Gå til innhold

Du som er en del av "ammepolitiet";

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes sikkert "ammepoliti" som synes og mener om ting de ikke har noe med.

Men det er et faktum at mme er "en god nr 2", og det blir faktisk helt feil å ikke informere om det av frykt for å tråkke flaskemammaer på tærne. Isolert sett ER morsmelk best, så i den forstand kan man faktisk hevde at mødre som ikke VIL amme - igjen isolert sett - ikke vil det beste for sitt barn.

Men virkeligheten er selvfølgelig mer sammensatt, og i mange tilfeller er mme best for akkurat det barnet fordi det var en grunn til at mor ikke ønsket å amme og at dette ville gått på bekostning av mor og dermed også barnet.

Det må selvfølgelig være helt greit å ikke amme, all den tid mme faktisk er bra nok. Og ingen skal føle seg dårlig på grunn av det, eller trenge å forsvare valget sitt. Men det må også være greit å brenne for å spre kunnskap om amming og morsmelk, sånn at mødre som vurderer å kutte ammingen/ikke amme faktisk tar avgjørelsen basert på nok og riktig info. Det er faktisk ikke gitt at man får den informasjonen fra helsestasjon eller lege.

Men hvorfor føler man et behov for å gå rundt å informere og gjøre seg opp en mening om enkeltpersoner når man ikke blir spurt? Og veldig mange har sin helt egen fasit på hva som er greit, og dømmer ut i fra det. Bare se på innlegget over her. Hun sier at hun ikke bruker egen målestokk, men sier i samme innlegg at 1-2 uker prøving er giddalaust. Helt uten forbehold. Så hva er greit da? Du sier jo selv at det er individuelt, så hvordan kan du få informert om amming hvis du ikke vet eller klarer å sette deg inn i gitte personens situasjon? Hva med alenemoren som har barn fra før, og faktisk ikke har mulighet til å holde på slik jeg gjorde: mating tok 1,5 time hver gang. Hver tredje time. Også på natten. Er det også giddalaust av henne å slutte etter 1-2 uker?

Det er bøttevis informasjon om amming, og det gis også av helsepersonell. Så det å trekke informasjonskortet blir helt feil for meg. Grunnen til dette har jeg forklart i innlegget mitt over, som er at informasjonen gis ut ifra egen situasjon og erfaring. Igjen, hun over som hevder at bare man er sta nok går det. Nei, det gjør faktisk ikke det. Og det er helt vanvittig provoserende å høre når man sitte der dsc og natt og kommer seg knapt ut i frisk luft på mange måneder. Hun føler jo også at hun bare sprer informasjon om amming, da dette er sikkert noe hun er opptatt av. Ser

du ikke hvor feil dette er?

Anonymous poster hash: f09ce...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men dette er er jo poenget mitt. Du skriver : "Men det er i sånne perioder man skal leve på staheten sin, for noen uker etterpå så funker det hele godt igjen. Men fram til barna var nesten 2 mnd var det ikke gøy, nei.".

Nei, det var ikke bare å leve på staheten. Nei, det funket ikke til slutt. Jeg holdt på i 6mnd til slutt var det ikke melk igjen: null, nada, niks! Fordi jeg kun fikk delammet. Jeg holdt på 3 ganger så lenge som deg. Jeg var sta 3 ganger så lenge, men det hjalp ikke. Ser du ikke hvor provoserende det er da å høre, "bare prøv litt til, det funket til slutt". Eneste erfaring du har er DIN ammeerfaring. Når du da sier "ikke gi deg" er jo det jeg akkurat sikter til. Du baserer dine påstander ut i fra deg selv.

Hvis du holdt på i 6 måneder lyktes du jo godt. Etter det spiser jo barna mat. Skjønner ikke helt hva du føler deg truffet av?

Anonymous poster hash: de114...096

Skrevet

Men hvorfor føler man et behov for å gå rundt å informere og gjøre seg opp en mening om enkeltpersoner når man ikke blir spurt? Og veldig mange har sin helt egen fasit på hva som er greit, og dømmer ut i fra det. Bare se på innlegget over her. Hun sier at hun ikke bruker egen målestokk, men sier i samme innlegg at 1-2 uker prøving er giddalaust. Helt uten forbehold. Så hva er greit da? Du sier jo selv at det er individuelt, så hvordan kan du få informert om amming hvis du ikke vet eller klarer å sette deg inn i gitte personens situasjon? Hva med alenemoren som har barn fra før, og faktisk ikke har mulighet til å holde på slik jeg gjorde: mating tok 1,5 time hver gang. Hver tredje time. Også på natten. Er det også giddalaust av henne å slutte etter 1-2 uker?

Det er bøttevis informasjon om amming, og det gis også av helsepersonell. Så det å trekke informasjonskortet blir helt feil for meg. Grunnen til dette har jeg forklart i innlegget mitt over, som er at informasjonen gis ut ifra egen situasjon og erfaring. Igjen, hun over som hevder at bare man er sta nok går det. Nei, det gjør faktisk ikke det. Og det er helt vanvittig provoserende å høre når man sitte der dsc og natt og kommer seg knapt ut i frisk luft på mange måneder. Hun føler jo også at hun bare sprer informasjon om amming, da dette er sikkert noe hun er opptatt av. Ser

du ikke hvor feil dette er?

Du leste visst ikke hva jeg skrev.

Den aktuelle personen prøvde kun med første barnet, og kun en uke. Neste barn fikk ikke en dråpe, for hun hadde bestemt seg for at det der var for tungvint. Nyttet ikke å si at neste gang kommer det et helt nytt barn. Hun manglet ikke bare staheten, men selve viljen til å prøve.

Skrevet

Hvis du holdt på i 6 måneder lyktes du jo godt. Etter det spiser jo barna mat. Skjønner ikke helt hva du føler deg truffet av?

Man trenger ikke føle seg truffet for å være uenig.

Men hvem er du til å bestemme at det er godt nok? Hva er godt nok å prøve? Du mener at 1-2 uker er for kort, og 6mnd er greit nok selvom man har delammet. Så hva er lenge nok uten å bli dømt av deg?

Skrevet

Du leste visst ikke hva jeg skrev.

Den aktuelle personen prøvde kun med første barnet, og kun en uke. Neste barn fikk ikke en dråpe, for hun hadde bestemt seg for at det der var for tungvint. Nyttet ikke å si at neste gang kommer det et helt nytt barn. Hun manglet ikke bare staheten, men selve viljen til å prøve.

Men det er også helt greit å velge å ikke amme. Du har ikke noe med det. Ikke er det skadelig, og det er godt nok med mme. Jeg er helt sikker på at både du og jeg gjør ting som bare er godt nok gjennom tiden som foreldre. Men jeg flyr da ikke rundt og dømmer folk som giddalause for det.

Skrevet

Man trenger ikke føle seg truffet for å være uenig.

Men hvem er du til å bestemme at det er godt nok? Hva er godt nok å prøve? Du mener at 1-2 uker er for kort, og 6mnd er greit nok selvom man har delammet. Så hva er lenge nok uten å bli dømt av deg?

Vet du hva, jeg gidder ikke sette en tidsfrist på når det er nok. Jeg hevder i mitt 1. innlegg, som jeg ennå står for, at selve "Ammepolitiet" mest fins inne i hodet til folk selv, fordi de selv føler de ikke gjør nok. Dette skjer helt uten at de rammes av noens dom, og hvis du leser hva annet jeg skriver og ikke får helt hakk i plata, så forteller jeg deg at jeg aldri har kommentert noen som ikke har spurt meg spesifikt.

MEN jeg husker en konkret bruker her på forum, det er sikkert tre år siden, som fastslo at amming skulle hun i alle fall ikke gidde mer, for etter seks dager eller hva det var hadde hun ikke fått det til å gli med nr.1. Det er den eneste jeg har reagert på, FORDI HUN IKKE PRØVDE VERKEN EN DAG ELLER EN MÅNED MED NR 2.

Fått det inn nå?

Og JA, jeg står for at NULL dager er for lite prøving!

Skrevet

Men det er også helt greit å velge å ikke amme. Du har ikke noe med det. Ikke er det skadelig, og det er godt nok med mme. Jeg er helt sikker på at både du og jeg gjør ting som bare er godt nok gjennom tiden som foreldre. Men jeg flyr da ikke rundt og dømmer folk som giddalause for det.

Jeg flyr heller ikke rundt og gjør det. Men å selv si "det gidder jeg ikke" svart på hvitt antyder vel at hun ...eh, ikke gidder? Da er det ikke helt min dom som spesifikt felles over henne....?

Skrevet

Jeg flyr heller ikke rundt og gjør det. Men å selv si "det gidder jeg ikke" svart på hvitt antyder vel at hun ...eh, ikke gidder? Da er det ikke helt min dom som spesifikt felles over henne....?

Nei, du skriver i andre avsnitt i innlegget ditt at personen ikke vil amme. Ikke gidder,- det er noe du kommer med nå som du blir utfordret på det.

Skrevet

Nei, du skriver i andre avsnitt i innlegget ditt at personen ikke vil amme. Ikke gidder,- det er noe du kommer med nå som du blir utfordret på det.

Så sier vi det. Spiller ingen rolle. Det er den eneste jeg har svart noen gang. Men jeg merker at for deg representerer jeg hele det formørkede fastland av pekefingre som du frykter. Da får jeg være den da, inni din fantasiverden, og så får du lese innleggene om igjen og om igjen og se om der er noen tvetydige ting. Og så får du utnevne meg til fienden, jeg står for det jeg sier. Å ikke prøve hvis man ikke har noen grunn for det, er et "valg" som går ut over babyen.

(Ja, jeg måtte tenke tilbake, for det er lenge siden. Men hun prøvde altså 6 dager, ikke to uker, med den første, og det kom hun IKKE til å orke med nr. 2. Håper ikke nr 2 var prematur... For da er morsmelk livreddende!)

Skrevet

Vet du hva, jeg gidder ikke sette en tidsfrist på når det er nok. Jeg hevder i mitt 1. innlegg, som jeg ennå står for, at selve "Ammepolitiet" mest fins inne i hodet til folk selv, fordi de selv føler de ikke gjør nok. Dette skjer helt uten at de rammes av noens dom, og hvis du leser hva annet jeg skriver og ikke får helt hakk i plata, så forteller jeg deg at jeg aldri har kommentert noen som ikke har spurt meg spesifikt.

MEN jeg husker en konkret bruker her på forum, det er sikkert tre år siden, som fastslo at amming skulle hun i alle fall ikke gidde mer, for etter seks dager eller hva det var hadde hun ikke fått det til å gli med nr.1. Det er den eneste jeg har reagert på, FORDI HUN IKKE PRØVDE VERKEN EN DAG ELLER EN MÅNED MED NR 2.

Fått det inn nå?

Har ikke hakk i plata, jeg bare stiller spørsmålstegn ved utsagnende dine. Du er jo et lysende eksempel på at ammepolitiet ikke bare er innbilning. Du mener jo at dine 8 uker var en stahet man kommer seg igjennom, så da er det nærliggende å tro at du har en oppfatning om tid her også.

Så det du nå hevder er at ammepolitiet er noe de som selv føler de ikke har gjort det godt nok opplever, og er egentlig bare i hodene? Du skriver " Jeg hevder i mitt 1. innlegg, som jeg ennå står for, at selve "Ammepolitiet" mest fins inne i hodet til folk selv, fordi de selv føler de ikke gjør nok"

Så det du sier er at vi som forteller at vi har fått konkrete kommentarer bare innbiller oss det fordi jeg ikke føler jeg har gjort nok? Som jeg startet med å si var at jeg holdt på alt for lenge, og derav føler jeg at jeg har gjort mer enn nok.

Skrevet

"Så du mener altså at vi ikke har gjort nok"

-

Nei, selv om du føler deg truffet, betyr det ikke at noen er ute etter å ramme deg.

"Så du mener altså"- argumentasjon er uinteressant for meg. Der putter folk bare inn det de selv skjemmes over, uansett om de har fått kritikk for det eller ikke. Du er visst ditt eget ammepoliti.

Skrevet

Så sier vi det. Spiller ingen rolle. Det er den eneste jeg har svart noen gang. Men jeg merker at for deg representerer jeg hele det formørkede fastland av pekefingre som du frykter. Da får jeg være den da, inni din fantasiverden, og så får du lese innleggene om igjen og om igjen og se om der er noen tvetydige ting. Og så får du utnevne meg til fienden, jeg står for det jeg sier. Å ikke prøve hvis man ikke har noen grunn for det, er et "valg" som går ut over babyen.

(Ja, jeg måtte tenke tilbake, for det er lenge siden. Men hun prøvde altså 6 dager, ikke to uker, med den første, og det kom hun IKKE til å orke med nr. 2. Håper ikke nr 2 var prematur... For da er morsmelk livreddende!)

Men hvorfor føler du sånn behov for å rette pekefingre? For det er det du gjør, og det er ikke i noen fantasiverden. Du sier at du står for det du sier.

Hvordan mener du mme går utover babyen da? Helt enig at det ikke er det beste, men hva mener du med "gå utover"?

Kjører du alltid den tryggeste bilen?

Bruker du hele tiden testvinner av bilstoler?

Lager du all mat fra bunnen av?

Bruker du kun økologiske matvarer?

Godt nok holder i massevis, - så fremt det er et opplyst valg hva som er best. Dette får man informasjon om av helsepersonell og er også beskrevet i boken "gravid for første gang" (eller lignende) som man får utdelt i svangerskapskontroll.

Jeg er ikke i mot amming, jeg er veldig for. Når det er hva som er ønsket og mulig. Jeg var nesten rørt da det funket for barn nr 2. Det jeg er svært imot er når andre legger seg opp i andres valg som er godt nok, og retter pekefingre/ dømmende kommentarer når man ikke følger ens egen fasit og situasjon. Man må være litt mer raus med hverandre, og ikke sette likhetstegn mellom å ikke ville eller orke som giddalaus og ikke ville sette barnets behov foran en selv

Skrevet

Fått det inn nå?

Men du har ikke noe med hvor le ge folk prøver! Det er ikke omsorgssvikt!

Anonymous poster hash: 7dbcc...350

Skrevet

Men hvorfor føler du sånn behov for å rette pekefingre? For det er det du gjør, og det er ikke i noen fantasiverden. Du sier at du står for det du sier.

Hvordan mener du mme går utover babyen da? Helt enig at det ikke er det beste, men hva mener du med "gå utover"?

Kjører du alltid den tryggeste bilen?

Bruker du hele tiden testvinner av bilstoler?

Lager du all mat fra bunnen av?

Bruker du kun økologiske matvarer?

Godt nok holder i massevis, - så fremt det er et opplyst valg hva som er best. Dette får man informasjon om av helsepersonell og er også beskrevet i boken "gravid for første gang" (eller lignende) som man får utdelt i svangerskapskontroll.

Jeg er ikke i mot amming, jeg er veldig for. Når det er hva som er ønsket og mulig. Jeg var nesten rørt da det funket for barn nr 2. Det jeg er svært imot er når andre legger seg opp i andres valg som er godt nok, og retter pekefingre/ dømmende kommentarer når man ikke følger ens egen fasit og situasjon. Man må være litt mer raus med hverandre, og ikke sette likhetstegn mellom å ikke ville eller orke som giddalaus og ikke ville sette barnets behov foran en selv

Jeg føler ikke behov for å rette pekefingre. Jeg har kommentert én bruker for 3 år siden.

Jeg "representerer" bare pekefingerligaen sånn at de her i tråden som ikke skjønner at ammepolitiet er inni deres egen skam skal ha en skyteskive å kaste piler etter.

Skrevet

Man trenger da gjmjdm noen annen grunn for å la være å amme enn at man IKKE VIL, IKKE HAR LYST ELLER IKKE GIDDER! Det er da for gud den barmhjertiges skyld ikke noe noen andre enn mor som har noe med. Har man ikke lyst så gir man mme og det er mer enn godt nok og man er en like god forelder som de som ammer. Så lenge ungen får mat som er sunn og bra nok har absolutt INGEN noen ting med HVA SLAGS mat man gir. Guri malla så mye teite folk det finns!

Anonymous poster hash: 4f197...673

Skrevet

"Så du mener altså at vi ikke har gjort nok"

-

Nei, selv om du føler deg truffet, betyr det ikke at noen er ute etter å ramme deg.

"Så du mener altså"- argumentasjon er uinteressant for meg. Der putter folk bare inn det de selv skjemmes over, uansett om de har fått kritikk for det eller ikke. Du er visst ditt eget ammepoliti.

Jeg føler meg ikke truffet og jeg strakk meg altfor langt. At du ikke har bedre argumenter sier vel litt, og prøver å hinte til at jeg skjems over egen innsats er jo bare trist. Men hva mente du da, med det jeg siterte deg på?

Skrevet

Jeg føler ikke behov for å rette pekefingre. Jeg har kommentert én bruker for 3 år siden.

Jeg "representerer" bare pekefingerligaen sånn at de her i tråden som ikke skjønner at ammepolitiet er inni deres egen skam skal ha en skyteskive å kaste piler etter.

Så du fastholder faktisk at ammepolitiet er bare en representant for egen skam?

Du blir jo bare verre og verre. Se på den linken jeg la inn i første innlegg fra kvinneguiden. (Som for øvrig er det samme som klikk, bare et annet underforum) mener du der at den som kommer inn og kommenterer hi, ikke retter pekefinger? Og sånn er det i nesten hver tråd. Se deg i speilet.

Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet og jeg strakk meg altfor langt. At du ikke har bedre argumenter sier vel litt, og prøver å hinte til at jeg skjems over egen innsats er jo bare trist. Men hva mente du da, med det jeg siterte deg på?

La oss si at det politiet vi snakker om er fedmepolitiet. Det fins også på DIB.

La oss si at jeg, dame A, er feit.

Dersom dame B i en tråd innrømte å ha sagt til en (etter eget utsagn) overvektig dame "Kanskje du ikke bør drikke o'boy som tørstedrikk til alle måltider" for tre år siden - ville det da være rimelig av dame A å skjelle henne ut for å være fedmepolitiet?

Jeg, dame A, veit at jeg er feit. Og helt uten at noen har sett meg, leiter jeg med lys og lykte etter kritikk på forumet. Jeg stiller meg opp og brøler i tråden: "Vil dere seriøst si at fedmepolitiet ikke finnes! Se bare i Kvinneguiden! Det fins det!"

Noen svarer "du blir ikke dømt selv om du er feit. Det mest belastende er jo at ens egen selvfølelse er så utsatt. Man ville jo så gjerne vært slank."

Men jeg fortsetter å rope hvor fælt det er for meg som blir dømt av så mange, ikke nok med at de syns jeg er feit, de syns også jeg har dårlig selvfølelse! Og det har de i alle fall ikke noe med å synes, for den er glimrende!

Og hun som var så dum å si for noen år siden at o'boy legger seg på sidebeina, hun er fanget i fellen! For sa hun ikke dessuten at vedkommende drakk o'boy bare til lunsj og middag? Er det også feil, nå! Og påstår du at alle vi feite gjør det?

Sånn er denne tråden. Noen som faktisk IKKE er blitt angrepet, leter med lys og lykte etter et angrep, og føler seg truffet der ingen har skutt.

Skrevet

Så du fastholder faktisk at ammepolitiet er bare en representant for egen skam?

Du blir jo bare verre og verre. Se på den linken jeg la inn i første innlegg fra kvinneguiden. (Som for øvrig er det samme som klikk, bare et annet underforum) mener du der at den som kommer inn og kommenterer hi, ikke retter pekefinger? Og sånn er det i nesten hver tråd. Se deg i speilet.

Jeg har aldri lest et ord fra Kvinneguiden og aldri skrevet et der heller. Så om du så mener de alle er nynazister der, må jeg ta ditt ord for det.

Men jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal påta meg skylden for det.

Og ja, hvis man ikke selv føler skam kan man heller ikke rammes av andres meninger. Det sårer bare hvis man allerede er åpen for det. Ikke om man vet man har gjort alt som kunne gjøres og er fornøyd med egen innsats.

(Feilen er selvsagt at mange ikke er fornøyd selv. Men det er lettere å si "dere gjør at jeg ikke er fornøyd" enn rette ryggen og si "jammen, det var da ikke så gærent, det jeg klarte.")

Skrevet

Har ei venninne som valgte bort amming fordi hun syntes det var så slitsomt å ta all matingen selv. Med flaske kunne mannen også gi babyen mat. Jeg har aldri sagt noe, men jeg har tenkt mitt.

Ellers synes jeg bare synd på de som sliter, og skjønner at det i enkelte tilfeller er sånn at mme er den beste løsningen. Og i hvilke tilfeller er det kun moren selv som må kjenne på.

Anonymous poster hash: a8810...8c3

Skrevet

Synes det like gjerne går motsatt vei for oss som ammer og. Når babyen bikker 7-8 mnd skal man liksom slutte... mange i min krets som mener det i alle fall.

Anonymous poster hash: 2a6e5...b70

Skrevet

La oss si at det politiet vi snakker om er fedmepolitiet. Det fins også på DIB.

La oss si at jeg, dame A, er feit.

Dersom dame B i en tråd innrømte å ha sagt til en (etter eget utsagn) overvektig dame "Kanskje du ikke bør drikke o'boy som tørstedrikk til alle måltider" for tre år siden - ville det da være rimelig av dame A å skjelle henne ut for å være fedmepolitiet?

Jeg, dame A, veit at jeg er feit. Og helt uten at noen har sett meg, leiter jeg med lys og lykte etter kritikk på forumet. Jeg stiller meg opp og brøler i tråden: "Vil dere seriøst si at fedmepolitiet ikke finnes! Se bare i Kvinneguiden! Det fins det!"

Noen svarer "du blir ikke dømt selv om du er feit. Det mest belastende er jo at ens egen selvfølelse er så utsatt. Man ville jo så gjerne vært slank."

Men jeg fortsetter å rope hvor fælt det er for meg som blir dømt av så mange, ikke nok med at de syns jeg er feit, de syns også jeg har dårlig selvfølelse! Og det har de i alle fall ikke noe med å synes, for den er glimrende!

Og hun som var så dum å si for noen år siden at o'boy legger seg på sidebeina, hun er fanget i fellen! For sa hun ikke dessuten at vedkommende drakk o'boy bare til lunsj og middag? Er det også feil, nå! Og påstår du at alle vi feite gjør det?

Sånn er denne tråden. Noen som faktisk IKKE er blitt angrepet, leter med lys og lykte etter et angrep, og føler seg truffet der ingen har skutt.

Det er forskjell på å si at man ikke burde hive innpå så mye sukker, og at man er et dårlig menneske fordi man er feit. Her på DiB har jeg flere ganger opplevd å se at flaskemødre blir kalt late, dårlige mødre som ikke vil sitt barns beste og ikke prøver hardt nok. Samtidig som røykere og snusere får medhold i nesten alt? Ser til og med i denne tråden at flaskemating blir sammenlignet med det å røyke inne med barna. Denne brukeren må være helt blåst - ser hun virkelig ikke forskjell på å forgifte en liten barnekropp med tobakksrøyk og å bruke fullgod alternativ til morsmelk som verken er giftig eller skadelig?

Ser også det anonym 07:51 skriver - for eksempel tråden der Mammaen til Nurket, som merkelig nok skal være pedagog, mener at de som velger å amme barna sine må regne med å bli ekskludert overalt, fordi spedbarn ikke er velkomne i "voksne" forsamlinger. Man blir kritisert uansett hva man gjør, det ligger vel i menneskets natur.

Skrevet

Jeg har aldri lest et ord fra Kvinneguiden og aldri skrevet et der heller. Så om du så mener de alle er nynazister der, må jeg ta ditt ord for det.

Men jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal påta meg skylden for det.

Og ja, hvis man ikke selv føler skam kan man heller ikke rammes av andres meninger. Det sårer bare hvis man allerede er åpen for det. Ikke om man vet man har gjort alt som kunne gjøres og er fornøyd med egen innsats.

(Feilen er selvsagt at mange ikke er fornøyd selv. Men det er lettere å si "dere gjør at jeg ikke er fornøyd" enn rette ryggen og si "jammen, det var da ikke så gærent, det jeg klarte.")

Men jeg sier igjen, jeg rammes ikke av noe som helst, jeg er ikke enig. Man trenger ikke føle på det personlig skjønner du. Det handler ikke om hva du kommentere for 3 år siden, det handler om holdningene dine her. Du har skrevet til meg i denne tråden:

- jeg føler meg truffet

- jeg lever i en fantasiverden der pekefingre rettes mot flaskemødre

- ammepolitiet eksisterer kun i eget hodet fordi man føler selv man ikke har gjort nok selv

- ammepolitiet representerer bare egen skam

- hvis man blir påvirket av andres kommentarer er det sin egen feil, for man blir ikke påvirket for noe man ikke et åpen for (si meg, blir du ikke påvirket av f.eks terror, sultkatastrofer, grusomme handlinger etc selvom du selv ikke har opplevd det? Jeg sier for n-te gang at jeg er ikke truffet, men blir provosert av dømmingen til andre. Det er også å bli påvirket.)

Ved å si at det er egen skam, sier du at det er en skam å ikke amme. Hvis ikke har man jo ikke noe skam å kjenne. Bare det at du mener det er en skam setter deg rett inn i dømmekorpset.

Det er flere i denne tråden som forteller at pekefingre rettes uoppfordret. Jeg viste deg ferskeste tråd på kvinneguiden (samme som her men annet underforum) allikevel presterer du å fastholde at dette bare er ens egen feil på at man føler egen skam. Brukeren jeg linket til spurte ikke om amming. Jeg spurte ingen da jeg har fått kommentarer på flaske eller blitt bedt om å forlate ammerom. Men det er fortsatt bare min egen feil at jeg blir provosert?

Skrevet

Amming er ett norm,regel. Alt som faller utenfor kan oppfattes av de det gjelder som ammepoliti. Jeg har gitt opp å unnskylde meg fordi jeg ammet og noen fikk det ikke til. Altså,amming er en regel og derfor enkele som ikke fikk det til, føler seg truffet. Jeg har også venninne som ikke ammet men det var hennes personlig valg og hun har aldri angret.

Anonymous poster hash: dd391...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...