Gå til innhold

Du som er en del av "ammepolitiet";

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av andre mødres valg om å ikke amme etter store problemer og hvorfor føler du at du har rett til å mene de ikke vil det beste for barna?

Anonymous poster hash: e65a5...d55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jantelov.

Anonymous poster hash: 5e23e...6d0

Skrevet

Tror mye av dette ammepolitiet eksisterer i hodet på de som ikke ammer. Jeg fikk det nesten ikke til med første, og følte veldig på det. Det er viktig og riktig å opplyse om amming, men jeg tror ingen oppegående mennesker ser ned på de som gir mme.

Anonymous poster hash: e9dcb...449

Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av andre mødres valg om å ikke amme etter store problemer og hvorfor føler du at du har rett til å mene de ikke vil det beste for barna?

Anonymous poster hash: e65a5...d55

Jeg er ikke det. Det er du som TROR jeg er det. For selv om du føler deg truffet, betyr det ikke at noen er ute etter deg... Har du hatt store problemer og deretter gitt opp, så er du faktisk ikke i målgruppa for kritikken. Du velger å føle deg truffet likevel.

Jeg kommenterer ALDRI "andre mødres valg om å ikke amme etter store problemer", jeg kommenterer kun dem som får seg til å si "jeg strevde med ammingen i én uke med nr.1, så nå har jeg bestemt meg for at nr. 2 skal ha flaske" allerede før nr.2 er født.

Hvorfor føler jeg at jeg har rett til å mene de ikke vil det beste for barna? Fordi et utsagn som det over er egoistisk mot barn nr. 2, som ikke får en sjanse i det hele tatt (og mot nr. 1 som ikke fikk sjansen lenge nok.)

Derfor, ferdig snakka. Og det handler ikke om deg, men de andre. De late.

Anonymous poster hash: de114...096

Skrevet

Jeg tror #3 har et veldig godt poeng. Jeg tror det er mange som ikke ammer som "føler" at de får "rare blikk" og tar det ille opp.

Selv har jeg ammet alle mine tre, men med første hendte det ofte at jeg tok med en flaske med pumpet morsmelk og ga barnet når vi var ute blant folk. Jeg fikk aldri verken rare blikk eller kommentarer på det, og de som observerte meg hadde da ingen mulighet til å vite om jeg ga barnet morsmelk eller mme.

Direkte kommentarer er selvsagt ikke greit, men samtidig kan man ikke være så utrolig hårsår at man tar alt ille opp heller. Kanskje hun damen som gikk forbi og kikket litt ekstra, bare beundret den nydelige babyen? Det er jo ikke sikkert at hun sendte et kritisk blikk fordi du ga babyen flaske?

Skrevet

Jeg tror det ikke er noe politi utover at de på sykehuset vil du skal forsøke.

De som velger å ikke amme uten å prøve har nok dårlig samvittighet og føler dermed at andre ser rart på de.

Anonymous poster hash: 7cc4c...617

Skrevet

Visst er det et vanvittig ammepoliti blandt mødre! Hadde en kvinne sagt her at hun rett og slett ikke gadd å amme fordi hun heller ønsker å gi flaske hadde hun blitt verbalt lynsjet, kjørt til veggs, avkrevd forklaringer etc. Ingen absolutt INGEN har noe med om en mor velger å gi flaske i stedet for pupp. Ammepolitiet får syns det er så egoistisk osv de bare vil, de har uansett ikke noe med hverken hvorfor eller hvordan.

Anonymous poster hash: 4f197...673

Skrevet

Mulig mange som gir mme føler at folk er utetter dem, på samme måte som De som ammer føler også ofte seg uglesett når de må amme på fks cafe istedenfor å gi flaske. Alltid noen som skal kritisere uansett hva man gjør, er bare å heve seg over det. Heldigvis så er de fleste ikke ute etter å dømme hverken det ene eller det andre, men lett å føle seg dømt.

Anonymous poster hash: c5c55...cd6

Skrevet

Visst er det et vanvittig ammepoliti blandt mødre! Hadde en kvinne sagt her at hun rett og slett ikke gadd å amme fordi hun heller ønsker å gi flaske hadde hun blitt verbalt lynsjet, kjørt til veggs, avkrevd forklaringer etc. Ingen absolutt INGEN har noe med om en mor velger å gi flaske i stedet for pupp. Ammepolitiet får syns det er så egoistisk osv de bare vil, de har uansett ikke noe med hverken hvorfor eller hvordan.

Jeg tror dette forumet bringer frem det verste i folk.

Jeg mener selv at man bør gi amming en sjanse og er ikke redd for å si det.

Jeg er likevel ydmyk over at noen har psykiske sperrer på å amme, eller andre årsaker som gjør at de ikke vil forsøke.

Jeg kjenner dog noen kvinner som ikke skulle amme fordi de ønsket å kunne ta seg en fest og røyk når de ville. Disse dømmer jeg men det er fordi det kun er egoistisk motivert.

Å sette barn til verden krever mange forsakelser fra spesielt mor, under graviditeten og det første året.

Anonymous poster hash: 7cc4c...617

Skrevet

Ja, hvis hun selv forteller at hun bare ikke VIL, så må hun finne seg i å bli motsagt og kritisert.

Det er og blir dårlig gjort mot barnet, hvis hennes eneste begrunnelse er at hun "velger" å la være. Det blir som å si at man "velger" å røyke på barneværelset. Et dårlig helsemessig valg som går ut over et annet individ.

Alle vet hva de går til når de velger å få barn, altså; de vet godt at deres egne behov vil måtte komme i 2.rekke i en periode.

Skrevet

Det er blikk og kommentarer på mme i Norge, det er ikke noe å diskutere en gang.

Jeg har fått mine barn i England, og tilbragt store deler av småbarnstiden både i begge land, reist frem og tilbake, pga en mann som jobbet, jobbet og jobbet.

I Norge fikk en blikk og kommentarer fra fremmede til familie når en trakk opp flaska. Det kom faktisk litt dom et sjokk, særlig fra familie som visste hvorfor jeg ikke ammet nummer to. Vel særlig fra fremmede som lot seg sjokkere av en flaske.

Det er i alle fall ikke slik at det ikke er et ammepoliti i Norge.

Anonymous poster hash: 7ae7b...42b

Skrevet

For å være heltefilm dømte jeg venninen min litt da jeg sluttet, jeg hadde akkurat fått baby selv og jeg følte jeg sa HVA?? I hodet mitt høyt. Jeg tror man er i en stoooor boble når man har baby hvor helsesøster, jordmor osv presser alle til å amme for det er jo BEST i dems øyne. Jeg ble revet med det de sa. Nå forstår jeg henne meget godt og hun hadde jo en kjempe god grunn til å slutte, skjønner ikke hva jeg tenkte med???!

Anonymous poster hash: c8f3e...804

Skrevet

JAn Thomas sa en gang at om man fikk barn måtte man pumpe seg så man ikke fikk hengepupper, Dette tror jeg er det dummeste utsagnet jeg noen gang har hørt, og basert på total uvitenhet. om du pumper deg så vil du fortsatt på hengepupper. da dette kommer av at brystene utvider seg for så å trekke seg tilbake etter endt produksjon.

MEN dette utsagnet ledet til at mange unge mødre derfor valgte bort ammingen. fordi man er redd foro hvordan kroppen blir seende ut i etterkant.

jeg har ammet alle mine barn. nr to slet jeg ed i flere i mnd, jeg ble utslitt og deprimert og hadde et barn som sjeldent var tilfreds, men jeg nektet å gi MME, det var min mann som etter flere mnd til slutt sa " nå er det nok" han handlet inn MME og ga, og vi fikk en tilfreds unge som endelig var mett. og jeg, jo jeg fikk endelig sove. følte meg lettere men veeeeldig deprimert, fordi jeg som mor ikke klarte å brøfø barnet mitt.

Det er ikke lett å bo i dette landet, det forventes at man skal AMME men når man gjør det blir man henvist til toalettet. tar man opp flaska for å unngå slike kommentarer blir det jammen meg rabalder da også. 

om hver og en bare kunne tenkt på seg selv og ikke lagt seg oppi hva alle andre tenker og syns så hadde alt vært enklere. man skal gjøre det som passer en selv, og det som gjør barnet vel, og barnet har det bra, når mor har det bra.

Tror også som nevnt over at man tenker mer over det såkalte "ammepolitiet" når man ikke ammer selv. ja morsmelk er best. men det betyr ikke at det alltid er det beste valget,

Anonymous poster hash: 12cdd...65b
Skrevet

Jeg ammet min første, og ga flaske til nr 2. Aldri fått kommentarer på verken amming eller flaske. Ingen av mine flaskende venninner har fått kommentarer heller. Så dette politiet er fraværende i min omkrets. Vet dog at mange som gir mme, føler at de burde klart å amme. Jeg følte det selv med nr 2. Det satt i mitt hode, ikke i min omkrets. Som jeg tror det gjør for de fleste.

Skrevet

Jeg opplevde mange kommentarer.

Mange følte åpenbart at de hadde rett til å grave å spørre om hva jeg hadde gjort for å få det til og hvordan og hvem jeg hadde spurt til råds osv. Det opplevdes veldig invaderende og som om jeg hele tiden måtte rettferdiggjøre at jeg ga flaske. Dette selv fra folk jeg bare traff tilfeldig i et venteværelse og ikke kjente noe særlig. Det er sikkert ikke alle som gjør slikt men en del føler seg i alle fall berettiget til å utspørre om noe som faktisk ikke er deres sak i det hele tatt. Litt i kategori med at noen opplever at fremmede tar dem på magen når de er gravide.

Skrevet

Jeg har både ammet og hatt flaskebarn, men kan ikke si at jeg har opplevd ammepolitiet. Det nærmeste måtte være at jeg fikk kommentarer fra hs når jeg ønsket å gå over på mme med første. Hun mente jeg ga opp for fort. Tre vellykka amneperioder senere må jeg innrømme at hun hadde helt rett.

Ser ei over her sier at man blir henvist til toalettet når man skal amme, det har jeg hverken opplevd eller hørt om. Hvis noen hadde prøvd å jage meg på do for å amme hadde det blitt morsomt. Da skulle de fått en lekse de sent skulle glemme.

Synes ikke folk har noe med å kommentere amming/flaske. Unntaket er helsepersonell, de gjør bare jobben sin.

Skrevet

Jeg har nettopp fått baby og ammer ikke. Ammet heller ikke storebroren. Har aldri opplevd noe ammepoliti hverken fra vanlig folk eller helsepersonell. Ikke engang nå når hun ble født og jeg hadde bestemt meg før fødselen for å ikke amme fikk jeg noen kommentarer på sykehuset. Faktisk var det en jordmor som spurte om jeg hadde fått noen kommentarer på det fra noen som jobbet der, og da jeg sa at alle har vært veldig forståelsesfulle så ble hun glad og sa at det er sånn det skal være. 😊😊

Anonymous poster hash: 6893b...1c0

Skrevet

Ammepolitiet lever i beste velgående, og spesielt her på forum. De fleste sier, "jeg blir bare oppgitt når noen ikke gidder", men definerer "ikke gidde" helt individuelt og svært ofte ut ifra egen situasjon og ute sv stand til å se andres situasjon. Så lenge en selv stod i det, synes man andre burde det samme. Og hvis en sliter, kan du banne på at en annen hadde dobbelt så mange brystbetennelser og blodet rant fra begge brystvorter. Ofte bruker man argumentasjon som "jeg setter barnet først", og dermed kritiserer man andre som ikke gjorde det like lenge,- igjen uten å være i stand til å andres situasjon eller opplevelser.

Selv klarte jeg bare å delamme. Første i 6mnd, og det var alt for lenge. Hadde grusom barseltid, og var lenket til sofaen hjemme. Amme, gi mme, pumpe begge bryst som tok 20min hvert bryst, vaske utstyret. Drakk amme-te, fikk skrevet ut nesespray osv. Hver tredje time. Jobbet meg i hjæl.

Søkte råd her blandt annet etter 4månder og kom alltid dritt blandt mange støttende svar. Alltid en kommentar som ikke prøvd lenge nok og "sånn er det å ha barn, man må faktisk sette egne behov til side" Men i en så sårbar situasjon er det dritten man henger seg opp i. Jeg har fått stygge blikk ute, og nei, det sitter ikke bare i hodet. Jeg blir ganske irritert når man argumenterer slik, for dette kommer fra folk som ikke har opplevd det selv og da teller det liksom ikke. Utrolig selvsentrert; har jeg ikke opplevd det, gjelds det ikke. Og hadde msn opplevd det, hadde man heller ikke hevdet at det sitter i eget hodet.

Jeg har fått kommentarer på hvorfor jeg gir flaske på benken på storsenteret, og jeg har blitt bedt om å forlate ammerom fordi jeg ikke ammet men ga flaske. Jeg fortalte om opplevelsen her, og de fleste var enig, men igjen var det noen som var enig at det var tross alt kun for ammende og flaskekjerringene kunne likså greit gi ute. Kan se om jeg finner igjen tråden.

Og for å eksemplifisere poengene mine fant jeg ferskeste "får ikke til amming" tråd på kvinneguiden. 22 timer siden den var aktiv. Her er en mor fornøyd med å fått til 3,5 mnd amming men orker ikke mer og lurer på hvordan å få baby til å ta flaske. Altså spør ikke etter ammeråd eller bekreftelse. Slår ikke feil, og er en dritt som hevder at hun ikke gidder å amme og dømmer henne hardt. Sånn er det nesten alltid!

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1042474-utslitt-av-amming-men-baby-35-mnd-tar-ikke-flaske/

Tror dere fortsatt at ammepolitiet ikke lever i beste velgående?

Anonymous poster hash: f09ce...c62

Skrevet
Ammepolitiet lever i beste velgående, og spesielt her på forum. De fleste sier, "jeg blir bare oppgitt når noen ikke gidder", men definerer "ikke gidde" helt individuelt og svært ofte ut ifra egen situasjon og ute sv stand til å se andres situasjon. Så lenge en selv stod i det, synes man andre burde det samme. Og hvis en sliter, kan du banne på at en annen hadde dobbelt så mange brystbetennelser og blodet rant fra begge brystvorter. Ofte bruker man argumentasjon som "jeg setter barnet først", og dermed kritiserer man andre som ikke gjorde det like lenge,- igjen uten å være i stand til å andres situasjon eller opplevelser.

Selv klarte jeg bare å delamme. Første i 6mnd, og det var alt for lenge. Hadde grusom barseltid, og var lenket til sofaen hjemme. Amme, gi mme, pumpe begge bryst som tok 20min hvert bryst, vaske utstyret. Drakk amme-te, fikk skrevet ut nesespray osv. Hver tredje time. Jobbet meg i hjæl.

Søkte råd her blandt annet etter 4månder og kom alltid dritt blandt mange støttende svar. Alltid en kommentar som ikke prøvd lenge nok og "sånn er det å ha barn, man må faktisk sette egne behov til side" Men i en så sårbar situasjon er det dritten man henger seg opp i. Jeg har fått stygge blikk ute, og nei, det sitter ikke bare i hodet. Jeg blir ganske irritert når man argumenterer slik, for dette kommer fra folk som ikke har opplevd det selv og da teller det liksom ikke. Utrolig selvsentrert; har jeg ikke opplevd det, gjelds det ikke. Og hadde msn opplevd det, hadde man heller ikke hevdet at det sitter i eget hodet.

Jeg har fått kommentarer på hvorfor jeg gir flaske på benken på storsenteret, og jeg har blitt bedt om å forlate ammerom fordi jeg ikke ammet men ga flaske. Jeg fortalte om opplevelsen her, og de fleste var enig, men igjen var det noen som var enig at det var tross alt kun for ammende og flaskekjerringene kunne likså greit gi ute. Kan se om jeg finner igjen tråden.

Og for å eksemplifisere poengene mine fant jeg ferskeste "får ikke til amming" tråd på kvinneguiden. 22 timer siden den var aktiv. Her er en mor fornøyd med å fått til 3,5 mnd amming men orker ikke mer og lurer på hvordan å få baby til å ta flaske. Altså spør ikke etter ammeråd eller bekreftelse. Slår ikke feil, og er en dritt som hevder at hun ikke gidder å amme og dømmer henne hardt. Sånn er det nesten alltid!http://forum.kvinneguiden.no/topic/1042474-utslitt-av-amming-men-baby-35-mnd-tar-ikke-flaske/

Tror dere fortsatt at ammepolitiet ikke lever i beste velgående?Anonymous poster hash: f09ce...c62 [/quote

Tviler ikke på dine opplevelser. Finnes mange uten sosiale antenner og dannelse der ute. Men tror tendensen blir verre på forum som dette. Det finnes flere politikorps her, ammepolitiet er bare ett. Vi har både alkoholpoliti og bilstolpoliti. For ikke å glemme det mest aktive, nemlig fedmepolitiet. Fanatikere som ikke greier å skjønne at verden består av nyanser og at ikke alle tenker som dem er lite sjarmerende samme hvilket korstog de henger seg på.

Skrevet

Ammet nr 1, men ikke nr 2. Følte aldri jeg fikk noen blikk. Fikk værtfall aldri kommentarer. Tom helsesøstra var 100% støttende.

Anonymous poster hash: 57d64...b98

Skrevet

Og for å eksemplifisere poengene mine fant jeg ferskeste "får ikke til amming" tråd på kvinneguiden. 22 timer siden den var aktiv. Her er en mor fornøyd med å fått til 3,5 mnd amming men orker ikke mer og lurer på hvordan å få baby til å ta flaske. Altså spør ikke etter ammeråd eller bekreftelse. Slår ikke feil, og er en dritt som hevder at hun ikke gidder å amme og dømmer henne hardt. Sånn er det nesten alltid!

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1042474-utslitt-av-amming-men-baby-35-mnd-tar-ikke-flaske/

Tror dere fortsatt at ammepolitiet ikke lever i beste velgående?

Min erfaring med amming er eksakt som din, det er et slit, blødende brystvorter i starten, brystbetennelse med feber som neste post - med alle tre. Men det er i sånne perioder man skal leve på staheten sin, for noen uker etterpå så funker det hele godt igjen. Men fram til barna var nesten 2 mnd var det ikke gøy, nei.

Men det betyr ikke at jeg definerer andres utsagn om "ikke å gidde" etter min egen målestokk. Her på dette forumet (jeg er aldri på Kvinneguiden, så jeg aner ikke hva du sikter til der) har jeg selv lest at folk sier de ikke vil amme nr. 2, for da hun hadde prøvd i en uke (eller var det to uker) med eldste var det fortsatt ikke problemfritt. Og da mener jeg man godt kan reagere! Da er det REN giddeløshet!

Har aldri kommentert andres amming/flaskebruk ute irl uten å ha blitt spurt først. Og da har det vært godt at jeg har ammeerfaring og kunne si "ikke gi deg!" til dem som var forbausa over hvor tregt det gikk i starten.

Skrevet

Min erfaring med amming er eksakt som din, det er et slit, blødende brystvorter i starten, brystbetennelse med feber som neste post - med alle tre. Men det er i sånne perioder man skal leve på staheten sin, for noen uker etterpå så funker det hele godt igjen. Men fram til barna var nesten 2 mnd var det ikke gøy, nei.

Men det betyr ikke at jeg definerer andres utsagn om "ikke å gidde" etter min egen målestokk. Her på dette forumet (jeg er aldri på Kvinneguiden, så jeg aner ikke hva du sikter til der) har jeg selv lest at folk sier de ikke vil amme nr. 2, for da hun hadde prøvd i en uke (eller var det to uker) med eldste var det fortsatt ikke problemfritt. Og da mener jeg man godt kan reagere! Da er det REN giddeløshet!

Har aldri kommentert andres amming/flaskebruk ute irl uten å ha blitt spurt først. Og da har det vært godt at jeg har ammeerfaring og kunne si "ikke gi deg!" til dem som var forbausa over hvor tregt det gikk i starten.

Men dette er er jo poenget mitt. Du skriver : "Men det er i sånne perioder man skal leve på staheten sin, for noen uker etterpå så funker det hele godt igjen. Men fram til barna var nesten 2 mnd var det ikke gøy, nei.".

Nei, det var ikke bare å leve på staheten. Nei, det funket ikke til slutt. Jeg holdt på i 6mnd til slutt var det ikke melk igjen: null, nada, niks! Fordi jeg kun fikk delammet. Jeg holdt på 3 ganger så lenge som deg. Jeg var sta 3 ganger så lenge, men det hjalp ikke. Ser du ikke hvor provoserende det er da å høre, "bare prøv litt til, det funket til slutt". Eneste erfaring du har er DIN ammeerfaring. Når du da sier "ikke gi deg" er jo det jeg akkurat sikter til. Du baserer dine påstander ut i fra deg selv.

Skrevet

Du har ingen rett til å reagere, uansett hvorfor noen ikke ammer. Det er ikke regnet som omsorgssvikt, så du har ingenting med det å gjøre.

Anonymous poster hash: 7dbcc...350

Skrevet

Og for å fortsette videre på innlegget mitt; hvorfor mener du at du har lov til å reagere på noen som velger å ikke amme? Hvilken rett gir deg til det? Mme er ikke skadelig, og er et helt greit alternativ, selvom det ikke er det beste. Og hvor lenge er lenge nok da? Du må jo ha en klar formening om det, siden du sier at en (eller var det muligens to uker) er for kort. Du tar ikke ut i fra din målestokk sier du?

Og hvordan er du når det gjelder andre ting? Bytter du ut bilstoler hvert år det kommer ny testvinner? Hva, bruker du ikke det aller beste alternativet til en hver tid, selvom nr 2 er mer enn godt nok?

Spiser du utelukkende økologisk mat og lager dette fra bunnen av, selvom annen type mat er mer enn godt nok?

Hvilket politi var du igjen sa du?

Skrevet

Det finnes sikkert "ammepoliti" som synes og mener om ting de ikke har noe med.

Men det er et faktum at mme er "en god nr 2", og det blir faktisk helt feil å ikke informere om det av frykt for å tråkke flaskemammaer på tærne. Isolert sett ER morsmelk best, så i den forstand kan man faktisk hevde at mødre som ikke VIL amme - igjen isolert sett - ikke vil det beste for sitt barn.

Men virkeligheten er selvfølgelig mer sammensatt, og i mange tilfeller er mme best for akkurat det barnet fordi det var en grunn til at mor ikke ønsket å amme og at dette ville gått på bekostning av mor og dermed også barnet.

Det må selvfølgelig være helt greit å ikke amme, all den tid mme faktisk er bra nok. Og ingen skal føle seg dårlig på grunn av det, eller trenge å forsvare valget sitt. Men det må også være greit å brenne for å spre kunnskap om amming og morsmelk, sånn at mødre som vurderer å kutte ammingen/ikke amme faktisk tar avgjørelsen basert på nok og riktig info. Det er faktisk ikke gitt at man får den informasjonen fra helsestasjon eller lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...