Gå til innhold

Urettferdig behandlet av Nav


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

 

 

Næ, så fint! Da trenger han jo ikke lære seg norsk! Problem løst.

 

Eller vent litt... Flytter dere til Sverige så må dere lære svensk.

 

Kjære vene, tenk deg om! Er dette virkelig en mann du skal kaste bort livet ditt på? En som i løpet av fire - 4! år ikke har giddet å lære seg språket i landet han har bosatt seg i.

 

Anonymous poster hash: 28b5d...791

Seriøst?! Tenk deg litt om før du slenger med kjeften! Han har allerede fått seg jobb i Sverige,svensk vil han lære seg etterhvert. De er ikke så vanskelig der vettu. Det vikyigste for oss er at han hsr fått seg jobb! Når han er begynt å jobbe,så kan han vel gå på svensk kurs, er det så vanskeig å forstå? ALLE kan engelsk i dette landet,så hva er problemet? Å si at jeg kaster bort livet mitt med han,er ganske sårende og provoserende,så pass deg for hva du sier. Jeg kaster ikke bort livet mitt med han. Vi hadde en polsk jente på jobben som ikke kunne snakke norsk og hun lærte det mens hun var i jobb.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Han kan gå på svenskkurs?

Ja, men hva har da hindret han i å gå på norskkurs?

 

 

Egentlig trenger dere litt voksenopplæring begge, tror jeg.

 

Anonymous poster hash: 098c0...aeb

Penger. Når han er begynt å jobbe, så kan han selv betale for språkkurs.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Og tror du må passe deg for hva du sier. Du trenger ikke å være frekk. Hvem er det da som trenger voksenopplæring? Hmmm...Grow up! Eller må jeg oversette det på norsk?

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

 

Næ, så fint! Da trenger han jo ikke lære seg norsk! Problem løst.

 

Eller vent litt... Flytter dere til Sverige så må dere lære svensk.

 

Kjære vene, tenk deg om! Er dette virkelig en mann du skal kaste bort livet ditt på? En som i løpet av fire - 4! år ikke har giddet å lære seg språket i landet han har bosatt seg i.

 

Anonymous poster hash: 28b5d...791

Seriøst?! Tenk deg litt om før du slenger med kjeften! Han har allerede fått seg jobb i Sverige,svensk vil han lære seg etterhvert. De er ikke så vanskelig der vettu. Det vikyigste for oss er at han hsr fått seg jobb! Når han er begynt å jobbe,så kan han vel gå på svensk kurs, er det så vanskeig å forstå? ALLE kan engelsk i dette landet,så hva er problemet? Å si at jeg kaster bort livet mitt med han,er ganske sårende og provoserende,så pass deg for hva du sier. Jeg kaster ikke bort livet mitt med han. Vi hadde en polsk jente på jobben som ikke kunne snakke norsk og hun lærte det mens hun var i jobb.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Han kan gå på svenskkurs?

Ja, men hva har da hindret han i å gå på norskkurs?

 

 

Egentlig trenger dere litt voksenopplæring begge, tror jeg.

 

Anonymous poster hash: 098c0...aeb

Penger. Når han er begynt å jobbe, så kan han selv betale for språkkurs.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Og tror du må passe deg for hva du sier. Du trenger ikke å være frekk. Hvem er det da som trenger voksenopplæring? Hmmm...Grow up! Eller må jeg oversette det på norsk?

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Hvorfor mener du det er frekt?

Din logiske tankerekke er full av huller. Jeg bare peker på dem. Don't shoot the messenger!

 

Forresten, hun over her sier det i rene ord. Så slipper du å trekke slutningen helt selv...

 

Anonymous poster hash: 098c0...aeb

Skrevet

Helt seriøst så er mannen din lat. Han burde ha tatt ansvar selv og lært seg norsk for lenge siden. Det er fullt mulig å gjøre på egenhånd.

 

Jeg leste ordbok og oversatte aviser og bøker på egenhånd, tok opp nyhetene og hermet etter. Nektet meg selv å snakke engelsk men prøvde meg på gebrokken norsk i butikken og det tok meg 3 måneder før jeg skjønte alt, og kunne ta en enkel jobb som servitør og renholder der man ikke trengte å snakke så mye. Har jobbet meg opp til bedre betalt jobb og selvom jeg enda har noen skriftlige feil så hender det at folk tror jeg er norsk da jeg snakker nesten uten aksent.

 

Mannen din er lat, det er kun han som kan endre situasjonen. Han må da skjønne at språket er nøkkelen til å klare seg her.

 

Anonymous poster hash: 07edd...7c2

Skrevet

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

De aller fleste nordmenn snakker like godt engelsk som svenskene gjør. Regel nr 1 når man flytter til et annet land er å gjøre en innsats for å lære språket. Om ikke for arbeid, så for seg selv og sine kommende barn slik at man er i stand til å kunne kommunisere med andre.



Anonymous poster hash: a0017...8bb
Skrevet

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

 

Inntrykket av ham er det du som har gitt. Du har også gitt et inntrykk av deg selv som du tydeligvis ikke kjenner deg igjen i.

 

Anonymous poster hash: a0017...8bb

Skrevet

 

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Inntrykket av ham er det du som har gitt. Du har også gitt et inntrykk av deg selv som du tydeligvis ikke kjenner deg igjen i.

 

Anonymous poster hash: a0017...8bb

Jeg håper i alle fall det inntrykket jeg sitter igjen med er helt, helt feil. Av både HI og mannen. Hvis ikke er det bare tragisk.

 

Anonymous poster hash: 098c0...aeb

Skrevet

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han. Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

 

Ja da, vi har fått feil inntrykk. Helt sikkert. Og det inntrykket er det du som har gitt oss. I løpet av denne tråden har du viklet deg inn i en fortelling med så mange hull og logiske brister at hele greia nå har blitt til en helt annen fortelling enn du startet med. Lykke til, men kom ikke den dagen hele dette opplegget rakner, og si at du ikke har blitt advart.

 

Anonymous poster hash: 28b5d...791

Skrevet

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

 

 

Vi får det inntrykket av ham som du gir oss!

 

Og igjen så henger du deg opp i ting, men unngår det som virkelig er viktig. HVA gjør mannen NÅ for å lære seg norsk intensivt selv? HVA gjør han NÅ for å ev. forberede flytting til Sverige og lære seg svenskt språk, undersøke hvilke tillatelser han trenger - bli i stand til å lese kontrakter osv.?

 

HVA gjør denne mannen NÅ for å vise deg at han har tenkt å greie seg selv?

 

Det at du stadig vekk unngår å svare på dette, det sier mer enn du er klar over, Hi. Hadde han vært aktiv og virkelig gjort en innsats selv, da tror jeg du ville fortalt oss det. I stedenfor finner du alle gode argument for at han ikke skal gjøre noe nå... men at han heeeelt sikkert vil gjøre alt godt igjen bare han er i jobb.

 

Så hva gjør han før han ev. begynner å tjener penger i Sverige? Hvordan øker han sine sjanser for å få jobb i Norge og/eller Sverige?

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Skrevet

Hva skal han egentlig lære på språkkurs som du ikke kan lære ham? Kjøp deg lærebok "Norsk for utlendinger 1" og du vil se at ting der inne kan du lære ham. Bedre enn hvilken som helst språkkurs, han har sin egen lærer (det er du) som han ikke trenger dele med 20 andre, og som kan øve med ham akkurat på det han trenger.

 

Flytter dere til Sverige må han jo lære seg svensk. Tro det eller ei, men svensk er mer komplisert enn norsk, og han har heller ikke krav på gratis opplæring heller. Dessuten, har du tenkt på NÅR på dagen voksenopplæring er? Nettopp den tiden folk flest jobber. Jobber han utelukkende kveld er saken grei, men noe forteller meg at det er et eller annet i veien likevel.

 

Lykke til. Du trenger det.



Anonymous poster hash: 05748...5da
Skrevet

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Det går bare ikke ann å være så naiv som du er! Det eneste du legger frem er bortforklaringer på vegne av mannen, og ikke minst du svelger alt han sier rått 😨Rister på hodet, og er sjeleglad jeg var betraktelig mer oppegående enn deg når jeg møtte en mann som ikke kunne norsk.

 

 

Anonymous poster hash: 72cf1...aac

Skrevet

Jeg har jobbet i NAV, nettopp med EØS-borgere. Og lite irriterer meg mer enn alle østeuropeerne som kommer til Norge på bakgrunn av reglene om fri flyt av arbeidskraft. Det er så mange som skriker om at innvandrerne kommer til Norge og kan lovverket inn og ut, aldri opplevd noensinne. Østeuropeerne derimot, har full kontroll og utnytter systemet på det groveste. Helt typisk scenario blant mine brukere; kommer til Norge; lager fiktiv arbeidskontrakt med enten bemanningsbyrå eller et eller annet obskurd firma for å få registreringsbevis hos politiet. De klarer så ALLTID uten unntak å jobbe fullt med god lønn i 4-8 uker og da har de jammen meg rett på sjukepenger i 52 uker. Når de 52 ukene er over kan de til og med ha rett på 104 uker med dagpenger. 3 år med statlig lønn, men det skal de ha, de sitter ikke på ræva i 3 år, nånei, de jobber fullt hele tiden, svart. Og alle pengene sendes ned til hjemlandet, ikke en krone blir igjen i Norge.

 

Jeg blir så jævlig forbanna, kommer du som arbeidsinnvandrer så får du jobbe eller dra din veg! Grunnen til at du lovlig er i landet er fordi du har rett til å jobbe her!!

 

Det er merkelig nok kun menn dette gjelder for. Polske kvinner kan jeg knapt huske å ha hatt med å gjøre, de klarer å skaffe seg jobber og tjene penger uten å involvere NAV. Og om han ikke klarer å skaffe seg jobb er det han set er noe galt med, ingen av de andre østeuropeere snakket norsk eller engelsk og de får seg jobber her og der hele hurven.

 

Oppsummert; om han ikke jobber har han lov å oppholde seg i landet, men ikke lov å belaste velferdsstaten. Han kan dra hjem, snarest.

 

Anonymous poster hash: 69465...35e

Skrevet

 

 

Du startet innlegget med at du var svært frustrer og fortvilt fordi han ikke har jobb, at han ikke har lært seg norsk på disse fire årene. Nå har han plutselig jobb i Sverige og det er ingen problemer fordi han trenger ikke lære svensk før han har jobb i Sverige.

 

Hva med å bruke tiden aktivt på å lære seg mer norsk før han ev. flytter, det vil gjøre det lettere for ham å lære seg svensk også, og jeg vil tro fremtidig arbeidsgiver vil sette pris på det.

 

Saken koker ned til at han har overbevist deg om at eneste måten for ham å lære seg språk er om han jobber. Og du kjøper argumentet hans, fordi det er enklere enn å stille krav til ham.

 

Om ikke noe annet, HI. Vær så snill å ikke sette deg selv i større gjeld for denne mannen. Han forteller deg sikkert hvordan alt kommer til å ordne seg for dere bare han får seg jobb i Sverige, at han skal betale tilbake. Men når han får jobb skal han bruke pengene på språkkurs, så skal dere sikkert på ferie, så er det sikkert ting han trenger til leilighet i Sverige, så skal dere reise mellom Norge og Sverige for å se hverandre før du ev. flytter etter ham. Og når han begynner å tjene penger så skal han trolig også sende noe penger hjem for å hjelpe familien sin, for slik er jo den kulturen. Han vil ikke ha særlig mye penger til overs for å hjelpe deg å betale ned den gjelden du har fått pga. ham. I Sverige må du regne med lavere lønn enn du har i Norge, dvs. den gjelden du har i Norge vil være en større belastning for deg.

 

Så vær så snill, ikke sett deg selv i mer gjeld pga. denne mannen. La ham bevise for deg at han mener alvor nå. Om han virkelig elsker deg så vil han ikke sette deg i en enda vanskeligere situasjon. La ham vise deg det neste året at han greier seg selv, at han gjør en innsats for å lære språk, få og holde på en jobb og begynne å betale ned på den gjelden han har satt deg i!

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Ja for hvis det dukket opp noe jobb her så hadde det ikke vært nødvendig å reise til Sverige. Og slutt med det at han utnytter meg...Det at han kommer til å sende penger til familien: Moren er død og faren har han ingen kontakt med. Så ikke tenk på det du.... Og den gjelden skal han betale ned på ja, derfor han må reise til Sverige og begynne å jobbe. Jeg blir boende her til alt er på plass. Han ønsker meg ingenting vondt. Han vil bare ha seg en fast jobb og stå på sine egne bein. Dere har bare fått et feil inntrykk av han.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Det går bare ikke ann å være så naiv som du er! Det eneste du legger frem er bortforklaringer på vegne av mannen, og ikke minst du svelger alt han sier rått 😨Rister på hodet, og er sjeleglad jeg var betraktelig mer oppegående enn deg når jeg møtte en mann som ikke kunne norsk.

 

 

Anonymous poster hash: 72cf1...aac

Vet du også hva alle mine Eøs-brukere hadde til felles? Bortsett fra store familier inkl kone og barn i hjemlandet? En kjæreste med leilighet. Som betalte alt mulig og hjalp til med å fylle ut skjema og skrev klager og i det hele og det store ordnet ut det meste slik at mannfolka ikke har en eneste grunn til å lære seg norsk, dere fikser jo det som fikses må. På grunn av taushetsplikten kunne ikke jeg fortelle de at hallo, han er gift og har barn, våkn opp!

 

Anonymous poster hash: 69465...35e

Skrevet

Du skriver at det eneste han vil ha er en jobb og stå på egne bein, derfor flytter han til Sverige. Kanskje han bare utnytter deg for å komme inn i Skandinavia? Virker ikke som han gidder legge mye innsats i språket?

 

Er du sikker på at han faktisk er interessert i at du skal flytte etter? Har dere/du ikke barn? Skal disse måtte begynne et nytt liv i nytt land fordi han ikke gidder lære norsk?

 

Du skriver at bare han kommer i jobb så kan kolleger lære han språket. Det er faktisk mannen selv om må lære språket, dette er ikje kollegaer sitt ansvar. Ikke sikkert de gidder prate med han en gang siden han ikke er så interessert i språk.

 

Det virker som om han legger skylden/ansvaret på alle andre enn seg selv for å lære et nytt språk. Han skylder på bilulykken osv. Om han ble så skadet har han vel måtte ligge mye i ro? Hvorfor ikke lese bøker da?

 

Om han lå på sykehus så burde han jo pratet norsk med sykepleiere og andre pasienter (og ta det med leger på sitt språk).

 

Pekebøker, ordbøker, app, google translate bør brukes aktivt hele tiden.

 

Språkgrupper hos frivillighetssentralen, her går pensjonister å plukker søppel hver uke og det finnes turgrupper alle kan delta i osv.

 

Anonymous poster hash: 7f9ba...76a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...