Gå til innhold

Dilemma. Låne bort huset til selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, nei å nei hadde jeg sagt!

Anonymous poster hash: 326a4...ce9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun ikke engang har mulighet til å erstatte om når går istykker så skjønner jeg ikke at hun kan tenke på å be 100 mennesker? Greit at det er spleiselag men allikevel. Og disse gjestene skal i tillegg bo OG gi gave til konfirmanten? Synes det er fryktelig dårlig planlegging fra hennes side, eller vel, jenta har vel en biologisk far også, så han bør jo ta sin del. Si nei med god samvittighet men hjelp henne gjerne med å tenke alternativer, hun tenker muligens på det innerst inne selv også, at dette ikke er lurt?

Anonymous poster hash: 599e3...5b3

Skrevet

Hun var ikke klar over at lokale måtte leies så lang tid i forveien, og som sagt, så betaler besteforeldrene hele kalaset. Familiene bor på ulike steder, ca en time i hver retning av konfirmanten, så vanskelig å flytte selskapet. Her er ingenting ledig, men likevel insisterer hun på å invitere så mange gjester, vet at det er etter press fra familiene også. Halverer hun, så kan hun klare å presse inn gjestene hjemme, men da med noen gjester i kjellerstuen. Kan fint låne henne duker og vanlige tallerken og glass.

Skal selskapet være hjemme hos oss, så må jeg stue bort møbler, pynt og personlige ting, noe som blir enormt mye arbeid. Nå høres det kanskje ut som et utstillingshjem, hvor barna ikke får ha venner på besøk, eller leke fritt, noe det ikke er :) Men dette blir jo som å putte to barnehageavdelinger inn i huset, uten tilsyn, da foreldrene gjerne er opptatt.

Får si i fra til henne at jeg kan hjelpe med gjestelisten, og utstyr, så det blir en fin fest hjemme hos henne.

Ang. hvordan hun hinter; dere er så heldig som kan ha selskap hjemme, jeg skulle ønske vi hadde dette huset nå, her er god plass til så mange gjester, her er t.o.m. plass til overnatting osv. Altså, har ikke spurt rett ut, men ligger i kortene at jeg skal tilby henne huset.

Anonymous poster hash: e1eb7...a7f
Skrevet

Med en time fra er det vitterlig ikke normalt å overnatte!???

Overse hintene du hi. At hun ikke har tenkt lenger mtp selskapslokale er ikke ditt problem!

Anonymous poster hash: 48b7b...2e4

Skrevet

Dette er en typisk ting man ikke ber om vennetjenester til. Om noe uerstattelig blir ødelagt går det sterkt utover vennskapet. du får si det rett ut eller hinte tilbake. Når hun sier dere er heldige som kan ha en slik fest hjemme kan du bare le litt og svare at du aldri ville tatt sjansen på å ha 100 gjester, deriblant 30 barn, i et hus fullt av arvegods.

Anonymous poster hash: 35870...43a

Skrevet

Hun var ikke klar over at lokale måtte leies så lang tid i forveien, og som sagt, så betaler besteforeldrene hele kalaset. Familiene bor på ulike steder, ca en time i hver retning av konfirmanten, så vanskelig å flytte selskapet. Her er ingenting ledig, men likevel insisterer hun på å invitere så mange gjester, vet at det er etter press fra familiene også. Halverer hun, så kan hun klare å presse inn gjestene hjemme, men da med noen gjester i kjellerstuen. Kan fint låne henne duker og vanlige tallerken og glass.

Skal selskapet være hjemme hos oss, så må jeg stue bort møbler, pynt og personlige ting, noe som blir enormt mye arbeid. Nå høres det kanskje ut som et utstillingshjem, hvor barna ikke får ha venner på besøk, eller leke fritt, noe det ikke er :) Men dette blir jo som å putte to barnehageavdelinger inn i huset, uten tilsyn, da foreldrene gjerne er opptatt.

Får si i fra til henne at jeg kan hjelpe med gjestelisten, og utstyr, så det blir en fin fest hjemme hos henne.

Ang. hvordan hun hinter; dere er så heldig som kan ha selskap hjemme, jeg skulle ønske vi hadde dette huset nå, her er god plass til så mange gjester, her er t.o.m. plass til overnatting osv. Altså, har ikke spurt rett ut, men ligger i kortene at jeg skal tilby henne huset.

Så lenge hun ikke har spurt rett ut later du som ingen ting og tilbyr ikke.

Du har kanskje også en mann som heller ikke ønsker horder av fremmede inn i deres hjem?

Anonymous poster hash: ffada...4ad

Skrevet

en time er null problem å kjøre for å ha selskap. 

Anonymous poster hash: b4cec...2c6
Skrevet

Jeg hadde gjort det med glede og uten tvil til min beste venninne.

Synes det er trist at folk er blitt så egenrådige i dag jeg.

Hadde satt bort ting som var uerstattelige og latt venninnen min låne huset til denne store begivenheten uten tvil!:)

Skrevet

Spill dum siden hun ikke spør direkte. Hennes fest - hennes ansvar!

Anonymous poster hash: c0896...929

Skrevet

Du kan trygt si nei med god samvittighet!

Man måååå ikke ha 100 gjester i konfirmasjon. Vi hadde ikke så mange i bryllupet en gang vi!

Man ser an lokalet man har tilgjengelig og lager gjesteliste ut i fra det.

Forrige konfirmasjon jeg var i var med 15 gjester. Det var det som var rammen da. Ble en veldig hyggelig og nær stund både for konfirmant og oss i aller nærmeste familie.

Anonymous poster hash: c536d...d6f
Skrevet

Foreslå at de kan ta festen helgen før/etter selve konfirmasjonsdagen, da er det sikkert lokaler ledige.

Selve komfdagen kan de gå på resturant å spise eller noe og så ha festen en annen dag.

Anonymous poster hash: 2ece2...097

Skrevet

Hun kunne fått lånt Hagen og satt opp partytelt og bruk engangsservise

Skrevet

Hi, ville du selv ha arrangert et slikt selskap på gården, med så mange barn?

Hvis svaret er nei, så er det jo enkelt å si det til henne. "Ja, vi føler oss heldige som får lov å ta vare på en slik arv, men det er også krevende, og det er egentlig ikke vårt, vi bare forvalter det til neste generasjon. Så vi må være forsiktige med hva vi gjør, og vi tar ingen sjanser, spesielt ikke når vi ikke er hjemme selv. Men du, hva gjør dere med konfirmasjonen, har dere tenkt på å sjekke lokaler lenger unna her? Jeg kan godt bake noe på forhånd, og hjelpe deg med andre praktiske ting som kan gjøres før vi reiser bort den helgen selv."

Dette er jo helt klart din venninnes problem. Og det å til og med hinte om at dere ikke bare skal tilby festlokaler, men også overnatting, det viser at hun bare tenker på hvordan hun skal løse sitt problem, men trolig ikke har tenkt over hvor mye problemer og bekymringer det ville skapt for deg.

Jeg har vært i flere bryllup hvor vielsen har vært i en kirke 1 - 1,5 time unna selskapslokalene, det har fungert supert, ingen problemer. Hvis din venninne utvider søket så vil jeg tro hun kan skaffe seg et så stort lokale som hun ønsker seg. Litt mer upraktisk i forberedelsene, kanskje, men det er i så fall prisen hun må betale for å velge å ha så stort selskap som hun ikke har planlagt tidligere.

Anonymous poster hash: c9f4d...f1d

Skrevet

Hun kunne fått lånt Hagen og satt opp partytelt og bruk engangsservise

Og hva tror du skjer om det blir pøsregn denne dagen?

Anonymous poster hash: 2ece2...097

Skrevet

E vestlandsjenta og vand med lengre avstandar. Men hallo! Ein time kvar vei e jo ikkje lang vei!?

Konfirmasjonen føregår sikkert i kyrkja, og der vil alle møtast. Dersom dei finn lokale innafor ein times radius mot ein av desse nærområda vil dei med lengst reiseveg ha maks to timar heim. Etter ein konfirmasjon er ikkje dette langt. Den avsluttes ikkje så alt for seint og mest sannsynlig er det ikkje alkohol servert.

Hinta du har fått treng ikkje svarast noko på tenke eg. Men ha klart eit svar i tilfelle du blir spurt direkte. Gjerne ha klart eit svar dersom det kjem fleire hint og. Sånn at ho forstår det ikkje passar seg å spørre.

Eg meiner fremdeles det er hennes ansvar å ordne dette. Jo meir du blandar deg inn, jo meir naturlig blir det å spørje deg. Kva gjer du viss du hjelpe ho, og ho ikkje klarar å ordne lokale?

Etter mi meining er det dei som velger å gjere situasjonen vanskeleg her. Er det ikkje ledig lokale i nærheten så må ein kjøre litt lengre. Verre er det ikkje.

Skrevet

Her tenker jeg at det er trist for din venninne som skal ha konfirmasjon og ikke har lokale, men det betyr ikke at hun skal ha det hjemme hos deg! Og har denne venninnen din flere barn? for problemet kan oppstå igjen om du sier ja denne gangen og det går bra. Hadde nok ikke tilbudt mitt hjem for et slikt kalas, i alle fall ikke når jeg ikke skulle være hjemme, hun må nok bare gjøre slik som mange andre må, improvisere.

Skrevet

Har man ikke plass eller råd kan man ikke invitere 100 gjester til konfirmasjon. Så kjipt, men så enkelt.

Jeg hadde sagt nei til utlån av hus når vi selv ikke er hjemme.

Anonymous poster hash: 71b04...d7d
Skrevet

Mulig jeg er dumsnill men for en god venninne så hadde jeg gjort det. Gjemt vekk alt av verdi og sette opp områder i huset som er "forbudt" enten låse dem evnt ved skriftlig avtale og venninnen måtte ordne med nedvask etterpå. 

Anonymous poster hash: ac54a...0cc
Skrevet

Hvis det var meg så hadde sagt ja, men med maks ca 50 gjester, så hadde jeg ryddet og uerstattelige ting. Service kunne de leid , koster ikke så mye.

Hvis det ikke er mulig å krympe gjestelisten, så hadde det ikke blitt fest i mitt hus. Ingen kan forvente å låne hus av andre til 100 gjester!

Skrevet

Jeg hadde sagt ja til å låne huset, mot at gjestelisten kanskje ble noe krympet. Jeg ville ikke lånt vekk gammelt servise, dekktøy måtte hun ordnet selv. Lås inn de møblene og eiendelene du er redd for og lås av alle rommene som ikke ellers skal brukes under selskapet. Da unngår du at ungene er høyt og lavt.

Anonymous poster hash: 495f8...386

Skrevet

Jeg hadde sagt ja til å låne huset, mot at gjestelisten kanskje ble noe krympet. Jeg ville ikke lånt vekk gammelt servise, dekktøy måtte hun ordnet selv. Lås inn de møblene og eiendelene du er redd for og lås av alle rommene som ikke ellers skal brukes under selskapet. Da unngår du at ungene er høyt og lavt.

Da blir de kanskje sittende igjen med et tomt skall. Bilder og møbler er borte og lysekroner skrudd ned. Blir veldig mye arbeid.

Dette er ikke ditt problem hi. Så lenge hun hinter trenger du ikke å si noe som helst.

Anonymous poster hash: 5da53...499

Skrevet

Da ville jeg bare sagt at dere ikke selv ville vurdert å hatt så mange gjester, og i hvertfall ikke barn, siden det tross alt er et gammelt hus med mye arvegods. Kanskje du kan kan kvele dette i sin spede begynnelse, før hun er så freidig at hun spør deg direkte.

Anonymous poster hash: 3b94e...2ce

Skrevet

Da blir de kanskje sittende igjen med et tomt skall. Bilder og møbler er borte og lysekroner skrudd ned. Blir veldig mye arbeid.

Dette er ikke ditt problem hi. Så lenge hun hinter trenger du ikke å si noe som helst.

Anonymous poster hash: 5da53...499

Skru ned lysekronene? Ta ned bildene? Hva for slags barn er det dere kjenner da?

Skrevet

Mannen min har sju søsken og gudene vet hvor mange nevøer og nieser og for ikke å snakke om at mange av dem også har egne barn.

Allikevel skulle vi fint greid å få en normal størrelse på gjestelista til konfirmasjon. Man har ikke 100 stk i "nærmeste familie", og det er lov å kutte ned til 20-30 om det så innebærer å ta vekk perifere tanter og søskenbarn.

La være å tilby med god samvittighet, og hjelp henne heller å lete med lys og lupe etter et lokale. Det finnes alltid noe, kanskje ikke optimalt i forhold til utrustning og plassering - men noe finnes. En tom kantine på jobben til noen, et bortgjemt forsamlingshus tilhørende et borettslag, et klubbhus...

Skrevet

Nei nei nei, du må IKKE finne på å låne bort huset ditt. Jeg ser ofte hvor uforsvarlige folk er med sine egne eiendeler og ser hvor ille de faktisk er med andre sine eiendeler. Ikke vær dumsnill. Du kan ende opp med enorme skader og muligens også skader som vil være umulig å rette opp. Det går nok ikke på innboforsikring og må anmeldes som hærverk. Saken blir da henlagt og du står der med enorme tap. 100 personer har ingenting å gjøre i et privathjem, og har du ikke 100% kontroll på gjestene får du garantert skader. Ang barn så hadde vi et barneselskap med 15 førsteklassegutter. Til tross for at vi huka tak i ungene med en gang vi så at de var på vei til å gjøre bøll klarte de å rive 2 store hull i en skinnsofa, velte en høyttaler og holdt på å kaste en leke inn i tv'en. Året etter ble det militærdisiplin og de måtte være ute. Enkelte foreldre skjønte ikke hvordan englebarna kunne gjøre såpass med skade. Tenk deg da 50 unger rundt på et større sted hvor de mest sannsynligvis ikke får oppsyn hele tiden....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...