Gå til innhold

Ok kommentar av læreren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er faktisk fullstendig feil.

Anonymous poster hash: c9d92...985

Helt enig i det. Dumme spørsmål finnes. Men en god lærer svarer likevel og latterliggjør ikke elevene av den grunn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det to ting å ta tak i. Det ene er å få gutten til å forstå at han satte seg selv i en utsatt situasjon fordi han ikke fulgte med, ergo, han har et ansvar for å følge med når lærerne snakker. Ingen bønn, snakker lærerne, så følger han med. (men barn er barn, det vil glippe innimellom uansett). Så er det å støtte ham i at den kommentaren ikke hadde noe med ham som person å gjøre, at det var en dum og frustrert kommentar fra læreren som sikkert var lei av at elevene ikke fulgte med. Spør ham om det er vanlig at han eller andre ikke følger med med denne eller andre lærere. Men støtt ham i at kommentaren fra læreren ikke var akseptabel - og samtidig jobb med ham slik at han kan greie å ikke ta idiotiske kommentarer personlig, men la det prelle av.

Det andre er at du bør ta tak i dette med skolen, Hi. Jeg ville tatt kontakt med rektor. I beste fall var dette bare en svært uheldig sleivkommentar på en dårlig dag fra lærerens side. Da vil læreren legge seg flat og innrømme at det var feil av ham.

Men når en lærer har så lett for å fleipe med seksuell legning og identitet, da er det dessverre også store muligheter for at denne læreren kommer med andre upassende kommentarer. I så fall er det et problem skolen må ta tak i.

Om det stadig kommer upassende kommentarer og latterliggjøring fra lærerens side, da må læreren korrigeres.

I mine øyne er det en falitterklæring fra en lærer å latterliggjøre en elev på den måten. Læreren har strøket i pedagogikk, innrømmer sin egen utilstrekkelighet - hvor stakkarslig av en pedagog når det eneste han står igjen med som virkemiddel er å latterliggjøre en av elevene!

Anonymous poster hash: ddbba...36e
Skrevet

Tja, det kommer nå litt an på hvordan læreren har sagt dette.  Har han ropt det ut og ledd, så er det temmelig forkastelig. Men har han sagt det bare til gutten, og på en hyggelig humoristisk måte, så er det en kommentar de aller fleste 5-klassinger ville ha ledd av.

Det er lov å ikke følge med hele tiden, selv den beste kan falle ut av og til. Og læreren kommenterte ikke det heller høres det ut om, så da er nok ikke det et problem. I verste fall oppfatter jeg dette som et forsøk på en spøk som kom litt galt ut fordi sønnen din ikke skjønte humoren. Det er dumt selvfølgelig, men det er sånne ting som sønnen din kommer til å oppleve igjen senere i livet og vi kan ikke pakke inn ungene og beskytte dem mot alt.

Om mitt barn hadde kommet hjem og fortalt noe sånn, hadde jeg snakket med barnet og sagt at jeg tror nok at læreren prøvde å være morsom og fleipe med ham, og så hadde det jo vært en glimrende anledning til å snakke om å tåle en fleip og om det at noen ganger prøver man å være morsom og så blir det oppfattet feil. 

Mer hadde jeg ikke lagd ut av det. 

Skrevet

Ikke greit.

Utseende/kropp, kjønn/identitet og legning er temaer som er veldig såre for barn og unge. Det kan gjøre enorm skade å komme med sleivspark om slike ting.

Hilsen lærer som vet hvor grensa går.

Anonymous poster hash: b7ed9...8cf

Skrevet

Skjønner ikke hvordan det er mulig at noen mener dette var en Ok kommentar av lærer. 

Kun på DiB...........

Anonymous poster hash: 33068...e90
Skrevet (endret)

Her er det to ting å ta tak i. Det ene er å få gutten til å forstå at han satte seg selv i en utsatt situasjon fordi han ikke fulgte med, ergo, han har et ansvar for å følge med når lærerne snakker. Ingen bønn, snakker lærerne, så følger han med. (men barn er barn, det vil glippe innimellom uansett). Så er det å støtte ham i at den kommentaren ikke hadde noe med ham som person å gjøre, at det var en dum og frustrert kommentar fra læreren som sikkert var lei av at elevene ikke fulgte med. Spør ham om det er vanlig at han eller andre ikke følger med med denne eller andre lærere. Men støtt ham i at kommentaren fra læreren ikke var akseptabel - og samtidig jobb med ham slik at han kan greie å ikke ta idiotiske kommentarer personlig, men la det prelle av.

