Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #26 Skrevet 31. juli 2016 Herregud. Er det ingen som har noe popcorn? Dette har vært diskutert siden 2007 her på forumet...Anonymous poster hash: 6cdd1...24b Dette var ikke et problem i 2006,altså? Anonymous poster hash: 88f90...686
Yellow Brick Road Skrevet 31. juli 2016 #27 Skrevet 31. juli 2016 Jeg er ikke enig, jeg tenker at barn i småskolen fint kan være nakne rundt hverandre, noe annet er "hysterisk". Jeg har selv respektert andre sitt syn, men det har ikke vært med med lett hjerte. Som regel har han ikke vært alene, og av og til har de vært flere på samme alder, da føler jeg det litt tyggere. Skaden av at en gutt befølt i en herregarderobe, eller tvunget til å ta på en mann sin penis, eller at en mann på annet vis opptrer uanstendig med å runke, eller gnikke er MYE større, enn at en 8 år gamme jente ser en 8 gamme gutt i garderoben. Det har vært rapportert om slik adferd i vår by, og Lommemannen som er fra byen vår var i sving på vannkanten. Han er vel nå bak lås og slå, men det er naivt å tro at guttungene er trygge i en herregarderobe. Hadde du turt/likt å sende jenta di mellom 6-9 år alene inn i en herregarderobe? Det er ingen grunn til å tenke at det er mindre risiko å sende en gutt inn der alene. Nei, det er ingen menneskerett å gå i svømmehallen, men det er slik at noen har mindre nettverk enn andre, og ikke har samme muligheter til å la far, bestefar, eller naboer man kan be om hjelp. Det er jo fint å kunne gå i svømmehallen. Det er jo ikke ofte at smågutter må gå i svømmehallen alene, det er ikke slik at damegarderobene flømmer over av guttunger. De fleste ordner seg på annet vis, og da må vi kunne tilpasse oss de som ikke har den muligheten. Skadepotensialet av overgrep er enormt, og bør forebygges. Skadepotensialet av at to småunger blir flaue i garderoben, er nettopp kanskje i verstefall litt pinlig, det er ikke farlig. Anonymous poster hash: c9457...c69 Jeg er helt uenig med deg. Din sønn er for gammel til jentegarderoben, dermed basta. Tør du ikke sende ham i guttegarderoben av en eller annen grunn og ikke har noen med dere, får dere rett og slett la være å gå i svømmehallen. Det er veldig ubehagelig for niåringer og syvåringer å treffe på store barn av sitt eget kjønn i garderoben. For ikke å snakke om for 12-13 åringen som plutselig står der med sine store eller små pupper og hår på tissen og plutselig har en elev som går noen klasser under seg ved siden av seg. Det er også ubehagelig for oss voksne. Jeg ville ha reagert heftig om jeg stod naken i dusjen og plutselig kommer en av elevene jeg jobber med inn der sammen med meg. Unger er opptatt av nakenhet og de snakker om romper og tisser og lurer på hvordan tissen til Per og Pål og Kari ser ut allerede fra et lite stykke ut i første klasse og jeg er ganske så sikker på at det er ikke bare jenta i garderoben som synes det er ubehagelig, din gutt synes sikkert at det er ubehagelig også. Og om jenta og din gutt kjenner hverandre, så kan begge risikere å grue seg til å gå på skolen etterpå, for det er like stor sjanse for at Kari kan gjøre et nummer ut av at hun har sett tissen til Per som omvendt. Du er utrolig egoistisk som tar en så stor gutt med inn i en jentegarderoben. Jeg hadde uten tvil ha tilkalt vakt og hadde ikke vakten gjort noe, hadde jeg gitt klar beskjed om at heretter kom verken jeg eller noen av jentene jeg har med meg til å dusje nakne i denne svømmehallen.
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #28 Skrevet 31. juli 2016 Jøss, jeg ser ikke problemet? Ta med 13-åringen inn, om du vil, kunne ikke brydd meg mindre. Det er bare kropp. Alle har en. Har man et engstelig barn, eller er man engstelig selv, bør andre være rause nok til å godta det, og bare passe sine egne saker.
