Gå til innhold

Da har vi hoppet av vaksineprogrammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er nå, etter mye frem og tilbake, grunnvaksinert. Vi har bestemt oss for å gi oss her. Dvs. ingen boostervaksiner i skolealder. Vi voksne klarer oss fint uten boostervaksiner og da vil nok barna også det.

Mange er ikke klar over at vaksinene som blir gitt i skolealder, kun er booster vaksiner. Eneste unntak er HPV vaksinen, som ikke er aktuell for oss med bare gutter.

Kjenner jeg nå har lagt fra meg en stor sekk :)

Anonymous poster hash: 5733b...cbb

Må takke deg for skikkelig fredagshumor. Nå fikk jeg meg en god latter. 😂 Makan til idioti!

Anonymous poster hash: 19e9e...d3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du vil, tenker spesielt på stivkrampe med høy dødelighet. Men for all del, ditt valg.

Anonymous poster hash: 04adc...584

Stivkrampe er da ikke det beste eksemplet ;)

De fleste som får et dyrebitt, tråkker på en spiker eller lignende dra til lege og få stivkrampesprøyte. Men da vet man at det er en reell risiko for at man kan få stivkrampe, og man handler da deretter. Jeg har ikke tatt stivkrampesprøyte på veldig mange år, men da jeg ble bitt av et dyr nylig dro jeg selvfølgelig til legevakten og fikk stivkrampesprøyten. Vet om svært mange leger som også gjør det samme, de sier at personer som regel får ny stivkrampesprøyte ved slike tilfeller "just in case", selv om de tilsynelatende fremdeles har virksom vaksine (vurdert ut fra hvor mange år det er siden de tok vaksinen).

Legevakten jeg var på ville imidlertid at jeg skulle ta kombivaksinen - det var det de tilbød automatisk, jeg selv som måtte spørre om det kun var stivkrampe i den vaksinen jeg fikk. Men, neida, det var polio, difteri og kikhoste også. Det å argumentere mot det og til slutt kun få stivkrampesprøyte tok tid. Slik skal det heller ikke være, at man nærmest blir lurt til å revaksinere seg. Jeg har gode grunner til å ikke ta flere vaksiner enn absolutt helt nødvendig, helsemessige årsaker som jeg oppga til legevakten. Likevel ville de nærmest tvinge gjennom at jeg skulle ta kombivaksinen - "fordi helsemyndighetene anbefaler det". Men det begynner å bli skremmende tilstander når legene slutter å tenke selv, bare blindt følger anbefalingene til helsemyndighetene uten å vurdere hvert enkelt tilfelle. Og heller ikke tenke selv når de får oppgitt årsak til at pasienten ikke bør ta flere vaksiner, men bare lukker ørene og fortsetter å messe hva helsemyndighetene anbefaler. Min historikk når det kommer til vaksiner og dagens helsetilstand tilsier at jeg ikke skal ta vaksiner om de ikke er helt nødvendig. Legen min er fullt informert om dette og enig.

Og når andre leger da likevel nærmest vil tvinge gjennom vaksiner som jeg kunne blitt veldig dårlig av, da mister de dessverre også mye troverdighet - noe som ikke gavner vaksinesaken.

Jeg var fullvaksinert, og dessverre tok jeg også boostervaksinene på ungdomsskolen. Tross fullvaksinering så har jeg under oppveksten i tur og orden hatt alle barnesykdommene, meslinger, røde hunder, kusma....

Jeg forstår His bestemmelse.

Vaksinedebatten er ikke så svart-hvit som mange her inne vil ha det til.

Anonymous poster hash: 058e5...fab

Skrevet

Da ver vi tilbake til spm. jeg stilte litt over her. Hvordan forholder du deg til alle voksne som ikke er beskyttet, og som er potensielle smittebærere. Må være slitsomt å prøve å unngå folk på den måten.

Ikke meg du spurte, vil bare påpeke at også vaksinerte fint kan være smittebærere. Det er ikke bare uvaksinerte som kan være smittebærere.

Skrevet

Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.Anonymous poster hash: d9570...8fe

Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR:  Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size], [/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size]  Anonymous poster hash: 5733b...cbb
alt som har en virkning, vil også ha en bivirkning!

Hvor paranoid er man om man ikke klarer å forholde seg til de råd som helsetilsyn og myndigheter gir? Tror dere motstandere at det er ansatt ufaglærte som sitter å skriver disse rådene etter to flasker vin? Eller enda bedre, de ruller terning?

Anonymous poster hash: 21ac8...c75

Okei. Så hos færre enn 1 av 10 000 så kan noen av disse bivirkningene oppstå (de bivirkningene som er mer vanlige er helt ufarlige samt forbigående, ser jeg.)  Hva er sjansen for å få den sykdommen? Hvordan er alvorlighetsgraden der? På wiki står det:

" Før innføringen av meslingevaksinen fikk 20 000–30 000 mennesker i Norge meslinger hvert år"

Det betyr jo at hvis alle gjør som deg, så vil flere mennesker bli rammet av sykdom. Som i tillegg er like ille/værre enn bivirkningene listet opp i felleskatalogen. Meslinger forresten bare 1 av 3 sykdommer MMR beskytter mot. Så tallet kan antagelig tredobles.

Mattestykket går jo ikke opp? Logikken din baserer seg på at alle andre vaksinerer seg. 

Så frekt.

Anonymous poster hash: d9570...8fe

Skrevet

Tydelig at medlemskontigenten i peanøtthjerneforbundet er lav om dagen. 😷💉

Anonymous poster hash: e9dbb...bc1

Skrevet

Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.Anonymous poster hash: d9570...8fe

Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR:  Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size], [/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size]  Anonymous poster hash: 5733b...cbb

Hvor paranoid er man om man ikke klarer å forholde seg til de råd som helsetilsyn og myndigheter gir? Tror dere motstandere at det er ansatt ufaglærte som sitter å skriver disse rådene etter to flasker vin? Eller enda bedre, de ruller terning?

Okei. Så hos færre enn 1 av 10 000 så kan noen av disse bivirkningene oppstå (de bivirkningene som er mer vanlige er helt ufarlige samt forbigående, ser jeg.)  Hva er sjansen for å få den sykdommen? Hvordan er alvorlighetsgraden der? På wiki står det:

" Før innføringen av meslingevaksinen fikk 20 000–30 000 mennesker i Norge meslinger hvert år"

Det betyr jo at hvis alle gjør som deg, så vil flere mennesker bli rammet av sykdom. Som i tillegg er like ille/værre enn bivirkningene listet opp i felleskatalogen. Meslinger forresten bare 1 av 3 sykdommer MMR beskytter mot. Så tallet kan antagelig tredobles.

Mattestykket går jo ikke opp? Logikken din baserer seg på at alle andre vaksinerer seg. 

Så frekt.

Når jeg tenker meg om, så er det litt som de naverne som er stolte av å være navere. Dvs, leve på andres skattepenger. Det blir litt samme tankegang. Er dere navere også, eller ser dere på økonomi med andre øyne?

Skrevet

Når jeg tenker meg om, så er det litt som de naverne som er stolte av å være navere. Dvs, leve på andres skattepenger. Det blir litt samme tankegang. Er dere navere også, eller ser dere på økonomi med andre øyne?

Pinlig dårlig forsøk på hersketeknikk ;)

Skrevet

Troll!

Anonymous poster hash: 38cf7...971

Skrevet

Uansett hva en mener så er mine barn like godt, eller bedre beskyttet en 70% av den norske befolkningen. Vi tar ikke flere vaksiner en nødvendig. Så får dere som ønsker det, "ofre" barna deres, i solidaritet til samfunnet.

Skrevet

Vaksiner litt til side. Har du fått med deg "bivirkningene" som i mange tilfeller oppstår som en følge av å gjennomgå selve sykdommen?

Jeg "ofrer" ikke barna mine, jeg BESKYTTER dem og andre mot slike som deg. ;)

Skrevet

Nei, oppriktig undring.

Det må da gå an å stille et kritisk spørsmål uten å få kastet den kommentaren etter seg her inne?

Hvordan ser du på samfunnsøkonomi og Norges måte å løse det på med velferdsstat??

Skrevet

Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...

Anonymous poster hash: b36f6...31a

Du skal faktisk være mer bekymret for de ny-vaksinerte ungene - de kan bære smitte. Tror ikke du skal frykte for den ene i barnehagen som er vaksinert...

Anonymous poster hash: e300e...3b5

Skrevet

Nei, oppriktig undring.

Det må da gå an å stille et kritisk spørsmål uten å få kastet den kommentaren etter seg her inne?

Hvordan ser du på samfunnsøkonomi og Norges måte å løse det på med velferdsstat??

Du får holde deg til saken hvis du vil unngå kommentar om dårlige hersketeknikker.

Start egne tråder om navere, samfunnsøkonomi og Norges velferdsstat så skal jeg gjerne diskutere med deg, men hold deg til sak i denne tråden :)

Skrevet

Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...

Du skal faktisk være mer bekymret for de ny-vaksinerte ungene - de kan bære smitte. Tror ikke du skal frykte for den ene i barnehagen som er vaksinert...

...og chemtrails...

Skrevet

Ja, det er jo ditt valg det. For min del er det uaktuelt å hoppe av vaksinasjonsprogrammet- Ikke fordi jeg ikke tror noen barn eller mine barn kan takle de forskjellige sykdommene, men jeg tør bare ikke ta sjansen på noe jeg ikke kan vite med 100% sikkerhet.

Og jeg føler også et visst ansvar for andres barn, som ikke har mulighet til å ta vaksiner.

Skrevet

Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

...og chemtrails...

Hva har chemtrails med vaksine å gjøre? 

Skrevet

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

Feil:

"Infeksjon med vaksinevirus er ikke smittsom"

kilde

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6464&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7088:1:0:0:::0:0&Content_6464=6430:69487::1:6182:5:::0:0

Jeg mener jeg holder meg til saken, fordi jeg diskuterer din holdning til samfunnet, der dette med vaksine kun er en del av det. Jeg synes måten det blir skrevet på her er arrogant, og jeg får ingen svar på mine spørsmål og kommentarer som omhandler vaksine. For eksempel så skrev jeg tidligere at mattestykket ikke går opp, og at om alle tenker som deg så er vi tilbake der vi starta for noen tiår siden. Det har jeg ikke fått noe svar på ennå.

Det får meg til å tenke at du kanskje er en sånn person som surfer på velferdssystemet og synes det er helt topp, og jeg ble oppriktig nysgjerrig. 

Vanligvis er jeg ganske grei og snill og liker ikke sånn nettkrangling. Men akkurat i vaksinedebatten så synes jeg at det er mye skummelt som dukker opp, for ikke å snakke om ignoranse og egoisme. Du virker forholdsvis smart, så det er ikke dumskap som stopper deg fra å vaksinere. Det er egoisme. Og det provoserer.

90% av førstegangsvaksinerte er beskyttet livet ut. Av revaksinerte (12årsalderen) er det bortimot 100. Skjønner ikke hvor du tar 20-30 fra, men hvis det stemmer skal jeg springe til legen fort som fy. 

Det er altså den revaksinen du ikke vil ta. Ikke skjønner jeg hvorfor du tok den første og ikke skjønner jeg hvorfor du ikke vil ta den neste. Om myndighetene mente vi ville få flere syke ved revaksineringen, ville det jo ikke vært anbefalt. Så de fleste gjør det, og du kan flyte på massene.

Skrevet

Feil:

kilde

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6464&Main_6157=6263:0:25,6566&MainContent_6263=6464:0:25,7072&List_6212=6218:0:25,7088:1:0:0:::0:0&Content_6464=6430:69487::1:6182:5:::0:0

Jeg mener jeg holder meg til saken, fordi jeg diskuterer din holdning til samfunnet, der dette med vaksine kun er en del av det. Jeg synes måten det blir skrevet på her er arrogant, og jeg får ingen svar på mine spørsmål og kommentarer som omhandler vaksine. For eksempel så skrev jeg tidligere at mattestykket ikke går opp, og at om alle tenker som deg så er vi tilbake der vi starta for noen tiår siden. Det har jeg ikke fått noe svar på ennå.

Det får meg til å tenke at du kanskje er en sånn person som surfer på velferdssystemet og synes det er helt topp, og jeg ble oppriktig nysgjerrig. 

Vanligvis er jeg ganske grei og snill og liker ikke sånn nettkrangling. Men akkurat i vaksinedebatten så synes jeg at det er mye skummelt som dukker opp, for ikke å snakke om ignoranse og egoisme. Du virker forholdsvis smart, så det er ikke dumskap som stopper deg fra å vaksinere. Det er egoisme. Og det provoserer.

90% av førstegangsvaksinerte er beskyttet livet ut. Av revaksinerte (12årsalderen) er det bortimot 100. Skjønner ikke hvor du tar 20-30 fra, men hvis det stemmer skal jeg springe til legen fort som fy. 

Det er altså den revaksinen du ikke vil ta. Ikke skjønner jeg hvorfor du tok den første og ikke skjønner jeg hvorfor du ikke vil ta den neste. Om myndighetene mente vi ville få flere syke ved revaksineringen, ville det jo ikke vært anbefalt. Så de fleste gjør det, og du kan flyte på massene.

Det er greit å holde rede på anonymkodene når du skriver du i teksten din, og hvem som har sagt hva. Det virker som om du diskuterer med mange anonyme på en gang og tror det er en og samme som svarer deg hele tiden, siden du her ilegger "du" flere meninger som det er forskjellige brukere som har kommet med.

Med din tidligere kommentar om navere så satte du nærmeste likhetstegn mellom vaksinemotstandere, og du stiller spørsmålstegn ved økonomiske meninger og vaksinemeninger. Det ene har ikke noe med det andre å gjøre - selv om du tydeligvis liker å sette personer i bås. At du blir nysgjerrig på om "alle" med et bestemt vaksinesyn også er "surfere av velferdsstaten" viser to ting - du holder deg ikke til tema, og du kan kanskje ikke nok om hverken vaksiner eller velferdsstaten...

Hva jeg har gjort eller vil gjøre med mine barn når det kommer til vaksiner har jeg ikke skrevet noe om, så det har du ikke noe som helst å si om. Det er andre som har skrevet om det. Jeg har fortalt om mine personlige erfaringer med vaksiner og jeg har skrevet at vaksinedebatten ikke er så svart-hvitt som mange vil ha det til. Men hva jeg mener om barnevaksinasjonsprogrammet har jeg ikke skrevet noe om. Jeg har skrevet at jeg forstår His avgjørelse, ut fra mine personlige erfaringer. Men de meningene du ilegger meg ang. barnevaksinasjonsprogrammet, det er noe du får stå for selv. Debattene rundt vaksiner her på forumet er så usaklige og så polarisert at jeg ikke ser noe hensikt å fronte mitt syn hverken ene eller andre veien. Jeg har masse venner og bekjente, mange følger barnevaksinasjonsprogrammet og nesten like mange gjør det ikke. De fleste av dem greier likevel å diskutere saklig uten å begynne å kaste ut usakligheter og trekke slutninger som ikke baserer seg på annet enn fordommer og/eller synsing.

Slutten av innlegget ditt viser at du ikke har forstått de tallene andre har lagt frem ang. vaksiner, revaksinering m.m., så det orker jeg ikke en gang å begynne å kommentere. Mitt beste råd er at du setter av tid (og du trenger god tid, for skal du gjøre det ordentlig så må du lese ganske mye og være kritisk til kilder) og setter deg ordentlig inn i alle sider ved vaksiner. Og når du er ferdig med det så kan du kanskje se litt på definisjonen av naver og sette deg litt mer inn i hvem som får stønader fra velferdssystemet. Slik det er nå så argumenterer du med en suppe av argumenter, men jeg får inntrykk av at du ønsker å vite mer om vaksiner. Forumet her er IKKE stedet å skaffe seg troverdig og saklig informasjon om vaksiner, enten man er for eller mot eller tviler :)

Å konkludere at "du" (hvem du nå enn mener, kanskje Hi?) tar valget de gjør ang. vaksiner kun ut fra egoisme, det viser lite tiltro til den enkeltes vurderingsevne, og du gjør det uten å vite nok om deres historikk til å kunne konkludere i det hele tatt.

Beklager om du synes jeg er krass mot deg her, men det provoserer meg når noen setter likhetstegn mellom grupper som ikke har noe med hverandre å gjøre og dermed sprer fordommer om gruppene basert på misforståelser og manglende kunnskap.

Skrevet

Paranoid? Har du glemt svineinfluensa skandalen? Og nå ser jeg ikke bort fra at vi i løpet av noen år får HPV skandalen... Men helsemyndighetene har du fortsatt klokketro på. Rister på hode jeg...

Skrevet

Feil:

kilde

Der ser du, du har ikke vaksinert deg selv en gang... Når det gjelder MMR har du rett med de 90%, men alle andre vaksiner må oppdateres hvert 10. år.

Skrevet

Det er deres valg.

Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som ikke KAN vaksinere barna sine pga sykdom..

Anonymous poster hash: 6c74d...778

Men hvorfor skal dette kun gjelde for barn? Ingen som snakker om at det er dårlig gjort at 70-80% av den voksne befolkningen ikke revaksinerer seg. Så det argumentet ser jeg lett forbi.

Ehe, javel. Må jeg virkelig presisere at det er dårlig av voksne som ikke revaksinerer seg også? Jeg tror du skjønner tegninga.

Anonymous poster hash: 6c74d...778

Gjest Antarctica
Skrevet

Med antallet elever i vgs som har kikhoste ville jeg nok tatt boost-vaksine på mine barn ja.

Helt enig.

Og dessverre er kikhoste mye mer farlig for små barn enn for tenåringer. Derfor er det ekstra viktig at befolkninga er gjennomvaksinert.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR: Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size], [/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size] Anonymous poster hash: 5733b...cbb

Paranoid? Har du glemt svineinfluensa skandalen? Og nå ser jeg ikke bort fra at vi i løpet av noen år får HPV skandalen... Men helsemyndighetene har du fortsatt klokketro på. Rister på hode jeg...

Den såkalte skandalen reddet liv.

Skrevet

Med antallet elever i vgs som har kikhoste ville jeg nok tatt boost-vaksine på mine barn ja.

Helt enig.

Og dessverre er kikhoste mye mer farlig for små barn enn for tenåringer. Derfor er det ekstra viktig at befolkninga er gjennomvaksinert.

Jeg fikk selv kikhoste som 16åring. Legen mente det ikke var kikhoste, da jeg jo hadde tatt alt i vaksinasjonsprogrammet, så jeg fikk ikke antibiotika.

Antibiotika virker kun den første uka på kikhoste, så da jeg fikk diagnosen, og kur (for å hindre å smitte andre) var det for sent. Jeg endte opp med å være borte fra skolen i 6 uker, og det var et svare strev å få godkjent ting for å kunne fullføre skoleåret.

Det er en helt forferdelig sykdom. Og det er fryktelig lite stas som 16åring å tisse ut stuegulvet pga hosterier. Oppkast var greit, men den issinga var så flau.

Jeg skjønner ikke at man ikke får boostervaksine av kikhoste på ungdomsskolen, da det jo har vist seg at den kun varer i 10 år. Den er jo kjempeskummel for nyfødte pga mulig hjerneskade av oksygenmangel.

Anonymous poster hash: 79f0f...326

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...