Gå til innhold

Julegavebyttedilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om svigermor gav ungen din 1500 skal du ikke gi 400 og la resten gå i sluket. Da setter du resten på ungens konto el i sparegrisen! Det der er lureri

Anonymous poster hash: 69662...aed

Enig! (Men det var ikke Hi)

Anonymous poster hash: 1a597...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri tatt fra et barn en leke, men når den ene fikk flere gaver og klær han ikke trenger mener jeg virkelig at det er HELT i orden!

Rettferdighet er ikke alltid lik behandling

Tusen takk oslofrk....

Føler jo at dette på en måte er det beste for hele familien, og at de kronene det frigjør går minstemann tilgode også.

Er også helt sikker på at om jeg spør han vil han synes dette er helt ok, disse tre ungene deler alt og unner hverandre alt.

Anonymous poster hash: 1c105...c5f

Tja hvis du spør han om han enten vil ha verdien i leker (slik at han faktisk forstår hva han ellers kan få for det) eller om mamma kan kjøpe nye klær, tror jeg nok han foretrekker leker.

Altså alternativet da blir jo selvsagt at jeg bytter i nye klær til han, eller ber om tilgodelapper og kjøper noe om han trenger noe senere....

HI

Ikke selvsagt. Først hadde du en annen plan, men har nå tydelig ombestemt deg. Synes det er en bedre plan.

Jo alternativet er å bytte klærne i klær til søsteren og meg selv, slik at jeg frigjør de pengene jeg har "spart opp" til å kjøpe klær på salget til andre aktiviteter med barna. 

Tror du må lese innlegget en gang til før du beskylder meg for noe annet.

Var i utg pkt usikker på dette, men så kom ei opp med forslag om byttelapper. Jeg hadde ikke tenkt at det var mulig. så nå er alternativet å spørre om byttelapper som jeg kan spare til han for senere bruk. Flere LEKER til han er iallefall ikke en option her altså .....  unntatt at han da får den leken han ønsker seg istedenfor. 

Skrevet

Selv ville jeg følt det ubehagelig å skulle konfiskere gaver som ble gitt til ett av barna for å finansiere kinobilletter og tur i svømmehallen for resten av familien.

Skrevet

Synes det er helt greit at du gjør det.

Her fikk jeg 3000,- av svigermor for å kjøpe gaver for 1500,- til hver av ungene. Jeg kjøpt en ting de ønsket seg til hver av de, til ene kostet det 400,- og til den andre kostet det 700,-. Resten gikk inn det store sluket, vi har lite penger å har ikke dårlig samvittighet. Barna vet jo ikke dette og det gjør heller ikke svigermor.

Gjør det med god samvittighet også koser dere dere med de andre pengene.

Anonymous poster hash: c952e...a84

Tusen takk, trengte å høre dette nå :) Synes jeg fikk litt harde svar av mange her inne. Smålig jeg? Alt jeg har går til barna, eier nesten ikke klær selv..... Ville bare ta med barna på noen aktiviteter som kostet litt penger likssom ....

Klem

HI

Gjør det er min mening og kos dere med god samvittighet. Det er utrolig godt for både barn og mor å kunne gjøre slike ting innimellom. 😊

Skrevet

Så lenge han har alt han trenger og dere ikke har det, synes jeg det er helt greit.

Dere er jo en familie der målet bør være at alle har det best mulig.

Skrevet

Om svigermor gav ungen din 1500 skal du ikke gi 400 og la resten gå i sluket. Da setter du resten på ungens konto el i sparegrisen! Det der er lureri

Nei å sette resten inn på konto er uaktuelt da vi har lite penger. Ingen lider av dette da ingen vet det.

Skrevet

Kan du ikkje notere ned beløpet, slik at du kan betale han tilbake seinere?

Anonymous poster hash: a5ef2...5e2
Skrevet

Nei å sette resten inn på konto er uaktuelt da vi har lite penger. Ingen lider av dette da ingen vet det.

Tragisk! Det der er jo svindel! Om ingen veit det, så veit du det!

Anonymous poster hash: a5ef2...5e2

Skrevet

Selv ville jeg følt det ubehagelig å skulle konfiskere gaver som ble gitt til ett av barna for å finansiere kinobilletter og tur i svømmehallen for resten av familien.

Altså Superdolly, det er ikke til resten av familien - han får være med han også altså..... 

Tenkte vi skulle kose oss sammen alle sammen ja....

Men det er jo uansett ubehagelig... 

HI 

Skrevet

Jeg ville aldri tatt fra et barn en leke, men når den ene fikk flere gaver og klær han ikke trenger mener jeg virkelig at det er HELT i orden!

Tusen takk oslofrk....

Føler jo at dette på en måte er det beste for hele familien, og at de kronene det frigjør går minstemann tilgode også.

Er også helt sikker på at om jeg spør han vil han synes dette er helt ok, disse tre ungene deler alt og unner hverandre alt.

Tja hvis du spør han om han enten vil ha verdien i leker (slik at han faktisk forstår hva han ellers kan få for det) eller om mamma kan kjøpe nye klær, tror jeg nok han foretrekker leker.

Altså alternativet da blir jo selvsagt at jeg bytter i nye klær til han, eller ber om tilgodelapper og kjøper noe om han trenger noe senere....

HI

Ikke selvsagt. Først hadde du en annen plan, men har nå tydelig ombestemt deg. Synes det er en bedre plan.

Jo alternativet er å bytte klærne i klær til søsteren og meg selv, slik at jeg frigjør de pengene jeg har "spart opp" til å kjøpe klær på salget til andre aktiviteter med barna.

Var i utg pkt usikker på dette, men så kom ei opp med forslag om byttelapper. Jeg hadde ikke tenkt at det var mulig. så nå er alternativet å spørre om byttelapper som jeg kan spare til han for senere bruk. Flere LEKER til han er iallefall ikke en option her altså ..... unntatt at han da får den leken han ønsker seg istedenfor.

Kanskje jeg misforstod siste innlegg da. Du mente vel alternativet til din første plan. Har jeg ellers beskyldt deg for noe mer enn det du selv har sagt?

Men vet du hva Hi, gjør det du føler er best. Men sønnen din må få direkte glede av det (ikke bare indirekte glede av å glede sin mor med nye klær) siden det tross alt er hans gave. Hvis du gir han den leken han ønsker seg og så en aktivitet han har veldig lyst til (f.eks lekeland) synes jeg det kan være greit. (Med tanke på at dere har dårlig råd).

Skrevet

Håper dere kan la være å kommentere hun som fikk penger av svigers her, da hun egentlig ikke trenger noe hets pga dette, da hun kunne ville "være snill" med meg.... 

HI

Skrevet

Selvfølgelig er det greit! Fylle opp klesskapet av klær han ikke har bruk for. ..snakk om forbruker samfunn. At gaven skal ha samme verdi som klærne du bytter er også høl I hodet.

Anonymous poster hash: 47a62...32f

Skrevet

Jeg har lite penger selv, men jeg ville faktisk ikke klart å gjøre noe slikt uten å få en vond smak i munnen..Kanskje jeg kunne levd med om jeg hadde gitt noe til storesøster som har lite, men aldri i verden at jeg hadde brukt pengene til noe til meg selv.

Anonymous poster hash: 45582...67e
Skrevet

Så det er greit å stjele fra barna så lenge barna og ingen andre vet det?

Skrevet

Tusen takk oslofrk....

HI

Var i utg pkt usikker på dette, men så kom ei opp med forslag om byttelapper. Jeg hadde ikke tenkt at det var mulig. så nå er alternativet å spørre om byttelapper som jeg kan spare til han for senere bruk. Flere LEKER til han er iallefall ikke en option her altså ..... unntatt at han da får den leken han ønsker seg istedenfor.

Kanskje jeg misforstod siste innlegg da. Du mente vel alternativet til din første plan. Har jeg ellers beskyldt deg for noe mer enn det du selv har sagt?

Men vet du hva Hi, gjør det du føler er best. Men sønnen din må få direkte glede av det (ikke bare indirekte glede av å glede sin mor med nye klær) siden det tross alt er hans gave. Hvis du gir han den leken han ønsker seg og så en aktivitet han har veldig lyst til (f.eks lekeland) synes jeg det kan være greit. (Med tanke på at dere har dårlig råd).

Ok takk, klær til meg selv har jeg droppet tanken på nå..... 

Er fremdeles usikker på søsteren også.

De trenger ikke kino, lekeland, svømmehall etc. Vi storkoser oss ute i skog og mark, og boltrer oss i snøen :) :)

Får vell litt fnatt av alt man ser på FB, snap osv nå og ville bare glede de. 

Men spørs om jeg kunne nytt det så godt uansett :) :)

Falt litt for fristelsen til en inside familie byttehandel :) 

Jeg har falt av på hva jeg mente da det kom så mye svar her, så legger den på is

HI

Skrevet

Egentlig imot å ta barnas gaver, men ville nok kjøpt til den som trengte om den ene hadde alt av utstyr. Barn ser ikke summen, å få noe nytt er kanskje nok pluss leken han ønske seg. Kino og svømming er nok mer gøy i lengden, skape minner.

Å få byttelapper er noe herk, vet ikke hvor mye penger jeg har tapt på å glemme bruke de før fristen. Bruk til det dere treger og heller stikk til han bor om det er noe han ønsker seg senere.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: b374e...f80

Skrevet

Selvfølgelig er det greit! Fylle opp klesskapet av klær han ikke har bruk for. ..snakk om forbruker samfunn. At gaven skal ha samme verdi som klærne du bytter er også høl I hodet.

I ene sekundet mener jeg også det er helt greit, og i det andre blir jeg usikker. Denne gutten har i overflod :) Han trenger så absolutt ikke mere klær / leker :) 

Men han trener aktiviteter og opplevelser :)

Må tygge litt på dette kjenner jeg :) 

HI

Skrevet

I ene sekundet mener jeg også det er helt greit, og i det andre blir jeg usikker. Denne gutten har i overflod :) Han trenger så absolutt ikke mere klær / leker :)

HI

Gjør det. :) Nye klær til søsteren. (Bruk av de andre pengene på klær til deg selv, så du slipper den dårlige samvittigheten.) Og gutten får en ny leke og en aktivitet med familien i stedet for masse klær han ikke har behov for eller kommer til å merke at han har fått engang når han har så mye. Vinn vinn mener nå jeg. :)

Anonymous poster hash: e4fe5...2bd

Skrevet

Det er selvfølgelig helt OK å gjøre som du har tenkt! Ikke dvel ved de delte og negative svarene her. Du hadde en god plan!

Anonymous poster hash: 37a18...41b

Skrevet

Egentlig imot å ta barnas gaver, men ville nok kjøpt til den som trengte om den ene hadde alt av utstyr. Barn ser ikke summen, å få noe nytt er kanskje nok pluss leken han ønske seg. Kino og svømming er nok mer gøy i lengden, skape minner.

Å få byttelapper er noe herk, vet ikke hvor mye penger jeg har tapt på å glemme bruke de før fristen. Bruk til det dere treger og heller stikk til han bor om det er noe han ønsker seg senere.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: b374e...f80

Takk for meget fornuftig svar som varmer mitt hjerte. Som en annen sa her tidligere så er det ikke alltid rettferdig med lik behandling :) :) 

HI

Skrevet

Det er selvfølgelig helt OK å gjøre som du har tenkt! Ikke dvel ved de delte og negative svarene her. Du hadde en god plan!

Anonymous poster hash: 37a18...41b

Tusen takk , blir helt på gråten nå ... 

HI 

Skrevet

Selvsagt helt ok.

Tusen Takk 

Føler jo det kommer alle tilgode å få noe å minnes også....

HI

Skrevet

HI

Gjør det. :) Nye klær til søsteren. (Bruk av de andre pengene på klær til deg selv, så du slipper den dårlige samvittigheten.) Og gutten får en ny leke og en aktivitet med familien i stedet for masse klær han ikke har behov for eller kommer til å merke at han har fått engang når han har så mye. Vinn vinn mener nå jeg. :)

Anonymous poster hash: e4fe5...2bd

Tusen takk for godt svar. 

Tror jeg går for det ...

HI 

Skrevet (endret)

Synes det var mange negative svar og prinsippryttere her. Bytt til deg og søsteren med god samvittighet, det frigjør jo bare penger her og nå på et tidspunkt han ikke har bruk for mer. Når han derimot vokser, går du og fyller på med klær til ham som du ellers ville gjort. Enig i den over som sier at byttelapper er en uting som forsvinner. Som giver ville jeg heller ønsket at gaven kom til nytte for familien i stedet for å ligge ubrukt hos han som hadde mest. Trenger jo ikke si det direkte til giver hvis de ikke spør, men ellers er det bare å si at det ble byttet siden han hadde nok i den str.

Det må seriøst gå an bruke sunn fornuft. Gode opplevelser for pengene er supert for hele familien og mer verdt enn noen hundrelapper på konto eller enda en leke for gutten sin del ;)

Endret av &KJ&

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...