Gå til innhold

Prioritere lek og aktiviteter forran lekser??

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

På universitetet i stavanger og universitetet i agder har de sykepleier, journalistikk, lærer osv.

Men uansett, selv måtte jeg bruke lang tid på lekser for å forstå stoffet. Mannen åpnet nesten ikke en bok før prøvene, og hadde likevel alt rett.

Frem til han kom til vgs. Da fikk han plutselig dårlige karakterer fordi han ikke kunne kildehenvise, ikke hadde selvdisiplinen til hjemmeeksamen osv. Ble så ille at han nesten ikke fikk godkjent vg3, men skjerpet seg heldigvis og tok en mastergrad.

Om han hadde hatt en mor som godtok dette fordi en har jo krav på fri innimellom, hadde han nok vært naver i dag.

Hørt om skilpadden og haren i æsops fabler?

Anonymous poster hash: e3d12...078

Selvsagt hadde han ikke vært naver. Han er jo begavet, mer enn det som "passer inn".

Systemet i skolen i dag lærer nettopp de gløggeste ungene (som din mann) at de skal drøvtygge latterlig lett stoff fordi de likevel ikke får lov å gå videre.

Repetisjoner er, for folk som ikke trenger dem, den totale dreperen for skolelyst og lærelyst. Man føler at man "fordummes" dag for dag. Å gjøre mer av (dine) lekser hadde ikke hjulpet ham, tvert imot. Å oppleve at enda mer av tida skal gå til meningsløsheter (for dem som er glupe nok til ikke å trenge det) er ødeleggende. Mange mer begavede barn psyker ut over sånt - og da er det mye større sjanse for å bli naver...

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Det virker som om denne debatten nå dreier seg om skittkasting og ikke så mye annet.

Jeg vil bare nevne et eksempel som gjelder både meg selv og mitt barn. Jeg ble ganske så dyktig på et instrument (kunne ha blitt musiker-dyktig) og min datter er ganske så liten, men allerede nå får jeg vite at hun ligger langt fremme og får være med på ting som hun normalt sett ikke skulle få være med på. Ikke noe vidunderbarn, ikke eksepsjonell, men flink.

Grunnen til det er at jeg har hjulpet henne til å øve. OG lekser er vel også det samme som å øve på et instrument. Repitisjon og praktisering gjør deg flink uansett hva det er du driver med.

Jeg tror egentlig jeg glatt kunne latt henne slippe leksene. For skolearbeidet går ganske så lett, men det er ikke poenget. (Hun får full score på alle de testene de har vært gjennom de to årene hun har gått på skolen) Poenget er at gjentagelse og kanskje også litt refleksjon gjør deg flinkere og bedre rustet når nivået øker. Ha rman automatisert det grunnleggende, glir det veldig mye greiere senere.

Anonymous poster hash: 5149b...31b

Men lignelsen med instrumentet holder ikke helt vann. For ferdigheter er noe annet enn kunnskaper.

Skrevet

Universitetsutdannelse vil nok bli helt fullkomment. Man kan fort regne ut at du aldri har satt dine bein der. Det er dødsens tystnad på lesesalen, noen få forelesninger i uka og valgfri deltakelse i gruppeundervisning og kollokvier. Så der er det mye bedre for folk som har vansker med for mye sosialisering.

Ehm.. noen få undervisningen i uken, valgfri deltagelse på gruppeundervisning? Nå vet jeg ikke hva du har studert, men jeg studerer til å bli ingeniør og vi har undervisning og obligatorisk øvinger i snitt 6 timer om dagen. I tillegg har vi gruppearbeid som er obligatorisk i et innføringsfag. Så er det selvsagt lekser og obligatoriske innleveringer som må gjøres i tillegg for å i det hele tatt få gå opp til eksamen.

Jeg tør påstå at det er svært få som klarer å få seg en ingeniørutdanning bare ved å møte opp til forelesninger. Det kreves sinnsykt mye jobbing, altså lekser, for å få en god forståelse for fagene, og dette krever at du har en godt innøvd studieteknikk.

Dette ser jeg også gjelder for venner som studerer medisin og andre "tunge" utdanninger.

Det kan godt hende man kan klare å få en ståkarakter i enkelte utdanninger ved å bare være til stede i forelesninger, men på samme måte som jeg ikke hadde villet bo i et hus beregnet av en ingeniør som fikk D i alle fag, hadde jeg heller ikke ville hatt en lege som såvidt fikk ståkarakter. Ikke vil jeg at barnet mitt skal ha en pedagog som så vidt kom seg gjennom utdanningen fordi han/hun er for lat til å gjøre en egeninnsats heller.

Anonymous poster hash: 6fcbc...1f0

Gjest Antarctica
Skrevet

Ehm.. noen få undervisningen i uken, valgfri deltagelse på gruppeundervisning? Nå vet jeg ikke hva du har studert, men jeg studerer til å bli ingeniør og vi har undervisning og obligatorisk øvinger i snitt 6 timer om dagen. I tillegg har vi gruppearbeid som er obligatorisk i et innføringsfag. Så er det selvsagt lekser og obligatoriske innleveringer som må gjøres i tillegg for å i det hele tatt få gå opp til eksamen.

Jeg tør påstå at det er svært få som klarer å få seg en ingeniørutdanning bare ved å møte opp til forelesninger. Det kreves sinnsykt mye jobbing, altså lekser, for å få en god forståelse for fagene, og dette krever at du har en godt innøvd studieteknikk.

Dette ser jeg også gjelder for venner som studerer medisin og andre "tunge" utdanninger.

Det kan godt hende man kan klare å få en ståkarakter i enkelte utdanninger ved å bare være til stede i forelesninger, men på samme måte som jeg ikke hadde villet bo i et hus beregnet av en ingeniør som fikk D i alle fag, hadde jeg heller ikke ville hatt en lege som såvidt fikk ståkarakter. Ikke vil jeg at barnet mitt skal ha en pedagog som så vidt kom seg gjennom utdanningen fordi han/hun er for lat til å gjøre en egeninnsats heller.

Anonymous poster hash: 6fcbc...1f0

Humanistiske fag på vanlige universitetsstudier har ikke obligatorisk oppmøte. Og man står ikke der hvis man er lat, for der er ingen som forteller deg i detalj hva du bør gjøre. Men det overlater til studenten å holde seg á jour.

Skrevet

Tråden er moderert for avsporing, personangrep og brukerdebatt samt siteringer av dette.

MB, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...