Det andre er at du bør ta tak i dette med skolen, Hi. Jeg ville tatt kontakt med rektor. I beste fall var dette bare en svært uheldig sleivkommentar på en dårlig dag fra lærerens side. Da vil læreren legge seg flat og innrømme at det var feil av ham.

Men når en lærer har så lett for å fleipe med seksuell legning og identitet, da er det dessverre også store muligheter for at denne læreren kommer med andre upassende kommentarer. I så fall er det et problem skolen må ta tak i.

Om det stadig kommer upassende kommentarer og latterliggjøring fra lærerens side, da må læreren korrigeres.

I mine øyne er det en falitterklæring fra en lærer å latterliggjøre en elev på den måten. Læreren har strøket i pedagogikk, innrømmer sin egen utilstrekkelighet - hvor stakkarslig av en pedagog når det eneste han står igjen med som virkemiddel er å latterliggjøre en av elevene!

Jeg må si at jeg reagerer med overraskelse på alle formaninger her inne om at det for barnet bare er å bli bedre til å følge med!

Svært mange både barn og voksne (ikke bare diagnosebarn) kan ha litt utfordringer med konsentrasjonen gjennom en lang dag. Å behandle gutten som om han med vilje har tatt et bevisst valg om å ikke følge med, er ikke greit. 

Endret av Virginia!
Skrevet

Om jeg aksepterer at du ser på dine elever som dumme? Jo da. Men det sier en hel del om deg og dine dårlige evner rent faglig sett. Det sier derimot ingenting om dine elever.

Anonymous poster hash: 1c9d9...7cf

Nå er det vel du som har gått deg bort i den villfarelsen at hun på noe tidspunkt har sagt at barn stiller dumme spørsmål. Det finnes definitivt dumme spørsmål. Voksne kan også stille dem. Det er likevel ikke sånn at man trenger å vise eller si høyt at et spørsmål er dumt.

Jeg er forresten også pedagog, som om det har noe med saken å gjøre..

Skrevet

Fremdeles avvikshysteri og minoritetsrunking.

Nei så flink du er å finne opp nye ord! Stolt av deg selv nå?

Skrevet

Jeg må si at jeg reagerer med overraskelse på alle formaninger her inne om at det for barnet bare er å bli bedre til å følge med!

Svært mange både barn og voksne (ikke bare diagnosebarn) kan ha litt utfordringer med konsentrasjonen gjennom en lang dag. Å behandle gutten som om han med vilje har tatt et bevisst valg om å ikke følge med, er ikke greit. 

For å si det sånn, hvis en voksen hadde vært ukonsentrert på jobb og gjort til latter av sjefen foran kollegaene på grunn av legning, ville verneombudet og fagforeninga vært der med en gang, og sjefen hadde fått seg skikkelig strekk. Hvorfor skal det være dårligere skolemiljø for barn enn arbeidsmiljø for voksne?

Skrevet

Helt enig i det. Dumme spørsmål finnes. Men en god lærer svarer likevel og latterliggjør ikke elevene av den grunn.

Helt enig. Jeg har aldri ment at elevene ikke fortjener ordentlige svar. Jeg mente at hun som kommenterte på svaret mitt stilte et spørsmål som var så dumt at jeg ikke ønsket å svare på det. 

Anonymous poster hash: c9d92...985

Skrevet

Slike kommentarer mener jeg en lærer bør holde seg for god for. Det var kanskje ikke ment vondt heller, men kom ut som en lite gjennomtenkt kommentar som sønnen din tydeligvis syns var ekkel. Syns absolutt man skal ta sønnen din sine følelser på alvor her og ta det videre slik at det ikke gjentar seg. For alt man vet kunne HI sin sønn faktisk vært usikker på kjønnet sitt. Det finnes dem også, og disse skal, som alle andre, slippe å bli bedt om å gå i garderoben og dra ned buksa. Også foran hele klassen. 

Hilsen lærerstudent! 

Anonymous poster hash: 85d4f...6cd
Skrevet

Aldeles ikke greit, hadde tatt det opp med læreren og sagt at hører jeg om lignende saker tar jeg det opp med ledelsen (så kan han kjenne på hvordan det er å bli kjørt ned i søla framfor kollegene)

Anonymous poster hash: c06c2...09e
Skrevet

Og til alle dere som mener HI sin gutt må følge bedre med - har dere 10-åringer selv eller? Har dere vært en uke sammen med 10-åringen deres på skolen? Jeg har vært endel i fjerde og femte klasse og jeg skal banne på at barna deres misser både en, to og tre beskjeder i løpet av en skoleuke. Og dette gjelder alle. Ikke noe unormalt med det. Handler ikke om at de er verken slemme, faglige svake eller respektløse. Det handler om at de er BARN. Barn som lett flytter fokus fra lærerens beskjeder til en fugleflokk som flyr utenfor vinduet. Eller til en historie om sommerferien som de plutselig kom til å tenke på i det læreren ga en beskjed om morgendagens utedag. Så ro ned, alle sammen. Barnet til HI er helt normalt - like normalt som deres barn er.

Anonymous poster hash: 85d4f...6cd
Skrevet

Mulig jeg uttrykte meg uklart, for du og jeg er egentlig helt enige :)

Jeg mener det er på sin plass med en påminnelse om å følge med og lytte når læreren snakker. Slik er regelen, ingen diskusjon om det. Jeg mente at gutten kunne trenge en vennlig påminnelse om dette, at det i utgangspunktet er en absolutt regel. MEN nettopp fordi barn er barn, så skrev jeg i parentes at det kan glippe - og da mener jeg det må være takhøyde for det. Det er uansett opp til hver enkelt lærer å finne måter å få barn til å følge best mulig med. At det kan være utfordrende med mange barn i klassene og innimellom også diagnosebarn, det har jeg forståelse for. Men det er likevel opp til læreren å holde styr på ungene, og det å bruke urimelige hersketeknikker og latterliggjøring, det er ikke akseptabelt.

Jeg har ikke ment at gutten har tatt et valg om å ikke følge med. Min sympati i denne saken er fullt og helt på guttens side! :)

Skrevet

dette må gutten din ta på egen kappe

Skrevet

dette må gutten din ta på egen kappe

Hvorfor mener du at en 10 åring skal ta det på egen kappe? Og vær så snill å ikke svar : det er min mening, ferdig snakka

Anonymous poster hash: dcf12...13e

Skrevet

En ting er at en tiåring bør kunne følge med i timen, og må tåle evt tilsnakk nå den ikke gjør det (selv om alle vet at det er fort gjort å miste konsentrasjonen). Læreren prøvde sikkert å få han til å skjønne det på en fleipete måte, men dette var skivebom. 

Læreren åpnet for en tredje kategori for de som ikke identifiserer seg som gutt eller jente, og ber så den personen sjekke innholdet i buksa? Helt klart et forsøk på å være morsom, som i verste fall kan ha store konsekvenser for noen av elevene. Ja, det er få som identifiserer seg som transpersoner, men de sliter til gjengjeld mer en folk flest med å godta seg selv og finne sin plass i samfunnet. Selv om His sønn identifiserer seg som gutt, og derfor ikke ble truffet av dette direkte, kan en av de andre elevene som har stilt seg i "riktig" kø egentlig føle at den ikke hører hjemme der, men det skal mye til for disse elevene å tørre og skille seg ut. De lærer fort at samfunnet ikke anerkjenner deres legning som igjen gjør det mer tabu som skaper selvforakt osv. 

En lærer kan fort si sleivete ting som alle andre, men det er enkelte ting man bør trø mer varsomt rundt. En spøk skal ydmyke en elev slik det gjorde her, og den skal slett ikke henge ut enkelte grupperinger. Læreren burde være klar over at dette er et spesielt ømtålig tema å spøke med. 

Jeg synes også det er rart at veldig mange forventer at en tiåring skal tåle slike "spøker" fra en voksenperson. Her hjemme snakker vi mye om toleranse, respekt og ansvar overfor medmennesker. Vi har også snakket om at folk sier og gjør ting som kan oppleves sårende, uten at det nødvendigvis er ment slik. De har allikevel vært veldig forskånet fra slik oppførsel (greie voksne og unger rundt seg), så jeg vet faktisk ikke hvordan de vil reagere når de blir utsatt for ufine, sårende kommentarer foran hele klassen. Jeg skjønner i grunn godt at han ble ydmyket og lei seg, og neste gang etter å ha snakket om det, vil han kanskje reagere annerledes.

Ikke alle tiåringer har utviklet samme forståelse av spøk, ironi osv. Selv har jeg en tiåring som tar det meste konkret og blodig alvorlig. Spiller ingen rolle at jeg og mannen er flittige brukere av sarkasme, ironi og spøk i vår dagligtale, og har snakket mye med ham om det. Han skjønner det bare ikke, så vi må faktisk moderere oss når vi snakker med sønnen. Hvis læreren kjenner elevene sine, burde han også skjønne hvem som tåler å høre hva. 

