Gå til innhold

Be gjestene betale drikke selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

da hadde jeg ikke kommet, når man holder selskap skal man ha alt

Alt, faktisk:D

Drikk vann!

Anonymous poster hash: 3056d...2c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir invitert 48 stk. Og prisen pr kuvert er 450,-. Ikke kall oss gjerrige fordi vi vurderer dette.

Og det med å gå imot svigers er ikke et alternativ. Vi er fullstendig avhengige av dem som barnevakt fra mars neste år til barnehagestarten i august.

Jeg tar med meg rådet om isvann på bordene. Takk til deg som foreslo dette.

HIAnonymous poster hash: 6160a...fab

Ha dåpen hjemme, med buffet/koltbord og drikke, samt kaffe og kaker etterpå. Har dere ikke plass så be dem over flere dager. Sykt at svigers skal "bestemme". Dessuten så kan dere be resterende familie kun på kaker og kaffe, samt de dere ønsker å ha der på full servering.

Mange som har det sånn, du behøver ikke tilatelse, bare å sende inbydelsene til kaffe og kaker til "svigermors" gjester. Så får dere bare spille overasket om det blir en reaksjon fra henne, type "trodde du vi skulle be alle dem vi nesten ikke har noe forhold til når det koster 450 pluss drikke per gjest?"  "Vi trodde du mente til kaffe og kaker!"

Så mange måter du kan "spille" dette på uten å være dørmatte!

Du er avhengig av barnevakt men jeg tror faktisk at svigermoren din har lyst til å være sammen med barnebarnet litt ekstra uansett. 

Husker trådene du har startet om dette før, og det er soleklart for meg at dette er noe som irriterer deg og noe du ikke synes er OK. Innestengt agresjon er ikke bra.

Ok, first thing first.

Jeg har ikke startet noen tråder om dette før, men hey, ikke lett å vite når det er så mange anonyme.

Det er innmari kinkig dette med svigers. De er utrolig greie, og hjelper oss mye, men til gjengjeld krever de endel av oss. I og med at de er av den eldre garde, er det enkelte ting man bare gjør uten å si i mot. Tro meg, jeg har sagt i fra mange ganger, og hver gang ender det i total stillhet fra deres side, de svarer ikke på tlf, eller åpner døra når vi kommer dit. Vi er, som sagt, fullstendig avhengige av dem, så det er dumt av oss å gå i mot dem når de er de eneste vi kan bruke som barnevakt neste år.

Ja, det vil koste oss omtrent 18-20.000 kr å holde denne dåpen i restauranten. Da inkluderer det buffet med varm og kald mat, i tillegg til kaffe og kaker etterpå. Drikke (brus, saft ol) kommer i tillegg, og på en restaurant vil dette komme på et sted mellom 3-5.000 kr. At dere kaller meg gjerrig syns jeg er rart, for hvor mange av dere brukte så mye penger på dåp i utgangspunktet? Det er langt over snittet! Selv hadde jeg ikke reagert om det sto i invitasjonen at "drikke bekostes selv," men vi er alle forskjellige.

Det var faktisk en veldig god ide å be de perifere i familien på kaffe og kaker en annen dag, og heller ha kjernen hjemme samme dag som barnet døpes. Takk for tipset! HI

Anonymous poster hash: 6160a...fab

Å spare 3000 når budsjettet er på 20 000 er jo bare latterlig. Du skriver jo også at dere har så god råd fordi dere gjør slike sparetiltak. Dette er bare toppen av gjerrighet uansett hvordan du fortsetter å vri på historien. Ingen sympati herfra. 

Anonymous poster hash: 6effe...46c

Skrevet

NEI ! Dere kan ikke be gjestene betale for sin egen drikke! Evt gi dem beskjed da så de kan kjøpe billigere dåpsgave og legge resten i drikke .... Ikke så ok lenger med det nå kanskje om de hadde gjort det???

Anonymous poster hash: 85a17...ea3

Skrevet

Budsjettet er ikke på 20.000 kr. Det er sprengt for 7-8.000 kr siden! Og da må det jo være lov å prøve å spare inn på noe. Er det så galt å spørre om?

Men vi lar det ligge nå. Jeg har skjønt at det er forferdelig stas å gni det inn at jeg er verdens mest gjerrige kjerring. Svigers får lov til å bruke meg som dørmatte, jeg er en dårlig mor, og jeg burde faktisk ikke fått barn. Fint at enkelte nettroll fikk luftet seg litt, og samtidig takk til dere som har svar konstruktivt. HI

Skrevet

Vel, du spurte, du fikk svar...

Du likte ikke svarene. Too bad..

At du konkluderer i siste innlegg, er dine ord.

Anonymous poster hash: 76d22...304

Skrevet

Hva med å servere champagne til din familie, vin til svigers, og vann til resten av svigerfamilien?

Nei spøk til side, skjønner deg godt. Be besteforeldre, evt. oldeforeldre og faddere til middag på restaurant, og server kaker til resten av gjengen hjemme på ettermiddagen.

Anonymous poster hash: 07b67...f49
Skrevet

Budsjettet er ikke på 20.000 kr. Det er sprengt for 7-8.000 kr siden! Og da må det jo være lov å prøve å spare inn på noe. Er det så galt å spørre om?

Men vi lar det ligge nå. Jeg har skjønt at det er forferdelig stas å gni det inn at jeg er verdens mest gjerrige kjerring. Svigers får lov til å bruke meg som dørmatte, jeg er en dårlig mor, og jeg burde faktisk ikke fått barn. Fint at enkelte nettroll fikk luftet seg litt, og samtidig takk til dere som har svar konstruktivt. HI

Jeg må innrømme at jeg syns du skyter spurver med kanoner her, det er mange alternativer mellom dyr restaurant og snitter på det lokale samfunnshuset.. Jeg har aldri hørt om et dåpselskap der man må betale egen drikke. I bryllup (utover drikkebonger etc), ja, men ikke i dåp.

Vi hadde akkurat konfirmasjon med 42 gjester på menighetshuset. Vi hadde koldtbord, kaker og drikke.

Med leie av lokalet, mat, pynt, antrekk osv holdt vi oss under 10 000kr, da vi ordnet alt selv. Hvorfor ikke lage koldtbord? tapas? Lag en god gryte med tilbehør?

At svigermor trumfer igjennom ekstra gjester får være hennes problem, da får HUN betale litt for selskapet også. Hun kan ikke pålegge dere x antall tusen i utgifter!

Lykke til, håper dere får en fin dag (uansett hva du velger) :)

Anonymous poster hash: 5f14a...db0

Skrevet

Synes ikkje du er gjerring, eg hadde aldri invitert så mange gjestar på restaurant for ein dåp.  Vi har hatt dåpen heime, men andre selskap vi har vore i har vore på samfunnshus, og så får ein ferdig mat, feks koldtbord, og har ei veninne til å koke kaffi og ordne på kjøkkenet. 

Generellt sett bør ein spandere heile måltidet, inkl drikke, men om de har mugger med isvatn på bordet + serverar kaffi, så er det jo opp til kvar enkelt om dei vil kjøpe noko anna i tillegg.  - men litt kjipt trur eg nok ein del vil synes det er.

Ellers er det utidig oppførsel på dei svigerforeldra dine, å bli så fornærma over at de ikkje gjer slik dei seier og straffe med å ikkje åpne døra eller ta kontakt, det er jo barnehagefakter.

Skrevet

Herrefred... jeg satt litt på hendene etter første innlegg, men dette blir jo bare verre og verre.

Hvem pokker er det som bruker 20-30 000 på en dåp?? Lei lokale, kjøp brus på tilbud og lag maten selv. Betal (ja, betal!) noen kroner til et par venner for å servere.

Til alt det andre: det er ganske spesielt å be om (og forvente at man får) gratis flytte-/malehjelp hvis dere er voksne, funksjonsfriske mennesker med bil og ok økonomi. Og enda mer spesielt å være sur for det etterpå hvis man får nei.

Og det vitner om litt manglende ryggrad når man lar svigermor diktere gjestelista, og det er aldri en god idé å gjøre seg så til de grader avhengig av noen at man må finne seg i hva som helst i frykt for å havne i unåde - spesielt når de dere har gjort dere avhengig av er mennesker som gjerne overkjører og stiller urimelige krav.

Skaff dagmamma. En som dere betaler for, med alle pengene dere har spart på å være gniene. Så kan svigers bli så sure de vil over at de ikke får bestemme.

Skrevet

Takk dere tre siste som har svart. :)

Det blir nok som anonym over her skriver, besteforeldre, søsken og oldeforeldre på restauranten, og kake og kaffe hjemme for resten av familien den påfølgende helgen.

Det ordner seg dette, og vi skal nok få en fin feiring. :) HI

Skrevet

Herrefred... jeg satt litt på hendene etter første innlegg, men dette blir jo bare verre og verre.

Hvem pokker er det som bruker 20-30 000 på en dåp?? Lei lokale, kjøp brus på tilbud og lag maten selv. Betal (ja, betal!) noen kroner til et par venner for å servere.

Til alt det andre: det er ganske spesielt å be om (og forvente at man får) gratis flytte-/malehjelp hvis dere er voksne, funksjonsfriske mennesker med bil og ok økonomi. Og enda mer spesielt å være sur for det etterpå hvis man får nei.

Og det vitner om litt manglende ryggrad når man lar svigermor diktere gjestelista, og det er aldri en god idé å gjøre seg så til de grader avhengig av noen at man må finne seg i hva som helst i frykt for å havne i unåde - spesielt når de dere har gjort dere avhengig av er mennesker som gjerne overkjører og stiller urimelige krav.

Skaff dagmamma. En som dere betaler for, med alle pengene dere har spart på å være gniene. Så kan svigers bli så sure de vil over at de ikke får bestemme.

Det er jo det som er hele poenget, roheryn, vi vil ikke bruke så mye penger! You got the point, gratulerer!

Vi kan godt leie et lokale, men vi får ikke hjelp av venner. Det prøvde vi i forrige barnedåp, og det endte med at vi fløy veggimellom selv fordi alle satte seg ned og forventet å bli vartet opp. I tillegg dro alle hjem etterpå, så da sto vi der med all oppryddingen selv. Men neida, vi blir ikke sure, for man kan jo tydeligvis ikke forvente noenting av noen.

Til dette med flytting. Vi forventet ikke hjelp her heller, men vi spurte likevel. Alle sa nei. Det samme skjedde da vi skulle male huset. Til sammenligning har vi kjørt utallige flyttelass for venner og familie. Man hjelper hverandre, gjør man ikke?

Og hvorfor kaller du meg gnien, når du samtidig sier at det er galskap å bruke 20 tusen på en dåp? HI

Skrevet

Det er jo det som er hele poenget, roheryn, vi vil ikke bruke så mye penger! You got the point, gratulerer!

Vi kan godt leie et lokale, men vi får ikke hjelp av venner. Det prøvde vi i forrige barnedåp, og det endte med at vi fløy veggimellom selv fordi alle satte seg ned og forventet å bli vartet opp. I tillegg dro alle hjem etterpå, så da sto vi der med all oppryddingen selv. Men neida, vi blir ikke sure, for man kan jo tydeligvis ikke forvente noenting av noen.

Til dette med flytting. Vi forventet ikke hjelp her heller, men vi spurte likevel. Alle sa nei. Det samme skjedde da vi skulle male huset. Til sammenligning har vi kjørt utallige flyttelass for venner og familie. Man hjelper hverandre, gjør man ikke?

Og hvorfor kaller du meg gnien, når du samtidig sier at det er galskap å bruke 20 tusen på en dåp? HI

Du sa selv at dere har godt med penger fordi dere sparer inn på sånne ting. Å be gjester kjøpe drikke i dåp evt servere bare vann når dere opplagt har råd til noe annet, er gnient.

Å koste på dåp på resturant er råflott og helt unødvendig, og desto mer gnient vil det framstå å ikke koste drikken.

Joda, man hjelper hverandre. Men jeg vet med meg selv at jo mer noen forventer at jeg stiller opp i tide og utide, jo mer motvilje får jeg til å si ja. En god framgangsmåte er å vente til folk tilbyr seg å hjelpe - og ikke spørre med mindre man faktisk trenger hjelp. Og så er det da også greit å huske det med "gjør mot andre..." - altså tilby dere å hjelpe andre også.

Og i og med at du er sur over mangelen på hjelp, så må du nødvendigvis ha forventet det.

I forhold til hjelp i selskap; det er helt normalt at gjester i et selskap setter seg ned og forventer servering, og at de går ved selskapets slutt uten å ta oppvasken. Det er derfor dere BETALER et par kjøkkenhjelper til å servere/ta oppvasken. Et vennepar, for eksempel, eller et par kollegaer. Eller kanskje et par fattige studenter i omgangskretsen. Har man flaks vil de ikke ha penger for det engang - men da er det klarlagt at de er kjøkkenhjelper og ikke gjester, og de skal ha passe avstumpa antenner for å sette seg blant gjestene...

Kjøkkenhjelpene bør forøvrig være noen som det ikke ville vært naturlig å be i dåpen.

Gjest Løvemusene
Skrevet

Kan ikke bare svigermor være med betale for "sine" gjester da? Eventuelt betale drikka...?

Jeg kunne aldri brukt 20.000 på en dåp, da hadde jeg heller satt halvparten på konto til barnet og bestilt catering :)

Skrevet

Og hvorfor kaller du meg gnien, når du samtidig sier at det er galskap å bruke 20 tusen på en dåp? HIAnonymous poster hash: 6160a...fab

Du sa selv at dere har godt med penger fordi dere sparer inn på sånne ting. Å be gjester kjøpe drikke i dåp evt servere bare vann når dere opplagt har råd til noe annet, er gnient.

Å koste på dåp på resturant er råflott og helt unødvendig, og desto mer gnient vil det framstå å ikke koste drikken.

Joda, man hjelper hverandre. Men jeg vet med meg selv at jo mer noen forventer at jeg stiller opp i tide og utide, jo mer motvilje får jeg til å si ja. En god framgangsmåte er å vente til folk tilbyr seg å hjelpe - og ikke spørre med mindre man faktisk trenger hjelp. Og så er det da også greit å huske det med "gjør mot andre..." - altså tilby dere å hjelpe andre også.

Og i og med at du er sur over mangelen på hjelp, så må du nødvendigvis ha forventet det.

I forhold til hjelp i selskap; det er helt normalt at gjester i et selskap setter seg ned og forventer servering, og at de går ved selskapets slutt uten å ta oppvasken. Det er derfor dere BETALER et par kjøkkenhjelper til å servere/ta oppvasken. Et vennepar, for eksempel, eller et par kollegaer. Eller kanskje et par fattige studenter i omgangskretsen. Har man flaks vil de ikke ha penger for det engang - men da er det klarlagt at de er kjøkkenhjelper og ikke gjester, og de skal ha passe avstumpa antenner for å sette seg blant gjestene...

Kjøkkenhjelpene bør forøvrig være noen som det ikke ville vært naturlig å be i dåpen.

Jeg har aldri forventet at noen skal stille opp for meg, verken ved flytting, malejobb eller i den forrige dåpen. Vi avtalte med et par svigerinner sist gang at de skulle hjelpe oss med rydding og oppvask ol, men da festen nærmet seg slutten pakket de alle sammen og dro. Enda vi hadde en avtale. Jeg har ingen andre jeg kan be om hjelp av. Vi bor ganske øde til, så vi har ingen naboer å spørre. Jeg jobber i et selskap med flere tusen ansatte, og jeg kjenner ingen der jeg kan spørre. Jeg har rett og slett ingen som er såpass perifere at jeg kan spørre om hjelp til noe sånt. Tro meg, jeg har vridd hjernen.

I tillegg har vi tre andre barn også, og jeg orker ikke å fly rundt å varte opp folk som sier de skal hjelpe, men ikke gjør det. Fakta er at jeg har hjulpet dem masse, men får ingen hjelp tilbake.

Skrevet

Og hvorfor kaller du meg gnien, når du samtidig sier at det er galskap å bruke 20 tusen på en dåp? HIAnonymous poster hash: 6160a...fab

Jeg har aldri forventet at noen skal stille opp for meg, verken ved flytting, malejobb eller i den forrige dåpen. Vi avtalte med et par svigerinner sist gang at de skulle hjelpe oss med rydding og oppvask ol, men da festen nærmet seg slutten pakket de alle sammen og dro. Enda vi hadde en avtale. Jeg har ingen andre jeg kan be om hjelp av. Vi bor ganske øde til, så vi har ingen naboer å spørre. Jeg jobber i et selskap med flere tusen ansatte, og jeg kjenner ingen der jeg kan spørre. Jeg har rett og slett ingen som er såpass perifere at jeg kan spørre om hjelp til noe sånt. Tro meg, jeg har vridd hjernen.

I tillegg har vi tre andre barn også, og jeg orker ikke å fly rundt å varte opp folk som sier de skal hjelpe, men ikke gjør det. Fakta er at jeg har hjulpet dem masse, men får ingen hjelp tilbake. Anonymous poster hash: 6160a...fab

har du ingen venner?? Ingen som kanskje har bekjentskaper?

Det fordrer selvfølgelig betaling....

Men hvor vanskelig er det å slenge opp en lapp på lokalbutikken eller sette inn en notis i lokalavisa?

Du gjør ting veldig mye vanskeligere enn hva du trenger....

Anonymous poster hash: 76d22...304

Skrevet

Hvorfor ikke ha grill selskap hjemme i hagen evnt leie lokaler, lei inn noen hjelpere som serverer, griller og ordner med mat og oppvask? Det er sommer nå så det er mange muligheter. Mulig å ha alle der, mat, drikke og kaker til alle + billigere :) I forhold til å finne hjelp, hør med servitører/bartendere som jobber med dette, heng opp lapper i nær butikken/vgs. Det er helt greit å ikke kjenne personene som skal ta jobben men tryggest om dette er noe personene jobber med og/eller har erfaring med. 

Anonymous poster hash: e1333...609
Skrevet

Mulig vi var like gjerrige på sist dåp. Betalte 12000 for b

ffet på restaurant, og ba de sette frem mugger med saft og vann. Ingen brus. Gikk fint det!

Skrevet

Oi da. Her ble det mye engasjement. Jeg ser at jeg bommer totalt hvis jeg inviterer til dåpsfest der jeg ber gjestene stå for drikke selv. Skivebom, tydeligvis. Ok, det er notert, da gjør jeg ikke det.

Og til deg som mente at da var vi for fattige til å ha barn. Det er nettopp FORDI vi velger sånne løsninger at vi har masse penger til overs. ;) HI

Auda. Du burde spart deg for den siste kommentaren der :-/. Gjerrigper.

Anonymous poster hash: f8267...c2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...