Mamma_til_2 Skrevet 17. juli 2015 #51 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt! Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden!
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #52 Skrevet 17. juli 2015 Haha!!😂😂 Dere er jo ikke på gårdferie bare fordi det er gårder rundt dere. Dere har heller ingenting å gjøre på disse gårdene. Og nei, normale folk lar ikke såpass små barn springe alene rundt på gården. Da er det mer vanlig at de tar en runde alene i butikken faktisk- for å plukke ut diverse varer, selv om du altså ikke syns det høres normalt ut. Du høres ikke riktig rett ut stakkars. Skjønner at du troller men syns synd i deg uansett. Du må ha det stusselig som ikke har bedre ting å finne på. Anonymous poster hash: a5385...9a2 Jeg sa at vi er på "gårdsferie" gjorde jeg ikke? Det er jo besøksgårder over alt og vi var på en seter en av dagene. Det var der det hendte. Mine barn får lov til å løpe litt rundt på en gård. Trenger ikke holde de i hånda heller. Hvorfor i all verden skal jeg tulle med sånne ting som dette? Det er viktig for meg at barna lærer seg at en gård ikke er skummel. Derfor tenkte jeg å kjøre til en gård og snakke led bonden om de kan få lov å se at ikke alle gårder er farlige. Synes du dette er rart er det kanskje noe galt med deg som lar 6-åringer handle for deg? Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #53 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt!Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden! Herlighet! De er 6 år og klarer å gå litt på egenhånd! De løper ikke fritt, men de får lov å gå til hvert sitt sted/dyr uten meg feks eller kikke litt mens jeg sitter og drikker en cola. Det gjør de fleste foreldre. Om DU ikke gjør det og holder de i hånden hele tiden, vil du ikke få særlig robuste barn. Men nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Jeg vil heller ha seriøse svar på det jeg lurer på! Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #54 Skrevet 17. juli 2015 Jeg ler så jeg triller. Dette er noe av det morsomste jeg har lest. Bare fortsett Anonymous poster hash: 4ac9b...f3a
Mamma_til_2 Skrevet 17. juli 2015 #55 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt!Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden! Herlighet! De er 6 år og klarer å gå litt på egenhånd! De løper ikke fritt, men de får lov å gå til hvert sitt sted/dyr uten meg feks eller kikke litt mens jeg sitter og drikker en cola. Det gjør de fleste foreldre. Om DU ikke gjør det og holder de i hånden hele tiden, vil du ikke få særlig robuste barn. Men nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Jeg vil heller ha seriøse svar på det jeg lurer på! Anonymous poster hash: c18c1...df3 Mine barn går fint rundt på egenhånd, de har og lært seg og spørre om det er greit og klappe dyr som ikke er våre!
Superdolly Skrevet 17. juli 2015 #56 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt!Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden! Herlighet! De er 6 år og klarer å gå litt på egenhånd! De løper ikke fritt, men de får lov å gå til hvert sitt sted/dyr uten meg feks eller kikke litt mens jeg sitter og drikker en cola. Det gjør de fleste foreldre. Om DU ikke gjør det og holder de i hånden hele tiden, vil du ikke få særlig robuste barn. Men nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Jeg vil heller ha seriøse svar på det jeg lurer på! Anonymous poster hash: c18c1...df3 Du har heller ikke fått særlig robuste barn, ettersom de nå har fått en generalisert angst for ALLE gårder etter å ha fått tilsnakk EN gang på en sæter. Og angående det du lurer på: Du bør fortelle ungene dine at det var dumt at den dama var så sint, men at heretter skal du følge dem og hjelpe dem å lese skiltene slik at de ikke gjør ting de ikke skal. Og at dette kommer til å gå såå fint. (Ler for meg selv)
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #57 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt!Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden! Herlighet! De er 6 år og klarer å gå litt på egenhånd! De løper ikke fritt, men de får lov å gå til hvert sitt sted/dyr uten meg feks eller kikke litt mens jeg sitter og drikker en cola. Det gjør de fleste foreldre. Om DU ikke gjør det og holder de i hånden hele tiden, vil du ikke få særlig robuste barn. Men nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Jeg vil heller ha seriøse svar på det jeg lurer på! Anonymous poster hash: c18c1...df3 Mine barn går fint rundt på egenhånd, de har og lært seg og spørre om det er greit og klappe dyr som ikke er våre! På en sæter hvor der er flere dyr en ansatte, kan de ikke løpe etter ansatte for å sjekke om de kan klappe dyr! Det blir mer løping enn fornøyelse! Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #58 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 De ble ikke redd for gården men de ble redde da de fikk tilsnakk, hva gjør du om de får tilsnakk av en fremmed på eks butikk skal de nekte og være med på butikk igjen?Det er ikke vanlig å snakke til andres barn i butikker. Det er også en helt annen setting. Jeg kan ikke sitte og se på mens barna handler? Da må de følge meg når JEG handler. På en gård kan de løpe litt rundt uten meg. Det gjør ikke normale barn i butikker. Anonymous poster hash: c18c1...df3 På gård skal du følge etter dem, du skal passe på akkurat slik du gjør på butikk, selv om det et en bdsøksgård så betyr ikke det at barn skal løpe fritt!Du får bare fortelle barna dine at dere skal dra på gården igjen og at du lover og være sammen med dem hele tiden! Herlighet! De er 6 år og klarer å gå litt på egenhånd! De løper ikke fritt, men de får lov å gå til hvert sitt sted/dyr uten meg feks eller kikke litt mens jeg sitter og drikker en cola. Det gjør de fleste foreldre. Om DU ikke gjør det og holder de i hånden hele tiden, vil du ikke få særlig robuste barn. Men nå gidder jeg ikke diskutere det mer. Jeg vil heller ha seriøse svar på det jeg lurer på! Anonymous poster hash: c18c1...df3 Du har heller ikke fått særlig robuste barn, ettersom de nå har fått en generalisert angst for ALLE gårder etter å ha fått tilsnakk EN gang på en sæter. Og angående det du lurer på: Du bør fortelle ungene dine at det var dumt at den dama var så sint, men at heretter skal du følge dem og hjelpe dem å lese skiltene slik at de ikke gjør ting de ikke skal. Og at dette kommer til å gå såå fint. (Ler for meg selv) Robuste er de. De tåler en trøkk og å være litt uten at mamma holder de i hånden og forteller de hva de får lov til og ikke og leser for de. Jeg skal snakke med de om at det var uheldig at de fikk kjeft på den sæteren. Takk for tips (ikke takk for hets) Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #59 Skrevet 17. juli 2015 Jeg ler så jeg triller. Dette er noe av det morsomste jeg har lest. Bare fortsett Anonymous poster hash: 4ac9b...f3a Så du finner det underholdende at barn blir redde? Merkelig humor.. Anonymous poster hash: c18c1...df3
Mamma_til_2 Skrevet 17. juli 2015 #60 Skrevet 17. juli 2015 Jeg ler så jeg triller. Dette er noe av det morsomste jeg har lest. Bare fortsett Anonymous poster hash: 4ac9b...f3a Så du finner det underholdende at barn blir redde? Merkelig humor.. Anonymous poster hash: c18c1...df3 Det er neppe det at dine barn ble redd som er grunnen til ar denne anonyme ler.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #61 Skrevet 17. juli 2015 Jeg ler så jeg triller. Dette er noe av det morsomste jeg har lest. Bare fortsett Anonymous poster hash: 4ac9b...f3a Så du finner det underholdende at barn blir redde? Merkelig humor.. Anonymous poster hash: c18c1...df3 Det er neppe det at dine barn ble redd som er grunnen til ar denne anonyme ler. Så et helt vanlig spørsmål om barn er morsomt? Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #62 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 Men HVORFOR kan dere ikke bare la være å dra til gårder da? Denne "skrekken" går seg nok til etterhvert uten at du trenger på tilvenne de til noe som helst. Anonymous poster hash: 67a72...dd9 Fordi vi er på landet og skulle ha "gårdsferie" og det innebærer at vi må på gårder Anonymous poster hash: c18c1...df3 Mener du at de er redde for å bo der dere bor mens dere er på ferie fordi dere bor på en gård? Hvis ikke kan dere vell heller dra på stranda, på fjellet, i skogen eller et annet sted i nærheten av der dere er? Anonymous poster hash: dbad5...b4c Vi bor på en hytte ved masse gårder. Sånn for de som ikke har råd til ferie. Tok med en turistbrosjyre og det er bare gårder å besøke. Det er ikke Strand her og ike så mye fjell. Vi har gått i skogen hver dag siden hendelsen og er litt lei. Skal være her en uke til og vil på gård. Dessuten er jeg redd vi går oss vill om vi går for langt inn i skogen, så det tør jeg ikke. Det kan være bjørn der og jeg er litt redd for elg også. Anonymous poster hash: c18c1...df3 Da får du oppsøke en av besøksgårdene fra brosjyren. Gå rundt sammen med dem så du er sikker på at de vet hva som er lov og så de føler seg trygge. Evt drar du tilbake til den første gården og prater med damen som kjeftet. Beklag at du ikke fulgte skikkelig med, og håp at hun er blidere denne gangen. Is i kafeen etterpå. Anonymous poster hash: 7fc93...fee
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #63 Skrevet 17. juli 2015 Men hvorfor er det så om å gjøre at de skal like seg på gårder da? Og de skjønner sikkert at det var den sinte dama som gjorde dem redde, og ikke konseptet bondegård? Anonymous poster hash: 67a72...dd9 De vil ikke til noen gårder fordi de ble skremt av opplevelsen. Og jeg vil ikke tvinge de til å hoppe ut i noe de er redd for Anonymous poster hash: c18c1...df3 Men HVORFOR kan dere ikke bare la være å dra til gårder da? Denne "skrekken" går seg nok til etterhvert uten at du trenger på tilvenne de til noe som helst. Anonymous poster hash: 67a72...dd9 Fordi vi er på landet og skulle ha "gårdsferie" og det innebærer at vi må på gårder Anonymous poster hash: c18c1...df3 Mener du at de er redde for å bo der dere bor mens dere er på ferie fordi dere bor på en gård? Hvis ikke kan dere vell heller dra på stranda, på fjellet, i skogen eller et annet sted i nærheten av der dere er? Anonymous poster hash: dbad5...b4c Vi bor på en hytte ved masse gårder. Sånn for de som ikke har råd til ferie. Tok med en turistbrosjyre og det er bare gårder å besøke. Det er ikke Strand her og ike så mye fjell. Vi har gått i skogen hver dag siden hendelsen og er litt lei. Skal være her en uke til og vil på gård. Dessuten er jeg redd vi går oss vill om vi går for langt inn i skogen, så det tør jeg ikke. Det kan være bjørn der og jeg er litt redd for elg også. Anonymous poster hash: c18c1...df3 Da får du oppsøke en av besøksgårdene fra brosjyren. Gå rundt sammen med dem så du er sikker på at de vet hva som er lov og så de føler seg trygge. Evt drar du tilbake til den første gården og prater med damen som kjeftet. Beklag at du ikke fulgte skikkelig med, og håp at hun er blidere denne gangen. Is i kafeen etterpå. Anonymous poster hash: 7fc93...fee Jeg drar til en gård i morgen og ser hvordan de reagerer på det. Så tar jeg det derfra Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #64 Skrevet 17. juli 2015 Et lite tips til (regner med du er fra by); en besøksgård bør være relativt trygg, men ha i bakhodet at bonde er et farlig yrke. Det er faktisk mye som kan hende på en gård. Dyr er ikke nødvendigvis pålitelige, farlige maskiner (selv de som ikke er i bruk for øyeblikket), farlige høyder (vær obs på frau-luker), siloer etc. Lurt å holde et øye med barna, spesielt de som ikke er vant til å være på gård. Anonymous poster hash: 7fc93...fee
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #65 Skrevet 17. juli 2015 Et lite tips til (regner med du er fra by); en besøksgård bør være relativt trygg, men ha i bakhodet at bonde er et farlig yrke. Det er faktisk mye som kan hende på en gård. Dyr er ikke nødvendigvis pålitelige, farlige maskiner (selv de som ikke er i bruk for øyeblikket), farlige høyder (vær obs på frau-luker), siloer etc. Lurt å holde et øye med barna, spesielt de som ikke er vant til å være på gård. Anonymous poster hash: 7fc93...fee Vi var på en sæter. Alle dyrene var bak et gjerde og de hadde ikke maskiner for at barna skulle få se hvordan det var i gamledager. Det var kaniner på "tunet" og barna klappet de. Anonymous poster hash: c18c1...df3
Gjest Darwinia:-) Skrevet 17. juli 2015 #66 Skrevet 17. juli 2015 Takk til de som kommer med seriøse svar. Barna koste med noen kaniner på en gård. Så ble damen som jobbet på gården rasende fordi de koste med de. Det var visst ikke lov, selv om det stod at det var lov. De visste jo ikke det, så de koste med de. De kan ike lese helt enda, men de mente det stod at det var lov, men hun mente det stod at det IKKE var lov. De sa de ikke kunne lese helt enda og at de trodde de hadde lest at det stod at det var lov, men det trodde hun ikke på fordi det stod at det ikke var lov eller noe. Men jeg var ikke der. Eller... Jeg var der, men jeg satt på kafeen og drakk cola, for det regnet ute. Det er minst 4 gårder maks 3 min unna her. Jeg skal ikke bare dra til en tilfeldig gård... Eller, skal jo det, men jeg skal jo snakke med bonden og spørre om han kan hjelpe meg med tilvenningen til å være på gård igjen Anonymous poster hash: c18c1...df3 Var alle ungene dine med på denne gården? Kanskje det egentlig var det som var problemet..at det ble litt mye med elleve unger på en gang?
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #67 Skrevet 17. juli 2015 Jeg er forsåvidt enig med deg i at 6 åringer bør kunne bevege seg litt på egenhånd, men da må du som forelder først sørge for at de kjenner til de reglene som er. Det er ditt ansvar at de vet hva de har å forholde seg til, de er for små til at du kan forvente at de finner ut av reglene selv. Det vil si at før du slapp barna ut på egenhånd burde du ha gått en runde sammen med dem, der dere snakket om hva som var lov, hva som ikke var lov, hvor langt de hadde lov til å gå, og hvor de kunne finne deg hvis de trengte det. Når du har gjort det kan du la 6 åringene bevege seg på egenhånd. Selv om det er en besøksgård dere er på, betyr ikke det at man kan ha fullstendig frislipp på 6 åringene sine. Gården er hjemmet til dyrene, og de reglene som er satt er satt for at dyra skal kunne ha et godt liv. Det er selvfølgelig flere dyr enn ansatte, hvis det skulle vært en ansatt per dyr hadde de gått konkurs i løpet av kort tid. Så innbringene er det ikke å drive besøksgård. Likevel må det gå an å lære barna at dersom de er usikre på hva som er lov, så må de spørre enten deg eller en av de ansatte. Hvis det betyr at de bruker en del av tide sin på å lete etter noen å spørre, så er det bare sånn det er. Gården, besøksgård eller ei, skal ikke dreie rundt behovene til dine unger. Den skal dreie rundt behovene til dyra. Når det gjelder kjeftingen, du var ikke der, og har dermed kun barnas versjon av det som skjedde. Jeg tviler ikke på at de fikk beskjed om å la kaninene være i fred, men det er faktisk ikke sikkert at damen var så krass som de fremstiller henne som. Hvis ungene i utgangspunktet ikke trodde de gjorde noe galt, også fikk tilsnakk, kan det lett ha blitt opplevd som voldsommere enn det egentlig var, rett og slett fordi de ikke hadde forutsetninger for å forvente at noen kunne bli sinte for det de gjorde. Når det gjelder den frykten de sitter med nå, tror jeg ikke egentlig de er redd for gård og dyr. De er nok heller redd for å bevege seg i et miljø der de ikke kjenner reglene, og dermed risikerer å plutselig bli kjeftet på, uten å være klar over at de gjør noe galt. Jeg vil tro at denne redselen forsvinner hvis du som mor begynner å ta ansvar. Fortell barna at det var dumt at damen ble så sint, og at du synes hun kunne sagt fra på en finere måte. Samtidig forteller du de at det egentlig var din feil, fordi du ikke hadde sørget for at de visste hva som var lov og ikke. Så sier du at nå drar vi tilbake (eventuelt til en annen besøksgård), og denne gangen skal du være flinkere å hjelpe de, så det ikke skjer noe sånt igjen. Anonymous poster hash: 93a9f...de5
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #68 Skrevet 17. juli 2015 Siden ingen har svart deg seriøst, skal jeg gjøre det. Skolebarn GREIER å gå alene littegrann, regn eller ikke regn. Det er HELT vanlig at folk sitter igjen kafe mens barna er ute. At denne dama klikka på ungene er HELT sykt. Dere som blåser opp hvor "farlig" det er å være på gård - hallo!! det var en seter med kafe!! Jeg er sikker på at ungene til HI ikke skadet noen. Anonymous poster hash: ba17c...bc4
Willy W Skrevet 17. juli 2015 #69 Skrevet 17. juli 2015 Selv om dine barn er skolebarn har vel du ansvaret å veilede de hva som er lov eller ikke? Har du kun barnas versjon? Kanskje d3n ikke stemmer helt? Kanskje de ikke var så forsiktige som du tror?
Pobie Skrevet 17. juli 2015 #70 Skrevet 17. juli 2015 Klart man må følge barna rundt på gården og forklare alle reglene til dem. Litt snodig at de ikke kan lese etter fullført 1. klasse, men hvis de faktisk ikke kan lese må du informere dem om alle skilt. Gårdsdyr er jo faktisk ikke ufarlige. Kaniner kan være svært territorielle og aggressive. Søsteren min mistet nesten en finger da hun stakk den inn i et kaninbur som barn (ikke noe skilt om at det ikke var lov, og hun var under oppsyn). Man lar ikke så små barn som ikke kan lese vandre rundt blant gårdsdyr uten oppsyn. Og barna dine må være veldig sarte som ikke tør å reise til gård igjen fordi de fikk skjenn? Da jeg fikk kjeft av fremmede som barn, gjorde jeg ikke det jeg fikk kjeft for igjen. Jeg ble ikke redd for å gjøre normale ting. Ta med deg ungene til en besøksgård, gå rundt sammen med dem, informer om reglene og forklar at man må følge slike regler, ellers vil de som eier/styrer gården bli irriterte.
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #71 Skrevet 17. juli 2015 Jeg er forsåvidt enig med deg i at 6 åringer bør kunne bevege seg litt på egenhånd, men da må du som forelder først sørge for at de kjenner til de reglene som er. Det er ditt ansvar at de vet hva de har å forholde seg til, de er for små til at du kan forvente at de finner ut av reglene selv. Det vil si at før du slapp barna ut på egenhånd burde du ha gått en runde sammen med dem, der dere snakket om hva som var lov, hva som ikke var lov, hvor langt de hadde lov til å gå, og hvor de kunne finne deg hvis de trengte det. Når du har gjort det kan du la 6 åringene bevege seg på egenhånd. Selv om det er en besøksgård dere er på, betyr ikke det at man kan ha fullstendig frislipp på 6 åringene sine. Gården er hjemmet til dyrene, og de reglene som er satt er satt for at dyra skal kunne ha et godt liv. Det er selvfølgelig flere dyr enn ansatte, hvis det skulle vært en ansatt per dyr hadde de gått konkurs i løpet av kort tid. Så innbringene er det ikke å drive besøksgård. Likevel må det gå an å lære barna at dersom de er usikre på hva som er lov, så må de spørre enten deg eller en av de ansatte. Hvis det betyr at de bruker en del av tide sin på å lete etter noen å spørre, så er det bare sånn det er. Gården, besøksgård eller ei, skal ikke dreie rundt behovene til dine unger. Den skal dreie rundt behovene til dyra. Når det gjelder kjeftingen, du var ikke der, og har dermed kun barnas versjon av det som skjedde. Jeg tviler ikke på at de fikk beskjed om å la kaninene være i fred, men det er faktisk ikke sikkert at damen var så krass som de fremstiller henne som. Hvis ungene i utgangspunktet ikke trodde de gjorde noe galt, også fikk tilsnakk, kan det lett ha blitt opplevd som voldsommere enn det egentlig var, rett og slett fordi de ikke hadde forutsetninger for å forvente at noen kunne bli sinte for det de gjorde. Når det gjelder den frykten de sitter med nå, tror jeg ikke egentlig de er redd for gård og dyr. De er nok heller redd for å bevege seg i et miljø der de ikke kjenner reglene, og dermed risikerer å plutselig bli kjeftet på, uten å være klar over at de gjør noe galt. Jeg vil tro at denne redselen forsvinner hvis du som mor begynner å ta ansvar. Fortell barna at det var dumt at damen ble så sint, og at du synes hun kunne sagt fra på en finere måte. Samtidig forteller du de at det egentlig var din feil, fordi du ikke hadde sørget for at de visste hva som var lov og ikke. Så sier du at nå drar vi tilbake (eventuelt til en annen besøksgård), og denne gangen skal du være flinkere å hjelpe de, så det ikke skjer noe sånt igjen. Anonymous poster hash: 93a9f...de5 Jeg passer jo på barna. De er ikke tatt av barnevernet enda, så dårlig mor er jeg ikke! De kan lese litt, men ikke alt. De leste skiltet, men så ikke at det stod IKKE på skiltet. De leste bare "klappe kaniner". De tåler en del kjeft. De får høre det av meg hele tiden, så de er ikke redd for kjeft. Jeg var borte fra de maks 40 min, kanskje mindre. Og det regnet. Så fort det sluttet så gikk jeg jo ut til de.. Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #72 Skrevet 17. juli 2015 Enkel forklaring. ...LATSKAP. Sitte på cafe mens barna turer rundt... Anonymous poster hash: 44919...19f
mamma_bergen Skrevet 17. juli 2015 #73 Skrevet 17. juli 2015 Jeg er forsåvidt enig med deg i at 6 åringer bør kunne bevege seg litt på egenhånd, men da må du som forelder først sørge for at de kjenner til de reglene som er. Det er ditt ansvar at de vet hva de har å forholde seg til, de er for små til at du kan forvente at de finner ut av reglene selv. Det vil si at før du slapp barna ut på egenhånd burde du ha gått en runde sammen med dem, der dere snakket om hva som var lov, hva som ikke var lov, hvor langt de hadde lov til å gå, og hvor de kunne finne deg hvis de trengte det. Når du har gjort det kan du la 6 åringene bevege seg på egenhånd. Selv om det er en besøksgård dere er på, betyr ikke det at man kan ha fullstendig frislipp på 6 åringene sine. Gården er hjemmet til dyrene, og de reglene som er satt er satt for at dyra skal kunne ha et godt liv. Det er selvfølgelig flere dyr enn ansatte, hvis det skulle vært en ansatt per dyr hadde de gått konkurs i løpet av kort tid. Så innbringene er det ikke å drive besøksgård. Likevel må det gå an å lære barna at dersom de er usikre på hva som er lov, så må de spørre enten deg eller en av de ansatte. Hvis det betyr at de bruker en del av tide sin på å lete etter noen å spørre, så er det bare sånn det er. Gården, besøksgård eller ei, skal ikke dreie rundt behovene til dine unger. Den skal dreie rundt behovene til dyra. Når det gjelder kjeftingen, du var ikke der, og har dermed kun barnas versjon av det som skjedde. Jeg tviler ikke på at de fikk beskjed om å la kaninene være i fred, men det er faktisk ikke sikkert at damen var så krass som de fremstiller henne som. Hvis ungene i utgangspunktet ikke trodde de gjorde noe galt, også fikk tilsnakk, kan det lett ha blitt opplevd som voldsommere enn det egentlig var, rett og slett fordi de ikke hadde forutsetninger for å forvente at noen kunne bli sinte for det de gjorde. Når det gjelder den frykten de sitter med nå, tror jeg ikke egentlig de er redd for gård og dyr. De er nok heller redd for å bevege seg i et miljø der de ikke kjenner reglene, og dermed risikerer å plutselig bli kjeftet på, uten å være klar over at de gjør noe galt. Jeg vil tro at denne redselen forsvinner hvis du som mor begynner å ta ansvar. Fortell barna at det var dumt at damen ble så sint, og at du synes hun kunne sagt fra på en finere måte. Samtidig forteller du de at det egentlig var din feil, fordi du ikke hadde sørget for at de visste hva som var lov og ikke. Så sier du at nå drar vi tilbake (eventuelt til en annen besøksgård), og denne gangen skal du være flinkere å hjelpe de, så det ikke skjer noe sånt igjen. Anonymous poster hash: 93a9f...de5 Jeg passer jo på barna. De er ikke tatt av barnevernet enda, så dårlig mor er jeg ikke! De kan lese litt, men ikke alt. De leste skiltet, men så ikke at det stod IKKE på skiltet. De leste bare "klappe kaniner". De tåler en del kjeft. De får høre det av meg hele tiden, så de er ikke redd for kjeft. Jeg var borte fra de maks 40 min, kanskje mindre. Og det regnet. Så fort det sluttet så gikk jeg jo ut til de.. Anonymous poster hash: c18c1...df3 Dette er jo bare tull..
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #74 Skrevet 17. juli 2015 Klart man må følge barna rundt på gården og forklare alle reglene til dem. Litt snodig at de ikke kan lese etter fullført 1. klasse, men hvis de faktisk ikke kan lese må du informere dem om alle skilt. Gårdsdyr er jo faktisk ikke ufarlige. Kaniner kan være svært territorielle og aggressive. Søsteren min mistet nesten en finger da hun stakk den inn i et kaninbur som barn (ikke noe skilt om at det ikke var lov, og hun var under oppsyn). Man lar ikke så små barn som ikke kan lese vandre rundt blant gårdsdyr uten oppsyn. Og barna dine må være veldig sarte som ikke tør å reise til gård igjen fordi de fikk skjenn? Da jeg fikk kjeft av fremmede som barn, gjorde jeg ikke det jeg fikk kjeft for igjen. Jeg ble ikke redd for å gjøre normale ting. Ta med deg ungene til en besøksgård, gå rundt sammen med dem, informer om reglene og forklar at man må følge slike regler, ellers vil de som eier/styrer gården bli irriterte. De har ikke fullført 1. klasse og mange som har, det kan ikke lese. Kaninene gikk fritt det jeg så av de. De må i så fall sette de i bur da, om folk ikke skal ta på de. De stikker ikke fingrene inn i bur. De er jo ikke dumme. Kanskje foreldrene dine burde passet bedre på når dyr står i bur? Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2015 #75 Skrevet 17. juli 2015 Enkel forklaring. ...LATSKAP. Sitte på cafe mens barna turer rundt... Anonymous poster hash: 44919...19f Nei. Jeg er ikke lat... Det regnet Anonymous poster hash: c18c1...df3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå