Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #1 Skrevet 2. april 2016 Mannen og jeg har ett felles barn og han har en fra før. Nå vil min mor spandere ferie på oss i forbindelse med sin 60-årsdag. Stedatter er selvsagt invitert også. Vi skal reise langt men til et trygt land. Det er mye barneaktiviteter og mange barns drømmeferie. Problemet er at barnets mor nekter barnet å bli med. Det er ikke min mors jobb å leke generøs bestemor (hennes ord) Det er når vi skal ha henne men hun nekter altså far å ta henne med. Han har forsøkt alt og eneste som gjenstår er å få hjelp av politiet. (Har snakket med de og deres ord er at mor må ha gode grunner til å ikke ville godkjenne og gi passet til far, noe hun ikke har da området ikke er et risiko område og far ikke har tilhørighet til landet eller det er fare for kidnapping av eget barn) Problemet er at samarbeidet med mor er langt under pari og han har omsider fått til en nogenlunde kommunikasjon. Bruker han politiet til å hjelpe seg vil dette ødelegge alt. Samtidig har han skånet datter for denne diskusjonen. Nå har hun funnet ut at denne ferien er en mulighet og vil selvsagt være med. Etter mange spørsmål og diskusjoner sa han at han og mamma hadde snakket om hun kunne bli med men at de ikke hadde blitt enige. Nå har hun selv begynt å mase på sin mor som igjen har sagt at pappa ikke vil ha henne med. Alt er bare ubehagelig nå. Alle er lei seg og vi vurderer å ikke dra. Vi har tre alternativer. Ikke dra. Dra uten stedatter og såre henne noe fryktelig. Og "bekrefte" det mor har sagt. Eller få politiets hjelp slik at vi kan dra og dermed måtte leve med at mor ikke vil samarbeide med noe lengre. Hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 336e1...af7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #2 Skrevet 2. april 2016 Jeg har ikke stebarn, så det er vanskelig å sette meg inn i situasjonen fullstendig, men ut fra det du beskriver hadde jeg ønsket å dra sammen med stebarnet. Stebarnets mor har jo allerede ødelagt for seg selv ved å manipulere barnet til å tro at pappa ikke vil ha henne med. Noe som er utrolig slemt gjort mot barnet! Så får de voksne heller ta støyten i etterkant. Det blir i alle fall feil at barnet skal lide, så for all del, ikke dra uten stebarnet! Da bør dere heller alle bli hjemme. Anonymous poster hash: a1af8...a6f
3 i april Skrevet 2. april 2016 #3 Skrevet 2. april 2016 Få hjelp av politiet å så tar dere det der I fra. Om mor blir fryktelig vanskelig då tar far ny runde på familievern kontoret for megling. Det et ikke til mors fordel og være vanskelig, nekte samvær og ferie osv. Det at mor lyver til datter , burde far ta opp med både datter og mor. Et mor en god mor eller burde far ha mer samvær eller hovedomsorgen? Hva et best for jenta ?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #4 Skrevet 2. april 2016 Enig med hun over. Barnet bør ikke straffes fordi moren har satt seg på bakbeina. At jenta skal gå å tro at pappaen ikke vil ha henne med, bare fordi mor må få viljen sin, er helt feil. Går det an å si til mor at dere har snakket med politiet, og si at de mener hun ikke kan holde igjen barnet hjemme? Anonymous poster hash: 433cf...3cc
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #5 Skrevet 2. april 2016 Hvor gammelt er barnet? Anonymous poster hash: 320d7...89e
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #6 Skrevet 2. april 2016 Jeg har ikke stebarn, så det er vanskelig å sette meg inn i situasjonen fullstendig, men ut fra det du beskriver hadde jeg ønsket å dra sammen med stebarnet. Stebarnets mor har jo allerede ødelagt for seg selv ved å manipulere barnet til å tro at pappa ikke vil ha henne med. Noe som er utrolig slemt gjort mot barnet! Så får de voksne heller ta støyten i etterkant. Det blir i alle fall feil at barnet skal lide, så for all del, ikke dra uten stebarnet! Da bør dere heller alle bli hjemme. Anonymous poster hash: a1af8...a6f Skal én person ødelegge ferien til fire mennesker? Jeg ville fått politiet til å hjelpe meg, Hvis det var mor til mor som skulle betale, hadde det sikkert vært greit, vil jeg tro. Tenk å frata barnets mulighet til å reise. Jeg blir bare.... Sjokkert! Anonymous poster hash: 88e45...38c
Yellow Brick Road Skrevet 2. april 2016 #7 Skrevet 2. april 2016 Å ikke dra, er ikke noe alternativ. Det kan fort gi stedatter følelse av at det er hennes skyld, om kanskje ikke akkurat nå, så senere når folk rundt dere begynner å snakke om reisen. Å dra uten henne er ikke noe alternativ, i alle fall når mor allerede har sagt at far ikke vil ha henne med. Å koble inn politiet er ikke noe godt alternativ, men det er det eneste alternativet så lenge mor ikke vil samarbeide uten.
smiia Skrevet 2. april 2016 #8 Skrevet 2. april 2016 Min erfaring med å gi etter for vanskelige ekser, er at det blir som å gi dem lillefingeren - da tar de hele hånda. Hvis dere gir dere denne gangen, så forbered dere på et samarbeid videre der mor dikterer og dere adlyder, "for husfredens/samarbeidets skyld". Men er det egentlig et samarbeid? Ja, det vil bli en kamp nå, men jeg ville tatt kampen. Min erfaring er iallfall at det blir bedre etterpå, altså, det blir mer respekt og gi og ta fra begge sider. Hun skjønner at hun ikke bare kan bulldose på og få det som hun vil. Her i gården kan ikke mor til mitt stebarn fordra meg, hun hilser aldri og ser sur ut hvis jeg dukker opp. Det er fordi mannen begynte å stille krav da han traff meg, og hun hatet det og lagde masse bråk en stund. Men nå går det helt bra med gi og ta samarbeid, at hun ikke klarer å oppføre seg voksent nok til å klistre på seg et smil og hilse høflig når jeg dukker opp, lever jeg greit med. Eksen til din mann er helt sikkert sjalu, og det er jo forståelig - sårt når man ikke selv klarer å gi barnet "drømme ferien". Når det er sagt, smålig å ødelegge dette for barnet pga egen sjalusi, det er barnet som bør være fokusert her, ikke egen sårede stolthet.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #9 Skrevet 2. april 2016 Her bør vel kanskje alderen på barnet komme frem. Det er stor forskjell på å ta med et barn på 2 år 14 dager til Tyrkia i over 40 grader en en 12 åring. I tillegg så har plassen også noe å si. En ting til jeg lurer på er hva mener dere politiet skal gjøre. Bryte seg inn hos mor og ta passet og ta med seg barnet med makt? Så lenge der ikke foreligger en rettsak og dom ift barnefordeling, samt at mor står som hovedforsørger og far som samværforelderen er det lite politiet kan gjøre er jeg redd. Anonymous poster hash: 1ea95...a10
smiia Skrevet 2. april 2016 #10 Skrevet 2. april 2016 Her bør vel kanskje alderen på barnet komme frem. Det er stor forskjell på å ta med et barn på 2 år 14 dager til Tyrkia i over 40 grader en en 12 åring. I tillegg så har plassen også noe å si. En ting til jeg lurer på er hva mener dere politiet skal gjøre. Bryte seg inn hos mor og ta passet og ta med seg barnet med makt? Så lenge der ikke foreligger en rettsak og dom ift barnefordeling, samt at mor står som hovedforsørger og far som samværforelderen er det lite politiet kan gjøre er jeg redd. Anonymous poster hash: 1ea95...a10 De tenker nok på pass - som mor nekter å gi dem.
Elina Skrevet 2. april 2016 #11 Skrevet 2. april 2016 Dere må selvsakt fortelle barnet det som det er: at dere vil selvsagt ha henne med men at moren hennes ikke vil det. Så får moren selv stå for det hun har sagt. Det er ikke OK å la barnet tro at faren ikke ønsker henne med, det er slemt. Jeg kan tenke meg at om datteren selv får vite hvordan tingene hanger sammen så vil hun selv klare å mase på mor til at mor lar henne bli med. Nå så lar dere mor slippe unna med å skylde på far, det er ikke greit.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #12 Skrevet 2. april 2016 Dere må selvsakt fortelle barnet det som det er: at dere vil selvsagt ha henne med men at moren hennes ikke vil det. Så får moren selv stå for det hun har sagt. Det er ikke OK å la barnet tro at faren ikke ønsker henne med, det er slemt. Jeg kan tenke meg at om datteren selv får vite hvordan tingene hanger sammen så vil hun selv klare å mase på mor til at mor lar henne bli med. Nå så lar dere mor slippe unna med å skylde på far, det er ikke greit. Enig, jeg er helt for å beskytte barnet ved å ikke snakke nedsettende om den andre forelderen. Men når det blir gjort på denne måten så blir det ekstremt urettferdig og feil å "ta skylden" når det er mor som skaper den dårlige situasjonen. Anonymous poster hash: ea1a4...d43
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #13 Skrevet 2. april 2016 Barnet er 11. Vi skal til Florida. Angående hva politiet kan gjøre fikk far beskjed av fvk at mor ikke kan motsette seg ferie med mindre hun har en god grunn. Som område som betegnes som utrygt reisemål, far har tilhørighet til landet og mor frykter kidnapping eller at far ikke er egnet omsorgsperson til å reise på ferie. Da han snakke med politiet sa de at de kunne hjelpe far ved å kontakte mor og be om begrunnelse til å beslaglegge passet. Selvom mor er hovedomsorgsperson så har hun ikke anledning til å detaljstyre fars feriemål i hans ferie med mindre tidligere nevnte grunner er årsak. De sa selvsagt at det beste er å løse en slik situasjon uten deres inngripen, men mor står på stedet hvil og har sagt sine siste ord i saken. Anonymous poster hash: 336e1...af7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #14 Skrevet 2. april 2016 Barnet er 11. Vi skal til Florida. Angående hva politiet kan gjøre fikk far beskjed av fvk at mor ikke kan motsette seg ferie med mindre hun har en god grunn. Som område som betegnes som utrygt reisemål, far har tilhørighet til landet og mor frykter kidnapping eller at far ikke er egnet omsorgsperson til å reise på ferie. Da han snakke med politiet sa de at de kunne hjelpe far ved å kontakte mor og be om begrunnelse til å beslaglegge passet. Selvom mor er hovedomsorgsperson så har hun ikke anledning til å detaljstyre fars feriemål i hans ferie med mindre tidligere nevnte grunner er årsak. De sa selvsagt at det beste er å løse en slik situasjon uten deres inngripen, men mor står på stedet hvil og har sagt sine siste ord i saken. Anonymous poster hash: 336e1...af7 Uff, det er helt utrolig at det går an å være så egoistisk La barnet få vite at det er mamma som sier nei, at pappa gjerne vil han/ hun med. Anonymous poster hash: 796c3...257
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #15 Skrevet 2. april 2016 La barnet få vite at det er mor som nekter, så kan barnet legge press på mor. Ikke noen god måte å gjøre det på, men siden barnet nå tror at dere ikke vil ha henne med, tror jeg at det er det beste. Anonymous poster hash: e0b1f...374
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #16 Skrevet 2. april 2016 Kan dere presangene det for barnet som at både dere og moren er litt bekymret for hvordan det vil være for henne å være så langt unna mamma i to uker og at dere fortsatt diskuterer om dere tror det vil gå bra. Kan dere fortelle at dere selvfølgelig helst vil ha henne med, men ikke hvis hun kommer til å savne mamma for mye? Forsøk å få frem at både dere og mamma må tenke dere godt om fordi dere er så glad i henne, ikke fordi dere vil ta fra henne en mulighet. Anonymous poster hash: 9155e...50a
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #17 Skrevet 2. april 2016 Kan dere presangene det for barnet som at både dere og moren er litt bekymret for hvordan det vil være for henne å være så langt unna mamma i to uker og at dere fortsatt diskuterer om dere tror det vil gå bra. Kan dere fortelle at dere selvfølgelig helst vil ha henne med, men ikke hvis hun kommer til å savne mamma for mye? Forsøk å få frem at både dere og mamma må tenke dere godt om fordi dere er så glad i henne, ikke fordi dere vil ta fra henne en mulighet. Anonymous poster hash: 9155e...50a Alle innfallsvinkler er forsøkt. Og hun VIL dra. Hun trives godt med oss og vi har aldri opplevd akutt mamma-lengsel på ferie tidligere. Vi har selvsagt avkreftet det mor har sagt og sagt at mamma nok har misforstått, selvsagt vil vi ha henne med. Hun er 11 år så hun forstår mye. Selvsagt blir hun sår når mor sier slikt men hun er ikke dum. Likevel merker vi en liten usikkerhet i henne rundt denne turen. Vondt å se. Anonymous poster hash: 336e1...af7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #18 Skrevet 2. april 2016 Moren er bitter? Utrolig kjip situasjon.. Snart er barnet gammel nok til å bestemme hvem hun vil bo hos også. Vet ikke hva jeg ville gjort, muligens kontakter advokat for å få alvor frem. Hun kan ikke nekte. Er hun redd for kidnapping eller? Anonymous poster hash: 57a00...5b7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #19 Skrevet 2. april 2016 Oppgir mor noen grunn til at hun ikke ønsker å dra annet enn at stebestemor ikke skal leke bestemor? Anonymous poster hash: 9155e...50a
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #20 Skrevet 2. april 2016 Oppgir mor noen grunn til at hun ikke ønsker å dra annet enn at stebestemor ikke skal leke bestemor? Anonymous poster hash: 9155e...50a Nei. Sier det er uaktuelt. Det er for langt å reise og hun er ikke en naturlig del av MIN familie. Min mor, søster med mann og barn og oss som drar. Moren tar grundig feil, stedatter behandles som barnebarn og niese av min familie og hun trives godt sammen med min familie også. Min søster har en datter på samme alder og de er bestevenner. Anonymous poster hash: 336e1...af7
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #21 Skrevet 2. april 2016 Har mor noen ny partner, en egen mor, en venninne eller noen andre som kan få henne på bedre tanker? Hvor mye tid har dere på dere? Når skal dere dra? Husk at smisking og ros sannsynlig vis vil gjøre dette enklere enn tydelig konflikt og alvorsprat. Anonymous poster hash: 9155e...50a
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #22 Skrevet 2. april 2016 Har mor noen ny partner, en egen mor, en venninne eller noen andre som kan få henne på bedre tanker? Hvor mye tid har dere på dere? Når skal dere dra? Husk at smisking og ros sannsynlig vis vil gjøre dette enklere enn tydelig konflikt og alvorsprat. Anonymous poster hash: 9155e...50a Far har forsøkt alt. Hun blånektet fra første gang. Hennes mor støtter hennes avgjørelse. Hun har (hadde ikke når mannen var med henne) noen venninner bortsett fra sin søster. Alt er virkelig forsøkt og vi står igjen med drastiske tiltak. Vi har ennå noen måneder på oss. Far ønsker å få passet så raskt som mulig for å se at det er gyldig samt ta vare på det til de skal dra av frykt for at det "er borte" to dager før avreise. Anonymous poster hash: 336e1...af7
NormaJean Skrevet 2. april 2016 #23 Skrevet 2. april 2016 Far har forsøkt alt. Hun blånektet fra første gang. Hennes mor støtter hennes avgjørelse. Hun har (hadde ikke når mannen var med henne) noen venninner bortsett fra sin søster. Alt er virkelig forsøkt og vi står igjen med drastiske tiltak. Vi har ennå noen måneder på oss. Far ønsker å få passet så raskt som mulig for å se at det er gyldig samt ta vare på det til de skal dra av frykt for at det "er borte" to dager før avreise. Anonymous poster hash: 336e1...af7 Dere må også ha passet for å kunne søke ESTA, så klokken tikker! Få passet asap og husk at med nødpass kommer man ikke inn i USA Ikke la jenta lide for en tåpelig mor. Få passet igjennom politiet og ha en fin tur!
Elina Skrevet 2. april 2016 #24 Skrevet 2. april 2016 Men hvorfor nekter mor? Og hvorfor støtter hennes mor henne i det? Er hun redd noe skal skje henne på turen? Hva er argumentene?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2016 #25 Skrevet 2. april 2016 Høres ut som moren til mitt stebarn det.. Hun hater at jeg finner på ting med barnet og nekter der hun føler hun kan, kun på pur F, ikke fordi det er noen god grunn.. Koselig med mødre som setter seg selv før barnas ønsker. Anonymous poster hash: 793f9...830
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå