mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. oktober 2016 #1 Skrevet 20. oktober 2016 Hører flere sier at det er så mye treninger og aktiviteter at de ikke har tid til leksene... Er det virkelig noen som prioriterer slik? Dette er småskolebarn ... Her må min hjem å gjøre lekser før lek etc. Hvordan er det hos dere?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #2 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg er enig med deg. Men det er forskjell på lek og faste aktiviteter da. Og akt. begynner jo til faste tider, så da må man nesten være der. Men da må leksene gjøres etterpå selvsagt. Og så får man vurdere om man har tid til den aktiviteten i det hele tatt. Anonymous poster hash: f6d66...51a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #3 Skrevet 20. oktober 2016 Ja, det gjør jeg. Barnet mitt er 11, og har byttet skole på grunn av mobbing. Vi prioriterer sosiale bånd fremfor lekser - i samråd med skolen. Anonymous poster hash: 0bde5...273
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2016 Ja, det gjør jeg. Barnet mitt er 11, og har byttet skole på grunn av mobbing. Vi prioriterer sosiale bånd fremfor lekser - i samråd med skolen. Anonymous poster hash: 0bde5...273 Det blir noe annet selvsagt , mitt ene barn har ikke lekser pga utfordringer , også i samråd med skole.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #5 Skrevet 20. oktober 2016 Det kommer helt Ann på barnet, Jeg har en datter som sliter sosialt så her går lek foran lekser. Men aktiviteter som er faste kan man hoppeover om det er mye lekser. Anonymous poster hash: 3f86d...eb4
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #6 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg mener faktisk at det er viktigere at barna får rørt på seg, får god tid til fri lek og venner enn at de får gjort alle lekser perfekt. Vanligvis er ikke et noe problem å få til begge deler, særlig etter at de sluttet på sfo, men om de ikke kan rekke alt prioriterer jeg heller andre ting enn lekser. Anonymous poster hash: bfd1c...164
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #7 Skrevet 20. oktober 2016 Det blir noe annet selvsagt , mitt ene barn har ikke lekser pga utfordringer , også i samråd med skole.Hvorfor tror du egentlig lekser er så viktig for andre barn mens gutten din skal klare seg uten å gjøre leker i det hele tatt? Anonymous poster hash: bfd1c...164
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #8 Skrevet 20. oktober 2016 Hvorfor tror du egentlig lekser er så viktig for andre barn mens gutten din skal klare seg uten å gjøre leker i det hele tatt? Anonymous poster hash: bfd1c...164 Er lekser egentlig så viktig? Anonymous poster hash: 842e2...2b9
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2016 Hvorfor tror du egentlig lekser er så viktig for andre barn mens gutten din skal klare seg uten å gjøre leker i det hele tatt?Anonymous poster hash: bfd1c...164 jeg mener at barn er forskjellige og at dersom ikke noe skal tilsi at lekser ikke fungerer for det enkelte barn og barna går i offentlig skole hvor lekser praktiseres, skal lekser gjøres. Jeg ønsker meg en leksefri skole, men siden det er lekser er jeg for at de (med unntak) skal gjøres
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #10 Skrevet 20. oktober 2016 Hvis jeg trodde at lekser radikalt øket læringsutbyttet ville jeg nok ha prioritert det høyere.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #11 Skrevet 20. oktober 2016 jeg mener at barn er forskjellige og at dersom ikke noe skal tilsi at lekser ikke fungerer for det enkelte barn og barna går i offentlig skole hvor lekser praktiseres, skal lekser gjøres. Jeg ønsker meg en leksefri skole, men siden det er lekser er jeg for at de (med unntak) skal gjøres Du mener andre prioriterer lek og trening foran lekser, men barnet ditt ikke har lekser i det hele tatt? Er ikke han da med på å være en som har tid til ekstra lek og trening? Andre tenker vel det samme om deg, at lekser ikke blir prioritert? Når det er sagt så må vel barnet ditt henge langt bak faglig etterhvert når han på 2-3 år ikke har hatt lekser? Anonymous poster hash: 12261...008
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #12 Skrevet 20. oktober 2016 Du mener andre prioriterer lek og trening foran lekser, men barnet ditt ikke har lekser i det hele tatt? Er ikke han da med på å være en som har tid til ekstra lek og trening? Andre tenker vel det samme om deg, at lekser ikke blir prioritert? Når det er sagt så må vel barnet ditt henge langt bak faglig etterhvert når han på 2-3 år ikke har hatt lekser? Anonymous poster hash: 12261...008 Enig. Og at noen barn skal slippe helt unna lekser pga utfordringer er helt bak mål. Da lærer man seg at man kan slippe unna akt som er strevsomt da. Noen lekser greier faktisk alle barn å få til. Anonymous poster hash: 5c487...82e
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #13 Skrevet 20. oktober 2016 Nå har ikke jeg barn på skolen enda, men trodde virkelig ikke lekser var valgfritt( nå snakker jeg ikke om de som har egen avtale med skolen). Er det virkelig sånn at Per og Kari kan komme på skolen og si at " sorry, jeg gjorde ikke matteleksen fordi jeg hadde det så kjekt hos Frida/var i bursdag/mamma sa at en kveldstur hvor en er i aktivitet var viktigere"? Anonymous poster hash: e3d12...078
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter #14 Skrevet 20. oktober 2016 Du mener andre prioriterer lek og trening foran lekser, men barnet ditt ikke har lekser i det hele tatt? Er ikke han da med på å være en som har tid til ekstra lek og trening? Andre tenker vel det samme om deg, at lekser ikke blir prioritert? Når det er sagt så må vel barnet ditt henge langt bak faglig etterhvert når han på 2-3 år ikke har hatt lekser? Anonymous poster hash: 12261...008 for at hans skolehverdag skal fungere så gjøres arbeidet på skolen. Vi skiller skole og hjem, kunne forklart masse om dette , men tar kortversjon . Han ligger langt fremme i de fleste fag, er ikke å lære som er utfordringen. Han sliter i ett fag, og han har ekstra hjelp i faget på skolen. Etter at vi kuttet leksene har læringen og humøret på skolen bedret seg. Jeg skulle ønske av hele mitt hjerte at han ikke hadde de utfordringene han har og hadde gladelig sittet med lekser med han, men nå gjør jeg det som fungerer best for han. Mitt andre barn gjør alle sine lekser og har ingen grunn til å la være.
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #15 Skrevet 20. oktober 2016 Enig. Og at noen barn skal slippe helt unna lekser pga utfordringer er helt bak mål. Da lærer man seg at man kan slippe unna akt som er strevsomt da. Noen lekser greier faktisk alle barn å få til. Anonymous poster hash: 5c487...82e Men hvorfor? Er lekser en form for plikt eller straff alle må gjennom, mener du? Hvis det virker negativt på læringsarbeidet, så er det vel ikke noe poeng i?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #16 Skrevet 20. oktober 2016 for at hans skolehverdag skal fungere så gjøres arbeidet på skolen. Vi skiller skole og hjem, kunne forklart masse om dette , men tar kortversjon . Han ligger langt fremme i de fleste fag, er ikke å lære som er utfordringen. Han sliter i ett fag, og han har ekstra hjelp i faget på skolen. Etter at vi kuttet leksene har læringen og humøret på skolen bedret seg. Jeg skulle ønske av hele mitt hjerte at han ikke hadde de utfordringene han har og hadde gladelig sittet med lekser med han, men nå gjør jeg det som fungerer best for han. Mitt andre barn gjør alle sine lekser og har ingen grunn til å la være. Men alle elever gjør jo arbeid på skolen og lekser i tillegg. Har han lengre skoledager da siden han får gjort leksene sine før han reiser hjem? Mitt barn ligger igså langt fremme i alle teoretiske fag. 6-ere uten å lese kun ved å ha fulgt med i timene. Det betyr ikke at han slipper lekser, han må jo lære å jobbe, motivere seg og nå mål. Ellers har han jo ikke sjanse til videre utdanning. Etter så mange år uten lekser bør du faktisk jobbe ned å få innført litt lekser. Iallefall før du klager over at andre barn ikke gjør lekser i en travel hverdag. Og hvordan vet du at andres barn ikke gjør leksene? Min gutt gjør alt av lekser på mandag. Gloser treng ikke lese på, han ser de i teksten og kan de. Prøver leser han på Max en gang under tvang fra meg. Matten gjør han på noen minutter mens kompisen sitter leeeenge med samme oppgaver osv. Resten av uka har han leksefri. Anonymous poster hash: 12261...008
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #17 Skrevet 20. oktober 2016 Skolen og leksene er jobben til barna. Vi skofter ikke jobb. Dersom det er aktiviteter på mandager - be om å få ukeplan på fredag og gjør leksene i helgen. Vi voksne har ansvar for å legge til rette for at barna får gjort "jobben" sin. OG da lærer vi dem også at skolen er viktig. Vi lærer dem at vi ikke skulker unna jobben. Jada - jeg vet det finnes noen unntak (som jeg ikke har forutsetninger for å mene noe om). MEN hovedregelen står klar for meg ihvertfall. Anonymous poster hash: 5149b...31b
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #18 Skrevet 20. oktober 2016 Men alle elever gjør jo arbeid på skolen og lekser i tillegg. Har han lengre skoledager da siden han får gjort leksene sine før han reiser hjem? Mitt barn ligger igså langt fremme i alle teoretiske fag. 6-ere uten å lese kun ved å ha fulgt med i timene. Det betyr ikke at han slipper lekser, han må jo lære å jobbe, motivere seg og nå mål. Ellers har han jo ikke sjanse til videre utdanning. Etter så mange år uten lekser bør du faktisk jobbe ned å få innført litt lekser. Iallefall før du klager over at andre barn ikke gjør lekser i en travel hverdag. Og hvordan vet du at andres barn ikke gjør leksene? Min gutt gjør alt av lekser på mandag. Gloser treng ikke lese på, han ser de i teksten og kan de. Prøver leser han på Max en gang under tvang fra meg. Matten gjør han på noen minutter mens kompisen sitter leeeenge med samme oppgaver osv. Resten av uka har han leksefri. Anonymous poster hash: 12261...008 Du kan ikke så mye om barn og læring, du?
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #19 Skrevet 20. oktober 2016 Hører flere sier at det er så mye treninger og aktiviteter at de ikke har tid til leksene... Er det virkelig noen som prioriterer slik? Dette er småskolebarn ... Her må min hjem å gjøre lekser før lek etc. Hvordan er det hos dere? Ja. Det er så mye lekser at det ikke kan synes å være til deres eget beste. Barn trenger å få oppleve andre sider ved det å være menneske, enn bare å øve hjernen. Anonymous poster hash: afcbc...1fd
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #20 Skrevet 20. oktober 2016 Dette er veldig vanskelig for meg og forstå... Sikkert for at jeg kun har en 1.klassing. Men det nevnes at lekser blir droppet for at ungene skal være sosiale. Men er det ingen av de "sosiale" ungene som har lekser da? Jeg er tante til 2 stk på 8 og 10. De er supersosiale og er med på aktiviteter som foregår alt ifra 3-6 dager i uken. De har tid til å gjøre lekser, spille kamper, trykke på mobilen, være med venner, dra på treninger, spise middag og dra i bursdager. Og de er helt gjennomsnittlig på skolen, verken det ene eller det andre. Så at man lar ungene heller røre på seg etter skolen i stedet for å repetere det de har lært er for meg litt merkelig. Man har jo også litt ansvar som foreldre at ungene ikke blir sittende på rævva om ettermiddagene, men at man kommer seg ut i aktivitet. Det har da ingenting med lekser å gjøre. Man har da bestandig hatt lekser. Hvorfor skal man ikke gjøre dem om det ikke er noe alvorlig galt med barnet? Hva om 3 år og man MÅ gjøre lekser for man endelig har nådd igjen de andre sosialt, hvordan vil det gå? Jeg skjønner det om man bruker en evighet på lekser, men da må man jo få det bedre tilrettelagt slik at man bruker halve tiden på lekser istedet. Og er det virkelig greit at man ikke gjør leksene? Ser bare for meg ett underlig leven om jeg sender datteren min på skolen gang etter gang uten at hun har gjort leksene sine... Anonymous poster hash: e7dd2...895
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2016 #21 Skrevet 20. oktober 2016 Dette er veldig vanskelig for meg og forstå... Sikkert for at jeg kun har en 1.klassing. Men det nevnes at lekser blir droppet for at ungene skal være sosiale. Men er det ingen av de "sosiale" ungene som har lekser da? Jeg er tante til 2 stk på 8 og 10. De er supersosiale og er med på aktiviteter som foregår alt ifra 3-6 dager i uken. De har tid til å gjøre lekser, spille kamper, trykke på mobilen, være med venner, dra på treninger, spise middag og dra i bursdager. Og de er helt gjennomsnittlig på skolen, verken det ene eller det andre. Så at man lar ungene heller røre på seg etter skolen i stedet for å repetere det de har lært er for meg litt merkelig. Man har jo også litt ansvar som foreldre at ungene ikke blir sittende på rævva om ettermiddagene, men at man kommer seg ut i aktivitet. Det har da ingenting med lekser å gjøre. Man har da bestandig hatt lekser. Hvorfor skal man ikke gjøre dem om det ikke er noe alvorlig galt med barnet? Hva om 3 år og man MÅ gjøre lekser for man endelig har nådd igjen de andre sosialt, hvordan vil det gå? Jeg skjønner det om man bruker en evighet på lekser, men da må man jo få det bedre tilrettelagt slik at man bruker halve tiden på lekser istedet. Og er det virkelig greit at man ikke gjør leksene? Ser bare for meg ett underlig leven om jeg sender datteren min på skolen gang etter gang uten at hun har gjort leksene sine... Anonymous poster hash: e7dd2...895 Men igjen - det forutsetter at leksene har en læringseffekt.
Mandala Skrevet 20. oktober 2016 #22 Skrevet 20. oktober 2016 Enig. Og at noen barn skal slippe helt unna lekser pga utfordringer er helt bak mål. Da lærer man seg at man kan slippe unna akt som er strevsomt da. Noen lekser greier faktisk alle barn å få til. Anonymous poster hash: 5c487...82e Det var da veldig til kunnskap du sitter med her. Tror endel inspektører rundt om kan dra nytte av deg, så de kan få høre hvorfor ingen, under noen omstendigheter, bør få leksefri.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #23 Skrevet 20. oktober 2016 Nå er mim bare 1. klassing men jeg mener barna skal slappe av når de kommer hjem. De skal leke litt,spise noe,slappe av så gjøre lekser Organiserte aktiviteter kommer på tale når jeg ser at han kan mestre hverdagen bra og har overskudd til den aktiviteten. Anonymous poster hash: 31f7b...3a5
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #24 Skrevet 20. oktober 2016 Dette er veldig vanskelig for meg og forstå... Sikkert for at jeg kun har en 1.klassing. Men det nevnes at lekser blir droppet for at ungene skal være sosiale. Men er det ingen av de "sosiale" ungene som har lekser da? Jeg er tante til 2 stk på 8 og 10. De er supersosiale og er med på aktiviteter som foregår alt ifra 3-6 dager i uken. De har tid til å gjøre lekser, spille kamper, trykke på mobilen, være med venner, dra på treninger, spise middag og dra i bursdager. Og de er helt gjennomsnittlig på skolen, verken det ene eller det andre. Så at man lar ungene heller røre på seg etter skolen i stedet for å repetere det de har lært er for meg litt merkelig. Man har jo også litt ansvar som foreldre at ungene ikke blir sittende på rævva om ettermiddagene, men at man kommer seg ut i aktivitet. Det har da ingenting med lekser å gjøre. Man har da bestandig hatt lekser. Hvorfor skal man ikke gjøre dem om det ikke er noe alvorlig galt med barnet? Hva om 3 år og man MÅ gjøre lekser for man endelig har nådd igjen de andre sosialt, hvordan vil det gå? Jeg skjønner det om man bruker en evighet på lekser, men da må man jo få det bedre tilrettelagt slik at man bruker halve tiden på lekser istedet. Og er det virkelig greit at man ikke gjør leksene? Ser bare for meg ett underlig leven om jeg sender datteren min på skolen gang etter gang uten at hun har gjort leksene sine... Anonymous poster hash: e7dd2...895 Som regel går det fint å få til både lekser og andre ting. Det var mye verre de første årene på barneskolen da de gikk på sfo og la seg tidligere om kvelden. Det var rett og slett lite tid etter sfo og før leggetid. Ofte var det krav om en times lekser i tillegg til middag, aktiviteter og vennebesøk.Nå er barna eldre og fikser som regel lekser helt fint, men neste uke regner jeg med at min ene ikke kommer til å gjøre lekser. Da prioriterer vi det bort. Det er så vidt hun rekker selve skolen. Neste helg skal hun spille en stor konsert og det blir intens øving hele uka. Den lille tiden som blir igjen skal hun få slappe av mentalt og helst røre litt på seg. Så får det bare bli. Anonymous poster hash: bfd1c...164
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #25 Skrevet 20. oktober 2016 Vi utsetter i blant leksene til neste morgen og prioriterer noe annet på ettermiddagen. Gutten min fikk nylig være med koret sitt og synge på en festival. Den dagen var det ekstra øving rett etter skoletid og så en liten pause før konserten. Da prioriterte jeg å la ham få hvile og spise i pausen i stedet for å stresse med leksene. Etter konserten var det sent og han var utslitt, så leksene tok vi neste morgen før skoletid i stedet. Den opplevelse han fikk gav ham så mye og det er en opplevelse han kommer til å bære med seg videre i livet. Ja, lekser må man gjøre, men i blant går det an å se mennesket som et hele og være litt pragmatisk. Anonymous poster hash: d6e65...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå