Gå til innhold

Mannen min røyker hasj


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men så er det ikke schizofreni man får, da. Hasj kan utløse psykotiske episoder. Schizofreni er en annen diagnose, som man ikke får før man har hatt gjentatte episoder.

Nå henviste du tross alt til en link som omtalte schizofreni i samme setning som hasj, da.

Sjansen for rusutløst psykose grunnet cannabisbruk, er også svært liten, og vanskelig å påvise skikkelig.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

Nå henviste du tross alt til en link som omtalte schizofreni i samme setning som hasj, da.

Sjansen for rusutløst psykose grunnet cannabisbruk, er også svært liten, og vanskelig å påvise skikkelig.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Slik rusutløst psykose er, som sagt, som regel grunnet tyngre bruk over lang tid, særlig blandt ungdom, som også isolerer seg samtidig, og gjerne har et blandingsbruk. Lite relevant for en mann som mannen til HI, med andre ord.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Gjest Antarctica
Skrevet

Nå henviste du tross alt til en link som omtalte schizofreni i samme setning som hasj, da.

Sjansen for rusutløst psykose grunnet cannabisbruk, er også svært liten, og vanskelig å påvise skikkelig.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

The Lancet skriver om det samme, og den er fra 2015, og skriver om psykose. Det tar deg ca ett minutt å finne. Fornøyd nå? Eller er fornektelse viktigere?

http://www.thelancet.com/pb/assets/raw/Lancet/pdfs/14TLP0454_Di%20Forti.pdf

Skrevet

The Lancet skriver om det samme, og den er fra 2015, og skriver om psykose. Det tar deg ca ett minutt å finne. Fornøyd nå? Eller er fornektelse viktigere?

http://www.thelancet.com/pb/assets/raw/Lancet/pdfs/14TLP0454_Di%20Forti.pdf

Fornektelse? Hvordan forholder du deg til det Willy Pedersen sier da? Vår egen kanskje fremste rusforsker? Samt linken jeg postet sist som også var basert på forskning publisert i The Lancet?

 

Jeg fornekter ingenting. Artikkelen du henviste til sier akkurat det samme som jeg sier; risikoen for rusindusert psykose har korrelasjon med typen cannabis (skunk, en type med spesielt høyt innhold av THC, presset frem av forbudspolitikken), og hyppigheten/intensiteten av forbruket. Vi snakker ikke lenger om vanlig rekreasjonell bruk, av vanlig cannabis. Og selv da er ikke sjansen spesielt stor, selv om den er økt. Har aldri sagt at den ikke eksisterer.

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

 

Sigurd Jensen, du virker direkte skremmende.

 

Jeg har selv sett bivirkningene av hasjbruk, og det er ikke pent. Ikke fortell meg, at det IKKE er et problem.

 

Anonymous poster hash: 6265c...68e

Jeg har et uproblematisk forhold til Cannabis, så jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. JA, noen kan få problematisk rusbruk,men det får de færreste. Du kan få problematisk rusbruk av omtrent alt! Jeg lever mitt liv og fungerer utmerket, både med familie, økonomisk og jobbmessig. Skjønner at det kan være vanskelig for en hjernevasket person å skjønne, som kun fokuserer på det negative. Har drukket i ca 25 år og jeg har røyket weed i ca 15,enn skal sies at jeg har aldri blir full eller røyker så mye at jeg blir i tåka. Alt med måte! Det jeg vet er at alkohol har mye mer negativ påvirkning på meg enn Cannabis har. Er det det som skremmer deg mest?
Skrevet

Fornektelse? Hvordan forholder du deg til det Willy Pedersen sier da? Vår egen kanskje fremste rusforsker? Samt linken jeg postet sist som også var basert på forskning publisert i The Lancet?

 

Jeg fornekter ingenting. Artikkelen du henviste til sier akkurat det samme som jeg sier; risikoen for rusindusert psykose har korrelasjon med typen cannabis (skunk, en type med spesielt høyt innhold av THC, presset frem av forbudspolitikken), og hyppigheten/intensiteten av forbruket. Vi snakker ikke lenger om vanlig rekreasjonell bruk, av vanlig cannabis. Og selv da er ikke sjansen spesielt stor, selv om den er økt. Har aldri sagt at den ikke eksisterer.

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Schizofreni har holdt seg stabilt i befolkningen,mens Cannabis-bruk har mangedoblet seg. Da burde antallet schizofrene øke i takt med antall brukere. Cannabis kan være utløsende faktor for de som er predisponert for å få det. CBD som er et av de andre stoffene i Cannabis skal jo være antipsykotisk,og derfor mange får Cannabis som medisin som har traumer osv. Dette var svar til Pasra.
Skrevet

Schizofreni har holdt seg stabilt i befolkningen,mens Cannabis-bruk har mangedoblet seg. Da burde antallet schizofrene øke i takt med antall brukere. Cannabis kan være utløsende faktor for de som er predisponert for å få det. CBD som er et av de andre stoffene i Cannabis skal jo være antipsykotisk,og derfor mange får Cannabis som medisin som har traumer osv. Dette var svar til Pasra.

Det meste handler om forholdet mellom CBD og THC i cannabisen. Derfor det er viktig å få det inn på polet, slik at man vet nøyaktig hva man kjøper.

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

Det meste handler om forholdet mellom CBD og THC i cannabisen. Derfor det er viktig å få det inn på polet, slik at man vet nøyaktig hva man kjøper.

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Det hadde vært fantastisk! Å vite om man får en for hode, eller en for kropp!

 

Anonymous poster hash: a31c2...6f0

Skrevet

Tråden er moderert grunnet oppfordring til brudd på norsk lov.

Modesty Blaise, moderator

Skrevet

Schizofreni har holdt seg stabilt i befolkningen,mens Cannabis-bruk har mangedoblet seg. Da burde antallet schizofrene øke i takt med antall brukere. Cannabis kan være utløsende faktor for de som er predisponert for å få det. CBD som er et av de andre stoffene i Cannabis skal jo være antipsykotisk,og derfor mange får Cannabis som medisin som har traumer osv. Dette var svar til Pasra.

Har du en kildehenvisning? At cannabisbruken har økt, og schizofreniantallet har holdt seg stabilt? 

 

Anonymous poster hash: caccf...878

Skrevet

 

Har du en kildehenvisning? At cannabisbruken har økt, og schizofreniantallet har holdt seg stabilt?

 

Anonymous poster hash: caccf...878

cannabisbruken har stadig gått i bølger, med en topp rundt 90-tallet, mens psykosenivået har vært relativt stabilt. Her må man bare sammenligne ulike statistikker.

Ser man på sammenlignbare land, som Canada, hvor nær halvparten av befolkningen har prøvd cannabis (44,5%), og Sverige med sine 12 %, er det likevel bare ca. 1% av befolkningen som har schizofreni i begge landene.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

cannabisbruken har stadig gått i bølger, med en topp rundt 90-tallet, mens psykosenivået har vært relativt stabilt. Her må man bare sammenligne ulike statistikker.

Ser man på sammenlignbare land, som Canada, hvor nær halvparten av befolkningen har prøvd cannabis (44,5%), og Sverige med sine 12 %, er det likevel bare ca. 1% av befolkningen som har schizofreni i begge landene.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Interessant. Like interessant hadde det vært rundt tall med forskjeller på "har prøvd" og "røyker jevnlig". Det er der viktigheten av risikoen er. 

 

Anonymous poster hash: caccf...878

Skrevet

Ja, men nå røyker han kisen her allerede hver dag, og det er ikke noe problem. Hun bare misliker selve røykinga, men merker ingen effekt. Da ligner han jo ikke eksen din, gjør han vel?

 

Folk er forskjellige.

Hun hadde nok merket forskjellen om han hadde sluttet. Kanskje hun er så vant til det at det ikke merkes. For man merker absolutt at noen har røyket hasj.

 

Anonymous poster hash: df67f...a45

Skrevet

cannabisbruken har stadig gått i bølger, med en topp rundt 90-tallet, mens psykosenivået har vært relativt stabilt. Her må man bare sammenligne ulike statistikker.

Ser man på sammenlignbare land, som Canada, hvor nær halvparten av befolkningen har prøvd cannabis (44,5%), og Sverige med sine 12 %, er det likevel bare ca. 1% av befolkningen som har schizofreni i begge landene.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

" the number of people with schizophrenia in Canada in 2004 was estimated at 234,305 or 1% of the population":

http://www.bcss.org/wp-content/uploads/schizophrenia-report_final_english2.pdf

 

Husker ikke linken til hvor jeg fant at 45% av befolkningen hadde prøvd cannabis, men det høres fornuftig ut når det hvert år er over 12% som har nytt det, mot Sveriges 1, noen %.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Annual_cannabis_use_by_country

 

"Livstidsrisken för att insjukna i schizofreni är runt 1 procent. Det innebär

att en av hundra svenskar någon gång i livet kommer att drabbas av sjukdomen. Förekomsten är densamma i hela världen.

(Källa: Vård och stöd till patienter med schizofreni. Socialstyrelsen, september 2003).":

http://www.bms.se/Filer/Faktaschizofreni_30714.pdf

 

Et kjapt Googlesøk hvor man sammenligner statistikk, ser man at prosentandelen av befolkningen som får Schizofreni er ca.1% over hele verden, tross at Cannabisbruken varierer veldig.

 

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

 

Interessant. Like interessant hadde det vært rundt tall med forskjeller på "har prøvd" og "røyker jevnlig". Det er der viktigheten av risikoen er.

 

Anonymous poster hash: caccf...878

Ja, både alder, hyppighet og THC innhold påvirker nok risikoen for å trigge sykdommen. For ikke å snakke om at det i slike tilfeller ligger dypere psykologiske årsaker til bruken, samt sosial isolasjon etc. som kan være med å forsterke risikoen.

Ved vanlig rekreasjonell bruk er det imidlertid diskuterbart om det innebærer risiko for Schizofreni.

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

Skrevet

Jeg har et uproblematisk forhold til Cannabis, så jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. JA, noen kan få problematisk rusbruk,men det får de færreste. Du kan få problematisk rusbruk av omtrent alt! Jeg lever mitt liv og fungerer utmerket, både med familie, økonomisk og jobbmessig. Skjønner at det kan være vanskelig for en hjernevasket person å skjønne, som kun fokuserer på det negative. Har drukket i ca 25 år og jeg har røyket weed i ca 15,enn skal sies at jeg har aldri blir full eller røyker så mye at jeg blir i tåka. Alt med måte! Det jeg vet er at alkohol har mye mer negativ påvirkning på meg enn Cannabis har. Er det det som skremmer deg mest?

 

 

Jeg er overhodet ikke hjernevasket. Jeg er sosionom, og arbeider med rusmisbruk.

Jeg har antakeligvis mer viten om emnet, enn det du har. Og at du unnskylder et så stort forbruk av hasj, er skremmende, ja.

 

Anonymous poster hash: 6265c...68e

Skrevet

 

Jeg er overhodet ikke hjernevasket. Jeg er sosionom, og arbeider med rusmisbruk.

Jeg har antakeligvis mer viten om emnet, enn det du har. Og at du unnskylder et så stort forbruk av hasj, er skremmende, ja.

 

Anonymous poster hash: 6265c...68e

Jeg synes ikke det høres ut som Sigurd har et rusproblem. Et rusproblem er det først når rusbruken går ut over funksjonsnivået ditt på ulike arenaer i livet. Det går i hans tilfelle ikke ut over hverken jobb, ekteskap, familie, økonomi etc.

Det du skriver er bare en hersketeknikk, hvor du ikke kommer med andre argument enn at du vet og kan mer om cannabis enn Sigurd.

Jeg er selv helsearbeider (sykepleier), og jobber bl.a. med rusmisbrukere, samt er engasjert i et forbund sammen med en rekke rusmisbrukere. Jeg drar likevel ikke dette frem som argumenter i en debatt, for å si at mine meninger derfor trumfer andres.

Best å holde seg til sak, og komme med bedre argumenter om tema enn at du vet best.

 

 

Anonymous poster hash: ffed7...21b

  • 4 måneder senere...
Skrevet (endret)

God del av Noregs ruspolitikk som trenger ein kraftig oppdatering til å passe dagens samfunn.

 

Marijuana er mindre skadeleg for deg enn alkahol. Det er ikkje spessielt avhengigheitsskapandes & rusen går over iløpet av 3-4 timar avhengig av styrke sjølvsagt.

 

Marijuana har også mange andre flotte ting å tilby oss. Vi kan lage klede av det, vi kan bygge hus fra det. Dei har klart å lage ein hemp sement som kan brukast til husbygging & andre diverse ting.  Hemp sement er også mindre miljøskadeleg enn kva vanleg sement som vi lager den dag i dag er.

 

I california meiner eg det var 4 milliardar dollar dei tjente inn på skatt fra lovlig salg til vanlig bruk & medisinsk bruk den første månaden. I tilleg gir lovlig salg av marijuana mange arbeidsplassar. Folk som dyrker, folk som høster, folk som transporterer, folk som sorterer & folk som selger det i butikker. Med tanke på alle som får sparken ifrå olje bransen i tilleg til alle flyktningane som kjem hit til Noreg no, så trenger vi fleire arbeidsplasser fort.

 

Marijuana har ekstremt mange medisinske fordeler for oss også. Det roer ned kroppen så stressfulle øyeblikk som kan føre til hjerte attack minsker om man er i faresonen for det, noko eg faktisk sjølv var for ikkje lenge sidan etter ei arbeids ulykke.

 

Marijuana har ekstremt mykje å tilby oss, det er lovlig/dekriminalisert ekstremt mange plassar, men vi har desverre ei sta, gammaldags & utdatert  regjering her i Noreg som holder oss tilbake.

 

I krigen mot dop som regjeringa vår er i, så er ingen ein større fiende enn Marijuana. Men med legalisering/dekriminalisering andre plasser i verden ser man at bruken av Marijuana generelt sett minsker, i tilleg til bruk av andre typer narkotiske stoffer som fortsatt er ulovleg, som heroin, kokain etc etc.

 

Kvifor ikkje snu Marijuana fra den størte fienden til den mektigaste allierte. Marijuana ville vert som USA er for Nato, musklane.

 

Presidenten i Mexico legaliserer Marijuana fordi dei ser at legaliseringa av Marijuana i USA skader dei meksikanske kartella, legalisering i Mexico vil føre til milliard tap i året for kriminelle organisasjonar.

Endret av Sk4nkhunt42
Skrevet

God del av Noregs ruspolitikk som trenger ein kraftig oppdatering til å passe dagens samfunn.

 

Marijuana er mindre skadeleg for deg enn alkahol. Det er ikkje spessielt avhengigheitsskapandes & rusen går over iløpet av 3-4 timar avhengig av styrke sjølvsagt.

 

Marijuana har også mange andre flotte ting å tilby oss. Vi kan lage klede av det, vi kan bygge hus fra det. Dei har klart å lage ein hemp sement som kan brukast til husbygging & andre diverse ting.  Hemp sement er også mindre miljøskadeleg enn kva vanleg sement som vi lager den dag i dag er.

 

I california meiner eg det var 4 milliardar dollar dei tjente inn på skatt fra lovlig salg til vanlig bruk & medisinsk bruk den første månaden. I tilleg gir lovlig salg av marijuana mange arbeidsplassar. Folk som dyrker, folk som høster, folk som transporterer, folk som sorterer & folk som selger det i butikker. Med tanke på alle som får sparken ifrå olje bransen i tilleg til alle flyktningane som kjem hit til Noreg no, så trenger vi fleire arbeidsplasser fort.

 

Marijuana har ekstremt mange medisinske fordeler for oss også. Det roer ned kroppen så stressfulle øyeblikk som kan føre til hjerte attack minsker om man er i faresonen for det, noko eg faktisk sjølv var for ikkje lenge sidan etter ei arbeids ulykke.

 

Marijuana har ekstremt mykje å tilby oss, det er lovlig/dekriminalisert ekstremt mange plassar, men vi har desverre ei sta, gammaldags & utdatert  regjering her i Noreg som holder oss tilbake.

 

I krigen mot dop som regjeringa vår er i, så er ingen ein større fiende enn Marijuana. Men med legalisering/dekriminalisering andre plasser i verden ser man at bruken av Marijuana generelt sett minsker, i tilleg til bruk av andre typer narkotiske stoffer som fortsatt er ulovleg, som heroin, kokain etc etc.

 

Kvifor ikkje snu Marijuana fra den størte fienden til den mektigaste allierte. Marijuana ville vert som USA er for Nato, musklane.

 

Presidenten i Mexico legaliserer Marijuana fordi dei ser at legaliseringa av Marijuana i USA skader dei meksikanske kartella, legalisering i Mexico vil føre til milliard tap i året for kriminelle organisasjonar.

 

 

Spar deg. 

Skrevet

Min eks røyker også hasj. Jeg merket det ikke før han fortalte meg det en dag, da hadde vi kanskje holdt på i to måneder. Han virket aldri rusa, og sa selv at han brukte det for å slappe av. Merket egentlig ikke noe forskjell på ham. 



Anonymous poster hash: 379fb...0e7
Skrevet

God del mennesker har feil inntrykk av kva marijuana er. Man trur det er sånn som man ser på film med cheech and chong at man blir dumme å kan ikkje klare å smøre seg ei brødskive ein gang.

 

Har hatt mange gode & lange samtaler med folk der vi har diskutert alt fra politikk til korleis norske skular er. I forhold til når eg diskuterer med nokon som er berusa på alkahol. Folk får eit lite gudskompleks når dei er fulle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...