Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #1 Skrevet 3. oktober 2015 Hva er deres tanker om dette? Hadde dere synes det var greit at deres barn skulle være med å se på slakting av lam i barnehagen? Anonymous poster hash: fabd7...f4d
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #2 Skrevet 3. oktober 2015 Omg nei hva f?! Anonymous poster hash: 4ce96...11c
Modesty Blaise. Skrevet 3. oktober 2015 #3 Skrevet 3. oktober 2015 Helt supert. Jeg er tilhenger av at barn lærer ting på en naturlig måte, og vet hvor maten vår kommer fra. Hadde ikke hatt en eneste motforestilling.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #4 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg er faktisk for, enda jeg er veggis. Anonymous poster hash: b55f4...459
anonymiusius Skrevet 3. oktober 2015 #5 Skrevet 3. oktober 2015 Fikk beskjed denne uken om at ungene i barnehagen skulle være med på slakting til uken. Foreldre ble ikke invitert med og jeg kjenner jeg ikke liker dette i det hele tatt. Lurer på hva andre mener. Jenta mi går i en vanlig kommunal barnehage, altså ikke gårdsbarnehage.
anonymiusius Skrevet 3. oktober 2015 #7 Skrevet 3. oktober 2015 Selvfølgelig skal de lære hvor maten kommer fra, men må de virkelig se for å lære?
QueeenBeee Skrevet 3. oktober 2015 #8 Skrevet 3. oktober 2015 Så lenge det er uført av kyndige så supert at dette er noe de får ta del i. Alt for mange som ikke skjønner at maten faktisk ikke kommer fra butikken. Her er ungene med på besøk hos flere bedrifter og får se hvordan maten lages. De har riktig nok ikke besøkt et slakteri da, men hadde de fått være med på slakting av lam så tommel opp.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #9 Skrevet 3. oktober 2015 Kjempebra! Ingenting i veien med dette overhode, de er heldige som får være med på noe slik Anonymous poster hash: 003e2...c79
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #10 Skrevet 3. oktober 2015 Fikk beskjed denne uken om at ungene i barnehagen skulle være med på slakting til uken. Foreldre ble ikke invitert med og jeg kjenner jeg ikke liker dette i det hele tatt. Lurer på hva andre mener. Jenta mi går i en vanlig kommunal barnehage, altså ikke gårdsbarnehage. Hvorfor forventer du at foreldre skulle vært invitert med? For å svare på spørsmålet ditt så er jeg litt delt i hva jeg mener. Min første tanke er nei, for selv så hadde jeg aldri klart å se på det. Men samtidig så tenker jeg at det ikke gjør noe at barna får se hvor maten kommer fra, forutsatt at det gjøres på en trygg og forsvarlig måte Anonymous poster hash: 3bdf1...49e
anonymiusius Skrevet 3. oktober 2015 #11 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ser at flertallet synes dette er greit. Jeg er fortsatt ikke enig. Hvorfor må barna se dette for å skjønne hvor maten kommer fra?
Modesty Blaise. Skrevet 3. oktober 2015 #12 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ser at flertallet synes dette er greit. Jeg er fortsatt ikke enig. Hvorfor må barna se dette for å skjønne hvor maten kommer fra? Jeg vil stille motsatt spørsmål, hva er problemet med at de ser det?
anonymiusius Skrevet 3. oktober 2015 #13 Skrevet 3. oktober 2015 Fikk beskjed denne uken om at ungene i barnehagen skulle være med på slakting til uken. Foreldre ble ikke invitert med og jeg kjenner jeg ikke liker dette i det hele tatt. Lurer på hva andre mener. Jenta mi går i en vanlig kommunal barnehage, altså ikke gårdsbarnehage. Hvorfor forventer du at foreldre skulle vært invitert med? For å svare på spørsmålet ditt så er jeg litt delt i hva jeg mener. Min første tanke er nei, for selv så hadde jeg aldri klart å se på det. Men samtidig så tenker jeg at det ikke gjør noe at barna får se hvor maten kommer fra, forutsatt at det gjøres på en trygg og forsvarlig måte Anonymous poster hash: 3bdf1...49e Fordi jeg tenker at noen unger kan reagere på dette og at det da kanskje er fint om foreldrene er der.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #14 Skrevet 3. oktober 2015 Nei! Jeg var med på slakting som 5 åring selv og hadde mareritt lenge etterpå. Jeg nektet å spise kjøtt osv. Anonymous poster hash: 213e4...153
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #15 Skrevet 3. oktober 2015 Hvorfor skulle det IKKE være greit, lurer jeg på? Om ungen syns det er fælt, så får h*n vel slutte å spise lam, da? Sånn som alle andre veggiser? Latterlig å skulle sy puter under armene på barna mens man stapper i de kylling og svin som har lidd... Hvor er respekten for livet? Anonymous poster hash: d91a0...39a
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #16 Skrevet 3. oktober 2015 En naturlig del av livet som det er flott at de får med seg Anonymous poster hash: c9802...2ad
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #17 Skrevet 3. oktober 2015 Nei! Jeg var med på slakting som 5 åring selv og hadde mareritt lenge etterpå. Jeg nektet å spise kjøtt osv. Anonymous poster hash: 213e4...153 Helt logisk, det. Bare fordi vi ikke ser det til daglig betyr jo ikke at det ikke skjer. Anonymous poster hash: d91a0...39a
*Miss Marple* Skrevet 3. oktober 2015 #18 Skrevet 3. oktober 2015 Slakte som i å partere skrotten, eller helt fra starten med å drepe lammet? Å partere og se hva som er hva hadde jeg syns var greit, men å se at et levende lam blir drept, stukket, flådd osv hadde jeg ikke villet at mitt barnehagebarn skulle se uten oss foreldre til stede. Kanskje ikke da engang. Det er viktig at ungene vet hvor maten kommer fra, men man trenger ikke presentere dem for livets harde realiteter for tidlig.
anonymiusius Skrevet 3. oktober 2015 #19 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ser at flertallet synes dette er greit. Jeg er fortsatt ikke enig. Hvorfor må barna se dette for å skjønne hvor maten kommer fra?Jeg vil stille motsatt spørsmål, hva er problemet med at de ser det? Hadde jeg dom voksen fått tilbud om å se et dyr bli avlivet og slaktet så hadde jeg takket nei. Jeg vet hva jeg går til og vet hvor kjøtt kommer fra. Jeg har likevel ingen behov for å se prosessen. Jeg tenker at voksne tar et valg for ungene som de kanskje ikke selv ønsker. Noen vil takle det helt fint, men noen vil synes det er grusomt.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #20 Skrevet 3. oktober 2015 Fikk beskjed denne uken om at ungene i barnehagen skulle være med på slakting til uken. Foreldre ble ikke invitert med og jeg kjenner jeg ikke liker dette i det hele tatt. Lurer på hva andre mener. Jenta mi går i en vanlig kommunal barnehage, altså ikke gårdsbarnehage. Hvorfor forventer du at foreldre skulle vært invitert med? For å svare på spørsmålet ditt så er jeg litt delt i hva jeg mener. Min første tanke er nei, for selv så hadde jeg aldri klart å se på det. Men samtidig så tenker jeg at det ikke gjør noe at barna får se hvor maten kommer fra, forutsatt at det gjøres på en trygg og forsvarlig måte Anonymous poster hash: 3bdf1...49e Som sagt så var jeg litt delt på hva jeg mente om dette. Etter å ha tenkt litt mer på det, så tenker jeg nei. Jeg hadde selv ikke klart å se på det, så da ville jeg ikke utsatt barnet mitt for det. Jeg jobber i barnehage, og hadde aldri tatt med en barnegruppe på det heller. Hvor gammelt er barnet ditt hi? Anonymous poster hash: 3bdf1...49e
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #21 Skrevet 3. oktober 2015 Kommer vel litt an på, skal de se når dyret drepes eller skal de bare se når de deler opp dyret? 3 åringen min var med på å slakte elg sammen med morfaren sin. Han var ikke med på selve jakta hvor dyret ble skutt, men slaktinga syns han var kjempestas! Kom hjem og fortalte så stolt om hva han hadde vært med på! Å se på dyret bli drept i så ung alder syns jeg er unødvendig.. Ikke alle barn som takler å se sånnt. Men å være med på/se på når de deler det opp tror jeg er kjempespennende for dem å se på Anonymous poster hash: 14ca8...249
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #22 Skrevet 3. oktober 2015 Det er ikke lov å bruke avliving som et "selvstendig underholdningselement" iflg dyreverlferdslovens §12, fjerde ledd, så med mindre de skal på et slakteri, tipper jeg det ikke er selve avliving de skal se på. Det vil jeg heller ikke anbefale små barn å se på uansett. Jeg har jobbet med saueslakting, og jeg ville ikke latt mine egne barn se på avliving av sau, i alle fall ikke uten svært grundige forberedelser - langt mer grundig og konkret enn det en barnehage vil makte. Men å være med på slakteprosessen etterpå er jo helt topp for ungene, helt sikkert kjempespennende. JA, det ER viktig å vite hvor maten vår kommer fra! Anonymous poster hash: ed55b...873
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #23 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg ser at flertallet synes dette er greit. Jeg er fortsatt ikke enig. Hvorfor må barna se dette for å skjønne hvor maten kommer fra?Jeg vil stille motsatt spørsmål, hva er problemet med at de ser det?Hadde jeg dom voksen fått tilbud om å se et dyr bli avlivet og slaktet så hadde jeg takket nei. Jeg vet hva jeg går til og vet hvor kjøtt kommer fra. Jeg har likevel ingen behov for å se prosessen. Jeg tenker at voksne tar et valg for ungene som de kanskje ikke selv ønsker. Noen vil takle det helt fint, men noen vil synes det er grusomt.Enig! Anonymous poster hash: 59569...beb
Lille krøll Skrevet 3. oktober 2015 #24 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg har selv sett og hørt en avlivning av sau i en bakgård i Aserbajdsjan og det hadde jeg ikke villet utsette barnehagebarn for. Men partering er jo en helt annen sak. Det hadde vært helt greit.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2015 #25 Skrevet 3. oktober 2015 Jeg tror de fleste barn takler slikt ganske greit. De er jo nyysgjerrige av natur. Snakker man litt om hva som skal skje på forhånd, så barnet er forberedt, så trenger det ikke bli noen ubehagelig situasjon. Men spør barnehagen hva de egentlig skal være med på, og hva de skal få se. Anonymous poster hash: b6e55...30b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå