Gå til innhold

Flere som ikke følger vaksineprogrammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare å stikke fingeren i jorda, vaksiner er ikke så viktige for enkeltindivide som de fleste tror. Merkelig hvor samfunnsbevisste alle skal være når de kan dytte barne foran seg, men med en gang de selv skal/bør revaksinere seg, så er det mange unnskyldninger.  

Ser noen etterspør hvilke vaksiner vi har takket ja til og hvilke vi har tatt i tillegg. Dette er det vel ingen som har noe med. Jeg bare lurte på om vi var flere som tenkte slik, og det ser jeg at vi er. 

Nå tar jeg helg. God helg til alle, vaksinerte som uvaksinert. Kos dere.

Anonymous poster hash: 53b75...eca

Joda, det har vi noe med. For hvis du ikke har vaksinert barna mot viktige ting som difteri og polio, gambler du med barnas helse og andre barns helse. Jeg er for øvrig revaksinert på det som må revaksineres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn mistet sin venn i kreft. Når man har vært nær et så sykt barn ser man enda bedre viktigheten av å vaksinere. Sånn for de av oss som sliter med empatien. Selvfølgelig vaksinerer man for å beskytte de svake. Vi betaler skatt også, slik at alle i utgangspunktet har like rettigheter og muligheter. Vi resirkulerer søppel, rydder opp etter oss og gjør mye annet for at samfunnet skal bli godt. Hvis alle skulle tenke egoistisk i alt, ble det jaggu ikke mye hyggelig her.

Anonymous poster hash: 93517...e3d

Skrevet

At andre vaksiner er utelatt fra vaksinasjonsprogrammet er ingen unnskyldning til å kutte vaksiner i programmet. Vaksinasjonsprogrammet er ikke tatt ut av løse luften hvis det er det dere anitvaxere tror. Alle vaksinene i programmet er viktig, både på grunn av at nordmenn reiser mer og til mer "eksotiske" steder og pga økt innvandring. Her følger vi vaksinasjonsprogrammet, samt legger til en del vaksiner.

Mennesker som ikke vaksinerer barna sine (da snakker jeg ikke om de barna som ikke kan vaksineres pga sykdom eller tidligere alvorlige reaksjoner), er idioter. Rett og slett.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vaksineprogrammet er som skolevesenet, det er lagt opp til snittet av befolkningen. Om du ikke gidder å sette deg inn i noe, og bare vil følge strømmen, så følg programmet, men om du er litt mer bevisst, så er det fult mulig å tilpasse programmet. Ta gjerne kontakt med lege om du er usikker. Men å tro at hele Norges befolkning har samme behov, og så å kalle folk for idioter..? 

Skrevet

Jeg har spurt deg tidligere om hvilke endringer dere har gjort, og hvorfor. Venter fortsatt i spenning på svar.

Anonymous poster hash: 63822...46f

Nå er ikke jeg henne, men jeg kan fortelle litt om hvilke endringer vi har gjort. Vi tok ikke rotavirusvaksinen med eldstemann. Han var førstefødt og vi omgikk veldig få andre barn og ingen barnehagebarn. Faren for at han skulle bli smittet med rotavirus var veldig lav, så ulempene med å ta vaksinen veide tyngre enn fordelen med å ta den. Så han fikk ikke den. Andremann fikk den, for han hadde storebror i bhg. Dette er også den vaksinen som er innført basert på flere økonomimessige argumenter enn de andre vaksinene.

Og så la vi til hepatitt B. Fordi vi reiste (og det kan også være fornuftig for en del som reiser eller omgås andre som reiser til f.eks. Pakistan. Barn som har barn i flerkulturelle barnehager kan ofte ta den med fordel).

Nå er ikke jeg noen vaksineekspert, men jeg har fått med meg at bildet er mer sammensatt enn det først kan virke som. Og noen vaksiner er mer kontroversielle enn andre.

Norge er et langstrakt land, og til tross for at de fleste bor i by og går i bhg, gjør ikke alle det. Det er forskjell på oss og som en annen her sa: vaksineprogrammet er en (veldig fin) ferdig pakke, som tilbys alle, slik at vi kan slippe å tenke selv om vi ikke vil det, men folk er forskjellige og vi har forskjellige behov.

Anonymous poster hash: e6cca...d01

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, dessverre så tar vi bare imot de vaksinene vi ser nytte av. På samme måte som vi ikke vaksinerer oss mot influensa, selv om jeg vet at det minst dør 1000 personer i Norge hvert år, mange kunne vært reddet om alle vaksinerte seg, men vi i Norge har ikke for tradisjon å vaksinere oss mot influensa, og oppfatningen er hos de fleste, "vi har bare godt av en influensa".

Ser du prøver å spille på at ditt barn ikke tåler å bli sykt, og det er jo trist, men vi kan ikke ta hensyn til alle som ikke tåler det samme som oss. Vet det høres fælt ut, men dessverre så er det bare sånt det er. Hvilke sykdommer er det dere frykter? Hva med alle voksne som ikke har revaksinert seg? Kan de være en fare for dere? Hva tenker du om det?

"Prøver å spille på"... Er ikke det en hersketeknikk så vet ikke jeg.

De 1000 dødsfallene av influensa er faktisk i en litt annen kategori. Da er det snakk om svake eldre med meget dårlig immunforsvar. Det ville hjelpe dem å selv vaksinere seg, men det er meningsløst å vaksinere en hel befolkning for at en 90/åring skal rekke å fylle 91.

Folk i livets siste fase vil komme til å dø av nesten hvilket som helst virus likevel, og ingen ønsker dem en for tidlig død - men livet skal leves. Ikke overleves. Så mange av de dødsfallene er uunngåelige.

Skrevet

Joda, det har vi noe med. For hvis du ikke har vaksinert barna mot viktige ting som difteri og polio, gambler du med barnas helse og andre barns helse. Jeg er for øvrig revaksinert på det som må revaksineres.

Nå har ikke jeg sett henne si at de ikke har vaksinert barna mot difteri og polio? Hun har sagt at de ikke har tatt alle, at de har trukket fra og lagt til. Det er noe annet. Jeg kjenner en del som ikke følger vaksineprogrammet standard, men alle jeg kjenner vaksinerer mot polio og difteri. De vaksinene er veldig lite kontroversielle.

Skrevet

"Prøver å spille på"... Er ikke det en hersketeknikk så vet ikke jeg.

De 1000 dødsfallene av influensa er faktisk i en litt annen kategori. Da er det snakk om svake eldre med meget dårlig immunforsvar. Det ville hjelpe dem å selv vaksinere seg, men det er meningsløst å vaksinere en hel befolkning for at en 90/åring skal rekke å fylle 91.

Folk i livets siste fase vil komme til å dø av nesten hvilket som helst virus likevel, og ingen ønsker dem en for tidlig død - men livet skal leves. Ikke overleves. Så mange av de dødsfallene er uunngåelige.

... Og de minste barna. Kan dø. De med kreft eller andre sykdommer... Funksjonshemmede med nedsatt immunforsvar... Mange som kan dø av influensa. Og influensavaksinen er jo en vaksine som ikke er alt for ulik f.eks. rotavirusvaksinen.

Skrevet

Total mangel på fagkunnskap. Sorry. Det er nettopp de aller minste som blir sykest av kikhoste, så å utsette den er idioti. Og MMR forårsaker IKKE autisme. "Forskeren" som påsto dette fabrikkerte forskningsresultater for å tjene penger, og har siden blitt strippet for både legelisensen og all ære. En lang rekke store befolkningsstudier fra hele verden har senere avkreftet denne påståtte årsakssammenhengen.

At du tror på denne påståtte linken mellom MMR og autisme viser at du har null peiling, og valgene dine er uoverveide og uopplyste.

Ja, det er de minste som blir sykest av kikhoste. Men det man er redd for når barn får kikhoste er at luftrør og lunger skal klappe sammen. Og dette skjer bare med de minste barna som ikke er vaksinert enda. Altså er kikhostevaksine en "solidaritetsvsksine". Men hvis du f.eks. bor innerst i en fjord og er hjemmeværende med et barn som ikke går i bhg, er sjansen for at barnet smittes så lavt at det er flere fordeler med å la være å vaksinere enn fordeler ved vaksinen.

Jeg kan ikke veldig mye om det, men akkurat kikhostevaksinen er en relativt kontroversiell vaksine av flere grunner.

Skrevet

Vaksineprogrammet er som skolevesenet, det er lagt opp til snittet av befolkningen. Om du ikke gidder å sette deg inn i noe, og bare vil følge strømmen, så følg programmet, men om du er litt mer bevisst, så er det fult mulig å tilpasse programmet. Ta gjerne kontakt med lege om du er usikker. Men å tro at hele Norges befolkning har samme behov, og så å kalle folk for idioter..? 

Det finnes ikke så avsidesliggende krok noen plass i Norge, der det ikke finnes naboer/bekjente/besøkende som aldri har reist til utlandet. Så lenge verden er så global som den er, så har Norges befolkning samme behov - beskyttelse mot sykdommer som er utryddet i Norge, men som finnes i svært mange andre land. Du kan kontrollere din egen familie, men ikke hvor naboene, ungene på skolen, legen din og andre som du omgås, reiser. Eller er dere medlemmer i en sekt der dere kun omgås folk som aldri forlater Norge?

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, det er de minste som blir sykest av kikhoste. Men det man er redd for når barn får kikhoste er at luftrør og lunger skal klappe sammen. Og dette skjer bare med de minste barna som ikke er vaksinert enda. Altså er kikhostevaksine en "solidaritetsvsksine". Men hvis du f.eks. bor innerst i en fjord og er hjemmeværende med et barn som ikke går i bhg, er sjansen for at barnet smittes så lavt at det er flere fordeler med å la være å vaksinere enn fordeler ved vaksinen.

Jeg kan ikke veldig mye om det, men akkurat kikhostevaksinen er en relativt kontroversiell vaksine av flere grunner.

Hvilke grunner?

Kikhostevaksinen har eksistert i 40-50 år, den er da utprøvd så det holder.

Skrevet

Sjansen er fremdeles der, siden jeg regner med at du går til kontroller på helsestasjon, på butikken for å handle mat, på bensinstasjon for å tanke opp, til venninner og så videre. Man kan ikke isolere seg fullstendig når man er borger i et samfunn.

Skrevet

Hvilke grunner?

Kikhostevaksinen har eksistert i 40-50 år, den er da utprøvd så det holder.

I tillegg har kikhosteforekomsten eksplodert de siste årene, nettopp på grunn av idioter som ikke vaksinerer og tror de vet så mye bedre enn alle andre.

Skrevet

Jeg synes også det virker noe hyklersk å ikke vaksinere av solidaritet fordi man driter i om nyfødte barn, gravide eller kreftsyke kan bli smittet, men man skal samtidig boikotte Nestle og HM, resirkulere alt, kjøpe kun brukt, gå over til vegansk livsstil fordi det er så synd på dyra og kun kjøpe fair traid av... vent litt... solidaritetshensyn!

Skrevet

Nå har ikke jeg sett henne si at de ikke har vaksinert barna mot difteri og polio? Hun har sagt at de ikke har tatt alle, at de har trukket fra og lagt til. Det er noe annet. Jeg kjenner en del som ikke følger vaksineprogrammet standard, men alle jeg kjenner vaksinerer mot polio og difteri. De vaksinene er veldig lite kontroversielle.

Nei, hun nekter å si hvilke vaksiner hun ikke tok på barna sine, men hun sier at hun kuttet i vaksinasjonsprogrammet. Vaksinasjonsprogrammet i Norge for barn under 3 år inneholder ikke vaksiner som er uprøvd eller veldig kontroversielle.

Skrevet

Signerer. Stakkars barna som ikke får den beskyttelsen de trenger. Det som slår meg, er at mange vaksinemotstandere presenterer akkurat slik argumentasjon: ingen vitenskapelige bevis bortsett fra utdaterte artikler som er blitt avkreftet, rykter og synsing. Vanskelig å ta på alvor.

Det er nok de aller mest innbitte vaksinemotstanderne som dessverre tar mest plass i debatten, og det er synd. For det er mye fornuftig (og sant) og si om vaksiner også. Bortsett fra myten om autisme tror jeg ikke det er såå mange myter ute og går. De aller fleste som ikke følger vaksineprogrammet er ikke motstandere av vaksiner. De har lest mye, gått på foredrag og kan mye, men de orker ikke ta diskusjonen når de blir kalt stygge ting og utsatt for hersketeknikker (slik som i denne tråden).

De fleste (inkl. leger) lurer på er helt ok ting, som f.eks. "er det noen vits i å vaksinere mot ett HPV-virus, når det finnes så mange? Vil ikke vaksinering av ett virus bare føre til styrking av de andre virusene og dermed føre oss tilbake til start?"

Selv lurer jeg på hva det gjør med uutviklede immunforsvar å bli utsatt for flere vaksiner før de fyller 5 år. Det vil jo få konsekvenser på en eller annen måte, og de fleste er engstelige for hva det vil gjøre med barna deres og med neste generasjon. Hva skjer med menneskekroppen på sikt? Vaksiner er flott og fint, virkelig, jeg er glad vi har dem, men vaksiner bør også være siste løsning. Først burde vi gi kroppene våre pleie og yte god omsorg, leve sunne liv, legge opp samfunnet slik at smitte ikke sprer seg så lett, osv. Men det er ikke nødvendigvis samfunnsøkonomisk å gi folket opplæring i ernæring og "økologisk" sykdomspleie. Det er dårlig for likestilling å ha kvinner hjemme med barna når de er syke. Det er dyrt å ha flere ansatte i barnehagene og å sette inn flere tiltak for å bedre hygiene. Det er mange ting vi kunne gjort for å minimere bruken av vaksiner, men det er vanskelig og store spørsmål.

Derfor innfører vi vaksiner i stedet og så blir det en enkel løsning. Noe som kan være helt greit. Det enkle er ofte det beste. Men ikke alltid. Og ikke for alle. At folk stiller spørsmål ved måten vi organiserer samfunnet vårt på må være ok.

Skrevet

Det er nok de aller mest innbitte vaksinemotstanderne som dessverre tar mest plass i debatten, og det er synd. For det er mye fornuftig (og sant) og si om vaksiner også. Bortsett fra myten om autisme tror jeg ikke det er såå mange myter ute og går. De aller fleste som ikke følger vaksineprogrammet er ikke motstandere av vaksiner. De har lest mye, gått på foredrag og kan mye, men de orker ikke ta diskusjonen når de blir kalt stygge ting og utsatt for hersketeknikker (slik som i denne tråden).

De fleste (inkl. leger) lurer på er helt ok ting, som f.eks. "er det noen vits i å vaksinere mot ett HPV-virus, når det finnes så mange? Vil ikke vaksinering av ett virus bare føre til styrking av de andre virusene og dermed føre oss tilbake til start?"

Selv lurer jeg på hva det gjør med uutviklede immunforsvar å bli utsatt for flere vaksiner før de fyller 5 år. Det vil jo få konsekvenser på en eller annen måte, og de fleste er engstelige for hva det vil gjøre med barna deres og med neste generasjon. Hva skjer med menneskekroppen på sikt? Vaksiner er flott og fint, virkelig, jeg er glad vi har dem, men vaksiner bør også være siste løsning. Først burde vi gi kroppene våre pleie og yte god omsorg, leve sunne liv, legge opp samfunnet slik at smitte ikke sprer seg så lett, osv. Men det er ikke nødvendigvis samfunnsøkonomisk å gi folket opplæring i ernæring og "økologisk" sykdomspleie. Det er dårlig for likestilling å ha kvinner hjemme med barna når de er syke. Det er dyrt å ha flere ansatte i barnehagene og å sette inn flere tiltak for å bedre hygiene. Det er mange ting vi kunne gjort for å minimere bruken av vaksiner, men det er vanskelig og store spørsmål.

Derfor innfører vi vaksiner i stedet og så blir det en enkel løsning. Noe som kan være helt greit. Det enkle er ofte det beste. Men ikke alltid. Og ikke for alle. At folk stiller spørsmål ved måten vi organiserer samfunnet vårt på må være ok.

Nei, man kan ikke legge opp samfunnet slik at smitte ikke sprer seg så lett. Da må man avskaffe butikker, helsestasjoner, legekontorer og ha isolater overalt. Man kan gjøre som de gjør i Japan, og gå rundt med munnbind hele dagen. Det er urealistisk å ha et samfunn der smitte ikke sprer seg. Man kan jo innføre totalt reiseforbud og forbud for utlendinger å reise inn i Norge. Det kan funke på sikt :D

Skrevet

Nei, man kan ikke legge opp samfunnet slik at smitte ikke sprer seg så lett. Da må man avskaffe butikker, helsestasjoner, legekontorer og ha isolater overalt. Man kan gjøre som de gjør i Japan, og gå rundt med munnbind hele dagen. Det er urealistisk å ha et samfunn der smitte ikke sprer seg. Man kan jo innføre totalt reiseforbud og forbud for utlendinger å reise inn i Norge. Det kan funke på sikt :D

Ja, du tenker det. Og det er greit. Men det er synd at du latterliggjør meg og det jeg sier. Jeg tror man kunne lagt opp samfunnet annerledes og at man med ulike virkemidler kunne minimert bruken av vaksiner. Hvis man ønsket det.

Skrevet

Sjansen er fremdeles der, siden jeg regner med at du går til kontroller på helsestasjon, på butikken for å handle mat, på bensinstasjon for å tanke opp, til venninner og så videre. Man kan ikke isolere seg fullstendig når man er borger i et samfunn.

Nei, det er kanskje vanskelig å tro, men folk er forskjellige.

Skrevet

Nei, det er kanskje vanskelig å tro, men folk er forskjellige.

Folk har fortsatt skoleplikt, plikt til å ta barnet med til lege hvis barnet er alvorlig sykt, behov for mat og klær og så videre. Selv om folk er forskjellige, er det umulig å ikke omgås folk i det hele tatt i det daglige.

Skrevet

Nei. Nei. Nei.

Argumentene jeg har hørt fra de som kutter ut enkelte vaksiner i vaksinasjonsprogrammet, er stort sett dårlige. De har nok lest, vært på foredrag etc, men har ikke vært kildekritiske.

Ja, det finnes mange HPV-virus. Men det finnes ingen grunn til at det at man vaksinerer mot noen typer, skal gjøre de andre typene "sterkere." De vil utgjøre en prosentmessig større andel av tilfellene, men det er nå engang slik at det er absolutte tall, ikke prosenter, som teller.

Vaksiner skal IKKE være en siste løsning, det er tull fra ende til annen. Vaksiner skal være et viktig av flere tiltak for å unngå sykdom.

Kroppene våre er laget for å håndtere fremmede smittestoffer og antigener - det er derfor vi har et immunforsvar. Daglig blir kroppen eksponert for en mengde bakterier og virus som immunforsvaret klarer å håndtere. Hvorfor vaksiner skal være annerledes i vaksinemotstanderes øyne, er for meg en gåte. Du snakker om langtidseffekter - jeg vil si det er større grunn til å bekymre seg for de godt dokumenterte langtidseffektene av å bli smittet av vaksinene det vaksineres mot, enn udokumenterte påstander og spekulasjoner om cocktaileffekter av vaksiner. Association is not causation.

Skrevet

Nei. Nei. Nei.

Argumentene jeg har hørt fra de som kutter ut enkelte vaksiner i vaksinasjonsprogrammet, er stort sett dårlige. De har nok lest, vært på foredrag etc, men har ikke vært kildekritiske.

Ja, det finnes mange HPV-virus. Men det finnes ingen grunn til at det at man vaksinerer mot noen typer, skal gjøre de andre typene "sterkere." De vil utgjøre en prosentmessig større andel av tilfellene, men det er nå engang slik at det er absolutte tall, ikke prosenter, som teller.

Vaksiner skal IKKE være en siste løsning, det er tull fra ende til annen. Vaksiner skal være et viktig av flere tiltak for å unngå sykdom.

Kroppene våre er laget for å håndtere fremmede smittestoffer og antigener - det er derfor vi har et immunforsvar. Daglig blir kroppen eksponert for en mengde bakterier og virus som immunforsvaret klarer å håndtere. Hvorfor vaksiner skal være annerledes i vaksinemotstanderes øyne, er for meg en gåte. Du snakker om langtidseffekter - jeg vil si det er større grunn til å bekymre seg for de godt dokumenterte langtidseffektene av å bli smittet av vaksinene det vaksineres mot, enn udokumenterte påstander og spekulasjoner om cocktaileffekter av vaksiner. Association is not causation.

Snek seg inn et feil ord her, det skal selvsagt stå SYKDOMMENE det vaksineres mot, ikke vaksinene.?

Skrevet

Du tar helt feil. Det man frykter ved kikhoste er at små barn blir hjerneskadde da man kiker så lenge at hjernen ikke får nok oksygen.

Jeg har hatt kikhoste, da vaksinen ikke varer evig, men de fleste trodde man var trygg lenger enn fjortenårsalderen.

Jeg ble forøvrig smittet på skolen, men kunne like gjerne fått det på butikken her jeg bor innerst i fjorden.

Jeg lå seks uker hjemme, og kiket til jeg tisset på meg og spydde. Gjerne samtidig. Kjempe stas for en 14åring..

Ei dame i barselgruppa var redd vaksiner, sånn som du, uten noe kunnskap om saken, kun ting hun hadde lest på nettet. Jeg fortalte om risikoen for hjerneskade, og demonstrerte hvordan et kik høres ut. Vel. Det virket.

Dersom du ikke vet hva kiking er, så anbefaler jeg deg å google det. Det er helt helt jævlig. Man hoster og hoster, men kan ikke puste inn. Det er snakk om dødsangst det.

Og det å utsette den vaksina er så ondskapsfult mot egne barn at jeg ikke har ord for det.

Du har rett i en ting, det er at vaksinen har vært kontroversiell. Men det er pga den inneholdt kvikksølv. Frem til 1997.

Det har forøvrig aldri vært påvist at kvikksølvet førte til noen problemer. Men uansett er det snart tjue år siden, og har null påvirkning på dagens småbarn.

Jeg skulle gjerne hørt hva du mente med "at det er flere fordeler med å la være å vaksinere enn fordeler ved vaksinen "

Anonymous poster hash: 88887...bd1

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, du tenker det. Og det er greit. Men det er synd at du latterliggjør meg og det jeg sier. Jeg tror man kunne lagt opp samfunnet annerledes og at man med ulike virkemidler kunne minimert bruken av vaksiner. Hvis man ønsket det.

Minimere bruken av vaksiner? Hva i alle dager skulle være poenget med det?

Vaksiner er ikke "siste utvei". Siste utvei er jo å BEHANDLE sykdommer, og det er da mye verre for pasienten!

Man kan ikke vaksinere etter at personen er smittet.

Skrevet

Vi følger vaksinasjonsprogrammet, og syns de som ikke gjør det er uvitende og mindre begavet.

Men influensavaksine tar jeg ikke. Ikke barna mine heller.

Anonymous poster hash: 186eb...161

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...