Gå til innhold

Svigermor vs mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hahaha, og her inne svarer vi som alltid :P Lurer på om dere snakker sånn til mennesker i virkeligheten- eller om dere blir ekstra tøffe og frekke bak en pc skjerm ;p

Jeg sender mye snaps, og sender jo snaps av nye nusselige klær, vugge som jeg har stelt istand osv. Sender det til alle på lista mi- ikke bare svigermor ;) Skriver gjerne på bildet: "Har verdens snilleste mamma". fks. Blandt annet.. Og jeg er supertakknemmlig for strikka-klærne, og det passer jeg på å vise! Sender jo også snap med strikka-klærne jeg fikk og skrev " såå utrolig mye fint fra svigermor!". Så det er ikke sånn som dere tror....

Jeg forventer heller ikke at hun skal vaske rundt huset mitt til jul- hvor har jeg skrevet det?! Jeg hadde satt pris på om hun hadde TILBYDD seg å hjelpe! Det er ikke dermed sagt at jeg hadde takket ja. Men hadde vært fint om hun hadde brydd seg litt- når hun strengt tatt kun har seg selv å tenke på! 

Det er så mye mere, som jeg ikke orker å gå inn på her. (ang hennes "grisk-het") 

Det er ikke bare jeg som reagerer ser dere. Det er ganske mange som hever brynene av denne dama når det kommer til penger. Utenom akkurat penger og gavmildhet generelt- så er hun er super dame :)

HI

Anonymous poster hash: a7552...234

Så når du ikke fikk svarene du ventet, så kommer det en litt mer redigert versjon. Plutselig en super dame, bortsett fra at hun :

- kun har strikket noen få plagg, noe hun uansett gjør hele dagene

- ikke har hjulpet med noe ting

- er grisk med penger, og kjøper ting til seg selv., så da er hun gnien.Tenk hun kjøpte seg til og med en splitter ny ipad, for egne penger...

- tilbyr seg ikke å hjelpe med julevasken engang, selv om hun bare er 50 år og bor alene

Er det svigermor sin feil at du bare har jobbet som vikar og har jobbet lite?

Anonymous poster hash: cdb3f...16c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er kravstor og tydeligvis bortkjemt. Det er dere som skal ha barn og deres ansvar å ha råd til det utstyret som behøves.

Ble helt satt ut av å lese innlegget ditt og jeg håper virkelig du tuller.

Anonymous poster hash: e7c71...0f2

Skrevet

Du virker kravstor og bortskjemt. At du sender snap av gaver med tittelen "jeg har verdens snilleste mor" ol gjør deg frekk i tillegg.

Anonymous poster hash: 256ef...e45

Skrevet

Nope, tuller ikke. Mulig jeg er bortskjemt- og vant til min side av familien :) Men så er jeg sånn selv også da. Veldig gavmild og hjelpsom. Spør alltid om noen trenger hjelp- og tilbyr meg. Elsker å overraske med gaver og oppmerksomhet (trenger ikke å være svindyrt) Men ja, sånn er jeg- og sånn er MIN familie. Bare jeg som ikke er vant til svigermors måte å være på. Synes det er RART å hjelpe sin egen sønn og svigerdatter så lite som hun gjør. Hun har aldri hjulpet oss med flytting, oppussing, maling av hus.. Ingenting. Det synes jeg faktisk er rimelig spesielt.  La oss se om dere fortsatt synes JEG er helt på bærtur.

- Samboer ble permitert fra jobben sin i et par mnd for noen år siden. Han spurte moren sin om han kunne få låne 500kr. Ja det fikk han, men hun måtte ha de tilbake så fort som mulig. Da det gikk ei uke- begynte mld å tikke inn, om pengene ikke kom snart.  (Min familie gav oss en del penger- OG fylte opp kjøleskapet vårt!) 

- Da broren til samboeren og samboeren ble invitert med ut på pizza av moren sin, så betalte svigermor kun for seg selv og den ene broren. Og IKKE min samboer da hun mener at han tjener jo så godt. Hun spanderer ALDRI noe som helst. Min familie har tatt oss med ut å spise flere ganger. 

- En gang da han flyttet for seg selv (ung og lærling) så dro han og moren på cafe og tok seg en kaffe. Svigermor la ut, og samboer tenkte ikke noe mere på det. Senere i uka fikk han mld om han ikke kunne overføre de 35kr for kaffien.... Altså, virkelig?! 

Ja, det er så mye. jeg kan ikke begynne å legge ut om det her.. 

Dere svarer dessuten dritfrekt, og dere skjønner tydeligvis ikke hva jeg vil fram til. Så det er lite vits i å fortsette denne tråden. Like hyggelig som alltid her inne, gitt ;)  Jeg formulerer meg sikkert helt feil også. Siden dere ikke skjønner hva jeg vil fram til. 

HI

Skrevet

Du virker kravstor og bortskjemt. At du sender snap av gaver med tittelen "jeg har verdens snilleste mor" ol gjør deg frekk i tillegg.

Hvorfor det?! Sender da snapp av alt mulig jeg! Spesielt nye ting til baby! Sendte da snap av strikka-klærne også!! Jises! 

hi

Skrevet

Du virker kravstor og bortskjemt. At du sender snap av gaver med tittelen "jeg har verdens snilleste mor" ol gjør deg frekk i tillegg.Anonymous poster hash: 256ef...e45

Hvorfor det?! Sender da snapp av alt mulig jeg! Spesielt nye ting til baby! Sendte da snap av strikka-klærne også!! Jises!  hi Anonymous poster hash: a7552...234

Du skriver at du passer på å sende snap til svigermor av alle gavene dere får fra dine foreldre. Når du legger det frem slik skjønner man jo at du ikke deler for å være hyggelig, men for å gi et stikk til svigermor. Det skjønner selvsagt svigermor også og får nok enda mindre lyst til å gi deg noe.

Det er mulig hun er over snittet gjerrig og din familie er over snittet rause (men det er virkelig ikke normalt å kjøpe inn nærmest fullt babyutstyr + fylle opp kjøleskapet til voksne barn!), men det er bare noe du må godta.

Skrevet

Høres ut som om at du er så bortskjemt å får så utrlig mye av mamma og pappa at du ikke trenger mer av svigers.....

Hjelpes du høres kravstor og kvalm ut........ 

Spyr!

Anonymous poster hash: 4421a...018
Skrevet

Hvorfor det?! Sender da snapp av alt mulig jeg! Spesielt nye ting til baby! Sendte da snap av strikka-klærne også!! Jises!

hi

Seriøst? Tror du noen andre enn deg bryr seg om hva du får til baby? Nope! They couldn't care less. Slutt å send snaps til folk. Det er skikkelig irriterende! Én gang i uken er mer enn nok!

Anonymous poster hash: 88c1b...aac

Skrevet

Her tror jeg bare du må innse at du har en litt annen innstilling til dette enn folk flest..

Det er lov å ønske at familie hjelper til, men du kan ikke forvente det!

Anonymous poster hash: 5c786...8cd

Skrevet

Når jeg leser det du skriver, HI, leser jeg mellom linjene og skjønner at dette ikke bare handler om at du er "kravstor og utakknemlig" som alle de andre skriver her.

Jeg ser du blant annet skriver at mannen din måtte overføre 35 kroner etter at hun hadde lagt ut for kaffe, og da skjønner jeg at hun er litt spesiell. Tror alle jeg vet om betaler sånne ting for barna sine.

Jeg tenker at det kan føre til litt gnisninger at hun er sånn, og at hun tydeligvis ikke forstått hvorfor det plager henne.

Er det én ting jeg har lært er det at man ikke kan forvente noe av noen. Man kan ikke forvente at de skal forstå at man vil at de skal gjøre det ene eller det andre. Man må si det i klartekst.

Mine svigerforeldre er veldig koselige, men de gir aldri noe fint uten at vi ber om det. Om vi ikke sier hva vi ønsker oss til jul for eksmpel får vi masse tøys fra Nille eller Europris (ting vi ikke trenger eller som ikke er vår smak). Om vi sier at vi ønsker oss en tripptrappstol til barnet vårt får vi derimot det.

Jeg tror de synes det er vanskelig å vite hva de skal gi oss. Merker at de blir glade og takknemlige når vi er klare på hva vi ønsker oss. Jeg synes det var veldig vanskelig før, ville ikke føle at jeg krevde det ene eller det andre, men det fungerer fint. På samme måte var det da vi skulle flytte da jeg var gravid og mannen var syk "Kan dere hjelpe oss da og da med å vaske ut leiligheten?" Spurte vi. Og de troppet opp og vasket kjempebra. Vi var kjempetakknemlige og takket dem og tok dem med på restaurant etterpå, for det var gull verdt for oss.

Annet enn det har vi aldri fått noe fra dem hverken av ting eller tjenester, men jeg vet at om vi spør så vil de mest sannsynlig gi oss det vi spør om.

Lærdommen er altså: be om eller spør om noe på en hyggelig måte, litt god tid i forveien. Vis takknemlighet og gjør gjerne noe hyggelig som takk.

Anonymous poster hash: e2305...d14

Skrevet

Det høres ut som om du har en familie som kanskje er unaturlig hjelpsomme og gavmilde. Derfor synes jeg det er utrolig urettferdig mot svigermor og alltid måle henne opp mot de. Hun vil jo alltid komme til kort og ikke være bra nok i dine øyne. Forstår du ikke hvor urettferdig du er mot henne?

Du skriver at du selv elsker å overaske med gaver og oppmerksomhet. Da lurer jeg på hvor hvor mye du gjør det for svigermor?

Skrevet

Snapper bilder av gavene?

Det er da ikke svigermor sin feil at dere setter et barn til verden når dere har dårlig råd. Det er da ingen grunn til å gni inn hvor mye dine foreldre gir. Det høres ut som du ikke har kuttet navlestrengen.

Voksne folk vasker sitt eget hus. Ingen har da vasket for meg når jeg har vært høygravid.

Stakkar svigermor. Du har jo allerede bestemt hvem som er favorittbesteforeldrene.

Anonymous poster hash: ab2cf...ee1

Skrevet

Det er veldig forskjellige oppfatninger av hva som er passelig gavmildhet når det gjelder tid og penger. Her er foreldrene mine veldig gavemilde når det gjelder ting som koster penger, svigerforeldrene mine er veldig behjelpelige og gjør mer praktiske ting for oss. Svigermoren din syns sikkert hun har bidratt på sin måte, med å bruke mange timer på å strikke til babyen. Jeg tenker du bør slutte å la det plage deg, og tenke at folk har forskjellig syn på det.

Skrevet

Det høres ut som om du har en familie som kanskje er unaturlig hjelpsomme og gavmilde. Derfor synes jeg det er utrolig urettferdig mot svigermor og alltid måle henne opp mot de. Hun vil jo alltid komme til kort og ikke være bra nok i dine øyne. Forstår du ikke hvor urettferdig du er mot henne?

Du skriver at du selv elsker å overaske med gaver og oppmerksomhet. Da lurer jeg på hvor hvor mye du gjør det for svigermor?

For å si det sånn, vi kjøper alltid det hun ønsker seg til jul fks. Hun ønsker seg ikke alltid billige ting- men vi vil at hun skal bli glad. Mens vi gjerne får noe ja......... tilbake.  

Jeg har også med blomster til henne, OFTE! Julestjerne til jul ol. Har kjøpt øredobber til henne også- bare fordi jeg tenkte at de var i hennes stil. Så ja, jeg gjør mye sånne små ting for svigermor. Når vi er på besøk så hjelper jeg alltid til med maten, og ryddinga etterpå. Jeg har vasket huset for henne da vi var der ei helg og hun hadde jobbhelg.. Så jeg vil påstå at jeg gjør ganske mye for henne. 

Samboeren min reagerer jo også på henne... Altså sin egen mor. Har han mere lov til det da kanskje, siden han er sønnen? :) Da kan jeg si at han mener det samme som meg. Han har enda flere opplevelser fra barndommen. Mulig jeg har svært lite til overs for griske folk, som igjen gjør at jeg reagerer såppas sterkt. Men jeg har aldri sagt noe til svigermor om dette, og vi har et godt forhold sånn sett. Jeg bare irriterer meg, inni meg. 

Hi 

Skrevet

Vi får ingenting av penger eller praktisk hjelp (med mindre vi spør) fra noen av sidene. Vær takknemlig for alt du har fått fra din side du :)

Anonymous poster hash: 81d6e...a35

Skrevet

Du må nok innstille deg på at slik er det berre.  Din familie er ualminnelig gåvmilde og hjelpsame. Det høyres kjekt ut, sjølv om eg personleg ikkje synes om å gje/få gåver i tide og utide, men de har nok eit godt familiesamhald.   Svigermor er i overkant petimetete når det gjeld pengar.  Kjenner andre som er slik, alt skal vere på krona rett.  Dei er begge i kvar sin ytterkant av kva som er vanleg i norske familiar.  Det er ikkje så mykje å gjere med slikt anna enn å godta at slik er det. 

Om du les første innlegget ditt ein gong til, så forstår du kanskje at du har fått dei svara du har fått, for det såg verkeleg ikkje bra ut.

Og snapp til svigermor av alle gåvene du får kan du kanskje droppe.

Skrevet

Oi! Du kaller din svigermor for grisk? Er du blind for deg sjøl? Du har etter min mening fått altfor mye, og fremstår som vannvittig bortskjemt og utakknemlig. Det er du som skal ha barn, det er ganske vanlig at kommende foreldre betaler for babyens utstyr selv, oppussing er også ditt eget ansvar. Men du har fått alt av din mor?? Vaske huset ditt?? Seriøst?? Jeg er høygravid, hadde siste dag på jobb i dag som sykepleier. Har to barn fra før, død mor, svigermor som bor langt unna.. Jeg skal bruke permisjonen min frem mot fødsel til å vaske huset mitt til jul. Det er da for pokker ingen andre enn du som må ta ansvar for ditt eget liv...synd du ikke har blitt opplært til det hjemmefra. Jeg gruer meg til å få svigerdøtre jeg også../hvis dette er standarden!!!!

Anonymous poster hash: ab8a3...198

Skrevet

Du høres sutrete og uselvstendig ut. Kan legge på frekk, utakknemlig, bortskjemt og usympatisk. Ut fra hovedinnlegget ville jeg tippet du var sånn ca 14 år (min 15-åring har bedre manerer enn deg).

"Pappa betaler vogn til 10.000,- og vi fåååår såååå mye."

Hvis dere fortsatt har dårlig råd når ditt barn blir voksen og får barn, håper jeg du ikke får svigerdatter/sønn som er som deg. Da vil du nemlig bli målt på økonomisk bidrag.

Anonymous poster hash: c90a8...cd0

Skrevet

Wræææl, håper jeg får like snille svigerdøtre som jeg selv er:p har så godt forhold til svigermor (OG mamma), helt uavhengig av gaver og praktisk hjelp.

Du ser jo ikke at det er du som er på bærtur, ikke vi. Du forlanger mye.

Det hadde vært forståelig om du var lei deg fordi svigermor ikke deltok i livene deres, men du får alt til å handle om materialistiske ting.

Anonymous poster hash: 3efa4...77a

Skrevet

Wræææl, håper jeg får like snille svigerdøtre som jeg selv er:p har så godt forhold til svigermor (OG mamma), helt uavhengig av gaver og praktisk hjelp.

Det hadde vært forståelig om du var lei deg fordi svigermor ikke deltok i livene deres, men du får alt til å handle om materialistiske ting.

Er det så materalistisk å ønske at hun hadde hjulpet oss litt med maling av hus fks? Eller noe som helst annet med huset da vi nettopp hadde flyttet inn? (Da tenker jeg ikke økonomisk!!!) 

Hi

Skrevet

Jeg har foreldre som alltid har stilt opp, kjøpt mye til både meg, barn og mann. Vi har også fått utrolig mye hjelp av svigers og de har bidratt mest med strikketøy og fysisk hjelp. Hadde aldri falt meg inn å være mer takknemlig for det ene over det andre. Vi er bortskjemte på begge sider på forskjellig måte. Likevel fremstår ingen av oss som utakknemlige eller bortskjemte og ufordragelige. Vi vet å sette pris på alt vi får, uansett hva det koster eller hvor mye eller lite det er snakk om.

Det går an å være bortskjemt uten å bli ufordragelig. Du fremstår som en person som tar for gitt at fu fortjener alt, verden dreier seg rundt deg og ditt og alle har å stille opp for dere. Pengegaver eller dyre ting blir mer verdsatt enn andre ting, materielle ting må vises frem og du får det til å se ut som at det er det som er viktig.

Slutt å ta for gitt at alle vil gi dere noe, eller at de skylder dere noe. Dere har ingen rett til å mene noe om hva svigers velger å gi dere, enda mindre å sidestille og sammenligne med hva dere får av dine foreldre. Verden dreier ikke rundt dere, besteforeldre er ikke tvungen til å gi avkall på sine liv eller penger bare fordi dere har valgt å lage barn. Om svigermoren din forlanger å få tilbake penger for en kaffe så kan det være hennes måte å vise at hun ikke liker hvordan dere velger å ta som en selvfølge å alltid få. Kanskje hun prøver å stoppe denne egoistiske, barnslige og bortskjemte væremåten hos sønnen sin i det minste siden hun ikke kan oppdra deg?

Anonymous poster hash: 8a9e7...4e3

Skrevet

Er det så materalistisk å ønske at hun hadde hjulpet oss litt med maling av hus fks? Eller noe som helst annet med huset da vi nettopp hadde flyttet inn? (Da tenker jeg ikke økonomisk!!!) 

Hi

Tar du ikke til deg noe som helst av de svarene du får? Omtrent alle her er jo uenig med deg

Skrevet

Hi

Tar du ikke til deg noe som helst av de svarene du får? Omtrent alle her er jo uenig med deg

Og jeg synes og det er frekt å forvente at svigermor skal være med å male hus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...