Anonymous poster hash: 5348c...869
Skrevet

Hvorfor tror dere at læreren sa dette til hele klassen? Det står det ingenting om,  og virker helt unaturlig siden gutten stod ved læreren og de andre hadde delt seg i grupper i gymsalen. Lurer også på hvorfor noen begynner å skrive om at han gjør narr av legning. Herregud, læreren sa da ikke et eneste ord som har med det å gjøre. 

Anonymous poster hash: c17d6...ed5
Skrevet

Hvorfor tror dere at læreren sa dette til hele klassen? Det står det ingenting om,  og virker helt unaturlig siden gutten stod ved læreren og de andre hadde delt seg i grupper i gymsalen. Lurer også på hvorfor noen begynner å skrive om at han gjør narr av legning. Herregud, læreren sa da ikke et eneste ord som har med det å gjøre. 

Kan det ha noe å gjøre med at folk ønsker å føle seg såret og fornærmet? Vi oppdrar trass alt generasjon krenket for tiden. Så folk leter etter ting å bli fornærmet for. Som de gode forbilder de er.

Anonymous poster hash: 1c9d9...7cf

Skrevet

Hvorfor tror dere at læreren sa dette til hele klassen? Det står det ingenting om, og virker helt unaturlig siden gutten stod ved læreren og de andre hadde delt seg i grupper i gymsalen. Lurer også på hvorfor noen begynner å skrive om at han gjør narr av legning. Herregud, læreren sa da ikke et eneste ord som har med det å gjøre.

Hvordan vi tror han gjorde narr av legning? "De som er usikre på kjønn kommer opp til meg. Så du er usikker? Da bør du gå i garderoben og sjekke". Nei, jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er å latterliggjøre personer som ikke identifiserer seg som gutt eller jente...

Jeg tviler ikke på at læreren helt sikkert ikke har i mot transkjønnede, men kommentaren var veldig klønete og malplassert.

Skrevet

Hvordan vi tror han gjorde narr av legning? "De som er usikre på kjønn kommer opp til meg. Så du er usikker? Da bør du gå i garderoben og sjekke". Nei, jeg skjønner ikke hvor man tar det fra at det er å latterliggjøre personer som ikke identifiserer seg som gutt eller jente...

Jeg tviler ikke på at læreren helt sikkert ikke har i mot transkjønnede, men kommentaren var veldig klønete og malplassert.

Jeg skrev ingenting om hva du tror.

Jeg trodde legning handlet om seksualitet, ikke kjønn. Men jeg tok kanskje feil der.

Dette er jo uansett bare tull. Uansett om det skulle være et barn som følte usikkerhet rundt egen kjønnsidentitet, følte seg som jente i en guttekropp el.l. har denne gutten eller jenta et kjønn for samfunnet utenfor, for skolen osv. Hun eller han vet utmerket godt hva hun eller han defineres som, uansett hva han eller hun skulle føle om det. Dermed er det ikke vanskeligere for dette barnet enn som et hvilket som helst annet barn å følge denne veldig enkle beskjeden.

Hvis det hadde vært et spesialtilfelle i klassen med et barn som ikke skulle settes i bås ved å ha et kjønn osv, vel, da hadde læreren visst det og aldri sagt som han sa. Og hvis læreren ikke hadde visst dette, er det foreldrene som har sviktet i informasjon. Da kan de heller ikke forvente tilrettelegging.

Skrevet

Hahahhah

Festlig lærer!

Mer humor inn i skolen!

En jypling av en sønn du har

Buhu, mamma, læreren er så slem.

Buhuu 👹

Skrevet

Hvorfor tror dere at læreren sa dette til hele klassen? Det står det ingenting om, og virker helt unaturlig siden gutten stod ved læreren og de andre hadde delt seg i grupper i gymsalen. Lurer også på hvorfor noen begynner å skrive om at han gjør narr av legning. Herregud, læreren sa da ikke et eneste ord som har med det å gjøre.

Nei, ikke legning, men noe langt mer alvorlig; nemlig kjønnsidentitet. Vet du hvor høy selvmordsraten er for denne gruppen? Kanskje greit å ikke legge stein til byrden?

Anonymous poster hash: dbce7...de2

Skrevet

Hahahhah

Festlig lærer!

Mer humor inn i skolen!

En jypling av en sønn du har

Buhu, mamma, læreren er så slem.

Buhuu

Du er så utrolig uspsielig at jeg har ikke ord, du forpester forumet med dine idiotiske kommentarer

Skrevet

Du er så utrolig uspsielig at jeg har ikke ord, du forpester forumet med dine idiotiske kommentarer

Hahaha

Ro ned, tross alt, det er bare et forum

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...