Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gratulerer så masse PippiK og Luthien86! ❤️

Jeg kjenner jeg er sliten etter all informasjonen jeg har fått, forsøk på amming og lite søv. Men det blir bedre og det vet jeg. Får helt fantastisk støtte fra samboeren min og det skal bli godt å få inn litt bedre rutiner på dagen 😊

Oi, her var det skjedd mye! Gratulerer til dere som har fått! <3 

Epidural ville jeg også unngå, men ombestemte meg fort når stormriene kom med 30 sekunders mellomrom og varte i 1.5 minutt! Så epidural anbefales på det varmeste fra meg og :) 

Her er mini 6 dager idag og vi har for første gang fått sovet 4 timer sammenhengende! Måtte jukse litt og gi litt nan etter amming, men det var tvingende nødvendig siden jeg nå har grått hele natten gjennom omtrent siden fødsel og er litt bekymret for psyken min rett og slett. Er ufattelig sliten, men det er selvfølgelig verdt det. Ammingen er utrolig slitsom! Mini henger på puppen omtrent hele døgnet, igår måtte jeg amme mens jeg satt på do og. Så jeg skjønner veldig godt de som ikke klarer å fullamme, for det er ekstremt krevende. Vi har blitt enige om å prøve en uke til og evaluere om vi skal fortsette fullammingen da, for det går på helsa løs for oss nå iallefall. 

Mini har gulsott, men prøvene viser heldigvis at bilirubinen går nedover og hun hadde lagt på seg 50 gram på 1 døgn bare på min melk, så det var visst veldig bra.

Håper dere får hvilt dere etter fødsel, husk å ta godt vare på dere selv i denne tiden for det kan bli veldig tungt <3 

Oi, her var det skjedd mye! Gratulerer til dere som har fått! <3 

Epidural ville jeg også unngå, men ombestemte meg fort når stormriene kom med 30 sekunders mellomrom og varte i 1.5 minutt! Så epidural anbefales på det varmeste fra meg og :) 

Her er mini 6 dager idag og vi har for første gang fått sovet 4 timer sammenhengende! Måtte jukse litt og gi litt nan etter amming, men det var tvingende nødvendig siden jeg nå har grått hele natten gjennom omtrent siden fødsel og er litt bekymret for psyken min rett og slett. Er ufattelig sliten, men det er selvfølgelig verdt det. Ammingen er utrolig slitsom! Mini henger på puppen omtrent hele døgnet, igår måtte jeg amme mens jeg satt på do og. Så jeg skjønner veldig godt de som ikke klarer å fullamme, for det er ekstremt krevende. Vi har blitt enige om å prøve en uke til og evaluere om vi skal fortsette fullammingen da, for det går på helsa løs for oss nå iallefall. 

Mini har gulsott, men prøvene viser heldigvis at bilirubinen går nedover og hun hadde lagt på seg 50 gram på 1 døgn bare på min melk, så det var visst veldig bra.

Håper dere får hvilt dere etter fødsel, husk å ta godt vare på dere selv i denne tiden for det kan bli veldig tungt <3

Hvis du sliter med amming er det virkelig å anbefale å enten ta litt av hver eller gå over til bare mme. Her måtte vi etter 4 uker gå over til bare nan siden lille gutt rett og slett var for svak til å få i seg nok av meg, han var jo under 2500g når han ble født også da og 3 uker før termin. Vi følte også at det gikk på psyken løs, særlig på natta. Men etter å ha gått iver til bare mme føles alt mye lettere ( han hadde senket melkeproduksjonen min så mye at det ikke var vits i å fortsette med amming) nå lager jeg ferdig 8-10 flasker om morningen og har klart i kjøleskapet og tar rundt et halvt minutt i mikroen så er maten hans klar. Så vi er veldig fornøyd med det, men misunner og respekterer de som klarer fullamming gjennom hele første året :)

Annonse

Det eneste som betyr noe, er at babyen får mat og er fornøyd. Om det er via amming eller ikke er virkelig underordnet, syns jeg. Å få barsel- og spedbarnstid ødelagt på grunn av amming som koster mor mer enn hun har, er ikke verdt det. Man skal kose seg sammen også!

Vi har fått dreis på ammingen denne gangen, noe jeg er takknemlig for. Men håper jeg ikke kaster inn håndkleet for seint dersom dette endrer seg. Fått skikkelig barseltårer også, enda alt egentlig er fint. Jenta vår er så rolig og fornøyd at det nesten ikke er til å tro, allikevel kom tårene som kastet på meg på dag fire. Føler meg litt dum, men må bare gråte ut når det presser på, så føler jeg meg bedre etterpå. Mannen er heldigvis veldig forståelsesfull!

Barseltårene er utrolig slitsomme, jeg har grått og grått i 4 dager nå. Null kontroll føler jeg, har vært bekymret for at jeg nærmet meg depresjon, men føler meg litt bedre idag etter å endelig ha fått noen timer søvn i natt. Vi måtte rett og slett ty til å gi nan etter amming i 6-tiden siden jeg hadde ammet i flere timer og mini ville fortsatt ikke sove mer enn en halvtime av gangen. Så jeg koppmatet henne med 30 ml i tillegg til at hun fikk tømme puppene mine og da fikk vi 4 timer sammenhengende søvn, noe som reddet oss totalt. Idag er første dagen jeg ikke har grått meg sår og jeg håper jeg klarer natten uten grining også. Har vært veldig innstilt på å jobbe hardt med ammingen og føler veldig ammepresset, men ser jo nå at det hjelper lite med amming om jeg ender opp i kjelleren psykisk. Så vi kommer nok til å bruke begge deler, iallefall en stund fremover og se hvordan ting utvikler seg. Det frister veldig å bare gi opp, men jeg har lovt meg selv å bruke en uke til så jeg er sikker på at jeg tar en beslutning jeg ikke kommer til å angre på siden jeg har vært så innstilt på fullamming. All verdens respekt til de som klarer det, men også til de som innser at flaske er bedre når ting blir for tungt.

Har ett spørsmål til dere som har barn fra før, hvordan er avføringen til de små når de er ferdig med mekoniumen? Mini har i det siste døgnet hatt veldig flytende avføring, men jeg er usikker på om jeg kan kalle det diare, eller om det er sånn den skal være. 

Barseltårene er utrolig slitsomme, jeg har grått og grått i 4 dager nå. Null kontroll føler jeg, har vært bekymret for at jeg nærmet meg depresjon, men føler meg litt bedre idag etter å endelig ha fått noen timer søvn i natt. Vi måtte rett og slett ty til å gi nan etter amming i 6-tiden siden jeg hadde ammet i flere timer og mini ville fortsatt ikke sove mer enn en halvtime av gangen. Så jeg koppmatet henne med 30 ml i tillegg til at hun fikk tømme puppene mine og da fikk vi 4 timer sammenhengende søvn, noe som reddet oss totalt. Idag er første dagen jeg ikke har grått meg sår og jeg håper jeg klarer natten uten grining også. Har vært veldig innstilt på å jobbe hardt med ammingen og føler veldig ammepresset, men ser jo nå at det hjelper lite med amming om jeg ender opp i kjelleren psykisk. Så vi kommer nok til å bruke begge deler, iallefall en stund fremover og se hvordan ting utvikler seg. Det frister veldig å bare gi opp, men jeg har lovt meg selv å bruke en uke til så jeg er sikker på at jeg tar en beslutning jeg ikke kommer til å angre på siden jeg har vært så innstilt på fullamming. All verdens respekt til de som klarer det, men også til de som innser at flaske er bedre når ting blir for tungt.

Har ett spørsmål til dere som har barn fra før, hvordan er avføringen til de små når de er ferdig med mekoniumen? Mini har i det siste døgnet hatt veldig flytende avføring, men jeg er usikker på om jeg kan kalle det diare, eller om det er sånn den skal være.

Med bare morsmelk blir avføringen sennepsgul, flytende og gjerne kornete i konsistensen. Selv om den er flytende, må de gjerne jobbe litt før den endelig kommer ut. Tror ikke avføringen er veldig forskjellig med bittelitt mme innabords i tillegg.

Syns du gjør en kjempeinnsats for jenta di, Mumua!

Med bare morsmelk blir avføringen sennepsgul, flytende og gjerne kornete i konsistensen. Selv om den er flytende, må de gjerne jobbe litt før den endelig kommer ut. Tror ikke avføringen er veldig forskjellig med bittelitt mme innabords i tillegg.

Syns du gjør en kjempeinnsats for jenta di, Mumua!

Takk, jeg prøver så godt jeg kan så får vi håpe det er nok :) 

Da høres det ut som om avføringen er ganske normal. Skal høre med helsesøster når hun kommer til uka og, siden jeg må passe litt ekstra på pga gulsotten og vektøkning. Mange bekymringer når man er blitt mamma :) 

Gratulerer alle som nå har født :)

Jeg ble trebarnsmamma torsdag kveld, 4 dager etter termin. På grun av lang reisevei dro jeg inn allerede om morgenen, for jeg var nokså sikker på at fødsel var nært forestående. Det kom igang utover dagen, og gutten vår ble født litt før kl 23. :)

Hadde en relativt kort og ukomplisert fødsel. Må bare si at akkurat å føde er noe jeg virkelig hater, for det er jaggu meg vondt, uansett hvor ukomplisert det ellers er! Men når det er sagt så var jeg innmarig heldig denne gangen! Fikk føde i badekar, hadde ei veldig behagelig jordmor som var flink til å rettlede, og jeg revnet så lite at jeg ikke engang trengte å sy! (to revner på ca 1 cm). Tidligere fødsler har jeg vært rene lappeteppet nedi der etterpå, og det har hatt mye å si for tilværelsen de første ukene etter fødsel. Denne gangen er alt mye mindre ubehagelig/vondt!

Amming er energikrevende og mye arbeid. Men enklere for noen enn for andre. Vi har gitt litt tillegg nå de første dagene, siden det er først i dag at jeg har begynt å få melk. For dem som sliter med amming og søvn vil jeg nok anbefale å gi litt tillegg rett før sengetid, slik at dere får utnyttet ammepausen det gir til å sove. Og om man gir litt tillegg på vanskelige dager betyr det ikke nødvendigvis at man får et flaskebarn for det. Man skal tross alt ikke ofre sin mentale helse på å måtte fullamme.

Lykke til med amming og barseltid alle sammen! Og masse lykke til med innspurten til dere som fortsatt venter i spenning :)

Annonse

Gratulerer til dere som har født! Jente 933, hva er status?

Jeg leste innleggene deres natt til tirsdag og satte utrolig pris på å vite at jeg ikke var alene der ute med alle de samme problemene!!! Lillegutt ville ikke amme, bare sove i fanget osv. og i tillegg hade jeg alle mine egne fysiske smerter. Jeg satt og gråt og ville ikke mer og syntes livet var kjipt og urettferdig.

Det går i dag mye bedre, men har sine små nedturer ennå. Jeg var på kontroll og fikk forståelse og ammeveiledning. Vi fant ut at grunnen til at han ikke ville sove i sengen sin var jo fordi den var jo kald! Nå har vi en varmepose i sengen når han ikke er der eller det nærmer seg sovetid. Har fungert helt fantastisk, selv om det ikke er kuren. I natt fikk jeg sovet 4 timer i strekk! Lykke!! 😍

Ammingen øver vi masse på ennå, men har pumpet meg innimellom for å holde produksjonen oppe og har brukt tutt/smokk for å lindre sugebehov på dagtid. Unngår den når han skal sove for han våkner lettere når den detter ut.

Håper det også går bedre med dere. 😘

Ps. Her slapp han akkurat en stor komling midt i ammingen hehe😂 Den er som dere beskriver, litt sennepsgul, klumpete og stinker!! 😝

Her står alt bra til jeg brukte ca 10t fra riene startet til hun kom ut, men da jeg skulle begynne og presse så plutselig ble riene lengere og vente på så jeg måte ha litt hjelp med og få hun ut. Men hun tok pupp med en gang så det fungerer veldig bra :-) vi er stolte foreldre :-) Klarte og besvime på do så ble litt redd etter det. Men nå går det bedre :-)

Endret av Jente933

Krysser fingrene for at det snart skjer noe hos deg også da Mw23!! :)

Dere som har fått baby; hvordan sover dere? Da mener jeg ikke hvor godt/mye dere sover, men om babyen sover i egen seng, sprinkelseng, deres seng, eller noe annet? Og står dere opp av senga og ammer et annet sted, eller ammer dere der dere ligger?

Jenta vår er 1mnd gammel nå, men jeg er ikke helt fornøyd med hvor hun sover.. Prøver å legge henne i babynest (i vår seng) etter nattamming, men noen ganger sovner vi begge mens jeg ammer & ofte våkner hun opp igjen når jeg legger henne i nestet.. Så vil hun typisk spise mer, eller så blir hun grinete pga at hun er trøtt og jeg vekket henne.. Blir litt stressa, for jeg føler ikke det er trygt at hun sover i den store senga vår helt "ubeskyttet" :/

Krysser fingrene for at det snart skjer noe hos deg også da Mw23!! :)

Dere som har fått baby; hvordan sover dere? Da mener jeg ikke hvor godt/mye dere sover, men om babyen sover i egen seng, sprinkelseng, deres seng, eller noe annet? Og står dere opp av senga og ammer et annet sted, eller ammer dere der dere ligger?

Jenta vår er 1mnd gammel nå, men jeg er ikke helt fornøyd med hvor hun sover.. Prøver å legge henne i babynest (i vår seng) etter nattamming, men noen ganger sovner vi begge mens jeg ammer & ofte våkner hun opp igjen når jeg legger henne i nestet.. Så vil hun typisk spise mer, eller så blir hun grinete pga at hun er trøtt og jeg vekket henne.. Blir litt stressa, for jeg føler ikke det er trygt at hun sover i den store senga vår helt "ubeskyttet" :/

Gutten vår har rukket å bli 6 uker nå. Om natta så sover han for det meste i sin egen sprinkelseng som står rett ved siden av vår. Om natta står enten jeg eller faren opp og varmer opp en flaske og gir i senga sammen oss før vi legger ned igjen. Våkner han etter kl 04-06 vil han som oftest ikke sove lenger, og da legger vi han "ubeskyttet" (eller hva vi skal kalle det :P ) ved siden av oss eller helt inntil meg hvis han er veldig urolig og flytter han når han sovner helt.

På dagen er det å sove på teppet i sofaen/gulvet, vippestolen, vogna eller på en av oss :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...