Elina Skrevet 4. oktober 2015 #51 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. oktober 2015 #52 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid. Du, dyr avlives. De drepes ikke. Hvis du skal framstille ting på en objektiv måte, så skal du bruke korrekte begreper. Slakting av dyr til mat har dessuten heller absolutt ingen ting med verdens ondskap å gjøre.
Elina Skrevet 4. oktober 2015 #53 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid. Du, dyr avlives. De drepes ikke. Hvis du skal framstille ting på en objektiv måte, så skal du bruke korrekte begreper. Slakting av dyr til mat har dessuten heller absolutt ingen ting med verdens ondskap å gjøre. Dyr drepes, jeg bruker det begrepet med full viten. Er ikke enig i det du sier. Om man snakker om at et menneske er blitt slaktet så sikter man til et bestialsk drap men om det er et dy så er det bare mat.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. oktober 2015 #54 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid. Du, dyr avlives. De drepes ikke. Hvis du skal framstille ting på en objektiv måte, så skal du bruke korrekte begreper. Slakting av dyr til mat har dessuten heller absolutt ingen ting med verdens ondskap å gjøre. Dyr drepes, jeg bruker det begrepet med full viten. Er ikke enig i det du sier. Om man snakker om at et menneske er blitt slaktet så sikter man til et bestialsk drap men om det er et dy så er det bare mat. Hva med å ikke dra alt ut i det ekstreme? Kjøtt ER mat, det har det vært siden tidenes morgen. Plantekost ER også mat, og har vært det like lenge. Hva med en balansert framstilling? Verdens kjøttproduksjon er i alle fall likevel IKKE kilden til verdens ondskap.
Mamma_til_2 Skrevet 4. oktober 2015 #55 Skrevet 4. oktober 2015 I bhg som til jentene mine så fikk de være med på slakt av gris ( de fikk ikke se avlivningen) men de fikk se resten og så tok de dyret tilbake i bhg og lagde pølser, kokte knoker, lagde sylte medisterkaker ribbe ol ☺ de fikk og med blod fra sau/lam og lagde blodmat barna syns det var topp. Og barna fikk en helt annen syn på mat og hvor viktig de er for at vi skal kunne spise. Jeg blir helt forferdet hver hang jeg hører barn og ungdom som tror fisk og fiskemat samt kjøtt i forskjellige varianter kommer fra frysedisken på meny!
Elina Skrevet 4. oktober 2015 #56 Skrevet 4. oktober 2015 (endret) Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid. Du, dyr avlives. De drepes ikke. Hvis du skal framstille ting på en objektiv måte, så skal du bruke korrekte begreper. Slakting av dyr til mat har dessuten heller absolutt ingen ting med verdens ondskap å gjøre. Dyr drepes, jeg bruker det begrepet med full viten. Er ikke enig i det du sier. Om man snakker om at et menneske er blitt slaktet så sikter man til et bestialsk drap men om det er et dy så er det bare mat. Hva med å ikke dra alt ut i det ekstreme? Kjøtt ER mat, det har det vært siden tidenes morgen. Plantekost ER også mat, og har vært det like lenge. Hva med en balansert framstilling? Verdens kjøttproduksjon er i alle fall likevel IKKE kilden til verdens ondskap. dyr er mat på lik linje med at mennesker er mat for kanibaler. At du synes det er ok betyr ikke at dyrene er en delaktig part i det. De velger ikke selv. Og ja, det er ekstremt for så mange grunner. Verdens kjøttproduksjon er hovedårsak til verdens sultkatastrofe (800 milioner sulter), at regnskogen rives ned, døde soner i havet, utrydding av utrydningstruede arter og global oppvarming (51% av drivhusgassene stammer fra jordbruk fra dyreproduksjonen). Så ja, det er MYE onskap i den så mange plan. Endret 4. oktober 2015 av Elina
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #57 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg har jobbet i barnehage der vi alltid var med på jakta. Vi la ned mye arbeid i å forberede ungene i lang tid i forveien. I vår barnehage var/er førskolegruppa med på selve jakta. Da ser de dyret bli felt på avstand. Så fjerne de voksne jegerne innvoller og går dette bort før ungene får komme å se på. Så får ungene komme å se på dyret før vi frakter det til barnehagen. I barnehagen er får alle ungene i alle alder med på parteringen hvis de har lyst. Dette foregår ute. Ungene går litt til og fra og leker innimellom. Så stener vi etter å bruke mesteparten av dyret. Tungen ble til pålegg i lunsjen og ribbeina til pinnekjøtt som ungene var med å tilberede til julebord med foreldre osv. De aller fleste foreldre var helt åpen for dette og syntes det var fint at barna fikk mulighet å være med på noe slikt. Hos ungene var de svært lite reaksjoner. Noen barn lurte på om dyret gråt. Jeg tror alt avhenger av hvor godt forberedt barnet er og at man ikke presser barnet til noe den ikke er klar for. Noen barn vil helt nærme mens andre barn har det nok med at det er i øyekroken. Vi tok hensyn til det enkelte barnet. Ingen reaksjoner i ettertid. Foreldre var velkommen i barnehagen til slakting men ikke til jakta. Men da måtte de være til nytte og ikke stå å grine på nesen. Anonymous poster hash: 25a1c...8e7
Salomine Skrevet 4. oktober 2015 #58 Skrevet 4. oktober 2015 Nei til å se på slakting. Å se på hvordan man parterer et allerede slaktet lam, se på organer osv har jeg ikke noe imot. Men dette har jo ingenting med å se hvor maten kommer fra, for å se det tar man barnet med til en bondegård og ser på dyr til kjøtt, melk osv og korn til brød.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 4. oktober 2015 #59 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner Anonymous poster hash: 722ee...8e0 Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt? MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna. Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det. Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke? De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn. Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det. Nei, faktisk ikke, jeg snakket om voksne. Barn ja, de skal skermes (til de er gamle nok) men voksne som spiser kjøtt og ikke vil se er noe helt annet. Men jeg mener også at vi ikke skal skjule det for barna, ,mange vil ikke engang si at det er ekte dyr som blir spist og det blir jo helt feil. Stor forskjell på barnehagebarn og skolebarn også. Det er også indiduelle forskjeller som å tas hensyn til. Mine spiser plantebassert kost og når de er gamle nok vil jeg vise dem hva som skjer når dyr drepes, slik at de faktisk forstår hele bildet. Men enn på lenge så er de for små for å se verdens onskap. Så ja til å opplyse barn men alt til sin tid. Du, dyr avlives. De drepes ikke. Hvis du skal framstille ting på en objektiv måte, så skal du bruke korrekte begreper. Slakting av dyr til mat har dessuten heller absolutt ingen ting med verdens ondskap å gjøre.Dyr drepes, jeg bruker det begrepet med full viten. Er ikke enig i det du sier. Om man snakker om at et menneske er blitt slaktet så sikter man til et bestialsk drap men om det er et dy så er det bare mat. Hva med å ikke dra alt ut i det ekstreme?Kjøtt ER mat, det har det vært siden tidenes morgen. Plantekost ER også mat, og har vært det like lenge. Hva med en balansert framstilling? Verdens kjøttproduksjon er i alle fall likevel IKKE kilden til verdens ondskap. dyr er mat på lik linje med at mennesker er mat for kanibaler. At du synes det er ok betyr ikke at dyrene er en delaktig part i det. De velger ikke selv. Og ja, det er ekstremt for så mange grunner. Verdens kjøttproduksjon er hovedårsak til verdens sultkatastrofe (800 milioner sulter), at regnskogen rives ned, døde soner i havet, utrydding av utrydningstruede arter og global oppvarming (51% av drivhusgassene stammer fra jordbruk fra dyreproduksjonen). Så ja, det er MYE onskap i den så mange plan. Du spiser ikke kjøtt du da, skjønner jeg. Etter min mening har du et forkvaklet syn på matproduksjon, men da får vi heller være enige om å være uenige. Jeg er vokst opp i norsk, sunt landbruk og kjenner derfor saken fra den siden. Derfor har jeg også et avslappet forhold til kjøtt som matproduksjon og dyrets liv fra de blir født , gjennom hele produksjonsprosessen og fram til dyret blir avlivet og foredlet til masse god mat. Etter min oppfatning er kjøtt MT, og jeg må ha mat før å leve.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #60 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg vil ikke se slakting selv, og vil heller ikke at barna mine skal se det. Hvorfor må de det?! Jeg hadde hatt mareritt i lang tid etterpå om jeg hadde sett det som barn! Jada, greit de skal skjønne hvor maten kommer fra, men herlighet.. Trenger vel ikke å bli med på slakting fordet! Kan foklares osv? Og vet barna hva som kommer til å skje? Altså "the hard way"? Barn skjønner ikke alvoret i sånt, og kan ikke forutse hvordan de vil reagere. Skolebarn fra 8 år og oppover ville jeg heller vært mer for. Anonymous poster hash: 498c3...642
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #61 Skrevet 4. oktober 2015 Vi besøkte et slakteri i første klasse. Jeg spiste ikke kjøtt på ett år etter det. Enda sliter jeg med kjøttsmak, og spiser ingenting farsemat eller annet rødt kjøtt. Brekker meg av kjøttsmak. Syntes det var motbydelig å se hvordan de laget pølser. Skulle ønske jeg var uvitende 😂 Anonymous poster hash: b117a...865
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #62 Skrevet 4. oktober 2015 Nei, barn skal selvsagt ikke se på slakting i barnehagen. Jeg trodde ikke mine egen øyne da jeg leste overskriften. Hvorfor skal de se det? Noen kan jo få traumer resten av livet. Det holder lenge med å forklare. Vet dere ikke hvor sart et barnesinn kan være? Anonymous poster hash: 23a57...ae2
kristinehufine Skrevet 4. oktober 2015 #63 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ville ikke likt om de gjorde det i barnehagen.. De har godt av å vite hvor maten kommer fra, men syns de er såpass små at de kan vente med å se det til de evt. blir eldre og kan velge bort om de ikke ønsker å se. Ser for meg at de plutselig skal slakte husdyrene hjemme om det blir bagatellisert for mye. De er rett og slett så små at det er unødvendig i barnehagealder. Syns heller ingenting om å påtvinge folk å se når dyr blir slaktet. Selv om jeg spiser kjøtt og vet hvor det kommer fra har jeg ingen interesse av å se det, selv som voksen..
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #64 Skrevet 4. oktober 2015 Nei, barn skal selvsagt ikke se på slakting i barnehagen. Jeg trodde ikke mine egen øyne da jeg leste overskriften. Hvorfor skal de se det? Noen kan jo få traumer resten av livet. Det holder lenge med å forklare. Vet dere ikke hvor sart et barnesinn kan være? Anonymous poster hash: 23a57...ae2 Hahaha... Alle ser heldigvis ikke poenget med å pakke barna i bomull! Traumer, du. Jaja, du om det. Takk for dagens latter! Anonymous poster hash: a4052...3eb
<3 mine søte små<3 Skrevet 4. oktober 2015 #65 Skrevet 4. oktober 2015 Hva er galt med det? Har som liten vert med å jakta rådyr. Fra det er skutt til det havner i frysen. Har ikke tatt skade av det.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #66 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg ville ikke likt om de gjorde det i barnehagen.. De har godt av å vite hvor maten kommer fra, men syns de er såpass små at de kan vente med å se det til de evt. blir eldre og kan velge bort om de ikke ønsker å se. Ser for meg at de plutselig skal slakte husdyrene hjemme om det blir bagatellisert for mye. De er rett og slett så små at det er unødvendig i barnehagealder. Syns heller ingenting om å påtvinge folk å se når dyr blir slaktet. Selv om jeg spiser kjøtt og vet hvor det kommer fra har jeg ingen interesse av å se det, selv som voksen.. Huff ja, realitetene kan av og til være litt ubehagelige... Påtvinge? Meg bekjent er unger nysgjerrige og vitebegjærlige, så lenge de får mulighet. Anonymous poster hash: a4052...3eb
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #67 Skrevet 4. oktober 2015 Vi besøkte et slakteri i første klasse. Jeg spiste ikke kjøtt på ett år etter det. Enda sliter jeg med kjøttsmak, og spiser ingenting farsemat eller annet rødt kjøtt. Brekker meg av kjøttsmak. Syntes det var motbydelig å se hvordan de laget pølser. Skulle ønske jeg var uvitende 😂 Anonymous poster hash: b117a...865 Stakkar liten. Anonymous poster hash: a4052...3eb
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #68 Skrevet 4. oktober 2015 Kommer ikke kjøtt fra pakken på Rema? Hva har slakting med dette å gjøre? Seriøst, barn vokste opp på gårder og var med på dette før, dette er en del av virkeligheten. Men lurt å lese bøker og snakke om emnet først. Ellers får dere slutte å kjøpe kjøtt også. For en puter under armene generasjon som kommer til å vokse opp! Regner med dere har klasket til en veps hjemme og, eller fanger dere dem varsomt i hånden og vinker dem ut? Anonymous poster hash: 17032...50f
Gjest Antarctica Skrevet 4. oktober 2015 #69 Skrevet 4. oktober 2015 Hva er deres tanker om dette? Hadde dere synes det var greit at deres barn skulle være med å se på slakting av lam i barnehagen? Anonymous poster hash: fabd7...f4d Jeg så mye på slakting som barn, naboene hadde sauer og slaktet hjemme. Men vi fikk ikke gå veldig nært innpå. Vi slakta også mye høns hjemme, det gjorde pappa. Det var før jeg fylte fem, i alle fall. Vi syntes det var spennende.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #70 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg så det som barn, og det preget meg faktisk for livet. Anonymous poster hash: 5b4fd...103
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #71 Skrevet 4. oktober 2015 Nei! Jeg var med på slakting som 5 åring selv og hadde mareritt lenge etterpå. Jeg nektet å spise kjøtt osv. Anonymous poster hash: 213e4...153 Jeg var også med på slakting i den alderen. Hadde aldeles ikke mareritt. Første gang jeg slakta "alene" var jeg rundt en 8 år. Var ei høne som var syk og mamma instruerte meg i hele prosessen. Jeg husker godt følelsen og det var aldeles ikke moro, men jeg følte helt klart at jeg gjorde det rette siden dyret var sykt. Jeg synes det er flott at barn får ta del i slakting. Så lenge det blir gjort på en ordentlig og rolig måte så har jeg ingen problemer med det. Anonymous poster hash: 2d532...cff
anonymiusius Skrevet 4. oktober 2015 #72 Skrevet 4. oktober 2015 Dere som mener dette er greit. Hvorfor mener dere det ikke holder og snakke med barna om dette? Hvorfor mener dere de absolutt må se? Hva godt kommer det ut av å se det?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #73 Skrevet 4. oktober 2015 Jeg har ikke behov for å se det selv, har aldri sett det, men fikk likevel forklart tidlig hvordan ting henger sammen. Ønsker ikke at mine barn skal se slakt. Og nei, jeg spiser ikke kjøtt. Anonymous poster hash: d5344...b3a
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #74 Skrevet 4. oktober 2015 Noen barn takler det fint, mens andre kan få en reaksjon. Jeg ville ikke latt datteren min overvære slakt pga at hun er veldig følsom og elsker dyr. Halvdøde marihøner og gresshopper stelles til de enten er friske eller døde. De døde begraves med mange tårer og full seremoni. Hun spiser kjøtt, men har kvaler omkring dette. Faren hennes går på jakt og han er nok den rette for henne å prate med etter hvert, men foreløpig er avstanden mellom dem for stor. Poenget mitt er at en avlivning innebærer sterke inntrykk for en 5 åring. Barn er forskjellige og for et følsomt barn som elsker dyr så kan dette bli en vond og sjokkartet opplevelse. Anonymous poster hash: 9812d...09e
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2015 #75 Skrevet 4. oktober 2015 Ikke greit Anonymous poster hash: d3ddf...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå