Gå til innhold

Hvorfor tar barnevernet barn fra foreldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen tar avisene og media alvorlig? Jeg tror du er ganske alene om å mene akkurat det.

Anonymous poster hash: a52f9...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere skulle vært med meg på jobb en uke. Så kunne dere sett hva vi faktisk jobber med. Hvordan vi vurderer hver enkelt sak, og hele tiden har barnets beste i fokus. Det er på tide å slutte å tro på alt som står i media, for ikke å snakke om disse facebook-sidene som kryr av foreldre som har blitt fratatt barna sine. Husk at dere kun får se én side, da barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg.

Og det er ikke barnevernet som tar barna. Det er Fylkesnemnda.

Barnevernkonsulent

Anonymous poster hash: 2f5a2...c86

Skrevet

Så skummelt!

De har satt undersøkelse hos oss. Jeg kan ikke si at mine barn er perfekte. De har ikke havnet i slåss kamper, men det har vært en del vanskeligheter på skolen. De mener at hun ene har atferdsvansker og mistenker at hun blir utsatt for noe hjemme.

Hvordan kan de analysere ting selv? Jeg er så redd for at de skal ta mine barn!

Hi

Anonymous poster hash: 6bd23...2b5

Jeg har barn i fosterhjem. Du har ikke så mye å frykte. Var en barnevernssak på oss, noe jeg var glad for. Ba om hjelp hele tiden, var tenåringsmor, men fikk ikke hjelp, og de henla saken.

Tilslutt måtte jeg ringe de selv og be de hente barna pga at både barnefar og jeg var narkomane. (er rusfri nå)

Det skal veldig mye til for at de tar barna!

Er evig takknemmelig for at barna mine har fått en god oppvekst hos en flott familie.

Anonymous poster hash: 07548...2a4

Kudos til deg for selvinnsikten. Det skal en meget god mor til for å se at barn ahar det bedre hos andre. Jeg er imponert! Håoer dere har det bra hele gjengen.

Anonymous poster hash: 30607...062

Takk for det, det var hyggelig sagt. Ja, det går bra med oss. Har god kontakt og samarbeid med fosterforeldrene til barna, som nå har blitt veldig store. Dette er ti år siden. Vært rusfri i noen år nå, og har giftet meg med en flott mann, fått ett lite barn til, fast jobb og ett godt hjem.

Men er enormt takknemmelig for den jobben barnevernet og fosterhjemmet har gjort og gjør. Det viktigste for meg som mamma er at barna mine har ett godt hjem og en stabil oppvekst. De går veldig veldig bra med de.

Anonymous poster hash: 07548...2a4

Skrevet

Dere skulle vært med meg på jobb en uke. Så kunne dere sett hva vi faktisk jobber med. Hvordan vi vurderer hver enkelt sak, og hele tiden har barnets beste i fokus. Det er på tide å slutte å tro på alt som står i media, for ikke å snakke om disse facebook-sidene som kryr av foreldre som har blitt fratatt barna sine. Husk at dere kun får se én side, da barnevernet har taushetsplikt og ikke kan uttale seg.

Barnevernkonsulent

Så du påstår at ALT som står i media, er løgn? Alt aktorater, dommere, fylkesmenn og andre embetsmenn kommer med i avisene, er løgn og oppspinn? Jeg får uggen følelse når ansatt i en etat mener at alt som står om dem i media er tull, og at de aldri gjør noen feil. ALLE gjør feil. Dommere, NAV-ansatte, leger, saksbehandlere, fylkesmenn osv. Barnevernet kan bli fritatt for taushetsplikten, men de gidder vanligvis ikke uttale seg likevel. Jeg er enig i at Facebook-siden er helt på trynet og blir drevet av ustabile tullinger, men å hevde at alt som står i media er tull, og at saken kun blir sett fra en side... Hvis dere aldri gjør feil, hvorfor blir det skrevet i media om foreldre som får medhold i tingretten og får barna tilbake? Dommer og advokat har sikkert funnet på det...

Skrevet

Foreldre som velger å ta fram kameraet og filme sine barn på sitt mest sårbare, i stedet for å støtte barnet er utenfor min forståelse. At de i tillegg velger å legge det ut på nett... Et overgrep i seg selv.

Anonymous poster hash: bc6c9...b70

Skrevet

Det er mange svakheter i barneverntjenestens fungering i Norge. Den handler i all hovedsak om at det gjøres for lite for sent og at tiltak ikke følges opp grundig nok.

At det gjennomføres omsorgsovertakelser for ofte, derimot, det er ikke et problem. Det gjennomføres alt for sjelden. Foreldre får alt for mange endringssjanser, på bekostning av barnas helse. Fordi vi så gjerne vil at det skal fungere. Fordi det er så vanvittig ressurskrevende å stå i sakene til barna faktisk ivaretas av noen som evner det. Fordi saksbehandlerne har for mange saker og for lite tid.

Det at barneverntjenesten ofte lar være å uttale seg om konkrete saker på tross av fritak fra taushetsplikt, handler om at barneverntjenesten er pliktig å ivareta barnets interesser. Ofte er foreldrene lite kritiske til hva de tenker er greit å pøse ut i offentligheten av informasjon om seg selv og barnet, som så definitivt kan være belastende for barnet i fremtiden.

Å legge ut videosnutter av smertefulle tvangsovertakelser, gir ingen informasjon om saken. Det eneste man ser er at det er smertefullt; det finner du ingen barnevernansatte somer uenig i. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er til et barns fordel å filmes og publiseres offentlig i en av sine mest sårbare og vonde stunder.

Anonymous poster hash: 8e964...642
Skrevet

Barnevernkonsulent

Så du påstår at ALT som står i media, er løgn? Alt aktorater, dommere, fylkesmenn og andre embetsmenn kommer med i avisene, er løgn og oppspinn? Jeg får uggen følelse når ansatt i en etat mener at alt som står om dem i media er tull, og at de aldri gjør noen feil. ALLE gjør feil. Dommere, NAV-ansatte, leger, saksbehandlere, fylkesmenn osv. Barnevernet kan bli fritatt for taushetsplikten, men de gidder vanligvis ikke uttale seg likevel. Jeg er enig i at Facebook-siden er helt på trynet og blir drevet av ustabile tullinger, men å hevde at alt som står i media er tull, og at saken kun blir sett fra en side... Hvis dere aldri gjør feil, hvorfor blir det skrevet i media om foreldre som får medhold i tingretten og får barna tilbake? Dommer og advokat har sikkert funnet på det...

I all verden, var det virkelig det du tolket av innlegget mitt? Selvfølgelig gjør alle feil! Jeg prøver å si at det ligger et godt stykke arbeid bak de vurderingene og avgjørelsene man tar. Jeg snakker ikke for alle, men jeg har jobbet med dette i mange år, og kan med hånden på hjertet si at vi gjør vårt aller beste for at barna skal ha en god oppvekst. Media har en tendens til å vinkle saker slik at det selger, og overskriftene de bruker skremmer alle og enhver. Jeg jobber mye med utadrettet arbeid for å opplyse både foreldre og ansatte i det offentlige om hva barnevernet hovedsakelig jobber med. Omsorgsovertakelse er en svært liten del av vårt arbeid, og absolutt siste utvei. Men jeg er fullstendig klar over hva frykten går ut på, men også hvilke myter som verserer om oss.

Og ja, det hender vi får medhold og det hender foreldrene får medhold. Barnevernets vurdering er at omsorgssituasjone til barnet ikke er god nok, og retten bestemmer. At Fylkesnemnda og Tingretten legger lista forskjellig, er heller ikke uvanlig.

Skrevet

Leser at barnevern må ta barn for å jobbe. De tjener ikke penger på å ikke ta barn. De taper penger på tiltak og får penger for å ta barn. Har sett en video av en psykolog som snakker om sakkyndige som jobber for barnevernet og som skriver falske rapporter for å få mer oppdrag fra barnevernet. Noen er bare ute etter å ta barn. Jeg er villig til å samarbeide for at barne mitt skal ha det godt.

Jeg synes ikke hun har atferdsvansker, men hvis fagpersoner ser det så vil jeg selvfølgelig samarbeide for at hun skal kvitte seg med disse vanskene.

Jeg vil ikke ha en sakkyndige som vurderer meg som uegnet bare for å kunne tjene nok penger! Kjøpt pg betalt, de for penger fra barnevernet og må gå med på det barnevernet sier!

HI

Tvert imot, hver omsorgsovertakelse tapper etaten for penger. Forebyggende barnevern er MYE billigere.

Anonymous poster hash: 93678...d96

Gjest Antarctica
Skrevet

Svada eller ikke svada, det går protesttog over hele verden mot det norske barnevernet. Det kan ikke være slik at bare Norge er opplyste og kloke og resten av verden er idioter som ikke skjønner noen ting. Barnevernet gjør mye galt også "innenfor loven" - skiller søsken, til tross for at det er imot menneskerettigheter og er blitt påpekt flere ganger av blant annet Barneombudet som ulovlig praksis. De arrangerer møter hver dag på dagtid slik at foreldrene mister jobben sin og må leve på sosialen - og vurderer sikkert økonomisk situasjon til foreldrene (som de selv har skapt) som "bekymringsverdig". Så ja, barnevernet gjør mye galt og det jobber en del feil mennesker der, som er maktsyke. Barnevernet gjør også mye bra, men jeg forstår frykten. Hadde jeg fått en sak fra barnevernet på meg så ville jeg ha flyttet tilbake til hjemlandet. Jeg er ingen a4-forelder som har støvfritt hjem, bare sunn mat i kjøleskapet og har erkenorsk oppdragelse. Så selv om jeg ikke gjør noe galt og sørger for at mine barn får den oppveksten de skal ha, ville jeg ha flyktet. Man vet aldri hvem man møter på av saksbehandlere og hvilket helvete man blir utsatt for i flere måneder fremover. Så driver de og graver i journaler for info om for eksempel voldtekt, misbruk i barndommen og bruker det mot deg. Nei takk sier jeg bare.

Anonymous poster hash: 2f092...1e8

Akkurat slik tenker jeg også. Det er mange feil mennesker som jobber der. Det er folk som tror at de gjør det best for dine egne barn.

Hi

Hvis det er dette du tenker, og dette som er ditt verdensbilde, så håper jeg du får god veiledning over tid. Jeg håper de klarer å nå inn til deg med info om hva barna VIRKELIG trenger. Sånn utenom bortskjemming og gaver...

Skrevet

En unge som sier "hælvette"?! Seriøst? Og moren banner foran henne? Virker ikke skikket...Jeg velger å tro BV i de FLESTE tilfeller har gode grunner for og ta barn bort fra hjemmet. Når det er sagt skulle jeg ønske det krevde lengre utdannelse for en slik type alvorlig jobb. "Hvem som helst" kan ta en bachelor.

Anonymous poster hash: c38cb...f38

Skrevet

Det er riktig med at de setter avtaler mitt på dagen og spør aldri om vi er i jobb eller ikke. Jeg kan jo ikke bare droppe jobben. Må ofte ringe å ta egen melding. Bruker det på barnevernet når jeg egentlig skal bruke det på mine barn.

Hi

Jeg tør aldri å si hvor mye vi har i inntekt fordi jeg er redd for at de skal bli missunelig og til slutt ødelegger familien min.

Nå glemte du å legge inn skrivefeil. Troll.
Jeg bruker mobil med stavekontroll!

Skjønte ikke den... Var jo skrivefeil der jo... (Misunnelig) I tillegg er setningsoppbyggingen ganske dårlig. Så om det var et mål, så presterte "trollet" mer enn godt nok her...

Anonymous poster hash: 39b5d...8d2

Skrevet

En unge som sier "hælvette"?! Seriøst? Og moren banner foran henne? Virker ikke skikket...Jeg velger å tro BV i de FLESTE tilfeller har gode grunner for og ta barn bort fra hjemmet. Når det er sagt skulle jeg ønske det krevde lengre utdannelse for en slik type alvorlig jobb. "Hvem som helst" kan ta en bachelor.

Så du mener unger som sier helvete skal tas bort fra foreldrene? Kanskje hun har lært det på barnehage? Kanskje moren sa det engang da hun fikk støtt eller da hun slå seg?

HI

Skrevet

De videoene som er lagt ut over her, beviser jo ingenting om at barnevernet tar feil. Det eneste jeg ser i den nederste er en mor som velger å snakke i telefonen istedet for å ta hånd om datteren sin når hun vet at barnevernet er på vei. Forhistorien kjenner vi jo ikke. Og videoen viser ikke noe av barnevernets handlemåte.

Anonymous poster hash: 66914...139

Skrevet

Jeg er virkelig enig i det anonym 2309 skriver, at det er overgrep å filme barnet på det mest sårbare i stedet for å støtte. er det ingen som ser at dette faktisk er omsorgssvikt? man legger vekt på dokumentasjon, fremfor omsorg.

Jeg opplever også at HI i denne tråden trenger en konsultasjon, beklager men du virker ikke veldig opplyst, og oppleves som veldig fornektende.

jeg mener som mor og far at man bør være takknemlig for at folk tørr og si ifra. tørr å ta barn på alvor. om man opplever noe som skurrer så tørr man ta tak i det og rette opp i det, slik at barnet kan få en så fin fremtid som mulig.

De som har noe å sjule, er også dem som viser null forståelse for dette, og som mener det verste om barnevernet og er lite samarbeidsvillig,

Anonymous poster hash: 2c4ff...afd
Skrevet

Jeg har vert i barnvernet i over 3 år nå, og har bare postive ting og si, de har hjulpet meg så mye. i begynnelsen var jeg selvsagt redd for og miste min sønn,men det var det ikke snakk om engang,de ville bare inn og hjelpe.

Nå idag ser jeg se sjelden,men har møter innimellom med saksbehandler, nettverksmøte 2 ganger i året, og så skal jeg begynne på Cos, tatt det 2 ganger før,men da var han under 1 år, så greit med en oppfrisking.

Hvis jeg hadde takket nei, tviler jeg på om jeg hadde fått beholdt, og jeg har kommet sterkere ut som både mamma og menneske og det sier også barnevernet.

Ikke tror på alt du leser, mange som mister barna sine, er utrolig hevngjerige og gjør hva som helst for og svartmale bv, Ja de gjør feil,men den største feilen er at de ikke tar barn/barna som virkelig har det vondt

Anonymous poster hash: ead06...93c
Skrevet

Du må slutte å henge innpå den Facebook siden om barnevernet. De som henger og skriver der inne eier ikke innsikt i egen situasjon for fem flate øre. Det at barnevernet tjener penger på å fjerne barn, at de stjeler barn og gir de bort til barneløse venner er bare svada.

Anonymous poster hash: e67f8...062

Skrevet

De videoene er jo helt grusomme! Jeg er selv av den oppfatning at barnevernet nok heller griper inn for sjeldent enn for ofte, men hvem som helst kan da vel føle på fortvilelsen i disse videoene? Å ta frem banning eller prat i telefonen som et godt bevis for at disse menneskene ikke skulle hatt barn faller på sin egen urimelighet! Her kan også banneordene sitte løst om jeg feks slår meg el og dersom jeg noen gang skulle blitt fratatt barna ved at de ble hentet ut av hjemmet vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Jeg hadde nok blitt rimelig sinnsyk i gjerningsøyeblikket og både skreket, bannet, grått osv. Foranledningen kjenner ingen av oss 100%, men uansett hvor lite skikket du er som forelder kan jeg sette meg veldig enkelt inn i hvor jævlig dette må være!

Hi

Anonymous poster hash: 7380f...7cb

Skrevet

De videoene er jo helt grusomme! Jeg er selv av den oppfatning at barnevernet nok heller griper inn for sjeldent enn for ofte, men hvem som helst kan da vel føle på fortvilelsen i disse videoene? Å ta frem banning eller prat i telefonen som et godt bevis for at disse menneskene ikke skulle hatt barn faller på sin egen urimelighet! Her kan også banneordene sitte løst om jeg feks slår meg el og dersom jeg noen gang skulle blitt fratatt barna ved at de ble hentet ut av hjemmet vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Jeg hadde nok blitt rimelig sinnsyk i gjerningsøyeblikket og både skreket, bannet, grått osv. Foranledningen kjenner ingen av oss 100%, men uansett hvor lite skikket du er som forelder kan jeg sette meg veldig enkelt inn i hvor jævlig dette må være!

Hi

Nei, jeg er jo ikke hi 😳😂 Sorry!

Skrevet

Svar er slettet i tråden. Jeg har slettet svaret der det vises filmer av barn i den akutte omsorgsovertakelsessituasjonen. Det er mulig at foreldrene selv har valgt å legge disse filmene ut på åpent nett, men vi har allikevel valgt å slette av hensyn til barna. Bakgrunnen for sletting finnes i følgende regel: Persondebatt, personangrep, trakassering eller trusler. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier eller blogger, så lenge ikke diskusjonen bryter med våre øvrige regler. Det samme gjelder offentlige personer. Barn har et spesielt rettsvern, og tråder som identifiserer for så å komme med personangrep mot barn vil bli slettet.

Brukermoderator Iiiiik

Skrevet

Ingen tar avisene og media alvorlig? Jeg tror du er ganske alene om å mene akkurat det.

Anonymous poster hash: a52f9...41c

Les igjen, det var ikke det som ble sagt.

Anonymous poster hash: bae4c...5e1

Skrevet

Så du mener unger som sier helvete skal tas bort fra foreldrene? Kanskje hun har lært det på barnehage? Kanskje moren sa det engang da hun fikk støtt eller da hun slå seg?

HI

Ser det sånn ut kanskje? Hvem legger ut video av dattra som blir "kidnappet"? Folk som blir fratatt barna sine mangler ofte selvinnsikt. Antageligvis du og kan det virke som.

Skrevet

Hjelpes meg, her var det mye konspirasjonsteorier ute og går, høres ut som de gale østeuropeerene som i høst hevdet at det norske barnevernet ville knabbe barna deres. Akkurat som om vi ikke klarer å produsere nok barn selv her i landet, herregud, latterlig. Passe paranoid, uopplyst gjeng. Utdanning er en fin ting.

Men, når det er sagt, er jeg ikke videre fornøyd med barnevernet basert på egne oppfatninger. Jeg hadde relasjonsvansker med min eldste, og det var virkelig tøft og vondt. Jeg hadde ingen avlastning, og sov ikke sammenhengene på flere år. Barnevernet kunne ikke tilby noen form for avlastning (mente det var dumt at vi var mindre sammen), annet en at jeg kunne følge henne til en ungdomsklubb hun egentlig var for ung til annenhver onsdag. Det samarbeidet ble fort avsluttet.

Venninnen min fikk mistenkt fødselsdepresjon nå nylig, og ba om hjelp fra barnevernet. Så fikk hun en telefon fra et familiemedlem med spørsmål om hun var i kontakt med barnevernet, for det hadde en slektning som jobbet i resepsjonen hos barnevernet sagt. Hårreisende!

Anonymous poster hash: 79ed1...e65

Skrevet

Det er mange svakheter i barneverntjenestens fungering i Norge. Den handler i all hovedsak om at det gjøres for lite for sent og at tiltak ikke følges opp grundig nok.

At det gjennomføres omsorgsovertakelser for ofte, derimot, det er ikke et problem. Det gjennomføres alt for sjelden. Foreldre får alt for mange endringssjanser, på bekostning av barnas helse. Fordi vi så gjerne vil at det skal fungere. Fordi det er så vanvittig ressurskrevende å stå i sakene til barna faktisk ivaretas av noen som evner det. Fordi saksbehandlerne har for mange saker og for lite tid.

Det at barneverntjenesten ofte lar være å uttale seg om konkrete saker på tross av fritak fra taushetsplikt, handler om at barneverntjenesten er pliktig å ivareta barnets interesser. Ofte er foreldrene lite kritiske til hva de tenker er greit å pøse ut i offentligheten av informasjon om seg selv og barnet, som så definitivt kan være belastende for barnet i fremtiden.

Å legge ut videosnutter av smertefulle tvangsovertakelser, gir ingen informasjon om saken. Det eneste man ser er at det er smertefullt; det finner du ingen barnevernansatte somer uenig i. Så kan man jo diskutere hvorvidt det er til et barns fordel å filmes og publiseres offentlig i en av sine mest sårbare og vonde stunder.

Anonymous poster hash: 8e964...642

Skriver under på alt dette.

Vil i tillegg si at dere skulle visst hvor galt det må være, og hvor mange forsøk på å hjelpe vi må gjennomføre, før vi fremmer sak for nemnda. De fleste "utenforstående/ufaglærte" ville ment at vi griper inn alt for sent (og det gjør vi nok ofte også).

Jeg, og alle mine kollegaer jobber hardt. Vi har barnets beste i fokus, vi jobber med endringsarbeid i familier, hver dag. Omsorgsovertakelser er sjeldent. Det er ekstreme tilfeller.

Vårt største ønske er at det bevilges midler til flere stillinger, slik at vi kan jobbe grundigere med hver enkelt familie/ ha færre barn på lista.

Vi har IKKE tid til tre møter i uka over tid, slik det nevnes tidligere i tråden, det må i tilfelle være en prioritert sak med stor bekymring, hvor det settes inn mye veiledning og observasjoner. (Med så alvorlig bekymring ville nok familien heller flyttet på mor-barn senter...)

Anonymous poster hash: 617d0...825

Skrevet

Det er nok lettere å skylde på at barnevernet er onde barnerøvere som fryder seg over å skille familier, enn å ha litt selvinnsikt.

For å si det enkelt: om noen oppriktig mener BV er ute etter å "ta" deg og en ikke ser grunnen til at de vil hjelpe deg, de er bare slemme og onde, da er det kanskje en grunn til at du er innblandet i BV

Anonymous poster hash: 0a35e...410

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...