Gå til innhold

Urettferdig behandlet av Nav


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer kommer fra et EØS land og har nå bodd her i snart 4 år uten jobb. Han har søkt på alt som går an å søke på. For å gå på norskkurs må man betale, og det har vi ikke råd til og det er ikke så lett som folk tror å bare prate norsk med han når vi er vant med å kun prate engelsk. Hadde vi kunnet skrudd tiden tilbake så hadde vi gjort ting annerledes, men nå trenger han en jobb fortest som mulig for dette tærer på økonomien,han har ingen inntekt. Han får ingen hjelp fra Nav. Han fikk tilbud om språkpraksis i en bedrift, men Nav ødela alt for han. EØS borgere har ingen rettigheter. Synes det er utrolig frustrerende når flyktningene som kommer og fra dag 1 får alt i hendene,mens min samboer som har vært her i snart 4 år,får ingenting...Alt han ønsker seg er en jobb og lære seg språket derfra. Jeg har måttet ta opp lån for å klare oss, noe jeg ser idag var veldig dumt. Nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Hvis det er noen som har noe negativt å si om denne saken, så trenger jeg ikke det nå, for ting er gale nok som det er. Noen som har noe råd, kanskje en jobb til min samboer?☺

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det øyeblikket du dro inn flyktninger for å sammenligne mista du meg. Æsj. Lykke til

 

Anonymous poster hash: ae3d2...afe

Skrevet

Dere har friheten til å bostte dere i hans hjemland.



Anonymous poster hash: 0b60a...b99
Skrevet

Hva koster det å gå på norskkurs? Er de mulig å spørre familie om hjelp til dette?

 

For at han skal lære seg norsk, vær konsekvent på at alle snakker norsk hele tiden og at han må svare så godt han kan.

 

Jeg ser at det er vanskelig å få seg jobb når han ikke mestrer språket, da er det ikke hvilken som helst jobb man kan ha og det er vanskelig for bedrifter å ansette. Jeg ville høre med barnehagene i nærheten. Der er det mulig å starte som Ringerikes og språket vil komme fort. Hør med naboer og venner om noen kjenner til jobber som kan være aktuelt.

 

Lykke til.

 

Anonymous poster hash: abaa9...389

Skrevet

Han kan gjøre mer for å lære seg norsk på egenhånd. Kjøpt barnebøker, se barne tv, se filmer med norsk tekst..

 

Ellers så er arbeidsmarkedet trått om dagen, er mange mange mange nordmenn som også prøver å finne jobb og de kommer automatisk først når de kan språket.

Skrevet

På hvilken måte ødela nav språk praksisen hans?

Skrevet

Hva koster det å gå på norskkurs? Er de mulig å spørre familie om hjelp til dette?

 

For at han skal lære seg norsk, vær konsekvent på at alle snakker norsk hele tiden og at han må svare så godt han kan.

 

Jeg ser at det er vanskelig å få seg jobb når han ikke mestrer språket, da er det ikke hvilken som helst jobb man kan ha og det er vanskelig for bedrifter å ansette. Jeg ville høre med barnehagene i nærheten. Der er det mulig å starte som Ringerikes og språket vil komme fort. Hør med naboer og venner om noen kjenner til jobber som kan være aktuelt.

 

Lykke til.

 

Anonymous poster hash: abaa9...389

Som ansatt i barnehage bør man kunne godt norsk.

 

Anonymous poster hash: 1e468...e75

Skrevet

bruk biblioteket...de har masse bøker å låne bort, nett har de også. mange som ikke tenker på at biblioteket har masse gratis tilbud.

Ellers må dere ta dere selv i nakken og gå inn for at han lærer norsk av deg....

 

Dere må også tenke på at dere kanskje burde flytte på dere, der det kanskje er større sjangs for jobb....

Og ang økonomien, er det veldig lurt å ha en åpen dialog, med mulighet for å fryse lånet i en periode....ingenting er umulig hvis dere ikke har prøvd...

 

Masse lykke til....stå sammen om det, så klarer dere mye mere enn dere tror....



Anonymous poster hash: 1368b...1d3
Skrevet

Fordi han ikke hadde rettigheter opparbeidet så ville de ikke betale individstønad på praksisplassen? Be han gå på NAV igjen hvis det er tilfelle. Spør igjen, hvis han har ordnet praksis selv.

Men norskkurs er ikke så dyrt hvis dere bor i nærheten av et universitet.

 

Anonymous poster hash: 3903f...dc0

Skrevet

Har han greid å bo her i landet i 4 år uten å lære språket? Barna deres vil få hjelp når de begynner på skolen. Dere er voksne mennesker og må faktisk klare dere selv så lenge dere er friske. Blir du syk, har vi et sikkerhetsnett.

 

Det er en stor forskjell på å komme hit frivillig fra et trygt land og komme hit som rømling fra krig.

 

Jeg har venner som bodde på asylmottak i 8 år før de fikk opphold. De ble flyttet hit og dit og fikk ikke bosette seg der de ville og havnet langt fra sitt nettverk. De lærte seg språket selv, skaffet seg jobb selv og klarer seg selv på alle vis.

 

Slutt å sutre!!!!!!!!!!!!!!!



Anonymous poster hash: bfa82...07b
Skrevet

 

Hva koster det å gå på norskkurs? Er de mulig å spørre familie om hjelp til dette?

 

For at han skal lære seg norsk, vær konsekvent på at alle snakker norsk hele tiden og at han må svare så godt han kan.

 

Jeg ser at det er vanskelig å få seg jobb når han ikke mestrer språket, da er det ikke hvilken som helst jobb man kan ha og det er vanskelig for bedrifter å ansette. Jeg ville høre med barnehagene i nærheten. Der er det mulig å starte som Ringerikes og språket vil komme fort. Hør med naboer og venner om noen kjenner til jobber som kan være aktuelt.

 

Lykke til.

 

Anonymous poster hash: abaa9...389

Som ansatt i barnehage bør man kunne godt norsk.

 

Anonymous poster hash: 1e468...e75

Man er ikke ansatt når man er Ringerikes. Det er fullt mulig å lage en avtale med bag om å være vikar samtidig som man er i språkpraksis.

 

Anonymous poster hash: abaa9...389

Skrevet

Ok. Takk for et "hyggelig" svar, og du hadde ikke behøvd å svare engang. Det at jeg skrev at flyktningene får all den hjelp de trenger,var ikke rasistisk ment. Jeg er sammen med en fra utlandet,så den kommentaren kunne du spart deg. Dette er fakta,EØS borgere får ikke mye hjelp, heller ikke alle nordmenn. Og Selvfølgelig skal flyktningene få hjelp de også, men mange som har bodd her i mange år og hele livet, får ikke den samme hjelpen, de blir ikke prioritert (dette har det til og med stått i media). Og det å flytte til hjemlandet hans er utelukket for det er ingen jobb å få der heller. Jeg skrev dette innlegget for å få gode råd,ikke negativ kritikk. Dere aner ikke hva vi har gått igjennom og stått på, så vær så snill og ikke døm oss for noe vi ikke har gjort. Dere trenger ikke gjøre ting verre enn det er.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

Norsk kan han lære selv om han gidder. At det er tungvint for dere å snakke norsk når dere er vant med å snakke engelske er en tåpelig unnskyldning.

 

Anonymous poster hash: d28ca...f6c

Skrevet

Fordi han er EØS borger, og ikke en flyktning. Dette kom fra NAV, derfor sammenligner jeg litt for synes det er svært urettferdig når han har vært her i snart 4 år. De gir han ikke en sjans😩

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Skrevet

jeg dømmer deg ikke...skjønner at dere har det vanskelig. svart deg lengre oppe her.

 

*klem*



Anonymous poster hash: 1368b...1d3
Skrevet (endret)

Selvsagt får nyankomne flyktninger mer hjelp enn et norsk/europeisk par som har bodd i landet i mange år og har hatt alle muligheter for å lære seg norsk. I stedet for å sitte på rumpa og vente på at NAV skal for alt for dere så må han umiddelbart starte ned å lære seg norsk - du har fått mange tips til hvordan det skal gjøres. Bare å brette opp armene og sette i gang.

 

Sånn, der fikk du det rådet dere skulle fått for fire år siden.

Endret av aanonym
Skrevet

Fordi han er EØS borger, og ikke en flyktning. Dette kom fra NAV, derfor sammenligner jeg litt for synes det er svært urettferdig når han har vært her i snart 4 år. De gir han ikke en sjans😩

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Så han har vært her i 4 år uten å kunne noe norsk og uten å ha jobba? Hvorfor mener du at han burde ha flere rettigheter enn andre når han selv ikke har bidratt til samfunnet..?

 

Anonymous poster hash: d45d6...a9e

Skrevet

Ok. Takk for et "hyggelig" svar, og du hadde ikke behøvd å svare engang. Det at jeg skrev at flyktningene får all den hjelp de trenger,var ikke rasistisk ment. Jeg er sammen med en fra utlandet,så den kommentaren kunne du spart deg. Dette er fakta,EØS borgere får ikke mye hjelp, heller ikke alle nordmenn. Og Selvfølgelig skal flyktningene få hjelp de også, men mange som har bodd her i mange år og hele livet, får ikke den samme hjelpen, de blir ikke prioritert (dette har det til og med stått i media). Og det å flytte til hjemlandet hans er utelukket for det er ingen jobb å få der heller. Jeg skrev dette innlegget for å få gode råd,ikke negativ kritikk. Dere aner ikke hva vi har gått igjennom og stått på, så vær så snill og ikke døm oss for noe vi ikke har gjort. Dere trenger ikke gjøre ting verre enn det er.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7cf8a...cd5

Men selvfølgelig skal ikke EØS borgere som ikke har opparbeidet seg rettigheter få hjelp. Enten har han kommet hit som jobbsøker og da må han klare seg selv, som student og da må han klare seg selv, eller som familiegjenforening med deg og da er det du som har plikt til å forsørge han. Dere kan virkelig ikke forvente at en som flytter fra et trygt europeisk land skal få rettigheter uten å ha ytt i forkant. Og jo jeg vet veldig godt hvordan dere har det ettersom min mann var fra et EØS land uten å kunne språket. Vi tok ansvar for hans norsk opplæring, og jeg og alle andre snakket kun norsk med han. Han gikk rundt med en ordbok og slo opp alt han ikke forsto, og ved å gjøre dette lærte han seg norsk i løpet av 7 måneder og fikk godkjent utdannelsen og en god jobb i Norge i løpet av de første året. Din mann og du må slutte å forvente at NAV skal hjelpe, og heller brette opp armene og gjøre det dere må uansett om det er både slitsomt og frustrerende.

 

 

Anonymous poster hash: 72cf1...aac

Skrevet

Jeg tenker at dere er kommet inn i en litt vond tankegang som er med på å ta fra dere pågangsmot og krefter. Dere fokuserer på at dere føler dere urettferdig behandlet, alt er vanskelig og dere føler dere alene...?

 

Hva med å prøve å snu tankegangen? Legge til side de tankene som ikke fører noe produktivt med seg, fokusere på de mulighetene dere har. Bibliotek er nevnt, her kan han låne bøker, lydbøker og filmer gratis. Mange velger å lære seg nye språk nettopp med disse hjelpemidlene, uten å gå på kurs eller skole.

 

Han kan melde seg som aktiv jobbsøker hos nav og vikarbyråer, klarer han å kommunisere godt på engelsk så kan han utføre en rekke jobber.

 

At det er vanskelig å prate norsk fordi dere er vandt med å prate engelsk er en unnskyldning, verken mer eller mindre. Det er en vane som går an å endre, dere må bare prioritere å gjøre det. Prøv å tenk positivt fremfor negativt, mye av problemene blir mye større når man velger å kun se det negative.

 

Alle har sine kamper i hverdagen/livet, det er hvordan man velger å takle dette som gir utslag på hvordan man håndterer det.

 

Dette er absolutt ikke et innlegg skrevet for å være slem, jeg håper bare at det kan hjelpe deg/dere til å tenke litt annerledes i tiden fremover... Den gamle klisjeen om glasset som er halvfullt/halvtomt er en gammel klisje nettopp fordi den har noe for seg :) Alle har lov til å gå litt i kjelleren til tider, men det er viktig å reise seg opp igjen, tørke av dritten og gå videre med nytt pågangsmot igjen etterhvert.

 

Ønsker dere alt godt og håper dere finner gode løsninger.

 

Anonymous poster hash: 8abf0...351

Skrevet

Jeg tror dere må tenke ekstremt praktisk, Hi!

 

Han har bodd i Norge i fire år, han snakker fremdeles ikke språket. Du sier at det "ikke er så lett" å snakke norsk når dere er vant med å snakke engelsk sammen. Nei, det er ikke lett (har vært der selv i en annen situasjon), men det må faktisk til. Dere kan f.eks. avtale at dere til alle måltider snakker norsk, eller at dere alltid til frokost og alltid mellom kl. xx og yy kun snakker norsk. Dere kan avtale at alle sms'er skrives på norsk.

 

Han jobber ikke - hva gjør han på?

Han har hatt fire år på seg hvor han aktivt kan bruke flere timer daglig på å lese norsk, lytte på lydbøker og lese bøkene parallelt, lese bøker og aviser konsekvent på norsk, lese bruksanvisninger på norsk osv.. Han kan gå turer eller trene, melde seg som frivillig - og kun snakke norsk, for å få treningen. Han kan oversette engelske tekster til norsk og du kan rette.

Å bo i et land i FIRE ÅR uten å lære seg språket er dessverre latskap - det er ikke fordi dere er urettferdig behandlet av Nav.

Jeg forstår mekanismene som har gjort at det har blitt slik hos dere, men det er faktisk ingen unnskyldning.

Jeg kjenner til flere som har lært seg norsk på den måten - og vet du, for de som har lagt innsats i det så har det heller ikke tatt lang tid. Og de har da også tatt de avgjørende språkprøvene etter kun egenstudier. Den med størst egeninnsats tok den vanskeligste testen etter under tre måneder med egenstudier. Hans bakgrunn er fra land utenfor Europa med språk som ikke har noe til felles med norsk - bestod testen med glans og kunne begynne å jobbe i helsevesenet med pasienter uten språkproblemer. Han er nok ekstremt dedikert, men vet også om flere andre som har gjort det samme, men brukt litt lenger tid på det, men ikke mer enn et år. Din kjære har hatt fire år på seg....

 

Når han blir litt bedre i språket så kan han også begynne å jobbe. Det er mange jobber han kan ta uten å være supergod i norsk! I verste fall så bør han tilby seg å jobbe gratis mot å få erfaring og språktrening. Hva har han å tape på det - nå tjener han jo ikke noe uansett, da kan han like gjerne jobbe gratis en periode for å få erfaring og språktrening!

 

Har han utdanning og erfaring fra hjemlandet? I så fall, kontakt steder som driver med det samme, tilby å jobbe gratis mot språktrening og få innblikk i hvordan fagfeltet fungerer her i Norge.

 

Du sier at "alt han ønsker seg er en jobb og lære seg språket derfra". Han har brukt fire år uten å lære seg språket, helt ærlig - hvor attraktiv tror du han da virker på arbeidsmarkedet? Han har ingenting å vise til i disse fire årene, han har ikke en gang gjort nok innsats til å lære seg språket. Så hvorfor skal en arbeidsgiver satse på han - når han ikke har nok driv i seg selv til å satse på seg selv og selv gjøre en innsats for å lære språket? Provoserende spørsmål? Nei, det er bare en realitetsorientering. Han (og du) må  innse at han ikke har gjort det han burde gjøre i disse fire årene. Og om han ikke får ut fingeren og gjør en kjempeinnsats så har han trolig liten fremtid her i landet - hvis du ikke vil fø på ham resten av livet, da...

Det er ikke slik at en jobb skal lære ham språket. Ja, det er lettere å lære språket om han er i jobb. Men han har utallige arenaer i samfunnet hvor han kan lære språket like bra, selv om han ikke har jobb. Spørsmålet er om han egentlig gidder legge ned den innsatsen som det vil kreve av ham. For innse det. Han har latet seg i fire år når det kommer til språklæringen. Og du har gjort det mulig for ham ved å fortsette å snakke engelsk med ham. Du muliggjør hans latskap når det kommer til å lære norsk.

 

Skal dere ha noen fremtid her så må dere nå legge en plan. Nei, det er ikke jobb han trenger først. Nå må han lære seg språket! Har dere greid dere i fire år så greier dere dere i 2-3-4 måneder til. Sett dere ned og sett opp en plan for hans læring.

Minimum fire timer daglig mens du er på jobb skal han bruke til å lese norsk, lese norsk grammatikk, jobbe mot en språktest. Så kan han bruke fire timer på f.eks. frivillighetssentralen, frivillig på blåkors eller lignende for å få språktrening. Da har han brukt en arbeidsdag på språktrening. Han skal ikke lese noe annet enn norske aviser, bøker osv. de neste månedene. Ev. surfing på eget språk bør reduseres til 15-30 minutter daglig - men aldri i hans "arbeidstid". Dere må få tak på testene han må ta, få tak i lærebøker, og du får rett og slett være læreren hans, sjekke at han gjør oppgavene riktig, rette på feil, gi ham utfordringer. Og så melder dere ham opp til å ta språktesten før sommeren. Kveldene bør han lese norske bøker! Og dere bør også gå sammen om det å lese bøkene - han kan f.eks. lese høyt for deg hver kveld. Ti sider hver kveld.

 

Han må gi beskjed til ev. norske venner og familie om at han fra og med i dag ikke skal snakke annet enn norsk med dem.

 

Han har vært her i fire år, nå er det faktisk ikke flere unnskyldninger igjen, nå må han ta seg sammen og gjøre en kjempeinnsats!

 

2-3-4 måneder med stor innsats så bør han kunne bestå en test (for noe norsk må han da ha lært seg disse fire årene!?!), og da får han også mulighet til å få jobber. Etter den intensivperioden for å lære seg norsk nå i vår, så må han fortsette å finpusse språket sitt inn mot sitt ev. fagfelt + aktiv jobbsøking + ev. jobbe gratis mot språktrening.

 

Man kan mene hva man vil om Nav og rettferdighet. Systemet er ikke alltid rettferdig. Men det er faktisk ikke systemet som her er hovedproblemet, selv om han mistet en praksisplass. Hovedproblemet her er at mannen din har valgt å ikke lære seg norsk godt nok på FIRE ÅR, fire år hvor han har levd på deg og ikke gjort noen innsats. Så slutt å sy puter under armene hans, sett dere ned, planlegg og still krav til ham, og sett opp en studieplan fremover som han MÅ følge.



Anonymous poster hash: e6d1a...b2c
Gjest Fortvilet_Frustrert
Skrevet

De som bare kan svare med negative kommentarer kan bare la være å svare meg. Som sagt, dere kjenner meg ikke og aner ikke hva jeg/ vi går igjennom. Jeg sutrer absolutt på ingen måte, jeg er bare sliten og lei av motgang. Ja han skulle lært seg språket fra starten av, men sånn ble nå det. Vi har ikke råd til norskkurs, ferdig med den saken. Jeg har ikke skrevet noe negativt om flyktningene,og de fortjener all den hjelpen de kan få. Men da er det vel rettferdig at andre også får hjelp. Han kommer nok til å måtte flytte på seg, hvis det ikke dukker opp noe her, og jeg etter. Det er så mange utlenlandske her fra Polen, Litauen osv som ikke kverken kan norsk eller engelsk...så ikke vet jeg.

Skrevet

Du har fått mange svært gode råd. Ta dem til dere. Motgangen har dere skap selv ved å være late og passive.



Anonymous poster hash: 0b60a...b99
Skrevet

Hva koster det å gå på norskkurs? Er de mulig å spørre familie om hjelp til dette?

 

For at han skal lære seg norsk, vær konsekvent på at alle snakker norsk hele tiden og at han må svare så godt han kan.

 

Jeg ser at det er vanskelig å få seg jobb når han ikke mestrer språket, da er det ikke hvilken som helst jobb man kan ha og det er vanskelig for bedrifter å ansette. Jeg ville høre med barnehagene i nærheten. Der er det mulig å starte som Ringerikes og språket vil komme fort. Hør med naboer og venner om noen kjenner til jobber som kan være aktuelt.

 

Lykke til.

 

Anonymous poster hash: abaa9...389

Det er håpløst med vikarer i barnehage som ikke kan snakke norsk. Hvorfor tro folk at alle bare kan komme og jobbe i barnehage?

 

Anonymous poster hash: fd263...e8e

Skrevet

De som bare kan svare med negative kommentarer kan bare la være å svare meg. Som sagt, dere kjenner meg ikke og aner ikke hva jeg/ vi går igjennom. Jeg sutrer absolutt på ingen måte, jeg er bare sliten og lei av motgang. Ja han skulle lært seg språket fra starten av, men sånn ble nå det. Vi har ikke råd til norskkurs, ferdig med den saken. Jeg har ikke skrevet noe negativt om flyktningene,og de fortjener all den hjelpen de kan få. Men da er det vel rettferdig at andre også får hjelp. Han kommer nok til å måtte flytte på seg, hvis det ikke dukker opp noe her, og jeg etter. Det er så mange utlenlandske her fra Polen, Litauen osv som ikke kverken kan norsk eller engelsk...så ikke vet jeg.

Flyktningene starter på bunn og må motta noe hjelp for å overleve og for å komme igang i dette nye landet. Du har fått mange gode råd og tips, men velger å svare at det er deres tur til å få. Skal man få må man gi. Ta imot alle gode råd herfra og sett igang med å gi så skal du se at han også får (jobb, bedre økonomi, rettigheter osv) etterhvert.

 

Anonymous poster hash: a2eca...8da

Skrevet

Hva skal Norge med mannen din, da, strengt tatt? Ikke trengte han flykte, og ikke snakker han norsk etter fire år (tungnem eller uvillig - uansett hans feil) - dersom vi trengte ham på arbeidsmarkedet hadde han nok fått jobb så det gjør vi heller ikke, så forklar hva vi skal med ham? Ingenting urettferdig i at han ikke får servert noe som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...