Gå til innhold

Hvorfor tar barnevernet barn fra foreldrene?

Anbefalte innlegg

Gjest Jigglewiggle
Skrevet

Personhets er også moderert i denne tråden. Vi skjønner at dette er et betent tema, men prøv å diskutere sak og ikke person.

JW, brukermoderator

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig med at de setter avtaler mitt på dagen og spør aldri om vi er i jobb eller ikke. Jeg kan jo ikke bare droppe jobben. Må ofte ringe å ta egen melding. Bruker det på barnevernet når jeg egentlig skal bruke det på mine barn.

Hi

Anonymous poster hash: 6bd23...2b5

De setter opp møter på dagtid fordi de også jobber stortsett dag. Er det tidspunkt som ikke passer så kan du ringe å spørre om du kan få et tidspunkt som passer for deg.

Ang jobben. Du kan bruke avsp evt søke om velferdspermisjon.

Skrevet

Kjære HI.

Jeg har jobbet 15 år i barnevernet og må oppklare enkelte ting som kommer opp i denne tråden.

Det å plassere barn i fosterhjem er DYRT.

Ifht vår egen arbeidshverdag er det bedre for oss å IKKE plassere barn utenfor hjemmet, da det er ekstremt mye etterarbeid.

Man mister ikke barna ved å ha dårlig grensesetting og "bortskjemte" barn. Da settes inn veiledningstiltak. I ekstreme tilfeller kan manglende grensesetting føre til akuttvedtak, men det er av typen barnet mitt vil bare drikke cola og spise sjokoladekake, derfor er alle tennene råtne.

Når det gjelder videoer på YouTube og facebooksidene, så skjer det at vi av og til trenger politibistand når vi må hente barn, men da har vi på forhånd i samarbeid med foreldrene prøvd å finne alle andre måter å gjøre det på. Det gjøres kun hvis vi er svært redde for barnets helse og utvikling.

Når det gjelder sakkyndige utredninger, har jeg flere ganger opplevd at psykologen kommer til ett annet standpunkt enn det jeg håpet på. I de tilfellene gikk vi ikke til omsorgsovertakelse, og jeg brukte psykologen i andre saker etterpå.

I media (og spesielt på Facebook) så kan det virke som om det er vinden som bestemmer om vi skal fjerne barn fra familien sin eller ikke. Det er veldig dumt, for det gjør foreldre som er gode nok, usikre og redde. Vi tar barn ut fra familier for å redde dem fra vold, rusmisbruk, og alvorlig omsorgsvikt som vil gjøre dem skadet resten av livet. Dessverre er en del av denne omsorgssvikten ett resultat av at de ikke vet hva god omsorg er, og derfor skriver om alskens konspirasjonsteorier over alt på Internett.

Det er riktig at noen barn bør bo i fosterhjem eller på institusjon i steden for hjemme. Det er også dessverre slik at noen søsken ikke bør bo i samme fosterhjem. Dette er barn som er veldig skadet, og som vil fortsette å skade hverandre hvis de fortsetter å bo sammen. Dette er svært vanskelige vurderinger som vi tar med bakgrunn i vår fagkunnskap og erfaring.

Jeg har i mine 15 år i barnevernet hatt mange søvnløse netter der jeg har lurt på om vi har tatt riktige beslutninger, men der har svært sjeldent vært etter at vi har plassert ett barn, oftest er det når vi ikke har gjort det.

Jeg håper at noe jeg har skrevet gjør at du føler at du har litt mer kontroll over situasjonen, HI og prøv å samarbeid med barnevernet, de vil ikke deg noe vondt, de vil barnet ditt godt!

Lykke til!

Anonymous poster hash: cac72...e7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...