Gå til innhold

Var i svømmehallen i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sto i dusjen med jenta min på snart 9 år og plutselig kom det inn en mor med to barn. En av de var en gutt på ca samme alder som jenta mi. Hun ble overrasket og veldig sjenert. Når man går på skolen er de vant til at det motsatte kjønn går i en annen garderobe. Skjønner godt at hun fikk akutt behov for å dekke seg til og ikke minst spørre meg hvorfor gutten var i jentedusjen. Hva er høyeste alder for å være i motsatt kjønns garderobe?

Anonymous poster hash: 1c4dc...792

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste steder har fra skolestart, men noen steder tør de ikke si noe og sier det er opp til foreldrene. Noe det selvfølgelig ikke er om det er en offentlig svømmehall.

Om svømmehallen ikke har noen regler på dette kan du ta det til kommunen. Man skal selvfølgelig gå i sin egen garderobe etter skolestart om man vil gå i offentlig svømmehall.

Anonymous poster hash: af3f2...385
Skrevet

Et evig tilbakevennende tema. Reglene for hver enkelt svømmehall står nok oppslått, eller du kan spørre de som jobber der.  Dersom du ikke vil konfrontere den andre moren selv, kan du be de ansatte gjøre det. 

Ut over det så har vi ihvertfall praktisert det slik at barna har gått i egen garderobe fra skolestart.

Men det er mye ulik praksis her. Bla a har vi opplevd at fedre har tatt med døtre både fra 1,2, og 3 klasse inn i guttegarderoben siden de ikke klarte seg alene i jentegarderobe. 

Dette går begge veier, det er ikke bare de grusomme guttene som går "feil"  

Det kna også tenkes at gutten var høy for alderen, men kanskje ikke var med enn 5-6 år? 

Anonymous poster hash: 7d9ee...130
Skrevet

Vi bor i Bergen, vi g[r av og til på ADO, og vi går av og til på vannkanten, og av og til på den lille lokale skole svømmehallen.
​Når vi går i det lokale bassenget har jeg ikke store kvaler med at guttungen går i herregarderoben, når jeg derimot går i de andre svømmehallene Vannkanten og ADO, liker jeg ikke at han går alene i herre garderoben, det er mange menn der, menn i grupper og enslige herrer som jeg ikke kjenner og ikke har sett før. 

​Guttunger kan like gjerne bli misbrukt som små jenter, og de er temmelig så forsvarsløse i en badstu, et dusjrom, eller andre steder en kan stikke seg vekk i større garderober som handicap toalett og familie avlukker.
​Jeg liker det IKKE!

Du hadde sikkert ikke vært så fryktelig positiv til å sende jentungen din alene inn i en herregarderobe? Det er ikke slik at gutter ikke blir forgrepet seg mot. 

Jeg har en gutti 4.klasse og en jente i 3. klasse. 
​Vi er avhengige av at han går i garderoben alene for at vi skal kunne gå i disse svømmehallene. Hjemme kan de fint gå i badekaret sammen. Vi har et maksimum på 5-10 minutter i garderoben, er han ikke ute til den tid, så slår jeg alarm, og sender noen inn. Det har enda ikke skjedd. Han forstår alvoret i dette.

​Det er faktisk mer beskyttelsesverdi at en 6-9 åring kan få gå i svømmehallen med familien sin, uten å bli utsatt for risiko for å bli utsatt for seksuelle overgrep, enn at en 9 årig jente blir småflau for å være naken fremfor en gutt på den alder. Hun kan dekke seg litt til med håndklær eller vente til han er ute av selve dusj rommet. 
 ​Dette bør kunne løses litt smidig. 

​Nå er gutten min godt drillet, og han er blitt større, og jeg anser derfor risikoen for å være mindre, fordi om den allikevel er tilstede. Det at han er blitt 10 år, gjør det også litt mer pinlig for de jentene som er i damegarderoben, og litt mer viktig å ivareta den "interessen". 

​Det hender at det er mødre i damegarderoben som tar med seeg sin gutt inn der, og det mener jeg at min 9 årige jente bare får takle! Om hun synes det er rart, eller ubehagelig, er faktisk underordnet. Det er faktisk ikke så fryktelig digg for guttungen som blir dradd med i damegarderoben og ser på alle puppene og rompene, de vil jo selv heller være store og selvstendige og gå i herregarderoben, og slippe alle disse nakne damene.

​Smidighet og forståelse for andre sine behov og ikke bare sine egne er viktig. Snakk med henne om hvilken risiko det er for gutten å gå alene. Det har hun sikkert forståelse for, og tåler å skifte under håndkle, eller i toalettrommet. Lær henne litt empati for både den gjevngamle gutten, og den mor som er engstelig for sitt barn. 

​Min far tok meg med i herregarderoben i Sentralbadet som var byens største svømmehall den gangen. Jeg husker det som en ufyselig atmosfære der inne. Når eg var 9 var jeg sikkert alene i damegarderoben, jeg har det bare som et vagt minne. Vi bodde i sentrum den gangen.

Anonymous poster hash: c9457...c69
Skrevet

Varierer. Her er det skolealder. Og det blir slått hardt ned på om eldre barn blir med i motsatt garderobe. Synes det er direkte ufint å ta med så store barn i garderoben.

Noen skylder på at barna ikke klarer seg selv i garderoben. Nei vel, da får de holde seg unna svømmehallen til de klarer det.

Lest noen skylder på at barna deres har en diagnose så derfor MÅ de være med.

Rimelig egoistisk tankegang.

Anonymous poster hash: 78c0b...467

Skrevet

Er det egoistisk å ikke ville utesette små gutter for mulig seksulle overgrep? Det er vel da mer egoistisk å ikke kunne tilpasse seg litt? 
​Det er jo ikke slik at det konstant er fullt av jenter fra klassen i garderoben? Eller jenter på samme alder? 

​En tilpasser seg. Sjekke om kysten er klar, og unnagjør guttedusjingen på få minutter, og har en jente så holder man opp et håndkle. Det trenger da ikke være et så fryktelig stort problem.  

Skrevet

9 åring bør gå i egen garderobe. Jeg har en på 5 år...blir 6 år i desember. Selv om han er skolegutt nå sender jeg han aldri alene ennå...så faren blir med.

Skrevet

Er det egoistisk å ikke ville utesette små gutter for mulig seksulle overgrep? Det er vel da mer egoistisk å ikke kunne tilpasse seg litt?

​Det er jo ikke slik at det konstant er fullt av jenter fra klassen i garderoben? Eller jenter på samme alder?

​En tilpasser seg. Sjekke om kysten er klar, og unnagjør guttedusjingen på få minutter, og har en jente så holder man opp et håndkle. Det trenger da ikke være et så fryktelig stort problem.

Snakk om å se spøkelser på høylys dag.

Si meg, er barna dine på SFO, fotballtrening, speideren eller andre fritidsaktiviteter? Det er DER risikoen er størst for overgrep. De fleste saker jeg husker fra media gjelder disse arenaene.

Du må gjerne linke til en nyhetssak der barn blir misbrukt i en fellesdusj i svømmehallen.

Jeg har null problemer med å forlange at damer med for store gutter i garderoben forlater den, hvis ikke henter jeg vaktene.

Ja, jeg synes det er egoistisk. Alternativet er ikke å bli misbrukt i garderoben av en fremmed pedofil.

Alternativet er å innse at dere ikke kan dra i svømmehallen den dagen fordi gutten er for stor for damegarderoben, eller jenta for herregarderoben for den saks skyld.

Det er ingen menneskerett å gå gå i svømmehallen når DU vil skjønner du.

Anonymous poster hash: 78c0b...467

Skrevet

Det er ikke noe problem å unngå overgrep, man tar med en mann på svæmming om man er kvinne og omvendt.

Er jeg ikke tilgjengelig når far og datter (6år) skal på bading tar han med naboens 12- eller 13-åring og betaler hennes billett. Er ikke far tilgjengelig tar jeg med min far eller barnas tremenning.

Man trenger ikke å lage problemer ut av ingen ting.

Anonymous poster hash: 4b1b4...241

Skrevet

Noen jenter begynner puberteten når de er 9 år, jeg hadde nettopp blitt 10 år når jeg fikk mensen. Da ble jeg senert for å dusje med de andre jentene i klassen som jeg hadde dusjet med i flere år. Hadde ikke fått hår her og der ennå så det var bare en ekkel følelse å være naken foran andre. Så hadde jeg måttet dusje med en gutt på min alder da så hadde jeg virkelig hatet det.

At en 6-åring ennå kan trenge hjelp i garderoben syns jeg ikke er rart, har jobbet på barneskole med 1. klassinger og noen (ikke flertallet) klarer ikke å kle på seg sko eller glide igjen en glidelås selv. At barn som er psykisk utviklingshemmet, autist eller lignende er jo også en grunn for å være i motsatt garderobe om svømmehallen ikke har egen garderobe for de med spesielle behov. Og det har ikke alle. Men f.eks ADHD (har det selv) syns jeg ikke automatisk er en grunn til at en 9-år gammel gutt skal få være med i damegarderoben om han ikke har alvorlige arferdsvansker men da er det ofte flere diagnoser.

Jeg hadde basseng og gym fra 1. klasse (7 år) og lærte da å være selvstendig i garderoben. Pleide å bade ukentlig med mine søsken og pappa store deler av barneskolen men jeg var aldri i herregarderoben.

Anonymous poster hash: a53e7...881

Skrevet

Her må svømmehaller lage egne familie garderober, men da får evt vi voksne tåle at menn og kvinner skifte sammen.

Anonymous poster hash: eb6e3...eea

Skrevet

Jeg er ikke enig, jeg tenker at barn i småskolen fint kan være nakne rundt hverandre, noe annet er "hysterisk". 
Jeg har selv respektert andre sitt syn, men det har ikke vært med med lett hjerte. Som regel har han ikke vært alene, og av og til har de vært flere på samme alder, da føler jeg det litt tyggere.

​Skaden av at en gutt befølt i en herregarderobe, eller tvunget til å ta på en mann sin penis, eller at en mann på annet vis opptrer uanstendig med å runke, eller gnikke er MYE større, enn at en 8 år gamme jente ser en 8 gamme gutt i garderoben.

Det har vært rapportert om slik adferd i vår by, og Lommemannen som er fra byen vår var i sving på vannkanten. Han er vel nå bak lås og slå, men det er naivt å tro at guttungene er trygge i en herregarderobe. 

​Hadde du turt/likt å sende jenta di mellom 6-9 år alene inn i en herregarderobe? Det er ingen grunn til å tenke at det er mindre risiko å sende en gutt inn der alene.

Nei, det er ingen menneskerett å gå i svømmehallen, men det er slik at noen har mindre nettverk enn andre, og ikke har samme muligheter til å la far, bestefar, eller naboer man kan be om hjelp. Det er jo fint å kunne gå i svømmehallen. 

​Det er jo ikke ofte at smågutter må gå i svømmehallen alene, det er ikke slik at damegarderobene flømmer over av guttunger. De fleste ordner seg på annet vis, og da må vi kunne tilpasse oss de som ikke har den muligheten.

​Skadepotensialet av overgrep er enormt, og bør forebygges. Skadepotensialet av at to småunger blir flaue i garderoben, er nettopp kanskje i verstefall litt pinlig, det er ikke farlig.

Skrevet

I svømmehallen her vi bor står det at barn over åtte år skal gå i garderobe for sitt kjønn. Men etter skolealder begynner det allerede å bli litt rart.

Skjønner godt at hun reagerte, klart det er ubehagelig.

Anonymous poster hash: 0b4e4...ca5

Skrevet

Som mor til tre små gutter kjenner jeg at jeg gruer meg til de blir for store i andres øyne til å bli med meg i garderoben. Vil nok få en stor klump i magen av å sende barnet mitt alene i en herregarderobe :(

Anonymous poster hash: 6e7c4...1fe

Skrevet

Jeg er ikke enig, jeg tenker at barn i småskolen fint kan være nakne rundt hverandre, noe annet er "hysterisk".

Jeg har selv respektert andre sitt syn, men det har ikke vært med med lett hjerte. Som regel har han ikke vært alene, og av og til har de vært flere på samme alder, da føler jeg det litt tyggere.

​Skaden av at en gutt befølt i en herregarderobe, eller tvunget til å ta på en mann sin penis, eller at en mann på annet vis opptrer uanstendig med å runke, eller gnikke er MYE større, enn at en 8 år gamme jente ser en 8 gamme gutt i garderoben.

Det har vært rapportert om slik adferd i vår by, og Lommemannen som er fra byen vår var i sving på vannkanten. Han er vel nå bak lås og slå, men det er naivt å tro at guttungene er trygge i en herregarderobe.

​Hadde du turt/likt å sende jenta di mellom 6-9 år alene inn i en herregarderobe? Det er ingen grunn til å tenke at det er mindre risiko å sende en gutt inn der alene.

Nei, det er ingen menneskerett å gå i svømmehallen, men det er slik at noen har mindre nettverk enn andre, og ikke har samme muligheter til å la far, bestefar, eller naboer man kan be om hjelp. Det er jo fint å kunne gå i svømmehallen.

​Det er jo ikke ofte at smågutter må gå i svømmehallen alene, det er ikke slik at damegarderobene flømmer over av guttunger. De fleste ordner seg på annet vis, og da må vi kunne tilpasse oss de som ikke har den muligheten.

​Skadepotensialet av overgrep er enormt, og bør forebygges. Skadepotensialet av at to småunger blir flaue i garderoben, er nettopp kanskje i verstefall litt pinlig, det er ikke farlig.

Bor man slik til at man hverken har venner eller naboer man kan bli kjent med, er det neppe en svømmehall i nærheten heller.

Anonymous poster hash: 4b1b4...241

Skrevet

Jeg har selv respektert andre sitt syn, men det har ikke vært med med lett hjerte. Som regel har han ikke vært alene, og av og til har de vært flere på samme alder, da føler jeg det litt tyggere.

Snakk om krisemaksimering😲 Enten får guttene dusje i herregarderoben alene (og jenter i damegarderoben) når de er rundt skolestartalder, eller så får man holde seg hjemme.

Anonymous poster hash: a2618...24d

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 5, og jeg kommer aldri i verden til å sende ham alene i herregarderoben om ett år. I svømmehallen her er det alltid lite folk, så sjansen er stor for at han havner alene med en fremmed mann i garderoben.

Jeg anser det likevel ikke som noe alternativ å ta ham med i damegarderoben når han har begynt på skolen. Han synes det er flaut allerede, så hvordan man får en 9 år gammel gutt til å bli med inn der skjønner jeg ikke. :P Får vi ikke noen med oss som han kan gå med så får vi heller la være å gå til han blir større. Han skal gå på svømmekurs og kommer til å ha svømming på skolen også, så det går nok fint.

Anonymous poster hash: 35764...779
Skrevet

Jeg kan snart ikke ta med sønnen min på 5 år i svømmehallen lenger, får stygge blikk og det har vært flere ganger at folk har sagt til meg at unger over skolealder må gå i guttegarderoben. Greit, han er veldig høy for alderen 127cm og det hjelper heller ikke at han har mistet 5 tenner, men han er 5 år å begynner ikke på skolen før neste år

Anonymous poster hash: 97c71...4e2

Skrevet

Jeg må si at 2. klassinger og oppover skal kunne gå i egen garderobe. Om man ikke vil sende de alene må man ordne så noen er med. Jeg tenker ikke så mye over det om en førsteklassing er med. De er små og ikke like selvstendig. Men én 8-9 åring synes jeg er drøyt! Synes det er interessant å høre deres synspunkter ☺

Hi

Anonymous poster hash: 1c4dc...792

Skrevet

En niåring må da virkelig kunne gå i garderoben alene?? Jeg og mine venner dro i svømmehallen alene uten foreldrene våre fra vi var rundt ni år.

Anonymous poster hash: 6a73a...55a

Skrevet

En 9 årig gutt skal i herre garderoben. Om man er redd for overgrep så får man enten droppe bading, eller sende med pappa. Eventuelt alliere seg med en annen voksen.

Hadde gitt beskjed om en 9 åring hadde vert i dame garderoben.

Anonymous poster hash: 393dc...359
Skrevet (endret)

Dere med unger som ikke klarer seg selv kan holde dere hjemme til de blir store nok til å gå i rett garderobe. Det er ikke verre. Vi andre gidder ikke utsettes for ubehaget ved å ha deres ekle forvokste stirrere i feil garderobe.

Endret av sug lut
Skrevet

Om noen er så redd for at gutten blir voldtatt i herregarderoben er det bare å sende ungen inn i herregarderoben først for å sjekke om det er mange eller bare en mann der inne. Oddsen for at 15 menn, tenåringer og smågutter tafatt ser på et seksuelt overgrep er svært minimalt.

Og jentene mine er svært lite interessert i å møte gutter fra klassen i garderoben, så dropp å dra med store skolegutter inn i damegarderoben!

Anonymous poster hash: 88f90...686

Skrevet

Herregud.

Er det ingen som har noe popcorn?

Dette har vært diskutert siden 2007 her på forumet...

Anonymous poster hash: 6cdd1...24b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...