Gå til innhold

I en folkeavstemning:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei! Skremmende å se hvor naive mange nordmenn er. Dere tror kanskje politikerne plukker pengene til å dekke denne ENORME kostnaden fra pengetreet i bakhagen?? Feil! Pengene taes fra fra andre poster i budsjettet. Skoler, sykehus, veier, osv. Så det er VI som må betale for at skarve 8000 mennesker (sett i verdenssammenheng) skal få et fantastisk liv her i Norge. Mens millioner fremdeles lider i hjemlandet. Og hva når alle disse 8000 søker om familiegjenforening? Du må betale for det også. Og ytterst få av disse kommer til å bidra inn i velferdskassen. De er UTELUKKENDE en STOR utgift! Det er farlig å ta dem inn!

 

Anonymous poster hash: 46f1d...e3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FYI

 

Det står fremdeles 1 mill flyktninger ved bredden av Stillehavet for å komme over....

 

Ja, så hva gjør vi så videre i snillismens ånd? Svar oss på det! Og hva gjør vi med de som kommer etter den millionen.... Da er vi plutselig kommet inn i en ny humanitær krise, men denne gang på europeisk jord.

 

Savner fremdeles konstruktive svar fra naiv-siden.

 

Anonymous poster hash: 7729d...0c9

Skrevet

Det var da nok av dem som ikke dro tilbake!!! Anonymous poster hash: 06711...ec2

Gi meg et tall!

 

Anonymous poster hash: 7729d...0c9

Skrevet

Ville du stemt JA eller NEI til å ta inn de 8000 ekstra flyktningene?

 

Anonymous poster hash: 46f1d...e3e

Nei

 

 

Anonymous poster hash: 5892c...8f6

Skrevet

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd. Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat... Anonymous poster hash: 90942...b20

Det et her vi er kommet ned på barnehagestadiet av debatten.

 

Anonymous poster hash: 7729d...0c9

 

Unnskyld meg! Du etterlyste selv saklig debatt litt lengre opp her, og så sitter du å slenger om deg om at folk er på barnehagestadiet og er naive bare fordi de ikke mener det samme som deg??

 

Anonymous poster hash: 22bd7...9cc

Skrevet

 

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd. Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat... Anonymous poster hash: 90942...b20

Det et her vi er kommet ned på barnehagestadiet av debatten. Anonymous poster hash: 7729d...0c9

Unnskyld meg! Du etterlyste selv saklig debatt litt lengre opp her, og så sitter du å slenger om deg om at folk er på barnehagestadiet og er naive bare fordi de ikke mener det samme som deg?? Anonymous poster hash: 22bd7...9cc

Jeg har holdt meg på et opplysende og saklig nivå hele veien. Og når jeg nå scannet kjapt gjennom tråden, så ser jeg jo at du ennå ikke har klart å hoste opp noen relevante argumenter. Det eneste du evner, er overflatiske replikker hvor du henger deg på noen andres innlegg.

 

Anonymous poster hash: 7729d...0c9

Skrevet

 

 

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd. Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat... Anonymous poster hash: 90942...b20

Det et her vi er kommet ned på barnehagestadiet av debatten. Anonymous poster hash: 7729d...0c9
Unnskyld meg! Du etterlyste selv saklig debatt litt lengre opp her, og så sitter du å slenger om deg om at folk er på barnehagestadiet og er naive bare fordi de ikke mener det samme som deg?? Anonymous poster hash: 22bd7...9cc
Jeg har holdt meg på et opplysende og saklig nivå hele veien. Og når jeg nå scannet kjapt gjennom tråden, så ser jeg jo at du ennå ikke har klart å hoste opp noen relevante argumenter. Det eneste du evner, er overflatiske replikker hvor du henger deg på noen andres innlegg.

 

Anonymous poster hash: 7729d...0c9

De argumentene jeg har er allerede nevnt i tråden. Det er lite vits i å gjenta argumenter i en diskusjon.

 

Anonymous poster hash: 22bd7...9cc

Skrevet

Det er jo merkelig at dere ja folk, ikke kan respektere at vi ikke vil ha flere flyktninger inn til landet her.

og at dere må slenge dritt og kalle folk for ting bare fordi vi er uenig.

 

 

 

Anonymous poster hash: 3e0e2...0b1

Skrevet

Ja

Om vi ser bort fra den mensklige siden så mener jeg at det er viktig for Norges internasjonale anseelse å ta imot vår andel. På lengre sikt kan det ha betydning både for sikkerhetspolitikk og handelsavtaler.

 

Om det vil være riktig å gi flyktningene varig opphold er jeg usikker på.

 

Anonymous poster hash: a05a8...842

Skrevet

Jeg forstår at mange er redde for å ta imot flyktninger og oppriktig tror at det Norge de kjenner og elsker vil forsvinne. Men vi har en forpliktelse til å hjelpe mennesker i nød, ikke fordi vi er nordmenn, men fordi vi er mennesker.

 

Det er skremmende å se hvor mange av holdningene deres som kunne vært klippet rett ut fra argumentasjonen om å ikke ta imot jødiske flyktninger fra Tyskland på 30-tallet: De er ikke som oss, de har en annen religion og passer ikke inn i Norge, de er kriminelle og farlige. 

 

Og til alle dere som sier at disse flyktningene skal hjelpes i hjemlandet, eller i nærområdet: Har dere ikke fått med dere at det er syriske flyktninger vi snakker om? Syria er bombet tilbake til steinalderen av en gal diktator som bruker giftgass mot sin egen befolkning (over 300 barn døde i bl.a. i ett giftgassangrep for to år siden). Syria har intet fungerende helsevesen, skolene ligger øde, det finnes mennesker i interne leire som ikke har fått humanitær hjelp på år og lever av gress og krydder. Disse menneskene mener dere altså vi skal hjelpe i hjemlandet? Hvordan? Når til og med de fleste journalister og nødhjelpsarbeidere er trukket ut fra landet, siden det er for farlig å være der?

 

Og nabolandene? Jeg regner med at det er det dere mener med "nærområdene"? Libanon, for eksempel? Som har tatt i mot et antall flyktninger som tilsvarer en fjerdedel av landets befolkning og holder på å kollapse som samfunn? De har tatt imot over en million mennesker, sannsynligvis mange flere. Og her i verdens rikeste land er dere IMOT å ta imot stakkars 8000 mennesker? Menn, kvinner og barn som har opplevd ting dere ikke kan forestille dere?

 

Bare ett spørsmål til slutt: Dere som er imot at vi skal ta imot syriske flyktninger, synes dere det var riktig at Norge sa nei til å ta imot jødiske flyktninger på 30-tallet? Jeg vil virkelig gjerne høre svaret.

Skrevet

Jeg forstår at mange er redde for å ta imot flyktninger og oppriktig tror at det Norge de kjenner og elsker vil forsvinne. Men vi har en forpliktelse til å hjelpe mennesker i nød, ikke fordi vi er nordmenn, men fordi vi er mennesker.

 

Det er skremmende å se hvor mange av holdningene deres som kunne vært klippet rett ut fra argumentasjonen om å ikke ta imot jødiske flyktninger fra Tyskland på 30-tallet: De er ikke som oss, de har en annen religion og passer ikke inn i Norge, de er kriminelle og farlige.

 

Og til alle dere som sier at disse flyktningene skal hjelpes i hjemlandet, eller i nærområdet: Har dere ikke fått med dere at det er syriske flyktninger vi snakker om? Syria er bombet tilbake til steinalderen av en gal diktator som bruker giftgass mot sin egen befolkning (over 300 barn døde i bl.a. i ett giftgassangrep for to år siden). Syria har intet fungerende helsevesen, skolene ligger øde, det finnes mennesker i interne leire som ikke har fått humanitær hjelp på år og lever av gress og krydder. Disse menneskene mener dere altså vi skal hjelpe i hjemlandet? Hvordan? Når til og med de fleste journalister og nødhjelpsarbeidere er trukket ut fra landet, siden det er for farlig å være der?

 

Og nabolandene? Jeg regner med at det er det dere mener med "nærområdene"? Libanon, for eksempel? Som har tatt i mot et antall flyktninger som tilsvarer en fjerdedel av landets befolkning og holder på å kollapse som samfunn? De har tatt imot over en million mennesker, sannsynligvis mange flere. Og her i verdens rikeste land er dere IMOT å ta imot stakkars 8000 mennesker? Menn, kvinner og barn som har opplevd ting dere ikke kan forestille dere?

 

Bare ett spørsmål til slutt: Dere som er imot at vi skal ta imot syriske flyktninger, synes dere det var riktig at Norge sa nei til å ta imot jødiske flyktninger på 30-tallet? Jeg vil virkelig gjerne høre svaret.

Joda... men det blir jo uansett bare en dråpe i havet. Det er jo så masse fælt som skjer i verden, at vi burde jo tatt mange millioner hit. Men det går jo ikke. Hva er løsningen på dette?

