Gå til innhold

Flere som ikke følger vaksineprogrammet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vaksinerer, men følger ikke vaksineprogrammet slavisk. Bla. forskyver vi vaksinetidspunktene, noen vaksiner takker vi nei til, andre legger vi til, som ikke er med i programmet. Har merket meg at folk blir ofte veldig engasjert når jeg sier at vi ikke følger vaksineprogrammet. Men jeg ser på vaksineprogrammet som en standard pakke, som vi tilpasser personlig og for våre behov. I grunn synes jeg det er merkelig at ikke flere gjør det.

Anonymous poster hash: 53b75...eca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger vaksinasjonsprogrammet. Føler det er tryggere å følge anbefalinger utarbeidet av eksperter gjennom flere tiår enn å "tenke selv".

Anonymous poster hash: 93517...e3d

Skrevet

Vi vaksinerer, men følger ikke vaksineprogrammet slavisk. Bla. forskyver vi vaksinetidspunktene, noen vaksiner takker vi nei til, andre legger vi til, som ikke er med i programmet. Har merket meg at folk blir ofte veldig engasjert når jeg sier at vi ikke følger vaksineprogrammet. Men jeg ser på vaksineprogrammet som en standard pakke, som vi tilpasser personlig og for våre behov. I grunn synes jeg det er merkelig at ikke flere gjør det.

Med to av ungene ja, den tredje er alvorlig syk og kan ikke ta vaksiner, men er avhengig av at alle andre tar de.

Håper at det passer deg å ta alle vaksinene, hvis ikke kan kan det være livsfarlig for andre rundt dere.

Hvilke vaksiner tenker du at"ikke passer" for dere?

Anonymous poster hash: b5207...818

Skrevet

Ja, det gjør vi.

Anonymous poster hash: 9f378...e38
Skrevet

Min datter på 5 år har ikke fått mr vaksinen.

Anonymous poster hash: 24ba5...216

Skrevet

Med to av ungene ja, den tredje er alvorlig syk og kan ikke ta vaksiner, men er avhengig av at alle andre tar de.

Håper at det passer deg å ta alle vaksinene, hvis ikke kan kan det være livsfarlig for andre rundt dere.

Hvilke vaksiner tenker du at"ikke passer" for dere?

Nei, dessverre så tar vi bare imot de vaksinene vi ser nytte av. På samme måte som vi ikke vaksinerer oss mot influensa, selv om jeg vet at det minst dør 1000 personer i Norge hvert år, mange kunne vært reddet om alle vaksinerte seg, men vi i Norge har ikke for tradisjon å vaksinere oss mot influensa, og oppfatningen er hos de fleste, "vi har bare godt av en influensa". 

Ser du prøver å spille på at ditt barn ikke tåler å bli sykt, og det er jo trist, men vi kan ikke ta hensyn til alle som ikke tåler det samme som oss. Vet det høres fælt ut, men dessverre så er det bare sånt det er. Hvilke sykdommer er det dere frykter? Hva med alle voksne som ikke har revaksinert seg? Kan de være en fare for dere? Hva tenker du om det?

Skrevet

Hva takker dere nei til?

INGEN har "godt av" influensa. Selv om man ikke får senskader er det ikke noe positivt man får ut av det.

Men når det er sagt har folk mye mindre influensa enn de tror. Alle kaller for tida kraftige forkjølelser for influensa. Ekte influensa har man sjelden og det er ganske langvarig

Anonymous poster hash: 8a9f9...28c

Skrevet

Vi "takker ikke nei" til noe. Det er en grunn til at det som er i vaksineprogrammet er der. Flokkimmunitet osv. I tillegg bør man revaksinere seg som voksen selv om det ikke er i programmet. Har ikke fått somlet meg til det enda bare

Skrevet

Nei, dessverre så tar vi bare imot de vaksinene vi ser nytte av. På samme måte som vi ikke vaksinerer oss mot influensa, selv om jeg vet at det minst dør 1000 personer i Norge hvert år, mange kunne vært reddet om alle vaksinerte seg, men vi i Norge har ikke for tradisjon å vaksinere oss mot influensa, og oppfatningen er hos de fleste, "vi har bare godt av en influensa".

Ser du prøver å spille på at ditt barn ikke tåler å bli sykt, og det er jo trist, men vi kan ikke ta hensyn til alle som ikke tåler det samme som oss. Vet det høres fælt ut, men dessverre så er det bare sånt det er. Hvilke sykdommer er det dere frykter? Hva med alle voksne som ikke har revaksinert seg? Kan de være en fare for dere? Hva tenker du om det?

Du er jo helt ekstremt egoistisk, eller er du bare ute etter å provosere?

"Prøver å spille på" barnet mitt?? nei vet du hva. Mitt barn kan faktisk dø av å få en sykdom som ditt barn kan bærer bærer av. Man vaksinerer seg ikke kun for seg selv, men for samfunnet. Det vet da alle?? Voks opp!

Skrevet

Influensavaksinen er ikke en del av vaksineprogrammet.

Vi følger absolutt vaksineprogrammet for vil ikke at våre barn skal bli alvorlig syke og kanskje smitte andre barn som ennå ikke har fått vaksinen mot den sykdommen og som kanskje har dårligere immunforsvar. Og i tillegg har barna våre fått BCG på føden og hepatittvaksinen på helsestasjonen.

Anonymous poster hash: c34e0...ec5

Skrevet

Du er jo helt ekstremt egoistisk, eller er du bare ute etter å provosere?

"Prøver å spille på" barnet mitt?? nei vet du hva. Mitt barn kan faktisk dø av å få en sykdom som ditt barn kan bærer bærer av. Man vaksinerer seg ikke kun for seg selv, men for samfunnet. Det vet da alle?? Voks opp!

Jeg forstår at dette er sårt for deg, men det er nå en gang sånt det er. Det er ikke oss du skal frykte. Frykt heller alle de voksne som ikke følger opp vaksineprogrammet før de skal på ferie.  

Skrevet

Influensavaksinen er ikke en del av vaksineprogrammet.

Vi følger absolutt vaksineprogrammet for vil ikke at våre barn skal bli alvorlig syke og kanskje smitte andre barn som ennå ikke har fått vaksinen mot den sykdommen og som kanskje har dårligere immunforsvar. Og i tillegg har barna våre fått BCG på føden og hepatittvaksinen på helsestasjonen.

Anonymous poster hash: c34e0...ec5

Så, for at influensavaksinen ikke er i vaksinasjonsprogrammet, så er det greit? Da kan bare folk dø? 

Skrevet

Jeg forstår at dette er sårt for deg, men det er nå en gang sånt det er. Det er ikke oss du skal frykte. Frykt heller alle de voksne som ikke følger opp vaksineprogrammet før de skal på ferie.

Nå går ikke disse voksne i barnehage, hvor det kanskje kan være 10-20+ barn med ikke ferdig utviklet immunforsvar i samme r i timevis, hver eneste dag.

Ellers hadde det vært interessant å høre hvilke vaksiner HI ikke ser på som nødvendige og hvorfor, og ikke minst, hvilke vaksiner HI mener ER nødvendige, men likevel velger å utsette. Det siste har jeg veldig vanskelig for å forstå kan være et rasjonelt valg, de fleste sykdommer er mer alvorlige jo yngre barnet er.

Anonymous poster hash: 63822...46f

Skrevet

** i samme ROM, det forsvant et ord.

Skrevet

Vet du hvorfor de fleste ikke gjør det? Fordi de fleste mangler kunnskap om ingeksjonsmedisin, immunologi, epidemiologi etc, som faktisk er helt nødvendig for å kunne ta en forskningsbasert avgjørelse om å gjøre individuelle endringer på vaksinasjonsprogrammet.

Har du denne kunnskapen, HI? Googling holder ikke som kunnskapsgrunnlag, beklager.

Skrevet

Så, for at influensavaksinen ikke er i vaksinasjonsprogrammet, så er det greit? Da kan bare folk dø?

Du har misforstått en del ting du?

Ja, så "kynisk" er samfunnet vårt, vi har ikke råd til at alle skal få alle vaksinene, eller til best behandling for alle. Sånn er det.

Derfor gjøres totalvurderinger, og vaksinene som redder flest liv prioriteres. De i risikogrupper får gjerne gratis influensavaksine, men om vi andre må betale litt for det.

Jeg tar influensavaksine hvert år, synes det er en veldig billig forsikring.

Skrevet

Barna har fått alle vaksinene, men jeg har nektet å sette to vaksiner på samme dag. Om de får en allergisk reaksjon og de har fått en vaksine i hvert lår aner du ikke hvilken vaksine de har reagert på

Jeg har derfor tatt noen ekstra turer til helsestasjonen og latt det gå 2-3 uker mellom vaksinene.

Litt ekstraarbeid på helsesøster, men møtte ingen i protester på at jeg ønsket det sånn

Anonymous poster hash: 208bf...cc6

Skrevet

Vet du hvorfor de fleste ikke gjør det? Fordi de fleste mangler kunnskap om ingeksjonsmedisin, immunologi, epidemiologi etc, som faktisk er helt nødvendig for å kunne ta en forskningsbasert avgjørelse om å gjøre individuelle endringer på vaksinasjonsprogrammet.

Har du denne kunnskapen, HI? Googling holder ikke som kunnskapsgrunnlag, beklager.

Nei, jeg har ikke noe utdanning inne immunologi eller i den gata. Jeg har lest en del bøker om emne da, men det har ikke så mye innvirkning på mine valg. Forstår dere ikke at programmet er utviklet og tilpasset for å passe alle. Det sier seg selv at alle har ikke samme behov. Noen barn går i barnehage, andre er hjemme. Noen reiser jorden rundt, andre har ikke vært lengre en trilleturen til mor. Trenger ikke så mye immunologi kunnskap for å forstå at behovene er forskjellige. Programmet er også veldig styrt av økonomi. 

Skrevet

Du er helt ekstremt provoserende egoistisk og selvsentrert. Jeg utstår ikke holdninger som de du fremviser. Jeg forakter det og tenker at mennesker som deg er temmelig begrenset intellektuelt sett.

Anonymous poster hash: e45d6...7b6

Skrevet

Mine barn har fått alle vaksiner men ikke helt til anbefalt tid. Feks fikk minsten mmr ved 3 årsalder av praktiske årsaker og litt også fordi vi har rare sykdommer i familien,altså genetisk føre var.

Anonymous poster hash: af065...8c4

Skrevet

Ja! Det tar vi som en selvfølge. Vår har i tillegg fått vaksine mot vannkopper da det er livsfarlig for et familiemedlem å komme i kontakt med den smitten.

Skrevet

Du er helt ekstremt provoserende egoistisk og selvsentrert. Jeg utstår ikke holdninger som de du fremviser. Jeg forakter det og tenker at mennesker som deg er temmelig begrenset intellektuelt sett.

Anonymous poster hash: e45d6...7b6

Selv om du ikke liker det, så når alt kommer til alt, så er nok de fleste selvsentrert når det gjelder vaksiner. Det kan vi lett se på hvor få voksne som revaksinerer seg hvert 10. år, og hvor få som tar influensavaksine for å beskytte de rundt seg. 

Skrevet

Jeg har ikke syke barn, men lar meg likevel provosere enormt av folk med ditt tankesett.

Det lyser ignoranse overfor hvilke forpliktelser man har overfor storsamfunnet. I dag er det så og si ingen risiko for mange sykdommer som tidligere tok livet av tusentalls barn. Hvorfor? Fordi alle vaksinerte seg..

Og at du trekker inn influensavaksinen som en vaksine man kan reservere seg mot, og sidestiller det med vaksineprogrammet.. eldre og personer med ulike sykdommer som gjør dem ekstra sårbare for influensaen oppfordres til å vaksinere seg, ikke alle. Det går ikke an å kollektivt vaksinere mot influensa for å stoppe forekomsten, da dette viruset endrer seg fra år til år...

Jeg velger å følge de offentlige anbefalingene fordi de som lager disse har kunnskap om dette. Jeg går ikke rundt og tror at jeg kan synse meg til bedre løsninger..

Anonymous poster hash: 1d78f...91e

Skrevet

En eneste gang har jeg støttet en vaksinemotstander.

Storesøster fikk en alvorlig reaksjon av vaksinen og ble psykisk utviklingshemmet som følge av vaksinen.

Når lillebror kom, fikk han alle vaksinene, bortsett fra den ene vaksinen.

Folk flest bør og må vaksineres, med mindre det finnes gode grunner for ikke å ta den.

Anonymous poster hash: a51b6...156
Skrevet

jeg følger den, både for min egen gutt skyld og alle andre barn,siden han går i bhg :) jeg selv har akkurat tatt de sprøytene også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...