Elsker livet Skrevet 31. juli 2016 #29 Skrevet 31. juli 2016 Jeg forstår ikke hvorfor vi skal være tvunget til å være nakne sammen med andre for å kunne bade. Det kunne vært en felles garderobe med avlukker for både skifting og dusjing.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #30 Skrevet 31. juli 2016 Dette var ikke et problem i 2006,altså? Anonymous poster hash: 88f90...686 Sikkert, men da involverte det ikke meg. Anonymous poster hash: 6cdd1...24b
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #31 Skrevet 31. juli 2016 Jeg forstår ikke hvorfor vi skal være tvunget til å være nakne sammen med andre for å kunne bade. Det kunne vært en felles garderobe med avlukker for både skifting og dusjing. Fordi vi skal holde på den norske kulturen, og unngå å bli en Saudi-stat. Fellesdusj, hvor man faktisk blir eksponert for normale kropper, kontra alt man blir påtvunget i media og på so-me, er et viktig tilskudd i realitetssjekken til barn og unge. (Og meg)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #32 Skrevet 31. juli 2016 Jeg er helt uenig med deg. Din sønn er for gammel til jentegarderoben, dermed basta. Tør du ikke sende ham i guttegarderoben av en eller annen grunn og ikke har noen med dere, får dere rett og slett la være å gå i svømmehallen. Det er veldig ubehagelig for niåringer og syvåringer å treffe på store barn av sitt eget kjønn i garderoben. For ikke å snakke om for 12-13 åringen som plutselig står der med sine store eller små pupper og hår på tissen og plutselig har en elev som går noen klasser under seg ved siden av seg. Det er også ubehagelig for oss voksne. Jeg ville ha reagert heftig om jeg stod naken i dusjen og plutselig kommer en av elevene jeg jobber med inn der sammen med meg. Unger er opptatt av nakenhet og de snakker om romper og tisser og lurer på hvordan tissen til Per og Pål og Kari ser ut allerede fra et lite stykke ut i første klasse og jeg er ganske så sikker på at det er ikke bare jenta i garderoben som synes det er ubehagelig, din gutt synes sikkert at det er ubehagelig også. Og om jenta og din gutt kjenner hverandre, så kan begge risikere å grue seg til å gå på skolen etterpå, for det er like stor sjanse for at Kari kan gjøre et nummer ut av at hun har sett tissen til Per som omvendt. Du er utrolig egoistisk som tar en så stor gutt med inn i en jentegarderoben. Jeg hadde uten tvil ha tilkalt vakt og hadde ikke vakten gjort noe, hadde jeg gitt klar beskjed om at heretter kom verken jeg eller noen av jentene jeg har med meg til å dusje nakne i denne svømmehallen. Godt sagt! Vil også kommentere til det at " skadepotensialet for to små unger som ser hverandre nakne er minimal, det blir bare litt pinlig" er HELT feil. Noen i klassen da jeg gikk på barneskolen hadde sett en av motsatt kjønn naken, og fy som den ungen ble ertet. Det eskalerte og til og med i parallellklassene ble ungen " den som x og x har sett naken, og vedkommende har sååå rar tiss, og sikkert hår på tissen også, haha" osv. Om gutten din er ferdig kledd og så skal plutselig en klassevenninne kle seg naken firan han blir det enda verre, da han ikke må eksponere seg selv heller. Dropp å gå i svømmehallen om dere tror at alle pedoene henger i garderoben Anonymous poster hash: 88f90...686
Yellow Brick Road Skrevet 31. juli 2016 #33 Skrevet 31. juli 2016 Jeg forstår ikke hvorfor vi skal være tvunget til å være nakne sammen med andre for å kunne bade. Det kunne vært en felles garderobe med avlukker for både skifting og dusjing. Det kan være så, men så lenge det ikke er sånn bør man i alle fall kunne gå i en garderobe uten å trenge å treffe på stor barn og voksne av motsatt kjønn. Personlig ville jeg faktisk heller ha foretrukket å dusje sammen med en voksen ukjent mann enn med en 9-10 åring som kan risikere å være lillebroren eller storebroren til en av jente mine, eller som kan gå på skolen hvor jeg jobber eller i en av fritidsorganisasjonene som vi er med på.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #34 Skrevet 31. juli 2016 Skjønner jenta di godt, men som guttemamma må jeg si at jeg aldri ville sendt min 9 åring alene i herregarderoben. Resultatet er at vi lar være å dra i svømmehallen :-( Anonymous poster hash: 18832...5bd
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #35 Skrevet 31. juli 2016 Det kan være så, men så lenge det ikke er sånn bør man i alle fall kunne gå i en garderobe uten å trenge å treffe på stor barn og voksne av motsatt kjønn. Personlig ville jeg faktisk heller ha foretrukket å dusje sammen med en voksen ukjent mann enn med en 9-10 åring som kan risikere å være lillebroren eller storebroren til en av jente mine, eller som kan gå på skolen hvor jeg jobber eller i en av fritidsorganisasjonene som vi er med på. Erre mulig. Det skal få lov å være det sykeste jeg har lest. Syns du den voksne mannen skulle være i damegarderoben der de samme småjentene dusjer, da? For det ville de sette mer pris på enn en annen 7-åring? Anonymous poster hash: 6cdd1...24b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #36 Skrevet 31. juli 2016 Ja enig med deg at en 9 åring er for stor til å gå i "feil" garderobe. Hadde med min 6 åring i damegarderoben. Syntes han var litt for liten til å gå alene. Og her får man heller ikke gå alene i garderoben når man er under 10 år. Så hadde ingen valg. Han gruet seg, og jeg var litt redd for reaksjoner. Gikk helt fint. Ingen som reagerte. Han nektet å dusje naken da. Men fra åtte år og oppover er man for stor. Regner heller ikke med at jeg får han med inn nå når ham begynner i andre klasse😄 Anonymous poster hash: 2cec1...8b6
Elsker livet Skrevet 31. juli 2016 #37 Skrevet 31. juli 2016 Fordi vi skal holde på den norske kulturen, og unngå å bli en Saudi-stat. Fellesdusj, hvor man faktisk blir eksponert for normale kropper, kontra alt man blir påtvunget i media og på so-me, er et viktig tilskudd i realitetssjekken til barn og unge. (Og meg) Vi blir jo eksponert for normale kropper med badetøy på så snart vi går utenfor avlukket. Jeg synes det er viktigere at alle selv får velge hvor mye nakenhet de ønsker å dele med andre. Ser min 9 år gamle datter har begynt å jage ut søsken og låse døren når hun skal dusje eller på toalettet. Slik det fungerer nå er hun tvunget til å kle seg naken foran klassekameraten på skolen når de skal ha svømming. At det bare er andre jenter tror jeg per dags dato ikke har noen betydning for henne. Det er det at det er tvang å kle seg naken foran andre som er ubehagelig. Å det burde absolutt ikke være nødvendig å utsette pubertale eller pre-pubertale barn for dette for at de skal få svømmeundervisning eller vite hvordan normale kropper ser ut.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #38 Skrevet 1. august 2016 Vi blir jo eksponert for normale kropper med badetøy på så snart vi går utenfor avlukket. Jeg synes det er viktigere at alle selv får velge hvor mye nakenhet de ønsker å dele med andre. Ser min 9 år gamle datter har begynt å jage ut søsken og låse døren når hun skal dusje eller på toalettet. Slik det fungerer nå er hun tvunget til å kle seg naken foran klassekameraten på skolen når de skal ha svømming. At det bare er andre jenter tror jeg per dags dato ikke har noen betydning for henne. Det er det at det er tvang å kle seg naken foran andre som er ubehagelig. Å det burde absolutt ikke være nødvendig å utsette pubertale eller pre-pubertale barn for dette for at de skal få svømmeundervisning eller vite hvordan normale kropper ser ut. Men du ser virkelig ikke sammenhengen mellom dine egne kroppskomplekser/ din egen trang til å skjule deg og dine barns ditto? Tror du virkelig ungene suger helt ut av eget bryst den hangen til å være blyg og skamme seg? Mine begynte ikke å dekke seg til før mye senere, ca ved 12-13-årsalderen, og jeg har til og med gutter! Anonymous poster hash: 6cdd1...24b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #39 Skrevet 1. august 2016 Det er ikke noe problem å unngå overgrep, man tar med en mann på svæmming om man er kvinne og omvendt. Er jeg ikke tilgjengelig når far og datter (6år) skal på bading tar han med naboens 12- eller 13-åring og betaler hennes billett. Er ikke far tilgjengelig tar jeg med min far eller barnas tremenning. Man trenger ikke å lage problemer ut av ingen ting. Anonymous poster hash: 4b1b4...241 Det er ikke like lett, jeg er aleine med barna. Går vi for å svømme tar jeg med meg 7 åringen inn sammen med meg Anonymous poster hash: b09d2...a7d
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #40 Skrevet 1. august 2016 Det er ikke like lett, jeg er aleine med barna. Går vi for å svømme tar jeg med meg 7 åringen inn sammen med megAnonymous poster hash: b09d2...a7d Og hvor lenge skal han holde på med det? Reglene i de fleste svømmehaller er : fra skolealder går en i egen garderobe. Om du er alene med barna, synd for deg, da må du bare droppe svømmehallen Anonymous poster hash: 88f90...686
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #41 Skrevet 1. august 2016 Jeg spurte kommunen her og de sa skolealder. De satte opp oppslag på min oppfordring. Har du barn som ikke kan gå alene i garderobe til "rett" kjønn alene, så får du finne følge eller la vær å gå/ta med barnet. Hensynet er til de som rettmessig har denne garderoben. Jenter kommer i puberteten allerede fra 8 års alder og skal ikke få oppleve at gutta på skolen forteller at "xx har fått hår på tissen" bare fordi en mor lar ham gå i jentegarderoben. Jentungen er ofte i svømmehallen sammen med pappaen. Fra skolestart har hun selvsagt gått i damegarderoben alene. Jeg har blitt kjeftet opp og ned av guttemødre som tar med gutta inn i damegarderoben. Jeg er en fri sjel, men liker faktisk ikke at gutter stirrer på meg når jeg kler av meg, kler på meg, tørker meg, vasker håret osv. Ba en gang en mor om at hun kanskje kunne be sønnen om å ikke stirre og fikk huden full for "jeg skulle da ikke tro at han tenkte på sex", nei, jeg trodde ikke det, men jeg likte det ikke. Anonymous poster hash: 9102e...a33
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #42 Skrevet 1. august 2016 Hva synes egentlig en gutt på 9 år om å dusje naken forrang en haug med damer og jenter på samme alder? Anonymous poster hash: 579df...7ae
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #43 Skrevet 1. august 2016 Hva synes egentlig en gutt på 9 år om å dusje naken forrang en haug med damer og jenter på samme alder? Anonymous poster hash: 579df...7ae Jeg var i svømmehallen (Ado) og overhørte en mor si at hennes 10-11 år gamle gutt skulle slippe å dusje uten badetøy sånn at han slapp at jentene i damegarderoben så på han. Jeg har spurt her hvilken alder de har for at barna skal gå i rett garderobe, og her er det "når foreldrene føler barnet er klart". Hvis barnet ditt må dusje med klær på, er det ihvertfall klart for å gå i rett garderobe. Anonymous poster hash: d0763...4df
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #44 Skrevet 1. august 2016 Hvis et ni år gammelt friskt barn ikke klarer seg alene i garderoben er det på tide å øve. Er man redd for overgrep får de heller ta med en kompis eller stå over svømming den dagen. Anonymous poster hash: 3ef9f...9ef
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #45 Skrevet 1. august 2016 Jeg spurte kommunen her og de sa skolealder. De satte opp oppslag på min oppfordring. Har du barn som ikke kan gå alene i garderobe til "rett" kjønn alene, så får du finne følge eller la vær å gå/ta med barnet. Hensynet er til de som rettmessig har denne garderoben. Jenter kommer i puberteten allerede fra 8 års alder og skal ikke få oppleve at gutta på skolen forteller at "xx har fått hår på tissen" bare fordi en mor lar ham gå i jentegarderoben. Jentungen er ofte i svømmehallen sammen med pappaen. Fra skolestart har hun selvsagt gått i damegarderoben alene. Jeg har blitt kjeftet opp og ned av guttemødre som tar med gutta inn i damegarderoben. Jeg er en fri sjel, men liker faktisk ikke at gutter stirrer på meg når jeg kler av meg, kler på meg, tørker meg, vasker håret osv. Ba en gang en mor om at hun kanskje kunne be sønnen om å ikke stirre og fikk huden full for "jeg skulle da ikke tro at han tenkte på sex", nei, jeg trodde ikke det, men jeg likte det ikke. Anonymous poster hash: 9102e...a33 Det er jo ikke snakk om at de ikke klarer seg selv. Jeg er redd for overgrep. Mulig jeg er fordomsfull, men tror ikke det er samme overgrepsfare forbundet med å sende en jente alene i damegarderoben. Vi går stort sett ikke i svømmehallen pga dette, så ikke alle guttemammaer som er så "forferdelige". Det er jo litt synd at guttene ofte går glipp av svømming i svømmehall pga dette da og at det i stedet utvikler seg til en aktivitet mer for jenter. Ja, guttene kan dra med fedre osv, men det skjer desverre ikke like ofte. Anonymous poster hash: 18832...5bd
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #46 Skrevet 1. august 2016 Merker jeg blir litt irritert av at en del føyser av at en jente på 9 synes det er ubehagelig/pinlig når en gutt på samme alder er med i damegarderoben... Da vrir jeg litt på det... Hvordan hadde dere som voksne synes det hadde vært??? Hadde dere synes det var heeelt greit om en mann kom i damegarderoben? Det er faktisk helt sammenlignbart. For en jente på 9 er det like ubehagelig som det er for en voksen.... For meg hadde det ikke vært snakk om at det hadde vært litt flaut... Det hadde vært en fryktelig krenkelse av den lille private sfæren man har i en garderobe. Hadde følt det ekkelt. Har alle glemt hvordan det er å være barn? Skulle vært unisex garderober, menn og kvinner.... Skulle likt å se hvor mange av mammaene med store gutter(ikke de med diagnoser, de kan kanskje få en mannlig støttekontakt), som ville gått dit. Kledd av seg og dusjet foran fremmede menn..... Føle seg på display.... Anonymous poster hash: 65513...23c
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #47 Skrevet 1. august 2016 Varierer. Her er det skolealder. Og det blir slått hardt ned på om eldre barn blir med i motsatt garderobe. Synes det er direkte ufint å ta med så store barn i garderoben. Noen skylder på at barna ikke klarer seg selv i garderoben. Nei vel, da får de holde seg unna svømmehallen til de klarer det. Lest noen skylder på at barna deres har en diagnose så derfor MÅ de være med. Rimelig egoistisk tankegang. Anonymous poster hash: 78c0b...467 Syns ikke at det er egoistisk tankegang å ha med et barn med diagnose inn i garderoben. Min gutt har med seg kvinnelig assistent i garderoben i gymmen, og jeg har med gutten både på dametoaletter (som er ukjente for han) og damegarderober. Han er ikke kapabel til å håndtere slikt alene til tross for skolealder. Anonymous poster hash: f8ac1...f42
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #48 Skrevet 1. august 2016 Det er ikke like lett, jeg er aleine med barna. Går vi for å svømme tar jeg med meg 7 åringen inn sammen med meg Anonymous poster hash: b09d2...a7d Og hadde jeg vært i den garderoben hadde jeg bedt betjeningen om å be din sønn om å gå i den garderoben ham skal bruke. Forøvrig har jeg gjort det flere ganger, og hver gang har gutten måtte bytte garderobe eller gått hjem hvis moren har nektet han å gå i guttegarderoben. Anonymous poster hash: aa79a...32d
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #49 Skrevet 1. august 2016 Syns ikke at det er egoistisk tankegang å ha med et barn med diagnose inn i garderoben. Min gutt har med seg kvinnelig assistent i garderoben i gymmen, og jeg har med gutten både på dametoaletter (som er ukjente for han) og damegarderober. Han er ikke kapabel til å håndtere slikt alene til tross for skolealder. Anonymous poster hash: f8ac1...f42 Da går det an å bruke handicapgarderober. Toaletter er ikke så nøye. Der er det gjerne private båser. Anonymous poster hash: 579df...7ae
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #50 Skrevet 1. august 2016 Merker jeg blir litt irritert av at en del føyser av at en jente på 9 synes det er ubehagelig/pinlig når en gutt på samme alder er med i damegarderoben... Da vrir jeg litt på det... Hvordan hadde dere som voksne synes det hadde vært??? Hadde dere synes det var heeelt greit om en mann kom i damegarderoben? Det er faktisk helt sammenlignbart. For en jente på 9 er det like ubehagelig som det er for en voksen.... For meg hadde det ikke vært snakk om at det hadde vært litt flaut... Det hadde vært en fryktelig krenkelse av den lille private sfæren man har i en garderobe. Hadde følt det ekkelt. Har alle glemt hvordan det er å være barn? Skulle vært unisex garderober, menn og kvinner.... Skulle likt å se hvor mange av mammaene med store gutter(ikke de med diagnoser, de kan kanskje få en mannlig støttekontakt), som ville gått dit. Kledd av seg og dusjet foran fremmede menn..... Føle seg på display.... Anonymous poster hash: 65513...23c Enig. Jeg syntes faktisk det var verre da jeg var 9 enn det er nå. Nå kunne jeg fint gått i en unisex garderobe (så lenge det bare var for foreldre som trengte å ha med barn av motsatt kjønn, ikke for skuelystne mannfolk ), men da jeg var 9 hadde det vært utenkelig. Anonymous poster hash: 35764...779
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå