Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #26 Skrevet 15. juli 2016 Nei, jeg har ikke noe utdanning inne immunologi eller i den gata. Jeg har lest en del bøker om emne da, men det har ikke så mye innvirkning på mine valg. Forstår dere ikke at programmet er utviklet og tilpasset for å passe alle. Det sier seg selv at alle har ikke samme behov. Noen barn går i barnehage, andre er hjemme. Noen reiser jorden rundt, andre har ikke vært lengre en trilleturen til mor. Trenger ikke så mye immunologi kunnskap for å forstå at behovene er forskjellige. Programmet er også veldig styrt av økonomi. Anonymous poster hash: 53b75...eca Forstår du ikke at sykdommer som kikhoste, meslinger og kusma kan dukke opp hvor som helst? Det hjelper ikke at du ikke reiser med dine barn, hvis naboen din gjør det. Eller søskenbarnet til hun i barselgruppa di. Etc. Alt du skriver, viser meg at valget ditt ikke er kunnskapsbasert. Hvis det hadde vært det, hadde du tatt valgene etter å ha konferert meg lege og/eller helsesøster, basert på faktorer som ditt barns helse, eller reising. Du har absolutt ingen faglige forutsetninger til å kunne ta beslutninger om dine barns vaksinasjonsprogram. De er ikke tilpasset dine barns behov, det er noe du selv har funnet på. Anonymous poster hash: 63822...46f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #27 Skrevet 15. juli 2016 En eneste gang har jeg støttet en vaksinemotstander. Storesøster fikk en alvorlig reaksjon av vaksinen og ble psykisk utviklingshemmet som følge av vaksinen. Når lillebror kom, fikk han alle vaksinene, bortsett fra den ene vaksinen. Folk flest bør og må vaksineres, med mindre det finnes gode grunner for ikke å ta den. Anonymous poster hash: a51b6...156 Man blir ikke psykisk utviklingshemma over natta av en vaksine altså... Forøvrig gidder jeg ikke bli provosert en gang. Meg og mine er vaksinert, kos deg med kusma, røde hunder og kikhoste. Det bygger nok karakter. Anonymous poster hash: 98da8...384
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #28 Skrevet 15. juli 2016 Du er bare ekstremt egoistisk tenker jeg. Det og kunnskapsløs. At dere velger å ikke ta noen av vaksinene i programmet utsetter ikke bare barnet deres for stor fare men også veldig mange andre. Det er en grunn til at disse vaksinene er i programmet og at vi i Norge tross alt har relativt god helse i motsetning til i land der de ikke har kunnskap og samfunnsøkonomi nok til å vaksinere. Jeg er ganske så sikker på at pipa hadde hatt en annen lyd om du hadde et barn med immunsvikt og som derfor var ekstremt utsatt for smitte. Da hadde du nok ønsket at alle rundt deg hadde tatt vaksinene som tilbys slik at ditt barn var tryggest mulig. Anonymous poster hash: b226c...524
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 #29 Skrevet 15. juli 2016 Nei, jeg har ikke noe utdanning inne immunologi eller i den gata. Jeg har lest en del bøker om emne da, men det har ikke så mye innvirkning på mine valg. Forstår dere ikke at programmet er utviklet og tilpasset for å passe alle. Det sier seg selv at alle har ikke samme behov. Noen barn går i barnehage, andre er hjemme. Noen reiser jorden rundt, andre har ikke vært lengre en trilleturen til mor. Trenger ikke så mye immunologi kunnskap for å forstå at behovene er forskjellige. Programmet er også veldig styrt av økonomi. Anonymous poster hash: 53b75...eca Haha, virkelig? Noen reiser verden rundt, og noen er bare hjemme? I reservat da, uten å omgås andre folk som reiser verden rundt? Det har ingenting med økonomi å gjøre, men med flokkimmunitet og diverse annet. Det er idiotisk å si at siden man bare sitter hjemme i Norge, så kan man ikke bli utsatt for smitte. Alle andre reiser jo, og kan komme hjem med sykdommer som er utryddet i Norge fordi så mange er vaksinert. Vaksinemotstandere med masse konspirasjonsteorier og ingen utdanning innen feltet ser jeg på som hippier. Begynner noen ganger å lure på hva i all verden disse folkene har røkt for å komme frem til konklusjonene sine.
