Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #51 Skrevet 13. november 2016 Du som har vært i begge ender... hva tenker du om at mange mener mor må ja hele permisjonen siden hun har gått gravid, født og ammer? Jeg tenker at mange kvinner legger litt vel mye vekt på det. Og synes skikkelig synd på en del av mennene til venninnene mine som jeg ser blir ordentlig overkjørt. Jeg var ikke noe mer klar for å gå tilbake på jobb etter et halvt år hjemme med hun som kona min fødte, enn etter like lang med han jeg fødte selv. Anonymous poster hash: c65e1...e1f
ulenissen Skrevet 13. november 2016 #52 Skrevet 13. november 2016 Jeg tenker at mange kvinner legger litt vel mye vekt på det. Og synes skikkelig synd på en del av mennene til venninnene mine som jeg ser blir ordentlig overkjørt. Jeg var ikke noe mer klar for å gå tilbake på jobb etter et halvt år hjemme med hun som kona min fødte, enn etter like lang med han jeg fødte selv. Anonymous poster hash: c65e1...e1f Veldig enig! Mange av mine venner og bekjente som ikke har latt far slippe til (og kritiserer mye når han faktisk gjør noe) sliter veldig nå når barna begynner å bli store. Klager over mannen som aldri gjør noe og som gjør det meste feil.... Følte meg heller ikke klar for jobb igjen da forrige var 8mnd, men etter noen dager da jeg så hvor pappa og gutten koste seg, samt at jeg endelig fikk brukt hode litt igjen gikk det strålende!
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #53 Skrevet 13. november 2016 Halloooo ! Selvom det gikk bra for dere betyr det IKKE at det går bra for alle. Makan til hva staten skal bestemme ! Jeg tror at par klarer utmerket å forhandle seg imellom hva som er best for akkurat sin familie. Trenger vi egentlig detalj styring fra staten ? Hva er vi 5 år eller ? Anonymous poster hash: bafd4...694
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #54 Skrevet 13. november 2016 Mine unger har også våknet og ropte etter pappa på natta, selvom han kun hadde 12 ukers permisjon. Synes denne bloggeren er veldig sneversynt. Dette må familien få bestemme selv, altså hvordan de vil dele felkesdelen. Synes det er bra at noe er øremerket pappaen. Anonymous poster hash: c8c2c...575
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2016 #55 Skrevet 13. november 2016 Barseltiden er 6uker etter fødsel! Og 12 uker etter keisersnitt! Er du klar over hvor lang permisjon kvinner i resten av verden er? Og majoriteten av kvinnene må tilbake i jobb etter permisjon for å forsørge familien! Det er ikke så mange år man må tilbake her i landet heller før permisjonstiden var mye kortere, og barna ble overlatt til familie, slekt, dagmamma eller barnehage da de var 3-6mnd! Og dét syns du man bør ta modell av...? Den gang vi hadde det likedan i Norge, da het det at "diegivningen opphører naturlig efter ca 6 uker, når moren går tilbake til arbeidet." Er det noe du ønsker, så gjør du jo bare det, ingen kan tvinge deg til å ta permisjon. Men det ligger et betydelig politisk arbeid bak den norske permisjonsordningen, og den eksisterer fordi vi i Norge mener at både mor, barn og hele familien har best av det. Sammenligner du norske fødselstall med tallene nedover i Europa, så ser du det konkrete resultatet av å innføre en gunstig ordning.
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2016 #56 Skrevet 13. november 2016 Hvordan får vi problemer? Og hvordan går mot for tidlig tilbake? Mødrene og familiene får problemer dersom det skal være en generell regel at permisjonen må likedeles. For da vil mange mødre gå tilbake på jobb på et tidspunkt som ikke er gunstig for hennes helse, for barnets utvikling og for familiens samla stressnivå. Selv om du syntes det fungerte flott, representerer du verken snittet eller flertallet.
ulenissen Skrevet 13. november 2016 #57 Skrevet 13. november 2016 Og dét syns du man bør ta modell av...? Den gang vi hadde det likedan i Norge, da het det at "diegivningen opphører naturlig efter ca 6 uker, når moren går tilbake til arbeidet." Er det noe du ønsker, så gjør du jo bare det, ingen kan tvinge deg til å ta permisjon. Men det ligger et betydelig politisk arbeid bak den norske permisjonsordningen, og den eksisterer fordi vi i Norge mener at både mor, barn og hele familien har best av det. Sammenligner du norske fødselstall med tallene nedover i Europa, så ser du det konkrete resultatet av å innføre en gunstig ordning. Og helt til sittende regjering fikk makten var vi påveg til å gi far mer permisjon... som et ledd i å beholde en god permisjonsordning for barnet del, og øke krav til far og styrke kvinner i arbeidslivet. Jeg har ikke på noe tidspunkt ment eller sagt at vi skal korte ned på permisjonstiden, ei heller dele den likt. Men jeg ønsker en større del skal tilfalle far.
ulenissen Skrevet 13. november 2016 #58 Skrevet 13. november 2016 Mødrene og familiene får problemer dersom det skal være en generell regel at permisjonen må likedeles. For da vil mange mødre gå tilbake på jobb på et tidspunkt som ikke er gunstig for hennes helse, for barnets utvikling og for familiens samla stressnivå. Selv om du syntes det fungerte flott, representerer du verken snittet eller flertallet. Hvor har jeg sakt at permisjon skal deles likt? Økte uker til far er ikke ensbetydende med lik fordeling...
ulenissen Skrevet 13. november 2016 #59 Skrevet 13. november 2016 (endret) Hvor har jeg sakt at permisjon skal deles likt? Økte uker til far er ikke ensbetydende med lik fordeling...Og synest det er helt på sinn plass at menn som ønsker mer permisjon enn sine tilmålte uker føler det er rom for å ta dette opp med din kjære, uten at det er gitt at mor skal ha fellesdelen. Endret 13. november 2016 av ulenissen
Gjest Antarctica Skrevet 13. november 2016 #60 Skrevet 13. november 2016 Hvor har jeg sakt at permisjon skal deles likt? Økte uker til far er ikke ensbetydende med lik fordeling... Det et likedeling jeg debatterer. Trodde det kom tydelig fram i mitt første innlegg, beklager.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2016 #61 Skrevet 13. november 2016 Stakkars menn som blir overkjørt... Hvorfor stakkars menn ? Syns det er litt vel mye av denne holdningen i samfunnet nå. Stakkars barn ! Stakkars kvinner ! Hva er mannfolk så svake at de "overkjøres" av kvinnen i huset ? Klarer de ikke å føre en samtale om familiens beste. Mistenker at mange mødre kjemper mot mannen i huset da de vet at far ikke har samme antennaer for barnets beste. Min x var hjemme med ungen i hele 4 uker og jeg var livredd på jobb. Barnet ramlet ned fliselagde trapper fordi far glemte å lukke barnegrinden. Glemte å gi barnet mat fordi han ikke fulgte så nøye med klokken. Skrek ungen så ble han rasende. Bleien var bly tung når jeg kom hjem. Hver natt stod jeg opp 3-4 ganger med barnet fordi det sov urolig, måtte så på jobb. Han løftet ikke en finger hjemme, alt ventet på meg når jeg kom hjem. Jeg skjønner ikke hvordan jeg ikke ble helt gal av ren søvn mangel. Hadde denne dusten hatt retten på halve permisjonen så hadde jeg gått på en vegg. 1 måned var nesten ikke til å holde ut. Og ja, jeg tørte ikke å avslutte forholdet. I frykt av hva som ville skje om han var for mye alene med barnet. Alle mannfolk er ikke flinke fedre ! Blir fly forbannet når jeg leser "men min mann" bla bla bla. Good for you ! Men skjønner dere ikke at det kan være andre med motsatt erfaring ? Kom dere ut av perfekt boblen. Ja til at hver familie kan bestemme ! For enkelte mannfolk trenger "overkjøring" for barnets beste. Anonymous poster hash: bafd4...694
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #62 Skrevet 14. november 2016 Stakkars menn som blir overkjørt... Hvorfor stakkars menn ? Syns det er litt vel mye av denne holdningen i samfunnet nå. Stakkars barn ! Stakkars kvinner ! Hva er mannfolk så svake at de "overkjøres" av kvinnen i huset ? Klarer de ikke å føre en samtale om familiens beste. Mistenker at mange mødre kjemper mot mannen i huset da de vet at far ikke har samme antennaer for barnets beste. Min x var hjemme med ungen i hele 4 uker og jeg var livredd på jobb. Barnet ramlet ned fliselagde trapper fordi far glemte å lukke barnegrinden. Glemte å gi barnet mat fordi han ikke fulgte så nøye med klokken. Skrek ungen så ble han rasende. Bleien var bly tung når jeg kom hjem. Hver natt stod jeg opp 3-4 ganger med barnet fordi det sov urolig, måtte så på jobb. Han løftet ikke en finger hjemme, alt ventet på meg når jeg kom hjem. Jeg skjønner ikke hvordan jeg ikke ble helt gal av ren søvn mangel. Hadde denne dusten hatt retten på halve permisjonen så hadde jeg gått på en vegg. 1 måned var nesten ikke til å holde ut. Og ja, jeg tørte ikke å avslutte forholdet. I frykt av hva som ville skje om han var for mye alene med barnet. Alle mannfolk er ikke flinke fedre ! Blir fly forbannet når jeg leser "men min mann" bla bla bla. Good for you ! Men skjønner dere ikke at det kan være andre med motsatt erfaring ? Kom dere ut av perfekt boblen. Ja til at hver familie kan bestemme ! For enkelte mannfolk trenger "overkjøring" for barnets beste. Anonymous poster hash: bafd4...694 Dessverre er jeg enig. Med noen hederlige unntak er menn generelt ikke like flinke med små barn. Det trenger ikke være på det nivået at man går rundt på jobb og er livredd, men bare noe så enkelt at man f eks vet at mannen alltid somler i det lengste før han gidder å bytte en bleie. Så ender det med sår rumpe. Noe mamma ikke ville ha tillatt. Eller at han ikke klarer å avlese babyens kommunikasjon godt nok, og prøver å gjøre ablegøyer til en dødstrøtt unge. Så ender det med skrik og skrål. Noe mamma ikke hadde giddet å prøve på engang, ikke fordi hun misliker ablegøyer, men fordi hun vet hva barnet trenger og kjenner barnets kroppsspråk. Gjelder ikke bare babyer heller. Se for deg f eks at han tar ungene med på stranda uten matpakke, og når det er tid for lunsj får de tilbud om en is. Sånn at de som egentlig var sultne får jojo-blodsukker, og deretter blir grinete, havner i krangel, blir beordret tilbake i bilen og føyset med hjem. Og så sitter pappaen samme kveld og beklager seg over hvor umulige de er å ha med. Ikke en situasjon mammaen ville ha satt seg i.
Appelsinpiken Skrevet 14. november 2016 #63 Skrevet 14. november 2016 Mannen din mener det er idiotisk å bruke tid med barnet sitt når de er under året? Takk og lov har jeg en voksen mann som ser verdien i å tilbringe tid med eget barn, spesielt den viktige tiden da de er små. Mannen din høres veldig umoden ut. Anonymous poster hash: 73715...7d9 Han er ærlig og realistisk overfor egne evner. Når de blir litt større derimot, er han flinkere enn meg. Han tar med 3 barn alene på hva det skal være av aktiviteter, han støtter og oppmuntrer og kan ligge på golvet i timesvis å leke (kanskje avbrutt av å vaske nevnte gulv). Men akkurat det første året, før han skjønner hva det er mini prøver å kommunisere, det skyr han som pesten.
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #64 Skrevet 14. november 2016 Stakkars menn som blir overkjørt... Hvorfor stakkars menn ? Syns det er litt vel mye av denne holdningen i samfunnet nå. Stakkars barn ! Stakkars kvinner ! Hva er mannfolk så svake at de "overkjøres" av kvinnen i huset ? Klarer de ikke å føre en samtale om familiens beste. Mistenker at mange mødre kjemper mot mannen i huset da de vet at far ikke har samme antennaer for barnets beste. Min x var hjemme med ungen i hele 4 uker og jeg var livredd på jobb. Barnet ramlet ned fliselagde trapper fordi far glemte å lukke barnegrinden. Glemte å gi barnet mat fordi han ikke fulgte så nøye med klokken. Skrek ungen så ble han rasende. Bleien var bly tung når jeg kom hjem. Hver natt stod jeg opp 3-4 ganger med barnet fordi det sov urolig, måtte så på jobb. Han løftet ikke en finger hjemme, alt ventet på meg når jeg kom hjem. Jeg skjønner ikke hvordan jeg ikke ble helt gal av ren søvn mangel. Hadde denne dusten hatt retten på halve permisjonen så hadde jeg gått på en vegg. 1 måned var nesten ikke til å holde ut. Og ja, jeg tørte ikke å avslutte forholdet. I frykt av hva som ville skje om han var for mye alene med barnet. Alle mannfolk er ikke flinke fedre ! Blir fly forbannet når jeg leser "men min mann" bla bla bla. Good for you ! Men skjønner dere ikke at det kan være andre med motsatt erfaring ? Kom dere ut av perfekt boblen. Ja til at hver familie kan bestemme ! For enkelte mannfolk trenger "overkjøring" for barnets beste. Anonymous poster hash: bafd4...694 Men din eks er da overhode ikke representativ for menn flest!!! Han er rett og slett ubrukelig og burde tydeligvis aldri hatt omsorgen for barn! Han burde vært meldt til barnevernet! Desverre finnes det kvinner som er like lite egnet, men vi kan da ikke ta bort de 6første ukene som er forbeholdt mor med tanke på denne brøkdelen av inkompetente mødrene!?!
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #65 Skrevet 14. november 2016 Dessverre er jeg enig. Med noen hederlige unntak er menn generelt ikke like flinke med små barn. Det trenger ikke være på det nivået at man går rundt på jobb og er livredd, men bare noe så enkelt at man f eks vet at mannen alltid somler i det lengste før han gidder å bytte en bleie. Så ender det med sår rumpe. Noe mamma ikke ville ha tillatt. Eller at han ikke klarer å avlese babyens kommunikasjon godt nok, og prøver å gjøre ablegøyer til en dødstrøtt unge. Så ender det med skrik og skrål. Noe mamma ikke hadde giddet å prøve på engang, ikke fordi hun misliker ablegøyer, men fordi hun vet hva barnet trenger og kjenner barnets kroppsspråk. Gjelder ikke bare babyer heller. Se for deg f eks at han tar ungene med på stranda uten matpakke, og når det er tid for lunsj får de tilbud om en is. Sånn at de som egentlig var sultne får jojo-blodsukker, og deretter blir grinete, havner i krangel, blir beordret tilbake i bilen og føyset med hjem. Og så sitter pappaen samme kveld og beklager seg over hvor umulige de er å ha med. Ikke en situasjon mammaen ville ha satt seg i. Kjenner overhode ikke igjen dette i de mennene jeg kjenner! Og i starten må selfølgelig far lære seg og tolke babyen sine signaler på samme måte som mor måtte den første tiden! Men kjenner derimot ganske mange mødre som skubber far tilside fordi han ikke gjør nøyaktig slik dom hun ville gjort! Der det er krise dersom han tar strømpebuksen inni boddyen istedenfor utenpå, dersom han bærer på venstre arm og ikke høyre. Krisen er et faktum dersom lille Louise et år senere ikke har matchende klær i barnehagen og håret ikke er pent flettet. Og tenke seg til og servere grandis til middag en skjelden gang 🙈.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #66 Skrevet 14. november 2016 Men din eks er da overhode ikke representativ for menn flest!!! Han er rett og slett ubrukelig og burde tydeligvis aldri hatt omsorgen for barn! Han burde vært meldt til barnevernet! Desverre finnes det kvinner som er like lite egnet, men vi kan da ikke ta bort de 6første ukene som er forbeholdt mor med tanke på denne brøkdelen av inkompetente mødrene!?! De seks ukene (30 dager ved 100%) har man rett på ved en dødfødsel også. Da er kvinnen i barsel, og kroppen skal ta seg inn. Ikke akkurat sammenlignbart med andre ord. Det ser heller ikke ut som om noen kjemper for å fjerne pappaukene her. Personlig mener jeg de godt kunne vært 14, men heller ikke slik at man må stresse barna inn i et mønster de ikke er klare for. Mine åt ikke måltider ved 6måneders alder. Det var så vidt de smakte på maten. Det er mye bedre for barnet om man utgår fra barnets utvikling enn at man utgår fra foreldrenes ønsker. Likevel kommer det til å bli foreldrenes ord som gjelder uansett. Men nei til å tvinge folk. Både barn til å spise grøt, menn til å måtte ta mer, og kvinner til å måtte ta mindre. Vil man endre ting får man begynne hos seg selv. Vil nok folk endre det blir det en ny normal. Anonymous poster hash: 746ab...8b5
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #67 Skrevet 14. november 2016 Hvilken standpunkt vil du jeg skal underbygge? I følge ammehjelpen er det kun 2% av spebarn som kunn får brystmelk ved 6mnd alder. https://ammehjelpen.no/nyhet/179/Hva-pavirker-hvor-lenge-modre-fullammer Og jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at norske barn fortener kortere tid hjemme, men jeg argumenterer for at de fleste friske kvinner er rekonvalesert 3-6mnd etter fødsel, samt at de fleste barn ved 6-8mnd får så mye fast føde at det børr være fint mulig at far i dette tidsrommet kan ta it permisjon. Ang denne statistikken du henviser til: fordi eg ga mine babyar sine første smaksprøver ved 4-6 mnd vart det registrert som at eg ikke fullamma lenger. Dette vil eg påstå var feil iom mengden mat dei spiste fremdeles var et par t-skjeer ved 10 mnd alder. Ikke tok dei flaske heller. Stakkar eine som nesten stoppa å legge på seg fordi eg måtte i jobb då ho var 8mnd. Anonymous poster hash: d378e...a3b
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #68 Skrevet 14. november 2016 Men din eks er da overhode ikke representativ for menn flest!!! Han er rett og slett ubrukelig og burde tydeligvis aldri hatt omsorgen for barn! Han burde vært meldt til barnevernet! Desverre finnes det kvinner som er like lite egnet, men vi kan da ikke ta bort de 6første ukene som er forbeholdt mor med tanke på denne brøkdelen av inkompetente mødrene!?! Nei, for de 6 ukene handler uansett ikke om barnet, men om restitusjon. (Og din egen situasjon er ellers like lite representativ...)
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #69 Skrevet 14. november 2016 Kjenner overhode ikke igjen dette i de mennene jeg kjenner! Og i starten må selfølgelig far lære seg og tolke babyen sine signaler på samme måte som mor måtte den første tiden! Men kjenner derimot ganske mange mødre som skubber far tilside fordi han ikke gjør nøyaktig slik dom hun ville gjort! Der det er krise dersom han tar strømpebuksen inni boddyen istedenfor utenpå, dersom han bærer på venstre arm og ikke høyre. Krisen er et faktum dersom lille Louise et år senere ikke har matchende klær i barnehagen og håret ikke er pent flettet. Og tenke seg til og servere grandis til middag en skjelden gang 🙈. Og den myten er det mange som opprettholder ved å si akkurat det du sier nå: "hva gjør det vel om klærne ikke matcher", det er nemlig liksom blitt klassikeren på det far kan komme til å gjøre feil. Ro ned, mødre, liksom. I stedet for å lure på: kan det ikke være noe HELT annet alle disse tusener av mødrene faktisk ser når de syns gubben er håpløs - og et merkelig, eller møkkete, eller dårlig passende antrekk bare er toppen av isfjellet? Noe alle andre ser, mens de ikk f eks ser at han glor mest på mobilen eller på pc'n mens han er alene med ungen? At grunnen til det rare antrekket er at han ikke verken vasker tøy eller vet hvor det rene ligger? At han dyttet i ungen alle de ulike matvarer han kan klare å mose, uten å lure på hva det gjør med den lille magen, som til nå kun har fått melk? At han er bittelitt seinere ute med de fleste reaksjoner, og må få de fleste av barnets signaler oversatt av mor for å skjønne hva skrikinga betyr?
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #70 Skrevet 14. november 2016 Nei, for de 6 ukene handler uansett ikke om barnet, men om restitusjon. (Og din egen situasjon er ellers like lite representativ...) Hvor har jeg henvist til min egen situasjon?
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #71 Skrevet 14. november 2016 Og den myten er det mange som opprettholder ved å si akkurat det du sier nå: "hva gjør det vel om klærne ikke matcher", det er nemlig liksom blitt klassikeren på det far kan komme til å gjøre feil. Ro ned, mødre, liksom. I stedet for å lure på: kan det ikke være noe HELT annet alle disse tusener av mødrene faktisk ser når de syns gubben er håpløs - og et merkelig, eller møkkete, eller dårlig passende antrekk bare er toppen av isfjellet? Noe alle andre ser, mens de ikk f eks ser at han glor mest på mobilen eller på pc'n mens han er alene med ungen? At grunnen til det rare antrekket er at han ikke verken vasker tøy eller vet hvor det rene ligger? At han dyttet i ungen alle de ulike matvarer han kan klare å mose, uten å lure på hva det gjør med den lille magen, som til nå kun har fått melk? At han er bittelitt seinere ute med de fleste reaksjoner, og må få de fleste av barnets signaler oversatt av mor for å skjønne hva skrikinga betyr? Hvordan vet du om det er en myte? høres ut som om du har en umoden mann hjemme og tror at alle er slik! Og dersom mannen får sjansen så lærer han seg å tolke barnet signaler slik som mor også måtte da hun ble kjent med barnet etter fødselen. Men istede for å la mann og barn bli kjent så står mor og roper over skulderen hans! "Hun gråter fordi hun er sulten!!! Hvorfor er ikke grøten klar allerede?!" Mens mannen atter en gang føler han har feilet og ikke strekker til!
Gjest Antarctica Skrevet 14. november 2016 #72 Skrevet 14. november 2016 Hvor har jeg henvist til min egen situasjon? Flere steder i tråden?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2016 #73 Skrevet 14. november 2016 Og den myten er det mange som opprettholder ved å si akkurat det du sier nå: "hva gjør det vel om klærne ikke matcher", det er nemlig liksom blitt klassikeren på det far kan komme til å gjøre feil. Ro ned, mødre, liksom. I stedet for å lure på: kan det ikke være noe HELT annet alle disse tusener av mødrene faktisk ser når de syns gubben er håpløs - og et merkelig, eller møkkete, eller dårlig passende antrekk bare er toppen av isfjellet? Noe alle andre ser, mens de ikk f eks ser at han glor mest på mobilen eller på pc'n mens han er alene med ungen? At grunnen til det rare antrekket er at han ikke verken vasker tøy eller vet hvor det rene ligger? At han dyttet i ungen alle de ulike matvarer han kan klare å mose, uten å lure på hva det gjør med den lille magen, som til nå kun har fått melk? At han er bittelitt seinere ute med de fleste reaksjoner, og må få de fleste av barnets signaler oversatt av mor for å skjønne hva skrikinga betyr? Jobber i barnehage og opplever ikke dette som en myte! I tillegg oppfordrer vi ofte far til å ta tilvenningen fordi mange mødre overfører sin egen utrygghet til barna og far gir trygghet. Mødrene er oftes opptatt av de praktiske tingene når de henter, mens far blåser i om lua mangler. I tillegg er fedre generelt bedre på å gi tydelige beskjeder til barna, mens mødre gir tusen valg og dikker med barna. Anonymous poster hash: b82f1...254
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #74 Skrevet 14. november 2016 Flere steder i tråden? Ikke i innlegget du sikter til...
ulenissen Skrevet 14. november 2016 #75 Skrevet 14. november 2016 Ikke i innlegget du sikter til... Men dine opplevelser er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå