindre forsvant helt, men et todelt problem hvor begge faktorer påvirket hverandre. Elg, hjort og rådyr var på den tiden nesten utryddet i Norge. (som tidligere nevn består 95 % av elgens kosthold normalt av elg). Så sult var én faktor, sykdom var den andre faktoren. Disse to faktorene forsterker hverandre. I dag har vi så stor bestand av elg, hjort og rådyr at bestanden MÅ beskattes. Og den tåler fint 100 individer ulv i tillegg til vanlig jakt. Dvs. i dag er det grunnlag for å ha en ulvebestand i Norge, dermed er påstanden din om at ulv ikke har levegrunnlag i Norge i dag feil. http://www.rovdyr.org/arkiv/ssb_ulv.html Anonymous poster hash: 57587...3cf
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #44 Skrevet 5. januar 2017 Ulven er utdødd i Norge. Den ulven vi har i Norge nå er hentet fra Russland osv, og er en helt annen type ulv enn den som engang levde her. Hvorfor blir dyr utryddet? Fordi det ikke lar seg gjøre å overleve der de er. Hvorfor skal vi hente inn rovdyr som ikke klarer å overleve her? Anonymous poster hash: 6c0c9...557 To ting. Det ene: På hvilken måte er den ulven som fins her nå helt annerledes enn den som opprinnelig levde her? De er samme art. Hva er den konkrete forskjellen? Det andre: Ulvestammen som opprinnelig fantes her døde ikke en naturlig død. Den ble systematisk utryddet og jaktet på, også tjuvjakt. Folk gikk faktisk i fengsel for å ha felt ulv det ikke var fellingstillatelse på fordi de var så opptatt av å bli av med hele bestanden. Hvis noen har bilt deg inn at de døde ut helt av seg selv fordi stakkarne ikke visste å mate seg, så er du feilinformert! Anonymous poster hash: c87e6...486
Mamma_til_2 Skrevet 5. januar 2017 #45 Skrevet 5. januar 2017 Jeg er verken for eller imot jakt på dyr i Norge, men de kunne ha forbudt helikopterjakten den er grusom, skal man absolutt jakte så gjør det på ortlig vis bruk bena og jakte på dyret ikke skremme de med lavtflyvende helikopter.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #46 Skrevet 5. januar 2017 Store deler av disse dyrene som dør ER tatt av rovdyr,men så lenge dette ikke kan bevises 100 % blir dyret ikke registrert som rovdyrtap og bonden får ikke erstatning. Ca 50 % ER tatt av rovdyr,men ikke registrert som det. Når det gjelder gjerder, er områder som må inngjerdes for at sauen skal ha tilstrekkelig utmarksbeite, på inntil 100 mål, blir det 400 kilometer med gjerde rundt området, altså 40 mil med gjerde som skal sjekkes hver dag. En mann går igjennomsnittsfart på 5 km i timen, da bruker EN person 80 timer på EN tur rundt området, to vil bruke 40 timer. Skal denne turen tas to ganger i døgnet må det ansettes folk på heltid, KUN for å sjekke gjerder. Om en sau setter seg fast en sommerdag vil den raskt dø av vannmangel, FØR bonden hadde fått sjekket gjerde sitt, slik er det bare. Når det gjelder ulven, sier det seg selv at ulven mister sin skyhet. Den HAR drept og angrepet mange andre plasser, blant annet i Sverige, Canada og Alaska,i Canada ble en 22 år gammel mann bitt i hjel av ulv, mens han var på telttur,(Bare google så finner du det...) I Alaska ble en 32 år gammel kvinne drept i skogen av en ulveflokk, og i Sverige ble en familie med barnevogn angrepet på tur. Så hvorfor skal den ikke angripe her? At DU er mer redd for biltrafikk er vel nettopp fordi du ikke kjenner det på kroppen, og er rett og slett MEGET arrogant holdning til dine medmennesker! Les denne,så skjønner du kanskje hvorfor folk er redde.http://www.aftenposten.no/norge/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-130213b.html Selv om vi legger dine og sauenæringens ganske spekulative tall til grunn dør fortsatt 50-80 000 sau av andre ting enn rovdyr. Hvorfor er det ikke ille når de dør? Hvorfor er det ingen busser til Oslo for å skape blest om dette? Er det bare synd på sauen som dør etter å ha satt seg fast i et ulvegjærde men ikke på den som satte seg fast i et buskas? Slik som sommerbeite praktiseres nå er det med store omkostninger for dyrevelferden. Hvis ikke man har mulighet for å holde øye med dyrene sine så må man tenke annerledes. Bare fordi man her i landet har tradisjon for å slippe ut dyr på måfå er det ikke nødvendigvis en god og etisk riktig måte å gjøre det på. Før jeg blir anklaget for å være uvitende byboer så vil jeg si at jeg har plukket opp min andel reinkadavere. Det er hjerteskjærende å se restene etter gaupen har vært på de små kalvene man har kjent siden de ble født. Men det er like hjerteskjærende å avlive den som brakk benet. Jeg har flasket opp lam som ble morløse da moren kilte seg fast mellom to stein. Bonden ville ikke selv hente dem. Han mente jeg bare skulle la dem dø ute på fjellet. Denne sauebonden er en av de som roper høyt om rovdyr. Bare rart at de to andre bøndene som har sau i samme område har mye mindre tap enn ham. Jeg bruker mye tid i Hedmark i "ulveland" og er ikke ukjent med hverken ville dyr eller hedmarkinger. Både de hedmarkinger som er mot ulv og dem som er for (de siste er det faktisk ganske mange av. Fler enn av dem som er mot). Mange av de jeg hedmarkingene jeg kjenner som er mot ulv skjønner ikke at jeg ikke blir ranet, voldtatt og drept hver gang jeg tar T-banen fra Grønland stasjon. De er ikke helt stødige i sin oppfatning av reelle farer nei. Jeg er fortsatt mer redd for dem når de kjører hjem etter å ha drukket (ja jeg har ringt politiet de gangene jeg så det). Grunnen til at jeg ikke er spesielt redd for ulv er at jeg kan min statistikk. Du nevner noen enkelte episoder hvor mennesker har blitt drept av ulv (den i Sverige teller jeg ikke med. En tam ulv i en dyrepark er noe annet enn en vill ulv i skogen), men fortsatt er sannsynligheten helt mikroskopisk for å bli drept av ulv. Selv om du tar høyde for antallet ulv, biler og mennesker er sannsynligheten for å bli drept i trafikken mye mye mye høyere enn av ulv. Partneren og huset ditt din er mye farligere for ditt og dine barns liv og helse enn ulven på tunet. Sannsynligheten for å bli drept av ulv når vi ser statistisk på det (enten i Norge, i Norden eller i verden) er så liten jeg vil kalle det å være redd for det for irrasjonelt. Når det er sagt så skjønner jeg det gipper i en når man ser en ulv. Man skal absolutt ha respekt for ville dyr. Både ulv, bjørn, elg, moskus og alle de andre. Jeg har også stor respekt for okser og kuer jeg møter på fjellet. De kan være uforutsigbare og man bør være forsiktig. Hjertet mitt slo ganske raskt den gangen jeg sto ansikt til ansikt med en bjørn ja. Og det gjorde det også den gangen jeg bokstavelig talt gikk på en elgku med to kalver (snakk om å være lite oppmerksom den dagen når man kan dunke inn i en elg ha ha). Nå for tiden er det en massesuggesjon blant folk som ikke liker ulv. De hauser opp stemningen og gjør hverandre mye mer redde for ulven enn de trenger å være. Jeg skjønner det er vanskelig for damen som ble intervjuet i VG som ikke tør gå ut alene fordi de har sett ulv ved huset. Skjønner hun føler det vanskelig og invalidiserende men angsten hennes er fortsatt ikke rasjonell. Hun har tre valg. Enten må hun leve med det og kjøre til søsteren sin i all framtid. Ellers må hun flytte eller hun må begynne terapi så hun klarer å takle angsten sin. Samme valgene som venninna mi har som akkurat har kjøpt et helt nytt hus, men ikke tør gå ned i kjelleren fordi hun har sett edderkopper der. Hennes edderkopp-angst er absolutt reell og invalidiserende for henne, men ingen forlanger at alle edderkopper skal utryddes av den grunn (dette er i et land hvor edderkoppene faktisk kan drepe). Anonymous poster hash: c12be...af7
Østerdølen Skrevet 5. januar 2017 #47 Skrevet 5. januar 2017 Ulvemostanderne som klager: Kan ikke slippe barna ut alene... Vel, jeg bor på Sørlandet (Hvor vi faktisk også ser ulv av og til), men jeg kan heller ikke slippe barna mine ut alene. Bor i by, og rett ved siden av ei elv... Bor man i områder der ulven er, må man ta hensyn til den slik man må ta hensyn til mange ting. Sauer som dør? Kanskje heller velge andre gårdsdyr? Passe bedre på dem. Mange bønder velger sauer for det er så enkelt å slippe dem løs og ikke passe på dem. De klarer seg jo greit på egen hånd, hadde det bare ikke vært for den ulven. (I tillegg: Mange bønder melder inn om døde sauer, og får erstatning, selv om sauene har dødd av helt andre årsaker. Falt utfor et stup, blitt sittende fast, sykdom, tatt av andre villdyr o.l. ) Anonymous poster hash: 5b314...636 Du vet tydeligvis ikke hvor vanskelig der ER for å få erstatning for dyr,du?Dyret må påvises at den er skadet/drept av ulv, det vil si HVERT ENKELT dyr, så om en ulveflokk dreper 200 dyr (noe som skjedde i Rendalen i sommer), må bonden finne ALLE dyrene, og en Rovdyrkontakt fra Staten må sjekke hver enkelt dyr. De dyrene som bonden IKKE finner, er det VELDIG skjelden at bonden får erstatning for,selv om sannsynligheten for at dyret ble drept av rovdyr. Når man bosetter seg i et område,som skal være ulvefri, forventer man at barna skulle gå til skolen uten å være redd for ulv. Når ulven nå er så lite redd mennesker at den går inn på tunet er den FARLIG.Den HAR drept voksne mennesker, blant annet i Canada og Alaska (bare google) og der er den ikke tvunget til å omgås mennesker, der har den nok av plass og mye dyr å ta av. Når det gjelder å satse på andre dyr, er geografien og naturen i Østerdalen slik at andre dyr ikke er mulige å drive med. Skal man ha ku må man i utgangspunktet eie en gård med melkekvote, disse kan man ikke "bare kjøpe", sauebønder tjener også så lite at de aller fleste bønder har fullt arbeid ved siden av for å overleve. Det er greit å sitte på andre siden av landet og mene så mye om hvordan andre har det.Og jada,dere har hatt ulv dere også, men da ble de raskt avlivet nettopp fordi de drepte mange sauer og at de ikke skulle oppholde seg der. Men dette gjelder visst ikke i de ulvefrie sonene her, vi får IKKE lov til å avlive ulv som ikke skal være her selv om de tar dyr og skremmer folk.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #48 Skrevet 5. januar 2017 Du vet tydeligvis ikke hvor vanskelig der ER for å få erstatning for dyr,du?Dyret må påvises at den er skadet/drept av ulv, det vil si HVERT ENKELT dyr, så om en ulveflokk dreper 200 dyr (noe som skjedde i Rendalen i sommer), må bonden finne ALLE dyrene, og en Rovdyrkontakt fra Staten må sjekke hver enkelt dyr. De dyrene som bonden IKKE finner, er det VELDIG skjelden at bonden får erstatning for,selv om sannsynligheten for at dyret ble drept av rovdyr. Når man bosetter seg i et område,som skal være ulvefri, forventer man at barna skulle gå til skolen uten å være redd for ulv. Når ulven nå er så lite redd mennesker at den går inn på tunet er den FARLIG.Den HAR drept voksne mennesker, blant annet i Canada og Alaska (bare google) og der er den ikke tvunget til å omgås mennesker, der har den nok av plass og mye dyr å ta av. Når det gjelder å satse på andre dyr, er geografien og naturen i Østerdalen slik at andre dyr ikke er mulige å drive med. Skal man ha ku må man i utgangspunktet eie en gård med melkekvote, disse kan man ikke "bare kjøpe", sauebønder tjener også så lite at de aller fleste bønder har fullt arbeid ved siden av for å overleve. Det er greit å sitte på andre siden av landet og mene så mye om hvordan andre har det.Og jada,dere har hatt ulv dere også, men da ble de raskt avlivet nettopp fordi de drepte mange sauer og at de ikke skulle oppholde seg der. Men dette gjelder visst ikke i de ulvefrie sonene her, vi får IKKE lov til å avlive ulv som ikke skal være her selv om de tar dyr og skremmer folk. Ulv har ikke tatt livet av mennesker på 150 år ( og ei heller da dokumentert). Hunder tar livet av barn stadig vekk. Skal vi skyte alle hundene i Norge også da? Anonymous poster hash: 50fd3...5ed
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2017 #49 Skrevet 5. januar 2017 Sauer ja men 130 jakthunder er lite sannsynlig 😂 Anonymous poster hash: 42a52...268
Østerdølen Skrevet 5. januar 2017 #50 Skrevet 5. januar 2017 Selv om vi legger dine og sauenæringens ganske spekulative tall til grunn dør fortsatt 50-80 000 sau av andre ting enn rovdyr. Hvorfor er det ikke ille når de dør? Hvorfor er det ingen busser til Oslo for å skape blest om dette? Er det bare synd på sauen som dør etter å ha satt seg fast i et ulvegjærde men ikke på den som satte seg fast i et buskas? Slik som sommerbeite praktiseres nå er det med store omkostninger for dyrevelferden. Hvis ikke man har mulighet for å holde øye med dyrene sine så må man tenke annerledes. Bare fordi man her i landet har tradisjon for å slippe ut dyr på måfå er det ikke nødvendigvis en god og etisk riktig måte å gjøre det på. Før jeg blir anklaget for å være uvitende byboer så vil jeg si at jeg har plukket opp min andel reinkadavere. Det er hjerteskjærende å se restene etter gaupen har vært på de små kalvene man har kjent siden de ble født. Men det er like hjerteskjærende å avlive den som brakk benet. Jeg har flasket opp lam som ble morløse da moren kilte seg fast mellom to stein. Bonden ville ikke selv hente dem. Han mente jeg bare skulle la dem dø ute på fjellet. Denne sauebonden er en av de som roper høyt om rovdyr. Bare rart at de to andre bøndene som har sau i samme område har mye mindre tap enn ham. Jeg bruker mye tid i Hedmark i "ulveland" og er ikke ukjent med hverken ville dyr eller hedmarkinger. Både de hedmarkinger som er mot ulv og dem som er for (de siste er det faktisk ganske mange av. Fler enn av dem som er mot). Mange av de jeg hedmarkingene jeg kjenner som er mot ulv skjønner ikke at jeg ikke blir ranet, voldtatt og drept hver gang jeg tar T-banen fra Grønland stasjon. De er ikke helt stødige i sin oppfatning av reelle farer nei. Jeg er fortsatt mer redd for dem når de kjører hjem etter å ha drukket (ja jeg har ringt politiet de gangene jeg så det). Grunnen til at jeg ikke er spesielt redd for ulv er at jeg kan min statistikk. Du nevner noen enkelte episoder hvor mennesker har blitt drept av ulv (den i Sverige teller jeg ikke med. En tam ulv i en dyrepark er noe annet enn en vill ulv i skogen), men fortsatt er sannsynligheten helt mikroskopisk for å bli drept av ulv. Selv om du tar høyde for antallet ulv, biler og mennesker er sannsynligheten for å bli drept i trafikken mye mye mye høyere enn av ulv. Partneren og huset ditt din er mye farligere for ditt og dine barns liv og helse enn ulven på tunet. Sannsynligheten for å bli drept av ulv når vi ser statistisk på det (enten i Norge, i Norden eller i verden) er så liten jeg vil kalle det å være redd for det for irrasjonelt. Når det er sagt så skjønner jeg det gipper i en når man ser en ulv. Man skal absolutt ha respekt for ville dyr. Både ulv, bjørn, elg, moskus og alle de andre. Jeg har også stor respekt for okser og kuer jeg møter på fjellet. De kan være uforutsigbare og man bør være forsiktig. Hjertet mitt slo ganske raskt den gangen jeg sto ansikt til ansikt med en bjørn ja. Og det gjorde det også den gangen jeg bokstavelig talt gikk på en elgku med to kalver (snakk om å være lite oppmerksom den dagen når man kan dunke inn i en elg ha ha). Nå for tiden er det en massesuggesjon blant folk som ikke liker ulv. De hauser opp stemningen og gjør hverandre mye mer redde for ulven enn de trenger å være. Jeg skjønner det er vanskelig for damen som ble intervjuet i VG som ikke tør gå ut alene fordi de har sett ulv ved huset. Skjønner hun føler det vanskelig og invalidiserende men angsten hennes er fortsatt ikke rasjonell. Hun har tre valg. Enten må hun leve med det og kjøre til søsteren sin i all framtid. Ellers må hun flytte eller hun må begynne terapi så hun klarer å takle angsten sin. Samme valgene som venninna mi har som akkurat har kjøpt et helt nytt hus, men ikke tør gå ned i kjelleren fordi hun har sett edderkopper der. Hennes edderkopp-angst er absolutt reell og invalidiserende for henne, men ingen forlanger at alle edderkopper skal utryddes av den grunn (dette er i et land hvor edderkoppene faktisk kan drepe). Anonymous poster hash: c12be...af7 Så da er det bedre at hele Hedmark skal avfolkes, alle skal selge husene sine og flytte inn til byen? Vi lever med dette, selv om DU ikke mener at det er en reel frykt, så hjelper det lite for de som lever opp i det til daglig. Og tilfellet i Sverige er en familie med barnevogn,IKKE dyreparken http://www.tv2.no/a/3472637 De fleste i Hedmark skjønner at vi må ha ulv, men vi forventer at stammen reguleres slik det er bestemt etter Rovviltforliket, og at ulv som setter revir i de ulvefrie sonene blir tatt ut slik det er bestemt i sommer. Det er veldig urettferdig at en liten del av befolkningen skal ta ALL belastningen med ulvestammen, man ser at når ulv vandrer rundt ellers i landet blir de raskt avlivet fordi de ikke skal oppholde seg der, mens det i Rendalen,som faktisk er bestemt skal være ulvefri opplever at to flokker, med tilsammen ca 14 dyr har etablert seg i kommunen, disse skal ikke tas ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå