Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #51 Skrevet 1. august 2016 Merker jeg blir litt irritert av at en del føyser av at en jente på 9 synes det er ubehagelig/pinlig når en gutt på samme alder er med i damegarderoben... Da vrir jeg litt på det... Hvordan hadde dere som voksne synes det hadde vært??? Hadde dere synes det var heeelt greit om en mann kom i damegarderoben? Det er faktisk helt sammenlignbart. For en jente på 9 er det like ubehagelig som det er for en voksen.... For meg hadde det ikke vært snakk om at det hadde vært litt flaut... Det hadde vært en fryktelig krenkelse av den lille private sfæren man har i en garderobe. Hadde følt det ekkelt. Har alle glemt hvordan det er å være barn? Skulle vært unisex garderober, menn og kvinner.... Skulle likt å se hvor mange av mammaene med store gutter(ikke de med diagnoser, de kan kanskje få en mannlig støttekontakt), som ville gått dit. Kledd av seg og dusjet foran fremmede menn..... Føle seg på display.... Anonymous poster hash: 65513...23c Jeg som mamma har ikke noe problem med å bruke fellesgarderobe ol, men døtrene mine har veldig mye mot å vise seg nakne for jevnaldrende gutter. De har faktisk heller ikke noe problem med at voksne menn Ser dem nakne, men jevnaldrende er det krise med. Anonymous poster hash: 579df...7ae
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #52 Skrevet 1. august 2016 Det er jo ikke snakk om at de ikke klarer seg selv. Jeg er redd for overgrep. Mulig jeg er fordomsfull, men tror ikke det er samme overgrepsfare forbundet med å sende en jente alene i damegarderoben. Vi går stort sett ikke i svømmehallen pga dette, så ikke alle guttemammaer som er så "forferdelige". Det er jo litt synd at guttene ofte går glipp av svømming i svømmehall pga dette da og at det i stedet utvikler seg til en aktivitet mer for jenter. Ja, guttene kan dra med fedre osv, men det skjer desverre ikke like ofte. Anonymous poster hash: 18832...5bd Men da er det fedrene det er noe feil med. I vår familie er mannfolka fæle til å sno seg unna bassengturer fordi det er kjedelig, hele gjengen er plutselig allergiske mot klor og så videre. Jeg går veldig ofte med barna mine i basseng, og ser en flust av fedre med små barn. Så det er bare å gi beskjed til mannfolket at han har å ta med seg guttungen i basseng, hvis han nekter, kan man spørre om han ikke bryr seg om at sønnen lærer seg å svømme, noe som kan redde livet hans en gang. Du som skriver om den norske kulturen - det er ikke norsk kultur å være naken foran det andre kjønn utenom den man vil være naken sammen med. Ikke all kultur er bra heller, før var det vanlig i Norge at kvinnen gjorde alt i huset og var underordnet mannen, at mannen slo kona og tuktet barna. Det er vel ikke en kultur man ønsker å videreføre? Så går man videre til påstanden om de mange pedofile i guttegarderober - hvor mange saker har det vært de siste 20 årene der menn ble dømt for å misbruke gutter seksuelt i badebassengets garderobe? Kontra antall saker der SFO-personell, trenere og andre omsorgspersoner har misbrukt smågutter? Og hvor mange saker i året er det om mobbing, barn tar livet av seg, barn blir deprimert, dropper ut av skolen og får redusert livskvalitet? Det er utbredt mobbing på skolene. det blir ikke bedre hvis store gutter observerer klassevenninnene nakne i garderoben. Og omvendt, kanskje jenta synes det er skikkelig artig å gjøre narr av guttens mikropenis eller andre skavanker i skolegården dagen etterpå. Du som skriver at din gutt ikke klarer å kle av seg i damegarderoben og dusjer med badebuksa på - det er akkurat det jeg reagerer på! Har observert flere ganger (og sagt fra til badevakten) at mor med stor gutt lar gutten dusje i badebuksa fordi han "er så sjenert foran alle de damene her" og må da slippe å kle seg naken. Vel, da har du valgt feil garderobe til sønnen, jenta mi. Noe så grisete!
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #53 Skrevet 1. august 2016 Jeg som mamma har ikke noe problem med å bruke fellesgarderobe ol, men døtrene mine har veldig mye mot å vise seg nakne for jevnaldrende gutter. De har faktisk heller ikke noe problem med at voksne menn Ser dem nakne, men jevnaldrende er det krise med. Anonymous poster hash: 579df...7ae Nettopp... For meg som voksen hadde det vært fryktelig ubehagelig å måtte skifte foran fremmede voksne mannfolk på egen alder... Men ikke en 9 år gammel gutt... Mange jenter på 9-10 år synes også det om jevnaldrende... Anonymous poster hash: 65513...23c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #54 Skrevet 1. august 2016 Fram til skolealder er det greit. Etter det syns jeg man bør slå seg sammen med noen som kan holde et øye med barnet, eller vente litt med å dra i svømmehallen... Dette gjelder så klart både for menn med døttre, og kvinner med sønner. Hadde nok ikke sendt mitt barn under 10-år i motsatt garderobe som meg (pga pedofile). Jeg skulle ønske det fantes fler familiegarderober. For eksempel for familier med barn som har spesielle behov i en eller annen retning. Jeg er ikke SÅ sjenert av meg, men det å kle av seg og tørke seg sammen med fullt av fremmede kvinner ER litt, flaut. I svømmehallen her er det en mor som ofte har med sin 14-år (!!) gamle gutt som er lettere psykisk utviklingshemmet i damegarderoben. Og det er faktisk ikke så morro å bli beglodd da. Egentlig av ingen så klart, men... Og da er vi tilbake til det med fler familiegarderober. Bedre for alle. Anonymous poster hash: ddab3...fd6
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #55 Skrevet 1. august 2016 Jeg som mamma har ikke noe problem med å bruke fellesgarderobe ol, men døtrene mine har veldig mye mot å vise seg nakne for jevnaldrende gutter. De har faktisk heller ikke noe problem med at voksne menn Ser dem nakne, men jevnaldrende er det krise med. Anonymous poster hash: 579df...7ae Det er jo det tråden handlet om egentlig. Før den ble vridd til diskusjon om pedofile, barn med diagnoser, norsk nakenkultur og diverse annet. At guttens klassevenninner skal slippe å vise seg naken foran ham i garderoben. Og tenker disse mødre på guttene sine? Selv om de ikke sier det, kan det hende at det er like flaut og ubehagelig for dem. Bare fordi mor har irrasjonell frykt for at gutten blir voldtatt av en voksen mann i guttegarderoben mens alle andre ser på uten å gjøre noen ting. Det minner meg om offentlig amming av 3-4-åringer, altså at det gjøres for moras skyld, og ikke for barnets.
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #56 Skrevet 1. august 2016 Fram til skolealder er det greit. Etter det syns jeg man bør slå seg sammen med noen som kan holde et øye med barnet, eller vente litt med å dra i svømmehallen... Dette gjelder så klart både for menn med døttre, og kvinner med sønner. Hadde nok ikke sendt mitt barn under 10-år i motsatt garderobe som meg (pga pedofile). Jeg skulle ønske det fantes fler familiegarderober. For eksempel for familier med barn som har spesielle behov i en eller annen retning. Jeg er ikke SÅ sjenert av meg, men det å kle av seg og tørke seg sammen med fullt av fremmede kvinner ER litt, flaut. I svømmehallen her er det en mor som ofte har med sin 14-år (!!) gamle gutt som er lettere psykisk utviklingshemmet i damegarderoben. Og det er faktisk ikke så morro å bli beglodd da. Egentlig av ingen så klart, men... Og da er vi tilbake til det med fler familiegarderober. Bedre for alle. Anonymous poster hash: ddab3...fd6 Et annet problem er at man må faktisk blottstille mye av underlivet siden man må vaske seg godt før man går i bassenget, og den lille stråla som kommer fra sparedusjene i taket er så svak, at man må gnikke og gnukke ganske lenge for å få ut all såpen. Sikkert veldig spennende å gjøre det foran jevnaldrende av motsatt kjønn.
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #57 Skrevet 1. august 2016 Jeg var i svømmehallen (Ado) og overhørte en mor si at hennes 10-11 år gamle gutt skulle slippe å dusje uten badetøy sånn at han slapp at jentene i damegarderoben så på han. Jeg har spurt her hvilken alder de har for at barna skal gå i rett garderobe, og her er det "når foreldrene føler barnet er klart". Hvis barnet ditt må dusje med klær på, er det ihvertfall klart for å gå i rett garderobe. Anonymous poster hash: d0763...4df Har opplevd det samme flere ganger, sagt fra til badevakten som sendte gutten i riktig garderobe med anmodning om å dusje seg ordentlig uten badetøy. Den ene gangen fikk jeg en skyllebøtte fra mor som også påstod at det var masse pedofile i guttegarderober, og at jeg var en fæl bitch som sladret. Vel, jeg har ikke lyst til å bade i hennes sønn sine bremsespor.
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #58 Skrevet 1. august 2016 Det er jo ikke snakk om at de ikke klarer seg selv. Jeg er redd for overgrep. Mulig jeg er fordomsfull, men tror ikke det er samme overgrepsfare forbundet med å sende en jente alene i damegarderoben. Vi går stort sett ikke i svømmehallen pga dette, så ikke alle guttemammaer som er så "forferdelige". Det er jo litt synd at guttene ofte går glipp av svømming i svømmehall pga dette da og at det i stedet utvikler seg til en aktivitet mer for jenter. Ja, guttene kan dra med fedre osv, men det skjer desverre ikke like ofte. Anonymous poster hash: 18832...5bd Du sender vel guttungen på fotballtrening, fotballturer, skole, SFO, til kompiser som har fedre hjemme? Eller lever han isolert og får hjemmeundervisning? Det har vært flere dommer om at en trener, lærer, prest, kompisens far eller andre personer i nær krets har misbrukt gutter. Jeg har enda til gode å se en sak om massevoldtekter av små gutter i badelands garderobe. Ro ned hysteriet.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #59 Skrevet 1. august 2016 Et annet problem er at man må faktisk blottstille mye av underlivet siden man må vaske seg godt før man går i bassenget, og den lille stråla som kommer fra sparedusjene i taket er så svak, at man må gnikke og gnukke ganske lenge for å få ut all såpen. Sikkert veldig spennende å gjøre det foran jevnaldrende av motsatt kjønn. Hehe. Jeg er liksom ikke så gira på å brette ut underlivet til noen som helst jeg nei. Motsatt kjønn, likt kjønn, gammel som ung. Kan skjønne (og huske) hvordan det var som 9-10 åring også. Også når brystene begynner å knoppe seg. Grøss og gru, det var kanskje verst. Anonymous poster hash: ddab3...fd6
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #60 Skrevet 1. august 2016 Syns ikke at det er egoistisk tankegang å ha med et barn med diagnose inn i garderoben. Min gutt har med seg kvinnelig assistent i garderoben i gymmen, og jeg har med gutten både på dametoaletter (som er ukjente for han) og damegarderober. Han er ikke kapabel til å håndtere slikt alene til tross for skolealder. Anonymous poster hash: f8ac1...f42 Hvor lenge skal det vare da? Skal han fortsette å gå i damegarderobe når han er 16 år og får ereksjon av å se på nakne kvinnekropper? Det er like ubehagelig om man har diagnose eller ikke. Mange som har diagnoser a la Downs har heller ikke impulskontroll eller kan sosiale koder, så risiko for at de stirrer uhemmet og kommenterer er mye større, enn hvis det hadde vært psykisk frisk gutt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #61 Skrevet 1. august 2016 Snakk om å se spøkelser på høylys dag. Si meg, er barna dine på SFO, fotballtrening, speideren eller andre fritidsaktiviteter? Det er DER risikoen er størst for overgrep. De fleste saker jeg husker fra media gjelder disse arenaene. Du må gjerne linke til en nyhetssak der barn blir misbrukt i en fellesdusj i svømmehallen. Jeg har null problemer med å forlange at damer med for store gutter i garderoben forlater den, hvis ikke henter jeg vaktene. Ja, jeg synes det er egoistisk. Alternativet er ikke å bli misbrukt i garderoben av en fremmed pedofil. Alternativet er å innse at dere ikke kan dra i svømmehallen den dagen fordi gutten er for stor for damegarderoben, eller jenta for herregarderoben for den saks skyld. Det er ingen menneskerett å gå gå i svømmehallen når DU vil skjønner du. Anonymous poster hash: 78c0b...467 Hvis det ikke er en menneskerett, hvorfor blir det da satt opp gratis svømmekurs til fremmedkulturelle barn slik at de også skal få komme dit å lære å svømme? Anonymous poster hash: 0df5a...307
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #62 Skrevet 1. august 2016 Hvis det ikke er en menneskerett, hvorfor blir det da satt opp gratis svømmekurs til fremmedkulturelle barn slik at de også skal få komme dit å lære å svømme? Anonymous poster hash: 0df5a...307 Får de "fremmedkulturelle" gå i den garderoben de vil? Nei, jentene i jentegarderobe og gutta i guttegarderobe. Det er på ingen måte en menneskerett å gå i jentegarderobe når en er gutt. Anonymous poster hash: 4b1b4...241
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #63 Skrevet 1. august 2016 Hvis det ikke er en menneskerett, hvorfor blir det da satt opp gratis svømmekurs til fremmedkulturelle barn slik at de også skal få komme dit å lære å svømme? Anonymous poster hash: 0df5a...307 Her er det ikke bare fremmedkulturelle som kan melde seg på svømmekurs i kommunal regi. Det kan alle som er over en viss alder og ikke kan svømme. De må uansett bruke riktig garderobe. Anonymous poster hash: 579df...7ae
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #64 Skrevet 1. august 2016 Vi bor i Bergen, vi g[r av og til på ADO, og vi går av og til på vannkanten, og av og til på den lille lokale skole svømmehallen. Når vi går i det lokale bassenget har jeg ikke store kvaler med at guttungen går i herregarderoben, når jeg derimot går i de andre svømmehallene Vannkanten og ADO, liker jeg ikke at han går alene i herre garderoben, det er mange menn der, menn i grupper og enslige herrer som jeg ikke kjenner og ikke har sett før. Guttunger kan like gjerne bli misbrukt som små jenter, og de er temmelig så forsvarsløse i en badstu, et dusjrom, eller andre steder en kan stikke seg vekk i større garderober som handicap toalett og familie avlukker. Jeg liker det IKKE! Du hadde sikkert ikke vært så fryktelig positiv til å sende jentungen din alene inn i en herregarderobe? Det er ikke slik at gutter ikke blir forgrepet seg mot. Jeg har en gutti 4.klasse og en jente i 3. klasse. Vi er avhengige av at han går i garderoben alene for at vi skal kunne gå i disse svømmehallene. Hjemme kan de fint gå i badekaret sammen. Vi har et maksimum på 5-10 minutter i garderoben, er han ikke ute til den tid, så slår jeg alarm, og sender noen inn. Det har enda ikke skjedd. Han forstår alvoret i dette. Det er faktisk mer beskyttelsesverdi at en 6-9 åring kan få gå i svømmehallen med familien sin, uten å bli utsatt for risiko for å bli utsatt for seksuelle overgrep, enn at en 9 årig jente blir småflau for å være naken fremfor en gutt på den alder. Hun kan dekke seg litt til med håndklær eller vente til han er ute av selve dusj rommet. Dette bør kunne løses litt smidig. Nå er gutten min godt drillet, og han er blitt større, og jeg anser derfor risikoen for å være mindre, fordi om den allikevel er tilstede. Det at han er blitt 10 år, gjør det også litt mer pinlig for de jentene som er i damegarderoben, og litt mer viktig å ivareta den "interessen". Det hender at det er mødre i damegarderoben som tar med seeg sin gutt inn der, og det mener jeg at min 9 årige jente bare får takle! Om hun synes det er rart, eller ubehagelig, er faktisk underordnet. Det er faktisk ikke så fryktelig digg for guttungen som blir dradd med i damegarderoben og ser på alle puppene og rompene, de vil jo selv heller være store og selvstendige og gå i herregarderoben, og slippe alle disse nakne damene. Smidighet og forståelse for andre sine behov og ikke bare sine egne er viktig. Snakk med henne om hvilken risiko det er for gutten å gå alene. Det har hun sikkert forståelse for, og tåler å skifte under håndkle, eller i toalettrommet. Lær henne litt empati for både den gjevngamle gutten, og den mor som er engstelig for sitt barn. Min far tok meg med i herregarderoben i Sentralbadet som var byens største svømmehall den gangen. Jeg husker det som en ufyselig atmosfære der inne. Når eg var 9 var jeg sikkert alene i damegarderoben, jeg har det bare som et vagt minne. Vi bodde i sentrum den gangen. Anonymous poster hash: c9457...c69 Så du mener at min datter skal skifte under håndkle eller inne på do så din sønn som er i feil garderobe skal få skifte og dusje fritt? Er vel strengt tatt han som skulle ha gått på do og ventet til garderoben var tom eller aller helst gått i sin rette garderobe! Er det mulig?!?! Hi Anonymous poster hash: 1c4dc...792
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #65 Skrevet 1. august 2016 Jeg er helt uenig med deg. Din sønn er for gammel til jentegarderoben, dermed basta. Tør du ikke sende ham i guttegarderoben av en eller annen grunn og ikke har noen med dere, får dere rett og slett la være å gå i svømmehallen. Det er veldig ubehagelig for niåringer og syvåringer å treffe på store barn av sitt eget kjønn i garderoben. For ikke å snakke om for 12-13 åringen som plutselig står der med sine store eller små pupper og hår på tissen og plutselig har en elev som går noen klasser under seg ved siden av seg. Det er også ubehagelig for oss voksne. Jeg ville ha reagert heftig om jeg stod naken i dusjen og plutselig kommer en av elevene jeg jobber med inn der sammen med meg. Unger er opptatt av nakenhet og de snakker om romper og tisser og lurer på hvordan tissen til Per og Pål og Kari ser ut allerede fra et lite stykke ut i første klasse og jeg er ganske så sikker på at det er ikke bare jenta i garderoben som synes det er ubehagelig, din gutt synes sikkert at det er ubehagelig også. Og om jenta og din gutt kjenner hverandre, så kan begge risikere å grue seg til å gå på skolen etterpå, for det er like stor sjanse for at Kari kan gjøre et nummer ut av at hun har sett tissen til Per som omvendt. Du er utrolig egoistisk som tar en så stor gutt med inn i en jentegarderoben. Jeg hadde uten tvil ha tilkalt vakt og hadde ikke vakten gjort noe, hadde jeg gitt klar beskjed om at heretter kom verken jeg eller noen av jentene jeg har med meg til å dusje nakne i denne svømmehallen. Enig! 👏👏👏 Jeg har jobbet i skolen og hadde jeg opplevd at en 9 år gammel gutt (akkurat det trinnet jeg var mest på) fra min klasse hadde kommet inn i dusjen når jeg stod der naken så hadde jeg fått høre det på skolen. Gutter i den alderen er veldig opptatt av kropper. Jeg husker at i den alderen så måtte vi jentene ha en vakt med garderobedøra etter gym eller svømming for hvis ikke kom guttene inn i jente garderoben. Noe de gjorde flere ganger før lærerne tok det seriøst. Og jeg har vært sånn dørvakt selv. De guttene jeg jobbet med som var da 9-år prater masse om pupper og hår på dametissen. Han ene prate MYE om det og knulling. Hadde han fått sett meg naken så hadde det blitt et stort problem for meg å følge han opp da han har div vansker så jeg pleide som assistent å følge han ekstre opp i skolen. Mens jentene i den alderen er kjempe flau og hylte om jeg som voksen dame kom inn i gareroben. Men jeg dusja med de etter svømming, kan love deg at de stirra på meg og hviska med hverandre. Og de var veldig opptatt av å stå med ryggen til meg, jeg stirret så klart ikke men i blant må man be de om å være raskere og man må da følge med. Som flere her sier, kan ikke større barn klare seg selv så får de holde seg hjemme fra svømmehaølen. Men jeg skjønner ikke hvordan de da klarer seg i skolen etter svømming og gym? Vi voksne som jobber på skolen pleier ikke å dusje og kle på 9-åringer. Hverken jeg eller den mannelige gymlæreren var i garderobene, og jeg var vakt så guttene ikke skulle gå inn i jentegarderoben. Det hente at jeg gikk inn i jentegarderoben for å be de være raskere og var der i 5 sek. Dere skulle sett hvordan jentene gjemte seg. Og banket jeg på guttegarderoben og ropte at de må skynde seg (jeg gikk ikke inn) så ropte de "ikke kom inn!". Guttene likner nok heller ikke i den alderen å være nakne med voksne av motsatt kjønn. Anonymous poster hash: a53e7...881
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #66 Skrevet 1. august 2016 Jeg lurer på noe: hvor ofte skjer overgrep utført av mennesker barna ikke kjenner i garderober? Lurer oppriktig, mener ikke å være frekk. Jeg har aldri hørt om slike overgrep, men kjenner ei som ble voldtatt på do på et russetreff. Lurer også på om våre foreldre hadde de samme bekymringene, eller om de kommer av det generelt økte kontrollbehovet. Anonymous poster hash: 3ef9f...9ef
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #67 Skrevet 1. august 2016 Hvis det ikke er en menneskerett, hvorfor blir det da satt opp gratis svømmekurs til fremmedkulturelle barn slik at de også skal få komme dit å lære å svømme? Anonymous poster hash: 0df5a...307 Lese hva jeg skriver. Anonymous poster hash: 78c0b...467
Luksusdyret Skrevet 1. august 2016 #68 Skrevet 1. august 2016 Så du mener at min datter skal skifte under håndkle eller inne på do så din sønn som er i feil garderobe skal få skifte og dusje fritt? Er vel strengt tatt han som skulle ha gått på do og ventet til garderoben var tom eller aller helst gått i sin rette garderobe! Er det mulig?!?! Hi Anonymous poster hash: 1c4dc...792 På samme måte som enkelte røykere som står og damper på plasser det ikke er lov å røyke, mener at de som ikke tåler det, kan ferdes andre plasser. Noen synes bare at de er viktigere enn alle andre, og å ta hensyn er blitt lite populært.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #69 Skrevet 1. august 2016 Dere med unger som ikke klarer seg selv kan holde dere hjemme til de blir store nok til å gå i rett garderobe. Det er ikke verre. Vi andre gidder ikke utsettes for ubehaget ved å ha deres ekle forvokste stirrere i feil garderobe. Du ass! Er alltid en sur klut du.. Anonymous poster hash: 3e33f...321
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #70 Skrevet 1. august 2016 Merker jeg blir litt irritert av at en del føyser av at en jente på 9 synes det er ubehagelig/pinlig når en gutt på samme alder er med i damegarderoben... Da vrir jeg litt på det... Hvordan hadde dere som voksne synes det hadde vært??? Hadde dere synes det var heeelt greit om en mann kom i damegarderoben? Det er faktisk helt sammenlignbart. For en jente på 9 er det like ubehagelig som det er for en voksen.... For meg hadde det ikke vært snakk om at det hadde vært litt flaut... Det hadde vært en fryktelig krenkelse av den lille private sfæren man har i en garderobe. Hadde følt det ekkelt. Har alle glemt hvordan det er å være barn? Skulle vært unisex garderober, menn og kvinner.... Skulle likt å se hvor mange av mammaene med store gutter(ikke de med diagnoser, de kan kanskje få en mannlig støttekontakt), som ville gått dit. Kledd av seg og dusjet foran fremmede menn..... Føle seg på display.... Anonymous poster hash: 65513...23c Jeg går til og med på nudiststranda, så det hadde jeg gitt beng i, du. Men alt dette hysteriet om seksuelle overgrep er da totalt opphausset. I garderobene der vi dusjer er det tjukt av folk, og nesten de fleste er barn. Hvis man skulle klare å gjennomføre et overgrep der, måtte det være i badstua eller på do. I så måte er garderober med små avlukker mye, mye farligere! I fellesdusjen kan du ikke skjule noe... Når de er i stand til å kle av og på seg selv, dusje seg skikkelig rene før bad, og få med seg badetøy og utstyr ut av garderoben, er de gamle nok til å gå alene. De skal være ganske svakt bestykket, mentalt sett, for ikke å greie det når de er ca 7 år. Selve aldersgrensen blir det likevel kunstig å sette på én bestemt dato. Og hvis dere ikke visste det: der er alltid jenter i herregarderoben også, for fedre tar med seg døtre på svømming de og. Så de minste ungene må alltid finne seg i at noen på samme alder som dem, men av motsatt kjønn, er i stand til å se drm mens de dusjer. Men derfra til å bli sjokkert over det er det en lang vei. Det blir bare dumt å overføre våre egne standarder for hva som er flaut over på ungene. De går på do i barnehagen og blir tørket bak av en ny voksen hver dag. De går nakne på stranda, de får hjelp på do eller i bad av besteforeldre, venners foreldre og noen ganger til og med lærere på skolen. Ungene skammer seg ikke fra naturens hånd, vi LÆRER dem å skamme seg, skjule seg og bli flaue. Anonymous poster hash: 6cdd1...24b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #71 Skrevet 1. august 2016 Jeg lurer på noe: hvor ofte skjer overgrep utført av mennesker barna ikke kjenner i garderober? Lurer oppriktig, mener ikke å være frekk. Jeg har aldri hørt om slike overgrep, men kjenner ei som ble voldtatt på do på et russetreff. Lurer også på om våre foreldre hadde de samme bekymringene, eller om de kommer av det generelt økte kontrollbehovet. Anonymous poster hash: 3ef9f...9ef Av kontrollbehov og kunstig opphausset frykt, spør du meg. Og jeg har selv blitt utsatt for flere seksuelle overgrep, men ikke på steder der det var mange andre. Anonymous poster hash: 6cdd1...24b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #72 Skrevet 1. august 2016 Får de "fremmedkulturelle" gå i den garderoben de vil? Nei, jentene i jentegarderobe og gutta i guttegarderobe. Det er på ingen måte en menneskerett å gå i jentegarderobe når en er gutt. Anonymous poster hash: 4b1b4...241 Nå var ikke det snakk om en menneskerett å gå i hvilken garderobe, men å gå i svømmehallen... Anonymous poster hash: 0df5a...307
Elsker livet Skrevet 1. august 2016 #73 Skrevet 1. august 2016 Men du ser virkelig ikke sammenhengen mellom dine egne kroppskomplekser/ din egen trang til å skjule deg og dine barns ditto? Tror du virkelig ungene suger helt ut av eget bryst den hangen til å være blyg og skamme seg? Mine begynte ikke å dekke seg til før mye senere, ca ved 12-13-årsalderen, og jeg har til og med gutter! Anonymous poster hash: 6cdd1...24b Jeg har ikke komplekser for egen kropp, og har ingen problemer med å kle av meg der det føles naturlig, f.eks i forbindelse med helsehjelp. Vi har et nokså avslappet forhold til nakenhet innad i familien. Da jeg var yngre hatet jeg garderobesituasjonen på skolen, og det var ikke fordi jeg hadde noe å skamme meg over. Jeg har også gutter, og de ser ikke ut til å bry seg noe særlig. De kommer jo også i puberteten senere, og er ofte mer umodne i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #74 Skrevet 1. august 2016 Barn som har begynt på skolen hører hjemme i eget kjønn sin garderobe. Anonymous poster hash: 313ca...002
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #75 Skrevet 1. august 2016 Uff, min er født ganske sent på året og er derfor ca. 5,5 år når han begynner på skolen. Blir absolutt ikke sendt inn i egen garderobe da.. Men nå har vi familiegarderober her i byen da, så vi kan skifte sammen. Er bare selve dusjing man må gjøre i sin riktige garderobe. Så blir nok en del øving frem mot jul også prøve å dusje på egen hånd over nyttår, da har han fylt 6 år og har fått noen mnd ekstra modning. Forhåpentligvis går det bra, så vi kan fortsette i svømmehallen sammen. Ift overgrep så er selvfølgelig tanken der, er ikke bare voldtekt som er overgrep. Og det er ikke bare voksne menn som gjør det. Jeg er nesten mer skeptisk til ungdommer og større barn. Som sagt, overgrep er så mye mer enn voldtekt. Men denne tanken skal ikke hindre meg i å gjøre gutten trygg og selvstendig nok til å klare seg i dusjen selv. Er også relativt trygg på at han ville sagt ifra dersom noe ubehagelig skjedde. Anonymous poster hash: 74978...31a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå