Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #26 Skrevet 20. oktober 2016 Det var da veldig til kunnskap du sitter med her. Tror endel inspektører rundt om kan dra nytte av deg, så de kan få høre hvorfor ingen, under noen omstendigheter, bør få leksefri. Ja det tror jeg faktisk. Fy fader å mye tafatte ansatte det sitter på skolene rundt omkring. Anonymous poster hash: 5c487...82e
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #27 Skrevet 20. oktober 2016 Skole er selvsagt viktigere enn fritidsaktiviteter og bør prioriteres først. Samtidig synes jeg ikke det bør være så mye lekser i 1-3. Klasse at barn på 6-7-8 år ikke kan gå på fotballtrening et par ganger i uka. Med vår eldste var det veldig mye lekser, og de skulle gjøres fra dag til dag, ikke ukelekser. Læreren sa på foreldremøter at det ikke var lov å komme på skolen og so at vi gjorde ikke lekser pga fotballkamp. Ingen var selvsagt uenig i det, men samtidig hadde vi dager da hun kom hjem 16-16.30 fra SFO, gjorde lekser, spiste middag, gjorde mer lekser og så var det leggetid. Det er jo riktignok fritid på SFO, men så mye lekser synes jeg det er urimelig å pålegge små barn. Skole er viktig, men det er jammen viktig å kunne gjøre andre ting og. Med vår yngste er det mye mindre lekser. Anonymous poster hash: f5abe...71e
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2016 #28 Skrevet 20. oktober 2016 Enig. Og at noen barn skal slippe helt unna lekser pga utfordringer er helt bak mål. Da lærer man seg at man kan slippe unna akt som er strevsomt da. Noen lekser greier faktisk alle barn å få til. Anonymous poster hash: 5c487...82e Så du har jobbet mye med barn? Kanskje pedagogisk utdannelse? Lærer eller spesialpedagog ? Siden du uttaler deg så bastant mener jeg...! Jeg har jobber i mange år med barn med forskjellige diagnoser, der det for noen av dem var helt nødvendig med minimalt med eller null lekser. Å si at alle barn kan få til noen lekser, vitner om at du ikke har særlig peiling på hva du snakker om. Anonymous poster hash: ebd7f...ab7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter #29 Skrevet 21. oktober 2016 Så du har jobbet mye med barn? Kanskje pedagogisk utdannelse? Lærer eller spesialpedagog ? Siden du uttaler deg så bastant mener jeg...! Jeg har jobber i mange år med barn med forskjellige diagnoser, der det for noen av dem var helt nødvendig med minimalt med eller null lekser. Å si at alle barn kan få til noen lekser, vitner om at du ikke har særlig peiling på hva du snakker om.Anonymous poster hash: ebd7f...ab7 tusen takk Jeg tror ta dersom man ikke har erfaring med barn med ekstra utfordringer og da i skolen , kan det være vanskelig å sette seg inn i dette temaet
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #30 Skrevet 21. oktober 2016 Men igjen - det forutsetter at leksene har en læringseffekt. Mnja... Jeg mener man trenger å lære rutiner og at livet er mer enn lek og moro. Men jeg synes det er feil å sitte mange timer med lekser, men 30 min burde se fleste klare. Men du er vel lærer? Så vil tro du har erfaring med dette. Anonymous poster hash: e7dd2...895
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #31 Skrevet 21. oktober 2016 Men igjen - det forutsetter at leksene har en læringseffekt. Mnja... Jeg mener man trenger å lære rutiner og at livet er mer enn lek og moro. Men jeg synes det er feil å sitte mange timer med lekser, men 30 min burde se fleste klare. Men du er vel lærer? Så vil tro du har erfaring med dette. Anonymous poster hash: e7dd2...895