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 #30 Skrevet 15. juli 2016 Forstår du ikke at sykdommer som kikhoste, meslinger og kusma kan dukke opp hvor som helst? Det hjelper ikke at du ikke reiser med dine barn, hvis naboen din gjør det. Eller søskenbarnet til hun i barselgruppa di. Etc. Alt du skriver, viser meg at valget ditt ikke er kunnskapsbasert. Hvis det hadde vært det, hadde du tatt valgene etter å ha konferert meg lege og/eller helsesøster, basert på faktorer som ditt barns helse, eller reising. Du har absolutt ingen faglige forutsetninger til å kunne ta beslutninger om dine barns vaksinasjonsprogram. De er ikke tilpasset dine barns behov, det er noe du selv har funnet på. Anonymous poster hash: 63822...46f Støtter den. Synes det burde bli sånn i Norge som de har i flere andre land - barna som ikke er vaksinert uten gyldig grunn, får ikke lov å begynne i barnehage. Bare rimelig det. Og så bør barnevernet inn i bildet. For man frarøver sine barn helseforsikring som barnet har krav på. Et barn på 1 år kan ikke velge å trosse foreldrene og ta vaksinen, det er prisgitt mor og far. Som driter i helsa hans og helsa til alle andre rundt dem.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #31 Skrevet 15. juli 2016 Vi vaksinerer, men følger ikke vaksineprogrammet slavisk. Bla. forskyver vi vaksinetidspunktene, noen vaksiner takker vi nei til, andre legger vi til, som ikke er med i programmet. Har merket meg at folk blir ofte veldig engasjert når jeg sier at vi ikke følger vaksineprogrammet. Men jeg ser på vaksineprogrammet som en standard pakke, som vi tilpasser personlig og for våre behov. I grunn synes jeg det er merkelig at ikke flere gjør det. Anonymous poster hash: 53b75...eca Sånne som deg:jævla tapere. Egoister. Jeg mistet tantebarnet mitt og hennes liv kunne vært reddet dersom foreldre hadde fulgt vaksinasjonsprogrsmmet. At du våger å være åpen om noe slikt. Skam deg. Dårlig mor er du også Anonymous poster hash: 70098...79f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #32 Skrevet 15. juli 2016 Ser at mange blir provoserte, uten å vite hva vi har gjort som avviker fra vaksineprogrammet. Å tro at det ikke har noe med økonomi å gjøre, da har dere hode godt planta i sand. Hvorfor tror dere at de kun vaksinerte jenter mot røde hunder til å begynne med? Hvorfor blir ikke gutter tilbudt hpv vaksine, hvorfor er ikke hepatitt B vaksinen kommet inn? Her er det mye økonomi i bilde. Og når en utvikler et vaksinasjonsprogram må en ta hensyn til økonomien, selvsagt må en det. En annen merkelig ting er jo at "alle" begynner å frykte sykdommene når det kommer en vaksine mot den inn i vaksinasjonsprogrammet. Leser dere for eksempel på sider fra USA så kan en lese om den fryktede sykdommen vannkopper, og alle livene som blir spart hvert år etter vaksinen kom. Her i Norge er det bare et fåtall som blir vaksinert. Alt er nok ikke svart og hvit. Anonymous poster hash: 53b75...eca
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 #33 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Ser at mange blir provoserte, uten å vite hva vi har gjort som avviker fra vaksineprogrammet. Å tro at det ikke har noe med økonomi å gjøre, da har dere hode godt planta i sand. Hvorfor tror dere at de kun vaksinerte jenter mot røde hunder til å begynne med? Hvorfor blir ikke gutter tilbudt hpv vaksine, hvorfor er ikke hepatitt B vaksinen kommet inn? Her er det mye økonomi i bilde. Og når en utvikler et vaksinasjonsprogram må en ta hensyn til økonomien, selvsagt må en det. En annen merkelig ting er jo at "alle" begynner å frykte sykdommene når det kommer en vaksine mot den inn i vaksinasjonsprogrammet. Leser dere for eksempel på sider fra USA så kan en lese om den fryktede sykdommen vannkopper, og alle livene som blir spart hvert år etter vaksinen kom. Her i Norge er det bare et fåtall som blir vaksinert. Alt er nok ikke svart og hvit. Anonymous poster hash: 53b75...eca Vaksinasjonsprogrammet inneholder vaksiner mot sykdommer som kusma, røde hunder, difteri og polio som er utryddet i Norge, men finnes i store deler av landet. Årlig dør flere hundre tusen barn av disse sykdommene. Min bestemor holdt på å miste datteren sin i difteri. Jeg har sett flere voksne som overlevde polio, og hvilke ettervirkninger dette hadde. Kikhosten har blusset opp igjen i det siste når flere og flere ikke vaksinerer. Hvis en gravid dame, som kanskje ikke kan vaksineres på grunn av allergier osv, får røde hunder, blir fosteret skadet slik at hun må ta senabort. Jeg kan ikke se at det kan rettferdiggjøres å ta ut noen av disse vaksinene. Du skriver at dere tar ut enkelte vaksiner fra standardprogrammet og heller tar andre vaksiner. Det er ikke godt nok for samfunnet. For øvrig, det ER skumle dødelige sykdommer vi vaksinerer mot i Norge. Du ser vel forskjell på difteri og vannkopper? Endret 15. juli 2016 av MrsRiddick
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 #34 Skrevet 15. juli 2016 Selv om du ikke liker det, så når alt kommer til alt, så er nok de fleste selvsentrert når det gjelder vaksiner. Det kan vi lett se på hvor få voksne som revaksinerer seg hvert 10. år, og hvor få som tar influensavaksine for å beskytte de rundt seg. Anonymous poster hash: 53b75...eca Det nytter ikke å unnskylde seg med at flere voksne ikke revaksinerer seg for å droppe vaksiner selv. Two wrongs don't make one right. De fleste tar vaksiner først og fremst for å beskytte egne barn, deretter for å beskytte andre. Så du synes det er greit at dine barn får røde hunder, polio og lignende?
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #35 Skrevet 15. juli 2016 Nå går ikke disse voksne i barnehage, hvor det kanskje kan være 10-20+ barn med ikke ferdig utviklet immunforsvar i samme r i timevis, hver eneste dag. Ellers hadde det vært interessant å høre hvilke vaksiner HI ikke ser på som nødvendige og hvorfor, og ikke minst, hvilke vaksiner HI mener ER nødvendige, men likevel velger å utsette. Det siste har jeg veldig vanskelig for å forstå kan være et rasjonelt valg, de fleste sykdommer er mer alvorlige jo yngre barnet er. Anonymous poster hash: 63822...46f Men det kan være de voksne jobber i barnehagen Anonymous poster hash: 9e62b...378
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #36 Skrevet 15. juli 2016 Ser at mange blir provoserte, uten å vite hva vi har gjort som avviker fra vaksineprogrammet. Å tro at det ikke har noe med økonomi å gjøre, da har dere hode godt planta i sand. Hvorfor tror dere at de kun vaksinerte jenter mot røde hunder til å begynne med? Hvorfor blir ikke gutter tilbudt hpv vaksine, hvorfor er ikke hepatitt B vaksinen kommet inn? Her er det mye økonomi i bilde. Og når en utvikler et vaksinasjonsprogram må en ta hensyn til økonomien, selvsagt må en det. En annen merkelig ting er jo at "alle" begynner å frykte sykdommene når det kommer en vaksine mot den inn i vaksinasjonsprogrammet. Leser dere for eksempel på sider fra USA så kan en lese om den fryktede sykdommen vannkopper, og alle livene som blir spart hvert år etter vaksinen kom. Her i Norge er det bare et fåtall som blir vaksinert. Alt er nok ikke svart og hvit. Anonymous poster hash: 53b75...eca Jeg har spurt deg tidligere om hvilke endringer dere har gjort, og hvorfor. Venter fortsatt i spenning på svar. Anonymous poster hash: 63822...46f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #37 Skrevet 15. juli 2016 Man blir ikke psykisk utviklingshemma over natta av en vaksine altså... Forøvrig gidder jeg ikke bli provosert en gang. Meg og mine er vaksinert, kos deg med kusma, røde hunder og kikhoste. Det bygger nok karakter. Anonymous poster hash: 98da8...384 Det er tydelig at du ikke har sett det jeg har sett.Det er ikke vanlig, men det kan skje. Anonymous poster hash: a51b6...156
Gjest 5 andre Skrevet 15. juli 2016 #38 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Der hvor logikken brister, er hvor du sier at du har vært selektiv til vaksiner i det eksisterende vaksinasjonsprogrammet, men du kan ikke komne med eksempel på hvilke vaksiner dine barn ikke har nytte av. Dette forklarer du med hvilke andre vaksiner som ikke er allment tilgjengelig via vaksinasjonsprogrammet?! Hæ? Der at vi ikke tilbyr flere vaksiner til allmenheten gratis, og at voksne ikke revaksinerer seg, er da ikke noen unnskyldning for å ikke sette anbefalte vaksiner. Før jeg kjøper noen av dine argumenter (as if), må du i alle fall si hvilke vaksiner, og hvorfor dine barn ikke drar nytte av disse. Dessuten må du forklare hvorfor du er fritatt fra det samfunnsansvaret alle har i forhold til kollektiv beskyttelse - spesielt overfor barn som er mer sårbare. Endret 15. juli 2016 av 5 andre
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #39 Skrevet 15. juli 2016 Forresten, hepatitt B er på vei inn i vaksinasjonsprogrammet. Den har tidligere ikke vært en del av vaksinasjonsprogrammet fordi prevalensen av personer med hepatitt B er lav i Norge. Papillomavirus- vaksinen kommer nok til å bli tilbudt til gutter også - den ble først gitt bare til jenter, siden det åpenbart bare er jenter som kan få livmorhalskreft. Men det er jenter vil også bli beskyttet hvis gutter er vaksinert, pluss at gutter kan få peniskreft. Ikke en kjempegøy sykdom å få, det heller. Selvsagt er økonomi en del av dette. Ved enhver form for behandling eller forebyggende tiltak gjør man en kost-nytte-vurdering. Dette gjelder både det rent økonomiske (tiltakets kostnad vs sparte kostnader ved redusert behov for helsetjenester/sykehusinnleggelse/kostnader knyttet til dødsfall/tapte arbeidsdager for foreldre +++) og det medisinske (bivirkninger vs sykdom/død man kan forebygge). Men for å skjønne dette må man ha et minimum av kunnskap om epidemiologi (m.m.), noe du selv har sagt du ikke har. Så, igjen. Hvilke endringer er det du har gjort på vaksinasjonsprogrammet, og hvorfor? Anonymous poster hash: 63822...46f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #40 Skrevet 15. juli 2016 Men det kan være de voksne jobber i barnehagen Anonymous poster hash: 9e62b...378 Og da har disse voksne et ansvar for å revaksinere seg. Barnehagen har også et ansvar for å sørge for å tilby dette gjennom bedriftshelsetjenesten. Det store flertallet av norske barn går i barnehage. Hvor stor andel av de yrkesaktive jobber i barnehage, tror du? Anonymous poster hash: 63822...46f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #41 Skrevet 15. juli 2016 Det er tydelig at du ikke har sett det jeg har sett. Det er ikke vanlig, men det kan skje. Anonymous poster hash: a51b6...156 Sorry, men det tror jeg ikke på. Anonymous poster hash: 98da8...384
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #42 Skrevet 15. juli 2016 Vi tilpasser også. Får ikke første vaksine før nærmere året, og får kun trippelvaksinen ganger to (ikke DTP / PKV) Dette for å beskytte mot kikhoste. Man er like dekket av to ganger trippel som tre ganger når det gjelder kikhoste. MMr venter vi med til 4-5 års alder, da hadde man allerede sett tegn til barneautisme osv. Siste mann har ikke fått, og skal heller ikke ha MMR, da han fikk kraftig reaskjon på trippelvaksinen og har også annen legemiddelallergi. Oppfriskningsdoser av trippel eller mmr får ikke barna mine heller. Men skulle de bltt bitt av en hund eller lignende (stivkrampe) eller reise til sydeligere strøk der vaksinasjon er påkrevet, vil de selvsagt får en ny dose av det de måtte trenge. Anonymous poster hash: cb940...50d
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #43 Skrevet 15. juli 2016 Vi tilpasser også. Får ikke første vaksine før nærmere året, og får kun trippelvaksinen ganger to (ikke DTP / PKV) Dette for å beskytte mot kikhoste. Man er like dekket av to ganger trippel som tre ganger når det gjelder kikhoste. MMr venter vi med til 4-5 års alder, da hadde man allerede sett tegn til barneautisme osv. Siste mann har ikke fått, og skal heller ikke ha MMR, da han fikk kraftig reaskjon på trippelvaksinen og har også annen legemiddelallergi. Oppfriskningsdoser av trippel eller mmr får ikke barna mine heller. Men skulle de bltt bitt av en hund eller lignende (stivkrampe) eller reise til sydeligere strøk der vaksinasjon er påkrevet, vil de selvsagt får en ny dose av det de måtte trenge. Anonymous poster hash: cb940...50d Total mangel på fagkunnskap. Sorry. Det er nettopp de aller minste som blir sykest av kikhoste, så å utsette den er idioti. Og MMR forårsaker IKKE autisme. "Forskeren" som påsto dette fabrikkerte forskningsresultater for å tjene penger, og har siden blitt strippet for både legelisensen og all ære. En lang rekke store befolkningsstudier fra hele verden har senere avkreftet denne påståtte årsakssammenhengen. At du tror på denne påståtte linken mellom MMR og autisme viser at du har null peiling, og valgene dine er uoverveide og uopplyste. Anonymous poster hash: 63822...46f
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 #44 Skrevet 15. juli 2016 (endret) Total mangel på fagkunnskap. Sorry. Det er nettopp de aller minste som blir sykest av kikhoste, så å utsette den er idioti. Og MMR forårsaker IKKE autisme. "Forskeren" som påsto dette fabrikkerte forskningsresultater for å tjene penger, og har siden blitt strippet for både legelisensen og all ære. En lang rekke store befolkningsstudier fra hele verden har senere avkreftet denne påståtte årsakssammenhengen. At du tror på denne påståtte linken mellom MMR og autisme viser at du har null peiling, og valgene dine er uoverveide og uopplyste. Anonymous poster hash: 63822...46f Signerer. Stakkars barna som ikke får den beskyttelsen de trenger. Det som slår meg, er at mange vaksinemotstandere presenterer akkurat slik argumentasjon: ingen vitenskapelige bevis bortsett fra utdaterte artikler som er blitt avkreftet, rykter og synsing. Vanskelig å ta på alvor. Endret 15. juli 2016 av MrsRiddick
Fullrulle86 Skrevet 15. juli 2016 #45 Skrevet 15. juli 2016 Selvfølgelig gjør jeg det! Jeg følger helsemyndighetenes anbefalinger som det er lang forskning på. Det er dessuten min samfunnsplikt å beskytte de som ikke kan vaksineres med å vaksinere oss selv. Jeg har selv tatt påfyll i voksen alder
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #46 Skrevet 15. juli 2016 Og da har disse voksne et ansvar for å revaksinere seg. Barnehagen har også et ansvar for å sørge for å tilby dette gjennom bedriftshelsetjenesten. Det store flertallet av norske barn går i barnehage. Hvor stor andel av de yrkesaktive jobber i barnehage, tror du? Anonymous poster hash: 63822...46f Jeg har aldri opplevd at barnehagene jeg har jobbet i har tilbydd dette, tror ikke det er så vanlig. Tviler på at så mange av kollegaene mine har revaksinert seg. Jeg har aldri hørt noen snakke om dette andre steder enn her inne. Informasjonen rundt revaksinering er alt for dårlig, tror mange ikke tenker på at det er noe de bør gjøre. Anonymous poster hash: 9e62b...378
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #47 Skrevet 15. juli 2016 Bare å stikke fingeren i jorda, vaksiner er ikke så viktige for enkeltindivide som de fleste tror. Merkelig hvor samfunnsbevisste alle skal være når de kan dytte barne foran seg, men med en gang de selv skal/bør revaksinere seg, så er det mange unnskyldninger. Ser noen etterspør hvilke vaksiner vi har takket ja til og hvilke vi har tatt i tillegg. Dette er det vel ingen som har noe med. Jeg bare lurte på om vi var flere som tenkte slik, og det ser jeg at vi er. Nå tar jeg helg. God helg til alle, vaksinerte som uvaksinert. Kos dere. Anonymous poster hash: 53b75...eca
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #48 Skrevet 15. juli 2016 Bare å stikke fingeren i jorda, vaksiner er ikke så viktige for enkeltindivide som de fleste tror. Merkelig hvor samfunnsbevisste alle skal være når de kan dytte barne foran seg, men med en gang de selv skal/bør revaksinere seg, så er det mange unnskyldninger. Ser noen etterspør hvilke vaksiner vi har takket ja til og hvilke vi har tatt i tillegg. Dette er det vel ingen som har noe med. Jeg bare lurte på om vi var flere som tenkte slik, og det ser jeg at vi er. Nå tar jeg helg. God helg til alle, vaksinerte som uvaksinert. Kos dere. Anonymous poster hash: 53b75...eca Jeg er revaksinert. Grunnen til at jeg spurte om bakgrunnen for dine vurderinger, var ikke at jeg har noe "med" hva en anonym person(!) på BIM vaksinerer mot. Du gikk ut i HI med individuelle tilpasninger av barnevaksinasjonsprogrammet. Jeg og flere med meg stilte spørsmålstegn til kunnskapsgrunnlaget ditt, noe du selv langt på vei har bekreftet er manglende. Sannsynligheten for at beslutningene dine lett kan avsløres som kunnskapsløse er stor, noe du sikkert selv har innsett, siden du nekter å svare på spørsmålene våre. Anonymous poster hash: 63822...46f
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #49 Skrevet 15. juli 2016 Bare å stikke fingeren i jorda, vaksiner er ikke så viktige for enkeltindivide som de fleste tror. Merkelig hvor samfunnsbevisste alle skal være når de kan dytte barne foran seg, men med en gang de selv skal/bør revaksinere seg, så er det mange unnskyldninger. Ser noen etterspør hvilke vaksiner vi har takket ja til og hvilke vi har tatt i tillegg. Dette er det vel ingen som har noe med. Jeg bare lurte på om vi var flere som tenkte slik, og det ser jeg at vi er. Nå tar jeg helg. God helg til alle, vaksinerte som uvaksinert. Kos dere. Anonymous poster hash: 53b75...eca Hvorfor så hemmelig? Du er jo tross alt en anonym på et anonymforum. Jeg regner med det er fordi du vet at du vil få mye motbør, fordi du sannsynligvis ikke vet hva du snakker om Anonymous poster hash: 9e62b...378
4barns mor Skrevet 15. juli 2016 #50 Skrevet 15. juli 2016 Mine barn er vaksinert, de er også vaksinert mot vannkopper. Mannen min kan dø dersom han utsettes for vannkoppsmitte. Vi vaksinerer oss også mot influensa. Hadde aldri falt meg inn å ikke følge vaksinasjonsprogrammet. Det er en grunn til at vi har vaksiner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå