Gå til innhold

Mannen min røyker hasj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppdaget at mannen min røyker hasj. Jeg har "tatt" han i det før, og jeg trodde han hadde sluttet. Nå har han igjen sagt at han skal slutte, men hvordan i alle dager kan jeg stole på det? Jeg har sagt at dete er siste sjangs, men frykter han ikke forstår alvoret i det.

Livet vårt er perfekt ellers. Alt er på stell, trives i hverandres selskap. Dette er mannen jeg vil bli gammel med. Det er bare en hindring og det er at han røyker. Redd for at hele livet går i grus. :/ Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Noen med råd? Erfaringer? 

Anonymous poster hash: 83558...0f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev urinprøver hvis du ikke stoler på mr Cheech (eller chong)

Anonymous poster hash: a1b86...344

Skrevet

Hvor mye er det snakk om da?

Anonymous poster hash: 8bdd7...5eb
Skrevet

Hvor mye er det snakk om da?

Så å si hver dag...

Skrevet

Det hadde vært dealbreaker for meg. Jeg hadde faktisk krevd familieveiledning og urinprøver levert hos lege jevnlig. 

Anonymous poster hash: 239e6...977
Skrevet

Så å si hver dag...

Hver dag?! Og du har ikke merket noe? Gjør han det på jbben da, eller om natta? Blir han ikke ruset?

Dette hadde vært en dealbreaker for meg, hvis ikke han var villig til å slutte (evt søke hjelp hvis det trengs). Jeg vil ikke dele livet mitt med en rusmisbruker.

Anonymous poster hash: 042ee...989

Skrevet

Hver dag?! Og du har ikke merket noe? Gjør han det på jbben da, eller om natta? Blir han ikke ruset?

Dette hadde vært en dealbreaker for meg, hvis ikke han var villig til å slutte (evt søke hjelp hvis det trengs). Jeg vil ikke dele livet mitt med en rusmisbruker.

Anonymous poster hash: 042ee...989

Han gjør det etter jeg har lagt meg, så nei jeg merker ingenting. Han sier han skal slutte, men problemet ligger vel der at han har jo sagt det før. 

Skrevet

Så å si hver dag...

Ja, det er jo noe helt annet enn på fest en gang i året. Vil anbefale dere å oppsøke noen form for parterapi, dette er et stort tillitsbrudd og uakseptabelt når man har ansvaret for barn. Her må du kreve bevis for at han snakker sant.

Skrevet

Jeg hadde godtatt innimellom (tror jeg).

Hver dag ALDRI! Jeg kjenner nok røykehoder med hode i sin egen ræv, sløve, selvopptatte og rastløse til å ha kunnet godtatt det.

Røyking hver dag kan på lang sikt skape psykiske problemer, så om du er klar for det (dette vet man jo aldri, kan komme uansett, men her er det selvpåført) så er det ok, er du ikke, så gi han et ultimatum :)

Anonymous poster hash: c24d4...389

Skrevet

Hadde gått fra han. Og å si alt fungerer bra utenom blir som å leve på en løgn . Det der burde du fått med deg om dere faktisk var så nærme hverandre . Dette er ett stort tillitsbrudd og

Anonymous poster hash: aee98...ab4

Skrevet

Herregud, er han 14 år eller? Og du er gift med han fordi at...??

Anonymous poster hash: 10baf...c88

Skrevet

Så å si hver dag...

Jeg hadde gjort det helt klart for ham at han får én - og bare én - sjanse til, og da kun om følgende krav oppfylles:

1. Han bestiller time til lege og innrømmer sin avhengighet + avtaler urinprøver tre ganger i uken i laaang tid fremover. Og han gir meg rett til å se prøvesvarene!

2. Han får hjelp for sine problemer hos psykolog og følger opp behandling.

3. Parterapi.

I tillegg - han får ikke kjøre bil før han er bevist rusfri, han får ikke kjøre barna.

Jeg ville i tillegg ha bestilt en legetime til egen time og fortalt hva mannen sliter med, hvordan han reagerer på at du tar opp det at han må slutte osv. Dette for å ha dokumentert et sted at dette er noe du sliter med, og at du har tatt det opp med mannen flere ganger uten at han slutter.

Om mannen ikke følger opp dette, da ville jeg ha gått fra ham (uansett hvor mye drømmemann han liksom er.... by the way, drømmemannen bruker ikke dop daglig!).

Anonymous poster hash: d68e5...61f

Skrevet

Ja, det er jo noe helt annet enn på fest en gang i året. Vil anbefale dere å oppsøke noen form for parterapi, dette er et stort tillitsbrudd og uakseptabelt når man har ansvaret for barn. Her må du kreve bevis for at han snakker sant.

Om det er på fest "en gang i året" eller hver dag, det er fortsatt et lovbrudd. Som forelder og forbilde så bær man vel i det lengste unngå å gjøre lovbrudd!!! Det er vel ikke slik her i verden at vi kan bryte de lover vi finner "dumme" bare fordi vi er uenige med de? Hvor går grensen for "godtatte" lovbrudd, etter type lovbrudd, eller antall ganger man bryter en lov? Hva viser dette barna våre?

Idiotisk. Har selv bare prøvd hasj/marihuana totalt 3-4 ganger, og min erfaring er ikke god.....Derfor har jeg heller ALDRI akseptert at en partner brukte det,- ikke "bare" nå og da en gang.... Men innser at folk har delte meninger på hvor farlig det er og at det burde vært lovlig,- og det er en diskusjon man kan ta,- men pr i dag er det LOVbrudd,- og det er ikke noe man driver med "når det passer seg"....I hvert fall når man velger " å bli voksen" å får barn! Kampen om legalisering kan man gjerne ta,- men ikke bruk det enn så lenge det er ulovlig,- mener jeg. Da understreker man bare det faktum at det ER vanedannende og noe man ikke klarer seg uten......

Anonymous poster hash: f029c...f50

Skrevet

Jeg hadde gått fra han.

Hadde også kalt inn barnevernet, han hadde ikke fått ha barna på samvær så lenge han ruset seg. Det hadde blitt urinprøver hos lege, også kunne vi snakket sammen igjen når han var rusfri.

Vår eldste sønn er 15 år gammel, og en far og forbilde som ruser seg mange ganger i uken hadde vært helt uaktuelt!

Anonymous poster hash: 5ecfe...1b1
Skrevet

Jeg har bodd med en mann som røyket hasj hver bidige dag, så og si at det ikke er noen problem er bare vås. Han ble veldig preget av det så ingenting jeg anbefaler noen. Verken å røyke hasj eller bo sammen med noen som gjør det.

Dette er når jeg var ung og vi hadde ingen barn. Og en av grunnene til at jeg gikk var hasjrøykingen.

Anonymous poster hash: df67f...a45

Skrevet

Jeg har bodd med en mann som røyket hasj hver bidige dag, så og si at det ikke er noen problem er bare vås. Han ble veldig preget av det så ingenting jeg anbefaler noen. Verken å røyke hasj eller bo sammen med noen som gjør det.

Dette er når jeg var ung og vi hadde ingen barn. Og en av grunnene til at jeg gikk var hasjrøykingen.

Anonymous poster hash: df67f...a45

Ja, men nå røyker han kisen her allerede hver dag, og det er ikke noe problem. Hun bare misliker selve røykinga, men merker ingen effekt. Da ligner han jo ikke eksen din, gjør han vel?

Folk er forskjellige. 

Skrevet

Regner med at Apnya er medlem kun for å tale for legalisering av narkotika med tanke på at personen oppretter profil her og svarer umiddelbart kun på dette spørsmålet.

Faktum er at Hi og mannen risikerer å bli meldt til barnevernet. Blir mannen tatt for kjøp eller bruk av hasj vil politiet som regel varsle barnevernet rutinemessig.

Om Hi har visst at mannen røyker hasj når barna er i huset og kanskje også oppbevarer noe i huset hvor barna kan finne det, da vil Hi fremstå som en uansvarlig mor som har tillatt det og ikke skånet barna.

Regelmessig bruk av hasj har flere uheldige helsemessige følger, både fysiske og psykiske påvirkninger.

Det er uansvarlig av Hi å ikke stille ultimatum overfor mannen. Og holdningen bruker Apnya fronter er både ulovlig og en forherligelse av et stoff som risikerer å ødelegge helsen - og familien om barnevernet blir brakt inn. Om barnevernet blir koblet vil Hi bli stilt overfor et ultimatum - om hun tar ansvar og skåner barna for en far som bruker dop daglig. Hvis hun ikke tar avstand fra det om mannen nekter å slutte, da risikerer Hi i verste fall å miste barna.

Jeg hadde aldri tatt den risikoen!

Hi - still ultimatum. Du er nå i samme stilling som om mannen din hadde et alkoholproblem. Om det er et alkoholproblem defineres ikke ut fra hva brukeren mener, men ut fra om det gir brukeren eller dennes nære og pårørende problemer. Gir alkoholforbruket problemer med nære relasjoner defineres det som et alkoholproblem.

Din mann har et hasjproblem. Han bryter din tillit, han lyver bevisst for deg. Siden han ikke greier å slutte selv, eller ikke vil, da har han mest trolig også et avhengighetsproblem, ikke bare en problematisk bruk.

Når mannen din ikke vil ta ansvar med tanke på at dere har barn i huset, da må du ta ansvar, Hi.

Skrevet

Regner med at Apnya er medlem kun for å tale for legalisering av narkotika med tanke på at personen oppretter profil her og svarer umiddelbart kun på dette spørsmålet.

Faktum er at Hi og mannen risikerer å bli meldt til barnevernet. Blir mannen tatt for kjøp eller bruk av hasj vil politiet som regel varsle barnevernet rutinemessig.

Om Hi har visst at mannen røyker hasj når barna er i huset og kanskje også oppbevarer noe i huset hvor barna kan finne det, da vil Hi fremstå som en uansvarlig mor som har tillatt det og ikke skånet barna.

Regelmessig bruk av hasj har flere uheldige helsemessige følger, både fysiske og psykiske påvirkninger.

Det er uansvarlig av Hi å ikke stille ultimatum overfor mannen. Og holdningen bruker Apnya fronter er både ulovlig og en forherligelse av et stoff som risikerer å ødelegge helsen - og familien om barnevernet blir brakt inn. Om barnevernet blir koblet vil Hi bli stilt overfor et ultimatum - om hun tar ansvar og skåner barna for en far som bruker dop daglig. Hvis hun ikke tar avstand fra det om mannen nekter å slutte, da risikerer Hi i verste fall å miste barna.

Jeg hadde aldri tatt den risikoen!

Hi - still ultimatum. Du er nå i samme stilling som om mannen din hadde et alkoholproblem. Om det er et alkoholproblem defineres ikke ut fra hva brukeren mener, men ut fra om det gir brukeren eller dennes nære og pårørende problemer. Gir alkoholforbruket problemer med nære relasjoner defineres det som et alkoholproblem.

Din mann har et hasjproblem. Han bryter din tillit, han lyver bevisst for deg. Siden han ikke greier å slutte selv, eller ikke vil, da har han mest trolig også et avhengighetsproblem, ikke bare en problematisk bruk.

Når mannen din ikke vil ta ansvar med tanke på at dere har barn i huset, da må du ta ansvar, Hi.

Juridisk sett stemmer jo alt dette, ja.

Og avhengighet er avhengighet uansett, selvsagt. Jeg har på ingen måte påstått at hasj er ufarlig, jeg har bare - utifra faktaopplysningene gitt meg - antatt at bruken hans er uproblematisk. Da regner jeg ikke med hvorvidt stoffet er lovlig, ettersom det ikke definerer farlighetsgraden - bare hvorvidt røykingen i seg selv skaper problemer for kona.

At barnevernet tar affære når barn er under omsorg av foreldre som misbruker narkotika, er selvsagt å foretrekke. Problemet er når de går inn selv når bruken ikke er problematisk. Ville de gått inn dersom far tok seg en øl på kvelden? Sannsynligvis ikke. Ville man kalt ham alkoholiker? Nei. Jeg stiller spørsmål ved dobbeltmoralen her. Det er forskjell på å røyke en joint på kvelden, og å dampe hele dagen. 

Det er tragisk at det koker ned til dette; at (potensielt) harmløs bruk av et rusmiddel som volder samfunnet mindre skade enn lovlige alternativer skal kunne splitte en familie, men slik er det, og siden de har valgt å få barn, må de ta valget. 

Jeg er i slik forstand enig i at mannen burde slutte å røyke hasj, barna burde alltid være viktigere. Problemet er at det hele virker så arbitrært, man følger bare loven fordi loven krever at man følger den, ikke fordi det finnes logikk bak. Dette irriterer meg. 

Skrevet

Juridisk sett stemmer jo alt dette, ja.

Og avhengighet er avhengighet uansett, selvsagt. Jeg har på ingen måte påstått at hasj er ufarlig, jeg har bare - utifra faktaopplysningene gitt meg - antatt at bruken hans er uproblematisk. Da regner jeg ikke med hvorvidt stoffet er lovlig, ettersom det ikke definerer farlighetsgraden - bare hvorvidt røykingen i seg selv skaper problemer for kona.

At barnevernet tar affære når barn er under omsorg av foreldre som misbruker narkotika, er selvsagt å foretrekke. Problemet er når de går inn selv når bruken ikke er problematisk. Ville de gått inn dersom far tok seg en øl på kvelden? Sannsynligvis ikke. Ville man kalt ham alkoholiker? Nei. Jeg stiller spørsmål ved dobbeltmoralen her. Det er forskjell på å røyke en joint på kvelden, og å dampe hele dagen.

Det er tragisk at det koker ned til dette; at (potensielt) harmløs bruk av et rusmiddel som volder samfunnet mindre skade enn lovlige alternativer skal kunne splitte en familie, men slik er det, og siden de har valgt å få barn, må de ta valget.

Jeg er i slik forstand enig i at mannen burde slutte å røyke hasj, barna burde alltid være viktigere. Problemet er at det hele virker så arbitrært, man følger bare loven fordi loven krever at man følger den, ikke fordi det finnes logikk bak. Dette irriterer meg. [/

Man kan godt diskutere om hasj burde være lovlig eller ikke.

Men en som røyker hver dag er avhengig. Man kan godt ta seg en blås hver kveld og innbille seg at det ikke påvirker noenting, men sannsynligheten er stor for at det ikke stemmer. Over tid påvirkes psyken. Jeg tror ikke de fleste blir psykotiske og sånne skrekkhistorier, men har bodd med en som tok seg en liten blås hver kveld. Etter en tid, ble humørsvingningene mer og mer tydelige, særlig på formiddagen, da vel abstinensene var sterkest. Irritabel og lett for å ta ting veldig innover seg.

Dette er altså ikke en 'slask' som satt og røyka dagen lang, men en normal mann med full jobb.

Og da han skjønte at han ville slutte, var det skikkelig tøft, uker med tungsinn og dårlig form. Så selv om jeg mener at den der 'det begynte med hasj og endte med en sprøyte i armen'-historien er overdrevet, så mener jeg at hasj er skumlere enn mange innbiller seg fordi man tror at man ikke påvirkes noe særlig, men så kryper det inn i systemet ditt over tid.

HI, det er to ting her som er problematiske. Det ene er at han lyver for deg, det andre er at han sannsynligvis har et avhengighetsproblem. Det må han innse selv, ellers tror jeg nok ikke han kommer til å slutte. Les deg opp på dette, finn ut om det er noe du kan bruke. Hvis du merker at det påvirker humøret hans, så si det til ham.

Han som jeg bodde sammen med, sluttet heldigvis (tror nok han tar seg en festblås innimellom, men aldri hver dag lenger).

Håper dere finner ut av det.

Skrevet

Du kan kjøpe tester på nett, til og med på ebay. Så kan du kreve at han tar en test når du misstenker han for å røyke hasj.

Anonymous poster hash: 2a2a8...6ab
Skrevet

Synes det er så skremmende at bruk av hasj bagatelliseres av enkelte.

Min mann røykte hasj da jeg ble sammen med ham. Jeg sa at jeg overhodet ikke ville vurdere å ha et seriøst forhold til ham, hvis han ikke stoppet øyeblikkelig. På det tidspunktet røykte han 2-3 ganger i uken. Uproblematisk, blir det påstått.

Vel, da han stoppet, falt han inn i en tung depresjon. Han fikk abstinenser i høy grad, han var stresset og følte seg helt elendig. Det varte i ukesvis.

Nå er det 5 år siden han stoppet. Han sier selv, at da han røykte, forsvarte han det. Han skulle ikke selv se problemet, eller bivirkningene det hadde. Men da han stoppet, så kunne han selv se hvordan han endret seg som person. Mindre paranoid, mindre deprimert, mer rolig, bedre søvn, osv. Bivirkningene og påvirkningene står nå så klart for ham, at han har sagt at han aldri noensinne vil vurdere å bruke det igjen. 

Han har en god kamerat, som også har røykt mye hasj. Mannen har forsøkt å overbevise ham om at det er best å stoppe, men kameraten mener at det er uproblematisk (som enkelte andre også sier). Kameraten endte opp med å miste jobben, pga hasjbruken (jobbet i nordsjøen). Videre endte han en dag, i en så stor hasjrus, at han glemte å ta vare på barnet sitt, som da var 2 år. Moren fant mannen surrende rundt i en egen boble, mens barnet verken hadde fått mat eller drikke.

Uproblematisk? Kjøss meg!

Skrevet

Det er dette som er så skummelt, det 'milde' misbruket, som kanskje ikke synes en gang, men som like fullt påvirker psyken.

Det er alltid snakk om at hasj er enten helt ufarlig (og for de som røyker det et par ganger i året er det nok det), eller så er det liksom like før man havner på kjøret.

Jeg tenker at de som er hverdagsrøykere og likevel har et velfungerende liv ikke kjenner seg igjen i misbruker-rollen, og at det dermed er mye vanskeligere å innse at man har et problem.

Skrevet

Eksen min røyka/røyker flere ganger hver dag. Da vi ble sammen var jeg 17 og han 25 og tenkte liksom ikke at det var noen big deal siden han overbeviste meg om at det ikke var farlig og at var som medisin for psyken hans. Han ble rolig og glad og glemte alt det vonde han hadde opplevd. Sikkert sant nok det der og da..

Men.. etterhvert som jeg ble voksen ble det veldig tydelig at han var avhengig. Han kunne ikke slappe av hvis det gikk for lenge mellom hver joint. Og han klarte ikke sosiale sammenkomster. Han var paranoid og deprimert og levde på en måte på utsiden av samfunnet. Alle andre var drittsekker og idioter som ødela for han. Han klarte ikke jobbe fordi han ble for paranoid.

Dessverre fikk vi 3 barn sammen før jeg forsto at det var han det var noe galt med og ikke alle andre.. kall meg gjerne blåøyd og naiv, men når man blir "hjernevasket" fra man ikke er ordentlig voksen, så tror man på det personen sier..

Det ble etterhvert slutt da han ikke klarte å ha et familieliv der han måtte sette barnas og familiens behov fremst. Han klarte kun å ta hensyn til seg selv og sitt.. En dag reiste han bare og lot meg sitte igjen med alt ansvar for barn, hus og økonomi. Hjalp ikke til med en krone.

Personlig tror jeg min eks ble dårligere og dårligere på psyken med årene pga hasj/cannabis. Sosial angst, paranoia, humørsvingninger, sterk depresjon osv.. selv tror han fortsatt dette er den eneste rette medisin..

Så, HI.. Jeg hadde vært veldig veldig skeptisk til å fortsette et liv med en mann som røyker..

Hilsen en som før ikke trodde cannabis var noen big deal..

Anonymous poster hash: cb460...421

Skrevet

Apnya og andre som snakker om at dette ikke betyr noe:

Hvis dere virkelig selv røyker opp mot daglig og innbiller dere at dere oppfører dere heeeeeeelt normalt og at ingen påvirkes av dette, så må jeg skuffe dere. Mange - virkelig mange - av mine gode venner drev sånn i skoletida og studietida. De trodde selv alt var hunky dory, men det er ingen ting man blir så tiltaksløs av som hasj. Man går bare i stå. Tiden står nærmest stille; jeg kunne komme til en god venn etter 6 måneder og finne at han fortsatt satt på samme måte, i samme sofa, snakket om samme ting, fortalte om alle sine planer og alt han skulle komponere. Eksakt som han gjorde 6 måneder før, og som han gjorde et år etter.

Livsløgn er hardt å kvitte seg med?

Anonymous poster hash: d61a5...9ed

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig i det mannen skriver, jeg foretrekker også weed over øl, og det er ikke snakk om ofte, men en gang i blant for kos og avslapning. Hadde kjæresten min krevd at jeg sluttet, kunne jeg fint gjort det, men ville nok savnet det, og syntes han var urettferdig og "tullete". Heldigvis har kjæresten min ingen problemer med det da.

Anonymous poster hash: a31c2...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...