Gå til innhold

Dilemma. Låne bort huset til selskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min beste venninne har konfirmant til våren, og gjestelisten blir på ca 100 personer. Problemet er at hun ikke har plass til selskapet hjemme, og alle lokalene her er allerede bortbestilt. Hun har nå hintet frempå om å få holde selskapet hjemme hos oss, da vi bor på en gammel gård med stor hage og flere stuer på rad.

Gjestelisten kan ikke krympes, siden det kun er den nærmeste familien, to foreldre med familier, og to steforeldre med familier. Er mange tanter, onkler osv.

Problemet er at hun ikke har servise, glass, duker, vaser og bestikk, og at dette også må lånes hos oss. Vi har et gammelt hus som har gått i arv i generasjoner, med skjøre tapeter, arvet glasstøy og møbler som vi tar godt vare på. 1/3 av gjestelisten består av ville småbarn, det er derfor jeg er redd for å låne bort huset. Vi skal selv i bryllup den helgen, så er ikke selv til stede og får passet på.

Dette er en snill og god venninne, men hun har ikke økonomi til å erstatte, om noe blir ødelagt. Festen er spleiselag. Om gjestelisten besto av mest voksne, så hadde hun fått låne hus og hjem uten betenkeligheter, men har ikke lyst til å ha 30 ville barn høyt og lavt.

Er det smålig av meg å si nei? Hun har ikke andre alternativer, og da blir det kun foreldre, beste- og oldeforeldre og faddere. Føler at alt står på meg nå, om datteren skal få en flott konfirmasjon :(

Anonymous poster hash: e1eb7...a7f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt nei.

Anonymous poster hash: 2ece2...097

Skrevet

Hun kan ha festen en annen dag eller i nabobyen.

Anonymous poster hash: 2ece2...097

Skrevet

Jeg kunne vurdert å låne bort huset, men ikke serviset.

Hundre mennesker er mer enn bryllupet mitt.

Anonymous poster hash: 1e7d6...b0b

Skrevet

Nei, nei, nei....

Anonymous poster hash: 48b7b...2e4

Skrevet

Jeg hadde nok ikke lånt bort huset til en fest for 100 mennesker. At de ikke har booket noe tidligere er ikke din feil.

Anonymous poster hash: 1f9b0...093

Skrevet

Jeg ville nok lånt bort huset men ikke serviset. Dette kan hun helt sikkert få lånt et annet sted, det må da finnes mulighet for å leie service til slike tilstelninger.

Jeg lånte selv vekk hagen og uteområdet til bryllupet til en i familien, masse barn her og men ikke noe ble ødelagt. 

Anonymous poster hash: 64087...989
Skrevet

Jeg tenker at du kunne lånt bort lokale med forutsetning om at hun skaffer dekketøy selv. Vet det finnes firma som leier ut hvite duker, servise, glass og bestikk... Kan det være en mulighet..?

Anonymous poster hash: 87ec9...f29

Gjest Antarctica
Skrevet

De kan da låne en gymsal. Eller sette opp partytelt i hagen. 100 gjester i en konfirmasjon er "litt" sprøtt...

Skrevet

Hadde sagt nei

Anonymous poster hash: 5a328...6cb

Skrevet

Hadde sagt nei. Kan ikke skjønne at den gjestelista ikke kan krympes. Hvem sine tanter for eksempel. Er det konfirmanten tanter er det ok, men tanter og onkler til foreldre blir for mye når det er mye fra før. Grunnen til at jeg mener noe om det er fordi vi hadde samme utfordring hos oss. Vi ble enig om at nærmeste familie er (til konfirmanten): søsken, søsken av foreldre med familie, besteforeldre, oldeforeldre. Stefamilie bare de som er personlig nær konfirmanten for vår del mammaen til stemor. Vet du ikke kan bestemme noe om deres gjesteliste, men dette kan gjøre det lettere for deg å si nei. Da du vet at gjestelisten ikke MÅ være så lang. Jeg synes de som skal holde selskap må ha et edruelig forhold til hva deres egen kapasitet er (økonomisk og fysisk) og ikke legge opp til at andre må ordne.

Flere i området rundt oss har benyttet gymsaler og barnehager som går fin å leie for en billig penge.

Anonymous poster hash: ca83e...54d

Skrevet

Selvfølgelig kan gjestelista krympes, den må jo uansett det, siden hun ikke har plass til et sånt stort selskap. 100 personer i en konfirmasjon er dessuten galskap.

Husk at selv om dere på papiret eier gården og alt av inventar og løsøre nå, så er vel dette en arv som bør forvaltes godt og være inntakt og helst i enda bedre stand til neste generasjon enn da dere overtok. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å låne bort verken hus eller inventar, særlig ikke siden dere selv ikke engang har mulighet til å være hjemme og ha oppsyn.

Anonymous poster hash: 1e1a6...31e

Skrevet

Jeg synes du skal si nei med god samvittighet.

Hvis man har sparsom økonomi så er det jo dessuten galskap å planlegge konfirmasjon med 100 gjester.

De må jo planlegge et selskap som de har råd til og reell mulighet til å holde. Som andre sier så er det ofte andre muligheter, telt, samfunnshus m.m. som man kan leie.

Det er ikke vanskelig å forstå at din venninne kunne tenkt seg å ha selskapet et slikt flott sted som det høres som du/dere har. Men likevel, jeg tror ikke hun har tenkt over hva det faktisk innebærer.

Mange barn - større risiko for skader som hun må ta ansvar for å dekke i så fall. Så er det spørsmålet om det er ting der som ikke kan erstattes, og da blir det jo vanskelig å finne en løsning som er rimelig for dere.

100 personer krever mye, det må lånes kjøkken, bad/toalett. Alt skal forberedes på forhånd, dvs. huset deres ville blitt invadert i dager på forhånd. Huset skal vaskes i forkant og etterkant. Private rom må låses av. Hva med parkering, lek på plener, utearealer osv. osv. osv.

Jeg har stor familie og kunne kommet opp i nesten like mange bare med "de aller nærmeste" i min konfirmasjon. Vi løste det med å be foreldre/steforeldre og disses barn, besteforeldre, mine faddere og deres partner. Dette var middag på hotell på et mindre spiserom. Så kom noen flere innom hjemme senere til kaffe og kaker, da også flere barn. Men langt fra alle ble bedt. Vi hadde ikke rom til det, og mine foreldre hadde heller ikke økonomi til noe større. Det ble likevel en flott dag :)

Det er ikke ditt ansvar å sørge for konfirmasjonsselskap for din venninnes datter. Så du kan si nei med god samvittighet :)

Kom med gode forslag til hvor ellers hun kan ha selskapet, hvordan hun ellers kan planlegge det. Om det står på service så kan det ofte leies.

Anonymous poster hash: c9f4d...f1d
Skrevet

Si nei. Stor slitasje på huset med en sånn fest. Hun blir sikkert sur, men det er hennes problem.

Og hvem i huleste inviterer 100 mann til konfirmasjon???? Her inviteres kun besteforeldre, tanter, onkler, søskenbarn og faddere.

Hun har selv satt seg i denne knipa.

Anonymous poster hash: 5da53...499

Skrevet

Hun hår invitert til diger fest, har dårlig råd og ikke bestilt lokale i god tid slik at hun får ett hun har råd til?

Har hun kanskje hele tiden tenkt at du Hi skulle "hjelpe" henne når hun sto der uten lokale?

Er virkelig alt av lokaler leid ut eller er det det at hun ikke er villig til å betale det det koster?

Anonymous poster hash: ffada...4ad
Skrevet

Nei. Hun kan bestille partytelt å sette opp i sin hage.

Og hvis du blir overtalt be hun i det minste stille med service og glass selv.

Anonymous poster hash: a5932...a72

Skrevet

Hadde sagt ja jeg men sagt hun fikk ha partytelt i hagen og ordne service og bestill selv.

Skrevet

Nei. Hun kan lett krympe gjestelista. "To sett steforeldre med familie"? Nei, man ikke inviterer ikke så langt ut og kaleer det nærmeste familie.

Hun må rett og slett invitere så mange hun har plass og råd til.

Skrevet

Seriøst hadde ikke blitt aktuelt, du kommer til å komme hjem til bomba hus......

Anonymous poster hash: c3475...fad
Skrevet (endret)

Ikke tale om. Dessuten er det drøyt å hinte om sånt. Det hadde vært noe annet om du hadde tilbudt, men man inviterer seg ikke til å overta hjemmet til folk for å ha selskap. Hun får leve etter pungen (og planleggingsevnen).

Endret av sug lut
Skrevet

Vi har stooore familier på begge sider, men ikke engang vi hadde bedt 100 stk. Det går fint an å utelate de man har minst med å gjøre, barna, osv.

Dette er da overhodet ikke ditt ansvar, HI 😊

Anonymous poster hash: 322bd...080

Skrevet

Hadde jeg aldri sagt ja til. Og jeg er ganske gjestfri til vanlig. Tæring etter næring, tenker jeg. Hadde det vært en som virkelig trengte det hadde jeg strukket meg langt, men ingen har nærmeste familie 100 personer som en tvingende nødvendighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...