Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #51 Skrevet 24. juni 2015 Jeg hadde sex med kjæresten min da jeg var 14. Selvsagt snakket jeg ikke med mine foreldre om det og det var nettopp ingenting de kunne gjort for å stoppe det heller. Vi brukte prevensjon og jeg ble gudskjelov ikke gravid. Hadde jeg blitt det, hadde jeg antageligvis blitt knust da jeg overhodet ikke ønsket meg barn på det tidspunktet. Likevel så ville en abort så sent vært ufattelig tungt å gjennomføre og et traume for meg. Babyen må fødes og kanskje et par år etter hadde jeg kanskje angret på det. Hadde det vært min datter ville jeg satt meg ned å snakket med henne om alternativene som finnes. Nr 1. Abort, jeg ville vært helt ærlig med henne å forklart henne prosessen, at babyen blir født og hvor stor/ferdig den er, så det ikke kommer som en sjokk om det er det hun velger. Nr 2. Bære fram barnet og adoptere det bort. Det er heller ingen lett utvei, og muligens også noe hun vil angre på når hun får et par år til på seg. Nr 3. Beholde barnet. Jeg ville stilt opp, men alt jeg kan hvis dette var noe hun bestemte seg for etter å ha vurdert de to første alternativene. Jeg ville tatt på meg omsorgen for barnet og fostret det opp som mitt eget barn, men likevel krevd litt av henne. Når din datter er 20 år, så vil barnet være 6 år. Jeg fikk min første som 20 åring og har aldri angret. Kanskje hun hadde vært klar da og takknemlig for alt du har gjort for henne? Jeg ville støttet datteren min uansett hvilket valg hun tok. Og hadde selvsagt vært ærlig rundt og forklart henne nøye om de valgene hun har før hun bestemte seg. Anonymous poster hash: b469b...3a2
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #52 Skrevet 24. juni 2015 Jeg er absolutt for at en 14-åring skal ta abort, men når det er så sent så hadde jeg jammen slitt med tanken altså. Det blir jo en fødsel av ett ferdig utviklet barn, om enn lite og må være virkelig traumatisk. Jeg har kjent liv daglig med sterke spark siden jeg var 19 uker på vei og hadde aldri klart å gjøre noe sånt, for jeg hadde iallefall knyttet sterke følelser til den lille allerede på det tidspunktet siden jeg følte henne så innmari godt og begynte å bli kjent med personligheten hennes gjennom hva hun reagerte på og hvordan hun sparket. I denne forferdelige situasjonen dere har havnet i nå ville det nok endt med adopsjon her, for når man er kommet så langt så må man jo faktisk ta livet av ett ferdig utviklet barn på en måte. Grusomt å tenke på, og jeg sender all min medfølelse til dere som har havnet i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 92e6e...c21
Mamma_til_2 Skrevet 24. juni 2015 #53 Skrevet 24. juni 2015 Hun vill helt sikkert få gå gjennom senabort, dere må på gyn pol og snakke med en lege og en sosionom så vill disse snakke med en ned det tar ikke lang tid snakk om timer! Så om hun da får det innvilget så er det og starte tab.kur, det blir tøft for henne men hun blir godt tatt vare på av sykepleiere som er proffe. Lykke til, ring på sykehuset imorgen!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #54 Skrevet 24. juni 2015 Ville tatt kontakt med Amathea og. Uansett hva dere lander på, og hva som er mulig for din datter i dette tilfellet, så er de gode å prate med. Både for deg som mor, for jenta di, og for jenta og kjæresten sammen. Masse lykke til. Dette her er ikke en god situasjon å være i. Ta godt vare på henne, så kommer dere nok dere gjennom det. Anonymous poster hash: 861c5...d62
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #55 Skrevet 24. juni 2015 Takk for svar alle sammen. Vi kommer nok til å søke om abort. Og til dere som snakker om at hun har ubeskyttet sex, så sier hun at de brukte prevensjon. Hun er en veldig ansvarlig jente og jeg kan ikke forestille meg at hun ville hatt sex uten beskyttelse. Men vi skal søke om abort. Takk for svar Anonymous poster hash: 3da59...832 Veldig ansvarlige 14-åringer har ikke sex. Anonymous poster hash: d256f...e6d Veldig ansvarlige 14 åringer er 30 Er en grunn til at den seksuelle lavalder er 16, og at man først er myndig når man er 18. Anonymous poster hash: 1541e...26b
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #56 Skrevet 24. juni 2015 Grrrr..... Nå er det sånn i Norge at abort er lov. Dere som har noe imot det, kan diskutere det en annen plass, istedenfor å guilttrippe HI. Hun og datteren må få lov til å forholde seg til norsk lov, så kan dere motstandere la være å ta abort. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 1a9b6...438
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #57 Skrevet 24. juni 2015 Grrrr..... Nå er det sånn i Norge at abort er lov. Dere som har noe imot det, kan diskutere det en annen plass, istedenfor å guilttrippe HI. Hun og datteren må få lov til å forholde seg til norsk lov, så kan dere motstandere la være å ta abort. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 1a9b6...438 Hvorfor skal vi late som om abort ikke er det det er? Det er trolig veldig traumatisk for en 14-åring å måtte føde et foster som er 16 uker eller mer. Er det overhodet ikke mulig å ha litt omsorg for barnet som fjernes selv om dette selvsagt er ekstremt vanskelig for familien? Jeg undrer meg veldig over dem som ikke tør prate om ulike sider ved abort. Det er jo det som fører til tabu. Anonymous poster hash: bc9fa...f8e
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #58 Skrevet 24. juni 2015 Takk for svar alle sammen. Vi kommer nok til å søke om abort. Og til dere som snakker om at hun har ubeskyttet sex, så sier hun at de brukte prevensjon. Hun er en veldig ansvarlig jente og jeg kan ikke forestille meg at hun ville hatt sex uten beskyttelse. Men vi skal søke om abort. Takk for svar Anonymous poster hash: 3da59...832 Veldig ansvarlige 14-åringer har ikke sex. Anonymous poster hash: d256f...e6d Du vet at det er noe som heter hormoner og følelser? Eller har du bare hatt sexpartnere som ditt hode sa var riktige, og som var rasjonelt innkalkulert i livet ditt? Jeg sier ikke det er ideelt å ha sex som 14-åring, men to fjortiser kan faktisk miste hodet av alle hormoner som raser i kroppen, ansvarlig eller ei. Og nei, en fjortenåring skal ikke være like moden som en voksen i hodet. Her på forumet hyles det om at man er for ung til å bli mor som 21-åring fordi hjernen ikke er ferdig utviklet før man er 25. Så forventer folk samtidig at jenter som er 7 år yngre skal ha en ansvarlig hjerne til en 25-åring? Hmm... Anonymous poster hash: 1ef37...a86 Jeg var selv en veldig ansvarlig ungdom, og hadde selvfølgelig ikke sex som 14-åring. Jeg er klar over at det ikke er uvanlig, men jeg anser det ikke som spesielt ansvarlig eller modent. 14-åringer er også godt informert om hvor babyer kommer fra dersom de ikke er oppvokst i en boble. Anonymous poster hash: d256f...e6d
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #59 Skrevet 24. juni 2015 Grrrr..... Nå er det sånn i Norge at abort er lov. Dere som har noe imot det, kan diskutere det en annen plass, istedenfor å guilttrippe HI. Hun og datteren må få lov til å forholde seg til norsk lov, så kan dere motstandere la være å ta abort. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 1a9b6...438 Hvorfor skal vi late som om abort ikke er det det er? Det er trolig veldig traumatisk for en 14-åring å måtte føde et foster som er 16 uker eller mer. Er det overhodet ikke mulig å ha litt omsorg for barnet som fjernes selv om dette selvsagt er ekstremt vanskelig for familien? Jeg undrer meg veldig over dem som ikke tør prate om ulike sider ved abort. Det er jo det som fører til tabu. Anonymous poster hash: bc9fa...f8e Jeg prater gjerne om abort. Men ikke her! Anonymous poster hash: 1a9b6...438
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #60 Skrevet 24. juni 2015 Hvordan kan dere ta abort på et 16 uker gammelt foster??? Herregud det en liten baby😓😓😓😓. Anonymous poster hash: de3de...600
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #61 Skrevet 24. juni 2015 Jeg lurer på hvor dere tok ultralyd jeg, legen må jo ha gjort en elendig jobb når 14-åringen var 16 uker på vei og dere bare ble sent hjem uten noe info om alternativer. En 14-åring er på mange måter selv et barn, ofte ikke ferdig utvokst i kroppen og ihvertfall ikke mentalt moden til å bare få en slik beskjed og bli sent hjem. Det er ikke uproblematisk at barn får barn, og hun skulle jo hatt umiddelbar hjelp videre. En avgjørelse om senabort må tas veldig raskt... Anonymous poster hash: e91c4...d14
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #62 Skrevet 24. juni 2015 Jeg lurer på hvor dere tok ultralyd jeg, legen må jo ha gjort en elendig jobb når 14-åringen var 16 uker på vei og dere bare ble sent hjem uten noe info om alternativer. En 14-åring er på mange måter selv et barn, ofte ikke ferdig utvokst i kroppen og ihvertfall ikke mentalt moden til å bare få en slik beskjed og bli sent hjem. Det er ikke uproblematisk at barn får barn, og hun skulle jo hatt umiddelbar hjelp videre. En avgjørelse om senabort må tas veldig raskt... Anonymous poster hash: e91c4...d14 Det finnes leger som er abortmotstandere, og det finnes leger som er abortforkjempere. Ideelt sett er det ikke lov å tillegge egne meninger til arbeidet man gjør som lege, men har selv vært bort i begge deler. Både en lege som anbefalte abort og nesten "tvang" meg til å søke om det, og en lege som ikke informerte min gravide venninne om alternativer (hun var 16), og snakket kun om at barnevernet kom til å ta barnet fra henne, adopsjon osv, men ikke abort. Et 16 uker gammelt foster er allerede en baby, med hender, føtter, hjerte som slår, selv om fosteret selvfølgelig ikke overlever utenfor livmoren. Det tar gjerne et par uker fra man søker til man er i nemnd/får gjennomført aborten, da er fosteret 18 uker gammelt. 5 uker til så kan fosteret reddes, og det blir et menneske ut av det. Ikke alle leger ønsker å gi info om at man kan ta abort på så gamle fostere, av samvittighetsgrunner, selv om de egentlig er yrkesmessig forpliktet til å gi slik info. Anonymous poster hash: 1ef37...a86
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #63 Skrevet 24. juni 2015 Takk for svar alle sammen. Å beholde barnet er dessverre ikke et alternativ, da hverken jeg eller henne ønsker det. Hun har også snakket med kjæresten som er like gammel søm henne, og han vil heller ikke ha barn nå. Men vi skal søke om abort, takk for tipsetAnonymous poster hash: 3da59...832 Det burde DU tenkt på før 14-åringen din ble seksuelt aktiv uten tilstrekkelig kunnskap om prevensjon, og det burde HUN tenkt på før hun hadde tankeløs og ubeskyttet sex!Ærlig talt! 16 uker på vei, det er for sent for abort etter min mening. Ta konsekvensene!Anonymous poster hash: afb89...774 Idiot. Tror du vi voksne kan forhindre ungene å knulle?Ja, vi er faktisk ansvarlige for å lære ungene våre vett! Både når det gjelder oppførsel, skole/arbeid og egen kropp!!Jeg har iallefall lært mine døtre det! Hun på 21 har ikke funnet en gutt som er interessant nok til å bruke tid på i det hele tatt. Hun på 17 har nå hatt en seriøs kjæreste noen mnd, og de snakker om at det er et skritt de vil ta snart. Smarte jenter med respekt for seg selv!!Anonymous poster hash: 8959e...648 Skjerp deg! Tror du virkelig ungene dine forteller mamma om de har sex?! Det er så langt fra å se virkeligheten som den er at jeg blir pinlig berørt... Jeg snakker av erfaring. Jeg hadde sex når jeg var 14(!) år! Kommer fra en ressurssterk familie og har alltid snakket om prevensjon, utdanning, alkohol og oppførsel generelt. Jeg har aldri prøvd narkotika, har en utdannelse, god moral og begynte sent å drikke. Likevel KNULLA jeg når jeg var 14, og det å bli gravid var ikke i mine tanker. Jeg var forelska og ung og hadde gledelig gjort det igjen! Jeg var en av de som hadde flaks som ikke ble gravid. Jeg snakket heller ikke med mamma om mitt eget sexliv før jeg ble gravid. Da var jo på en måte katta ute av sekken....Anonymous poster hash: ef706...2f8 Det sier jo mer om deg og ditt påståtte gode forhold.... Ja, jeg er helt sikker! Og hva du tror eller ei, er meg revnende likgyldig. Og det faktum at du blir pinlig berørt over at noen kan ha det slik....say no more! Anonymous poster hash: 8959e...648 Gode forhold? Jeg har et fantastisk forhold til mamma om det er det du sikter til. Men jeg holdt alt omkring sex privat. Søsteren min var mye mer åpen, mye tidligere. For meg er sex privatsak, noe mamma ikke har noe med! Kan godt hende de forteller deg sannheten, men du skal ikke sitte her å være skråsikker, for det kan slå tilbake! Du kan aldri være sikker på at de forteller deg sannheten, men du kan håpe de gjør det. Og det jeg blir pinlig berørt av er ikke åpenheten rundt sex, men at du er så trangsynt at du tror jentene dine forteller deg absolutt alt de holder på med... Anonymous poster hash: ef706...2f8
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #64 Skrevet 24. juni 2015 Ta abort!! Er nokk barn som venter på å bli adoptert! Itillegg kommer det til å følge både deg og jenta de samt det lille barnet med viten om eksistens uten kontakt!! Ta abort, men få det igjennom I MORGEN, vent ikke til hun er enda lenger på vei.!!! Anonymous poster hash: 176c1...e94
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2015 #65 Skrevet 24. juni 2015 Det er jo ikke en abort når det er så sent, det er å fremprovosere fødsel. Hva gjør de? Dreper babyen først, eller hvilket ord er det man bruker for å trøste seg selv når man er så langt på vei? Avliver babyen? Dette er en stor baby som bare få uker senere vil kunne leve utenfor mors liv, med hjelp riktignok, men fullt ut en liten baby. Eller dør den under fødsel? Etter den er født?Så skal man da avlive denne stakkaren da og så sette igang fødselen og så gå igjennom alle fødselssmerter, alt - og så føde denne babyen du selv har vært med å drepe/avlive? Dét tror jeg vil være langt større anger etterpå enn om hun velger å adoptere bort babyen. Eller beholde den. Anonymous poster hash: 4b078...802
Mamma_til_2 Skrevet 25. juni 2015 #66 Skrevet 25. juni 2015 Jeg lurer på hvor dere tok ultralyd jeg, legen må jo ha gjort en elendig jobb når 14-åringen var 16 uker på vei og dere bare ble sent hjem uten noe info om alternativer. En 14-åring er på mange måter selv et barn, ofte ikke ferdig utvokst i kroppen og ihvertfall ikke mentalt moden til å bare få en slik beskjed og bli sent hjem. Det er ikke uproblematisk at barn får barn, og hun skulle jo hatt umiddelbar hjelp videre. En avgjørelse om senabort må tas veldig raskt... Anonymous poster hash: e91c4...d14 Det finnes leger som er abortmotstandere, og det finnes leger som er abortforkjempere. Ideelt sett er det ikke lov å tillegge egne meninger til arbeidet man gjør som lege, men har selv vært bort i begge deler. Både en lege som anbefalte abort og nesten "tvang" meg til å søke om det, og en lege som ikke informerte min gravide venninne om alternativer (hun var 16), og snakket kun om at barnevernet kom til å ta barnet fra henne, adopsjon osv, men ikke abort. Et 16 uker gammelt foster er allerede en baby, med hender, føtter, hjerte som slår, selv om fosteret selvfølgelig ikke overlever utenfor livmoren. Det tar gjerne et par uker fra man søker til man er i nemnd/får gjennomført aborten, da er fosteret 18 uker gammelt. 5 uker til så kan fosteret reddes, og det blir et menneske ut av det. Ikke alle leger ønsker å gi info om at man kan ta abort på så gamle fostere, av samvittighetsgrunner, selv om de egentlig er yrkesmessig forpliktet til å gi slik info. Anonymous poster hash: 1ef37...a86 Det tar IKKE ett par uker når det er snakk om sen abort og når jenta er så ung, har vært med på og vente på svar fra nemd, da var ..... på ul en onsdag snakket Samtidig med sosionom og lege, nemdutvalget og stilling til saken samme dag, så .... fikk en tlf om at hun måtte komme på sykehuset så snakket hun mer med sosionom en fikk en tab som hun svelgte gikk hjem og dro tilbake fredag morgen, fredag kveld kl 8 var hun hjemme fra sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #67 Skrevet 25. juni 2015 Hvordan går det med din datter? Kommet frem til noe? Anonymous poster hash: 3ca08...1a7
ulenissen Skrevet 25. juni 2015 #68 Skrevet 25. juni 2015 Dere som snakker om at jenta ikke bør ta abort... Hvet dere hvor umoden kroppen til mange 14åringer er? Det kan være direkte farlig for en umoden tenåring og gå gravid og føde! Jeg synest heller ikke noe om senaborter når det er snakk om friske foster og friske mødre. Men her snakker vi om en 14åring! Er det noen av dere som har litt eldre barn?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #69 Skrevet 25. juni 2015 Grrrr..... Nå er det sånn i Norge at abort er lov. Dere som har noe imot det, kan diskutere det en annen plass, istedenfor å guilttrippe HI. Hun og datteren må få lov til å forholde seg til norsk lov, så kan dere motstandere la være å ta abort. Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 1a9b6...438 Hvorfor skal vi late som om abort ikke er det det er? Det er trolig veldig traumatisk for en 14-åring å måtte føde et foster som er 16 uker eller mer. Er det overhodet ikke mulig å ha litt omsorg for barnet som fjernes selv om dette selvsagt er ekstremt vanskelig for familien? Jeg undrer meg veldig over dem som ikke tør prate om ulike sider ved abort. Det er jo det som fører til tabu. Anonymous poster hash: bc9fa...f8e Jeg prater gjerne om abort. Men ikke her! Anonymous poster hash: 1a9b6...438 Hvorfor ikke her? Dette gjelder en 14-åring og det er ekstremt viktig at mental helse også vurderes. Tror du ikke mor vet hva abort dreier seg om? Anonymous poster hash: bc9fa...f8e
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #70 Skrevet 25. juni 2015 Dere som snakker om at jenta ikke bør ta abort... Hvet dere hvor umoden kroppen til mange 14åringer er? Det kan være direkte farlig for en umoden tenåring og gå gravid og føde! Jeg synest heller ikke noe om senaborter når det er snakk om friske foster og friske mødre. Men her snakker vi om en 14åring! Er det noen av dere som har litt eldre barn? Hun må jo føde. Bekkenet må åpne seg ti cm. og hun må gjennom all smerten, hun må gjennom utpresningen - morkakefødselen - hun må jo gjennom alt og i tillegg skal hun motta en død baby, som hun selv har valgt å avlive. Du mener det er lettere for en 14 åring å tåle? For alle 14 åringer? Anonymous poster hash: 4b078...802
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #71 Skrevet 25. juni 2015 En ting er sikkert! Denne skitungen av en "voksen" jentunge lærer kanskje at slik havner man i baret av å ha sex langt føre man er klar!!! Anonymous poster hash: e29ba...c9f
mamma_bergen Skrevet 25. juni 2015 #72 Skrevet 25. juni 2015 Takk for svar alle sammen. Vi kommer nok til å søke om abort. Og til dere som snakker om at hun har ubeskyttet sex, så sier hun at de brukte prevensjon. Hun er en veldig ansvarlig jente og jeg kan ikke forestille meg at hun ville hatt sex uten beskyttelse. Men vi skal søke om abort. Takk for svar Anonymous poster hash: 3da59...832 Veldig ansvarlige 14-åringer har ikke sex. Anonymous poster hash: d256f...e6d Veldig ansvarlige 14 åringer er 30 Er en grunn til at den seksuelle lavalder er 16, og at man først er myndig når man er 18. Anonymous poster hash: 1541e...26b Den seksuelle lavalder er for å beskytte barn mot voksne, to på 14 kan fint ha sex uten at det er "ulovlig". Det er kun ulovlig for dem over 16 å ha sex med dem under.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #73 Skrevet 25. juni 2015 De legger barnet til side og lar den dø. Det er et helvetes valg og jeg personlig blir kvalm av tanken at abort engang blir vurdert så sent i svangerskapet. Det er faktisk forsent, og jeg håper inderlig at det ikke blir godkjent abort. En 14-åring kan fint føde i norge med tett oppfølging og hjelp. Anonymous poster hash: c1f22...44b
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2015 #74 Skrevet 25. juni 2015 Etter uke 12 er abort kvalmt.. Still opp for ungen som ikke er født! Hvor er samvittigheta di HI!? Skaden er jo skjedd allerede. Anonymous poster hash: 600f6...796
Direkte Skrevet 25. juni 2015 #75 Skrevet 25. juni 2015 Her er det minst to ting som skurrer, og det er at hverken legen som henviste til ultralyd eller legen som tok ultralyden har tatt tak. Tviler på at er gravid 14-åring kan ha vært innom to leger uten at noe har blitt gjort. I tilfelle er dette en tilsynssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå