Gå til innhold

Du som er en del av "ammepolitiet";

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, flott, da har du empiri, men hvorfor svarte du ikke megga som sa det, da? Det var ikke meg!

Anonymous poster hash: de114...096

Den megga er deg. Samme anonymkode. Kan hende at klokkeslett er forskjellig hos deg og meg. Er første innlegg på side 2. Den begynner med "har eksakt samme erfaring"

Så du mener selv du er en megge her altså?

Anonymous poster hash: f09ce...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ned på de som velger bort amming uten å ha prøvd engang ja. Snakker ikke om de som ikke kan av diverse årsaker. Jeg ser også ned på de som røyker og drikker alkohol under svangerskapet. Man bør vite bedre!

Anonymous poster hash: 01b31...342

Men røyk og alkohol er bevselig skadelig. Det er ikke mme.

Skrevet

Men røyk og alkohol er bevselig skadelig. Det er ikke mme.

Det er fremdeles ikke det beste for barnet.

Skrevet

I ditt innlegg som har kl 23:53 sier du at alle retter pekefingre i min fantasiverden. igjen kommer du med angrep om at mitt følelsesliv er i ulage. Ser du ikke hvor fordummende det gjør deg?

Jeg er ikke noe offer, jeg har sagt for 100 gang at jeg verken føler meg dårlig eller har skam for at man ikke får til å fullamme/amme. Og det er selvopplevd. Se på første post du siterte som nevnt i posten over her.

Og det er igjen irrelevant hva du mente i 2012. Det er holdninger som vises i tråden her. Både ift stahet og amming generelt (Ref de første postene jeg siterte deg på) og ikke minst at ammepolitiet bare representerer egen skam.

Jeg synes nemlig ikke det er en skam å ikke amme. Bare den holdningen du har der, synes jeg er svært drøy.

Jeg syns heller ikke det er en skam, men det hindrer ikke mødre i å FØLE skam!

Jfr sammenligningen med fedme: jeg er feit, men føler ikke skam, derfor er jeg "odd one out". Jeg leser side opp og side ned med fedmetråder, der folk beklager seg over at ANDRE gir dem dårlig selvtillit.

Har "andre" så stor makt, altså? Vel, hvis noen skulle klare det med meg, så måtte jeg jo innerst inne selv synes at det likevel ER bittelitt flaut og skamfullt å være feit. Men siden jeg ikke syns det, så kan du kalle meg rullepølsa om du vil! Det biter ikke på hvis det ikke får gjenklang i mitt eget verdisyn. Du kunne like godt kalle meg "norsk", eller "keivhendt" - begge deler sant og treffende, men ikke egnet til å fornærme. Hvorfor? Fordi jeg selv ikke syns det er leit å være det.

Skrevet

Jeg har komplekser for mine bryster og var svært brydd ved amming. De er små å det har alltid plaget meg. Føler meg ekkel og ikke vell. Nr 1 tok aldri pupp og jeg orketbikke streve etter det. Følte meg ikke komfortabel. Nr 2 tok pupp men fikk MME etter ca to uker. Jeg følte meg ikke vell. Ga meg med amming ved 3mnd. Mitt valg og jeg ble lykkeligere av å ikke amme. Barnet og jeg hadde det bra å det er det som betyr noe. Hva andre mener bryr meg midt bak.

Anonymous poster hash: b2d45...d3b

Skrevet

Nei, men det skader ikke barnet!!! Du kan ikke sammenligne alkohol og røyk under svangerskapet og mme etter fødselen. Jeg har enda til gode å se barn som er underernært, har hjerneskade eller skade i indre organer av mme. Har du noen gang sett barn som blir født alt for små som følge av tobakksrøyk, fullbårne barn med underutviklede lunger og nyfødte med føtalt alkoholsyndrom? Når du har sjekket ut det, vil jeg gjerne høre fra deg igjen og se om du fortsatt mener det kan sammenlignes.

Skrevet

Den megga er deg. Samme anonymkode. Kan hende at klokkeslett er forskjellig hos deg og meg. Er første innlegg på side 2. Den begynner med "har eksakt samme erfaring"

Så du mener selv du er en megge her altså?

Jeg var ikke på kjøpesenteret. Så jeg har ikke uttalt meg om din innsats, utover at jeg syntes 6 måneder var mer enn bra nok, men det ble du også sur for.

Det er ikke kommentarenes innhold som ergrer deg, men at folk overhodet mener og tenker noe. Og det blir jo ditt problem, for du klarer ikke gi verden både munnkurv OG "tankekurv"...

Skrevet

Nei, men det skader ikke barnet!!! Du kan ikke sammenligne alkohol og røyk under svangerskapet og mme etter fødselen. Jeg har enda til gode å se barn som er underernært, har hjerneskade eller skade i indre organer av mme. Har du noen gang sett barn som blir født alt for små som følge av tobakksrøyk, fullbårne barn med underutviklede lunger og nyfødte med føtalt alkoholsyndrom? Når du har sjekket ut det, vil jeg gjerne høre fra deg igjen og se om du fortsatt mener det kan sammenlignes.

Regner med du er flaskemamma da, siden du er så hårsår. Poenget mitt er ikke å splitte hår om ting er skadelig og ikke, men at man aktivt ikke velger det beste for barnet ditt!

Skrevet

Jeg var ikke på kjøpesenteret. Så jeg har ikke uttalt meg om din innsats, utover at jeg syntes 6 måneder var mer enn bra nok, men det ble du også sur for.

Det er ikke kommentarenes innhold som ergrer deg, men at folk overhodet mener og tenker noe. Og det blir jo ditt problem, for du klarer ikke gi verden både munnkurv OG "tankekurv"...

Så med kommentaren min "jeg var ikke på kjøpesenteret" betyr det at ikke du tror på meg? Jeg fortalte i det innlegget om egen opplevelse, for å vise at ammepolitiet lever i beste velgående. I tillegg er det mange artikler om det samme, og historier her på forumet. Jeg linket også til nyeste innlegg på kvinneguiden (bare et annet forum her op klikk) for å vise nyeste tråd som viser at ammepolitiet er på tokt. Bare for å ikke bare benytte egen opplevelse. Allikevel fortsetter du å holde på med at dette er bare noe man føler selv. Er det så utrolig vanskelig å forstå at dette forekommer selvom du ikke har opplevd det?

Jeg ble ikke sur for at du sa at 6mnd var bra, men spurte om hva som var grensen for lenge nok. For les innlegget mitt, der skriver jeg at folk bruker selv selv i å definere råd. Du gjør jo akkurat det samme ved å si at 6mnd er godt nok, samtidig som du fremhever at du hadde stahet til å utføre 2mnd slit. Hva hadde du sagt hvis jeg hadde sagt 1,2,3,4,5,6 mnd? Så lenge du ikke har vært i mine sko, kan du faktisk ikke uttale deg om hva som er godt nok.

Siste avsnitt er så passivt-aggressivt at det egentlig ikke fortjener respons. Du må tåle å bli utfordret på hva du skriver, for alle de personkarakteristikker og hva du tillegger min "skam", "følelsen å ikke være god nok", hva jeg innbiller meg osv er utrolig drøyt.

Du har rett til de tankene du har. Men du må tåle at man er uenig. På samme måte som jeg vil si det er feil å si til en som blir mobbet at det er offerets egen feil hvis han blir påvirket, sier jeg til deg at det er ikke min skam at jeg blir provosert når noen er nedlatende mot meg.

Skrevet

Regner med du er flaskemamma da, siden du er så hårsår. Poenget mitt er ikke å splitte hår om ting er skadelig og ikke, men at man aktivt ikke velger det beste for barnet ditt!

Nei, ammet 3 barn og ammet delvis et fjerde. Så nei, føler meg ikke truffet overhode. Men man kan da virkelig ikke sammenligne noe som skader, og i verste fall kan drepe et barn, og noe som er fullgod erstatning for morsmelk. Les litt forskning for å se hvor marginale forskjeller det er på mme og mm. Er selv flaskebarn, søsteren min ble ammet. Jeg er ikke dummere, sykere eller styggere enn min søster. Det barnet som jeg ikke ammet etter fylte 2 måneder fordi jeg ikke hadde mer melk, er heller ikke mer sykt, senere utviklet eller skadet sammenlignet med de andre 3. Det finnes ingen forskning som viser at mme skader barn, samtidig som det florerer av seriøs forskning som viser at alkohol og tobakk under svangerskapet skader fosteret. I tillegg er alkohol og tobakk noe som man ikke MÅ ha. Mme er mat, noe man MÅ ha. Når du kommer med så syke sammenligninger, må du regne med reaksjoner.

Skrevet

Nei, ammet 3 barn og ammet delvis et fjerde. Så nei, føler meg ikke truffet overhode. Men man kan da virkelig ikke sammenligne noe som skader, og i verste fall kan drepe et barn, og noe som er fullgod erstatning for morsmelk. Les litt forskning for å se hvor marginale forskjeller det er på mme og mm. Er selv flaskebarn, søsteren min ble ammet. Jeg er ikke dummere, sykere eller styggere enn min søster. Det barnet som jeg ikke ammet etter fylte 2 måneder fordi jeg ikke hadde mer melk, er heller ikke mer sykt, senere utviklet eller skadet sammenlignet med de andre 3. Det finnes ingen forskning som viser at mme skader barn, samtidig som det florerer av seriøs forskning som viser at alkohol og tobakk under svangerskapet skader fosteret. I tillegg er alkohol og tobakk noe som man ikke MÅ ha. Mme er mat, noe man MÅ ha. Når du kommer med så syke sammenligninger, må du regne med reaksjoner.

Du om det, igjen er poenget mitt at man tar et aktivt valg om å ikke gi barnet sitt det beste, selv om man kan.

Skrevet

Du om det, igjen er poenget mitt at man tar et aktivt valg om å ikke gi barnet sitt det beste, selv om man kan.

Er det den kjente men dessverre ikke alt for nyanserte setning "Alle kan amme", du tenker på nå? I en idealisert verden fungere det kanskje slik, men i den virkelige verden er det mange nyanser, varianter og forhindringer som gjør at en del mødre etter kortere eller lengre tid skifter over på flaske og mme. Det kan faktisk helt fint ut fra forholdene være det beste alternativ. Det betyr ikke at vedkommende er hverken lat eller en uopplyste eller en dårlig mor. Og det er slett ikke noe andre mødre trenger å tenke noe om. Hvis det er en periode man får tett oppfølging av helsepersonell så er det da i barnets første leveår, så vi kan nok stole på at flaskemødre har fået den info om emnet de har behov for. Det er ingen grunn til at de skal rettferdiggjøre sitt valg over for oss andre.

Skrevet

Så med kommentaren min "jeg var ikke på kjøpesenteret" betyr det at ikke du tror på meg? Jeg fortalte i det innlegget om egen opplevelse, for å vise at ammepolitiet lever i beste velgående. I tillegg er det mange artikler om det samme, og historier her på forumet. Jeg linket også til nyeste innlegg på kvinneguiden (bare et annet forum her op klikk) for å vise nyeste tråd som viser at ammepolitiet er på tokt. Bare for å ikke bare benytte egen opplevelse. Allikevel fortsetter du å holde på med at dette er bare noe man føler selv. Er det så utrolig vanskelig å forstå at dette forekommer selvom du ikke har opplevd det?

Jeg ble ikke sur for at du sa at 6mnd var bra, men spurte om hva som var grensen for lenge nok. For les innlegget mitt, der skriver jeg at folk bruker selv selv i å definere råd. Du gjør jo akkurat det samme ved å si at 6mnd er godt nok, samtidig som du fremhever at du hadde stahet til å utføre 2mnd slit. Hva hadde du sagt hvis jeg hadde sagt 1,2,3,4,5,6 mnd? Så lenge du ikke har vært i mine sko, kan du faktisk ikke uttale deg om hva som er godt nok.

Siste avsnitt er så passivt-aggressivt at det egentlig ikke fortjener respons. Du må tåle å bli utfordret på hva du skriver, for alle de personkarakteristikker og hva du tillegger min "skam", "følelsen å ikke være god nok", hva jeg innbiller meg osv er utrolig drøyt.

Du har rett til de tankene du har. Men du må tåle at man er uenig. På samme måte som jeg vil si det er feil å si til en som blir mobbet at det er offerets egen feil hvis han blir påvirket, sier jeg til deg at det er ikke min skam at jeg blir provosert når noen er nedlatende mot meg.

Ta deg en pille. Du leser ALT i absolutt verste mulige mening.

"Jeg var ikke på kjøpesenteret" betyr ikke at jeg mistror deg, men at jeg er feil objekt for ditt raseri, jeg har aldri ment noe om deg og din amming, annet enn positivt.

At jeg har ment noe om en 3.person for en evighet siden kvalifiserer faktisk ikke til den skyllebøtta du kommer med i denne tråden, men det er fint at du fikk det ut. Jeg ser at du trenger det, så da er det bra å få en skyteskive.

Skrevet

Ta deg en pille. Du leser ALT i absolutt verste mulige mening.

"Jeg var ikke på kjøpesenteret" betyr ikke at jeg mistror deg, men at jeg er feil objekt for ditt raseri, jeg har aldri ment noe om deg og din amming, annet enn positivt.

At jeg har ment noe om en 3.person for en evighet siden kvalifiserer faktisk ikke til den skyllebøtta du kommer med i denne tråden, men det er fint at du fikk det ut. Jeg ser at du trenger det, så da er det bra å få en skyteskive.

Igjen klarer du ikke å diskutere uten å slenge med leppa, som å ta deg en pille? Jeg leser ikke alt i verste mening, jeg utfordrer deg på egne utsagn. Skjønner at at det er ubehagelig når du argumenterer som du gjør. Ikke rart du kalte deg selv megge lenger oppe.

Hva du kommenterer eller ikke er klinkende likegyldig, der er holdningene i denne tråden som jeg finner provoserende. Du hevder gang på gang at ammepoliti er bare noe som er i flaskemammaers hode, egen feil at man reagerer osv. Hvorfor er det så vanskelig å tro noe annet? Det er dette som er provoserende. Du skriver til og med til en annen bruker som påpeker at du er grov i utsagnene, at jeg ikke har opplevd noe selv, er bare irritert på potensielt negative personer, og har ammepanikkparanoia.

Videre mener jeg det er feil når du bruker egen målestokk på hva som er godt nok, at det er stahet som skal til så funker amming, at negative kommentarer er fordi jeg føler at jeg feiler, at jeg tar meg personlig nær av utsagn, og at det er skam forbundet med å ikke amme. Men dette har jeg gjentatt til deg veldig mange ganger.

Skrevet

Synes det like gjerne går motsatt vei for oss som ammer og. Når babyen bikker 7-8 mnd skal man liksom slutte... mange i min krets som mener det i alle fall.

Anonymous poster hash: 2a6e5...b70

Etter seks måneder er det da ikke anbefalt å amme siden det kan gi mangler. Uten at det gir noen rett til å kritisere.

Anonymous poster hash: 7dbcc...350

Skrevet

Jeg synes mødre av premature barn er helter. Ei venninne av meg fikk tvillinger i uke 32,hun er en helt for meg! Delammet i 1 år i tillegg! Utrolig for meg å forestille hvordan hun klarte det men jeg bøyer meg i støvet! Etter min mening er hele den amme debatten tiltenkt barn født til termin der sugerefleks er på plass. Premature barns problematikk er en helt annen enn terminbarn i forhold til alt,det er ett spesialist lege området og ingen utenom den grenen kan ha noe med disse barna og deres utvikling.

Anonymous poster hash: dd391...0e6

Jeg fikk premature trillinger, født ekstremt prematur. Ammet ikke pga prematuritet og flerlinger. Det er gedigen forskjell på prematur og ekstrem prematur. Det er mange som får til å amme tvillinger født etter uke 30. 

Anonymous poster hash: 2738e...584

Skrevet

Så ufattelig latterlig å kalle noen for flaskemamma! Kalles du brystmamma? Særdeles slu måte å nærmest sette noen i bås på. 

Skrevet

Du har nok allerede valgt vekk det beste for barnet på andre måter, og du vil nok komme til å gjøre det igjen. Det gjør vi alle, nærmest daglig. Det er mange måter å gjøre ting på, du er garantert ikke perfekt som mor. 

Skrevet

Etter seks måneder er det da ikke anbefalt å amme siden det kan gi mangler. Uten at det gir noen rett til å kritisere.

Anonymous poster hash: 7dbcc...350

Nå snakker du om fullamming. Det er ingen som sier at amming er skadelig utover 6 mndr så lenge du gir annen mat i tillegg. Det er tvert imot anbefalt å amme samtidig som man introduserer vanlig mat. Gjerne opp mot to år :)

Jeg har forøvrig samme erfaring som hun du svarer, at det er et press for å slutte å amme når barnet nærmer seg året. Helsesøstre maser om at vi må slutte med nattamming, og folk går ut fra at man skal slutte med amming pga tilbake til jobb osv.

Skrevet

Jeg fikk premature trillinger, født ekstremt prematur. Ammet ikke pga prematuritet og flerlinger. Det er gedigen forskjell på prematur og ekstrem prematur. Det er mange som får til å amme tvillinger født etter uke 30.

Jeg vet at hver uke er for seg. Hver dag også. Jeg synes at hun gjorde et heltemodig innsats til å klare det og det funket! Hun hadde et helt annet problemsett enn jeg hadde med mine barn. Siden jeg hadde risikofylt svangerskap og truende tidlig fødsel,kjenner jeg litt på stresset med å føde prematurt. Det gikk bra for min del,barnet holdt seg inn til uke 37.

Anonymous poster hash: dd391...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...