Gå til innhold

Julegavebyttedilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pinlig. Direkte pinlig.

Anonymous poster hash: 50bfc...363

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet (endret)

Han får vel klesplaggene tilbake en annen gang...? Tror neppe HI lar småen gå naken selv om akkurat de konkrete plaggene ikke trengtes her og nå.

Og er det virkelig noen som opererer med 3-4-5 separate økonomier i et hjem...? Holder rede på alle kroner de bruker på hvert barn og hvilken "verdi" (les: kronepris) hver gjenstand har? Deler lønna si i like porsjoner etter at faste utgifter er betalt og bruker hver pott på hvert familiemedlem...? Dét er i så fall mye sykere enn å disponere ressursene dit de trengs mest.

Endret av Pashla
Skrevet

Han får vel klesplaggene tilbake en annen gang...? Tror neppe HI lar småen gå naken selv om akkurat de konkrete plaggene ikke trengtes her og nå.

Og er det virkelig noen som opererer med 3-4-5 separate økonomier i et hjem...? Holder rede på alle kroner de bruker på hvert barn og hvilken "verdi" (les: kronepris) hver gjenstand har? Deler lønna si i like porsjoner etter at faste utgifter er betalt og bruker hver pott på hvert familiemedlem...? Dét er i så fall mye sykere enn å disponere ressursene dit de trengs mest.

He he, jeg gjør faktisk litt av det du sier her. Vi har alle hver vår konvolutt i skapet hvor jeg legger penger vi får til div formål. F.eks. i august fikk vi 1000 kr av svigermor for å kjøpe vintersko til ungene. Da la jeg en 500-lapp i hver av konv til ungene. Skoa fra i fjor passer fortsatt, så om det er noe de trenger før den tid så brukes gjerne pengene på det.

Til jul fikk de 200 hver av onkel. Disse brukte vi på kino, og ungene måtte da bruke av disse for å betale for de voksne også. Rettferdig for oss er ikke at alle absolutt får sist, men heller at vi deler oss i mellom. Og det som hi foreslår vil jeg absolutt si er til det beste for hele hennes familie samlet!

Anonymous poster hash: cc69e...463

Skrevet

Er det virkelig så mange som mener det er greit å ta barnas gaver og bytte i noe til seg selv fordi man trenger det mer enn barna??? Blir sjokkert jeg. Skjerp dere folkens. Man tar ikke barnas gaver!

Mine barn har latterlig mye leker (hver eneste lekekasse og huset vårt generelt er stappende fullt av leker), og latterlig mye klær (både pentøy, ull, doble sett av alt utetøy og sko, og fulle skap med basic-plagg). Mine barn har mye mer enn de trenger, av alt egentlig. Jeg derimot, kjøper ikke klær så veldig ofte til meg selv. Men nå kan jeg jo kanskje bytte inn noen av lekene barna fikk til jul for å kjøpe meg en ny ytterjakke feks. Boblejakka mi er nemlig ikke såå varm og jeg fryser litt i den iblant.

Hvis det er så greit å bytte klær barna har fått i klær til seg selv, så kan man vel bytte leker barna har fått også....eller?? Barna mine har mer enn nok leker og de trenger virkelig ikke alle lekene de har fått..

Anonymous poster hash: c483f...923

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

MIN mening er:

Det er den voksnes ansvar å forvalte midlene familien har til rådighet på best mulig måte for alle.

Bytt klærne, til noe fint til deg og datteren som du vet dere kommer til å bruke. Gi ham leken du tenkte.

Så tar dere en familiedag på kino eller i svømmehallen og KOSER dere sammen, helt uten dårlig samvittighet!! Greit nok at kinotur ikke er en menneskerett, men det ER jo flott å få skape noen koselige barndomsminner for barna?

Etter å ha sovet på det så har jeg bestemt meg for å bytte klærne i klær til jenta.

Om jeg finner noe til meg selv på salget kjøper jeg det for de pengene jeg har satt av ..

Også tar vi en tur og skaper litt gode minner også :) :) Er jo litt greit for ungene å komme på skolen å ha sett det samme som de andre på kino også? kunne være med i "samtalen" og ikke "alltid" falle utenfor ? :)

Som du sier så forvalter jeg jo familiens penger til alles beste hele tiden, så det går sikkert i lengden opp i opp :) :)

HI

Anonymous poster hash: 1c105...c5f

Gjør det som føles rett for deg! Du trenger ikke begrunne det for noen som helst, ingen her inne har krav på å se kvitteringer og regnskap vet du ;)

Kos dere på romjulssalg og kino! :);)

Skrevet

MIN mening er:

Det er den voksnes ansvar å forvalte midlene familien har til rådighet på best mulig måte for alle.

Bytt klærne, til noe fint til deg og datteren som du vet dere kommer til å bruke. Gi ham leken du tenkte.

Så tar dere en familiedag på kino eller i svømmehallen og KOSER dere sammen, helt uten dårlig samvittighet!! Greit nok at kinotur ikke er en menneskerett, men det ER jo flott å få skape noen koselige barndomsminner for barna?

Etter å ha sovet på det så har jeg bestemt meg for å bytte klærne i klær til jenta.

Om jeg finner noe til meg selv på salget kjøper jeg det for de pengene jeg har satt av ..

Også tar vi en tur og skaper litt gode minner også :) :) Er jo litt greit for ungene å komme på skolen å ha sett det samme som de andre på kino også? kunne være med i "samtalen" og ikke "alltid" falle utenfor ? :)

Som du sier så forvalter jeg jo familiens penger til alles beste hele tiden, så det går sikkert i lengden opp i opp :) :)

HI

Gjør det som føles rett for deg! Du trenger ikke begrunne det for noen som helst, ingen her inne har krav på å se kvitteringer og regnskap vet du ;)

Tusen takk for det.

Fikk byttet inn alle 3 klesplaggene i går. og fikk igjen 550 kr for dem :) :)

Av det fikk jeg 4 gensere, 1 bukse, 2 strømpebukser til jenta + 1 genser til meg selv.

Så heretter kommer jeg til å levere tilbake alt med byttelapp og handle på salget. GENIALT :)

(altså fikk den prisen plagget var kjøpt for, selv om mye av det var på salg nå)

HI :) 

Å se jentas glede veide opp mot alle kvaler, broren var også superfornøyd.... :) 

Skrevet

MIN mening er:

HI

Tusen takk for det.

Av det fikk jeg 4 gensere, 1 bukse, 2 strømpebukser til jenta + 1 genser til meg selv.

Så heretter kommer jeg til å levere tilbake alt med byttelapp og handle på salget. GENIALT :)

(altså fikk den prisen plagget var kjøpt for, selv om mye av det var på salg nå)

Å se jentas glede veide opp mot alle kvaler, broren var også superfornøyd.... :)

"Så heretter kommer jeg til å levere tilbake alt med byttelapp og handle på salget. GENIALT :)"

Mener du det?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

MIN mening er:

HI

Tusen takk for det.

Supert! ;)

Og ettersom jeg vet hvordan det er å ha stram økonomi, sier jeg bare takk for tips! :P

Neste år kan jeg gjerne tenke meg å bytte inn klær selv, hvis vi får noen som kanskje ikke er helt "vår stil". Bytter selvsagt f.eks. to plagg til gutten og får fem plagg til gutten osv. Tenker også at det er slik du mener det ;)

Skrevet

Er det virkelig så mange som mener det er greit å ta barnas gaver og bytte i noe til seg selv fordi man trenger det mer enn barna??? Blir sjokkert jeg. Skjerp dere folkens. Man tar ikke barnas gaver!

Mine barn har latterlig mye leker (hver eneste lekekasse og huset vårt generelt er stappende fullt av leker), og latterlig mye klær (både pentøy, ull, doble sett av alt utetøy og sko, og fulle skap med basic-plagg). Mine barn har mye mer enn de trenger, av alt egentlig. Jeg derimot, kjøper ikke klær så veldig ofte til meg selv. Men nå kan jeg jo kanskje bytte inn noen av lekene barna fikk til jul for å kjøpe meg en ny ytterjakke feks. Boblejakka mi er nemlig ikke såå varm og jeg fryser litt i den iblant.

Hvis det er så greit å bytte klær barna har fått i klær til seg selv, så kan man vel bytte leker barna har fått også....eller?? Barna mine har mer enn nok leker og de trenger virkelig ikke alle lekene de har fått..

Anonymous poster hash: c483f...923

Høres ut som om du er veldig stolt over at barna dine ikke mangler leker. Utrolig raust av deg å la dem ha så mye, liksom?

Men den dagen dere mangler klær og barnet ditt fryser i uteskoa sine, ville du ikke si det var mer ansvarlig foreldreskap å selge/bytte noe av lekene deres og skaffe til veie det som trengtes?

Anonymous poster hash: 7da0b...03a

Skrevet

Ja det kunne jeg lett gjort. Men jeg kjøper han leker og klær hele tida, så han går ikke i minus med det første!

Når det er sagt hadde jeg nok kjøpt noe til samme verdien. Med mindre vi var veldig blakke.

Skrevet

Helt ok!!

Anonymous poster hash: 97d35...b3f

Skrevet

Om du er ærlig mot de som kjøpte klærne til sønnen din (ikke til deg eller noen andre) og de syns det er OK, da er det OK. Om du derimot ikke tør å si det til dem så vet du nok selv innerst inne at det ikke er OK å bruke det på deg selv og datteren din.

Personlig hadde jeg IKKE synst det var OK, og hadde nok sluttet å kjøpe til dere dessverre.

Skrevet

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde vært giver av gavene til din sønn så hadde jeg revurdert å kjøpe klær til ham til neste år. Jeg ga gaven til sønnen din, ikke til deg og søsteren. Så kjip er jeg...

Jeg forstår tanken bak at søsteren trenger klærne mer enn gutten, her har også lillesøster klær i haugevis (arver), og hvis et av de andre barna var i akutt behov for noe nytt så kunne jeg sikker også brukt pengene på det barnet. MEN jeg ville betalt tilbake på en annen måte!

Selvfølgelig er det hyggelig å kunne ta med barna på kino eller i svømmehallen, men har man ikke råd så har man ikke råd! Hadde ALDRI tatt av barnas gaver for å få råd til det (eller klær til meg selv). Og hvorfor skal gutten finansiere deres opplevelser? Det er jo hans penger som blir brukt på det...?

Er det så dårlig stilt med dere så ville jeg oppsøkt nav og søkt om penger til klær og utstyr til datteren din, etter jeg hadde brukt pengene jeg hadde spart opp på klær til henne/meg, og så fikk vi ta kino/bading en annen måned hvor jeg hadde hatt bedre råd.

Anonymous poster hash: d161f...b71

Skrevet

Helt i orden synes jeg.

Bomullstøy fra kjedebutikker har de fleste nok av.

Anonymous poster hash: c60f3...4af

Gjest Antarctica
Skrevet

Én lang, åttesiders tråd om alle de unyttige og uønskede gavene man er skuffet over, og hvor dårlig gjort det er av giveren.

Så en lang tråd med moralistiske pekefingre om at man ikke kan bytte unyttige og uønskede gaver i noen nyttige og ønskede gaver, for det er dårlig gjort av mottakeren.

Her tror jeg mange må gå litt i seg selv og vurdere sitt forhold til hele gavekonvensjonen. Man skal da ikke bli gissel for andres dårlige smak? Være nødt til å motta og bruke ting man verken liker eller trenger?

Skrevet

Én lang, åttesiders tråd om alle de unyttige og uønskede gavene man er skuffet over, og hvor dårlig gjort det er av giveren.

Så en lang tråd med moralistiske pekefingre om at man ikke kan bytte unyttige og uønskede gaver i noen nyttige og ønskede gaver, for det er dårlig gjort av mottakeren.

Her tror jeg mange må gå litt i seg selv og vurdere sitt forhold til hele gavekonvensjonen. Man skal da ikke bli gissel for andres dårlige smak? Være nødt til å motta og bruke ting man verken liker eller trenger?

Er dette og greit?

Anonymous poster hash: 53abe...c3a

Gjest Antarctica
Skrevet

Er dette og greit?

Nå handler jeg aldri på salg og går ikke inn på Hennes og Mauritz om jeg kan unngå det. Dette er så fjernt fra min verden som en kan komme. Har tydelige ønskelister til ungene så vi slipper junk. Og familien kjenner mitt forhold til gavehysteriet, så de driver ikke med "gi bare for å gi".

Men derifra til å fordømme at folk skaffer seg noe de trenger og kan bruke, i stedet for å ruge på noe de ikke vil ha og ikke kan bruke? Ser ikke problemet. Hvis giveren treffer blink blir det vel neppe byttet? Hun her hadde jo fått dobbelt av ting, gale størrelser osv.

Skrevet

Er dette og greit?

Nå handler jeg aldri på salg og går ikke inn på Hennes og Mauritz om jeg kan unngå det. Dette er så fjernt fra min verden som en kan komme. Har tydelige ønskelister til ungene så vi slipper junk. Og familien kjenner mitt forhold til gavehysteriet, så de driver ikke med "gi bare for å gi".

Men derifra til å fordømme at folk skaffer seg noe de trenger og kan bruke, i stedet for å ruge på noe de ikke vil ha og ikke kan bruke? Ser ikke problemet. Hvis giveren treffer blink blir det vel neppe byttet? Hun her hadde jo fått dobbelt av ting, gale størrelser osv.

Det er jo hi som har skrevet at hun kommer til å bytte alt med byttelapp fremover. Så da handler det ikke lenger om feil smak eller gale størrelser

Skrevet

Da synes jeg du skal si det face-to-face til de som kjøpte gaven til sønnen din. Si at du byttet inn gavene til Per og kjøpte klær til Lisa og seg selv. Og at du heretter kommer til å bytte alle varer med byttelapp og kjøpe på salg. Hvis du ikke tør det, vet du egentlig innerst inne at det er feil. Og hvis du oppriktig tror det er greit, vil vel svaret vise seg neste år.

Det er ikke familien som har fått gave eller midler. Det er din sønn. Du regelrett stjeler fra sønnen din. Tipper du gleder deg til ungene står til konfirmasjon og håper intenst på store gaver med byttelapp eller penger, så du/familien kan kose deg litt ekstra? Du sier jo selv at dette er noe du skal begynne med. Er mange tråder her om folk som skriver at foreldrene tar penger av barna sine. Jeg trodde det omtrent ikke forekom. Men du er jo beviset på det.

Du avslutter året med å ta penger fra din egen sønn. Lavere enn det kommer man nesten ikke. Fysj, greit du er mor men en mamma gjør ikke dette. At du ikke skjems!

Anonymous poster hash: 48e1b...df5

Gjest Antarctica
Skrevet

Er dette og greit?

Det er jo hi som har skrevet at hun kommer til å bytte alt med byttelapp fremover. Så da handler det ikke lenger om feil smak eller gale størrelser

Fremover? Det har ikke skjedd ennå, da. Og som sagt, hvis giveren treffer blink vil det neppe være noe poeng. Slår er slag for FÆRRE og mer RELEVANTE julegaver, som jeg alltid har gjort.

Skrevet

Har bare skummet gjennom en del av svarene her.

Men: Gjør det som guttungen blir mest glad for, det er tross alt hans gave.

Hvis det er en leke han ønsker seg mer en klærne så gå for dem. Bytt klærne inn i klær til deg og jenta di som du hadde satt av penger til. Bruk de avsatte pengene på noe gøy for alle.

Vedder på at det finnes ikke et barn i landet som heller vil ha klær i større str liggende å vente, enn en lenge ønsket leke og en morsom aktivitet samme med familien.

Gi blaffen i hva som er politisk korrekt her og hva som sies bak en Anonymknapp eller nick her inne. Det er gutten din som er viktigst. Så bruk gaven best mulig for å gjøre han glad her og nå.

Skrevet

MIN mening er:

HI

Tusen takk for det.

Supert! ;)

Og ettersom jeg vet hvordan det er å ha stram økonomi, sier jeg bare takk for tips! :P

Neste år kan jeg gjerne tenke meg å bytte inn klær selv, hvis vi får noen som kanskje ikke er helt "vår stil". Bytter selvsagt f.eks. to plagg til gutten og får fem plagg til gutten osv. Tenker også at det er slik du mener det ;)

Ja det var slik jeg mente, alt vi hadde fått i gave som jeg byttet var det 50 % avslag eller mer på nå. Så da får vi dobbelt så mye klær for gavene :) Kommer til å ønske oss gavekort på klær og opplevelser neste år. 

Om det er plagg ungene vil ha kan jeg bare handle de på salg etterpå :)

Tusen takk for alle råd i tråden. Setter pris på hver og en av de. 

Håper aldri jeg kommer i en slik situasjon igjen at jeg "må" ta ting fra gutten!! Får vondt i magen og mamma hjertet. Så dette er ikke noe jeg foretrekker/ønsker...

Har vært å gitt bort all klær som er for små for oss nå, og samme med leker som ungene ikke leker med lengre. 

HI

Skrevet

Hadde aldri byttet bort gaver en av ungene mine får til klær til meg selv og en av de andre ungene !

Såå ubrukelige gaver får man vel ikke?

Da ville jeg heller hintet i forkant og gitt ønsker om hva barna trenger.

Anonymous poster hash: 352ef...c7b

Skrevet

Syns det er direkte PINLIG at du bytter inn gaver til din sønn i klær til deg selv. Pføy!!

Anonymous poster hash: 50bfc...363

Skrevet

Hadde aldri byttet bort gaver en av ungene mine får til klær til meg selv og en av de andre ungene !

Såå ubrukelige gaver får man vel ikke?

Da ville jeg heller hintet i forkant og gitt ønsker om hva barna trenger.

Anonymous poster hash: 352ef...c7b

Man kan hinte og ønske så mye man vil, men om man får noe som ikke passer - så passer det ikke.

Og da valgte jeg å bytte :) Fornøyd med valget er jeg også :) 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...