 

 

Anonymous poster hash: 6ce59...686

Skrevet

Nei!!!

 

Anonymous poster hash: 415f3...a7c

Skrevet

Ja !! Selvfølgelig!

 

Anonymous poster hash: c4625...f98

Skrevet

Nei.

 

Det står allerede 13 000 innvandrere og flyktninger i boligkø.

La oss få dem på plass først!!

 

Anonymous poster hash: 7aaf8...2a0

Skrevet

 

Jeg forstår at mange er redde for å ta imot flyktninger og oppriktig tror at det Norge de kjenner og elsker vil forsvinne. Men vi har en forpliktelse til å hjelpe mennesker i nød, ikke fordi vi er nordmenn, men fordi vi er mennesker.

 

Det er skremmende å se hvor mange av holdningene deres som kunne vært klippet rett ut fra argumentasjonen om å ikke ta imot jødiske flyktninger fra Tyskland på 30-tallet: De er ikke som oss, de har en annen religion og passer ikke inn i Norge, de er kriminelle og farlige.

 

Og til alle dere som sier at disse flyktningene skal hjelpes i hjemlandet, eller i nærområdet: Har dere ikke fått med dere at det er syriske flyktninger vi snakker om? Syria er bombet tilbake til steinalderen av en gal diktator som bruker giftgass mot sin egen befolkning (over 300 barn døde i bl.a. i ett giftgassangrep for to år siden). Syria har intet fungerende helsevesen, skolene ligger øde, det finnes mennesker i interne leire som ikke har fått humanitær hjelp på år og lever av gress og krydder. Disse menneskene mener dere altså vi skal hjelpe i hjemlandet? Hvordan? Når til og med de fleste journalister og nødhjelpsarbeidere er trukket ut fra landet, siden det er for farlig å være der?

 

Og nabolandene? Jeg regner med at det er det dere mener med "nærområdene"? Libanon, for eksempel? Som har tatt i mot et antall flyktninger som tilsvarer en fjerdedel av landets befolkning og holder på å kollapse som samfunn? De har tatt imot over en million mennesker, sannsynligvis mange flere. Og her i verdens rikeste land er dere IMOT å ta imot stakkars 8000 mennesker? Menn, kvinner og barn som har opplevd ting dere ikke kan forestille dere?

 

Bare ett spørsmål til slutt: Dere som er imot at vi skal ta imot syriske flyktninger, synes dere det var riktig at Norge sa nei til å ta imot jødiske flyktninger på 30-tallet? Jeg vil virkelig gjerne høre svaret.

Joda... men det blir jo uansett bare en dråpe i havet. Det er jo så masse fælt som skjer i verden, at vi burde jo tatt mange millioner hit. Men det går jo ikke. Hva er løsningen på dette?

 

 

Anonymous poster hash: 6ce59...686

 

Hvis det var dine nærmeste familie og dine barn det handlet om, tror du så ikke du ville ha vært glad for at noen ønsket å hjelpe dere, selv om din lille familie jo bare er "en dråpe i havet"?

Skrevet

 

Jeg forstår at mange er redde for å ta imot flyktninger og oppriktig tror at det Norge de kjenner og elsker vil forsvinne. Men vi har en forpliktelse til å hjelpe mennesker i nød, ikke fordi vi er nordmenn, men fordi vi er mennesker.

 

Det er skremmende å se hvor mange av holdningene deres som kunne vært klippet rett ut fra argumentasjonen om å ikke ta imot jødiske flyktninger fra Tyskland på 30-tallet: De er ikke som oss, de har en annen religion og passer ikke inn i Norge, de er kriminelle og farlige.

 

Og til alle dere som sier at disse flyktningene skal hjelpes i hjemlandet, eller i nærområdet: Har dere ikke fått med dere at det er syriske flyktninger vi snakker om? Syria er bombet tilbake til steinalderen av en gal diktator som bruker giftgass mot sin egen befolkning (over 300 barn døde i bl.a. i ett giftgassangrep for to år siden). Syria har intet fungerende helsevesen, skolene ligger øde, det finnes mennesker i interne leire som ikke har fått humanitær hjelp på år og lever av gress og krydder. Disse menneskene mener dere altså vi skal hjelpe i hjemlandet? Hvordan? Når til og med de fleste journalister og nødhjelpsarbeidere er trukket ut fra landet, siden det er for farlig å være der?

 

Og nabolandene? Jeg regner med at det er det dere mener med "nærområdene"? Libanon, for eksempel? Som har tatt i mot et antall flyktninger som tilsvarer en fjerdedel av landets befolkning og holder på å kollapse som samfunn? De har tatt imot over en million mennesker, sannsynligvis mange flere. Og her i verdens rikeste land er dere IMOT å ta imot stakkars 8000 mennesker? Menn, kvinner og barn som har opplevd ting dere ikke kan forestille dere?

 

Bare ett spørsmål til slutt: Dere som er imot at vi skal ta imot syriske flyktninger, synes dere det var riktig at Norge sa nei til å ta imot jødiske flyktninger på 30-tallet? Jeg vil virkelig gjerne høre svaret.

Joda... men det blir jo uansett bare en dråpe i havet. Det er jo så masse fælt som skjer i verden, at vi burde jo tatt mange millioner hit. Men det går jo ikke. Hva er løsningen på dette?

 

 

Anonymous poster hash: 6ce59...686

Men det er da bedre å hjelpe 8000 enn å ikke hjelpe noen? Slik situasjonen er nå så er det ikke mulig å hjelpe de der de er. Først må Assad og IS forsvinne før det skal være mulig å hjelpe de.

Og verdenssamfunnet har omtrent bare sittet å sett på uskyldige mennesker blir sprengt til filler, gasset og bombet i hjel i flere år nå..

Det er vår plikt som menneske og hjelpe andre. Skal vi bare sitte å se på da mener du? Nabolandene til Syria har tatt imot 95% av de syriske flyktningene, disse landene er sprengt nå, Tyrkia har til tider måtte stenge grensene fordi de ikke har kapasitet til å ta imot alle disse menneskene.

Det er ikke rett at et par land skal måtte ta imot 95% av flyktningene, mens vi som sitter her i trygge, rolige Europa ikke skal ta imot noen.

 

De er mennesker som meg og deg, som har måttet flyktet for å unngå å bli drept. Hadde ikke du flyktet? Og hadde ikke du ønsker at noen hjalp deg og dine barn fra å måtte bo i en overfylt flykningleir hvor det er mangel på det meste?

Hadde de fått valget så ville nok de blitt boende i hjemlandet sitt og levd sine ringe liv der, men sånn er ikke situasjonen nå. Så da bør vi hjelpe!

 

Anonymous poster hash: a20e8...469

Skrevet

Jeg ser flere argumenterer med at 8000  er som en dråpe i havet. Nøden i verden er så stor og vi kan uansett ikke hjelpe alle. Nei, vi kan ikke hjelpe alle og vi kan heller ikke ta imot alle som lider. Men vi kan hjelpe noen og for dem vil det utgjøre forskjell på liv og død. De får tilbake håpet om å se barna sine vokse opp og barna kan oppleve normalitet igjen og finne tilbake til leken og gleden.

Har ikke dette noen verdi?

Skrevet

Problemet med at Norge tar i mot er at her får de rettigheter og goder som ikke ligner grisen! Uten å bidra inn i felleskassen. De nyter og ikke yter. I mange år! Og koster oss sinnsyke summer som samfunn. De som flykter til nabolandene mottar ikke en krone i uføretrygd, aap, dagpenger, sykepenger, kontantstøtte, overgangstønad osv. De bare bor der og får vel knapt mat og vann... DET er forskjellen på en flyktning i Norge og i et annet uland. Dere som mener dette er helt greit må jo være rimelig blottet for forståelse. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at disse menneskene tar med seg alle traumene til oss og ender oppå som buss- og trikkemordere...

 

Anonymous poster hash: 46f1d...e3e

Skrevet

Jeg innrømmer gjerne at jeg kan for lite om dette til å ta stilling i en eventuell folkeavstemning.

 

For eksempel, hvordan velges de heldige 8000 ut? Er det de første 8000 i køen? (Ergo de med flest muligheter og resurser som har klart å kjempe seg frem) hvilken hjelp tilbyr vi? (Kom hit og sitt på et mottak og motta sosialstønad?) Hva med når Syria til slutt blir et godt sted å bo igjen? Skal de da tilbake eller har de da barn i skolesystemet med venner osv som gjør at de heller bare vil bli her?

 

Alle disse tingene må jeg lære mye mer om før jeg kan ta stilling, hadde trodd jeg kanskje ville lært noe i denne tråden, men den gang ei.

Skrevet

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd.

 

Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat...

 

Anonymous poster hash: 90942...b20

Eneste årsaken jeg kan se til at vi nordmenn må flykte er for at utenlandske kulturer ødelegger vår og vi ser oss nødt til å rømme for p bevare våre verdier. Utenom det har vi et velfungerende samfunn slik det er. Derfor-NEI

 

Anonymous poster hash: 3ff5a...c69

Skrevet

Nei. Og jeg er selv utlending. Ikke fordi jeg ikke ønsker flyktninger hit, men fordi Norge per dags dato mangler tilstrekkelig apparat til å ta dem imot på en verdig måte, integrere dem og få dem bosatt/ut i jobb. Det er uholdbart at personer som har rømt fra krigen må bo i hus med mugg, kloakklekkasjer på badet, at de må vente på å bli integrert fordi det ikke er nok ressurser, UDI har forferdelig lang saksbehandlingstid på søknader og klager - det ER umenneskelig å sitte på ventemottak i flere år og vente på svar - bli her eller bli sendt ut. Det skulle ha vært makstid for myndighetene til å avgjøre slike søknader. Det samme gjelder jobb og språkopplæring. Folk blir plassert ut i jobb de absolutt ikke behersker eller klarer (har sett kvinner som har hatt store skader etter for eksempel kjønnslemlestelse, eksplosjoner osv, som ble satt til tung fysisk arbeid som sykehjem, tunge vaskeoppdrag som de ikke har helse til å klare. Det skal også være tilstrekkelig apparat i psykisk helsevern, slik at man ikke trenger å vente i månedsvis/årevis på akutt behandling (tenkte på slike som han på trikken i Oslo). Slik jeg ser det har ikke Norge anno 2015 det som kreves for å ta imot et slik antall flyktninger.

Skrevet

Problemet med at Norge tar i mot er at her får de rettigheter og goder som ikke ligner grisen! Uten å bidra inn i felleskassen. De nyter og ikke yter. I mange år! Og koster oss sinnsyke summer som samfunn. De som flykter til nabolandene mottar ikke en krone i uføretrygd, aap, dagpenger, sykepenger, kontantstøtte, overgangstønad osv. De bare bor der og får vel knapt mat og vann... DET er forskjellen på en flyktning i Norge og i et annet uland. Dere som mener dette er helt greit må jo være rimelig blottet for forståelse. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at disse menneskene tar med seg alle traumene til oss og ender oppå som buss- og trikkemordere...

 

Anonymous poster hash: 46f1d...e3e

 

Og de samme som ønsker å ta imot, og lasse våre allerede pressede velferdsgoder over på et utall flyktninger, er vel mange av de samme som daglig syter over at noen usle "navere" i dette landet kommer til å velte hele velferdsstaten. Henger ikke på greip.

 

Anonymous poster hash: dd0d9...718

Skrevet

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd.

 

Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat...

 

Anonymous poster hash: 90942...b20

Eneste årsaken jeg kan se til at vi nordmenn må flykte er for at utenlandske kulturer ødelegger vår og vi ser oss nødt til å rømme for p bevare våre verdier. Utenom det har vi et velfungerende samfunn slik det er. Derfor-NEI

 

Anonymous poster hash: 3ff5a...c69

 

 

 

Ikke for å være ufyselig utlending, men etter å ha bodd i mange år i bygde-Norge har jeg sett at svært mange nordmenn er s¨å lite opptatt av kultur, politikk og lignende at de ikke forstår at fremmedkultur kan være en berikelse. Fredagspizza og fredagstaco som de spiser, er det retter som stammer fra gammel norsk kultur? Kebab og sushi som spises på hvert gatehjørne? Hva med julaften, Helloween, mors- og farsdag? Mange av de "norske" TV-serier er kopier av amerikanske og engelske. Til og med Fleksnes-serien som er "erkenorsk" er kopi av en utenlandsk serie, men med norsk vri. Mange her i landet har null interesse av musikk (nei, Snoop Dogg er ikke musikk), litteratur (igjen, ikke 50 Shades), politikk, vitenskap osv. Hvis "det norske" man er redd for å ødelegge med fremmedkultur begrenser seg til de få perlene innen litteraturen som kom fra Hamsun, de få musikkperlene som kom fra Grieg (som begge har reist litt i verden og fått litt utenlandsk innflytelse på sitt arbeid), og ellers består at Melodi Gran Prix, julegrøt osv så har man litt for snevre interesser her i verden...

 

Anonymous poster hash: 38da2...052

Skrevet

 

 

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd.

 

Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat...

 

Anonymous poster hash: 90942...b20

Eneste årsaken jeg kan se til at vi nordmenn må flykte er for at utenlandske kulturer ødelegger vår og vi ser oss nødt til å rømme for p bevare våre verdier. Utenom det har vi et velfungerende samfunn slik det er. Derfor-NEI

 

Anonymous poster hash: 3ff5a...c69

 

Ikke for å være ufyselig utlending, men etter å ha bodd i mange år i bygde-Norge har jeg sett at svært mange nordmenn er s¨å lite opptatt av kultur, politikk og lignende at de ikke forstår at fremmedkultur kan være en berikelse. Fredagspizza og fredagstaco som de spiser, er det retter som stammer fra gammel norsk kultur? Kebab og sushi som spises på hvert gatehjørne? Hva med julaften, Helloween, mors- og farsdag? Mange av de "norske" TV-serier er kopier av amerikanske og engelske. Til og med Fleksnes-serien som er "erkenorsk" er kopi av en utenlandsk serie, men med norsk vri. Mange her i landet har null interesse av musikk (nei, Snoop Dogg er ikke musikk), litteratur (igjen, ikke 50 Shades), politikk, vitenskap osv. Hvis "det norske" man er redd for å ødelegge med fremmedkultur begrenser seg til de få perlene innen litteraturen som kom fra Hamsun, de få musikkperlene som kom fra Grieg (som begge har reist litt i verden og fått litt utenlandsk innflytelse på sitt arbeid), og ellers består at Melodi Gran Prix, julegrøt osv så har man litt for snevre interesser her i verden...

 

Anonymous poster hash: 38da2...052

Det viser jo bare at vi allerede har tatt inn for mange utlendinger. ..

 

Anonymous poster hash: 3e0e2...0b1

Skrevet

 

 

 

En tid kan det bli vi nordmenn som blir flykninger. Dere er naive om dere tror at vi alltid vil være trygge i vår lille boble her i Norge. Tror dere landene i sør vil ta imot oss hvis vi stenger alle grenser her nå? Dere vet aldri når siden blir snudd.

 

Norske flykninger. Se for dere at vi må forlate landet i all hast. Får bare med oss barna våre, noen tepper og litt mat...

 

Anonymous poster hash: 90942...b20

Eneste årsaken jeg kan se til at vi nordmenn må flykte er for at utenlandske kulturer ødelegger vår og vi ser oss nødt til å rømme for p bevare våre verdier. Utenom det har vi et velfungerende samfunn slik det er. Derfor-NEI

 

Anonymous poster hash: 3ff5a...c69

 

Ikke for å være ufyselig utlending, men etter å ha bodd i mange år i bygde-Norge har jeg sett at svært mange nordmenn er s¨å lite opptatt av kultur, politikk og lignende at de ikke forstår at fremmedkultur kan være en berikelse. Fredagspizza og fredagstaco som de spiser, er det retter som stammer fra gammel norsk kultur? Kebab og sushi som spises på hvert gatehjørne? Hva med julaften, Helloween, mors- og farsdag? Mange av de "norske" TV-serier er kopier av amerikanske og engelske. Til og med Fleksnes-serien som er "erkenorsk" er kopi av en utenlandsk serie, men med norsk vri. Mange her i landet har null interesse av musikk (nei, Snoop Dogg er ikke musikk), litteratur (igjen, ikke 50 Shades), politikk, vitenskap osv. Hvis "det norske" man er redd for å ødelegge med fremmedkultur begrenser seg til de få perlene innen litteraturen som kom fra Hamsun, de få musikkperlene som kom fra Grieg (som begge har reist litt i verden og fått litt utenlandsk innflytelse på sitt arbeid), og ellers består at Melodi Gran Prix, julegrøt osv så har man litt for snevre interesser her i verden...

 

Anonymous poster hash: 38da2...052

Her tror jeg du misforstår ordet verdier. I hvor mange land i verden går man tur? Det er veldig norsk. Se på tv og spise mat er vel ikke de eneste verdiene nordmenn har? Jeg tror du har satt deg for lite inn i norske verdier.

Har du googlet "typisk norsk"? Om vi ikke gjør alle disse tingene, spiser denne maten, snakker om dette daglig, betyr ikke det at det ikke betyr noe for oss. Det mest irriterende utlendinger sier til meg er at nordmenn ikke har noen verdier. Vi har MANGE, men vi har ikke behov for å pøse ut om de til en hver tid.

 

Anonymous poster hash: 3ff5a...c69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...