Gå til innhold

Urettferdig behandlet av Nav


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil absolutt anbefale Duolingo. Helt gratis, både på app på tlf/iPad og på pc. Utrolig bra måte å lære språk på.

 

Ellers vil jeg anbefale at han prøver å få seg en praksisplass, selvom ikke dette er betalt.

 

Å være tilknyttet et vikarbyrå kan også gjøre det enklere å få jobb.

 

Mannen min jobbet i en norsk/engelsk-språklig barnehage da han kom til Norge og ikke kunne norsk. Er det noe slikt der dere bor?

 

Anonymous poster hash: 6d340...8d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags utdannelse har han, da?

 

Anonymous poster hash: 45c28...f93

Skrevet

Hei og takk for svar. Jeg ser tankegangen din og jeg vet at dette burde vi gjort fra starten av. Vi gjorde det i en periode, hadde en bunke med papirer og ordbok osv så han kan litt norsk, og han forstår mer og mer, men poenget var ikke å snylte eller skylde på Nav. Tror dette bare ble en stor misforståelse. Han har vært innom litt småjobber, men det var kun i korte perioder så han har ikke vært alltid uten jobb. Om sommeren i fjor og året før der dro han til sitt hjemland for å jobbe, men tjente svært lite på det. Derfor har det dabbet litt av med språkopplæring. For å få seg en jobb foretrekker ofte firmaer at man får tilskudd fra Nav I en periode på 3-6 mnd, og hvis de er fornøyd så ansetter de med normal lønn. I dette firmaet var det kun for å lære seg språket, og få mer erfaring, derfor fikk han avslag for det var ingen garanti for jobb etterpå. Det har vært store diskusjoner med Nav om dette. Kjøkkensjefen sendte inn en klage,for de var klar til å ta imot og hjelpe han. Han har vært rundt og levert cv personlig til forskjellige firmaer, han er registrert i alle vikarbyråer. Jeg har spurt venner og familie, til og med sjefen min. Det er svært vanskelig å få jobb i Norge nå til dags, så han kommer nok mest sannsynlig til å flytte til nabolandet, han har fått tilbud der, men fram til han reiser så vil vi forsøke her, i tilfelle det skulle dukke opp noe☺

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Hva slags utdannelse har han, da?

 

Anonymous poster hash: 45c28...f93

Han har jobbet i restaurantbransjen, byggebransjen, renhold i Skottland og Bulgaria osv. Ingen utdanning, kun erfaring. Han har vanskeligheter å skrive på engelsk siden det bulgarsk er helt annerledes skriftspråk.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Vil absolutt anbefale Duolingo. Helt gratis, både på app på tlf/iPad og på pc. Utrolig bra måte å lære språk på.

 

Ellers vil jeg anbefale at han prøver å få seg en praksisplass, selvom ikke dette er betalt.

 

Å være tilknyttet et vikarbyrå kan også gjøre det enklere å få jobb.

 

Mannen min jobbet i en norsk/engelsk-språklig barnehage da han kom til Norge og ikke kunne norsk. Er det noe slikt der dere bor?

 

Anonymous poster hash: 6d340...8d3

Det er jeg ikke sikker på. Hvor i landet har de slik?

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Hei og takk for svar. Jeg ser tankegangen din og jeg vet at dette burde vi gjort fra starten av. Vi gjorde det i en periode, hadde en bunke med papirer og ordbok osv så han kan litt norsk, og han forstår mer og mer, men poenget var ikke å snylte eller skylde på Nav. Tror dette bare ble en stor misforståelse. Han har vært innom litt småjobber, men det var kun i korte perioder så han har ikke vært alltid uten jobb. Om sommeren i fjor og året før der dro han til sitt hjemland for å jobbe, men tjente svært lite på det. Derfor har det dabbet litt av med språkopplæring. For å få seg en jobb foretrekker ofte firmaer at man får tilskudd fra Nav I en periode på 3-6 mnd, og hvis de er fornøyd så ansetter de med normal lønn. I dette firmaet var det kun for å lære seg språket, og få mer erfaring, derfor fikk han avslag for det var ingen garanti for jobb etterpå. Det har vært store diskusjoner med Nav om dette. Kjøkkensjefen sendte inn en klage,for de var klar til å ta imot og hjelpe han. Han har vært rundt og levert cv personlig til forskjellige firmaer, han er registrert i alle vikarbyråer. Jeg har spurt venner og familie, til og med sjefen min. Det er svært vanskelig å få jobb i Norge nå til dags, så han kommer nok mest sannsynlig til å flytte til nabolandet, han har fått tilbud der, men fram til han reiser så vil vi forsøke her, i tilfelle det skulle dukke opp noe☺

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

 

Bra han ikke har vært helt uvirksom disse årene i hvert fall.

 

Men dere må forholde dere til realitetene. Han får tydeligvis ikke noe hjelp av Nav, dere har ikke råd til norskkurs.

Da må han lære seg norsk på egen hånd! Og dere må gå langt mer strukturert frem enn det dere har gjort til nå. Han må innse at jobben hans er å lære seg norsk, og han må bruke minst en arbeidsdag i tid hver dag på å lære seg språket. Selv om han skulle flytte til naboland så må han fortsette å lære seg norsk hvis dere egentlig tenker dere en fremtid her i landet. Å droppe norsklæringen fordi han jobber i perioder eller i utlandet, det blir for dumt! Han må innse at hvis dere skal ha en fremtid her i landet så er hovedjobben hans å lære seg språket! Og det kan han fint gjøre med egeninnsats, han må ikke ha språkkurs for det. Men det er opp til ham selv først og fremst.

Men det er også opp til deg. Du betaler alle hans kostnader og tar opp lån for at dere skal greie dere - dvs. for at han skal ha noe å leve for. Når du betaler alt for ham så kan du også stille krav. Men måten du har oversett alle gode innspill du har fått uten å kommentere dem, det forteller at du trolig ikke kommer til å stille slike krav til ham...?

 

Så hva har dere tenkt å gjøre fremover? Dere vet han må lære seg språket. Da er det stedet hvor han må legge sitt fokus og alle krefter. Selv om han bruker åtte timer om dagen på språkopplæring/selvstudium så kan han fremdeles f.eks. ta en kveldsjobb, kjører aviser, eller lignende. Skal dere komme dere på beina så må han være villig til å gjøre hva som helst.

 

 

 

Anonymous poster hash: e6d1a...b2c

Skrevet

Du har fått deg en kjæreste som ikke behersker norsk etter 4 år i landet og heler ikke behersker engelsk skriftlig også er det nav sin skyld at han ikke får seg jobb???

 

Skjønner jo at du har bena godt plantet i virkeligheten hadde dere vært løsningsorienterte haddet dere brukt penger på norskkurs med en gang han kom til landet. I stedet for å vente på at nav skulle gi dere noe

 

Anonymous poster hash: f50ca...2c2

Skrevet

Hei og takk for svar. Jeg ser tankegangen din og jeg vet at dette burde vi gjort fra starten av. Vi gjorde det i en periode, hadde en bunke med papirer og ordbok osv så han kan litt norsk, og han forstår mer og mer, men poenget var ikke å snylte eller skylde på Nav. Tror dette bare ble en stor misforståelse. Han har vært innom litt småjobber, men det var kun i korte perioder så han har ikke vært alltid uten jobb. Om sommeren i fjor og året før der dro han til sitt hjemland for å jobbe, men tjente svært lite på det. Derfor har det dabbet litt av med språkopplæring. For å få seg en jobb foretrekker ofte firmaer at man får tilskudd fra Nav I en periode på 3-6 mnd, og hvis de er fornøyd så ansetter de med normal lønn. I dette firmaet var det kun for å lære seg språket, og få mer erfaring, derfor fikk han avslag for det var ingen garanti for jobb etterpå. Det har vært store diskusjoner med Nav om dette. Kjøkkensjefen sendte inn en klage,for de var klar til å ta imot og hjelpe han. Han har vært rundt og levert cv personlig til forskjellige firmaer, han er registrert i alle vikarbyråer. Jeg har spurt venner og familie, til og med sjefen min. Det er svært vanskelig å få jobb i Norge nå til dags, så han kommer nok mest sannsynlig til å flytte til nabolandet, han har fått tilbud der, men fram til han reiser så vil vi forsøke her, i tilfelle det skulle dukke opp noe☺Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Jeg tror du har misforstått lønnstilskuddordningen litt.

Lønnstilskudd brukes til personer som ellers ville ha problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet. Det kan gis både tidsbegrenset og tidsubestemt lønnstilskudd

Tidsubestemt lønnstilskudd gis gjerne i 6 måneder. Det gis tid bedriften og skal dekke deler av lønnskostnadene beregnet for den delen av lønnen i stillingen som arbeidstakeren ikke regnes som fullt produktiv i. Det kan være fordi disse personene trenger mer eller lenger opplæring enn det som regner som normalt fordi de enten har store utfordringer eller sliter med sykdom/lyte. Det skal alltid ligge en lovnad om jobb i enden av en lønnstilskuddsordning selv om det ikke trenger å være en fast jobb.

 

Lønnstilskudd gis IKKE til praksisplass, arbeidstrening eller til språktrening. Hvis det var eneste formålet med dette tiltaket så er det klart NAV gir avslag! Arbeidsplassen sa Jo selv at de ikke kunne tilby noen jobb etter lønnstilskuddsperioden. Altså ville de kun ha en ekstra person en periode hvor de fikk lønnen betalt av staten.

Denne restauranten/kjøkkenet står selvfølgelig fritt til å tilby han praksis uten lønn. Men det er sjelden fagforeningen på slike steder interessert i da det vil bli sett på som sosial dumping.

 

Du har fått flere hode forslag her om både språkopplæring og praksis. La han melde seg som frivillig. Blå Kors, Røde Kors, Frelsesarmeen, frivillighetssentralen, Kirkens sosialtjeneste osv er steder som tar imot frivillige som vil yte en innsats!

 

Anonymous poster hash: 7c868...7c2

Skrevet

Jeg skjønner godt at forelskelse, og kanskje også et barn, er god grunn til å flytte på seg. Men samtidig er jeg enig med dem som har svart deg her i tråden, at det er et valg han har tatt (sammen med deg) og som dere må finne en løsning på. Skjønner ikke helt at det skal være staten Norge som skal betale for at han valgte å flytte for kjærligheten. 

 

Jeg håper dere tar til dere rådene om å lage en svært strukturert plan for at han skal lære seg norsk, gjerne kombinert med frivillig arbeid. Da vil han være langt mer attraktiv for potensielle arbeidsgivere. 

Skrevet

Ok. Takk for et "hyggelig" svar, og du hadde ikke behøvd å svare engang. Det at jeg skrev at flyktningene får all den hjelp de trenger,var ikke rasistisk ment. Jeg er sammen med en fra utlandet,så den kommentaren kunne du spart deg. Dette er fakta,EØS borgere får ikke mye hjelp, heller ikke alle nordmenn. Og Selvfølgelig skal flyktningene få hjelp de også, men mange som har bodd her i mange år og hele livet, får ikke den samme hjelpen, de blir ikke prioritert (dette har det til og med stått i media). Og det å flytte til hjemlandet hans er utelukket for det er ingen jobb å få der heller. Jeg skrev dette innlegget for å få gode råd,ikke negativ kritikk. Dere aner ikke hva vi har gått igjennom og stått på, så vær så snill og ikke døm oss for noe vi ikke har gjort. Dere trenger ikke gjøre ting verre enn det er.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Hvordan skulle dra gått for Norge AS om alle i hele verden skulle kunne flytte hit og få alt lagt opp i hendene? Det er ikke NAV sin feil at arbeidsmarkedet i hans hjemland er dårlige. Om man har norsk partner burde man kunne lære norsk uten å gå på kurs. Det er en grunn til at det er forsørgerplikt og inntektsgrense for å kunne importere ektefeller.

 

Anonymous poster hash: a0017...8bb

Skrevet

Jeg arbeider med folk som har bodd her i under året som allerede har lært seg litt av språket uten å gå kurs. Det handler om innstilling!

 

Jeg flyttet til Spania uten å kunne en glose spansk. Der jeg bodde var det ikke noen som snakket engelsk så det var bare å lære seg. Jeg kjøpte pekebøker for barn, jeg leste på skilt og butikk navn. Jeg gjorde alt. Etter et år snakket jeg godt nok til å gjøre meg forstått til alt jeg trengte. Jeg kunne ikke skrive spansk men jeg snakket det.

 

Men det er klart. Sitter han bare hjemme og dere bare snakker engelsk er det kjørt. Han må faktisk gjøre en innsats.

 

Kurs koster 20.000 - dere får bruke skattepenger eller feriepenger og sende han på kurs.

 

Anonymous poster hash: f2b45...9bd

Skrevet

Du skriver at negative tilbakemeldinger har du ikke bruk for, og at vi ikke vet hva dere går igjennom. Da synes jeg i grunnen du kunne spart deg hele innlegget, siden hele innlegget ditt og svar fra deg utover i tråden er gjennomsyret av negative holdninger. Når denne mannen i løpet av fire år ikke har greid å lære seg norsk, så vitner det kun om at han ikke vil, eller gidder. Nøyaktig det samme gjelder for jobbsituasjon. Å ikke klare og skaffe seg en eller annen jobb i løpet av fire år, vitner om kresenhet og latskap.

 

Start med å snu holdningene deres og slutt å syte.

 

Anonymous poster hash: 28b5d...791

Skrevet

Undersøk om Røde Kors eller biblioteket har språkkafe. Det er gratis. På biblioteket kan han også låne språkkurs.

 

Anonymous poster hash: 3a1cb...6e4

Skrevet

Jeg skjønner godt at ingen vil ansette han. Han har bodd i Norge i 4 år og ikke giddet lære seg norsk. Det sier litt om holdning og pågangsmot.

 

Han må ta fatt i eget liv og starte å lære norsk. Det finnes sikkert språkgrupper vis frivillighetssentralen, han kan melde seg på dugnad og prate med folk, finne språkkurs på biblioteket, finne app for språkopplæring. Barnebøker/pekebøker og ordbok der barna sier ordet på norsk og han kan se bildet osv.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7f9ba...76a

Skrevet

Min mann kommer fra Australia. Morsmålet hans er altså engelsk, et språk de fleste i Norge kommuniserer på. Men vet du hva? Han lærte seg norsk på egenhånd. Han brukte dagene på biblioteket, leste aviser, så på TV, pratet med folk. I starten var det vanskelig, men etter et år løsnet det plutselig en dag. Å lære seg et nytt språk er knalltøft, men dersom man vil jobbe og fungere i et land er det ingen vei utenom.

 

At din mann ikke snakker norsk etter FIRE år er en skam, og langt i fra NAV sin feil. Her gjelder det, som mange har skrevet, å brette opp ermene og lære seg språket.

 

Anonymous poster hash: 4555d...875

Skrevet

Mannen din er lat . Du er virkelighetsfjern. Om man har kun ørliten lyst til å lære seg norsk gjør man det på 4 år uten norskkurs. Det er ingen type unnskyldinger du kan komme mer altså . Som luten sa, hva skal Norge med mannen din som borger? Noe sier meg du ikke er i full jobb heller ...

 

Anonymous poster hash: 713b9...923

Skrevet

Vet om nordmenn som også har prøvd å søke jobb uten hell i åresvis. En må som regel klare seg selv her i livet, så brutalt er det. En har jo mulighet til sosialstønad og bostøtte, men det kommer jo helt ann på din lønn.

 

Anonymous poster hash: 69fdc...9f2

Skrevet

Han er ikke urettferdig behandlet av nav. For å få krav på den visse typer hjelp fra nav, så må han ha opparbeidet seg rettighetene via medlemskap i folketrygden gjennom arbeid.

 

Han er heldig som er underlagt EØS regelverket og dermed kan bevege seg fritt innenfor Schengen. For å få lov til å bo her i Norge, så måtte han den gangen fylle vilkårene om selvførsørgelse, enten via jobb, egne midler, student, eller at han ble forsørget av ektefelle/partner. Regner med det var sistnevnte han fikk oppholdsgrunnlaget sitt på?

 

Siden du mener han er urettferdig behandlet, skal vi i Norge forsørge alle EØS borgere som kommer hit for å bo, men ikke får jobb? Hvor ligger logikken din hen?

 

Uansett, så er det nå gått 4 år og mannen har vært fullstendig passiv og ikke lært seg språket, da er det vel på tide å innse situasjonen og bare brette opp armene for å gjøre en innsats.

 

Anonymous poster hash: 9707b...e7b

Skrevet

Mannen din er lat . Du er virkelighetsfjern. Om man har kun ørliten lyst til å lære seg norsk gjør man det på 4 år uten norskkurs. Det er ingen type unnskyldinger du kan komme mer altså . Som luten sa, hva skal Norge med mannen din som borger? Noe sier meg du ikke er i full jobb heller ...

 

Anonymous poster hash: 713b9...923

For det første, du trenger ikke å være stor i kjeften. Men det er typisk nordmenn med kald personlighet. Heldigvis er ikke alle slik,men her har vi jo et godt eksempel på det. Som sagt tidligere, hvis du leste litt nøye på hva jeg har skrevet så hadde du forstått litt mer. JA han burde lære seg språket for lenge siden, vi er fullt klar over det, nekter ikke på det. Han er ikke lat, han har jobbet hardt for å finne seg en jobb,i motsetning til andre. Det var kanskje feil formulert fra min side at det virker som om jeg skylder alt på Nav og burde ikke skrevet "urettferdig behandlet av Nav". Det var fordi alt virket så positivt, det firmaet var klar til å ta imot han, og vi trodde alt var klart fra Nav sin side og,men etter lang ventetid,ca.6 mnd,så sa de nei.Jeg er i full jobb jeg, og han har har hatt litt små jobber her og der, men ikke noe fast, kun vikar jobber. Han har vært hver sommer og jobbet i hjemlandet sitt,for å tjene litt penger,men lønnen der er ikke mye å skryte av. Han kan litt norsk, men folk er forskjellig og lærer på forskjellige måter,som språkpraksis f.eks. Jeg ville på ingen måte skape noe som helst problemer,så vi er ferdig med denne saken for orker ikke at folk bare skal kritisere når dere ikke kjenner til hele historien. Tenk dere litt om på hva dere skriver, det er ganske sårende måten dere går fram på. Istedenfor å kritisere, skriv ned gode råd eller la vær å skriv noe som helst.

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Sett lapper på alt i huset hvor det står hva det heter. Bruk en time hver eneste dag på å snakke norsk! Han må ville lære norsk, og han må gjøre det med din hjelp hvis dere ikke har råd til kurs.. Så kan det være lurt å høre med en skole om han kan sitte bakerst i norsktimene i ulike klasser? Ungene trenger ikke vite mer enn at han observerer og ikke skal snakke med noen.. Mange som er i praksis og observerer.. Engelsktimer i småskolen er også et alternativ..

 

Anonymous poster hash: 82c54...222

Skrevet

Sett lapper på alt i huset hvor det står hva det heter. Bruk en time hver eneste dag på å snakke norsk! Han må ville lære norsk, og han må gjøre det med din hjelp hvis dere ikke har råd til kurs.. Så kan det være lurt å høre med en skole om han kan sitte bakerst i norsktimene i ulike klasser? Ungene trenger ikke vite mer enn at han observerer og ikke skal snakke med noen.. Mange som er i praksis og observerer.. Engelsktimer i småskolen er også et alternativ..

 

Anonymous poster hash: 82c54...222

Ikke dumt,takk for tipset😉

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Servitør på hoteller er forresten et yrke hvor man ikke nødvendigvis trenger å kunne norsk.. Kjenner flere som serverer i selskaper, konfirmasjoner, høysesongen osv. De er sesongarbeidere, men de trengs! Oppvaskhjelp trenges også slike steder. Ofte er det vikarer som ringes for å jobbe her og der. Men det er en start! Vi var vel 5-10 norske, og minst like mange fra andre land som ikke snakket norsk der jeg jobbet!!

 

Anonymous poster hash: 82c54...222

Skrevet

Å innse at han ikke trenger arbeidspraksis for å lære språket og at han må legge ned litt innsats i å lære det for å få jobb er et godt råd!

 

Du ba om råd, og nesten samtlige har gitt det samme rådet, han må lære seg språket selv fordi han ikke har krav på noe fra nav og dere ikke har råd til norskkurs. Det er det beste og enste rådet han trenger for å komme et skritt videre på veien, det er hverken frekt eller stygt sagt, det er den harde og brutale sannheten.

 

 



Anonymous poster hash: 19d74...80d
Skrevet

Vet om nordmenn som også har prøvd å søke jobb uten hell i åresvis. En må som regel klare seg selv her i livet, så brutalt er det. En har jo mulighet til sosialstønad og bostøtte, men det kommer jo helt ann på din lønn.

 

Anonymous poster hash: 69fdc...9f2

Ja og nå er det enda vanskeligere,til og med for nordmenn. Det blir nok jobb i Sverige isteden. Nå må vel nordmenn flytte dit for å få seg jobb isteden😉

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Sett lapper på alt i huset hvor det står hva det heter. Bruk en time hver eneste dag på å snakke norsk! Han må ville lære norsk, og han må gjøre det med din hjelp hvis dere ikke har råd til kurs.. Så kan det være lurt å høre med en skole om han kan sitte bakerst i norsktimene i ulike klasser? Ungene trenger ikke vite mer enn at han observerer og ikke skal snakke med noen.. Mange som er i praksis og observerer.. Engelsktimer i småskolen er også et alternativ..

 

Anonymous poster hash: 82c54...222

Jeg er lærer i barneskolen. Jeg ville aldri sluppet en fremmed mann inn i klasserommet for å sitte bakerst i klassen og lære norsk. For det første ville det vært brudd på taushetsplikten. For det andre kan han ikke slippe inn uten å levere politiattest, og det får han ikke uten å levere bekreftelse på formål fra en arbeidsgiver.

 

Jeg er helt enig i at his mann må lære norsk, men det er ikke nødvendigvis skoler og barnehager som kan og skal sørge for det.

 

Anonymous poster hash: f269e...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...