Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #51 Skrevet 16. oktober 2015 Med antallet elever i vgs som har kikhoste ville jeg nok tatt boost-vaksine på mine barn ja.Helt enig. Og dessverre er kikhoste mye mer farlig for små barn enn for tenåringer. Derfor er det ekstra viktig at befolkninga er gjennomvaksinert. Jeg fikk selv kikhoste som 16åring. Legen mente det ikke var kikhoste, da jeg jo hadde tatt alt i vaksinasjonsprogrammet, så jeg fikk ikke antibiotika. Antibiotika virker kun den første uka på kikhoste, så da jeg fikk diagnosen, og kur (for å hindre å smitte andre) var det for sent. Jeg endte opp med å være borte fra skolen i 6 uker, og det var et svare strev å få godkjent ting for å kunne fullføre skoleåret. Det er en helt forferdelig sykdom. Og det er fryktelig lite stas som 16åring å tisse ut stuegulvet pga hosterier. Oppkast var greit, men den issinga var så flau. Jeg skjønner ikke at man ikke får boostervaksine av kikhoste på ungdomsskolen, da det jo har vist seg at den kun varer i 10 år. Den er jo kjempeskummel for nyfødte pga mulig hjerneskade av oksygenmangel. Anonymous poster hash: 79f0f...326 Det gis en redusert dose av Trippelvaksinen i 10-klasse. Anonymous poster hash: 19e9e...d3b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #52 Skrevet 16. oktober 2015 Med antallet elever i vgs som har kikhoste ville jeg nok tatt boost-vaksine på mine barn ja.Helt enig. Og dessverre er kikhoste mye mer farlig for små barn enn for tenåringer. Derfor er det ekstra viktig at befolkninga er gjennomvaksinert. Jeg fikk selv kikhoste som 16åring. Legen mente det ikke var kikhoste, da jeg jo hadde tatt alt i vaksinasjonsprogrammet, så jeg fikk ikke antibiotika. Antibiotika virker kun den første uka på kikhoste, så da jeg fikk diagnosen, og kur (for å hindre å smitte andre) var det for sent. Jeg endte opp med å være borte fra skolen i 6 uker, og det var et svare strev å få godkjent ting for å kunne fullføre skoleåret. Det er en helt forferdelig sykdom. Og det er fryktelig lite stas som 16åring å tisse ut stuegulvet pga hosterier. Oppkast var greit, men den issinga var så flau. Jeg skjønner ikke at man ikke får boostervaksine av kikhoste på ungdomsskolen, da det jo har vist seg at den kun varer i 10 år. Den er jo kjempeskummel for nyfødte pga mulig hjerneskade av oksygenmangel. Anonymous poster hash: 79f0f...326 Det gis en redusert dose av Trippelvaksinen i 10-klasse. Anonymous poster hash: 19e9e...d3b Så bra! Vi fikk kun tuberkulose-vaksina da vi (gikk i tiende i 2002). Men flott at de har endret det. 😊 Anonymous poster hash: 79f0f...326
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #53 Skrevet 16. oktober 2015 Forferdelig holdning hos HI og dere som kjører den banen. Jeg er dypt uenig og synes dere burde undersøke den reele konsekvensen for det dere gjør mot samfunnet. Gidder ikke grave frem for dere for er trøtt etter en lang dag men har diskutert dette før og har vært klinkende klar i min tale at vaksiner er for å beskytte alle, de som ikke kan vaksineres, babier og småbarn, og ens egen familie, naboer, venner og ukjente. Lykke til og hold dere langt vekk fra familien min! Anonymous poster hash: 24ac3...e38
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #54 Skrevet 16. oktober 2015 http://www.osloby.no/Jusstudent-i-Oslo-smittet-av-kusma-8206772.html Og her risikerer unge mennesker fremtidig sterilitet, store smerter og senere følgesykdommer...
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #55 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert. Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten... Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv... Anonymous poster hash: b36f6...31a Du skal faktisk være mer bekymret for de ny-vaksinerte ungene - de kan bære smitte. Tror ikke du skal frykte for den ene i barnehagen som er vaksinert... Anonymous poster hash: e300e...3b5 Slutt å spre usannheter! Det er FEIL!!! Anonymous poster hash: fef89...849
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #56 Skrevet 16. oktober 2015 Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.Anonymous poster hash: d9570...8fe Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR: Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size], [/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size] Anonymous poster hash: 5733b...cbb alt som har en virkning, vil også ha en bivirkning! Hvor paranoid er man om man ikke klarer å forholde seg til de råd som helsetilsyn og myndigheter gir? Tror dere motstandere at det er ansatt ufaglærte som sitter å skriver disse rådene etter to flasker vin? Eller enda bedre, de ruller terning? Anonymous poster hash: 21ac8...c75 Paranoid? Har du glemt svineinfluensa skandalen? Og nå ser jeg ikke bort fra at vi i løpet av noen år får HPV skandalen... Men helsemyndighetene har du fortsatt klokketro på. Rister på hode jeg... Anonymous poster hash: 5733b...cbb Og der kom det klassiske idiotargumentet om svineinfluensavaksinen... DET KAN IKKE SAMMENLIGNES. Fader altså, hvorfor fremstår alle vaksineskeptikere som totalt hjernedøde, ute av stand til å forholde seg til reell forskning og ta inn korreksjoner?! Anonymous poster hash: fef89...849
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #57 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert. Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten... Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv... Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #58 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Ser du ikke forskjellen? Små barn har mye mer snørrfellesskap og dråpeutveksling enn de voksne. I alle fall fra voksen til barn er risikoen liten, voksne vet at de må vaske hender, de slikker ikke på hverandre eller på gjenstander, de bruker lommetørkle når de nyser og vasker hender etterpå, de blir hjemme når de er syke... Anonymous poster hash: 599f5...413
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #59 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Ser du ikke forskjellen? Små barn har mye mer snørrfellesskap og dråpeutveksling enn de voksne. I alle fall fra voksen til barn er risikoen liten, voksne vet at de må vaske hender, de slikker ikke på hverandre eller på gjenstander, de bruker lommetørkle når de nyser og vasker hender etterpå, de blir hjemme når de er syke... Anonymous poster hash: 599f5...413 Ser selvfølgelig forskjellen, men de voksne kan jo fremdeles bli syke og smitte barna. Og ofte smitter man før man er så syk, at man holder seg borte fra jobb. Anonymous poster hash: c0819...cb5
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #60 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Ser du ikke forskjellen? Små barn har mye mer snørrfellesskap og dråpeutveksling enn de voksne. I alle fall fra voksen til barn er risikoen liten, voksne vet at de må vaske hender, de slikker ikke på hverandre eller på gjenstander, de bruker lommetørkle når de nyser og vasker hender etterpå, de blir hjemme når de er syke...Anonymous poster hash: 599f5...413 Ser selvfølgelig forskjellen, men de voksne kan jo fremdeles bli syke og smitte barna. Og ofte smitter man før man er så syk, at man holder seg borte fra jobb. Anonymous poster hash: c0819...cb5 De voksne er tidligere vaksinert og har delbeskyttelse. Det er ikke sånn at vaksiner fungerer som en melkepakke og går ut på dato på et spesifikt tidspunkt. Det er derimot sånn at virkningen ikke kan GARANTERES lenger enn f eks 10 år, 20 år el hva det nå er, avhengig av type vaksine. Dessuten er det mye mindre sannsynlig at en voksen skal smitte et barn. De ansatte har kunnskap om smitteveier og forebygging, det har ikke en fireåring. Anonymous poster hash: 599f5...413
petitt Skrevet 16. oktober 2015 #61 Skrevet 16. oktober 2015 Irriterer meg at enkelte skal seile gratis på bølgen av sykdommers utryddelse fordi vi andre tar ansvar. Så drar dere til utlandet på ferie og blir smittet og kommer hjem med polio, kusma, meslinger og gud vet hva, setter igang en epidemi, dreper en liten baby som enda er for liten både til å få vaksisnen og å tåle selve sykdommen. Men fint du er kvitt peset med å la ungene dine vaksineres en sjelden gang.
Gjest Antarctica Skrevet 16. oktober 2015 #62 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Tja, hvis du er andelseier i en privat barnehage kan du vel jobbe for at arbeidsplassen ber om vaksinekort samtidig som de ber om vandelsattest ved ansettelser? Burde jo være obligatorisk i alle yrker der man treffer mennesker, spør du meg
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2015 #63 Skrevet 16. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Tja, hvis du er andelseier i en privat barnehage kan du vel jobbe for at arbeidsplassen ber om vaksinekort samtidig som de ber om vandelsattest ved ansettelser? Burde jo være obligatorisk i alle yrker der man treffer mennesker, spør du meg Det er jeg egentlig enig med deg i. Jeg er ikke vaksinemotstander. Jobber selv i barnehage, og har aldri fått spørsmål om jeg er vaksinert eller revaksinert. Anonymous poster hash: c0819...cb5
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #64 Skrevet 17. oktober 2015 Du utsetter barna dine for fare. Du utsetter barnas venner for fare. Kan jeg spørre hvorfor? Bivirkninger av vaksinen? Som sjelden forekommer, og forekommer bivirkninger er det som regel forbigående og ubetydelige? Det er en grunn til at helsevesenet velget å gi booster vaksiner. Tror du de gjør det for ingenting? Det koster masse penger, og er vurdert som et nødvendig tiltak. Jeg vet du tenker at du har gjort det rette, men du- hva sier det deg at sååå mange er uenige med deg? Til og med fagpersoner? På tide å tenke seg om to ganger å stige ned fra sin høye hest eller? Anonymous poster hash: 75963...995
SuperFries Skrevet 17. oktober 2015 #65 Skrevet 17. oktober 2015 Dette er fra Felleskatalogen for Ibux. Et helt vanlig preparat de fleste av oss bruker, og også gir til våre barn. Alle preparater har bivirkninger, i større eller mindre grad. Man veier alltid virkning opp mot bivirkning, og konsekvensen av en eventuell sykdom. Det kunne aldri følt meg inn å risikere alvorlig og potensielt dødelig sykdom for mine barn, hvis jeg har mulighet til å forhindre det. Hvordan noen kan tenke annerledes, er fullstendig uforståelig for meg. Bivirkninger Vanligst er dyspepsi og diaré som forekommer hos ca. 10% av pasientene. Det kan oppstå peptiske sår, perforasjoner og gastrointestinale blødninger som kan være fatale, spesielt hos eldre. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Dyspepsi, kvalme, oppkast, diaré, buksmerter, flatulens, forstoppelse. Hud: Hudutslett. Øvrige: Hodepine, tretthet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Blødninger, ulcus, ulcerøs stomatitt, forverring av kolitt og Crohns sykdom. Hud: Urticaria, pruritus, purpura, angioødem. Hørsel: Hørselsskader. Luftveier: Rhinitt, astma. Psykiske: Søvnløshet, lett uro. Syn: Synsforstyrrelser. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Blod: Trombocytopeni, leukopeni. Gastrointestinale: Gastritt, perforasjoner. Hud: Ødem, bulløse reaksjoner, erythema multiforme. Lever: Hepatitt, gulsott. Nevrologiske: Aseptisk meningitt. Psykiske: Depresjon, forvirring. Syn: Toksisk amblyopi. Urogenitale: Nyreskader. Øvrige: Anafylaktiske reaksjoner. Svært sjeldne (<1/10 000): Stevens-Johnsons syndrom og toksisk epidermal nekrolyse. Generelt: Ødem, hypertensjon, og hjertesvikt er rapportert under behandling med NSAIDs. Ibuprofen, spesielt i høye doser (2400 mg daglig) og ved langtidsbehandling, kan muligens være forbundet med en liten økning i risiko for arterielle tromboser (f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneslag).
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #66 Skrevet 17. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Ser du ikke forskjellen? Små barn har mye mer snørrfellesskap og dråpeutveksling enn de voksne. I alle fall fra voksen til barn er risikoen liten, voksne vet at de må vaske hender, de slikker ikke på hverandre eller på gjenstander, de bruker lommetørkle når de nyser og vasker hender etterpå, de blir hjemme når de er syke...Anonymous poster hash: 599f5...413 Ser selvfølgelig forskjellen, men de voksne kan jo fremdeles bli syke og smitte barna. Og ofte smitter man før man er så syk, at man holder seg borte fra jobb. Anonymous poster hash: c0819...cb5 De voksne er tidligere vaksinert og har delbeskyttelse. Det er ikke sånn at vaksiner fungerer som en melkepakke og går ut på dato på et spesifikt tidspunkt. Det er derimot sånn at virkningen ikke kan GARANTERES lenger enn f eks 10 år, 20 år el hva det nå er, avhengig av type vaksine. Dessuten er det mye mindre sannsynlig at en voksen skal smitte et barn. De ansatte har kunnskap om smitteveier og forebygging, det har ikke en fireåring. Anonymous poster hash: 599f5...413 Det er jo det som er poenget. Mine barn er grunnvaksinert, på lik linje som de voksne. Det er kun boostervaksinene vi ikke tar. Og barna er nå så store at de vet hvordan de oppfører seg ved hoste og sykdom. Så vi er tilbake til utgangspunktet, barna mine løper ikke noen større risiko enn de fleste voksne, og det går bra. Bare her inne "alle" er så opptatt med vaksinestatus. Her tror noen at de skal få barnehageansatte vaksinert eller så mister de jobben. Hvor realistisk er det, når en vet at ikke en gang helsepersonell er pålagt å vaksinere seg mot for eksempel influensa, som tar livet av 900 hvert år her i Norge. Anonymous poster hash: 5733b...cbb
aanonym Skrevet 17. oktober 2015 #67 Skrevet 17. oktober 2015 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2015/10/08/19-bekreftet-smittet-11662391.ece?cx_Deling=AddThis
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #68 Skrevet 17. oktober 2015 Vi har det for godt er i landet som velger bort vaksiner. Vi har jo ingen barnedødelighet på slike sykdommer og derfor hatt vi heller ikke noe forhold til at det kan skje. I den tredje verden hvor barn dør daglig av meslinger eller andre sykdommer ville de gjort alt for å fått vaksinert barnet sitt. Nå må dere ta dere sammen...Vi har det for godt! Skal like å se foreldrene til de første forkrøplede barna etter polio, skal like å høre dere måtte forklare at"mamma og pappa synes ikke vaksine er noen god ide så derfor ble det slik for deg". Anonymous poster hash: 7ea1e...076
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #69 Skrevet 17. oktober 2015 http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2015/10/08/19-bekreftet-smittet-11662391.ece?cx_Deling=AddThis Kan ikke si jeg blir skremt. 24 smittet... Mine barn er grunnvaksinert og i utganspunktet godt beskyttet. For å sette tallene i perspektiv så er 24 smittet, til sammenligning dør 900 bare av influensa hvert år her i landet, og influensavaksinen gidder ikke de fleste engang å ofre en tanke. Anonymous poster hash: 5733b...cbb
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2015 #70 Skrevet 17. oktober 2015 Vi har det for godt er i landet som velger bort vaksiner. Vi har jo ingen barnedødelighet på slike sykdommer og derfor hatt vi heller ikke noe forhold til at det kan skje. I den tredje verden hvor barn dør daglig av meslinger eller andre sykdommer ville de gjort alt for å fått vaksinert barnet sitt. Nå må dere ta dere sammen...Vi har det for godt! Skal like å se foreldrene til de første forkrøplede barna etter polio, skal like å høre dere måtte forklare at"mamma og pappa synes ikke vaksine er noen god ide så derfor ble det slik for deg". Anonymous poster hash: 7ea1e...076 Denne tråden handler ikke om å vaksinere eller ikke vaksinere. Les tråden før du svarer. Anonymous poster hash: 5733b...cbb
Gjest Antarctica Skrevet 17. oktober 2015 #71 Skrevet 17. oktober 2015 Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...Anonymous poster hash: b36f6...31a Hva med de barnehageansatte da? Du vet jo ikke om de har revaksinert seg, eller har tatt noen vaksiner overhodet Anonymous poster hash: c0819...cb5 Ser du ikke forskjellen? Små barn har mye mer snørrfellesskap og dråpeutveksling enn de voksne. I alle fall fra voksen til barn er risikoen liten, voksne vet at de må vaske hender, de slikker ikke på hverandre eller på gjenstander, de bruker lommetørkle når de nyser og vasker hender etterpå, de blir hjemme når de er syke...Anonymous poster hash: 599f5...413 Ser selvfølgelig forskjellen, men de voksne kan jo fremdeles bli syke og smitte barna. Og ofte smitter man før man er så syk, at man holder seg borte fra jobb. Anonymous poster hash: c0819...cb5 De voksne er tidligere vaksinert og har delbeskyttelse. Det er ikke sånn at vaksiner fungerer som en melkepakke og går ut på dato på et spesifikt tidspunkt. Det er derimot sånn at virkningen ikke kan GARANTERES lenger enn f eks 10 år, 20 år el hva det nå er, avhengig av type vaksine.Dessuten er det mye mindre sannsynlig at en voksen skal smitte et barn. De ansatte har kunnskap om smitteveier og forebygging, det har ikke en fireåring. Anonymous poster hash: 599f5...413 Det er jo det som er poenget. Mine barn er grunnvaksinert, på lik linje som de voksne. Det er kun boostervaksinene vi ikke tar. Og barna er nå så store at de vet hvordan de oppfører seg ved hoste og sykdom. Så vi er tilbake til utgangspunktet, barna mine løper ikke noen større risiko enn de fleste voksne, og det går bra. Bare her inne "alle" er så opptatt med vaksinestatus. Her tror noen at de skal få barnehageansatte vaksinert eller så mister de jobben. Hvor realistisk er det, når en vet at ikke en gang helsepersonell er pålagt å vaksinere seg mot for eksempel influensa, som tar livet av 900 hvert år her i Norge. Anonymous poster hash: 5733b...cbb "Her tror noen at de skal få barnehageansatte vaksinert eller så mister de jobben." Eh, nei, ingen tror det. Men noen MENER det. Det er noe annet. Og helsepersonell er prioritert når det tilbys influensavaksiner. Men de er ikke i faresonen mht å dø av influensa, fordi det mest er farlig for eldre og folk med svekka immunforsvar. Av den grunn behøver man ikke vaksinere en hel nasjon.
aanonym Skrevet 17. oktober 2015 #72 Skrevet 17. oktober 2015 Her var resten av historien om de kusmasmittete: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2015/10/15/Flere-kusma-smittede-har-fått-testikkelbetennelse-11682895.ece
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #73 Skrevet 18. oktober 2015 Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.Anonymous poster hash: d9570...8fe Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR: Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size], [/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size] Anonymous poster hash: 5733b...cbb alt som har en virkning, vil også ha en bivirkning! Hvor paranoid er man om man ikke klarer å forholde seg til de råd som helsetilsyn og myndigheter gir? Tror dere motstandere at det er ansatt ufaglærte som sitter å skriver disse rådene etter to flasker vin? Eller enda bedre, de ruller terning? Anonymous poster hash: 21ac8...c75 Okei. Så hos færre enn 1 av 10 000 så kan noen av disse bivirkningene oppstå (de bivirkningene som er mer vanlige er helt ufarlige samt forbigående, ser jeg.) Hva er sjansen for å få den sykdommen? Hvordan er alvorlighetsgraden der? På wiki står det:" Før innføringen av meslingevaksinen fikk 20 000–30 000 mennesker i Norge meslinger hvert år" Det betyr jo at hvis alle gjør som deg, så vil flere mennesker bli rammet av sykdom. Som i tillegg er like ille/værre enn bivirkningene listet opp i felleskatalogen. Meslinger forresten bare 1 av 3 sykdommer MMR beskytter mot. Så tallet kan antagelig tredobles. Mattestykket går jo ikke opp? Logikken din baserer seg på at alle andre vaksinerer seg. Så frekt. Anonymous poster hash: d9570...8fe Gutten min var en av de få. Anonymous poster hash: f9ba2...dda
hol(L)y COW Skrevet 18. oktober 2015 #74 Skrevet 18. oktober 2015 Du er naiv om du ikke forstår at barn er mer utsatt for smitte enn voksne. Eller er du en av de voksne som går hånd i hånd med venner, leker tett i tett, og drikker av samme flasker på trening? Hvorfor tror du det florerer av lus på skoler men ikke på arbeidsplasser? Barn er smittekilder mer enn voksne. De fleste voksne som jobber i miljø tett på andre (helse dels) blir sterkt anbefalt og tilbudt å revaksinere seg.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2015 #75 Skrevet 18. oktober 2015 Jippi! Anonymous poster hash: 4248f...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå