Gå til innhold

Slakting i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selve avlivingen trenger ikke barna å se, men resten er kunnskap de svært gjerne må få. Selv var jeg med på hjemmeslakting av husdyr fra jeg var et par år gammel, og bærer med meg mye nyttig kunnskap av det. Bl.a. om hvordan utnytte ressursen best mulig.

Anonymous poster hash: a4052...3eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente på fire er en litt stille jente. Jeg ser for meg at hun vil fundere og føle mye inne i seg som hun ikke vil klare å gi utrykk for. Jeg tror dette vil bli tøft for henne.

Skrevet

Dere som "ikke trenger å se det"... spiser dere kjøtt?

Er ikke det ufattelig hyklerisk?

Anonymous poster hash: d91a0...39a

Skrevet

så om du er ute og fisker, kakker du aldri fisken i huet, skjærer av den hue og sløyer den foran barna?? :P 

Anonymous poster hash: b1e2c...a49
Skrevet

så om du er ute og fisker, kakker du aldri fisken i huet, skjærer av den hue og sløyer den foran barna?? :P

Det hadde ikke jeg gjort, god grunn til å ikke fiske

Anonymous poster hash: 3bdf1...49e

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt et problem med det, siden vi spiser kjøtt. Fint at de kan vite hvor maten kommer fra og hva som skjer med dyret. Er egentlig bare helt naturlig for oss som spiser kjøtt. Konkret læring, ingenting er bedre enn det.

Anonymous poster hash: 4db2d...107

Skrevet

De slakter i mitt barns barnehage... Det er visst naturlig og bla bla ;) men jeg kunne ikke tenkt meg å se på. MEN.... jeg tror jeg kommer til å la mitt barn komme den dagen det skal gjøres... det er jo en naturlig ting å gjøre... men likevel, jeg synes det er så brutalt ;) 

Anonymous poster hash: 95f46...14f
Skrevet

Treåringen har vært med på flåing og partering av elg hver høst.

Hun vet at elgen blir skutt, men har ikke vært med på jakt før.

Vi snakker ganske mye om at elgen er død når de fjerner skinn og hodet, og dette har ikke vært noe problem. Pakker også elgkjøttet selv.

Så jeg hadde ikke syntes det hadde vært galt at barnehagebarn ble med på slakting. Selv om jeg kjenner at det hadde vært best med kun flåing og partering ;-) noe kan man jo utsette litt...

Og ikke minst snakker om det som skal skje og har skjedd i barnehagen og hjemme. For det er jo en naturlig ting, og en måte å få tak i kjøtt på.

Anonymous poster hash: eab86...5f5

Skrevet

I vår barnehage skal ungene være med på reinslakting. Vi har snakket om det hjemme. Hvor kjøtt kommer fra, hvordan man slakter, at det blir blod etc.

Tror det blir en lærerik opplevelse.

Anonymous poster hash: b88d1...d54

Skrevet

Hvis det er selve avlivingeb hadde jeg holdt mitt barn hjemme. Spiser kjøtt, men trenger ikke se på når dyret dør forde.

Anonymous poster hash: b4239...d09

Skrevet

Eg er vakse opp på gard, der det av og til måtte slaktast. I gamle dagar var det alltid vanleg at barn vart teke unna under avlivinga, og eg tenkjer det var grunnar til det. Me fekk vere med under parteringa, men det var ikkje spesielt kjekt.

Ungane mine har sett på flåing av hjort, men trekte seg unna rimeleg raskt. Eg har ikkje ynskje om at ungane treng å få med seg slakting. Nokon taklar det greit, andre (som meg) vil alltid synes slakting er ubehageleg, same kor vant ein vert med det. Men å kunne handtere eit ferdig flådd slakt, og sjå dei ulike delane av dyret etter at det mest blodige er overstått, det hadde vore nyttig for dei fleste.

Skrevet

Kommer an på hvordan barnehage det er.

Min går i gårdsbarnehage så vi må regne med det.

Lærer alt med stell av dyr. Og ikke minst behandle dyr med respekt. Og at kjøttet vi spiser er dyr. Slik er livet.

Anonymous poster hash: fc895...099

Skrevet

De kunne fint vært med på parteringen, det er veldig spennende! Men selve avlivingen, der hadde jeg sagt nei!

Skrevet

Kommer helt an på.
Er ikke sikker om jeg vil ha latt mitt barnehagebarn se at dyret blir drept, ikke fordi det er så ille, men jeg kjenner henne og er redd hun ville reagert på det.
At skrotten blir partert etterpå hadde vært helt topp.

Anonymous poster hash: c7017...3ed
Skrevet

Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?

Skrevet

Slakte som i å partere skrotten, eller helt fra starten med å drepe lammet?

Å partere og se hva som er hva hadde jeg syns var greit, men å se at et levende lam blir drept, stukket, flådd osv hadde jeg ikke villet at mitt barnehagebarn skulle se uten oss foreldre til stede. Kanskje ikke da engang.

Det er viktig at ungene vet hvor maten kommer fra, men man trenger ikke presentere dem for livets harde realiteter for tidlig.

Enig. Det har litt med alder å gjøre. Litt eldre skolebarn kan reflektere over det og sette det inn i kontekst, men det kan ikke barnehagebarn. De er for små synes jeg.

Anonymous poster hash: df7a2...3bf

Skrevet

Nei 😁 men det er fordi jeg synes det er ekkelt da. Da jeg var liten knakk faren min nakken på en fisk en gang og jeg husker hvor sjokkert jeg ble. Jeg vet ikke hva jeg hadde tenkt at skulle skje med fisken etter vi fiska den, men jeg hadde i alle fall ikke tenkt at min søte snille pappa skulle dra den opp, ta den i nevene og drepe den ☺️ Det satte en støkk i meg 😆

Anonymous poster hash: df7a2...3bf

Skrevet

Kommer helt an på.

Er ikke sikker om jeg vil ha latt mitt barnehagebarn se at dyret blir drept, ikke fordi det er så ille, men jeg kjenner henne og er redd hun ville reagert på det.

At skrotten blir partert etterpå hadde vært helt topp.

Anonymous poster hash: c7017...3ed

Dramaqueen. Lær deg å bruke ord riktig.

Drap er som utgangspunkt uønsket og straffbart, både historisk og i de aller fleste samfunn i verden. I eldre norsk språkbruk og fremdeles i mange andre land blir ordet mord brukt om drap i sin groveste og mest straffbare form. Men i en rekke situasjoner kan drap også være straffefritt. Om et drap er berettiget, avhenger ofte av en moralsk vurdering eller av synsvinkelen (se nødrett, nødverge, krig, henrettelse).

Anonymous poster hash: fc895...099

Skrevet

Jeg må spørre de som er imot: Hvis det ikke er godt nok for øynene deres er det da godt nok for magen?

De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner

Anonymous poster hash: 722ee...8e0

Skrevet

Seier som fleire; avlivinga bør dei sleppe. Kan ikkje tenke meg at dei skal avlive dyr i bhg, det er strenge reglar for slikt. Men å skjere ned og gjere opp dyret er noko som fint kan lærast. Og gjerne i bhg.

Skrevet

Hvorfor skulle ikke det være greit? Dobbeltmoralen lenge leve - Jeg spiser gjerne kjøttet,men vil ikke se hvor maten kommer fra.

Anonymous poster hash: 15610...097

Skrevet

Seier som fleire; avlivinga bør dei sleppe. Kan ikkje tenke meg at dei skal avlive dyr i bhg, det er strenge reglar for slikt. Men å skjere ned og gjere opp dyret er noko som fint kan lærast. Og gjerne i bhg.

I datteren min sin barnehage, der de skal på reinslakting, er dyret allerede avlivet når barna kommer til reingjerdet. De skal være med på selve slaktingen av reinen.

Anonymous poster hash: b88d1...d54

Skrevet

Hi...Hva med å faktisk ta en telefon til barnehagen for å høre? Trolig er det dårlig formulering av bhg og at barna skal være med på partering etc...ikke selve avlivingen.

Skrevet

De fleste har da noe bakenfor øynene som kan skape unødig bry om de er tenkende vesner

Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt?  

MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne  (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna.

Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det.

Skrevet

Ja, så fint da bør an jo lytte til den følelsen. Når man som voksen ikke klarer å se på hordan dyr blir drept uten å få problemer så sier det jo litt. Hva med å slutte å idra til at dyr blir drept ved å slutte å spise kjøtt?

MEN når det gjelder barnehagebarn så tror jeg de fleste barn vil få problemer med det. Og det liker jo ikke de voksne (å bli konfrontert med deres valg) så da må man jo gjemme det for barna.

Min datter får mareritt av hva farmoren gjør med sneglene i hagen, så tror hun ville fått store problemer med å se et dyr bli drept. Hadde sakt til barnehagen at jeg ikke vil at hun skal se på slakt men at hun selvfølgelig skal få se det når hun er klar for det.

Du snakker litt imot deg selv her, gjør du ikke?

De fleste som svarer nei sier jo at det er pga barnas unge alder og at de vil vente til de er modne nok til å forstå. Akkurat som du vil gjøre det med ditt barn.

Jeg liker (selvsagt!) ikke å se dyr bli avlivet, uansett grunn, men mennesker har alltid både jaktet og alt opp dyr for matauk, så at barna får se i praksis hvordan det skjer er en selvfølge - når de har forutsetning for å skjønne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...