Gå til innhold

Prioritere lek og aktiviteter forran lekser??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg...

Har ett barn som går på ungdomsskolen nå, har aldri gjort lekser. Hatt fritak i alle år.

Han har en autismediagnose som gjør at når skoledagen er over så er han helt totalt utslitt, har absolutt ingen ting mer å gå på! Lekser er uaktuelt om resten av familien skal kunne overleve!!

Likevel er sønnen min flink på skolen!

Følger klassen i ALLE fag, med gode karakterer - faktisk er han en av de beste i klassen.

Han er riktignok mye på grupperom, han klarer ikke være i det store klasserommet hele dagen, men likevel.

Både jeg og lærerne, PPT og alle andre rundt han er helt 100% sikker på at han skal klare seg videre i livet, få seg jobb og klare seg selv.

Og det helt uten å ha gjort lekser..... Anonymous poster hash: e1882...4a2

Ja ja, det er jo alltid noen her på dib som kan motbevise et innlegg fordi " men mitt barn...". Kan godt være sønnen din får jobb og et fint liv, men om han ikke takler lekser og må være i egne grupperom, hva er oddsen for at han tar universitetsutdannelse og kan delta som en vanlig ansatt i en vanlig jobb? Med hjemmearbeid, deadliner, obligatoriske møter osv

Anonymous poster hash: e3d12...078

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Småskolebarn er hjemme samtidig med meg. De spiser samtidig som jeg. De legger seg ca 3-4 timer før meg.

De skal gjøre hjemmelekser mange ganger i uken. Jeg ville ikke godtatt pålagt overtid flere ganger i uken.

Når læringseffekten i beste fall er moderat for skoleflinke elever er det vanskelig å forstå maset om lekser.

Skrevet

Lekser kommer først. Har han med venner hjem, gjør de først lekser før de kan leke. Det er ingen som har protestert på det. :)

Hvis det er faste aktiviteter, forsøker vi å få gjort leksene før de starter. Hvis vi ikke rekker det, gjøres de når han kommer hjem.

Skolen vår fokuserer på at det er viktig at vi foreldre snakker positivt om skolen og alt rundt det. Det inkluderer også lekser. Jeg tenker også at det er viktig å få gode arbeidsvaner inn tidlig.

Anonymous poster hash: 97168...692
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja ja, det er jo alltid noen her på dib som kan motbevise et innlegg fordi " men mitt barn...". Kan godt være sønnen din får jobb og et fint liv, men om han ikke takler lekser og må være i egne grupperom, hva er oddsen for at han tar universitetsutdannelse og kan delta som en vanlig ansatt i en vanlig jobb? Med hjemmearbeid, deadliner, obligatoriske møter osv

Universitetsutdannelse vil nok bli helt fullkomment. Man kan fort regne ut at du aldri har satt dine bein der. Det er dødsens tystnad på lesesalen, noen få forelesninger i uka og valgfri deltakelse i gruppeundervisning og kollokvier. Så der er det mye bedre for folk som har vansker med for mye sosialisering.

Skrevet

Universitetsutdannelse vil nok bli helt fullkomment. Man kan fort regne ut at du aldri har satt dine bein der. Det er dødsens tystnad på lesesalen, noen få forelesninger i uka og valgfri deltakelse i gruppeundervisning og kollokvier. Så der er det mye bedre for folk som har vansker med for mye sosialisering.

Jo takk, jeg har god universitetsutannelse,jeg, men en spesialiseringsurdannelse med obligatorisk oppmøte og praktisk arbeid i tillegg til forelesninger.

Uansett, kan ikke skjønne at unger som ikke takler lekser, blir så slitne at de må ta fri neste dag om de må gjør litt matte hjemme osv skal klare seg i voksenlivet med en vanlig jobb. Om de var "normale" hadde de ikke trengt egen tilpassing ifht lekser

Skrevet

Akkurat i dette tilfellet fungerer anekdotisk argumentert helt fint. Når påstanden er at alle bør prioritere leksene først bestandig holder det å finne et eksempel på at lekser ikke var det viktigste for en elev en gang for å vise at påstanden ikke holder vann.

Anonymous poster hash: bfd1c...164

Skrevet

Småskolebarn er hjemme samtidig med meg. De spiser samtidig som jeg. De legger seg ca 3-4 timer før meg.

De skal gjøre hjemmelekser mange ganger i uken. Jeg ville ikke godtatt pålagt overtid flere ganger i uken.

Når læringseffekten i beste fall er moderat for skoleflinke elever er det vanskelig å forstå maset om lekser.

Jepp, og når de begynner på universitetet og må nilese hjemme i tillegg til forelesninger, har de lært av mora at "ingen kan pålegge dem overtid" og de da ikke trenger å lese etter forelesninger. Nice.

Anonymous poster hash: 92860...96e

Skrevet

Og slik mener du det er på alle utdanninger? For eksempel sykepleier, lege, journalist? Noen få forelesninger og ingenting obligatorisk?

Skrevet

Lekser går forran. Om ikke barnet klarer å prioritere så må vi foreldre hjelpe de med det. Vi vet hvem dager der det skjer mye og dermed lite tid til lekser, da må barnet gjøre disse en annen dag slik at det kommer litt i forkant. Noen lekser skal gjøres hver dag, så de kan ikke gjøres tidligere.

Er barnet med på mange fritidsting eller har øvelser flere dager i uka, så må faktisk foreldrene vurdere om de kan fortsette om de ikke får tid til lekser eller om de som foreldre ikke klarer å sette av tid til lekser for ungene.

Selv om det bare er barneskolen, så er det nå vanene blir lagt og blir det ikke gode vaner med lekser kommer ungen til å slite senere når mengden lekser øker og foreldrene ikke er der for å hjelpe til eller passe på slik som må til på barneskolen.

Anonymous poster hash: dced1...eb0

Skrevet

Lekser går forran. Om ikke barnet klarer å prioritere så må vi foreldre hjelpe de med det. Vi vet hvem dager der det skjer mye og dermed lite tid til lekser, da må barnet gjøre disse en annen dag slik at det kommer litt i forkant. Noen lekser skal gjøres hver dag, så de kan ikke gjøres tidligere.

Er barnet med på mange fritidsting eller har øvelser flere dager i uka, så må faktisk foreldrene vurdere om de kan fortsette om de ikke får tid til lekser eller om de som foreldre ikke klarer å sette av tid til lekser for ungene.

Selv om det bare er barneskolen, så er det nå vanene blir lagt og blir det ikke gode vaner med lekser kommer ungen til å slite senere når mengden lekser øker og foreldrene ikke er der for å hjelpe til eller passe på slik som må til på barneskolen.

Anonymous poster hash: dced1...eb0

Jeg èr enig i at leksene normalt sett går forran det meste. Mine barn gjør også alle leksene sine de aller fleste dager, men en sjelden gang skjer det noe vi prioriterer høyere. På samme måte er det en selvfølge at barna skal gå på skolen nesten til alle timer, men en sjelden gang er det noe som er viktigere, som timer hos reguleringstannlegen eller til og med en spesnill konsert.

Anonymous poster hash: bfd1c...164

Skrevet

Og slik mener du det er på alle utdanninger? For eksempel sykepleier, lege, journalist? Noen få forelesninger og ingenting obligatorisk? Anonymous poster hash: 92860...96e

Det er jo ikke slik på alle utdanninger, men det er fullt mulig å finne ett yrke og utdanning som passer.
Skrevet

Dere som har barn som ikke prioriterer lekser eller ikke gjør lekser av ulike grunner, hva da når de får karakterer på u.skolen og vgs? Hvordan skal de komme inn på vgs eller universitet om de ikke har karakterer som viser snittet? Eller skal de plutselig bli superflinke til å gjøre lekser når de først får masse og leksene gjelder for fremtidig utdanning

Skrevet

Dere som har barn som ikke prioriterer lekser eller ikke gjør lekser av ulike grunner, hva da når de får karakterer på u.skolen og vgs? Hvordan skal de komme inn på vgs eller universitet om de ikke har karakterer som viser snittet? Eller skal de plutselig bli superflinke til å gjøre lekser når de først får masse og leksene gjelder for fremtidig utdanning

Karakterene settes da ikke ut fra lekser, men ut fra prøver og deltagelse i timene. Det kan man helt fint ha selv om man ikke gjør lekser.

Min bror som jeg fortalte om på forrige side går for øvrig på ungdomsskolen og er fritatt fra karakterer. Han skal ikke gå på vgs.

Anonymous poster hash: a5c0e...7e4

Skrevet

Men hvorfor? Er lekser en form for plikt eller straff alle må gjennom, mener du? Hvis det virker negativt på læringsarbeidet, så er det vel ikke noe poeng i?

I omstillingsarbeider på jobb har jeg forsøkt å si det samme, men de hører ikke 😳

Anonymous poster hash: aec26...c4d

Skrevet

Jeg som fortalte om han som går på ungdomsskolen og som sitter en del på grupperom, min sønn får stort sett 6 og noe 5. Er ikke så glad i gym, så noe dårligere der...

Er forsatt ikke så bekymret for fremtiden hans altså, selv om flere her inne mener jeg burde siden han aldri har gjort lekser.

Anonymous poster hash: e1882...4a2

Skrevet

Karakterene settes da ikke ut fra lekser, men ut fra prøver og deltagelse i timene. Det kan man helt fint ha selv om man ikke gjør lekser. Min bror som jeg fortalte om på forrige side går for øvrig på ungdomsskolen og er fritatt fra karakterer. Han skal ikke gå på vgs. Anonymous poster hash: a5c0e...7e4

Vi pleide å få karakterer på hjemmearbeid, eller oppgave som måtte løses hjemme over en periode. Men det er jo 100 år siden og da fantes det ikke noe "fritatt for lekser" heller

Skrevet

Her prioriteres lekser! Ikke fordi de nødvendigvis blir smartere av det eller at jeg personlig finner det så jævlig viktig, men fordi jeg synes endel av min jobb som forelder er å gjøre som autoriteten sier (innenfor rimelighetens grenser). Mine barn skal passe inn i samfunnet, samfunnet skal ikke tilpasse seg de!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jo takk, jeg har god universitetsutannelse,jeg, men en spesialiseringsurdannelse med obligatorisk oppmøte og praktisk arbeid i tillegg til forelesninger.

Uansett, kan ikke skjønne at unger som ikke takler lekser, blir så slitne at de må ta fri neste dag om de må gjør litt matte hjemme osv skal klare seg i voksenlivet med en vanlig jobb. Om de var "normale" hadde de ikke trengt egen tilpassing ifht lekser

Kjenner en meget intelligent gutt på 17 med Aspergers syndrom, for eksempel, som lett kunne ha gjennomført ungdomsskoleeksamen på halv tid, hvis han hadde sluppet å måtte omgås med de andre (støyende) elevene. Lekser for hans del spilte liten rolle fra eller til, ettersom han har evne til å oppfatte stoffet på første gjennomgang. Lekser er å repetere gjennomgått stoff. Ikke lære noe nytt.

At du "ikke klarer å se for deg" at andre folk lærer på andre måter enn deg, er jo bare ditt eget problem. Det endrer ikke på virkeligheten.

Gjest Antarctica
Skrevet

Her prioriteres lekser! Ikke fordi de nødvendigvis blir smartere av det eller at jeg personlig finner det så jævlig viktig, men fordi jeg synes endel av min jobb som forelder er å gjøre som autoriteten sier (innenfor rimelighetens grenser). Mine barn skal passe inn i samfunnet, samfunnet skal ikke tilpasse seg de!

Så det du egentlig lærer dem er at samme hvor meningsløs en regel er, skal man ikke stille spørsmålstegn ved den.

Gjest Antarctica
Skrevet

Og slik mener du det er på alle utdanninger? For eksempel sykepleier, lege, journalist? Noen få forelesninger og ingenting obligatorisk?

Hva jeg "mener" er vel irrelevant. De utdanningene du nevner er såkalte profesjonsutdannelser. Sykepleier- og journalistutdannelsene foregår heller ikke primært på universitetene. Det er høgskoleutdannelser, og dessuten praktisk retta. Trodde det var åpenbart at jeg refererte til teoretisk utdannelse?

Skrevet

Så det du egentlig lærer dem er at samme hvor meningsløs en regel er, skal man ikke stille spørsmålstegn ved den.

Å jo da, spørsmål stiller de! Om alt!!! Men, det er ikke opp til en 6 åring og bestemme! Eller en på 16 heller! Så enkelt, prøv det 😬

Skrevet

Hva jeg "mener" er vel irrelevant. De utdanningene du nevner er såkalte profesjonsutdannelser. Sykepleier- og journalistutdannelsene foregår heller ikke primært på universitetene. Det er høgskoleutdannelser, og dessuten praktisk retta. Trodde det var åpenbart at jeg refererte til teoretisk utdannelse?

På universitetet i stavanger og universitetet i agder har de sykepleier, journalistikk, lærer osv.

Men uansett, selv måtte jeg bruke lang tid på lekser for å forstå stoffet. Mannen åpnet nesten ikke en bok før prøvene, og hadde likevel alt rett.

Frem til han kom til vgs. Da fikk han plutselig dårlige karakterer fordi han ikke kunne kildehenvise, ikke hadde selvdisiplinen til hjemmeeksamen osv. Ble så ille at han nesten ikke fikk godkjent vg3, men skjerpet seg heldigvis og tok en mastergrad.

Om han hadde hatt en mor som godtok dette fordi en har jo krav på fri innimellom, hadde han nok vært naver i dag.

Hørt om skilpadden og haren i æsops fabler?

Skrevet

Hører flere sier at det er så mye treninger og aktiviteter at de ikke har tid til leksene... Er det virkelig noen som prioriterer slik? Dette er småskolebarn ... Her må min hjem å gjøre lekser før lek etc. Hvordan er det hos dere?

Er ikke dine fratatt fra lekser lengre? Du har jo vært den her inne som har kjempet mest MOT lekser??

Anonymous poster hash: 532d5...f39

Gjest Antarctica
Skrevet

Å jo da, spørsmål stiller de! Om alt!!! Men, det er ikke opp til en 6 åring og bestemme! Eller en på 16 heller! Så enkelt, prøv det 😬

Nei, for meg er det unaturlig å sluke ting rått som jeg ikke har tro på. Så det er ikke blant de ting jeg prioriterer å lære bort.

Skrevet

Det virker som om denne debatten nå dreier seg om skittkasting og ikke så mye annet.

Jeg vil bare nevne et eksempel som gjelder både meg selv og mitt barn. Jeg ble ganske så dyktig på et instrument (kunne ha blitt musiker-dyktig) og min datter er ganske så liten, men allerede nå får jeg vite at hun ligger langt fremme og får være med på ting som hun normalt sett ikke skulle få være med på. Ikke noe vidunderbarn, ikke eksepsjonell, men flink.

Grunnen til det er at jeg har hjulpet henne til å øve. OG lekser er vel også det samme som å øve på et instrument. Repitisjon og praktisering gjør deg flink uansett hva det er du driver med.

Jeg tror egentlig jeg glatt kunne latt henne slippe leksene. For skolearbeidet går ganske så lett, men det er ikke poenget. (Hun får full score på alle de testene de har vært gjennom de to årene hun har gått på skolen) Poenget er at gjentagelse og kanskje også litt refleksjon gjør deg flinkere og bedre rustet når nivået øker. Ha rman automatisert det grunnleggende, glir det veldig mye greiere senere.

Anonymous poster hash: 5149b...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...