Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #26 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #27 Skrevet 20. oktober 2015 Kan ikke skjønne at gjestelista blir på 100 stykker selv om foreldrene er skilt altså, det er ikke normalt. Konfirmanten får invitere foreldre, besteforeldre, bonusbesteforeldre og sine tanter og onkler med familie, det blir neppe 100 stykker. Jeg har også skilte foreldre som begge er gift på nytt, men vi hadde ikke så mange gjester i bryllupet en gang. For meg er det ikke naturlig å be hele storfamilien til stefaren min, bare stefaren og hans særkullsbarn, utover det trenger man ikke be. Jeg har konfirmant til våren selv, og her er også alt utleid, det er vanlig å forhåndsbestille lokaler til konfirmasjon 2-3 år før, men vi inviterer ikke 100 stykker så vi kan ha det hjemme i eget hus og hage. Venninnen din må rett og slett stikke fingeren i jorden, har hun liten plass og dårlig råd, ja da må gjestelisten bli deretter. Anonymous poster hash: 00de8...302
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #28 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f Så får de ha festen på hjemstedet til de som spanderer da? Om det ikke er så langt kan ungdommen bli konfirmert og sette seg rett i bilen og kjøre til festen, er det langt unna får ungdommen bli konfirmert på lørdag også får festen stå på søndag. Anonymous poster hash: 00de8...302
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #29 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f Partytelt i hagen og festivaltoaletter. Aldri om jeg hadde sluppet 100 personer (30 barn!!!) løs til å herje fritt rundt i mitt arvegods om jeg ikke engang var hjemme. Anonymous poster hash: b4cec...2c6
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #30 Skrevet 20. oktober 2015 Hva tenker du å si til venninna di, hi? Anonymous poster hash: 48b7b...2e4
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #31 Skrevet 20. oktober 2015 Bare vær ærlig. "Beklager, men jeg ville ikke invitert til så stort selskap i huset mitt om det var min egen familie det var snakk om engang, og jeg ønsker ihvertfall ikke at 100 "fremmede" og så mange barn skal ha selskap i huset mitt mens jeg er bortreist. Sorry, men du må finne en annen løsning" Anonymous poster hash: 00de8...302
overlord Skrevet 20. oktober 2015 #32 Skrevet 20. oktober 2015 Du omtaler henne som din beste venninne. Jeg hadde gjort det for mine to beste venninner. Men de hadde jo erstattet dersom noe ble ødelagt. De som spanderer selskapet kan vel også betale om noe blir ødelagt? Ville ha bedt henne leie servise siden det er så mange barn. Ville også avklart at huset er akkurat som da det ble forlatt når dere kommer tilbake.
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2015 #33 Skrevet 20. oktober 2015 Du omtaler henne som din beste venninne. Jeg hadde gjort det for mine to beste venninner. Men de hadde jo erstattet dersom noe ble ødelagt. De som spanderer selskapet kan vel også betale om noe blir ødelagt? Ville ha bedt henne leie servise siden det er så mange barn. Ville også avklart at huset er akkurat som da det ble forlatt når dere kommer tilbake. Ikke alt kan betales... Hun har jo huset fullt av arvegods. Hjelper jo ikke om de kjøper nytt.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #34 Skrevet 20. oktober 2015 Hva med å tilby hagen, så får din venninne leie telt og kjøpe engangsbestikk? Anonymous poster hash: 0e5c8...d31
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #35 Skrevet 20. oktober 2015 Dette hadde jeg sagt nei til. Det kan fort gå vane i å spørre deg når noen har bryllup/konfirmasjon/dåp. Anonymous poster hash: 36ba4...258
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #36 Skrevet 20. oktober 2015 Oj, 100 gjester i en konfirmasjon!!?? Det høres jo helt vilt ut! Nei, dette hadde jeg ikke sagt ja til uansett hvem som hadde spurt. Er hun er god venninne så forstår hun hvorfor når du forklarer henne at dere ikke vil ha 30 unger i deres hus med masse uerstattelig arvegods, særlig når dere selv ikke er hjemme. Det er ikke ditt problem at hun må invitere så mange og at hun ikke har passet på å booke lokale i tide. Anonymous poster hash: 3b94e...2ce
TPK Skrevet 20. oktober 2015 #37 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg hadde sagt nei. 100 stk i konfirmasjon er da utrolig mye?! Hun får nok en fin feiring selv om de må krympe til halvparten.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #38 Skrevet 20. oktober 2015 Nei, huset hadde ikke vært til låns. Ei heller servise. Har dere en låve de kan låne? Det kan bli ganske stilig, det altså. Eventuelt partytelt i hagen, som andre nevner, og så kanskje bare låne kjøkkenet til kaffetrakting etc?Og det koster ikke mye på IKEA for enkle, hvite tallerkener. Evnt. europris eller andre billige steder. Det må da være mulig å bruke. Om hun ikke har råd - hva med å låne henne de kronene? Så synes hun kanskje ikke du er vrien som ikke vil låne ut servise deres (noe som er VELDIG forståelig). Anonymous poster hash: 0fc33...655
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #39 Skrevet 20. oktober 2015 Nei, huset hadde ikke vært til låns. Ei heller servise. Har dere en låve de kan låne? Det kan bli ganske stilig, det altså. Eventuelt partytelt i hagen, som andre nevner, og så kanskje bare låne kjøkkenet til kaffetrakting etc? Og det koster ikke mye på IKEA for enkle, hvite tallerkener. Evnt. europris eller andre billige steder. Det må da være mulig å bruke. Om hun ikke har råd - hva med å låne henne de kronene? Så synes hun kanskje ikke du er vrien som ikke vil låne ut servise deres (noe som er VELDIG forståelig). Anonymous poster hash: 0fc33...655 Dårlig ide. Det kan fort ende med uvennskap på grunn av ting som går i stykker, manglende tilbakebetaling og så videre. Å blande vennskap opp i økonomiske problemer er nesten aldri lurt. Jeg skjønner tanken, men man kan risikere å gå på en skikkelig smell. Siden festen er spleiselag kan den jo være på hjemstedet til de som betaler? HI, jeg syns du kan si nei med den begrunnelsen at du ikke låner bort til hverken venner eller familie, spesielt ikke når det er snakk om så mange folk. Det burde hun forstå. Det er IKKE ditt problem at hun har dårlig med både plass og penger. Plutselig blir det til at dere "må" låne bort gården til alle. Anonymous poster hash: ff2f5...67c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #40 Skrevet 20. oktober 2015 Er du gal, menneske?! 100 personer inn i stua?! 100 mennesker som skal bruke deres bad? Ugggh. Si nei med verdens beste samvittighet. Dette får denne venninna jammen ordne opp i på egenhånd. Anonymous poster hash: 423de...4ae
Katta82 Skrevet 20. oktober 2015 #41 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f All denne familien som er tilreisande. Kor skal dei bu? Dersom foreldre og steforeldre sponser festen til 100personar bør dei og ta kostnaden med lokale. Har dei sjekka hotell? Kor langt vekke har dei sjekka lokale? Fælt og seie det. Men det er ikkje ditt ansvar å ordne lokale til henne. Utrulig respektlaust å ymte frampå om dette! Det er dei som må finne løysningen på dette. Ikkje du. Å leige et slikt lokale som huset dåkas høyres ut for å vere ville vore ekstremt dyrt! Dei som leiger ut slike lokale har gode forsikringer, dei har minimalt med personlige ting og dei har ikkje uerstattelige ting ståande framme. Støtte deg veldig på å seie nei.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #42 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg skjønner ikke helt jeg...Hun mener det er uaktuelt å krympe gjestelista, men om du nå sier nei til henne...hvilke alternativer har hun igjen da? Ganske sært å skulle "tvinge" sin beste venninne til å huse selskapet for 100 stk! Anonymous poster hash: 9b93f...694
kristinehufine Skrevet 20. oktober 2015 #43 Skrevet 20. oktober 2015 Hadde sagt nei uten problemer! Det har seg jo sånn at noen ganger begrenser det seg bare selv.. Jeg har heller ikke plass til 40 gjester her til dåp, så må finne på noe annet.. Sånn er det jo bare 😊
Førstemann Skrevet 20. oktober 2015 #44 Skrevet 20. oktober 2015 Det med forsikring er faktisk et veldig godt poeng. Som huseier står du nemlig ansvarlig hvis noe skulle skje, om det blir brann, eller noen ramler i trappa og skader seg, hva som helst. Jeg tror neppe forsikringen din dekker det dersom du låner ut huset til et "eksternt" selskap med 100 gjester, noe det jo vil bli ansett som dersom du ikke selv er til stede. Du risikerer altså å komme i erstatningsansvar uten å ha forsikringsdeknign for det. Jeg ville sjekket med forsikringsselskapet og evnt brukt dette som en "unnskyldning" for å si nei hvis du syns det er vanskelig.
rytme Skrevet 20. oktober 2015 #45 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg hadde også sagt nei, uten problemer! Men du bør gjøre det kjapt. Desto lenger du venter med å si nei, desto vanskeligere blir det å si nei, og desto vanskeligere blir det for henne å finne på et alternativ. Det er IKKE vanlig å ha 100 gjester i bryllup, så det er IKKE din feil hvis jenta ikke får en fin konfirmasjon. Konfirmasjonen blir nok helt super så snart din venninne innser at hun må begrense antall mennesker.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #46 Skrevet 20. oktober 2015 Virker som planen hennes hele tiden var å være gratis hos dere. Hvorfor har hun ellers ikke funnet lokale og har en så stor gjesteliste. Hva er planen hennes når du sier nei? Og hvis ikke hun betaler likevel, hvorfor har hun ikke råd til annet lokale? 100 gjester på en gammel gård, 100 gjester som skal tette igjen toalettet til det gamle avløpet, 100 gjester hvor det ikke er tilrettelagt for unger, gamle med dårlige ben osv fordi det er et PRIVATHUS, det er jo sinnsykt. Om hun nekter å kutte ned gjestelisten, ikke har nok servis, ikke har lokale, ikke har noen planer utenom å være gratis hos dere virker det som et barn som skal ha, ha, men ikke tenke. Anonymous poster hash: 1b24e...333
Himmel og hav Skrevet 20. oktober 2015 #47 Skrevet 20. oktober 2015 Samme hvor mange stuer du har, så skal det noe til å dekke til 100, ha kjøkken og toaletter som kan håndtere så mange, parkering, garderobeplass, og plass til å bevege seg. Jeg skjønner at det er vanskelig å si nei når du vet at hun ikke har andre alternativer og dårlig råd, men det er helt greit å si nei. Du kan tilby hjelp i annen form, bake kake el, eller hjelpe henne med å finne et annet alternativ om samvittigheten gnager. Jeg hadde sagt nei.
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #48 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f Om det er et spleiselag og tanken er at de skal ha lokale, servis, bestikk, kopper og kar, duker ( og seriøst, har dere virkelig servis og bestikk til 100 stk???! Wow) gratis hos dere, hvordan kan du si da at steforeldre og foreldre sponser festen? Det er jo DU som sponser festen Anonymous poster hash: 1b24e...333
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2015 #49 Skrevet 20. oktober 2015 Takk for svar alle sammen! Føler meg kjip, siden vi sitter med alt det hun trenger, og att på til står huset tomt den helga. Foreldre og steforeldre sponser festen til 100 personer, da det er tradisjon å invitere hele slekta til fest. Problemet er at ingen av de bor her, og alt av lokaler (barnehage, skole, grendehus, møterom) allerede er bortbestilt. Hun har heller ikke plass hjemme til partytelt. Huset måtte i så tilfelle stå åpent pga. toalettbesøk o.l., og da vil det jo uansett bli en del trafikk i huset. Tro meg, har forsøkt å spørre om det ikke er lurt å begrense gjestelisten, men det er uaktuelt. Hun er en god venninne, som alltid stiller opp for andre, derfor er det så vanskelig. Anonymous poster hash: e1eb7...a7f Om det er et spleiselag og tanken er at de skal ha lokale, servis, bestikk, kopper og kar, duker ( og seriøst, har dere virkelig servis og bestikk til 100 stk???! Wow) gratis hos dere, hvordan kan du si da at steforeldre og foreldre sponser festen? Det er jo DU som sponser festen Anonymous poster hash: 1b24e...333 Vil tippe de dekker mat, kaker og kanskje morens gave til konfirmanten. HI, bare nyskjerrig, men hvordan hinter hun frem angående dette? Anonymous poster hash: ff2f5...67c
Mia_73 Skrevet 20. oktober 2015 #50 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er nesten forvirret hvordan man kan en gjesteliste med 100 mennesker uten å ha lokale klar når konfirmasjonen er ila under et år. Jeg hadde beklaget og sagt nei. Hun kan ha de beste intensjoner, men hun kan ikke være overalt og det er ikke hennes ting som evtl blir ødelagt, så jeg syns det er rart at hun foreslår denne løsningen. Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men hva med å sjekke nabokommunen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå