Gå til innhold

Du som er en del av "ammepolitiet";

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og se der kom jammen en studie på banen som sier det samme som jeg sier.

https://www.nrk.no/norge/norske-modre-foler-press-til-a-amme_-viser-ny-studie-1.13067356

Anonymous poster hash: de114...096

Gro nylander er både hyllet og kritisert. Hun er Norges største ammeforkjemper, men har også fått mye kritikk i å fremme ammepolitiets holdninger. Google it.

Anonymous poster hash: f09ce...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La oss si at det politiet vi snakker om er fedmepolitiet. Det fins også på DIB.

La oss si at jeg, dame A, er feit.

Dersom dame B i en tråd innrømte å ha sagt til en (etter eget utsagn) overvektig dame "Kanskje du ikke bør drikke o'boy som tørstedrikk til alle måltider" for tre år siden - ville det da være rimelig av dame A å skjelle henne ut for å være fedmepolitiet?

Jeg, dame A, veit at jeg er feit. Og helt uten at noen har sett meg, leiter jeg med lys og lykte etter kritikk på forumet. Jeg stiller meg opp og brøler i tråden: "Vil dere seriøst si at fedmepolitiet ikke finnes! Se bare i Kvinneguiden! Det fins det!"

Noen svarer "du blir ikke dømt selv om du er feit. Det mest belastende er jo at ens egen selvfølelse er så utsatt. Man ville jo så gjerne vært slank."

Men jeg fortsetter å rope hvor fælt det er for meg som blir dømt av så mange, ikke nok med at de syns jeg er feit, de syns også jeg har dårlig selvfølelse! Og det har de i alle fall ikke noe med å synes, for den er glimrende!

Og hun som var så dum å si for noen år siden at o'boy legger seg på sidebeina, hun er fanget i fellen! For sa hun ikke dessuten at vedkommende drakk o'boy bare til lunsj og middag? Er det også feil, nå! Og påstår du at alle vi feite gjør det?

Sånn er denne tråden. Noen som faktisk IKKE er blitt angrepet, leter med lys og lykte etter et angrep, og føler seg truffet der ingen har skutt.

Hva du kommenterte på for 3 år siden er irrelevant. Du viser igjennom holdningene dine hvordan du er nå. Se posten min lengre oppe der jeg sammenfatter hva du har sagt til meg. Du tror jeg føler meg truffet, og jeg verken brøler eller gaper. Henviste til kvinneguiden fordi det var den ferskeste tråden. For å vise at det er høyaktuelt,- bare 22 timer siden sist. Men du finner det også på dette forumet, og ute i virkeligheten. Selvom du ikke tror på det.

Men hvorfor føler du deg berettiget til å fortelle noen at de er feite og ikke bør spise sukker egentlig? Hvorfor setter du deg igjen til doms over andre?

Skrevet

Det er forskjell på å si at man ikke burde hive innpå så mye sukker, og at man er et dårlig menneske fordi man er feit. Her på DiB har jeg flere ganger opplevd å se at flaskemødre blir kalt late, dårlige mødre som ikke vil sitt barns beste og ikke prøver hardt nok. Samtidig som røykere og snusere får medhold i nesten alt? Ser til og med i denne tråden at flaskemating blir sammenlignet med det å røyke inne med barna. Denne brukeren må være helt blåst - ser hun virkelig ikke forskjell på å forgifte en liten barnekropp med tobakksrøyk og å bruke fullgod alternativ til morsmelk som verken er giftig eller skadelig?

Ser også det anonym 07:51 skriver - for eksempel tråden der Mammaen til Nurket, som merkelig nok skal være pedagog, mener at de som velger å amme barna sine må regne med å bli ekskludert overalt, fordi spedbarn ikke er velkomne i "voksne" forsamlinger. Man blir kritisert uansett hva man gjør, det ligger vel i menneskets natur.

Da leser du med farvede brilleglass. Jeg verken røyker eller er overvektig selv, men har ofte sett disse to gruppene fått det glatte lag.

Anonymous poster hash: e9dcb...449

Skrevet

Jeg blir trist når noen forteller at det er så deilig å gi flaske for når baby er noen måneder så kan baby holde flaske selv, da kan de Få gjort andre ting. Baby trenger kos, nærkontakt og blikkontakt selv om baby får flaske

Anonymous poster hash: c720a...b95

Skrevet

Gro nylander er både hyllet og kritisert. Hun er Norges største ammeforkjemper, men har også fått mye kritikk i å fremme ammepolitiets holdninger. Google it.

Pluss at hun ikke kan forskjellen på assosiasjon og kausalitet. Noe jeg regner med mange på BIM ikke kan, og det er helt greit, men Gro Nylander er lege med doktorgrad, og burde vite det!

Anonymous poster hash: 28bab...1d6

Skrevet

Da leser du med farvede brilleglass. Jeg verken røyker eller er overvektig selv, men har ofte sett disse to gruppene fått det glatte lag.

Jeg har enda til gode å se at overvektige blir kalt dårlige mennesker.

Skrevet

Jeg er ikke det. Det er du som TROR jeg er det. For selv om du føler deg truffet, betyr det ikke at noen er ute etter deg... Har du hatt store problemer og deretter gitt opp, så er du faktisk ikke i målgruppa for kritikken. Du velger å føle deg truffet likevel.

Jeg kommenterer ALDRI "andre mødres valg om å ikke amme etter store problemer", jeg kommenterer kun dem som får seg til å si "jeg strevde med ammingen i én uke med nr.1, så nå har jeg bestemt meg for at nr. 2 skal ha flaske" allerede før nr.2 er født.

Hvorfor føler jeg at jeg har rett til å mene de ikke vil det beste for barna? Fordi et utsagn som det over er egoistisk mot barn nr. 2, som ikke får en sjanse i det hele tatt (og mot nr. 1 som ikke fikk sjansen lenge nok.)

Derfor, ferdig snakka. Og det handler ikke om deg, men de andre. De late.

Men uansett grunn har du ingenting med det og du bør holde kjeft i alle situasjoner rundt andres valg angående amming.

Anonymous poster hash: d7950...980

Skrevet

Men uansett grunn har du ingenting med det og du bør holde kjeft i alle situasjoner rundt andres valg angående amming.

Anonymous poster hash: d7950...980

Nåja...jeg har opplevd at mødre som ikke ammet,angrep meg bare ved å snakke om amming. Jeg har også mistet venninne som ikke tålte noen som helst snakk om amming. Det er lov å amme sitt eet barn,snakke om de forskjellige temaene rundt amming foran noen som ikke klarte det. I ammeperiode tar det veldig stor plass i kvinners liv,skjønner du,det er ikke til å unngå det på noen som helst måte. Den andre venninna hadde ingenting imot enda hennes barn var flaskebarn. Så det egentlig er avhengig av hvordan den ikkeammende mora takler hele situasjonen.

Anonymous poster hash: dd391...0e6

Skrevet

Jeg har enda til gode å se at overvektige blir kalt dårlige mennesker.

Kanskje vi ikke har lest de samme trådene, men jeg har flere steder sett overvektige bli kalt egoistiske, dumme og nært opp til onde som ikke kommer seg ned i normal vekt før de blir gravide.

Skrevet

Nåja...jeg har opplevd at mødre som ikke ammet,angrep meg bare ved å snakke om amming. Jeg har også mistet venninne som ikke tålte noen som helst snakk om amming. Det er lov å amme sitt eet barn,snakke om de forskjellige temaene rundt amming foran noen som ikke klarte det. I ammeperiode tar det veldig stor plass i kvinners liv,skjønner du,det er ikke til å unngå det på noen som helst måte. Den andre venninna hadde ingenting imot enda hennes barn var flaskebarn. Så det egentlig er avhengig av hvordan den ikkeammende mora takler hele situasjonen.

Mitt første barn var prematurt og jeg hadde svangerskapsforgiftning. De første tre månedene av livet hans var kun mating. Jeg hadde lite melk og måtte delamme. Hvert måltid tok mellom 45 minutter og 1,5 time. Da de var ferdige måtte jeg pumpe fordi barnet ikke sugde godt nok til å stimulere melkeproduksjonen. Neste måltid skulle starte tre timer etter det første startet. Det var beintøft, jeg jobbet døgnet rundt men fikk heldigvis uttelling med et barn som la på seg og tok igjen vekt og lengde tidlig. Det var utrolig slitsomt med "råd" fra de som hadde fått til ammingen. De hadde alle forslag til ting jeg skulle gjøre i tillegg til regimet barneklinikken hadde oss på. Flere av dem trakk barnelegenes formaninger i tvil fordi det ikke var slik med deres terminfødte barn, eller fordi de kjente noen som hadde gjort det annerledes. Jeg hadde nok helt sikkert ikke lite melk og måtte slutte med tillegg (vi visste at jeg hadde lite og at barnet ikke fikk i seg nok fordi vi veide før og etter måltid på sykehuset). Jeg skjønner at de mente det godt, men det la utallige stener til byrden som for meg alt bar veldig tungt å hele tiden måtte forsvare det vi gjorde. 

De ser nok ikke på seg selv som ammepoliti, men jeg opplevde dem som amme-SS. At de hadde fullammet gav dem visst rett til å forhøre meg om hver minste detalj i forhold til mating og å fortelle meg at vi nok gjorde det feil. 

Anonymous poster hash: 8fd91...07f

Skrevet

Ga flaske til nr 1, da hadde jeg prøvd hardt på sykehuset i flere dager. Var fullstendig puppene. Var faktisk en jordmor som anbefalte meg å gi flaske. Så følte aldri noen ammepoliti.

Anonymous poster hash: 37f94...b0f

Skrevet

Ga flaske til nr 1, da hadde jeg prøvd hardt på sykehuset i flere dager. Var fullstendig puppene. Var faktisk en jordmor som anbefalte meg å gi flaske. Så følte aldri noen ammepoliti.

*Puppenekt

Skrevet

Som flere andre her skiller jeg på de som ikke kan og de som ikke gidder. Sier ingenting, men ser ned på de som ikke gidder å amme.

Anonymous poster hash: 01b31...342

Skrevet

Jeg leste Gro Nylanders bøker før du var ferdig i barneskolen, antar jeg, men i denne artikkelen er det faktisk ikke hennes studie som omtales. Hun kommenterer en eksisterende studie.

Hele tråden er smekkfull av "det plager meg at jeg sliter med å amme, men siden jeg hater å innrømme det for meg selv, vil jeg heller klistre mitt ubehag på noen andre. Derfor påstår jeg at alle andres meninger plager meg, selv om folk verken flagger disse meningene - eller HAR disse meningene."

Skrevet

Det er forskjell på å si at man ikke burde hive innpå så mye sukker, og at man er et dårlig menneske fordi man er feit. Her på DiB har jeg flere ganger opplevd å se at flaskemødre blir kalt late, dårlige mødre som ikke vil sitt barns beste og ikke prøver hardt nok. Samtidig som røykere og snusere får medhold i nesten alt? Ser til og med i denne tråden at flaskemating blir sammenlignet med det å røyke inne med barna. Denne brukeren må være helt blåst - ser hun virkelig ikke forskjell på å forgifte en liten barnekropp med tobakksrøyk og å bruke fullgod alternativ til morsmelk som verken er giftig eller skadelig?

Ser også det anonym 07:51 skriver - for eksempel tråden der Mammaen til Nurket, som merkelig nok skal være pedagog, mener at de som velger å amme barna sine må regne med å bli ekskludert overalt, fordi spedbarn ikke er velkomne i "voksne" forsamlinger. Man blir kritisert uansett hva man gjør, det ligger vel i menneskets natur.

Du bruker ordet "dårlig menneske".

Din fortolkning. Ikke min.

Jeg sa hva jeg syns var et dårlig valg for barnets del, stor forskjell.

Røykere får ikke medhold i alt, da fatter jeg ikke hvilket forum du leser. De regnes som

nummeret før drapsmenn i alle tråder.

Skrevet

Som flere andre her skiller jeg på de som ikke kan og de som ikke gidder. Sier ingenting, men ser ned på de som ikke gidder å amme.

Hvorfor ser du ned på andre mennesker som ikke tar samme valg som deg, og som ikke gjør noe skadelig? Har du for vane å gjøre det?

Og hvordan definerer du å ikke gidde da? Hvor lenge skal man prøve, eller er det snakk om de som ikke har ammet i det hele tatt?

Kun 3% av alle barn har ikke fått morsmelk. Av disse er det inkluder de som faktisk fysisk ikke kan amme:

Hormonelle årsaker, som f.eks. skyldes lavt stoffskifte.

Rester av morkaken som hemmer hormonproduksjonen og dermed melkeproduksjonen.

Medisiner, som f.eks. enkelte p-piller

Stor blødning etter fødselen som påvirker hypofysen og som forstyrrer de melkeproduserende hormonene.

Sykdommer, som f.eks. insulinbehandlet diabetes og høyt blodtrykk.

For lite brystkjertelvev, f.eks. på grunn av brystreduksjon.

Tar man bort disse av de 3%, får man en uhyrlig liten prosent der mor er frisk men ikke ønsker å amme. Håper for de rundt deg at du klarer å få øye på denne lille prosenten så du i alle fall dømmer "riktig etter dine egne standarder".

Her har du rapport som viser tallmaterialet:

https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/amming-og-spedbarns-kosthold-landsomfattende-undersokelse-2013

synes også du skal Google litt jeg, og lese innlegg til de som velger å ikke amme. Så får du kanskje litt innsikt i forskjellige perspektiver.

Skrevet

Men jeg sier igjen, jeg rammes ikke av noe som helst, jeg er ikke enig. Man trenger ikke føle på det personlig skjønner du. Det handler ikke om hva du kommentere for 3 år siden, det handler om holdningene dine her. Du har skrevet til meg i denne tråden:

- jeg føler meg truffet

- jeg lever i en fantasiverden der pekefingre rettes mot flaskemødre

- ammepolitiet eksisterer kun i eget hodet fordi man føler selv man ikke har gjort nok selv

- ammepolitiet representerer bare egen skam

- hvis man blir påvirket av andres kommentarer er det sin egen feil, for man blir ikke påvirket for noe man ikke et åpen for (si meg, blir du ikke påvirket av f.eks terror, sultkatastrofer, grusomme handlinger etc selvom du selv ikke har opplevd det? Jeg sier for n-te gang at jeg er ikke truffet, men blir provosert av dømmingen til andre. Det er også å bli påvirket.)

Ved å si at det er egen skam, sier du at det er en skam å ikke amme. Hvis ikke har man jo ikke noe skam å kjenne. Bare det at du mener det er en skam setter deg rett inn i dømmekorpset.

Det er flere i denne tråden som forteller at pekefingre rettes uoppfordret. Jeg viste deg ferskeste tråd på kvinneguiden (samme som her men annet underforum) allikevel presterer du å fastholde at dette bare er ens egen feil på at man føler egen skam. Brukeren jeg linket til spurte ikke om amming. Jeg spurte ingen da jeg har fått kommentarer på flaske eller blitt bedt om å forlate ammerom. Men det er fortsatt bare min egen feil at jeg blir provosert?

Fantasiverden? Hvor så du det? Jeg sa ikke det, jeg sa at "ammepolitiet" består av folks egne uuttalte forventninger, der de pisker seg selv hvis det ikke fungerer. Men du insisterer på at noen andre pisker deg (eller pisket noen du kjenner, hva vet jeg.) Hvem sikter du til? Meg, som har ment noe om noe i 2012?

Og at det er din feil om du blir sur; eh? JA, hvis ingen kritiserer deg og du likevel blir sur, da kan det ikke være min feil?

Rydd i følelseslivet ditt heller du, i stedet for å prøve å finne grunner til egen frustrasjon utenfor deg selv. Ingen har vært slem med deg, så ikke spill offer.

Skrevet

Jeg leste Gro Nylanders bøker før du var ferdig i barneskolen, antar jeg, men i denne artikkelen er det faktisk ikke hennes studie som omtales. Hun kommenterer en eksisterende studie.

Hele tråden er smekkfull av "det plager meg at jeg sliter med å amme, men siden jeg hater å innrømme det for meg selv, vil jeg heller klistre mitt ubehag på noen andre. Derfor påstår jeg at alle andres meninger plager meg, selv om folk verken flagger disse meningene - eller HAR disse meningene."

Hvis du leser tråden en gang til vil du se at en del opplever både kommentarene og holdningene irl. Da finner jeg det litt grovt å påstå det bare er noe som finnes i hodet til flaskemammaene.

Skrevet

Hvis du leser tråden en gang til vil du se at en del opplever både kommentarene og holdningene irl. Da finner jeg det litt grovt å påstå det bare er noe som finnes i hodet til flaskemammaene.

Ja, det kan hende de opplever. Men hun jeg diskuterer med har ikke selv hørt det, men er likevel hårsår på vegne av potensielt negative personer. Da syns jeg ikke lenger det er noen andres skyld, da blir det ren ammekritikkparanoia...

Skrevet

Hvorfor insinuerer du at du er mye eldre og visere enn meg? Klarer du ikke unngå personangrep nå heller? Du oppfører deg som du er på ungdomsskolen der man må ha noe selvopplevd for at noe skal være provoserende eller uenig.

Sier du det om de som f.eks blir mobbet også? At det er deres egen feil at de får negative kommentarer?

Jeg skjønner ikke at det går an å nekte å se at det finnes ammepoliti. Bare Google det ordet, og du finner haugevis av artikler om det.

Skrevet

Ja, det kan hende de opplever. Men hun jeg diskuterer med har ikke selv hørt det, men er likevel hårsår på vegne av potensielt negative personer. Da syns jeg ikke lenger det er noen andres skyld, da blir det ren ammekritikkparanoia...

Feil. Jeg har opplevd både kommentarer på storsenter og ble bedt om å forlate ammerom. Dette fortalte jeg om i innlegget DU utganspunktet svarte på. Dette var kl 20:04 i går, og bla deg tilbake.

Allikevel fortsetter du å si at dette er bare noe som representerer min egen skam og at det er noe som foregår i mitt eget hodet. Derfor er dette svært provoserende og rett og slett grovt.

Skrevet

Mitt første barn var prematurt og jeg hadde svangerskapsforgiftning. De første tre månedene av livet hans var kun mating. Jeg hadde lite melk og måtte delamme. Hvert måltid tok mellom 45 minutter og 1,5 time. Da de var ferdige måtte jeg pumpe fordi barnet ikke sugde godt nok til å stimulere melkeproduksjonen. Neste måltid skulle starte tre timer etter det første startet. Det var beintøft, jeg jobbet døgnet rundt men fikk heldigvis uttelling med et barn som la på seg og tok igjen vekt og lengde tidlig. Det var utrolig slitsomt med "råd" fra de som hadde fått til ammingen. De hadde alle forslag til ting jeg skulle gjøre i tillegg til regimet barneklinikken hadde oss på. Flere av dem trakk barnelegenes formaninger i tvil fordi det ikke var slik med deres terminfødte barn, eller fordi de kjente noen som hadde gjort det annerledes. Jeg hadde nok helt sikkert ikke lite melk og måtte slutte med tillegg (vi visste at jeg hadde lite og at barnet ikke fikk i seg nok fordi vi veide før og etter måltid på sykehuset). Jeg skjønner at de mente det godt, men det la utallige stener til byrden som for meg alt bar veldig tungt å hele tiden måtte forsvare det vi gjorde.

De ser nok ikke på seg selv som ammepoliti, men jeg opplevde dem som amme-SS. At de hadde fullammet gav dem visst rett til å forhøre meg om hver minste detalj i forhold til mating og å fortelle meg at vi nok gjorde det feil.

Anonymous poster hash: 8fd91...07f

Jeg synes mødre av premature barn er helter. Ei venninne av meg fikk tvillinger i uke 32,hun er en helt for meg! Delammet i 1 år i tillegg! Utrolig for meg å forestille hvordan hun klarte det men jeg bøyer meg i støvet! Etter min mening er hele den amme debatten tiltenkt barn født til termin der sugerefleks er på plass. Premature barns problematikk er en helt annen enn terminbarn i forhold til alt,det er ett spesialist lege området og ingen utenom den grenen kan ha noe med disse barna og deres utvikling.

Skrevet

Feil. Jeg har opplevd både kommentarer på storsenter og ble bedt om å forlate ammerom. Dette fortalte jeg om i innlegget DU utganspunktet svarte på. Dette var kl 20:04 i går, og bla deg tilbake.

Allikevel fortsetter du å si at dette er bare noe som representerer min egen skam og at det er noe som foregår i mitt eget hodet. Derfor er dette svært provoserende og rett og slett grovt.

Ja, flott, da har du empiri, men hvorfor svarte du ikke megga som sa det, da? Det var ikke meg!

Skrevet

Fantasiverden? Hvor så du det? Jeg sa ikke det, jeg sa at "ammepolitiet" består av folks egne uuttalte forventninger, der de pisker seg selv hvis det ikke fungerer. Men du insisterer på at noen andre pisker deg (eller pisket noen du kjenner, hva vet jeg.) Hvem sikter du til? Meg, som har ment noe om noe i 2012?

Og at det er din feil om du blir sur; eh? JA, hvis ingen kritiserer deg og du likevel blir sur, da kan det ikke være min feil?

Rydd i følelseslivet ditt heller du, i stedet for å prøve å finne grunner til egen frustrasjon utenfor deg selv. Ingen har vært slem med deg, så ikke spill offer.

I ditt innlegg som har kl 23:53 sier du at alle retter pekefingre i min fantasiverden. igjen kommer du med angrep om at mitt følelsesliv er i ulage. Ser du ikke hvor fordummende det gjør deg?

Jeg er ikke noe offer, jeg har sagt for 100 gang at jeg verken føler meg dårlig eller har skam for at man ikke får til å fullamme/amme. Og det er selvopplevd. Se på første post du siterte som nevnt i posten over her.

Og det er igjen irrelevant hva du mente i 2012. Det er holdninger som vises i tråden her. Både ift stahet og amming generelt (Ref de første postene jeg siterte deg på) og ikke minst at ammepolitiet bare representerer egen skam.

Jeg synes nemlig ikke det er en skam å ikke amme. Bare den holdningen du har der, synes jeg er svært drøy.

Skrevet

Hvorfor ser du ned på andre mennesker som ikke tar samme valg som deg, og som ikke gjør noe skadelig? Har du for vane å gjøre det?

Og hvordan definerer du å ikke gidde da? Hvor lenge skal man prøve, eller er det snakk om de som ikke har ammet i det hele tatt?

Kun 3% av alle barn har ikke fått morsmelk. Av disse er det inkluder de som faktisk fysisk ikke kan amme:

Hormonelle årsaker, som f.eks. skyldes lavt stoffskifte.

Rester av morkaken som hemmer hormonproduksjonen og dermed melkeproduksjonen.

Medisiner, som f.eks. enkelte p-piller

Stor blødning etter fødselen som påvirker hypofysen og som forstyrrer de melkeproduserende hormonene.

Sykdommer, som f.eks. insulinbehandlet diabetes og høyt blodtrykk.

For lite brystkjertelvev, f.eks. på grunn av brystreduksjon.

Tar man bort disse av de 3%, får man en uhyrlig liten prosent der mor er frisk men ikke ønsker å amme. Håper for de rundt deg at du klarer å få øye på denne lille prosenten så du i alle fall dømmer "riktig etter dine egne standarder".

Her har du rapport som viser tallmaterialet:

https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/amming-og-spedbarns-kosthold-landsomfattende-undersokelse-2013

synes også du skal Google litt jeg, og lese innlegg til de som velger å ikke amme. Så får du kanskje litt innsikt i forskjellige perspektiver.

Jeg ser ned på de som velger bort amming uten å ha prøvd engang ja. Snakker ikke om de som ikke kan av diverse årsaker. Jeg ser også ned på de som røyker og drikker alkohol under svangerskapet. Man bør vite bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...