Gå til innhold

Barna nekter å dra på gård

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med deg i at 6 åringer bør kunne bevege seg litt på egenhånd, men da må du som forelder først sørge for at de kjenner til de reglene som er. Det er ditt ansvar at de vet hva de har å forholde seg til, de er for små til at du kan forvente at de finner ut av reglene selv. Det vil si at før du slapp barna ut på egenhånd burde du ha gått en runde sammen med dem, der dere snakket om hva som var lov, hva som ikke var lov, hvor langt de hadde lov til å gå, og hvor de kunne finne deg hvis de trengte det. Når du har gjort det kan du la 6 åringene bevege seg på egenhånd.

Selv om det er en besøksgård dere er på, betyr ikke det at man kan ha fullstendig frislipp på 6 åringene sine. Gården er hjemmet til dyrene, og de reglene som er satt er satt for at dyra skal kunne ha et godt liv. Det er selvfølgelig flere dyr enn ansatte, hvis det skulle vært en ansatt per dyr hadde de gått konkurs i løpet av kort tid. Så innbringene er det ikke å drive besøksgård. Likevel må det gå an å lære barna at dersom de er usikre på hva som er lov, så må de spørre enten deg eller en av de ansatte. Hvis det betyr at de bruker en del av tide sin på å lete etter noen å spørre, så er det bare sånn det er. Gården, besøksgård eller ei, skal ikke dreie rundt behovene til dine unger. Den skal dreie rundt behovene til dyra.

Når det gjelder kjeftingen, du var ikke der, og har dermed kun barnas versjon av det som skjedde. Jeg tviler ikke på at de fikk beskjed om å la kaninene være i fred, men det er faktisk ikke sikkert at damen var så krass som de fremstiller henne som. Hvis ungene i utgangspunktet ikke trodde de gjorde noe galt, også fikk tilsnakk, kan det lett ha blitt opplevd som voldsommere enn det egentlig var, rett og slett fordi de ikke hadde forutsetninger for å forvente at noen kunne bli sinte for det de gjorde.

Når det gjelder den frykten de sitter med nå, tror jeg ikke egentlig de er redd for gård og dyr. De er nok heller redd for å bevege seg i et miljø der de ikke kjenner reglene, og dermed risikerer å plutselig bli kjeftet på, uten å være klar over at de gjør noe galt. Jeg vil tro at denne redselen forsvinner hvis du som mor begynner å ta ansvar. Fortell barna at det var dumt at damen ble så sint, og at du synes hun kunne sagt fra på en finere måte. Samtidig forteller du de at det egentlig var din feil, fordi du ikke hadde sørget for at de visste hva som var lov og ikke. Så sier du at nå drar vi tilbake (eventuelt til en annen besøksgård), og denne gangen skal du være flinkere å hjelpe de, så det ikke skjer noe sånt igjen.

Anonymous poster hash: 93a9f...de5

Jeg passer jo på barna. De er ikke tatt av barnevernet enda, så dårlig mor er jeg ikke!

De kan lese litt, men ikke alt. De leste skiltet, men så ikke at det stod IKKE på skiltet. De leste bare "klappe kaniner".

De tåler en del kjeft. De får høre det av meg hele tiden, så de er ikke redd for kjeft.

Jeg var borte fra de maks 40 min, kanskje mindre. Og det regnet. Så fort det sluttet så gikk jeg jo ut til de..

Anonymous poster hash: c18c1...df3

Selv om barna ikke er tatt av barnevernet betyr ikke det at alt du gjør er riktig. Det skal faktisk ganske mye til for at unger blir tatt av barnevernet.

Jeg har ikke beskyldt deg for å være en dårlig mor, men jeg mener at du akkurat i denne situasjonen ikke var nok tilstede for ungene dine. Det er jo egentlig ganske tydelig at du ikke var det, i og med at de ikke hadde forutsetninger for å forstå at det de gjorde ikke var lov. Det er de voksnes ansvar å hjelpe barna å forstå reglene, uansett hva slags vær det er.

Hvis ungene ikke tålte kjeft hadde det virkelig vært noe galt. Men når du kjefter på dem selv, så vet de nok at de har gjort noe galt i utgangspunktet. Jeg regner virkelig med at ungene kjenner dine regler. Her fikk de kjeft for noe de ikke forsto at ikke var lov. Det er en helt annen opplevelse.

Nettopp! Og derfor bør jeg sende en klage på oppførselen til denne damen. Hun burde ikke behandle barn slik, men forstått at de ikke kunne lese helt selv enda.

Hvis du mener at det jeg skriver gir deg et argument for å skulle sende en klage på dama, så tror jeg kanskje ikke leseforståelsen din er helt på topp heller. Jeg skriver at DU burde ha sørget for at ungene kjente til hvilke regler som gjaldt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koselig med gårdsbesøk med mamma. Mamma sitter 40 min på cafe mens ungene liksom skal kose med dyra....nei søren, det var ikke lov. ..så barna fikk tilsnakk. Hadde mamma giddet å løfte rumpa si og vært sammen med barna...

...nei, da blir de ikke robuste...

Anonymous poster hash: 44919...19f

Skrevet

Er det andre som har SFO som er åpen hele ferien? Også for barn som ikke har startet på skolen?

Og hvor mange barn på 6 1/2 år er det snakk om? Har HI tvillinger eller trillinger? Kan ungene lese eller ikke (de kan tydeligvis ikke lese ordet IKKE)

Ikke har hun med badetøy, men ikke regntøy heller den aktuelle dagen? Hvor i Norge er det så tett med gårder, men ikke noe annet å finne på?

Nei trollmor neste gang må du konstruere historien bedre. Denne fikk litt for mange huller. Ha en fortreffelig fredag!

Gjest Pusikatt
Skrevet

Gud i himmelen. Her var det mange dumme damer, som aldri har hørt om gårdsferie, og ikke skjønner hva du mener.

Og her var det mange som skulle vri og vende på absolutt alt, fra barnevern, til når sfo starter, klokkeslett, og gud vet hva.

Stakkars deg Hi, tror ikke du får så mye vettugt ut av dette, og uansett hva du sier nå, så finner de ut at du er dum, dårlig mor, troll, og mer til.

Det går seg nok til, det med gårdsbesøkene :-) lykke til :-)

Skrevet

Du tar kontakt med de som driver gården og forteller de hvordan barna føler det og hvorfor også kommer dere dit på planlagt besøk hvor de være hyggelige og hjelpe barna over skrekken.

Antar det er snakk om besøksgård, da man selvsagt ikke kan troppe opp på hvilken som helst gård å forvente at man skal få se dyr osv.

Det er arbeidsplassen, hjemmet og livet til folk.

Jeg hadde nok gjort dette så fort som mulig slik at barna ikke lar det sette seg, å gå forsiktig fram er ikke noe poeng det vil gjøre det verre.

Når min datter falt av hesten sjekket jeg at hun ikke var skadet og jaget henne opp på hesten igjen. Slik er vel beste måten med det meste. Slik at redselen ikke får satt seg.

Anonymous poster hash: 8366b...5f1
Skrevet

Er dere på ferie enda eller har dere hvert på ferie, klarer ikke bli helt klok på akkurat det!

Og for og svare deg på akkurat det du spør om så må du sette deg ned med barna og fortelle dem at man ikke skal klappe ukjente dyr/ eller holde i de uten lov fra deg eller eier av dyrene, og er de usikker så må de komme og spørre deg.

Men du kan ikke sitte på en kafee i 40 min mens barna dine som er 6 år går rundt på en ukjent plass alene.

Skrevet

På tide å ta virkelig ferie nå, fru Åsta.

Anonymous poster hash: b0cd0...b8c
Skrevet

Er det andre som har SFO som er åpen hele ferien? Også for barn som ikke har startet på skolen?

Og hvor mange barn på 6 1/2 år er det snakk om? Har HI tvillinger eller trillinger? Kan ungene lese eller ikke (de kan tydeligvis ikke lese ordet IKKE)

Ikke har hun med badetøy, men ikke regntøy heller den aktuelle dagen? Hvor i Norge er det så tett med gårder, men ikke noe annet å finne på?

Nei trollmor neste gang må du konstruere historien bedre. Denne fikk litt for mange huller. Ha en fortreffelig fredag!

Jeg har tvillinger. Hvis du ikke vet mer om SFO enn dette, så bør du lese deg opp. Barna har startet å lese, men er ikke helt stødige i lesing. Så hva er du ikke forstår (utenom at du ike kan et plukk om SFO)

Skrevet

Er dere på ferie enda eller har dere hvert på ferie, klarer ikke bli helt klok på akkurat det!

Og for og svare deg på akkurat det du spør om så må du sette deg ned med barna og fortelle dem at man ikke skal klappe ukjente dyr/ eller holde i de uten lov fra deg eller eier av dyrene, og er de usikker så må de komme og spørre deg.

Men du kan ikke sitte på en kafee i 40 min mens barna dine som er 6 år går rundt på en ukjent plass alene.

Vi er på ferie. Dette var en sæter hvor barna normalt sett fikk klappe kaninene. En av de ansatte tok oss med på en runde og lot barna leke med kaninene. (Ikke den samme som kjeftet på de). Derfor trodde de det var lov. De hadde visst ikke lest likevel. Vi har hatt en lang prat (i går) nå og skal forsøke å dra til en annen gård i dag og se hva de tør.

Skrevet

Herregud å slemme dere er! Dere forstår at hi har problemer med fremstillingsevnen og kanskje er det trolling. Ingen av de grunnene gir dere rett til å oppføre dere som mobb!

Hi: å møte på sure mennesker er endel av livet. Du har en unik mulighet til å forklare barna dine at noen mennesker bare er slik og det må man lære seg til bare å overse. Legg til at ungene en annen gang aldri skal åpne bur etc uten deg, da de tydelig ikke leser godt nok. Si at dere tar en ny tur, men at de da ikke får lov å gå alene og at du skal passe på de om den sinna dama kommer. Lag ikke en stor sak ut av det! Barna trenger ikke tilvennes gårdsbesøk igjen på samme måte som man trener en livredd hund! Barna dine må tåle såpass og du må vise med hele deg at slikt skjer og det finnes ikke farlig

Anonymous poster hash: 78998...da5

Skrevet

Seriøst?

Du skal kjøre tilvenning på et gårdsbesøk? Kjøre til en gård og sitte å se på den på avstand?

Syr du alltid puter under armene på ungene?

Anonymous poster hash: 5d7d3...827

Det er vel psykologisk korrekt.

Man skal ikke tvinge noen til å gjøre noe de er redd for.

Feks hvis du er redd for å fly fordi flyet du satt i en gang styrtet... Da er det ikke hensiktsmessig å tvinge deg inn på et fly igjen?

Derfor vil jeg ta det forsiktig slik at barna ikke kastes ut i frykten sin på en brutal måte. Det kan vel ikke være så rart?

Kan ikke sammenlignes.

Det var ikke "gården" som gjorde ungene dine redde. Det var den sinte damen.

Du kna begynne med å forklare ungene dine DET, så slipper du å slite deg ut for å legge livet til rette for de.

Anonymous poster hash: 482a5...071

Skrevet

Ang. Sfo så er det vel forskjell fra sfo til sfo, kommune til kommune. I vår bhg så slutter barn 31. Juli og begynner på sfo 1.aug.

Anonymous poster hash: 5b518...2af

Skrevet

Ang. Sfo så er det vel forskjell fra sfo til sfo, kommune til kommune. I vår bhg så slutter barn 31. Juli og begynner på sfo 1.aug.

Da har vell hatt 3 uker sammenhengende sommerferie går jeg ut fra.

Men det hi skrev var at hennes barn hadde startet i sfo før ferien fett etter bhg og at sfo har åpent hele ferien det er det jeg reagerer på hvertfall.

Skrevet

Da har vell hatt 3 uker sammenhengende sommerferie går jeg ut fra.

Men det hi skrev var at hennes barn hadde startet i sfo før ferien fett etter bhg og at sfo har åpent hele ferien det er det jeg reagerer på hvertfall.

Ja de fleste har 3 uker ferie og går rett fra ferie og over til sfo. Ja jeg synes også det var rart. Som regel starter ikke nytt år før 1 aug, noen steder 15 aug.

Skrevet

Det er ikke noe de fleste sjal ha alle som skal på skole har rett til 3 uker sammenhengende sommerferie.

Skrevet

Det er ikke noe de fleste sjal ha alle som skal på skole har rett til 3 uker sammenhengende sommerferie.

I vår kommune/bhg er det ingenting man skal, der står det at alle bør ha 3 uker sammenhengende. Og om du tar 3 uker sammenhengende og kommer 1 uke i bhg før sfo så kan vi ikke nekte de, da de har plass til og med 31.juli.

Skrevet

I vår kommune/bhg er det ingenting man skal, der står det at alle bør ha 3 uker sammenhengende. Og om du tar 3 uker sammenhengende og kommer 1 uke i bhg før sfo så kan vi ikke nekte de, da de har plass til og med 31.juli.

Og her har sfo åpent hele sommeren. Sammen med en annen sfo

• 2 uker senere...
Gjest Antarctica
Skrevet

Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård?

Anonymous poster hash: 67a72...dd9

De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for

Du bør seriøst lese denne: http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Fatt-med-deg-innlegget-om-overomsorg-av-barn-574610_1.snd

Og ellers - Takk for en herlig tråd!

Skrevet

Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård?

Anonymous poster hash: 67a72...dd9

De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for

Du bør seriøst lese denne: http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Fatt-med-deg-innlegget-om-overomsorg-av-barn-574610_1.snd

Og ellers - Takk for en herlig tråd!

Jo, vær så god:) tråden hadde er lite snev av sannhet da:)

det var en dame som tilbød seg å vise barna rundt på gården uten meg. Den var rimelig liten og mens jeg stod meg en kaffekopp i hånden, så jeg de hele tiden. Hun viste de de nye kaninungene de hadde fått. Jeg hørte de snakket om det. Jeg sa fra at jeg bare skulle en kjapp tur inn på kafeen/gårdsbutikken og sette fra meg koppen og da jeg kom tilbake hadde "omviseren" gått og en annen skjelt de ut for å ha sett på kaninungene.

Men de er ikke spesielt redde for gårder. Jeg tullet bort hele greia:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...