Gå til innhold

Januar-schnuppene (nytt år, nye muligheter)


sunfly

Anbefalte innlegg

 

 

Hei! Jeg tilhører ikke denne tråden, men følger med denne og har fulgt med desember likevel. Jeg tilhører riksen og skal i gang med første IVF i april/mai. Fikk forespeilet uttak første uka i mai. Nå er jeg klar over at alt er individuelt tilpasset og avhenger av hvilken klinikk en hører til, men jeg lurer på hvordan det fungerer med nedregulering. Fikk beskjed om at jeg må regne med å gå på medisiner hele april så da regner jeg med dette er grunnet nedregulering først. Hvordan fungerer dette? Hvilke medisiner brukes for nedregulering, og videre for stimulering av folliklene? Og til dere som har vært igjennom forsøk tidligere; hvor mye oppfølging er det fra start på hormoner til uttak og innsett? Føler en er velsig overlatt til seg selv på riksen. Er dere alle i full jobb gjennom forsøkene?

Quote]

 

Hei Anonym! Ja du skal sikkert nedreguleres først. Jeg kan bare si hva jeg har gjort/gjør: jeg startet 28. desember med Synarela (nesespray) som er en nedregulering. Hvis alt ser bra ut på ultralyd 9. januar, skal jeg da begynne med sprøyter med Menopur, som jeg skal bruke for stimulering av folliklene. Jeg skal samtidig fortsette med Synarela. Den 18. januar skal jeg på en ny ultralyd, og hvis eggposene ser store og fine ut, tar jeg en eggmodningssprøyte (Ovitrelle). Omtrent 36 timer etter Ovitrelle sprøyta skal eggene hentes ut, og det er foreløpig antatt å skulle skje en gang i løpet av uke 4 👍🏻

 

Ang. oppfølging etter hormonstart så er det hovedsakelig i form av ultralyd undersøkelser for å sjekke at alt er i rute. Forrige gang (som var ved Riksen) hadde jeg tre ultralyder før egguttak, fordi folliklene vokste ikke tilstrekkelig og jeg måtte øke menopur-dose underveis. Det er ikke noe i veien for å ringe sykepleier hvis det er noe du lurer på utenom, men de har jo ganske begrensede ringetider da. Men jeg må si at jeg følte meg godt ivaretatt på Riksen likevel. De var litt raske og effektive, men følte alltid at de hadde full kontroll og var empatiske. Før vi var på riksen var vi innom en privatklinikk hvor vi ikke endte med å ha noen forsøk, og opplevde ikke egentlig å bli noe bedre ivaretatt der (riktignok kun basert på introduksjonstimen). Men sikkert litt personavhengig.

 

Jeg jobber fullt under forsøk, men kommer til å være sykemeldt i tre dager i forbindelse med uttak/innsett (noe jeg tror er vanlig).

 

Masse lykke til! Og du, hvis du bor i Oslo og er nogenlunde fleksibel ville jeg ringt riksen og bedt om å sette deg opp på "ringeliste" for avbestilte timer. Vi har endt med å få starte opp flere måneder før hver gang ved at noen har avbestilt timen også ringer de feks dagen før og sier at de har en ledig time feks kl 12 neste dag. Veeeldig god følelse å plutselig rykke mye nærmere målet!

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så fint og utdypende. Det var virkelig til hjelp :) Og takk for tips ang det å sette seg på ringeliste, jeg bor ikke i Oslo men skal sende dem melding i min journal om dette likevel.

 

Masse lykke til til deg :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 938e3...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ame="J'espere" post="148255198" timestamp="1483389902"]

 

 

 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare så fint og utdypende. Det var virkelig til hjelp :) Og takk for tips ang det å sette seg på ringeliste, jeg bor ikke i Oslo men skal sende dem melding i min journal om dette likevel.

 

Masse lykke til til deg :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 938e3...a9d

Tusen takk ❤ Og så bra det var til hjelp! Håper du også kan få satt igang før, frustrerende å måtte vente lenge med å komme igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Vi skal ha vårt første fryseforsøk nå i januar, med vårt eneste fryseegg. Har en datter som ble 1 i desember, nå håper vi virkelig på at vi kan få en lillebror/lillesøster i oktober/november. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg tid for ultralyd og merker at jeg er skikkelig sliten nå. Skal bli deilig å få vite resultatet av denne stimuleringen som er med høyere dose enn det jeg har hatt tidligere.

 

Er engstelig for samme resultat som i november...altså ingen befruktede egg til innsett. 

Skulle ønske at jeg hadde en jobb der jeg kunne tatt en sykemelding en periode for å kunne fått litt ro.

Men her på jobben er det kun jeg som gjør det jeg gjør. Sitter alene med lønn og regnskap for en bedrift som omsetter for store summer og her er man ikke syk (dersom man ikke virkelig er SYK)

 

Hvis ting går som jeg håper blir det innsett onsdag om en uke :)

 

Hvordan går det med deg NORDINOR? Vi er el nesten helt likt i løypa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer det seg tid for ultralyd og merker at jeg er skikkelig sliten nå. Skal bli deilig å få vite resultatet av denne stimuleringen som er med høyere dose enn det jeg har hatt tidligere.

 

Er engstelig for samme resultat som i november...altså ingen befruktede egg til innsett.

Skulle ønske at jeg hadde en jobb der jeg kunne tatt en sykemelding en periode for å kunne fått litt ro.

Men her på jobben er det kun jeg som gjør det jeg gjør. Sitter alene med lønn og regnskap for en bedrift som omsetter for store summer og her er man ikke syk (dersom man ikke virkelig er SYK)

 

Hvis ting går som jeg håper blir det innsett onsdag om en uke :)

 

Hvordan går det med deg NORDINOR? Vi er el nesten helt likt i løypa....

Her går det greit, er å meget sliten å trøtt. Er derfor blitt sykemeldt, da jeg rett og slett ikke fungerer for tiden. Kjenner det skal bli godt å dra på ul å sjekke hvordan ståa er inne der. Har så løst at det skal se fint ut, men samtidig tørr jeg ikke håpe i frykt for å bli skuffet. Er redd sprayen ikke skal fungere som den skal slik at man får el, bekymrer meg nåkk noe ekstra siden jeg ikke har vært på en eneste kontroll hittil. 😛 har vært på noen kontroll etter spraystart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi skal ha vårt første fryseforsøk nå i januar, med vårt eneste fryseegg. Har en datter som ble 1 i desember, nå håper vi virkelig på at vi kan få en lillebror/lillesøster i oktober/november. :)

Hei A+S, jeg husker deg fra mars-jenter 2015 da vi begge ble gravide! Så koselig at vi begge er her igjen nå! Når i desember ble datteren din født? Vår fylte ett år 21. Des ❤ lykke til med forsøksstart, skal du ta Progynova eller er det naturlig syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår datter ble født 6. desember. :) Er så spennende å gjøre dette på nytt igjen, samtidig som det er veldig skummelt. Jeg skal starte med progynova ja. Har lest om flere som ikke har klart det med styrt syklus, men med normal, så har det gått. Så har litt blanede følelser må jeg si :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spennende! Vårt lille gull ble til med vårt første fryseforsøk i styrt syklus ;-) Så jeg har troen! Jeg tror det er litt tilfeldig hvem sine historier man ender med å lese på dette forumet.. med hensyn til de medisinske vurderingene tror jeg man må stole på legene - det er jo ofte en grunn til at man velger det ene for en kvinne, men det andre for en annen.

 

Vi hadde jo to egg igjen i fryseren som vi brukte i september, håpet på to veldig tette. Det det ene egget overlevde ikke opptining. Ble gravid med det andre, men mistet i tidlig SA. Så jeg skal igang med nytt uttak nå. Det hadde vært veldig deilig å få noen på frys denne gangen også, men er selvfølgelig fornøyd så lenge jeg får ett egg av god kvalitet som kan settes inn.

 

Hvor hører du til igjen? Vi har flyttet oss over fra Riksen til Porsgrunn denne runden. Foreløpig er inntrykket veldig bra, de var sykt hyggelige og tok seg god tid med oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Kanskje har jeg pratet med noen av dere før. Jeg hadde to korte forsøk i oktober og november/desember, begynte med spray Suprecur på fredag for forsøk i Januar.

Men vi forsøkte naturlig selv i jula, hadde cbfm monitor. Testa preg i går, den var negativ, men det var en svak strek nr 2, så stusset litt. Tok HCG billigtest, der var en svak strek og idag også er en svak strek...

Hvor mye kan en stole på disse testene??

Vil ikke få opp håpet for tidlig.. Er 11 dpo idag og venter M idag/imorgen. Så kan jo se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hører til her jeg også da. Begynte på sprøytene og blodfortynnende igår. Har 2 jenter fra før på 17 og 4 år, men dette er vårt første ivf-forsøk. 

Jeg og mannen føler oss ganske alene, informasjon og oppfølging har vært elendig. Har kun fått info om spray og sprøyter og kun dette som står på behandlingsplanen, så fikk vi tlf fra legen rett etter siste konsultasjon før start på spray at eg måtte begynne med blodfortynnende hvis jeg ble gravid under behandling eller hvis forsøket gikk bra og jeg blir gravid. Men da jeg skulle hente medisinene på apoteket var det mange andre legemidler i tillegg som vi ikke ante hva var på resepten. Ringte da til klinikken og fikk beskjed om at jeg skulle starte med klexane(blodfortynnende) på samme dag som gonal-f. Da eg hentet klexane på apoteket stod det enda et blodfortynnende medikament på resepten som jeg ikke hadde hørt om. Blir heilt stressa kjenner eg. Hjelper heller ikke at eg har litt angst for å sette sprøyter selv heller, så her måtte mannen trø til igår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybirdie: høres veldig lovende ut synes nå jeg. Tror man som regel kan stole på billigtestene, men du kan jo prøve deg på en CB digital snart? Krysser fingrene for en hjemmesnekret for deg, er jo det beste å slippe ivf-styret 👍🏻

 

Uff da venter-79, så vondt å føle seg så alene og lite ivaretatt! Hvilken klinikk hører dere til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må vel bare ha troen! Det er det kona mi sier også (vi er to damer, for de som stusset litt nå).

 

Men nå har jeg ett spørsmål til dere. Jeg skal starte på progynova på syklus dag to. Fikk mensen kl 15 idag, teller dette da som dag 1, og jeg skal starte med medisinene i morgen? Var noe galt med telefonen til klinikken, så jeg fikk ikke spurt dem. Er det noen som vet 😜🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da -79 kjedelig når man ikke får skikkelig beskjed.. På fertilitetssenteret får vi en timeplan med medisiner og hvilket tidspunkt vi skulle ta medisin. Og en demonstrasjon av sykepleier på de ulike medisinene for hver gang det var noe nytt. Har dere fått noe lignende? Evt. kanskje be om det? Jeg syntes også det var grusomt med sprøyter i starten. Men vet du hva, man blir vant til det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hører til Haugesund.

 

Ja det er veldig kjedelig, blir jo så usikker om man gjør det riktig. Fikk med en timeplan for spray og gonal-f, men blodfortynnende fikk eg kun telefon om og de nevnte heller ingenting om at det også var sprøyter. Vi fikk også demonstrasjon av gonal-f sprøytene, men det var på første samtale som var 2 mnd før jeg skulle begynne med det. Heldigvis fulgte det med en god bruksanvisning :mellow: Damen på apoteket var også veldig behjelpelig og viste meg at det ligger film på felleskatalogen om hvordan man setter klexane.

Ja det går nok bedre etterhvert med de sprøytene, men nå lar jeg mannen stikke mens jeg håper på det beste. Virker som han syns det er helt greit  :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du eller han plutselig skal på reise eller du jobber sent etc. Er det lurt å lære seg selv 😊

 

Jeg tok ny test med cb didital idag.. Jeg er gravid! Utrolig! Man vet jo aldri hva som skjer videre, men likevel. Har aldri kommet så langt. Etter flere behandlinger og prøvinger begynner man jo å tro at det er noe galt med en. Mannen hadde få svømmere, men i behandlingen har alle skålene blitt befruktet, men så har ikke egget delt seg skikkelig, begge gangene bare ett til innsett.

 

Nå får vi bare håpe det fortsetter like bra 🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du eller han plutselig skal på reise eller du jobber sent etc. Er det lurt å lære seg selv 😊

 

Jeg tok ny test med cb didital idag.. Jeg er gravid! Utrolig! Man vet jo aldri hva som skjer videre, men likevel. Har aldri kommet så langt. Etter flere behandlinger og prøvinger begynner man jo å tro at det er noe galt med en. Mannen hadde få svømmere, men i behandlingen har alle skålene blitt befruktet, men så har ikke egget delt seg skikkelig, begge gangene bare ett til innsett.

 

Nå får vi bare håpe det fortsetter like bra 🙏

Wow gratulerer! Så gøy! Du, kan jeg spørre hvor mange svømmere mannen din har hatt ved tester? Tror det er vårt "hovedproblem" også, og lurer jo litt på om vi faktisk har en mulighet til å klare det på egenhånd, dersom ikke vi lykkes på dette forsøket. Min mann har som regel hatt totalt 43 mill svømmere ved 3 dagers abstinens - rundt 10-13 mill per ml (varierende grad av motilitet for hver test). Er jo under WHOs "krav" for å bli vurdert fertil.... Endret av J'espere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere så mye flybirdie 😊

Var til første ul etter sprøytestart (er på dag 10), å som vanlig går det tregt med meg. De så 9 eggposer, men det var smått, alt fra 5-9 mm. Å slimhinnen var 6 mm. Så da blir det vell ei uke til på sprøyter. Å jeg som hadde håpet på uttak rett over helgen. Skal tilbake for ny ul på tirsdag 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde også ting gått tregere enn jeg håpet på. Tre ekstra dager med sprøyter og uttak neste onsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

2.

3.

4.

5.

6. Første ul Nordinor (dag 10 på sprøyte)

Første ul Sunfly (dag 9 på sprøyte)

7.

8.

9. Ul J'espere

10.

11.Uttak Sunfly

Sprøytestart J'espere

12.

13. Innsett Sunfly

14.

15.

16.

17.

18. Ny ul J'espere.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

 

Fyll ut videre .. 🍼🍼🍼🍼🍼🍼🍼🍼

Endret av sunfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Etter et mislykket ferskforsøk i Oktober og et negativt fryseforsøk i Desember,startet jeg på progynova igjen i dag.

Jeg har to fryseegg igjen, og håper at ihvertfall et av disse overlever til innsett som blir i uke 3.

Har ei jente på 2 1/2 år som vi fikk på femte forsøk(siste ferskforsøk),og nå håper vi på et søsken.

Vi hører til riksen.

Lykke til alle sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og lykke til Løvetann81!

 

Kjedelig å måtte vente ekstra Nordinor og Sunfly, håper helgen går fort for dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt styrt fryseforsøk før, hvor mange dager tok det fra mensstart til innsett? Jeg lurer på om det skal settes inn når jeg normalt har eggløsning, eller om det blir før/etter. Regner med det har litt å gjøre med tykkelse på slimhinnen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hatt styrt fryseforsøk før, hvor mange dager tok det fra mensstart til innsett? Jeg lurer på om det skal settes inn når jeg normalt har eggløsning, eller om det blir før/etter. Regner med det har litt å gjøre med tykkelse på slimhinnen også?

Tror faktisk det varierer litt, jeg har hatt innsett litt før jeg ellers ville hatt eggløsning (dag 11 første gang og dag 10 andre gang). Har blitt gravid begge ganger. Men ja, de venter til slimhinnen er Tykk nok tror jeg...

 

Tror det regnes som dag 1 hvis du får mensen kl 15 ja. Men husker ikke helt 😬

Endret av J'espere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow gratulerer! Så gøy! Du, kan jeg spørre hvor mange svømmere mannen din har hatt ved tester? Tror det er vårt "hovedproblem" også, og lurer jo litt på om vi faktisk har en mulighet til å klare det på egenhånd, dersom ikke vi lykkes på dette forsøket. Min mann har som regel hatt totalt 43 mill svømmere ved 3 dagers abstinens - rundt 10-13 mill per ml (varierende grad av motilitet for hver test). Er jo under WHOs "krav" for å bli vurdert fertil....

Min mann hadde 9 mill/ml. Ifølge Ken Purvis var det mulig å få det til naturlig, men det ville ta lang tid, han anbefalte IVF. Så da startet vi på det, vi følte vi ikke ville bruke lang tid for å finne ut at det ikke gikk og så blir jeg eldre og det blir vanskeligere (er 33 år) Men så gikk det naturlig gitt 😊

 

Har dog lest at det er ganske vanlig å bli gravid mens man sprayer faktisk. At det er noe med hormoner fra forrige forsøk som sitter i pluss sprayen som kanskje hjelper litt? 😊 Vi brukte fertilitetsmonitor også, så da traff vi vel.

 

Så folkens, prøv for all del selv imellom forsøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann hadde 9 mill/ml. Ifølge Ken Purvis var det mulig å få det til naturlig, men det ville ta lang tid, han anbefalte IVF. Så da startet vi på det, vi følte vi ikke ville bruke lang tid for å finne ut at det ikke gikk og så blir jeg eldre og det blir vanskeligere (er 33 år) Men så gikk det naturlig gitt 😊

 

Har dog lest at det er ganske vanlig å bli gravid mens man sprayer faktisk. At det er noe med hormoner fra forrige forsøk som sitter i pluss sprayen som kanskje hjelper litt? 😊 Vi brukte fertilitetsmonitor også, så da traff vi vel.

 

Så folkens, prøv for all del selv imellom forsøkene!

Wow, det gir jo litt håp for oss også! Purvis anbefalte oss 5 dagers abstinens og sex kvelden før eggløsning for best resultat .. var det samme dere gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...