Gå til innhold

Er dette ok? Ang barn og morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes de er altfor små til å være uten tilsyn så lenge. Jeg har bare ett godt råd: Legg deg tidligere! Da er du våken når barna er klare for en ny dag :)

Anonymous poster hash: f9bf7...d45
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

For å høre om jeg er helt på bærtur vel😂Men ser jo at såpass mange synes det er greit, mens argumentene til de som ikke synes det er greit egentlig overbeviste meg selv om at det er helt ok.

Jeg hadde jo aldri gjort noe som hadde skadet barna mine. Det gikk egentlig opp for meg at man må stole litt mer på sine egne valg som mor. Så lenge man er oppegående og ønsker barna sine det beste, tror jeg at man klarer å ta rette valg.

Anonymous poster hash: ff67d...6c2

Du er ikke på bærtur.

Skrevet

Problemer er at de våkner alt for tidlig hver eneste dag. Hadde de våknet 7 i ukedagene, så hadde det heller ikke gjort noe om de våknet 7 i helgene.

Er bare en veldig sliten mamma som ofte er oppe med dem kl 6 uka rundt.

De klarer seg for øvrig veldig fint uten tilsyn. Er oppe på rommene sine og leker helt alene nå.

Jeg ligger alltid litt på vakt, får med meg alt som skjer da rommene deres er rett ved rommet mitt.

Hi

Men legg deg tidlig på kvelden da! Skjerp deg. Du har småunger, det innebærer sjeldent sovemorgen.

Anonymous poster hash: e9eb9...fc9

Skrevet

Jeg mener at så lenge man har små barn , så står man opp! En 3 og 5 åring skal ikke bli låst ute fra mors soverom! Ferdig med det. Å det er en periode. Hatt barn som våknet fem hver dag i 7 mnd jeg, hun var nesten 4 år . Sto jo opp, nå kan hun sove til senest 9 . Men det var en periode. Sa ikke du får bare ligge å rommet mitt er låst! Herrefred..

Legg deg tidligere hvis du er så grinete.

Skrevet

Barn har veldig godt av selvstendighet og at vi som foreldre ikke hopper når de sier hopp. Jeg mener kl.06 er altfor tidlig for en familie og ungene kan fint lære seg å vente til kl.07 før det er morning i huset.

Anonymous poster hash: cc147...022

Skrevet

Tror du ikke jeg har prøvd ulike alternativer som skal gjøre det lettere?

Jeg slokner ofte kl 21-21.30 på kvelden jeg, uten at det gjør morgenen lettere.

Og man klarer jo alt man vil, men herremin så deilig det var å få en times tid for seg selv i sengen i morgest!

Tenker at ungene er såpass store at dette tåler de. Samtidig unngår vi kanskje at jeg møter veggen igjen....

Hi

Skrevet

Jeg mener at så lenge man har små barn , så står man opp! En 3 og 5 åring skal ikke bli låst ute fra mors soverom! Ferdig med det. Å det er en periode. Hatt barn som våknet fem hver dag i 7 mnd jeg, hun var nesten 4 år . Sto jo opp, nå kan hun sove til senest 9 . Men det var en periode. Sa ikke du får bare ligge å rommet mitt er låst! Herrefred..

Hadde aldri latt bare ett barn vært alene jeg heller altså! Det er stor forskjell på ett barn kontra to som kan leke sammen.

Denne perioden har vart i 6 mnd. Før det hadde vi en periode på 4 år med morgen kl 05!

Nå er mor utslitt og det er ikke akkurat som at jeg sperrer de inne på rommet sitt for å få fred altså! De leker faktisk sammen og koste seg som sagt veldig i morgest!

Neste er vel at noen burde melde meg til barnevernet😏

Hi

Skrevet

Hadde aldri latt bare ett barn vært alene jeg heller altså! Det er stor forskjell på ett barn kontra to som kan leke sammen.

Denne perioden har vart i 6 mnd. Før det hadde vi en periode på 4 år med morgen kl 05!

Nå er mor utslitt og det er ikke akkurat som at jeg sperrer de inne på rommet sitt for å få fred altså! De leker faktisk sammen og koste seg som sagt veldig i morgest!

Hi

Ja dette er faktisk en barnevernsak! Man låser seg ikke inne på rommet når man har små barn. Ferdig snakka! 😡😡😡

Anonymous poster hash: c67bf...d2f

Skrevet

Tror det går helt fint, og mulig du slipper å låse døren mer , kanskje de forsto👍🏻

Anonymous poster hash: fa170...ff5

Skrevet

Hi

Ja dette er faktisk en barnevernsak! Man låser seg ikke inne på rommet når man har små barn. Ferdig snakka! 😡😡😡

Haha, troll😂

Husker når vi vokste opp så var det flere ganger både jeg og mine venninner fikk husarrest og ble låst inn på rommet😳

Hi

Skrevet

Hvis du må sove 10,5 timer / natt for å unngå å gå i veggen har du et enormt stort søvnbehov/sykdom el evt er du litt lat.

Skrevet

Altså.... jeg skjønner du er sliten, å at det ikke er noe far som avlaster hjemme hos dere? Slik barna mine har. Så jeg skal kanskje ikke være så svær i kjeften som jeg har vært. Jeg ser også den at du ville være i fred, men å låse barna dine ute syns jeg var helt uakseptabelt uansett unnskyldning du måtte ha.

Du burde nesten søke noe form for hjelp hvis du er så i kjellern, sover 8 timer hver natt å er like gåen når de små skal opp. Du skal ikke behøve å ha det sånn syns jeg. Du spør om din håndtering av denne situasjonen var okei, å det syns jeg ikke at den var. Du kan feks søke hjelp hvis du ikke har det greit, prat rolig med barna dine , komme frem til en litt bedre løsning.

Lykketil ihvertfall da!

Skrevet

Hvis du må sove 10,5 timer / natt for å unngå å gå i veggen har du et enormt stort søvnbehov/sykdom el evt er du litt lat.

Er ikke lat, men har fått et enormt søvnbehov siden jeg ble mamma. Vært til utredning og tatt alt av prøver, men ingen utslag. Føler bare at jeg aldri får tatt igjen all søvn jeg har mistet de siste årene. Om kveldene kan jeg like gjerne legge meg litt senere, er like vanskelig å stå opp uansett hvor mange timer søvn jeg får. Men føles psykisk bedre når klokken nærmere seg 07🙈

Hi

Skrevet

Det er da ikke spesielt tidlig, synes jeg. Jeg står opp med barna når de våkner, en gang mellom 6 og 7. Passer bare på å legge meg før 23 på kvelden, så går det bra. Jeg holder ut de få årene det dreier seg om.

Anonymous poster hash: 56645...a7c

Skrevet

Du må gjerne le av kommentarer du får, hi, men jeg klarer ikke å se hva som er så morsomt her.... Jeg tenker ikke at dette er en bv-sak, men jeg (personlig) syns du er litt uansvarlig.

Jeg har 4 barn fra 5-16 år, og det kommer en tid da de kan stå opp alene. Men jeg syns en 3 åring er for liten. Og 5 åringen er ihvertfall for liten til å ha ansvar for 3 åringen!

Jeg syns det er HELT greit å ikke stå opp med en gang hvis man har kontroll på ungene fra senga. Men jeg lurer oppriktig på hvordan du klarer å ha oversikt over hva ungene driver med gjennom en låst dør og du selv er i halvsvima? DETTE syns jeg er uansvarlig!

Å la dem stå opp mens man selv ligger i senga og slumrer er helt greit. Så lenge døra er åpen og man har en viss kontroll. Men å låse døra? Nei, det syns jeg er feil. Ser mange skriver at ungene er store når de er 3 år, men det er jeg ikke enig i..

Anonymous poster hash: 401e5...2f3

Skrevet

Nei! Jeg synes IKKE det er greit.

Mine to på samme alder ser på iPad om morgenen (i helgene). Men vil de sitte ved siden av meg i sengen så er det helt i orden det. Aldri i verden om jeg hadde låst døren. Fy farao😦

Anonymous poster hash: 9ef76...78e

Skrevet

Jeg har en som blir 3 i mars, og her gjør vi det sånn hele uka, unntatt i helgene (da står far opp og slumrer på sofaen). Eller, barnet står opp 5-6, og får pappaen opp av sengen. Pappaen drar på jobb 6.30. Jeg sover til enten snart 3åringen vekker meg, eller til babyen våkner. Mellom 7-8, vanligvis. Da er eldste alene den stunden. Ser på tv, leker... Barnet er veldig selvstendig av seg, og kommer opp med en gang det er noe (kjeder seg, sulten etc). Døren står oppe, så jeg hører det også om det skulle være noe. 

Jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet. 

Jeg har derimot dårlig samvittighet de dagene jeg er alene med barna hele dagen, og jeg ønsker å gå på do i fred. Da låser jeg døra. Jeg får aldri fred på do... 

Anonymous poster hash: 1bb86...70d
Skrevet

Hi

Haha, troll😂

Husker når vi vokste opp så var det flere ganger både jeg og mine venninner fikk husarrest og ble låst inn på rommet😳

Hi

Er ikke et troll og det du beskriver her og det du praktiserer med å låse døra for dine små barn er omsorgssvikt enkelt og greit! De som begår omsorgssvikt innser det jo stortsett ikke selv så er jo ikke noe rart at du mener det ikke er det. Jeg håper bare at barna dine forteller om dette i barnehagen og at de tar sin plikt på alvor med å melde en bekymring til barnevernet. Dette er rett og slett ikke holdbart! 😡

Skrevet

Jeg har en som blir 3 i mars, og her gjør vi det sånn hele uka, unntatt i helgene (da står far opp og slumrer på sofaen). Eller, barnet står opp 5-6, og får pappaen opp av sengen. Pappaen drar på jobb 6.30. Jeg sover til enten snart 3åringen vekker meg, eller til babyen våkner. Mellom 7-8, vanligvis. Da er eldste alene den stunden. Ser på tv, leker... Barnet er veldig selvstendig av seg, og kommer opp med en gang det er noe (kjeder seg, sulten etc). Døren står oppe, så jeg hører det også om det skulle være noe. 

Jeg har derimot dårlig samvittighet de dagene jeg er alene med barna hele dagen, og jeg ønsker å gå på do i fred. Da låser jeg døra. Jeg får aldri fred på do... 

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan man tør å stole på en 3-åring på den måten. Greit at de er selvstendige o.l., men de styres fortsatt av impulser og konsekvenstenkingen har ikke utviklet seg noe særlig enda. Flott at det funker hos dere altså og *kryss i taket* for at det aldri skjer noe. Men jeg hadde aldri tilgitt meg selv om poden hadde skadet seg mens han var alene oppe og jeg lå og sov/dormet i senga. 

Hva om h*n er så selvstendig og moden at h*n plutselig finner ut at h*n skal skjære seg en brødskive e.l. Eller ligger kanskje alt farlig kjøkkenutstyr langt utenfor rekkevidde? Eller om h*n klatrer opp på benken, i bokhylla e.l. for å få tak i noe og ramler ned og slår hodet skikkelig?

Sikker litt for "hysterisk" jeg, men jeg hadde aldri turt det.

Anonymous poster hash: 18d97...6a6

Skrevet

Sånn sett føler jeg at det er tryggere å ha de oppe på rommene sine enn nede i stua da. Men jeg tipper at de skjønte poenget etter i morgest, og vil fra nå av forklare dem det på en annen måte og la være å låse døra.

Desperate tilstander krever noen ganger desperate handlinger, selv om det nødvendigvis ikke er de aller beste.

Sååå barna mine mens de sov i stad og fikk veldig dårlig samvittighet, særlig etter mye av det som blir skrevet ang barnevern etc her. Jeg trodde virkelig ikke noen skulle synes det var sååååå drøyt.

Hi

Skrevet

Fra han var i tre-/fireårsalderen satte jeg ungen foran tven med brødskiver og mariekjeks, plasserte vekkerklokka på bordet og sa "Mamma er trøtt og vil sove mer. Når denne ringer, kan du vekke mamma".

Det taklet han helt fint! Han har blitt ganske selvstendig av det også, samtidig som han er både trygg og glad. Jeg er ikke lagd for å stå opp så forbanna tidlig i helgen, og vi fikk det mye hyggeligere sammen etter at jeg begynte med det der.

Anonymous poster hash: cdb9a...0f5

Skrevet

Du kjenner både deg selv og barna best selv :)

For å gi deg bedre samvittighet: jeg ble gal av at min toåring våknet utallige ganger pr natt en periode (kun for å leke(!), ikke noe som helst gråting, i tilfelle kun for oppmerksomhet), så jeg fortalte at "nå er det natta og jeg kommer ikke inn hos deg før det er morgen." - Satte i ørepropper og sov til neste morgen.

Anonymous poster hash: ddfc4...fd3

Skrevet (endret)

Jeg kommenterte tidligere og, men vil bare gi min støtte igjen, siden det er så mange som mener at barna blir traumatiserte av en låst dør.

Jeg hadde ikke lov til å gå inn på foreldrene mine sitt soverom i det hele tatt som barn. Ikke om dagen mens de ikke lå og sov heller. Fikk aldri sove i sengen deres. Hvis jeg hadde mareritt og kom inn på rommet deres, tok de meg med inn på eget rom igjen.

Følte aldri dette som utrygt eller som en avvisning. Det var bare en regel vi hadde. Jeg fikk ikke forklart hvorfor det var regelen heller, det bare var sånn.

I helgene gikk jeg ned i stua og så på tv mens foreldrene mine sov. Alt dette er så lenge jeg kan huske, dvs tilbake til jeg var 4-5 år gammel.

Å snakke om avvisning fordi man låser døra for å vise at man mener alvor er dulling uten like.

Endret av Pobie
Skrevet

Hi

Haha, troll😂

Hi

Er ikke et troll og det du beskriver her og det du praktiserer med å låse døra for dine små barn er omsorgssvikt enkelt og greit! De som begår omsorgssvikt innser det jo stortsett ikke selv så er jo ikke noe rart at du mener det ikke er det. Jeg håper bare at barna dine forteller om dette i barnehagen og at de tar sin plikt på alvor med å melde en bekymring til barnevernet. Dette er rett og slett ikke holdbart! 😡

Tullprat. At DU syns det er nødvendig å slippe ungene inn for å holde deg i hånda om du så sitter på do, betyr ikke at det er omsorgssvikt å ikke gjøre det. Klipp navlestrengen og gi ungene dine et liv!

Anonymous poster hash: 9dd25...a4f

Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan man tør å stole på en 3-åring på den måten. Greit at de er selvstendige o.l., men de styres fortsatt av impulser og konsekvenstenkingen har ikke utviklet seg noe særlig enda. Flott at det funker hos dere altså og *kryss i taket* for at det aldri skjer noe. Men jeg hadde aldri tilgitt meg selv om poden hadde skadet seg mens han var alene oppe og jeg lå og sov/dormet i senga. 

Hva om h*n er så selvstendig og moden at h*n plutselig finner ut at h*n skal skjære seg en brødskive e.l. Eller ligger kanskje alt farlig kjøkkenutstyr langt utenfor rekkevidde? Eller om h*n klatrer opp på benken, i bokhylla e.l. for å få tak i noe og ramler ned og slår hodet skikkelig?

Sikker litt for "hysterisk" jeg, men jeg hadde aldri turt det.

Anonymous poster hash: 18d97...6a6

Forfølger du din 3 åring rundt i hele huset da, eller? Trappegrinda er for lengst åpna, barnet har mulighet til å leke både oppe og nede, uavhengig av hvor jeg er. 

Hjemmet er barnesikret så til de grader, alle skuffer og skap med innhold barnet ikke får lov til å leke med, er sikret (ble sikret da barnet var lite, og aldri tatt bort pga vi ønsket flere barn). Dør til vaskerom og bod er låst til alle døgnets tider. Ingen farlige såper, kjemikalier, kniver eller andre redskaper ligger lett tilgjengelig. Nettopp for å ha denne friheten til å kunne sove litt i et annet rom, og det å kunne dusje uten å sperre ungen med seg inne på badet.

Vil barnet klatre på benken ol., så gjør det det, om jeg ser/vet det eller ikke. Barnet kan falle uansett. Jeg har som sagt åpen dør, så jeg hører om noe skjer. Jeg hører når barnet går i stua, selv om jeg ligger i en annen etasje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...