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #32 Skrevet 21. oktober 2016 Som regel går det fint å få til både lekser og andre ting. Det var mye verre de første årene på barneskolen da de gikk på sfo og la seg tidligere om kvelden. Det var rett og slett lite tid etter sfo og før leggetid. Ofte var det krav om en times lekser i tillegg til middag, aktiviteter og vennebesøk. Nå er barna eldre og fikser som regel lekser helt fint, men neste uke regner jeg med at min ene ikke kommer til å gjøre lekser. Da prioriterer vi det bort. Det er så vidt hun rekker selve skolen. Neste helg skal hun spille en stor konsert og det blir intens øving hele uka. Den lille tiden som blir igjen skal hun få slappe av mentalt og helst røre litt på seg. Så får det bare bli. Anonymous poster hash: bfd1c...164 At hæ? Såvidt hun rekker skolen? Det var jo veldig spesielt... Da er hun jo med på noe som absolutt ikke er tilpasset barn. Btw, dette må jo være tull 😁 Anonymous poster hash: e7dd2...895
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #33 Skrevet 21. oktober 2016 Mnja... Jeg mener man trenger å lære rutiner og at livet er mer enn lek og moro. Men jeg synes det er feil å sitte mange timer med lekser, men 30 min burde se fleste klare. Men du er vel lærer? Så vil tro du har erfaring med dette. Anonymous poster hash: e7dd2...895 Problemet er at i Norge så er mange hjernevasket til å tro at lekser er et unødvendig onde, og at fysisk utvikling er mye viktigere enn intellektuell. Bare se på de fleste trådene om aktivitet hos barn og voksne - er du ikke ute i regn og snøfokk og i tillegg KOSER deg med drittværet, så er du lat, feit og rar. Du MÅ trene, barna MÅ gå på ski, man MÅ løpe rundt hele dagen og pumpe jern. Men ingen sier at man MÅ lese i hvert fall 2-3 kvalitetsbøker i måneden, høre på klassisk musikk, se på malerier av kjente kunstnere, gå på utstillinger, teater osv regelmessig. Det er ikke viktig, mens trening er noe man ikke kan leve uten og som helst bør gå foran alt det andre. En annen ting er at her i landet er det mote som råder. Nå er det på moten å si at lekser er æsj. Folk som for eksempel kommer fra andre land, der lekser viser seg til å fungere, "har ikke kunnskap om læring" og er dumme. Blir veldig mye som med alt annet - man skal være a4, formet etter rådende mening i samfunnet. Hvis man mener noe annet, uansett hvor velbegrunnet, så er man en rar avviker og har lav IQ. Anonymous poster hash: 92860...96e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #34 Skrevet 21. oktober 2016 Problemet er at i Norge så er mange hjernevasket til å tro at lekser er et unødvendig onde, og at fysisk utvikling er mye viktigere enn intellektuell. Bare se på de fleste trådene om aktivitet hos barn og voksne - er du ikke ute i regn og snøfokk og i tillegg KOSER deg med drittværet, så er du lat, feit og rar. Du MÅ trene, barna MÅ gå på ski, man MÅ løpe rundt hele dagen og pumpe jern. Men ingen sier at man MÅ lese i hvert fall 2-3 kvalitetsbøker i måneden, høre på klassisk musikk, se på malerier av kjente kunstnere, gå på utstillinger, teater osv regelmessig. Det er ikke viktig, mens trening er noe man ikke kan leve uten og som helst bør gå foran alt det andre. En annen ting er at her i landet er det mote som råder. Nå er det på moten å si at lekser er æsj. Folk som for eksempel kommer fra andre land, der lekser viser seg til å fungere, "har ikke kunnskap om læring" og er dumme. Blir veldig mye som med alt annet - man skal være a4, formet etter rådende mening i samfunnet. Hvis man mener noe annet, uansett hvor velbegrunnet, så er man en rar avviker og har lav IQ. Anonymous poster hash: 92860...96e For øvrig så gikk jeg på spesialskole med musikk som hovedfag i mitt hjemland, der vi i tillegg til skole, øvinger med lærer etter skoletid og ordinære lekser hadde selvstendig øving hjemme, minst 2 timer på en hverdag og mange flere timer i helgene. Likevel rakk folk alt de skulle, og vi hadde ikke en gang biler de fleste av oss, slik at skoleveien tok ofte 1 time en veg med offentlig transport. Mine to eldste barn satser på hver sin aktivitet seriøst - særlig han som spiller sjakk øver gjerne flere timer om dagen i tillegg til lekser, likevel har han tid til både øving, lekser, venner, lek med småsøsken, matlaging (han har ansvar for å lage middag en dag i uka før vi andre kommer hjem), dataspill, TV-titting og avslapning. Hun som svømmer har også tid til alt, enda hun sliter litt med matte og må bruke mer tid enn gjennomsnittselev på hjemmelekser. Har faktisk aldri måttet krangle med dem om å gjøre lekser. Kanskje fordi jeg helt fra starten har poengtert for dem hvor viktige lekser var. Anonymous poster hash: 92860...96e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #35 Skrevet 21. oktober 2016 Men igjen - det forutsetter at leksene har en læringseffekt. Forutsetter du at lekser ikke har læringseffekt? Det er godt mulig det finnes forskning som tilsier at det stemmer. Jeg har en personlig erfaring som tilsier at lekser er bra, både for meg selv og for mine barn. Det er viktig at hjemmet har fokus på læring, og kunnskap. I går hadde jeg et barn som skulle lære om demokrati. De har hatt det som tema denne uken. Han kunne ikke svare på kontroll spørsmålene. Vi snakket om demokrati, gikk igjennom kapittelet en gang til. Sammen med både eldre og yngre søsken. I dag ved frokostbordet gikk det fint å svare på kontroll spørsmålene, og ungen kunne også forklare parlamentarisme og si litt om legalitetsprinsippet. Det er godt mulig at det statistisk sett ikke er effektivt med lekser, men for mitt barn var det i går lærerikt. Det var også helt nødvendig for meg, særlig i matte. Jeg gikk i den bråkeklassen. Jeg hadde systematisk matteopplæring hjemme hele ungdomsskolen. Mine foreldre sørget for at alle lekser var gjort, og innholdet forstått. At jeg gjorde nok øvinger, og fikk det i fingerspissene. Det var en høy andel av mine klassekamerater som aldri lærte å regne. Lekser er en ypperlig måte for foreldre til å forsikre seg at barna har fått med seg det de har lært om på skolen. Anonymous poster hash: d810e...49a
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #36 Skrevet 21. oktober 2016 Forutsetter du at lekser ikke har læringseffekt? Det er godt mulig det finnes forskning som tilsier at det stemmer. Jeg har en personlig erfaring som tilsier at lekser er bra, både for meg selv og for mine barn. Det er viktig at hjemmet har fokus på læring, og kunnskap. I går hadde jeg et barn som skulle lære om demokrati. De har hatt det som tema denne uken. Han kunne ikke svare på kontroll spørsmålene. Vi snakket om demokrati, gikk igjennom kapittelet en gang til. Sammen med både eldre og yngre søsken. I dag ved frokostbordet gikk det fint å svare på kontroll spørsmålene, og ungen kunne også forklare parlamentarisme og si litt om legalitetsprinsippet. Det er godt mulig at det statistisk sett ikke er effektivt med lekser, men for mitt barn var det i går lærerikt. Det var også helt nødvendig for meg, særlig i matte. Jeg gikk i den bråkeklassen. Jeg hadde systematisk matteopplæring hjemme hele ungdomsskolen. Mine foreldre sørget for at alle lekser var gjort, og innholdet forstått. At jeg gjorde nok øvinger, og fikk det i fingerspissene. Det var en høy andel av mine klassekamerater som aldri lærte å regne. Lekser er en ypperlig måte for foreldre til å forsikre seg at barna har fått med seg det de har lært om på skolen. Anonymous poster hash: d810e...49a Må signere på det med bråkeklasser, i tillegg til megaklasser på 50 elever ++. Norsk skole er lagt opp slik at alle skal gå i samme skole - barn med utfordringer, stille barn, bråkete barn, barn med diagnoser. Ofte er det ikke nok ressurser til å følge opp barna som på grunn av sine diagnoser ødelegger læringsmiljøet for andre barn i klassen. Det finnes også kun svært begrensede muligheter for lærerne til å gjøre noe med det - ikke er det lov å sette bråkmakere på gangen, utvise eller irettesette. Dette vil da bidra til at et stort antall barn ikke får med seg så mye i løpet av skoletimen. Da er hjemmearbeid ekstra viktig for å tilegne seg det man skal lære. Anonymous poster hash: 92860...96e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #37 Skrevet 21. oktober 2016 At hæ? Såvidt hun rekker skolen? Det var jo veldig spesielt... Da er hun jo med på noe som absolutt ikke er tilpasset barn. Btw, dette må jo være tull 😁 Anonymous poster hash: e7dd2...895 Det er bare den ene uka det er hektisk. Vanligvis er det ikke noe problem å rekke både lekser og andre ting, men av og til skjer det ting som er viktigere enn leksene. Da kan vi prioritere dem bort. Anonymous poster hash: bfd1c...164
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #38 Skrevet 21. oktober 2016 Det er bare den ene uka det er hektisk. Vanligvis er det ikke noe problem å rekke både lekser og andre ting, men av og til skjer det ting som er viktigere enn leksene. Da kan vi prioritere dem bort. Anonymous poster hash: bfd1c...164 Kan? Er det valgfritt hos dere? Anonymous poster hash: e7dd2...895
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #39 Skrevet 21. oktober 2016 Kan? Er det valgfritt hos dere? Anonymous poster hash: e7dd2...895 Valgfritt og valgfritt. Læreren er i hvertfal helt enig i prioriteringen og har gitt beskjed om at foreldrene skal gi beskjed hvis det er noe spessielt som gjør at barna ikke får gjort lekser. Hadde det skjedd ofte ville hun nok ikke vært like positiv, men så lenge det bare skjer innimellom er det helt i orden. Anonymous poster hash: bfd1c...164
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #40 Skrevet 21. oktober 2016 Kan? Er det valgfritt hos dere? Anonymous poster hash: e7dd2...895 Det er jo det som er problemet - ungene gidder ikke å gjøre lekser fordi foreldrene gir uttrykk for at det er bare tull. Ikke noe rart barna ikke ønsker å prioritere lekser heller. Som sagt, har aldri opplevd leksekrangel fra mine to - eldste går i 7. klasse og nest eldste i 5. Men vi som foreldre har hele tiden vært bevisst på at lekser er noe man gjør, og hvorfor man gjør dem. Å si at sitting på data eller henging i trærne med naboungen er viktigere enn å tilegne seg læringsstoffet viser jo hvilken holdning foreldrene har til skolen. Jeg forstår at mange er uenige, men per d. d. gis lekser av lærerne. Ergo må de gjøres. Eller er dere slik i arbeidslivet også? Hvis deres leder sier at dere må lese dere opp på det og det emnet, og dere ikke gidder fordi dere ikke ser verdi i lesingen? Anonymous poster hash: 92860...96e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #41 Skrevet 21. oktober 2016 Enig. Og at noen barn skal slippe helt unna lekser pga utfordringer er helt bak mål. Da lærer man seg at man kan slippe unna akt som er strevsomt da. Noen lekser greier faktisk alle barn å få til. Anonymous poster hash: 5c487...82e Når du sier alle, mener du faktisk alle? Er du ikke klar over at det finnes barn med veldig store utfordringer, eller mener du at disse ikke er en del av "alle"? Jeg har en bror på 15 år med diverse diagnoser. Han går i en vanlig klasse, men har assistent i alle timene fordi han må ha hjelp til alt. Han klarer det fysisk, men skjønner ikke hva han skal gjøre. Mamma kan bare jobbe deltid fordi hun må være hjemme når han kommer hjem fra skolen, for han klarer seg ikke selv. Han har fritak fra halve skoledagen tre dager i uka, fordi en hel skoleuke blir for mye for ham. Utenom skolen fokuseres det på at han skal lære å klare seg selv til en viss grad. Dvs lære å dusje selv, finne frem klær selv, finne seg mat, gå på butikken, ta bussen og ikke minst tørre å være alene. Dette er mye viktigere enn skole, fordi det er et mål at han skal klare å ta best mulig vare på seg selv, og fordi han uansett aldri kommer til å kunne være i en vanlig jobb. Og disse tingene krever enormt mye av ham å øve på. Mener du virkelig at han burde gjort lekser i tillegg, og at han "lærer seg at han kan slippe unna alt som er strevsomt"? Han jobber faktisk hardere med å mestre livet i seg selv enn de fleste ville gjort med et lass med lekser. Han har dessuten ingen venner. Hvis han en dag f.eks. hadde blitt invitert med på kino av en i klassen, så hadde han blitt så utslitt av det at han hverken hadde klart å gjøre lekser eller dra på skolen dagen etter. Det hadde likevel glatt blitt prioritert, for en slik invitasjon har han aldri fått! Anonymous poster hash: a5c0e...7e4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #42 Skrevet 21. oktober 2016 Når du sier alle, mener du faktisk alle? Er du ikke klar over at det finnes barn med veldig store utfordringer, eller mener du at disse ikke er en del av "alle"? Jeg har en bror på 15 år med diverse diagnoser. Han går i en vanlig klasse, men har assistent i alle timene fordi han må ha hjelp til alt. Han klarer det fysisk, men skjønner ikke hva han skal gjøre. Mamma kan bare jobbe deltid fordi hun må være hjemme når han kommer hjem fra skolen, for han klarer seg ikke selv. Han har fritak fra halve skoledagen tre dager i uka, fordi en hel skoleuke blir for mye for ham. Utenom skolen fokuseres det på at han skal lære å klare seg selv til en viss grad. Dvs lære å dusje selv, finne frem klær selv, finne seg mat, gå på butikken, ta bussen og ikke minst tørre å være alene. Dette er mye viktigere enn skole, fordi det er et mål at han skal klare å ta best mulig vare på seg selv, og fordi han uansett aldri kommer til å kunne være i en vanlig jobb. Og disse tingene krever enormt mye av ham å øve på. Mener du virkelig at han burde gjort lekser i tillegg, og at han "lærer seg at han kan slippe unna alt som er strevsomt"? Han jobber faktisk hardere med å mestre livet i seg selv enn de fleste ville gjort med et lass med lekser. Han har dessuten ingen venner. Hvis han en dag f.eks. hadde blitt invitert med på kino av en i klassen, så hadde han blitt så utslitt av det at han hverken hadde klart å gjøre lekser eller dra på skolen dagen etter. Det hadde likevel glatt blitt prioritert, for en slik invitasjon har han aldri fått! Anonymous poster hash: a5c0e...7e4 Det er jo helt annen type utfordringer enn for eksempel ADHD, dysleksi og dyskalkuli. Svært mange på forumet unnskylder sin dårlige rettskriving med at de har dysleksi. Samtidig som mange barn med dysleksi blir fritatt for lekser. Er ikke dette selv motsigende? Hvis man har lærevansker, så må man jo jobbe mer med fagene enn barn uten lærevansker? Hvis barnet blir fritatt for lekser, så lærer barnet enda mindre? Anonymous poster hash: 92860...96e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #43 Skrevet 21. oktober 2016 Det er jo helt annen type utfordringer enn for eksempel ADHD, dysleksi og dyskalkuli. Svært mange på forumet unnskylder sin dårlige rettskriving med at de har dysleksi. Samtidig som mange barn med dysleksi blir fritatt for lekser. Er ikke dette selv motsigende? Hvis man har lærevansker, så må man jo jobbe mer med fagene enn barn uten lærevansker? Hvis barnet blir fritatt for lekser, så lærer barnet enda mindre? Anonymous poster hash: 92860...96e Ja, dette er helt andre utfordringer, men vedkommende skrev "alle", og det var det jeg reagerte på. Anonymous poster hash: a5c0e...7e4
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #44 Skrevet 21. oktober 2016 For å være skikkelig kjip her: de barna som har så store utfordringer at de ikke kan håndtere bittelitt lekser er nok ikke de som tar lange gode utdannelser og blir sterke bidragsytere til samfunnet likevel. Og da er det vel irrelevant om de gjør lekser eller ei Anonymous poster hash: e3d12...078
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #45 Skrevet 21. oktober 2016 Synes helt ærlig det er trist at lekser har fått et så negativt fokus! Da jeg var liten var lekser viktig. Prioritert! I dag? Neida, dra på fotballtrening og korpsøvelse og gud vet hva... Folk har det så vanvittig travelt i dag!! Hvis du har så mye aktiviteter utenom skolen at du ikke rekker leksene, ja da bør du virkelig se nøye på hva dere som familie driver med i løpet av uka. KAN det være at man kanskje må kutte ut noe? Man MÅ ikke gå på fem forskjellige aktiviteter i løpet av uka (overdrevet, jeg vet...) Jeg har hatt foreldre som gjerne har villet ha ukeplan på fredager, slik at de kan gjøre leksene i helga, fordi uka er så travel... Da har jeg sagt, og sier fremdeles, nei. Barn skal ikke bruke helga på å gjøre lekser!! Har selv tre barn som alle er aktive innen idrett, men de rekker heldigvis både lekser OG idrett..og venner... Når det er sagt, er jeg enig i at mange barn har altfor mye lekser. I tillegg har mange barn feil lekser. Lekser skal være repetisjon av kjent stoff. Mengdetrening. Innlæring av nytt stoff skal ikke skje gjennom lekser (med mindre vi snakker om en ren leselekse i feks samfunnsfag). Det skal heller ikke være slik at man skal sitte med lekser i timesvis hver dag. Og, ikke minst, lekser skal tilpasses den enkelte elev så langt det er mulig og nødvendig. Da kan der faktisk hende at noen elever ikke har lekser i der hele tatt, noen veldig lite lekser, mens "den store hopen" har de samme leksene som de fleste andre i en klasse. Anonymous poster hash: ebd7f...ab7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter #46 Skrevet 21. oktober 2016 For å være skikkelig kjip her: de barna som har så store utfordringer at de ikke kan håndtere bittelitt lekser er nok ikke de som tar lange gode utdannelser og blir sterke bidragsytere til samfunnet likevel. Og da er det vel irrelevant om de gjør lekser eller eiAnonymous poster hash: e3d12...078 Ok...
Gjest Antarctica Skrevet 21. oktober 2016 #47 Skrevet 21. oktober 2016 Forutsetter du at lekser ikke har læringseffekt? Det er godt mulig det finnes forskning som tilsier at det stemmer. Jeg har en personlig erfaring som tilsier at lekser er bra, både for meg selv og for mine barn. Det er viktig at hjemmet har fokus på læring, og kunnskap. I går hadde jeg et barn som skulle lære om demokrati. De har hatt det som tema denne uken. Han kunne ikke svare på kontroll spørsmålene. Vi snakket om demokrati, gikk igjennom kapittelet en gang til. Sammen med både eldre og yngre søsken. I dag ved frokostbordet gikk det fint å svare på kontroll spørsmålene, og ungen kunne også forklare parlamentarisme og si litt om legalitetsprinsippet. Det er godt mulig at det statistisk sett ikke er effektivt med lekser, men for mitt barn var det i går lærerikt. Det var også helt nødvendig for meg, særlig i matte. Jeg gikk i den bråkeklassen. Jeg hadde systematisk matteopplæring hjemme hele ungdomsskolen. Mine foreldre sørget for at alle lekser var gjort, og innholdet forstått. At jeg gjorde nok øvinger, og fikk det i fingerspissene. Det var en høy andel av mine klassekamerater som aldri lærte å regne. Lekser er en ypperlig måte for foreldre til å forsikre seg at barna har fått med seg det de har lært om på skolen. Anonymous poster hash: d810e...49a Mye av de leksene som tildeles unger i Norge i dag har kun "oppdragende effekt." Det er samfunnets måte å oppdra foreldrene på. Hva barna de facto lærer av dette, er forsket en god del på. Gjennomsnittseleven har en viss effekt av å gjøre lekser, men den er liten. De som sliter, og de som har lett for det, har ingen effekt eller negativ effekt av det, og gjør det kun fordi de "må". Men la meg si det på en annen måte: Når barna er 4-5-6 år gamle, finnes det nesten ikke den ting i verden de ikke er nysgjerrige på. De ønsker kunnskap og de hermer etter våre ferdigheter. Når de er 16, ca 10 år seinere, får vi dem inn på videregående. Den grunnleggende læringen de har med seg fra 10 års skole er IKKE nysgjerrighet, lærelyst eller kunnskapstrang. Deres metode er "tick the box", altså, kryss av for det som er gjort. Ikke hva de lærte av det, ikke hva de sitter igjen med, ikke om målene er nådd - bare gjort eller ikke gjort. Jeg begynte å undervise i vgs for 15 år siden. Og det er en forsterkede trend; det skal liksom gå an å komme gjennom men huet under armen (tror elevene), for de gjorde jo som de ble fortalt, og da må jo resultatet bli bra, vel? Men læring og læringsarbeid er noe HELT annet...
Gjest Antarctica Skrevet 21. oktober 2016 #48 Skrevet 21. oktober 2016 Det er jo helt annen type utfordringer enn for eksempel ADHD, dysleksi og dyskalkuli. Svært mange på forumet unnskylder sin dårlige rettskriving med at de har dysleksi. Samtidig som mange barn med dysleksi blir fritatt for lekser. Er ikke dette selv motsigende? Hvis man har lærevansker, så må man jo jobbe mer med fagene enn barn uten lærevansker? Hvis barnet blir fritatt for lekser, så lærer barnet enda mindre? Anonymous poster hash: 92860...96e Igjen; hvis leksene har effekt, så, ja. Men hva er poenget med å gjøre mer av det som ikke fungerer? Tror det hjelper å rope høyere til en døv eller gi dobbel dose placebomedisin?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2016 #49 Skrevet 21. oktober 2016 For å være skikkelig kjip her: de barna som har så store utfordringer at de ikke kan håndtere bittelitt lekser er nok ikke de som tar lange gode utdannelser og blir sterke bidragsytere til samfunnet likevel. Og da er det vel irrelevant om de gjør lekser eller ei Anonymous poster hash: e3d12...078 Vet ikke helt hva jeg skal si jeg... Har ett barn som går på ungdomsskolen nå, har aldri gjort lekser. Hatt fritak i alle år. Han har en autismediagnose som gjør at når skoledagen er over så er han helt totalt utslitt, har absolutt ingen ting mer å gå på! Lekser er uaktuelt om resten av familien skal kunne overleve!! Likevel er sønnen min flink på skolen! Følger klassen i ALLE fag, med gode karakterer - faktisk er han en av de beste i klassen. Han er riktignok mye på grupperom, han klarer ikke være i det store klasserommet hele dagen, men likevel. Både jeg og lærerne, PPT og alle andre rundt han er helt 100% sikker på at han skal klare seg videre i livet, få seg jobb og klare seg selv. Og det helt uten å ha gjort lekser..... Anonymous poster hash: e1882...4a2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter #50 Skrevet 21. oktober 2016 Man kan jo være både for og imot lekser , men går barna på skoler hvor lekser praktiseres og ikke noe skulle tilsi at det enkelte barn ikke bør ha lekser , da bør vi foreldre prioritere dette. Min minste hadde syntes det var grusomt å komme på skolen uten å kunne levere lekser. Her leveres alle lekser med underskrift fra foreldre og så med tilbakemelding fra lærer i etterkant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå