Gå til innhold

Da har vi hoppet av vaksineprogrammet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er nå, etter mye frem og tilbake, grunnvaksinert. Vi har bestemt oss for å gi oss her. Dvs. ingen boostervaksiner i skolealder. Vi voksne klarer oss fint uten boostervaksiner og da vil nok barna også det. 

Mange er ikke klar over at vaksinene som blir gitt i skolealder, kun er booster vaksiner. Eneste unntak er HPV vaksinen, som ikke er aktuell for oss med bare gutter.

Kjenner jeg nå har lagt fra meg en stor sekk :) 

Anonymous poster hash: 5733b...cbb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stor sekk og et stort ansvar... Makan til idioti! Stakkars barna dine som både blir utsatt for smitte og som i tillegg kommer til å gå rundt og være store smittebærere overfor andre!!

Anonymous poster hash: 38cf7...971
Skrevet

En stor sekk og et stort ansvar... Makan til idioti! Stakkars barna dine som både blir utsatt for smitte og som i tillegg kommer til å gå rundt og være store smittebærere overfor andre!!

Ikke noe større fare en 70-80 av alle voksne :) Det lever vi fint med.

Skrevet

70-80% skulle det være.

Skrevet

Skummelt at noen som er så bastant og sikker er så uvitende. Jeg ville nok lest meg opp på gutter og hpv-vaksine... Rart du ikke har hørt at mange land (deriblant Sverige) anbefaler den til begge kjønn.

Gjør research før du tar en idiotisk beslutning!

Regner med du kun ville lage drama og bråk med denne tråden. Det klarer du nok fint...

Skrevet

At du vil, tenker spesielt på stivkrampe med høy dødelighet. Men for all del, ditt valg.

Anonymous poster hash: 04adc...584

Skrevet

Det er deres valg.

Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som ikke KAN vaksinere barna sine pga sykdom..

Anonymous poster hash: 6c74d...778

Skrevet

Skummelt at noen som er så bastant og sikker er så uvitende. Jeg ville nok lest meg opp på gutter og hpv-vaksine... Rart du ikke har hørt at mange land (deriblant Sverige) anbefaler den til begge kjønn.

Gjør research før du tar en idiotisk beslutning!

Regner med du kun ville lage drama og bråk med denne tråden. Det klarer du nok fint...

Jeg vet at gutter kan ha nytte av den, men gutter får den ikke gjennom vaksinasjonsprogrammet, og på den måten ville den ikke vært aktuell for oss, selv om vi ikke hadde hoppet av.

Skrevet

Jeg er voksen og har tatt flere boostervaksiner. Hvorfor? Ja si det, påfyll etter skolen og jeg er reiseglad. Sikret meg selv før lang reise for noen år tilbake..

Skrevet

Det er deres valg.

Jeg synes det er dårlig gjort ovenfor de som ikke KAN vaksinere barna sine pga sykdom..

Anonymous poster hash: 6c74d...778

Men hvorfor skal dette kun gjelde for barn? Ingen som snakker om at det er dårlig gjort at 70-80% av den voksne befolkningen ikke revaksinerer seg. Så det argumentet ser jeg lett forbi.

Skrevet

70-80% skulle det være.

Som du burde være kjent med så har voksne stort sette et annet immunforsvar enn barn. Men for all del; hvis du vil være en selvsentrert idiot, så vær så god! Bare et tips: Ikke si så mye om dette til folk dere kjenner, barnas venner etc. Da risikerer dere at det plutselig blir få lekekamerater igjen til ungene deres. Ingen vil utsette ungene sine for å leke med potensielle smittebærere.

Skrevet

Jeg er voksen og har tatt flere boostervaksiner. Hvorfor? Ja si det, påfyll etter skolen og jeg er reiseglad. Sikret meg selv før lang reise for noen år tilbake..

Ja, da er vel du blant de 20-30% voksne, som faktisk revaksinerer seg.

Skrevet

70-80% skulle det være.

Som du burde være kjent med så har voksne stort sette et annet immunforsvar enn barn. Men for all del; hvis du vil være en selvsentrert idiot, så vær så god! Bare et tips: Ikke si så mye om dette til folk dere kjenner, barnas venner etc. Da risikerer dere at det plutselig blir få lekekamerater igjen til ungene deres. Ingen vil utsette ungene sine for å leke med potensielle smittebærere.

Her avslører du din egen uvitenhet. 

Skrevet

70-80% skulle det være.

Her avslører du din egen uvitenhet. 

Tenkte litt her... Er det noen som faktisk er så uvitende at de ikke lar sine egne vaksinerte barn leke med noen som ikke har fått absolutt alle vaksinene? Hvor er logikken i det? Og har de tenkt å beskytte barna sine fra alle som ikke er fullbeskyttet. Hva med alle de voksne som ikke har revaksinert seg. For eksempel barnehagepersonell osv. Er jo en helt umulig oppgave. 

Skrevet

Verden er veldig annerledes nå enn for 20-30 år siden. All reisingen på tvers av landegrenser og kontinent. Ja takk til vaksiner!

Anonymous poster hash: b0d10...b21

Skrevet

Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...

Anonymous poster hash: b36f6...31a
Skrevet

Gutten min fikk kikhoste selv om han var vaksinert. Var veldig syk og legen sa at dersom han ikke hadde hatt vaksinene i bunn ville han antagelig dødd.

Hvorfor han ble smittete vet vi ikke.

Jeg har en sykdom og tar medisiner. Det betyr at jeg omtrent ikke har imunforsvar. Håper du gir beskjed til dine venner og foreldre til barnas venner at dere ikke vaksinerer. Da kan jeg nemlig prøve å unngå dere som best jeg kan, slik at jeg selv ikke blir smittet av dere.

Jeg vil nok igså prøve å "fase ut" eventuelle vennskap som barna våre har, og heller oppfordre de til å besøke andre venner. Så kan hende barna dine hadde plutselig fått høre "nei, det passer ikke du kommer hit idag" veldig ofte fra oss.

Anonymous poster hash: 4a350...bff

Skrevet

Med antallet elever i vgs som har kikhoste ville jeg nok tatt boost-vaksine på mine barn ja. 

Skrevet

Har du snakket med legen din om dette? Kanskje det er det lureste? 

Alle her inne mener jo at de som mener motsatt av seg selv er uvitende. 

Leger bruker å ha god greie på denne type ting. Tror ikke jeg ville tatt en sånn beslutning uten å rådføre meg med lege først...

Anonymous poster hash: d9570...8fe
Skrevet

En stor sekk og et stort ansvar... Makan til idioti! Stakkars barna dine som både blir utsatt for smitte og som i tillegg kommer til å gå rundt og være store smittebærere overfor andre!!Anonymous poster hash: 38cf7...971

Ikke noe større fare en 70-80 av alle voksne :) Det lever vi fint med. Anonymous poster hash: 5733b...cbb

Blir det vist alle skal ha den holdningen.

Anonymous poster hash: e6443...4df

Skrevet

Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.

Skrevet

Idioti!

Anonymous poster hash: c310a...7c8

Skrevet

Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.

Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR:

Bivirkninger: 

Svært vanlige (≥1/10): Øvrige: Feber (≥38,5°C), erytem/smerte/hevelse på injeksjonsstedet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: Rhinitt. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, Stevens-Johnsons syndrom, pruritus. Immunsystemet: Anafylaktisk reaksjonanafylaksi og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk meningitt, atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, rhinitt, subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: Artrittog/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, ataksi, svimmelhet, encefalitt, encefalopati, feberkramper (hos barn), Guillain-Barrés syndrom, hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-encefalitt, okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: Konjunktivitt, retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.

Skrevet

Har en kamerat til eldste i bhg. som ikke er vaksinert.

Merket at jeg ble veldig betenkelig nå som jeg er gravid og vil få en liten, uvaksinert, uskyldig baby som kan bli smittet av denne kameraten...

Usikker på om jeg vil ha særlig besøk av ovennevnte kamerat før babyen kan bli vaksinert selv...

Anonymous poster hash: b36f6...31a

Da ver vi tilbake til spm. jeg stilte litt over her. Hvordan forholder du deg til alle voksne som ikke er beskyttet, og som er potensielle smittebærere. Må være slitsomt å prøve å unngå folk på den måten.

Skrevet

Kan jeg forresten få spøøre hva du mener bakdelen med vaksiner er? For det skjønner jeg ikke helt.Anonymous poster hash: d9570...8fe

Det er selvsagt bivirkninger en kan få. Mine barn er nå fullvaksinert, men vi kommer til å stoppe der. Bivirkningene finner du i felleskatalogen. Feks MMR:  Bivirkninger: Svært vanlige (≥1/10): [/size]Øvrige: Feber (≥38,5°C), [/size]erytem[/size]/smerte/hevelse på injeksjonsstedet.[/size] Vanlige (≥1/100 til <1/10): [/size]Hud: Meslinglignende utslett eller annet utslett. Øvrige: Blåmerke på injeksjonsstedet.[/size]Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): [/size]Gastrointestinale: Diaré eller oppkast. Hud: Urticaria. Infeksiøse: Nasofaryngitt, infeksjon i øvre luftveier eller virusinfeksjon. Luftveier: [/size]Rhinitt[/size]. Øvrige: Utslett på injeksjonsstedet.[/size] Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: [/size]Blod/lymfe: Regional lymfadenopati, [/size]trombocytopeni[/size]. Gastrointestinale: Kvalme. Hjerte/kar: Vaskulitt. Hud: Panniculitis, purpura, hudindurasjon, [/size]Stevens-Johnsons syndrom[/size], pruritus. Immunsystemet: [/size]Anafylaktisk reaksjon[/size][/size]anafylaksi[/size] og beslektede fenomener som angionevrotisk ødem, ansiktsødem og perifert ødem. Infeksiøse: Aseptisk [/size]meningitt[/size], atypiske meslinger, epididymitt, orkitt, otitis media, parotitt, [/size]rhinitt[/size], subakutt skleroserende panencefalitt. Luftveier: Bronkiale spasmer, hoste, pneumoni, pneumonitt, sår hals. Muskel-skjelettsystemet: [/size]Artritt[/size]og/eller artralgi (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), myalgi. Nevrologiske: Afebrile kramper eller anfall, [/size]ataksi[/size], svimmelhet, [/size]encefalitt[/size], encefalopati, [/size]feberkramper[/size] (hos barn), [/size]Guillain-Barrés syndrom[/size], hodepine, meslinger-inklusjonslegeme-[/size]encefalitt[/size], okulær parese, optikusnevritt, parestesi, polynevritt, polynevropati, retrobulbær nevritt, synkope. Psykiske: Irritabilitet. Øre: Nervedøvhet. Øye: [/size]Konjunktivitt[/size], retinitt. Øvrige: Kortvarig brenning og/eller stikking ved injeksjonsstedet, feber (≥38,5°C), utilpasshet, papilitt, perifert ødem, hevelse, ømhet, vesikler ved injeksjonsstedet, elveblestlignende utslett på injeksjonsstedet.[/size]  Anonymous poster hash: 5733b...cbb
alt som har en virkning, vil også ha en bivirkning!

Hvor paranoid er man om man ikke klarer å forholde seg til de råd som helsetilsyn og myndigheter gir? Tror dere motstandere at det er ansatt ufaglærte som sitter å skriver disse rådene etter to flasker vin? Eller enda bedre, de ruller terning?

Anonymous poster hash: 21ac8...c75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...